8 ubat terbaik untuk serangan panik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Salah satu keadaan tiba-tiba yang paling tidak menyenangkan yang, walaupun keselamatan hidup dan kesihatan mutlak, dapat terjadi pada seseorang adalah serangan panik. Ini adalah kegelisahan yang kuat secara tiba-tiba, ketegangan dalaman, ketakutan kematian yang tajam dan luar biasa, yang disertai dengan 'ribut vegetatif', misalnya, kemerahan pada wajah, berdebar-debar dan gejala lain.

Doktor yang mendiagnosis serangan panik telah mengenal pasti lebih daripada 13 gejala yang jelas, dan jika seseorang mempunyai 4 atau lebih tanda ciri semasa serangan, maka serangan panik dapat didiagnosis. Walau bagaimanapun, terdapat juga bentuk-bentuk kecil yang disebut, apabila hanya terdapat dua atau tiga gejala. Dan mengapa anda memerlukan teknik diagnostik yang begitu kompleks, yang mengingatkan pada soal selidik atau penyelidikan sosiologi? Hanya kerana gejala serangan panik begitu banyak dan semuanya 'samar-samar'. Bagi sesetengah orang, ini adalah ketakutan yang tidak dapat digambarkan, bagi yang lain adalah sensasi fizikal yang luar biasa yang sukar digambarkan dengan kata-kata, misalnya, 'mobilisasi seluruh tubuh'. Kadang-kadang berlaku bahawa perasaan takut tidak timbul sama sekali, ini adalah apa yang disebut 'kepanikan tanpa kepala' atau 'panik tanpa panik'.

Episod tiba-tiba ini sering disertai oleh kegelisahan yang teruk, dan boleh berulang jika anda menghadapi situasi yang serupa, misalnya, ketika tersangkut di dalam lif. Namun, dalam beberapa kes, gangguan panik dapat terjadi dalam situasi lain dan dalam keadaan yang berbeza.

Selalunya, selain gejala fizikal semata-mata seperti sakit dada, pening, sesak nafas atau berdebar-debar, terdapat juga gejala yang dihadapi oleh psikiatri. Ini adalah tanda-tanda seperti perasaan tidak realiti mutlak, melepaskan diri dari kenyataan, sifat khayalan dari semua yang berlaku, iaitu rasa derealisasi dan kadang-kadang – depersonalisasi. Depersonalisasi adalah perasaan yang kompleks: 'Saya bukan saya'. Sering kali, pesakit takut menjadi gila semasa serangan panik, dan ini adalah tahap ketakutan yang lebih tinggi daripada sekadar ketakutan akan kematian haiwan.

Sudah setelah serangan pertama, sering kali ada ketakutan sekunder untuk kembali ke situasi ini, atau takut akan serangan panik yang berulang. Akibatnya, gaya tingkah laku pesakit yang kaku terbentuk, dan ini bertujuan untuk mengelakkan situasi yang serupa dan serangan berikutnya, dan dengan apa pun kos. Mengapa serangan panik berlaku, dan seberapa sering ia terjadi?

Etiologi dan faktor risiko

Ternyata serangan panik sering terjadi pada keluarga dengan peningkatan kecemasan keturunan, ketika ada riwayat neurosis yang parah, ketika seseorang mengalami kekerasan pada masa kanak-kanak, baik fizikal dan seksual.

Secara umum, sebarang tekanan, dari penyakit serius, perceraian dan kematian orang yang disayangi hingga kematian haiwan peliharaan, dapat memainkan peranan sebagai pencetus atau faktor pencetus dalam pembentukan serangan panik.

Secara fisiologi dan biokimia, tidak sepenuhnya jelas struktur struktur saraf pusat dan gangguan di mana persekitaran mediator akhirnya disedari oleh serangan panik. Namun, ternyata terdapat pelanggaran penularan GABA-ergic, serta perubahan metabolisme serotonin.

Selalunya, serangan panik sering terjadi pada wanita, rata-rata, serangan panik lebih biasa daripada pada lelaki. Kelaziman mereka dalam populasi rata-rata adalah 2 hingga 5%. Umur di mana serangan panik berlaku adalah dari 20 hingga 40 tahun. Ini adalah masa kejayaan kehidupan dan ketepuan hormon, dan menjadi jelas mengapa: bagaimanapun, peranan hormon – katekolamin, adrenalin adalah kunci dalam mewujudkan 'ribut vegetatif'. Kemunculan serangan panik yang berlaku untuk pertama kalinya pada usia tua atau semasa menopaus pada wanita sangat jarang berlaku dan boleh dianggap sebagai kes klinikal. Apa gambaran klinikal khas dari serangan panik, dan dari mana reaksi badan ini berasal?

'Dasar' fisiologi serangan panik

Serangan panik yang tipikal dapat dicirikan sebagai kegelisahan yang melampau, ketika seseorang tuli terhadap suara akal dan hujah logik, dia berada di bawah pengaruh ketakutan yang sangat kuat. Ini adalah ketakutan akan kematian atau kehilangan kesadaran, ketakutan menjadi gila, dan ketakutan ini banyak dibumbui dengan gejala vegetatif, yang dinyatakan melalui krisis simpatoadrenal. Ini adalah takikardia dan sakit dada, loya dan berpeluh meningkat, memerah muka dan pening, rasa panas atau menggigil sejuk dengan gegaran dan gegaran.

Keburukan khas dari serangan panik adalah bahawa mustahil untuk mengenalinya terlebih dahulu, dan, tidak seperti serangan migrain, serangan panik tidak mempunyai pendahulunya. Ia bermula secara tiba-tiba, sama seperti kejang besar, dan dikaitkan dengan tergesa-gesa adrenalin. Oleh itu, doktor lama betul yang menyamakan serangan panik dengan krisis simpatoadrenal vegetatif-vaskular.

Kita dapat mengatakan bahawa pada pesakit dengan dystonia vaskular vegetatif dan krisis simpatoadrenal di hadapan ketakutan kematian dan kegelisahan teruk semasa krisis, diagnosis serangan panik dapat dibuat. Krisis simpatoadrenal tidak lebih dari reaksi kuno, tetapi tepat pada waktunya dan tidak sesuai dalam situasi ini, yang bertujuan untuk mobilisasi seluruh pertahanan badan yang lengkap dan secepat mungkin. Akibatnya, secara semula jadi, seseorang, atau makhluk hidup lain, menyedari reaksi ini melalui penerbangan segera, atau serangan – cara apa pun untuk melindungi nyawanya secepat mungkin.

Ini adalah kerana aliran darah diagihkan dengan cepat, darah mula membekalkan otot rangka dan otak dengan cepat, dan mengalir dari kulit dan organ dalaman. Terdapat pernafasan yang semakin dalam dan mempercepat, peningkatan bekalan darah dengan oksigen, dan kerja jantung meningkat. Dan semua ini, tidak mencari jalan keluar dalam aktiviti otot segera, tanpa 'pembuangan', membawa kepada perkembangan gejala yang tidak menyenangkan. Sekiranya semua pesakit yang tiba-tiba mengalami serangan panik dapat bergegas berlari dan berlari beberapa puluh meter, maka ini akan menjadi rawatan terbaik, kerana semua reaksi fisiologi yang ditujukan untuk aktiviti otot akan disedari secara normal.

Serangan Panik atau Gangguan Panik?

Serangan bermula secara tiba-tiba, dan biasanya berlangsung selama beberapa minit, dan kemudian semuanya berakhir dengan selamat. Dan di sini sangat penting bagi doktor untuk mengetahui sama ada pesakit mengalami serangan panik yang terpencil, atau gangguan panik telah terbentuk. Bagaimana kedua-dua negeri ini berbeza? Tapi apa:

dalam kes serangan panik yang terpencil, pesakit tidak menimbulkan rasa takut untuk menunggu serangan berikutnya dalam jarak cahaya antara mereka.

Iaitu, timbul beberapa keadaan yang tidak menyenangkan, itu, dan berakhir. Dia dapat menerangkannya dengan faktor luaran, seperti kekeliruan, pertengkaran dengan atasan di tempat kerja, dan penjelasan ini cukup diterima. Oleh itu – kebebasan masa depan, dan oleh itu tidak ada harapan untuk serangan panik baru, pembentukan ketegangan dan kegelisahan. Ini adalah pilihan yang paling baik.

Tetapi sekiranya seseorang percaya bahawa faktor luaran tidak ada kaitan dengannya, dan kes ini adalah ciri tubuhnya, maka (terutama jika terdapat kecurigaan, kecenderungan dan perangai hipokondria, melankolik) dia mula membentuk rasa takut untuk menunggu serangan berikutnya, dan seterusnya langkahnya ialah pembentukan tingkah laku ritual.

Orang itu sangat menghindari situasi di mana serangan panik sebelumnya berlaku. Sekiranya ia berlaku di kedai atau pusat membeli-belah, maka dia berusaha untuk tidak mengunjungi tempat-tempat yang sesak. Sekiranya dia jatuh sakit di dalam bas, maka dia akan mula menggunakan pengangkutan, dan jika seseorang jatuh sakit di dalam lif, maka mulai sekarang dia hanya berjalan. Ngomong-ngomong, dari mengelakkan situasi pengulangan sangat dekat dengan OCD, yakni gangguan obsesif-kompulsif, atau gangguan obsesif-kompulsif. Sudah ada pemikiran obsesif yang terlalu tinggi untuk tidak jatuh dan tidak berulang, dan ini adalah batu dari arahnya untuk ritual tindakan obsesif.

Apa yang pesakit mengadu pada doktor?

Harus diingat bahawa doktor tidak melihat gambar panik 'dalam perjalanan', pesakit bercakap dengannya setelah semua yang berlaku, seperti yang mereka katakan, 'ke kepala yang jelas'. Bergantung pada sistem mana yang paling banyak timbulnya aduan, pesakit boleh mengunjungi pakar kardiologi, pakar neurologi, dan juga ahli gastroenterologi. Oleh itu, jika dia mempunyai sebilangan besar tanda-tanda jantung, seperti sakit di jantung dan dada, ketakutan akan kematian, degupan jantung yang tidak teratur, maka kemungkinan besar dia akan menemui ahli kardiologi.

Sekiranya gegaran, mati rasa di hujung kaki atau kelemahan tiba-tiba, beberapa kesedaran yang kabur, separuh pingsan dan pening tetap ada dalam ingatannya, maka pesakit seperti itu akan dilihat oleh pakar neurologi, kerana pertama-tama dia akan mengesyaki bahawa dia mempunyai sesuatu seperti epilepsi, tumor otak, atau tiba-tiba mengalami strok 'sementara'.

Pada waktu yang sama, ketakutan kematian yang muncul, rasa panik dan kegelisahan yang dialami oleh pesakit dibenarkan sepenuhnya, dan orang mengatakan bahawa ini hanyalah 'reaksi normal terhadap kemungkinan penyakit serius', serangan jantung atau strok, dan di tempatnya semua orang akan ketakutan.

Pada masa yang sama, doktor pakar, walaupun diagnosis serangan panik atau gangguan panik menjadi sangat jelas, kadang-kadang sangat sukar untuk meyakinkan pesakit bahawa tidak ada ancaman nyata terhadap kehidupan mereka, tidak ada tumor, strok dan penyakit serius hipotesis lain, dan semua ini adalah asas. panik. Kesimpulan doktor ini tidak menggalakkan, dan bahkan menghina pesakit, yang biasa menganggap dirinya sebagai mangsa penyakit yang tidak diketahui, belum dijumpai, tetapi sangat serius.

Pesakit sangat percaya pada penyakit mereka sehingga mereka dapat menyatakan rasa tidak percaya kepada beberapa doktor sekaligus, dan cenderung membentuk ketagihan yang lebih teruk bagi diri mereka sendiri. Dalam beberapa kes, berkaitan dengan psikoproduksi patologi dengan pembentukan gangguan khayalan, tetapi ini memerlukan rawatan serius oleh psikiatri.

Tidak perlu dikatakan bahawa diagnosis serangan panik mesti mengambil kira kehadiran atau ketiadaan penyakit psikiatri, misalnya, skizofrenia, gangguan mental organik, dan keadaan lain, termasuk penggunaan pelbagai ubat psikoaktif. Lebih-lebih lagi, tanpa pemeriksaan psikiatri yang lengkap, mustahil untuk mengumpulkan maklumat lengkap dan menetapkan rawatan untuk pesakit dengan gangguan panik yang teruk.

Mendiagnosis serangan panik dan gangguan panik adalah tugas yang sukar, kerana sangat mustahak untuk memastikan bahawa semua pelbagai gejala, dari sesak nafas, nadi cepat, dan berakhir dengan pening dan pening, bukan merupakan tanda penyakit perubatan. Dan ini bermaksud bahawa tanpa pemeriksaan penuh, tanpa ECG, tanpa pemantauan Holter, tanpa spirografi, kadang-kadang – ergometri basikal tidak dapat dilakukan. Walaupun doktor yang berpengalaman sering kali pada pandangan pertama jelas bahawa kita berbicara mengenai serangan panik, perlu dilakukan secara mekanikal, rutin, dengan bantuan pelbagai analisis dan kaedah penyelidikan instrumental, untuk membuktikan dengan jelas dalam sejarah perubatan atau kad pesakit luar bahawa tidak ada penyakit serius, seperti tirotoksikosis, atau serangan penyakit jantung iskemia. Dengan cara yang sama, anda perlu memastikan bahawa pesakit tidak mempunyai patologi psikiatri, tidak ada gangguan tekanan pasca-trauma, fobia tertentu, misalnya, sosial, dan sebagainya. Bagaimana gangguan panik dirawat?

Rawatan

Sudah tentu, rawatan bukan ubat untuk gangguan panik adalah pilihan terbaik. Bagaimanapun, kepanikan masih didasarkan pada, walaupun sesat dan tepat pada waktunya, tetapi masih merupakan tindak balas menyelamatkan nyawa yang normal. Bagus, misalnya, pengaruh psikoterapi, psikoterapi individu dan kumpulan. Terdapat kaedah alternatif dan kasar, ketika pesakit 'didorong' berulang-ulang ke situasi ini sehingga sambungan refleksnya yang terputus terputus dan dia bebas dari pengaruh keadaan ini.

Contohnya dapat diberikan dengan semangat. Sekiranya, misalnya, seseorang menyukai wanita yang menggunakan minyak wangi yang agak jarang, maka jika dia secara tidak sengaja menemui wangian ini, dia dapat mengingat semuanya dalam sekejap, dan kadang-kadang sangat mengagumkan bahawa seseorang dapat membeku di tempat di bawah pengaruh kenangan yang melambung. Tetapi jika dia terus-menerus diberi aroma ini berulang kali, jika saudara-mara dan rakan-rakannya akan menggunakannya, maka setelah beberapa lama ia akan berhenti mempengaruhi kenangan. Inilah yang didasarkan pada kaedah memprovokasi serangan panik.

Dalam beberapa kes, sokongan ubat diperlukan, misalnya, monoterapi dengan satu ubat ditunjukkan, tetapi yang terbaik, bagaimanapun, harus diakui sebagai gabungan psikoterapi dan ubat. Terdapat banyak strategi terapi yang lebih berkesan, tetapi kita tidak akan menggunakannya. Tujuan kami adalah untuk menerangkan beberapa ubat yang digunakan untuk memerangi gangguan panik.

Kita harus segera mengatakan bahawa kita tidak akan membicarakan rawatan kecemasan, iaitu menghentikan serangan panik itu sendiri. Ini adalah topik yang terpisah, dan dalam beberapa kes, pesakit hanya perlu menghirup belon. Apabila peningkatan jumlah karbon dioksida terkumpul di sana, banyak gejala yang berkaitan dengan kelebihan oksigen dalam darah hilang tanpa ubat. Dalam beberapa kes, segelas air dan tingkap terbuka, beberapa tetes Corvalol sudah cukup, dan kadang-kadang ambulans dan pengenalan Relanium diperlukan.

Tugas kami adalah untuk memberitahu anda mengenai ubat-ubatan yang bertujuan untuk menstabilkan keadaan, dan mencegah serangan dan kambuh berikutnya. Kesemuanya diterapkan dalam kursus, dalam 'jurang cahaya' antara serangan panik. Ulasan ini disusun dari apa yang disebut ubat 'nyata' untuk rawatan serangan panik, dan hampir semua ubat ini adalah ubat preskripsi. Sebilangan besar dari mereka, misalnya, antipsikotik atipikal, hanya boleh diresepkan oleh psikiatri. Banyak dari mereka digunakan untuk merawat kemurungan, kegelisahan, dan bahkan beberapa penyakit mental utama seperti skizofrenia atau gangguan bipolar.

Ulasan ini tidak akan merangkumi makanan tambahan OTC, terapi tradisional, persediaan herba yang telah menjadi tradisional untuk Runet, dan ubat-ubatan yang telah memenuhi keseluruhan Runet seperti Corvalol, peony tincture dan cara lain.

Seperti biasa, INN, atau nama bukan milik antarabangsa, ditunjukkan pada awalnya, kemudian produk ubat pertama yang dikeluarkan atau asli, jika ada, dan kemudian senarai salinan komersial, atau generik yang jauh lebih murah daripada ubat asalnya. Harga ubat-ubatan adalah relevan untuk musim sejuk tahun 2020 untuk farmasi dari semua bentuk pemilikan di wilayah Persekutuan Rusia.

Senarai ubat-ubatan itu disusun tanpa tujuan pengiklanan atau anti-iklan dari mana-mana medium, dan nama ubat-ubatan, serta urutan penyampaian, ditentukan secara eksklusif oleh cadangan nasional untuk rawatan keadaan panik dan serangan panik, dan maklumat mengenai ubat-ubatan, petunjuk dan kontraindikasi diambil dari arahan rasmi.

Gambaran keseluruhan ubat untuk serangan panik

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Antidepresan: SSRI dan trisiklik 1 Venlafaxine (Velaxin, Velafax, Venlaxor) 228 r
2 Duloxetine (Simbalta) 886 r
3 Fluoxetine (Prozac) 89 RUB
4 Sertraline (Zoloft, Asentra, Serenata, Surlift, Stimuloton) 480 RUB
5 Trisiklik: Imipramine (Melipramine) 357 r
Benzodiazepin 1 Alprazolam (Zolomax, Helex) RUB 499
Anciolytics bukan benzodiazepin 1 Hydroxyzine (Atarax) RUB 311
Antipsikotik atipikal 1 Risperidone (Speridan, Rispolept, Risset, Torendo) 199 RUB

Antidepresan: SSRI dan trisiklik

Antidepresan dari pelbagai kumpulan adalah antara agen utama dan paling berkesan untuk rawatan gangguan panik jangka panjang. Tetapi pilihan ubat ini atau yang dilakukan oleh doktor, dengan mengambil kira kriteria tambahan. Sebagai contoh, ia bergantung pada pengaruh kesan sampingan, kehadiran tingkah laku bunuh diri, komorbiditi. Beberapa benzodiazepin pandai menghentikan serangan serangan panik, misalnya, diazepam yang sama.

Tetapi dalam rejimen rawatan jangka panjang untuk mencegah perkembangan serangan panik, kedua-dua antidepresan trisiklik, seperti Anafranil dan Melipramine, dan benzodiazepin berpotensi tinggi, seperti alprazolam, atau antidepresan selektif, yang merangkumi perencat pengambilan serotonin terpilih – SSRIs, digunakan. Dengan ini kita akan memulakan kajian semula perubatan.

Venlafaxine (Velaxin, Velafax, Venlaxor)

Penilaian: 4.9

Venlafaxine (Velaxin, Velafax, Venlaxor)

Ini adalah antidepresan yang popular yang terdapat dalam dua dos: 75 mg dan 150 mg. Dengan struktur kimianya, ia berdiri sendiri, tetapi kesan terapeutiknya dikaitkan dengan penghambatan pengambilan serotonin yang kuat. Kapsul pelepasan berpanjangan terkenal untuk merawat gangguan panik. Ia diresepkan di dalam, semasa makan. Ia mesti ditelan keseluruhan, dan sangat penting untuk mengambil dos harian sekali sehari, dan sebaiknya pada masa yang sama.

Sebaiknya mulakan rawatan untuk gangguan panik dengan dos minimum 75 mg, sekali sehari. Ubat ini sangat baik sebagai monoterapi, dan disarankan untuk meningkatkan dosnya setelah 2 minggu, tetapi tidak lebih awal dari 4 hari setelah permulaan rawatan. Jangan mengambil lebih daripada 350 mg setiap hari. Velaksin dihasilkan oleh syarikat farmasi Hungari Egis, dan kos satu paket 75 mg 28 tablet, yang dikira untuk satu bulan rawatan, adalah dari 960 hingga 1560 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Velaxin dikontraindikasikan bersamaan dengan penggunaan perencat monoamine oxidase (MAO), tetapi ini adalah kontraindikasi standard pada fungsi hati dan ginjal yang teruk pada kanak-kanak, serta wanita hamil dan menyusui. Penjagaan besar diperlukan sekiranya terdapat infark miokard baru-baru ini, adanya patologi kardiovaskular, tekanan darah tinggi, glaukoma. Velaxin mempunyai kesan sampingan, dan paling sering, adalah – kehilangan selera makan, mulut kering, degupan jantung meningkat, berpeluh, dan gangguan ejakulasi pada lelaki, anorgasmia. Sekiranya terdapat gangguan panik yang teruk, rawatan harus diteruskan sekurang-kurangnya selama 6 bulan. Dalam beberapa kes, penggunaan Velaxin dan analog boleh menyebabkan pergolakan psikomotor, ketidakupayaan untuk duduk dan diam, dan, paling kerap, ini berlaku pada minggu-minggu pertama rawatan.

Duloxetine (Simbalta)

Penilaian: 4.8

Duloxetine (Simbalta)

Simbalta adalah ubat yang sangat berkesan dari kumpulan bukan sahaja pengambilan serotonin, tetapi juga norepinefrin. Kemungkinannya lebih luas. Ia dihasilkan oleh syarikat Eropah Eli Lilly, dan ubatnya tidak murah. Pakej 14 tablet 30 mg berharga dari 1,700 hingga 2,300 rubel secara runcit. Pakej 28 tablet 60 mg setiap satu (iaitu, dalam dos dua kali lebih besar) akan berharga dari 3,300 hingga 4,300 rubel. Bahan ini, selain menekan pengambilan semula mediator, juga menekan rasa sakit, meningkatkan ambang kepekaan kesakitan. Oleh itu, Duloxetine digunakan untuk pelbagai sakit pusat, seperti polyneuropathy diabetes. Sekiranya keadaan panik tahan teruk, perlu menetapkan 60 mg sekali sehari pada awal rawatan, dan dos harian maksimum adalah 120 mg sehari, dalam dua dos terbahagi.

Kelebihan dan kekurangan

Duloxetine dikontraindikasikan dalam sebilangan kecil keadaan, dan ini adalah kelebihan yang tidak diragukan lagi: ia adalah glaukoma penutupan sudut. Dalam beberapa kes, dapat digunakan selama kehamilan dan menyusui, dan jika gangguan fungsi hati dan ginjal, ia juga dapat digunakan, tetapi hanya dengan hati-hati. Kesan sampingan sering merangkumi pening, mulut kering dan sembelit, berdebar-debar, penurunan berat badan dan kilat panas. Perlu diingat bahawa ubat ini harus diresepkan dengan sangat berhati-hati, bagaimanapun, seperti antidepresan lain untuk kecenderungan bunuh diri, dan tidak boleh digunakan bersama dengan perencat monoamine oksidase (MAO). Adalah perlu untuk membatasi kenderaan memandu dan aktiviti yang berpotensi berbahaya selama tempoh rawatan, kerana pesakit mungkin mengantuk sebagai kesan sampingan. Juga tidak digalakkan menggunakan Simbalta dan ubat-ubatan lain bersama dengan alkohol, kerana peningkatan kesannya.

Fluoxetine (Prozac)

Penilaian: 4.8

Fluoxetine (Prozac)

Prozac adalah ubat asli syarikat yang sama (Eli Lilly) dan merupakan ubat lain dalam kumpulan SSRI yang sama yang disebut fluoxetine. Prozac secara semula jadi adalah ubat preskripsi dan adalah yang paling mahal dari semua fluoxetines kerana ia adalah ubat yang asli. Satu paket 14 kapsul 20 mg akan menelan belanja 450 hingga 530 rubel. Fluoxetine dihasilkan oleh Ozone LLC dalam dos yang sama dan dalam jumlah 30 keping setiap bungkusan akan berharga dari 73 hingga 120 rubel. Sekiranya anda mengambil sebungkus 20 kapsul, maka ia boleh didapati dengan harga hanya 33 rubel, anda tidak mungkin menemui fluoxetine lebih murah di mana sahaja.

Prozac adalah antidepresan klasik yang tidak mempengaruhi aktiviti reseptor selain daripada serotonin. Selepas dos pertama, kepekatan maksimum dalam plasma darah berlaku selepas 8 jam, dan kepekatan terapeutik berterusan agen ini muncul 2 minggu selepas permulaan rawatan. Selain gangguan panik, petunjuk klasik untuk penggunaannya adalah pelbagai kemurungan, makan berlebihan saraf, atau bulimia, gangguan obsesif-kompulsif (OCD), dan sindrom dysphoric pramenstruasi. Untuk pencegahan serangan panik, 20 mg sehari, sekali sehari, pada masa yang sama biasanya cukup.

Kelebihan dan kekurangan

Kesan sampingan Prozac adalah biasa dengan SSRI lain. Ini adalah mulut kering, selera makan menurun dan penurunan berat badan, sembelit dan perubahan selera mungkin. Kesan sampingan seperti mengantuk adalah mungkin, tetapi insomnia tidak dikecualikan, penurunan libido dan kekurangan orgasme adalah ciri, dan pada lelaki – pelanggaran ejakulasi dan ereksi.

Beberapa pesakit melaporkan sindrom kaki menguap dan gelisah semasa mengambil ubat ini, tetapi ini adalah kes terpencil. Seperti ubat-ubatan yang dijelaskan di atas, perlu berhati-hati sekiranya pesakit yang mengalami serangan panik mempunyai kecenderungan bunuh diri, pemikiran bunuh diri, dan sebagainya. Bagaimanapun, ubat boleh membuat seseorang pergi 'dari teori ke praktik', yang meningkatkan risiko cubaan bunuh diri.

Penting bahawa Fluoxetine dan Prozac tidak boleh digunakan bersama dengan Sonapax, atau thioridazine. Ubat ini, sebagai antipsikotik kecil, juga digunakan untuk mengobati gangguan panik yang teruk, dan hanya bersama dengan antidepresan, doktor yang hadir harus mengingat ini. Prozac dan fluoxetine lain mempunyai jangka hayat yang panjang, dan ini mesti diambil kira semasa menggabungkan Prozac dengan ubat lain, dan juga ketika menggantinya. Berhati-hatilah ketika menggabungkan Fluoxetine dengan ubat lain yang mempengaruhi serotonin, seperti triptans untuk migrain atau Tramadol untuk kesakitan, kerana ini membuat anda berisiko lebih tinggi terkena sindrom serotonin.

Sertraline (Zoloft, Asentra, Serenata, Surlift, Stimuloton)

Penilaian: 4.8

Sertraline (Zoloft, Asentra, Serenata, Surlift, Stimuloton)

Ubat lain dari kumpulan ini adalah Zoloft, atau sertraline. Ini adalah perencat pengambilan serotonin yang kuat, tetapi tidak ada perangsang, penenang, atau sebaliknya. Ini tidak meningkatkan aktiviti adrenergik, yang sangat penting, kerana krisis simpatoadrenal yang mendasari serangan panik. Zoloft ditunjukkan, selain gangguan panik, juga dengan fobia sosial, sindrom pemikiran dan keadaan obsesif, dengan kemurungan dan dengan gangguan tekanan pasca-trauma. Perlu ditekankan bahawa gangguan panik terdapat dalam petunjuk rasmi, sebagai petunjuk, dan semua ubat sebelumnya mengalami kemurungan sebagai petunjuk utama.

Syarikat Itali Hauptpharma Latina menghasilkan ubat Zoloft, dan 28 tablet 100 mg berharga dari 1100 hingga 1250 rubel. Walau bagaimanapun, rawatan dengan Zoloft harus dimulakan dengan dos 25 mg sehari, iaitu setengah tablet 50 mg. Dos ini dua kali ganda dalam seminggu, sehingga 50 mg sehari. Sebungkus 28 tablet 50 mg setiap satu akan jauh lebih murah, rata-rata 900 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Dalam kes yang melampau, ubat ini boleh digunakan oleh wanita hamil, tetapi ibu yang menyusu tidak boleh menggunakan ubat ini. Kesan sampingannya adalah klasik untuk ubat-ubatan dalam kumpulan ini: mulut kering, takikardia, jantung berdebar-debar, kontraksi otot yang tidak disengajakan, menguap, menggosok gigi pada waktu malam, penurunan potensi dan gangguan ejakulasi pada lelaki, anorgasmia. Tetapi, untungnya, kesan ini bergantung pada dos dan biasanya tidak muncul dengan dos yang rendah yang ditunjukkan untuk rawatan gangguan panik. Kadang-kadang, sindrom penarikan mungkin muncul, jadi lebih baik menghentikan rawatan, mengurangkan dos hingga separuh, seperti pada awal kursus.

Trisiklik: Imipramine (Melipramine)

Penilaian: 4.8

Trisiklik: Imipramine (Melipramine)

Melipramine adalah wakil utama kumpulan antidepresan lain, iaitu antidepresan trisiklik (TCA). Ini adalah trisiklik yang pertama kali muncul dalam praktik klinikal, dan ubat SSRI mula diketahui sejak kebelakangan ini. Ubat ini, selain pengambilan semula norepinefrin dan serotonin, dan memudahkan penghantaran impuls yang sesuai, juga menyekat reseptor histamin dan asetilkolin. Hasilnya adalah kesan antikolinergik dan penenang. Produk ini juga bertujuan untuk terapi jangka panjang, dan kesan optimum dicapai, rata-rata, setelah 5 minggu rawatan.

Selain gangguan panik, melipramine ditunjukkan untuk semua kemurungan, termasuk dengan kegelisahan, dengan kemurungan atipikal dan dengan gangguan bipolar. Ini sangat mudah, kerana kecemasan, harapan cemas yang mendasari pembentukan ketergantungan pada situasi traumatik yang menyebabkan serangan panik.

Melipramine diwakili oleh sebilangan kecil pengeluar yang berbeza, dan pada masa ini hanya tablet pengeluaran Hungary oleh syarikat Egis yang dijual di Rusia, dengan harga 320 hingga 420 rubel. setiap pembungkusan. Pakej mengandungi 50 tablet 25 mg. Terdapat juga pil dalam dos yang sama, dengan kos purata 300 rubel. untuk pembungkusan yang sama. Bagaimana cara menggunakan melipramine? Dalam gangguan panik, dos terendah harus ditetapkan, iaitu 25 mg sehari.

Kelebihan dan kekurangan

Perlu diingat bahawa dengan gangguan panik, peningkatan kecemasan sementara mungkin terjadi pada awal rawatan, dalam hal ini benzodiazepin, seperti Relanium atau Seduxen, dapat digunakan untuk menghentikan kegelisahan. Kemudian, apabila kesannya berkembang dan kegelisahan menurun, benzodiazepin dibatalkan. Melipramine juga harus ditarik secara beransur-ansur, dan jangka masa minimum rawatan untuk gangguan panik adalah, rata-rata, 6 bulan. Anda perlu mengambil ubat ini sekali selepas makan sebelum tidur. Kesan sampingan pada trisiklik sering berlaku, dan ini adalah kemungkinan peningkatan aktiviti enzim hati, takikardia sinus, gegaran, pening, penglihatan kabur dan gangguan penginapan. Oleh kerana kesan antikolinergik, sembelit dan mulut kering, gangguan kencing berlaku, pesakit mengadu peningkatan berpeluh, kadang-kadang – peningkatan berat badan. Dadah dari kumpulan pertama, SSRI, paling sering menurunkan berat badan kerana penurunan selera makan, oleh itu, pelantikan satu atau ubat lain harus diambil kira, dengan mengambil kira sejarahnya.

Benzodiazepin

Alprazolam (Zolomax, Helex)

Penilaian: 4.9

Alprazolam (Zolomax, Helex)

Benzodiazepin adalah ubat-ubatan yang banyak digunakan untuk terapi pemeliharaan gangguan panik dan secara langsung untuk melegakan episod serangan panik itu sendiri, misalnya, dengan bantuan pemberian seduxen atau Relanium intramuskular atau intravena. Mereka juga digunakan untuk menekan kegelisahan, yang dapat meningkat pada awalnya dengan rawatan antidepresan. Sebagai contoh, gabungan antidepresan trisiklik dengan benzodiazepin diketahui secara meluas. Walau bagaimanapun, untuk rawatan gangguan panik jangka panjang, adalah wajar untuk menggunakan apa yang disebut benzodiazepin yang bertindak panjang, atau benzodiazepin berpotensi tinggi, dan wakilnya adalah alprazolam. Benzodiazepin bertindak pendek seperti diazepam tidak dilindungi di sini.

Alprazolam boleh didapati dalam tablet 1 mg dalam bungkusan 50 keping. Ini adalah kecemasan khas, atau penenang, yang mempunyai ubat penenang, penenang otot, kesan antikonvulsan dalam dos yang besar, dan juga kesan hipnosis. Kesan ini mengakibatkan penurunan tekanan emosi yang ketara. Kebimbangan pesakit menurun atau hilang, kegelisahan dan ketakutan menurun. Oleh kerana ubat ini mempunyai kesan hipnotis yang bersamaan, dan memendekkan tempoh tertidur, sangat baik menetapkannya kepada orang yang mengalami gangguan panik dan pelbagai gejala insomnia, dengan insomnia. Ubat ini, selain gangguan panik, banyak digunakan untuk neurosis, mudah marah, dan kemurungan somatik.

Ubat ini diberikan menggunakan dos efektif minimum, dan dos permulaan biasa adalah 250 hingga 500 mcg, mikrogram. Dos dalam mikrogram sangat jarang berlaku di antara ubat-ubatan yang dihasilkan dalam tablet, dan ini betul-betul berlaku, kerana tablet mempunyai dos yang sangat kecil – 1 mg. Oleh itu, 250 mikrogram adalah 'seperempat' tablet, dan dos 500 mikrogram adalah setengah tablet. Ubat itu harus dibatalkan secara beransur-ansur, dengan penurunan dos, dan ubat itu juga harus digunakan untuk waktu yang lama, sesuai dengan keputusan doktor. Alprazolam dihasilkan oleh beberapa syarikat. Pada masa ini, alprazolam ubat INN generik tersedia di Rusia, dan walaupun tidak selalu, dengan harga 940 rubel. untuk pembungkusan, dihasilkan oleh syarikat domestik Organic.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan alprazolam adalah penurunan kegelisahan dan peningkatan tidur yang baik, dan kekurangannya adalah kontraindikasi, termasuk lesi saluran udara obstruktif kronik, dan kemurungan yang teruk. Di samping itu, adalah wajar untuk menggunakan ubat ini dalam dos yang lebih rendah, terutamanya jika seseorang pertama kali menemui ubat seperti antidepresan atau kecemasan. Sekiranya ia diresepkan untuk waktu yang lama dan dalam dos yang tinggi, ketergantungan ubat mungkin berlaku, dan dengan pengurangan dos yang cepat atau penarikan secara tiba-tiba, sindrom yang teruk boleh berlaku, hingga insomnia dan kekejangan perut. Perlu diingat bahawa alprazolam tidak sesuai dengan ubat penenang yang lain, dan semasa rawatan, alkohol dilarang, dan anda juga harus menahan diri dari memandu kenderaan dan bekerja dengan mesin dan mekanisme.

Anciolytics bukan benzodiazepin

Hydroxyzine (Atarax)

Penilaian: 4.8

Hydroxyzine (Atarax)

Terdapat keseluruhan kumpulan anxiolytics yang tidak tergolong dalam kategori benzodiazepin, dan wakilnya yang paling terkenal adalah hidroksizin, yang dikenali dengan nama komersial Atarax.

Untuk apa ubat ini digunakan? Mereka memulakan tindakan anti-kegelisahan, dan merupakan yang pertama dalam rawatan gangguan panik yang kompleks. Faktanya adalah bahawa antidepresan standard dari kumpulan perencat pengambilan serotonin selektif, atau antidepresan trisiklik, mampu mengembangkan kesan anti-kegelisahan yang sangat baik, tetapi ia berlaku perlahan-lahan, seperti yang disebutkan di atas, rata-rata, sebulan setengah setelah permulaan pentadbiran. Untuk melindungi pesakit pada minggu-minggu pertama setelah pelantikan antidepresan, Atarax dan 'rakan-rakannya' dalam kumpulan ini digunakan untuk cepat mempengaruhi kegelisahan.

Mari kita pertimbangkan kesan anxiolytics bukan benzodiazepin menggunakan Atarax sebagai contoh. Hydroxyzine mempunyai spektrum tindakan yang sangat luas, kerana mempengaruhi reseptor kolin dan histamin. Akibatnya, ia menimbulkan kesan penenang dan antiemetik. Atarax adalah ubat yang sangat cepat, setelah minum pil, kesannya dapat dilihat setelah setengah jam. Di samping itu, sebagai tambahan kepada kesan anti-kegelisahan, ia dapat meningkatkan daya ingatan dan perhatian, iaitu kemampuan kognitif. Oleh itu, sangat baik dalam terapi kompleks dari manifestasi alergi, kerana ia membantu menghentikan gatal pada pesakit dengan urtikaria dan eksim. Pada individu yang mengalami kegelisahan, ia meningkatkan kualiti tidur dan memanjangkan jangka waktu tidur. Anda perlu menggunakan Atarax dalam dos 25 hingga 100 mg sehari, sementara dos standard adalah rata-rata 50 mg sehari, yang dibahagikan kepada tiga dos. Itu jam 12.5 pada waktu pagi dan makan tengah hari, dan 25 mg pada waktu malam. Oleh itu, Atarax dihasilkan dalam dos ini – masing-masing 25 mg, dan satu bungkus dua puluh lima tablet tersebut berharga dari 230 hingga 290 rubel, yang dihasilkan oleh syarikat Belgium, YUSB Pharma.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Atarax dapat dianggap sebagai harga rendah, kemampuan untuk menghentikan gatal, memperbaiki tidur, tetapi jika tidak ada gatal dan tidak ada tidur yang buruk, maka ia masih mempunyai kesan penenang yang berlebihan dan kesan antikolinergik, yang menyebabkan mulut kering dan kesukaran membuang air kecil. Juga sangat menyusahkan bahawa ubat ini harus diminum tiga kali sehari, dengan setengah tablet pada waktu pagi dan pada waktu makan tengah hari, iaitu, pil ini perlu dipatahkan. Namun, harus diingat bahawa kesan sampingannya tidak begitu ketara, dan cepat hilang, beberapa hari selepas permulaan rawatan, dan ini hanya sembelit, pengekalan kencing dan mulut kering. Untuk masa yang lama, kesan sampingan seperti itu berterusan pada orang tua. Atarax dikontraindikasikan semasa kehamilan, menyusui dan dengan intoleransi galaktosa keturunan.

Antipsikotik atipikal

Risperidone (Speridan, Rispolept, Risset, Torendo)

Penilaian: 4.8

Risperidone (Speridan, Rispolept, Risset, Torendo)

Tetapi bagaimana jika serangan panik sering terjadi, gangguan panik teruk, dan antidepresan diambil secara berasingan, serta dalam kombinasi dengan ubat-ubatan cemiolikat, benzodiazepin, atau ubat-ubatan bukan benzodiazepin, tidak membantu? Kemudian muncul 'artileri berat', yang merujuk kepada antipsikotik, yang juga disebut ubat antipsikotik atipikal.

Ini adalah risperidone (Rispolept), dan 'rakannya' adalah olanzapine (Zyprexa, Egolanza), dan aripiprazole (Zilaxera, Amdoal, Ariprizol). Antipsikotik hanya diresepkan oleh pakar psikiatri, dan bidang aktiviti antipsikotik bukanlah kemurungan, bukan kegelisahan, dalam pemahaman murni mereka dalam latihan pesakit luar, tetapi penyakit mental yang teruk. Antipsikotik diperlukan untuk halusinasi sebenar, jika terdapat kecelaruan, jika terdapat episod manik atau psikosis. Antipsikotik diperlukan dalam rawatan skizofrenia, dalam episod pencerobohan fizikal pada pesakit ini, dan dalam kes gangguan obsesif-kompulsif yang teruk.

Tetapi, jika digabungkan dengan antidepresan, maka dalam banyak kajian, antipsikotik atipikal menunjukkan keberkesanan yang cukup tinggi dalam kes gangguan panik yang teruk dan tahan yang tidak dapat disembuhkan dengan ubat yang terpisah. Oleh itu, Risperidone ditunjukkan untuk semua keadaan yang dinyatakan di atas, dan secara kimia ia adalah penyekat bukan sahaja reseptor serotonergik, tetapi juga reseptor dopamin dan alpha 1-adrenergik. Akibatnya, ia menekan perasaan takut, yang mendominasi pembentukan kegelisahan dalam gangguan panik, dan dalam praktik psikiatri mengurangkan keagresifan dan meningkatkan tahap tidur yang nyenyak.

Dos Risperidone biasanya ditentukan oleh psikiatri yang hadir. Dos permulaan untuk gangguan panik mestilah kurang daripada skizofrenia atau halusinasi. Biasanya ia bermula dengan dos 0.25 mg sehari, maka ada sedikit kenaikan. Tetapi anda tidak boleh mengambil ubat dalam dos melebihi 10 mg sehari, dalam keadaan apa pun. Rimperidone dihasilkan dalam tablet 2 mg, dalam bungkusan 20 tablet. Terdapat juga dos 4 mg. Terdapat pakej tablet 20 mg dalam jumlah 20 keping dari 120 hingga 480 rubel, yang dihasilkan oleh syarikat domestik Organika. Rispolept yang dihasilkan oleh Janssen cilag, Johnson & johnson boleh dianggap sebagai ubat asli. Dan satu paket Rispolepta, serupa dengan yang sebelumnya, berharga 300 hingga 700 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelemahan Risperidone adalah kemungkinan jarang timbulnya sindrom ganas neuroleptik, kesan sampingan spesifik yang terdapat pada neuroleptik, yang bergantung pada dosnya. Antaranya ialah insomnia, sakit kepala, kekakuan otot dan hipersalivasi, pergerakan perlahan, sembelit, disfungsi ereksi dan ejakulasi, takikardia refleks, dan sebagainya. Antipsikotik hanya merawat gangguan panik yang teruk, dan juga mungkin berlaku dalam jangka masa yang lebih pendek. Antipsikotik hanya digunakan oleh psikiatri yang mempunyai pengalaman dalam rawatan dengan neuroleptik. Selama tempoh rawatan, pesakit harus dinasihatkan untuk tidak makan berlebihan, kerana antipsikotik meningkatkan berat badan.

Bukannya kesimpulan

Agar tidak melelahkan pembaca tanpa pendidikan perubatan, pada saat ini kita berhenti menyenaraikan secara terperinci ubat-ubatan yang digunakan di seluruh dunia untuk mengubati gangguan panik dalam 'tahap sejuk', antara serangan panik. Masih ada keseluruhan kelas sebatian ubat yang dapat dimasukkan dalam senarai, tetapi ini akan meningkatkan jumlah artikel dengan ketara.

Oleh itu, apa yang disebut antipsikotik ringan, seperti sulpiride (Eglonil), Teraligen dan Sonapax (thioridazine), telah berjaya digunakan untuk mempengaruhi komponen kognitif kegelisahan dan mencegah pelbagai fobia. Depresan kecil digunakan yang tidak mempunyai pertalian kumpulan sendiri. Kadang-kadang preskripsi mereka cukup untuk melegakan pesakit dari keadaan panik ringan, dan ini termasuk trazodone (atau Trittico), Valdoxan dan ubat lain.

Pelbagai anticonvulsants atau anticonvulsants digunakan secara meluas untuk meningkatkan mood pada pesakit dengan gangguan panik. Senarai dana ini sangat luas. Ini adalah asid valproat dan lamotrigine, pregabalin atau gabapentin, dan ubat-ubatan yang tidak banyak digunakan seperti Trileptal atau oxcarbazepine.

Harus dikatakan bahawa tempoh rawatan yang dianjurkan untuk gangguan panik sederhana adalah, rata-rata, tiga hingga enam bulan. Tetapi kali ini dihitung setelah kesan terapi datang, mood pesakit bertambah baik, dan harapan cemas akan serangan panik berikutnya hilang, dan bukan sejak hari pertama minum ubat. Oleh itu, adalah mungkin untuk mengambil ubat tersebut selama lebih dari 6 bulan, di bawah kawalan ujian yang diperlukan, dengan mengambil kira kesan sampingan.

Walau bagaimanapun, peraturan dos terendah mungkin tetap universal, dengan pendekatan yang fleksibel, kemungkinan penggantian ubat dan penekanan pada kaedah terapi bukan farmakologi. Secara bersama, ini membawa kepada penghapusan serangan panik, penurunan jumlahnya, pemanjangan 'jurang cahaya' di antara mereka, peningkatan mood, hilangnya kegelisahan dan peningkatan kualiti hidup pesakit.

Peringkat populariti berdasarkan analisis data permintaan dari perkhidmatan wordstat.yandex.ru.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen