8 ubat tinnitus terbaik

Bermakna dan persiapan

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Tinnitus, atau tinnitus, adalah keadaan yang secara signifikan dapat merosakkan kualiti hidup, walaupun orang tersebut tidak mengalami kesakitan dan dapat bergerak secara normal. Tetapi sepanjang hidupnya, dan terutama dalam diam, kadang-kadang berada di bawah pengaruh kebisingan yang hampir berterusan, dan ini sangat menyakitkan. Dianggarkan bahawa hampir 40% orang kadang-kadang merasa tinitus, 8% menyebutnya malar, dan setiap orang ke seratus menderita nyaris melemahkan, yang mengganggu bukan sahaja pada waktu malam, tetapi juga pada siang hari.

Masalah ini paling banyak dikaji di Amerika Syarikat, di mana 2 juta pesakit dengan tinnitus cacat, dan 18 juta pesakit dirawat untuk tinnitus dengan keparahan yang berbeza-beza. Anehnya, pesakit tuli yang dilahirkan pekak tidak pernah mengadu kebisingan. Juga menarik bahawa berdasarkan aduan kebisingan, mustahil untuk membuat diagnosis yang tepat mengenai penyakit apa pun (ini bukan gejala patognomonik). Namun, jelas bahawa sebahagian besar pesakit dengan kebisingan mengalami gangguan pendengaran.

Bagaimana mengenal pasti tinitus? Ini adalah keadaan di mana suara dirasakan di telinga atau kepala, tetapi tidak ada kesan akustik luaran. Apakah sensasi yang tidak menyenangkan dan mengganggu ini?

Ragam bunyi

Tinnitus boleh dikelaskan mengikut pelbagai parameter. Adalah lebih baik bagi doktor ENT untuk menyebarkan dan mengklasifikasikan bunyi bising, sebagai contoh, sebabnya. Mungkin ada bunyi vaskular yang disebabkan oleh kerosakan pada struktur telinga luar dan tengah, yang berkaitan dengan ketegangan otot, serta jenis bunyi periferal dan pusat.

Di samping itu, kebisingan boleh menjadi objektif atau subjektif. Dalam kes pertama, bunyi itu benar-benar ada, dan doktor dapat mendengarnya, dan menentukannya menggunakan kaedah penyelidikan diagnostik. Tetapi kebisingan subjektif adalah tinnitus yang sama, hingar-bising. Ia hanya dirasakan, tetapi pada hakikatnya ia tidak ada.

Bunyi objektif sangat jarang berlaku dan dapat didengar walaupun oleh orang asing. Contohnya adalah anastomosis karotid-cavernous, dengan limpahan darah yang mengalir dari satu lembangan ke baskom yang lain di rongga kranial, yang menyebabkan bunyi khas. Ia tidak normal.

Kebisingan boleh berada di satu sisi atau di kedua sisi, boleh berkala atau berterusan. Sebilangan pesakit mengeluarkan bunyi berdenyut dan monoton, terdiri daripada frekuensi rendah atau frekuensi tinggi, ia boleh menjadi sangat kuat atau lemah.

Akhirnya, kebisingan mungkin merupakan keluhan utama pesakit semasa temu janji doktor, atau yang kecil. Dan ini sangat sesuai bagi doktor: untuk menyebarkan bunyi mengikut tiga darjah 'kepentingan':

  1. ijazah pertama adalah tidak adanya aduan kebisingan yang aktif, dan aduan ini dibuka, dikemas kini oleh pertanyaan pertanyaan doktor, pesakit tidak mengadu sendiri;
  2. darjah kedua – apabila pesakit mengadu, tetapi menganggap bunyi itu bukan masalah utama;
  3. akhirnya, jika bunyi di telinga atau di kepala adalah keluhan utama yang mengganggu hidupnya, dan dia datang ke doktor dengannya, maka kita bercakap mengenai tinitus yang teruk.

Mengapa ada bunyi bising dan apa sumbernya?

Sedikit mengenai sebabnya

Tubuh manusia benar-benar mempunyai sesuatu untuk membuat bising. Mungkin ada bunyi dari penguncupan pelbagai otot, dari pergerakan sendi temporomandibular dan ligamennya, dari aliran darah di saluran berkaliber besar dan sederhana. Tetapi biasanya, pada orang yang sihat, semua fenomena bunyi ini tersembunyi dengan baik dan tidak dapat dikesan. Apakah sebab-sebab yang paling mungkin untuk menimbulkan kebisingan yang dapat didengar oleh orang lain, iaitu objektif? Berikut adalah: arthrosis sendi temporomandibular, celah tiub pendengaran yang luas, mioklonus struktur otot telinga tengah, tumornya, penyempitan saluran arteri, dan lokasinya yang tidak normal, kehadiran pelbagai shunt, atau hubungan patologi arteri dan urat, yang menyebabkan pembuangan darah langsung dari dari satu kolam ke kolam lain, melewati rangkaian kapilari. Semua ini menimbulkan bunyi yang benar-benar didengar.

Tinitus subyektif, yang sebenarnya tidak ada, mungkin disebabkan oleh gangguan metabolik dan mabuk. Ia membawa kepada hepatitis, diabetes, aterosklerosis, penurunan gula darah yang tajam, iaitu hipoglikemia, disfungsi kelenjar tiroid. Lebih kerap, patologi organ ENT membawa kepada kebisingan subjektif: otitis media, palam sulfur, otosklerosis pelbagai darjah, kehilangan pendengaran sensorineural dan barotrauma, radang telinga dalam, iaitu, penyakit labirinitis dan penyakit Meniere, dan patologi lain.

Tumor sudut cerebellopontine agak biasa, dan terutama neuroma akustik, yang boleh menjadi sumber kebisingan. Banyak ubat yang boleh disalahkan kerana timbulnya tinnitus. Ini adalah antibiotik ototoksik seperti kanamycin. Ia juga boleh menjadi alkohol metil, ia menyebabkan lebih banyak daripada kebutaan. Dalam beberapa kes, osteochondrosis tulang belakang serviks harus disalahkan, yang menyebabkan gejala neurovaskular, faktor pengeluaran, dan juga sklerosis berganda. Terdapat sebab lain, untuk memahami yang menjadi tugas doktor ENT dan pakar otoneurologi.

Dengar suara!

Sebagai peraturan, jika labirin dan siput rosak, maka bunyi sangat kuat dan menyakitkan. Sekiranya terdapat tumor intrakranial, bisikan biasanya dikaitkan dengan sakit kepala. Semakin sakit kepala, semakin kuat tinnitus, sementara ia dapat berkurang dengan penurunan tekanan intrakranial. Sekiranya pesakit mempunyai tumor fossa kranial posterior, maka kebisingan akan bereaksi terhadap perubahan kedudukan badan di ruang angkasa, dan jika ada kecurigaan tumor sudut cerebellopontine, maka suara akan menjadi tidak simetris dan terlokalisasi di separuh kepala, di belakang kepala atau di sebelah telinga. Murmur vaskular akan berdenyut dan pesakit akan mengatakan bahawa ia mempunyai nada yang lembut atau mendesis. Sekiranya anda menekan urat leher pesakit seperti itu, kadang-kadang anda dapat mendengar daripadanya keluhan tentang peningkatan bunyi tersebut.

Sekiranya seseorang mengalami disfungsi tiub pendengaran, atau sistem pengatur suara dari telinga tengah dan luar, maka kebiasaannya kebisingan mempunyai frekuensi rendah, gangguan pendengaran, dan kesesakan dirasakan di telinga yang terkena. Kursus khas penyakit Meniere menyebabkan tinnitus. Biasanya, kebisingan meningkat sebelum bermulanya penyakit, ia mencapai kekuatannya yang paling tinggi pada waktu serangan, dan kemudian berkurang.

Akhirnya, terdapat banyak keadaan kongenital dan keturunan di mana tinnitus adalah ciri. Ini adalah sindrom Arnold-Chiari, dengan pelanggaran struktur lengkungan Atlantean dan penurunan amandel cerebellar di bawah sempadan anatomi, neuroma keturunan saraf pendengaran, anomali dalam perkembangan vertebra, lesi keturunan ganglion genikulat.

Sekiranya anda mengendus dengan tajam, menyelam dengan cepat atau naik dari kedalaman, semasa lepas landas dan mendarat pesawat, tinitus mungkin terjadi akibat dari barotrauma. Dalam kes yang melampau, terdapat sakit telinga, pekak, mual dan pening. Selalunya, letupan dan tembakan jarak dekat dari telinga membawa kepada barotrauma.

Sekiranya terdapat tumor telinga tengah, maka mungkin terdapat kombinasi gangguan pendengaran dengan bunyi berdenyut satu sisi. Doktor harus berhati-hati dalam membuat riwayat sekiranya dia mengesyaki bahawa gumaman itu disebabkan oleh sebarang ubat. Pada masa ini, ia disebabkan oleh banyak antibiotik aminoglikosida, diuretik, yang sering dijumpai ubat anti-radang bukan steroid – Diclofenac, Indomethacin dan Ibuprofen, ubat tekanan – Enalapril, Monopril. Ini boleh menjadi Nifedipine, ubat kemurungan, dan ubat lain. Antibiotik yang paling ototoksik adalah gentamicin, streptomycin, kanamycin dan tobramycin.

Siapa yang hendak dihubungi dan apa yang perlu dilakukan?

Dalam beberapa kes, agak mudah untuk mendiagnosis penyebab kebisingan, dan kadang-kadang diperlukan pemeriksaan diagnostik yang panjang. Pertama sekali, adalah perlu bagi doktor ENT, pakar audiologi, atau pakar otoneurologi untuk mencirikan bunyi secara menyeluruh, dengan mempertimbangkan semua kriteria, untuk mengkaji dinamika, kekerapan, penyetempatannya. Adalah mustahak bagi pesakit untuk mendengar kepala dengan fonendoskop biasa. Tidak ada yang lucu dalam kenyataan bahawa doktor mendengarkan kepala dengan fonendoskop, kerana dalam banyak kes, anda dapat mendengar kedutan otot mioklonik, pengecutan otot lelangit lembut, atau bunyi vaskular, yang menunjukkan adanya pelbagai gangguan dan anastomosis.

Pemeriksaan penting kedua selain pelantikan doktor ENT adalah pemeriksaan audiologi. Ini adalah rakaman audiogram, pengukuran impedans, kajian mengenai potensi pendengaran pendengaran, elektrokokleografi. Adalah sangat penting untuk menyerahkan analisis, baik biokimia dan klinikal umum, pemeriksaan ultrasound pada saluran kepala dan leher, ultrasonografi transkranial Doppler. Kadang-kadang MRI otak dan tulang belakang serviks, sinar-X leher dengan ujian putar diperlukan. Seorang pesakit yang disyaki patologi organ ENT boleh, menurut petunjuk, menjalani mikrootoskopi, nasofaringoskopi endoskopi, untuk memeriksa semua organ yang ada dengan teliti.

Rawatan

Akhirnya kami dapat rawatan tinnitus. Tetapi, sebelum meneruskan penerangan mengenai ubat-ubatan, harus diingat bahawa penyebab sebenar kebisingan tidak selalu ditentukan oleh doktor. Kebisingan boleh menjadi gejala banyak penyakit. Sekiranya penyakit yang mendasari berjaya dirawat, misalnya aterosklerosis atau diabetes, maka tinitus juga hilang atau berkurang dengan ketara.

Tinnitus boleh dirawat secara konservatif dan pembedahan. Ubat apa yang digunakan untuk tinnitus? Ini adalah pelbagai ubat vaskular, nootropik, relaksan otot dan vitamin, antihistamin dan anestetik, diuretik dan ubat-ubatan yang menormalkan bekalan darah ke penganalisis pendengaran. Pertimbangkan ubat-ubatan yang paling sering digunakan dalam praktiknya oleh doktor ENT, yang memungkinkan untuk menormalkan keadaan pesakit dan mengurangkan kebisingan, atau menyingkirkannya sepenuhnya.

Pada awal keterangan setiap ubat, nama bukan milik antarabangsa, atau INN, ditunjukkan, diikuti dengan nama-nama ubat tersebut. Yang pertama biasanya dinamakan ubat asli terbaik, pertama dikembangkan dan diperkenalkan ke dalam amalan klinikal, dan kemudian salinan komersial, atau generiknya. Julat harga juga diberikan, baik untuk ubat asli dan analognya. Kos ubat adalah relevan untuk farmasi dari semua bentuk pemilikan di Persekutuan Rusia untuk September 2019. Dan mari kita mulakan tinjauan dengan ubat-ubatan yang menormalkan metabolisme dan bekalan darah di kawasan organ pendengaran.

Ubat terbaik untuk tinnitus

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
UBAT MENGATUR PERATURAN DAN PERTUKARAN DARAH 1 Vinpocetine (Cavinton, Telektol) RUB 103
2 Ginkgo biloba (Tanakan, Bilobil, Ginkoum, Memoplant) 568 r
3 Cinnarizine (Stugeron, Vertizin) 35 RUB
4 Trimetazidine (Preductal MV, Angiosil, Deprenorm, Rimecor, Trimectal) RUB 70
5 Dihydroergocriptine + Kafein (Vasobral) 986 r
Persiapan kumpulan lain 1 Betagistin (Betaserk, Betaver, Vasoserk, Vertran, Vestibo, Tagista) RUB 71
2 Aminazine RUB 145
3 Milgamma 332 RUB

Bermakna yang menormalkan peredaran darah dan metabolisme

Ubat ini termasuk vinpocetine, derivatif Ginkgo Biloba, ergot, penyekat saluran kalsium perlahan, dan antihipoksidan. Sudah tentu, ia digunakan bukan sahaja untuk tinitus, tetapi juga untuk penyakit lain. Bagaimanapun, ubat khas yang hanya digunakan untuk bunyi bising di telinga, dan di tempat lain, masih belum diketahui oleh sains.

Vinpocetine (Cavinton, Telektol)

Peringkat populariti: 4.9

Cavinton.jpg

Vinpocetine telah berulang kali dijelaskan dalam pelbagai ulasan ubat sebagai ubat untuk iskemia serebrum kronik, untuk meningkatkan ingatan dan perhatian. Vinpocetine adalah alkaloid vinca yang diubahsuai, tugasnya adalah untuk mengoptimumkan aliran darah serebrum, meluaskan saluran darah, dan mengurangkan agregasi, atau lekatan platelet antara satu sama lain. Sebagai tambahan kepada tinnitus dan kehilangan pendengaran, ubat ini ditunjukkan untuk demensia vaskular, strok iskemia. Cavinton diresepkan untuk sindrom arteri vertebrobasilar, untuk degenerasi retina, ensefalopati dan penyakit Meniere. Ia ditunjukkan untuk aterosklerosis serebrum, pelbagai bentuk sakit kepala, dengan akibat kecederaan otak traumatik dan kehilangan ingatan.

Cavinton dan Vinpocetine diambil setelah makan, dan ada bentuk baru – Cavinton Comfort. Lebih aktif, mengandungi 2 tablet Cavinton biasa, masing-masing 5 mg, iaitu dosnya 10 mg. Ubat ini diambil satu hingga 3 kali sehari, dan terdapat dalam tablet yang larut dan tidak perlu ditelan. Tablet mempunyai rasa oren yang menyenangkan.

Cavinton Comfort 0.01 No. 30 berharga dari 240 hingga 420 rubel di farmasi, itu adalah ubat Hungary dari syarikat Gedeon Richter. Vinpocetine domestik termurah boleh dibeli dengan harga 25 rubel, yang dihasilkan oleh Irbit Chemical Pharmaceutical Plant, dos 5 mg No. 20.

Kelebihan dan kekurangan

Kelemahan Cavinton adalah hakikat sedikit peningkatan keperluan jantung untuk oksigen, dan oleh itu tidak ditetapkan untuk angina pectoris, kegagalan jantung, dan gangguan irama jantung. Sekiranya Cavinton diberikan secara intravena secara parenteral, maka ia mesti diberikan secara perlahan.

Ginkgo biloba (Tanakan, Bilobil, Ginkoum, Memoplant)

Peringkat populariti: 4.8

Ginkgo biloba (Tanakan, Bilobil, Ginkoum, Memoplant) .jpg

Semua ubat Ginkgo Biloba meningkatkan metabolisme dan aliran darah, atau sifat reologi. Selain itu, dana mudah dirangsang, mempunyai kesan antidepresan ringan, dan paling banyak ditunjukkan untuk pesakit dengan pendedahan jangka pendek terhadap bunyi telinga. Secara ketara, Tanakan telah mendokumentasikan dirinya dengan baik dalam kajian double-blind dan plasebo.

Adalah sangat penting bahawa bahan mentah herba di Tanakan, yang digunakan untuk ubat-ubatan, diberi dos dan standard yang tepat. Penerimaan Tanakan ditunjukkan untuk sebarang bentuk defisit kognitif, patologi arteri di bahagian bawah kaki, dan adanya klaudikasi sekejap-sekejap, gangguan penglihatan dan pendengaran vaskular, serta sindrom dan penyakit Raynaud. Tanakan boleh digunakan untuk gangguan pendengaran dan tinitus, satu tablet tiga kali sehari, sementara rawatannya panjang, sekurang-kurangnya 3 bulan. Anda boleh mengambil Tanakan hingga enam bulan atau lebih lama, tetapi hanya seperti yang diarahkan oleh doktor.

Tanakan, dihasilkan oleh Bofur Ipsen, adalah salah satu ubat terbaik dan paling disucikan yang mengandungi ekstrak daun Ginkgo Biloba. Pek tablet 40 mg, 90 pcs. berharga 1200 hingga 1900 rubel, ubat buatan Perancis. Jauh lebih murah adalah ubat Bilobil, 60 kapsul yang dalam dos yang sama dapat dibeli dengan harga dari 550 rubel, yang dihasilkan di Slovenia, Krka. Ubat Ginkoum, yang dihasilkan oleh syarikat domestik Evalar dalam dos yang sama, dalam jumlah yang sama, Tanakan berharga dari 530 hingga 860 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Tanakan biasanya bertoleransi dengan baik dan tidak mempunyai kesan overdosis. Walau bagaimanapun, ubat ini mungkin berlaku dalam kes yang jarang berlaku, kurang dari 1%, menyebabkan sakit kepala, mual, ruam, pening. Pengalaman menggunakan Tanakan menunjukkan bahawa keparahan kesan sampingan tidak bergantung pada tempoh rawatan, tetapi jika ia berlaku, ubat harus dihentikan. Walaupun bertoleransi dengan baik, Tanakan dalam bentuk tablet (dan ada juga dalam sirap) dikontraindikasikan pada gastritis erosif, ulser gastrik, strok dan infark miokard akut, dengan penurunan pembekuan darah. Ubat ini tidak digalakkan untuk wanita hamil dan menyusui. Tablet Tanakan mengandungi laktosa, jadi tidak boleh diresepkan kepada pesakit dengan gangguan kongenital metabolisme laktosa. Mungkin kelemahan terbesar adalah kos yang tinggi, dan keperluan untuk mengambilnya selama beberapa bulan, tetapi dalam kes tinnitus, semua ubat diambil untuk waktu yang lama.

Cinnarizine (Stugeron, Vertizin)

Peringkat populariti: 4.7

CINNARIZIN (STUGERON, VERTIZIN) .jpeg

Stugeron adalah ubat yang cukup tua, ia digunakan di Kesatuan Soviet, dan di antara indikasi itu juga harus disebut migrain, serangan iskemia sementara, pelbagai bentuk pening, tempoh pemulihan selepas strok, kedua-dua iskemik dan hemoragik, penyakit vaskular, dan kehilangan ingatan. Sering kali, ia telah ditetapkan sebagai ubat untuk sakit kepala. Ubat ini tergolong dalam penyekat saluran kalsium, yang terutama mampu meningkatkan aliran darah vestibular dan juga aliran darah periferal di saluran koronari jantung. Juga, Cinnarizine meningkatkan daya tahan tubuh terhadap hipoksia.

Cinnarizine tersedia dalam tablet 25 mg, dan kesannya adalah untuk menghalang pembebasan bahan vasoaktif. Ini adalah adrenalin, dopamin, histamin, bradykinin. Ia meningkatkan keupayaan eritrosit untuk ubah bentuk, mengurangkan kelikatan darah dan meningkatkan tahap kecairannya. Dengan tinnitus, anda perlu mengambil ubat 25 mg, iaitu satu tablet tiga kali sehari. Ini juga ditunjukkan untuk penyakit udara atau mabuk laut, yaitu, dengan kinetosis, setengah jam sebelum penerbangan atau pengiriman kapal laut.

Ubat Stugeron, yang dihasilkan oleh syarikat Hungaria Gedeon Richter, akan berharga dari 186 rubel, masing-masing 50 tablet 25 mg. Cinnarizine termurah dengan dos yang sama boleh dibeli dengan harga 35 rubel, dan ia akan menjadi ubat Bulgaria dari Sopharma.

Kelebihan dan kekurangan

Walaupun keberkesanannya, kawalan yang ketat diperlukan, kerana penggunaan cinnarizine dalam jangka panjang dalam dos yang tinggi dapat meningkatkan kesan kemurungan dan mendorong perkembangan parkinsonisme yang disebabkan oleh ubat.

Stugeron juga mempunyai kesan sampingan yang cukup ketara. Ini adalah ketidakselesaan perut dan mulut kering, peningkatan berat badan dengan penggunaan dan berpeluh yang berpanjangan, sakit kepala dan mengantuk, perkembangan penyakit kuning dan alergi. Perlu juga diingat bahawa kesan Stugeron dapat ditingkatkan dengan pengambilan antidepresan, serta alkohol.

Trimetazidine (Preductal MV, Angiosil, Deprenorm, Rimecor, Trimectal)

Peringkat populariti: 4.6

Preduct MV.jpg

Ini adalah ubat antihipoksik yang meningkatkan daya tahan tisu telinga tengah dan dalam, labirin hingga tahap oksigen rendah, dan membantu meningkatkan aliran darah otak dan labirin. Preductal yang paling berkesan dan analognya untuk tinitus adalah jika pesakit mengalami gangguan periferal, misalnya sindrom kokleovestibular, dan pada masa yang sama – dalam kombinasi dengan patologi jantung. Dalam kes ini, Preductal akan meningkatkan rizab miokardium dan ketahanannya terhadap hipoksia. Anda perlu menggunakan Preductal satu tablet dua kali sehari, bersama dengan makanan.

Kualiti terbaik dianggap sebagai ubat Preductal asli dengan pelepasan berterusan (MB) yang dihasilkan oleh Servier (Perancis), tetapi tidak selalu tersedia di farmasi. Satu bungkus 35 mg No. 60 kapsul boleh dibeli di farmasi dengan harga 2964 rubel. Trimetazidin termurah mungkin 20 mg tablet No. 30, yang berharga dari 70 rubel. dan lebih tinggi. Ini adalah trimetazidine domestik yang dihasilkan oleh Ozon. Bahan apa yang ada, dan mengapa ia sangat murah tidak diketahui.

Kelebihan dan kekurangan

Semasa mengambil Preductal, kontraindikasi mesti diambil kira. Ini adalah gangguan sistem ekstrapiramidal, penyakit Parkinson dan sindrom kaki gelisah, kegagalan buah pinggang yang teruk, kehamilan, tempoh penyusuan dan orang di bawah umur 18 tahun. Mungkin ada kesan sampingan, di antaranya yang paling biasa adalah sakit perut, cirit-birit, pening dan kegigihan berjalan, ruam kulit.

Dihydroergocriptine + Kafein (Vasobral)

Peringkat populariti: 4.5

Vazobral.jpg

Ubat ini adalah turunan alkaloid ergot dengan kafein tambahan untuk mengimbangkan kesannya. Akibatnya, ubat ini menyekat reseptor alpha-adrenergik, yang terletak di dalam kapal, dan secara serentak merangsang struktur sistem saraf pusat, yang mengatur sintesis serotonin dan dopamin. Apabila terkena ubat, kebolehtelapan vaskular menurun, agregasi sel darah menurun, aliran darah meningkat, dan metabolisme dalam struktur otak meningkat. Semua ini membawa kepada peningkatan kestabilan tisu, dan kemampuan mereka untuk mentolerir hipoksia. Kafein juga merangsang korteks serebrum, meningkatkan fungsi pusat vasomotor dan pernafasan, dan meningkatkan prestasi mental, mengurangkan keletihan.

Sebagai tambahan kepada tinnitus dan tinnitus, Vasobral ditunjukkan untuk aterosklerosis serebrum, dalam terapi kompleks untuk langkah-langkah pemulihan setelah strok, dengan penyakit Meniere, dan dalam rawatan labirinitis akut dan kronik. Anda perlu menggunakan Vasobral di dalam, 1 tablet 2 kali sehari, tempoh rawatan sekurang-kurangnya 2 bulan, dan jika perlu, kursus boleh diulang hingga 2 kali setahun. Vazobral tidak murah, sebungkus 30 tablet berharga dari 986 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kekurangan Vasobral boleh dianggap sebagai kosnya yang tinggi, serta beberapa kesan sampingan, yang paling sering ditunjukkan oleh rasa mual, ketidakselesaan perut, dan gejala-gejala dispepsia, iaitu perasaan berat di perut, kembung, kembung, dan sebagainya. Sekiranya terdapat gejala seperti itu dari saluran gastrointestinal, seperti yang dinyatakan oleh arahan rasmi, ubat itu tidak boleh dibatalkan. Tachycardia, penurunan tekanan darah, dan interaksi dengan ubat tekanan darah tertentu yang meningkatkan kesannya sangat jarang terjadi.

Persiapan kumpulan lain

Oleh kerana ubat yang digunakan untuk rawatan tinnitus dari kumpulan lain digunakan demi satu, kami memutuskan untuk menggabungkannya bersama-sama. Ini termasuk ubat-ubatan yang memodulasi penularan histaminergik, pelbagai derivatif fenotiazin yang bersifat antipsikotik, dan menyekat aferasi autonomi patologi. Ini adalah ubat penenang, yang juga diresepkan dalam terapi kompleks gangguan kebisingan telinga dan tidur, fenobarbital, yang mempunyai kesan penenang yang ketara, dan digunakan sebagai ubat tahap 2. Ini juga termasuk psikostimulan, yang digunakan dengan antikolinergik, dan antihistamin, yang memperkuat kesannya. Mereka juga vitamin kumpulan B, dan ubat lain, kita akan mempertimbangkan beberapa daripadanya dengan lebih terperinci.

Betagistin (Betaserk, Betaver, Vasoserk, Vertran, Vestibo, Tagista)

Peringkat populariti: 4.9

Betaserc.png

Betahistine tergolong dalam penyekat reseptor histamin, memodulasi penularan histamin dan serotonin, dan berkesan bukan sahaja untuk tinnitus, tetapi juga untuk gangguan vestibular lain: pening, mual dan muntah.

Betaserc menyebabkan pengembangan bahagian arteri kapilari, menormalkan kecerunan tekanan endolimf di labirin dan pada tisu koklea, yang memperbaiki keadaan pada pesakit dengan pening. Sepanjang perjalanan, ia meningkatkan nada otot licin pokok bronkus dan saluran gastrointestinal, yang menyebabkan peningkatan rembesan jus gastrik. Betahistine diindikasikan untuk neuronitis vestibular, untuk vertigo posisi jinak, sebagai alat profilaksis setelah operasi bedah saraf, untuk kekurangan vertebrobasilar.

Adalah wajar untuk mengambil ubat pada awal terapi, 8 mg atau 16 mg 3 kali sehari. Rawatan harus jangka panjang, tetapi tempohnya ditentukan oleh doktor.

Ubat ini mempunyai dos yang berbeza, tablet 16 mg dalam jumlah 30 keping akan berharga dari 608 rubel. Tablet 24 mg 20 keping dari 529 rubel, dan tablet 24 mg 60 keping berharga dari 1283 rubel. Betaserc dihasilkan oleh Abbott, Belanda.

Betagistin domestik termurah boleh didapati di farmasi dari 71 rubel, ini adalah 16 mg No. 30.

Kelebihan dan kekurangan

Alat ini boleh diterima dengan baik, tetapi mempunyai sedikit kesan sampingan. Adalah tidak diinginkan untuk menetapkannya untuk asma bronkial, pemburukan ulser perut, dan juga dengan adanya pheochromocytoma. Secara semula jadi, ubat ini dikontraindikasikan pada wanita hamil, terutama pada trimester pertama, dan juga semasa menyusui. Sekiranya gejala dyspeptik disebabkan pada pesakit, maka Betahistine sebaiknya diambil selepas makan. Sekiranya pesakit mempunyai alergi, dan dia mengambil antihistamin, maka mereka mengurangkan kesan pengambilan Betaserc, ini mesti diingat.

Aminazine

Peringkat populariti: 4.8

AMINAZIN.jpg

Aminazine menyekat impuls autonomi dalam inti parasimpatis dan di kawasan kortikal penganalisis pendengaran. Ia menyekat hubungan pusat antara sinaps adrenergik dan dopaminergik. Ubat ini jarang diresepkan, dalam terapi kompleks dan hanya dalam kes yang teruk. Aminazine tergolong dalam antipsikotik, yang bermaksud bahawa ia adalah ubat preskripsi. Biasanya mereka dirawat dengan psikosis, fobia, gejala penarikan diri dan kecelaruan alkohol, iaitu delirium tremens. Di samping itu, ia digunakan untuk merawat khayalan dan halusinasi, jadi rangkaian aplikasi utama adalah psikiatri, besar dan kecil. Walau bagaimanapun, ia juga digunakan dalam rawatan dermatitis, muntah pada wanita hamil, penyakit Meniere dan gangguan pendengaran dan fungsi vestibular lain, termasuk tinnitus.

Ubat ini tersedia dalam bentuk tablet dan ampul, untuk rawatan tinnitus, ia hanya digunakan dalam terapi kompleks, dalam kes yang teruk dan dalam dos kecil, yang ditentukan oleh doktor.

Sebungkus 10 tablet mg klorpromazin 50 mg boleh dibeli dengan harga 200 rubel, dihasilkan oleh syarikat farmasi Rusia Valenta Pharmaceuticals.

Kelebihan dan kekurangan

Aminazine tidak boleh digunakan dalam jangka masa yang lama, ubat ini adalah resep eksklusif, malah doktor ENT mungkin mengalami kesukaran untuk menetapkannya. Ia dikontraindikasikan dalam semua gangguan fungsi organ dalaman yang teruk, termasuk patologi kardiovaskular, dan hiperplasia prostat. Aminazine mempunyai kesan sampingan yang teruk, termasuk reaksi extrapyramidal dan parkinsonian, penurunan tekanan darah, penyakit kuning dan leukopenia mungkin berlaku. Pada latar belakang kemasukan, mati pucuk boleh berkembang, kitaran haid mungkin terganggu dan berat badan meningkat.

Terdapat banyak petunjuk khas, misalnya, larangan pengambilan alkohol semasa rawatan dengan chlorpromazine, dan terdapat juga banyak interaksi ubat. Oleh itu, chlorpromazine menurunkan tahap kesediaan kejang, jika ia digunakan bersama dengan anticonvulsants, jika diresepkan bersama dengan ubat untuk peningkatan fungsi tiroid, maka ia mempunyai kesan berbahaya pada darah. Tetapi dalam beberapa kes, ia masih dapat menghentikan gejala kebisingan yang jelas, dan disyorkan untuk digunakan dengan arahan rasmi, itulah sebabnya ia berada dalam senarai.

Milgamma

Peringkat populariti: 4.7

Milgamma.jpeg

Akhirnya, kerana konduksi saraf terganggu, penurunan trofisme pada bahagian aferen saraf pendengaran, gangguan penghantaran impuls saraf dan kemunculan bunyi bising memainkan peranan besar dalam patogenesis tinnitus, penggunaan vitamin B, yang bersifat neurotropik, ditunjukkan dalam terapi kompleks. Salah satu ubat ini adalah Milgamma Compositum yang terkenal, yang boleh didapati dalam bentuk tablet dan juga dragees. Milgamma compositum mengandungi vitamin B1, B6, dan penyediaan ampul Milgamma juga mengandungi B12. Sebagai tambahan kepada tinitus, Milgamma diresepkan untuk penyakit neurologi: neuralgia trigeminal, herpes zoster, polinuropati, termasuk diabetes dan alkoholik, sakit belakang, iaitu, lumbago dengan sciatica.

Ubat itu mesti diminum satu tablet sehari, mengikut arahan doktor, dosnya dapat ditingkatkan menjadi satu tablet tiga kali sehari. Rawatan biasanya 1 bulan. Dragee Milgamma compositum dalam jumlah 30 keping, yang dirancang untuk sebulan rawatan, berharga dari 625 rubel, dan ia dihasilkan oleh syarikat Jerman Vorvag Pharma.

Kelebihan dan kekurangan

Milgamma juga mempunyai kekurangan, ini adalah gejala overdosis, yang bahkan boleh menyebabkan kesan neurotoksik, dan jika ubat ini digunakan lebih dari enam bulan, maka gangguan kepekaan dan kelemahan pada lengan dan kaki mungkin terjadi, iaitu kesan yang sebaliknya. Walaupun terdapat vitamin yang tidak berbahaya, mungkin ada kesan sampingan. Ini adalah kulit gatal, urtikaria dan ruam, edema Quincke. Kadang kala terdapat mual, berpeluh meningkat, dan takikardia, jadi lebih baik menggunakan Milgamma atas cadangan doktor dan di bawah pengawasannya.

Mungkin, tidak ada lagi ubat yang dapat menyembuhkan gangguan ini, dan bahkan ubat ini secara berasingan hampir tidak dapat melakukan apa-apa dalam kes-kes lanjut. Tinnitus dirawat secara menyeluruh, dengan menggunakan kaedah rawatan fisioterapi, dengan alat bantu pendengaran, terutama jika tinnitus digabungkan dengan gangguan pendengaran. Dalam beberapa kes, rawatan pembedahan juga ditunjukkan. Salah satu kaedah mempengaruhi nod simpatik serviks, dan yang kedua adalah kesan pada struktur pendengaran tertentu. Ini adalah timpanoplasti, stapesoplasti. Operasi seperti itu dapat digunakan untuk mengurangkan tinnitus, sumbernya adalah organ pendengaran.

Peringkat populariti berdasarkan analisis data permintaan dari perkhidmatan wordstat.yandex.ru.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen