8 ubat terbaik untuk kulit gatal

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Tidak peduli seberapa bunyinya, tetapi perubatan benar-benar bergerak maju dengan 'lompatan', mematuhi irama kemajuan sains dan teknologi. Oleh itu, pakar ultrasound yang berpengalaman, dengan ketersediaan peralatan moden, dengan cepat akan membuat diagnosis yang tepat mengenai hampir semua penyakit jantung valvular, menilai kontraktilitas organ ini, dan bahkan menguraikan jalan menuju rawatan. Dengan bantuan pisau gamma dan pisau siber, tumor yang mendalam di dalam otak dikeluarkan, dan pankreas buatan yang ditumpangkan pada kulit menghasilkan insulin, menjadikan hidup lebih mudah bagi pesakit diabetes mellitus jenis 1 tanpa memerlukannya disuntik.

Tetapi ada juga keluhan, semudah dunia, di mana semua alat teknikal masih tidak bertenaga. Untuk menangani pesakit seperti itu, pertama-tama anda memerlukan komunikasi, pertanyaan rutin menyeluruh dan pemeriksaan pesakit, dan kemampuan untuk menavigasi di banyak bidang perubatan sekaligus. Dan hanya selepas itu, ketika membuat diagnosis akhir dan mengesahkan versi doktor, diperlukan penyertaan pakar sempit. Sayangnya, kulit gatal adalah ubat sakit kepala yang berterusan.

Kulit gatal adalah keadaan unik yang secara serentak menyebabkan penderitaan, kegelisahan dan kerengsaan berulang. Tetapi pada masa yang sama, untuk waktu yang sangat singkat, kepuasan terhadap keperluan berterusan ini menyebabkan keadaan yang dapat disebut kesenangan. Pada masa yang sama, masih mustahil untuk menentukan apa sebenarnya. Bagi setiap pesakit terdapat gatal yang 'berbeza'. Mari cuba mengetahui bagaimana fisiologi dan perubatan mencirikan keadaan kulit gatal.

Apa itu gatal?

Pertama sekali, kulit gatal adalah sensasi subjektif dengan bantuan refleks calar kulit yang dangkal. Tujuan refleks ini adalah untuk melegakan, menghilangkan kerengsaan yang berlaku secara berkala pada permukaan kulit. Lagipun, kulit adalah bidang reseptor yang kaya. Lebih jarang kita bercakap mengenai gatal-gatal pada membran mukus, yang juga boleh menjadi sumber gatal-gatal yang teruk, dan selalunya ia adalah selaput lendir organ-organ genital pada wanita.

Secara saintifik, idiopatik, keadaan utama kulit gatal disebut prurigo, dan benar-benar ada diagnosis seperti itu. Dalam bahasa Rusia ia boleh diterjemahkan sebagai 'pruritus'. Perlu diingat bahawa pruritus memang boleh dibenarkan dan diperlukan jika terdapat perengsa yang jelas dan dapat difahami yang menyebabkan kulit gatal.

Reaksi sedemikian terhadap rangsangan yang jelas disebut fisiologis, misalnya, kerana gigitan serangga, tekanan tisu, perubahan suhu dan kelembapan kulit. Gatal patologi dikaitkan dengan penyakit, misalnya, apabila terdapat parasit – tungau gatal. Oleh kerana dia menggerogoti bahagian kulit, sensasi gatal mempunyai sebab yang jelas. Sebaliknya, gatal-gatal dengan kudis boleh dianggap tidak simptomatik – ini adalah tanda aktiviti penting parasit, dan terdapat urutan tindakan untuk menghilangkannya.

Tetapi seiring dengan gatal fisiologi dan patologi, seseorang juga boleh berlaku di mana kereaktifan sistem saraf itu sendiri berubah, ambang kegembiraannya menurun, dan dalam kes yang teruk fokus patologi terbentuk. Akibatnya, tidak ada penyakit, tetapi ada keperluan untuk mewujudkan kepuasan berterusan atas keinginan untuk gatal.

Mengapa gatal boleh berlaku: mencari sebab

Sebelum menyenaraikan sebarang ubat untuk gatal, anda perlu membincangkan kemungkinan penyebabnya. Jelas bahawa dalam beberapa kes, ubat-ubatan untuk gatal-gatal tidak akan diperlukan sama sekali, kerana proses patologi biasanya terletak pada jarak dari medan kulit reseptor, dan penyakit utama mesti dirawat.

Oleh itu, tugas pakar diagnostik adalah, terbaik, untuk mencari penyebab langsung gatal-gatal. Dan sekiranya pencarian diagnostik, walaupun dengan teliti, tetap tidak berjaya, maka hanya dalam kes ini mungkin untuk mendiagnosis prurigo dan menggunakan pelbagai ubat antipruritik khas yang bertindak pada pelbagai kaitan refleks yang berkaitan dengan gatal-gatal dan proses biokimia patologi yang mungkin ada. asas refleks patologi ini.

Apa penyakit dan proses patologi yang disertai dengan gatal-gatal kulit yang sengit? Terdapat banyak di antaranya, dan doktor yang berwibawa harus memperhatikan semua kemungkinan gejala, yang kadang-kadang tersembunyi, dan sama sekali tidak “terbaring di permukaan”. Kami menyenaraikan penyakit dan keadaan ini, dan lebih-lebih lagi, ini bukan keseluruhan senarai:

pelbagai patologi endokrin dan penyakit metabolik. Pertama sekali, ia adalah diabetes mellitus, dan manifestasi tirotoksikosis, atau hipertiroidisme. Ini adalah menopaus dan peningkatan hiperfungsi kelenjar paratiroid, atau hiperparatiroidisme. Penyebab pruritus pada diabetes mellitus, terutama pada diabetes tipe 1 yang bergantung pada insulin, adalah lesi ujung saraf sensitif dengan kepekatan glukosa yang tinggi dalam plasma darah, perkembangan polyneuropathy diabetes, dan penurunan ambang kepekaan spesifik. Pesakit seperti itu mungkin mengalami gatal-gatal tempatan, misalnya kulit kepala atau kelamin, selaput lendir, yang hilang ketika tahap glukosa turun ke nilai normal;

dalam onkologi – sindrom karsinoid yang disebut. Sindrom karsinoid adalah penyakit 'sekunder' di mana pelbagai biogenik amina dan serotonin dikeluarkan oleh tumor dalam jumlah yang meningkat. Tumor semacam itu paling sering dijumpai di pelbagai bahagian usus kecil, di pankreas, ovari, di paru-paru, atau pada tumor metastatik tisu hati;

tumor malignan tunggal, tanpa pelepasan amina biogenik, juga boleh menyebabkan kegatalan pada kulit. Ini adalah pelbagai jenis hemoblastosis, iaitu leukemia akut dan kronik, limfoma, beberapa tumor otak, pelbagai myeloma dan jenis pertumbuhan tumor yang lain;

pengaruh pelbagai ubat, banyak yang mampu merangsang kulit gatal. Penyebab yang paling biasa dari 'dorongan untuk menggaru' ini adalah ubat berasaskan opiat, dan di bawah pengaruh ubat-ubatan, misalnya, pada penagih heroin, mungkin menjadi sensitif terhadap kulit. Tetapi dalam praktik klinikal, tentu saja, ini bukan candu, tetapi hormon dan antibiotik. Estrogen, steroid anabolik, eritromisin, testosteron, asid acetylsalicylic, vitamin neurotropik kumpulan. DALAM;

selalunya penyebab gatal, terutama pada kanak-kanak, adalah pelbagai serangan helminthik dan parasit. Pertama sekali, itu adalah enterobiasis, atau cacing kremi, yang menyebabkan gatal-gatal tertentu di dubur. Jarang, dan di kawasan endemik khas – trichinosis, apabila larva parasit terkapsul tumbuh di tisu otot. Ini adalah pelbagai nematoda, cacing pipih, sebagai contoh, agen penyebab opisthorchiasis dan fascioliasis. Kita tidak boleh melupakan kehadiran ektoparasit yang berada di luar. Ini termasuk kutu kudis atau kutu kepala, kutu yang sama;

Oleh kerana penyakit sistem organ, gatal dapat terjadi dengan adanya kegagalan ginjal kronik, dengan peningkatan urea dan kreatinin yang tinggi, ketika kondisinya hampir dengan keracunan uremik. Harus diingat bahawa majoriti pesakit dengan kegagalan buah pinggang kronik, kira-kira 9 dari 10, dengan penurunan yang signifikan dalam pekali penapisan glomerular, mengadu pelbagai jenis pruritus, termasuk yang berkaitan dengan hemodialisis;

penyakit darah seperti anemia kekurangan zat besi dan penyakit Vakez, atau eritremia, di mana terdapat penebalan darah yang ketara, hematokrit tinggi dan rangsangan ketiga kuman hematopoietik;

pelbagai penyakit hati – pelbagai bentuk kolestasis, iaitu genangan hempedu, terutama di dalam hati. Ini adalah bentuk sirosis kolestatik (biliary), kolangitis sklerosis idiopatik, dan keadaan lain, seperti hepatitis virus kronik. Gangguan metabolisme hempedu, yang menyebabkan gatal-gatal pada kulit yang teruk, mungkin berlaku semasa kehamilan dan hilang setelah melahirkan;

pelbagai gangguan trofik tempatan pada kulit. Ini adalah kulit kering, xeroderma, misalnya, dengan sindrom Sjogren, pelbagai penyakit pekerjaan dan mabuk kronik;

selalunya, terutama pada usia tua, terdapat apa yang disebut gatal psikogenik yang berkaitan dengan neurosis, atau bahkan dengan pengeluaran psiko-patologi. Contohnya, dengan kecelaruan penganiayaan, keracunan, dan pelbagai keadaan manik, psikosis sukarela.

Akhirnya, kita juga dapat melihat gatal psikogenik yang agak jarang berlaku, sebagai reaksi singkat terhadap tekanan, yang berlaku dalam bentuk kes tunggal, sporadis.

Cara mencari, atau mencari diagnostik untuk kulit gatal

Seperti yang dapat dilihat dari perkara di atas, doktor perlu melakukan kerja yang penting, yang dimulai dengan soal jawab, keluarga, ubat-ubatan dan riwayat alergi, dan pemeriksaan rutin untuk mengesahkan atau mengecualikan keadaan patologi yang mendasari.

Dari kaedah diagnostik instrumental dan makmal pada pesakit dengan penyebab gatal yang tidak dapat difahami, ujian berikut mesti dilakukan:

  1. analisis umum darah dan air kencing;
  2. air kencing dan gula darah;
  3. ujian darah biokimia terperinci dengan glukosa puasa, atau hemoglobin glikasi, petunjuk hati, bilirubin dan transaminase, enzim yang bertanggungjawab untuk kolestasis, atau fosfatase alkali dan GGTP. Adalah sangat penting untuk mengkaji tahap kolesterol dan pecahannya, dan petunjuk metabolisme nitrogen, yang mencirikan fungsi buah pinggang. Ini adalah urea dan kreatinin. Sekiranya pesakit mempunyai faktor risiko yang berkaitan, seperti kekurangan zat makanan dan berat badan berlebihan, ujian asid urik harus dilakukan. Anda perlu mengetahui tahap zat besi dalam plasma darah, jumlah kapasiti pengikat zat besi dalam serum (TIBC), dan mengetahui kepekatan transferrin dan ferritin. Adalah perlu untuk mengetahui tahap hormon tiroid, jika perlu – kepekatan katekolamin dalam air kencing, untuk menyiasat metabolisme serotonin dan histamin;
  4. untuk mencari helminths, banyak analisis tinja untuk telur helminth, sekerap dari lipatan perianal, ujian darah okultik fecal, kaedah diagnostik khusus (ELISA, PCR), pemeriksaan duodenum adalah mungkin;
  5. x-ray dada atau bahkan tomografi yang dikira;
  6. pelbagai jenis pemeriksaan ultrasound, seperti hati dan buah pinggang, ujian fungsi ginjal, seperti urografi ekskresi.

Anda mungkin memerlukan tusukan sumsum tulang merah, angiografi, pemeriksaan kelenjar getah bening, dan semua jenis kajian instrumental lain. Kita tidak boleh melupakan kemungkinan patologi autoimun yang mungkin ada pada pesakit. Oleh itu, menurut indikasi, kadang-kadang diperlukan untuk mengkaji faktor antinuklear untuk lupus eritematosus sistemik, penentuan protein fasa akut, CRP, faktor reumatoid. Akhirnya, dengan tidak adanya data objektif mengenai kerosakan sistem organ, jika tidak ada tanda-tanda pencerobohan helminthik, gangguan fungsional, perlu mengecualikan patologi neurologi dan mental yang sepadan.

Pada masa ini, disebabkan oleh wabak HIV yang merebak di wilayah Persekutuan Rusia, ketika telah menular di takungan homoseksual dan penagih narkoba intravena, fakta gatal dengan latar belakang perkembangan jangkitan HIV sangat penting. Menurut data moden, berbagai bentuk gatal diperhatikan pada lebih dari 80% pesakit dengan jangkitan HIV pada peringkat AIDS, dan jika sudah ada jangkitan oportunistik yang berkaitan, maka gatal akan terjadi pada hampir 100% kes.

Oleh itu, pada masa ini di Persekutuan Rusia, sehubungan dengan standard yang diperkenalkan untuk diagnosis dan rawatan, pesakit seperti gatal-gatal kulit yang berterusan dan meluas ini benar-benar 'mimpi ngeri' bagi doktor dan hospital. Sekiranya kita membayangkan bahawa ahli terapi, bersama-sama dengan soal jawab, pemeriksaan, mengisi dokumentasi, diberikan 15-20 minit untuk pesakit utama, maka anda dapat memahami apa kesulitan yang menanti doktor jika dia bukan penyihir. Tetapi mari kita bayangkan bahawa, walaupun terdapat semua pemeriksaan yang mendalam, tidak ada yang dijumpai. Dalam kes ini, diagnosis prurigo atau prurigo dibuat. Apa itu?

Sekiranya tidak ada yang dijumpai, maka diagnosisnya adalah prurigo!

Penyakit ini, yang disampaikan dengan kaedah 'pengecualian', dianggap sebagai dermatosis neuroallergik, dan, sebagai peraturan, disertai dengan penampilan unsur-unsur morfologi primer pada kulit. Ini adalah vesikel, lebam, permulaan urtikaria, dan ini adalah ketika gatal yang teruk muncul. Pruritus dianggap disebabkan oleh pendedahan yang berpanjangan kepada banyak alergen makanan dan ubat.

Dalam beberapa kes, ini sering menggigit serangga atau gangguan pencernaan yang berterusan, seperti kekurangan enzim keturunan. Bahkan vaksinasi pencegahan, pelbagai tabiat buruk, serta lama pencerobohan helminthik dapat menyebabkan bentuk gatal yang kronik. Dan walaupun setelah pencerobohan helminthik dirawat, masih terdapat gangguan sistem saraf yang berterusan dalam bentuk gatal-gatal kronik.

Bagaimana prurigo, atau prurigo berlaku? Dua bentuknya diketahui. Ia akut dan kronik pada orang dewasa. Dalam kes pertama, permukaan ekstensor lengan dan kaki biasanya menderita, di mana nodul padat, atau papula, rata-rata, ukuran kacang, muncul. Mereka mempunyai warna coklat kemerahan, membengkak, dan tidak bergabung antara satu sama lain. Merekalah yang sangat gatal. Dengan gatal yang sangat teruk, kerak muncul semasa menggaru, dan kemudian, penolakannya menyebabkan kemunculan pigmentasi atau parut keputihan. Terdapat bentuk pruritus lain, tetapi kita tidak akan memikirkannya, kita akan menyerahkannya kepada ahli dermatologi.

Sudah tentu, diagnosis pruritis harus dilakukan dengan hati-hati mungkin, dan diagnosis dibuat hanya jika tidak ada sebab lain, dan hanya setelah berunding dengan pakar sempit. Selalunya, pakar gastroenterologi, endokrinologi, pakar sakit puan dan ahli onkologi, pakar penyakit berjangkit diperlukan. Sekiranya diagnosis dibuat, pakar dermatologi akan merawat anda. Bagaimana penyakit ini dirawat?

Pertama sekali, anda perlu membuat latar belakang yang baik, dan ini adalah perkara yang paling sukar. Anda mesti mengikuti diet hypoallergenic dengan ketat, tidak termasuk semua alergen makanan yang paling biasa, yang mana terdapat artikel yang berasingan. Awak patut makan:

  1. tiada pewarna atau pengawet;
  2. hidangan tidak boleh pedas dan menjengkelkan;
  3. adalah perlu untuk membatasi penaik, gula-gula, makanan halus dan kalengan, karbohidrat cepat, alkohol dilarang;
  4. pengganti lemak susu (kelapa sawit) dilarang;
  5. makanan segera dilarang.

Sebenarnya, lebih sukar untuk memerhatikan dan mengekalkannya daripada mengambil ubat dengan betul. Bagaimanapun, rutin harian yang teratur, penolakan tabiat buruk, aktiviti fizikal yang rasional, diet yang betul dapat membuat keajaiban. Akibatnya, pesakit tidak hanya akan menghilangkan gatal-gatal, tetapi, kemungkinan, berat badan berlebihan, sakit sendi, metabolisme akan bertambah baik, ancaman aterosklerosis yang teruk dan bencana kardiovaskular akan hilang, gula darah akan menormalkan, dan perubahan menyenangkan yang lain akan menjadi lebih baik.

Terapi ubat untuk pruritus

Sekiranya perlu mengambil ubat, antihistamin akan menjadi asas rawatan, kerana ubat inilah yang mengatur intensiti kerengsaan ujung saraf, mengurangkan jumlah histamin bebas. Ubat-ubatan ini diklasifikasikan sebagai penyekat reseptor histamin jenis 1 dan dikelaskan kepada beberapa kelas.

Kelas pertama ubat ini diketahui oleh semua orang. Ini adalah ubat seperti Suprastin, Tavegil, Diphenhydramine, Diazolin. Pada masa kini, mereka dianggap ketinggalan zaman dan kasar, kerana menyebabkan rasa mengantuk dan penenang. Ini disebabkan oleh kesannya pada reseptor kolinergik muscarinic. Tetapi setiap awan mempunyai lapisan perak: kesan sampingan seperti itu untuk kulit gatal kronik boleh dianggap sangat berharga.

Pada pesakit dengan jenis neurotik yang jelas, mudah marah dan insomnia, diseksa oleh gatal-gatal, kesan seperti itu akan sangat berguna, kerana ia akan memungkinkan mereka untuk tenang dan tertidur lebih mudah.

Perlu diingat bahawa nama bukan hak milik antarabangsa, atau INN, diberikan pertama untuk setiap ubat. Kemudian beberapa nama komersial yang lebih popular disenaraikan, dan yang pertama biasanya adalah nama jenama pemula yang pertama kali dilancarkan di pasaran. Ini adalah ubat asli yang selalu paling mahal, paling baik diteliti dari semua pihak. Kemudian, bertahun-tahun kemudian, ketika generik, atau salinan komersial muncul, ia tetap paling murni, menggunakan bahan rujukan. Harga ubat diberikan pada Januari 2020 untuk farmasi dari semua bentuk pemilikan di Persekutuan Rusia. Urutan penyampaian, penyertaan (bukan penyertaan) ubat-ubatan individu bukanlah tujuan membuat iklan atau anti-iklan dan ditentukan oleh garis panduan klinikal moden, serta urutan penyenaraian ubat-ubatan di laman-laman farmasi moden.

Ubat Terbaik untuk Kulit Gatal

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Antihistamin 2 generasi – asas untuk rawatan gatal-gatal 1 Dimetindene maleate – Fenistil 357 r
2 Loratadin (Claritin, Claridol, Lomilan, Loratavel) RUB 45
3 Desloratadin (Erius, Desal, Lordestin, Nalorius, Ezlor, Elisey) RUB 291
4 Fexofenadine hidroklorida (Allegra, Gifast, Feksadin) 384 r
5 Levocetirizine (Zodak-Express, Suprastinex, Ksizal) 334 r
Terapi luaran 1 Losterin, pes zink-naphthalan RUB 510
2 Salap, pasta, atau krim Ichthyol (ichtammol) RUB 56
3 Menovazine RUB 67

Antihistamin 2 generasi – asas untuk rawatan gatal-gatal

Asas untuk rawatan gatal kronik yang sengit adalah antihistamin generasi kedua, yang secara praktikal tidak meresap ke dalam struktur sistem saraf pusat, dan oleh itu tidak memberi kesan sedatif. Kami akan memulakan tinjauan dengan mereka.

Dimetindene maleate – Fenistil

Penilaian: 4.9

Dimetindene maleate - Fenistil

Fenistil adalah ubat popular yang boleh diresepkan dalam beberapa bentuk dos, untuk kegunaan dalaman dan luaran. Ia adalah gel yang boleh digunakan pada kulit dan ia adalah titisan. Ia boleh digunakan walaupun oleh bayi yang baru berusia sebulan. Ia adalah penyekat standard reseptor histamin, tetapi tergolong dalam generasi kedua, dan oleh itu tidak mempunyai kesan sampingan ubat generasi sebelumnya. Untuk Fenistil dalam dos terapeutik, mulut kering, pengekalan kencing, dan sebagainya tidak khas.

Ia ditetapkan untuk pruritus berterusan untuk orang dewasa setiap hari dalam dos 60 hingga 120 tetes, iaitu maksimum 40 tetes tiga kali sehari, dos maksimum adalah 50 tetes. Fenistil dihasilkan di kilang farmasi Tula Rusia, dan kos purata pakej 20 ml tidak melebihi 350 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Tempoh penggunaan ubat ini pada orang dewasa tidak lebih dari sebulan, dan kelebihan utama ubat ini adalah kemungkinan meresepkannya pada kanak-kanak yang sudah berada di bulan kedua kehidupan. Secara semula jadi, ini tidak bermaksud bahawa kanak-kanak yang sudah berusia pada usia ini mengalami pruritus, atau kulit gatal, tetapi ia membincangkan keselamatan ubat ini. Namun, mereka tidak boleh terbawa-bawa, kerana jika anda melebihi dosis yang wajar iaitu 50 tetes sekaligus dan 150 tetes pada siang hari, maka kesan sampingan sistemik mungkin masih muncul. Ini adalah mulut kering yang sama, murid yang melebar, peningkatan kadar jantung, dan kesan antikolinergik yang lain.

Loratadin (Claritin, Claridol, Lomilan, Loratavel)

Penilaian: 4.8

Loratadin (Claritin, Claridol, Lomilan, Loratavel)

Analog Claritin sangat popular, dan digunakan bukan sahaja untuk kulit gatal, tetapi juga untuk keadaan alergi yang serupa, misalnya, dengan urtikaria, demam hay dan rinitis alergi, dengan dermatitis atopik dan konjungtivitis alergi, pelbagai bentuk alahan makanan. Selalunya di farmasi anda boleh melihat ubat dalam bentuk tablet dan dalam bentuk sirap tanpa warna.

Ia diresepkan, bermula dari usia dua tahun, dan mula bertindak dengan cepat, dalam 30-40 minit selepas pentadbiran. Dari pengambilan Loratadine, kesan yang paling besar akan timbul selepas 10-12 jam. Ia adalah ubat generasi kedua sebenar yang tidak menyebabkan kesan sampingan, ubat pelali dan hipnotik generasi pertama. Claritin adalah ubat yang diimport, dihasilkan oleh syarikat Schering-Plough, dan sebungkus 10 tablet akan dikenakan biaya dari 190 hingga 260 rubel. Dianjurkan untuk memberikannya kepada orang dewasa satu tablet pada satu masa, 10 mg sekali sehari, dari 2 minggu hingga 1 bulan dalam bentuk prurigo kronik.

Ubat ini termasuk dalam senarai ubat vital persekutuan, harga maksimum untuknya ditetapkan oleh negeri. Tetapi jika anda sangat kekurangan dana, maka terdapat analog domestik. Sebagai contoh, loratadine generik MNN dari pengeluar domestik Vertex akan berharga sekitar 30 rubel untuk pakej yang sama.

Kelebihan dan kekurangan

Mungkin kelebihan Claritin yang paling penting adalah kualiti Eropah dan kos rendahnya, kerana (setakat ini) termasuk dalam senarai ubat-ubatan penting. Seperti yang anda ketahui, jika anda masuk ke dalam senarai ini, maka ubat di negara kita dilengkapi dengan 'jalan hijau', misalnya, dalam bentuk pembelian berpusat oleh hospital dengan perbelanjaan yang tinggi. Oleh itu, untuk sebuah tempat di ZhVNLS, pertempuran selalu berlaku di antara ubat-ubatan dan pengeluar yang berbeza. Seperti mana-mana ubat, ia masih mempunyai kesan sampingan yang jarang berlaku, pada kira-kira satu pesakit dalam 40. Sakit kepala adalah yang paling biasa. Ubat ini tidak mengganggu metabolisme etil alkohol dan oleh itu boleh diminum semasa alkohol dimakan, walaupun tentu saja ini tidak digalakkan.

Desloratadin (Erius, Desal, Lordestin, Nalorius, Ezlor, Elisey)

Penilaian: 4.7

DEZLORATADIN (ERIUS, DEZAL, LordESTIN, NALORIUS, EZLOR, ELISEUS)

Erius dianggap sebagai ubat moden, dan cukup selamat, kerana boleh diresepkan seawal usia enam bulan. Ia juga tergolong dalam penghalang reseptor histamin, tetapi kesan penggunaannya lebih lama, dan tidak memberi kesan sedatif dan hipnosis. Sudah tentu, tidak ada yang menjamin bahawa bentuk gatal yang teruk dengan latar belakangnya akan hampir hilang sepenuhnya, tetapi dalam keadaan apa pun, pengambilannya menyebabkan kelegaan yang ketara, dan bukan hanya pada kulit gatal, tetapi juga dengan pelbagai bentuk edema alergi. Ini membolehkannya digunakan untuk penyakit alergi klasik seperti urtikaria, edema Quincke, rhinitis alergi atau konjungtivitis.

Erius dihasilkan dalam bentuk tablet, atau dalam bentuk sirap. Orang dewasa ditunjukkan mengambil satu tablet sehari, ia juga dihasilkan oleh syarikat Schering-Plough. Satu pek dari 10 tablet berharga, rata-rata, dari 600 hingga 950 rubel. Ubat ini tidak termasuk dalam senarai ubat penting, jadi harganya dengan kualiti yang sama dan dari pengeluar yang sama dengan Claritin (bagaimanapun, ia dihasilkan oleh syarikat yang sama) jauh lebih tinggi.

Walau bagaimanapun, anda juga boleh membeli analog domestik ubat ini dengan murah, contohnya, pengeluaran Canonpharm. Ini adalah INN generik murah yang dipasarkan dengan nama Desloratadine-Canon. Pakej ini berharga 130 rubel sahaja.

Kelebihan dan kekurangan

Seperti antihistamin generasi ke-2 moden lain yang dihasilkan di Barat, ubat ini berkualiti tinggi, cukup berkesan dan sedikit kesan sampingan. Semasa mengambil ubat ini, anda boleh memandu kereta dengan selamat, serta bekerja dalam keadaan yang berkaitan dengan kehadiran mesin bergerak. Namun, ini hanya dapat dilakukan jika dosis maksimum yang ditunjukkan diperhatikan, iaitu satu tablet sehari. Sekiranya anda melebihi dos ini, anda boleh mendapat mulut kering, sakit kepala, atau rasa keletihan yang meningkat. Juga tidak diingini menggunakan ubat ini untuk wanita hamil dan menyusui. Dos ubat ini pada orang dewasa untuk gatal kronik, rata-rata, 5 mg atau 10 mg sekali sehari. Tempoh rawatan adalah dari 2 minggu hingga 1 bulan.

Fexofenadine hidroklorida (Allegra, Gifast, Feksadin)

Penilaian: 4.6

Fexofenadine hidroklorida (Allegra, Gifast, Feksadin)

Ubat Allegra, yang dihasilkan oleh syarikat Perancis Sanofi-Aventis, boleh dibeli di farmasi dengan harga antara 400 hingga 800 rubel. setiap pek 10 tablet. Ini adalah ubat moden, dan tidak mempunyai kesan sampingan antihistamin 'kuno', serta penyekat alfa.

Kesannya muncul dalam satu jam, dan berkesan 24 jam selepas satu dos. Adalah sangat penting bahawa walaupun anda mengambil ubat ini selama satu bulan, ia tidak menimbulkan ketagihan, dan tidak perlu meningkatkan dos. Allegra ditunjukkan untuk pelbagai bentuk gatal kronik, untuk rinitis alergi, dan untuk urtikaria kronik. Bagi orang dewasa, dos biasa ialah 180 mg sekali sehari, sebelum makan.

Kelebihan dan kekurangan

Ubat ini mempunyai minimum kontraindikasi. Cukup: usia hingga 12 tahun, intoleransi individu, dari mana tidak ada jalan keluar, kehamilan dan tempoh penyusuan. Dengan berhati-hati, ini diresepkan kepada orang dengan fungsi hati dan ginjal yang tidak mencukupi, serta dalam patologi sistem kardiovaskular. Kesan sampingan yang tidak biasa seperti sakit kepala dan pening juga mungkin. Allegra boleh dianggap sebagai ubat yang bermanfaat untuk melegakan pruritus, baik secara simtomatik dan dengan diagnosis prurigo.

Levocetirizine (Zodak-Express, Suprastinex, Ksizal)

Penilaian: 4.5

LEVOCETIRIZINE (ZODAK-EXPRESS, SUPRASTINEKS, KSIZAL)

Zodak-Express adalah ubat yang sama sekali berbeza daripada Zodak. Zodac mengandungi cetirizine. Zodak-Express juga digunakan untuk bentuk gatal kronik dan akut, dan dihasilkan oleh syarikat Czech Zentiva, dalam bungkusan 7 tablet masing-masing 5 mg. Rata-rata, kos pakej ini antara 170 hingga 330 rubel. Anda boleh membeli pakej 28 tablet (5 mg yang sama), tetapi dikira selama sebulan penggunaan, harganya akan berharga dari 440 hingga 600 rubel.

Ubat ini digunakan bukan hanya untuk mengatasi gatal-gatal kronik, tetapi juga di hadapan semua gejala alergi lain, mulai dari edema Quincke, rhinitis alergi, konjungtivitis, dan berakhir dengan urtikaria. Ia juga merupakan ubat yang tidak mempunyai kesan sampingan dari dos terapeutik seperti mengantuk, mulut kering, perubahan murid, dan pengekalan kencing. Anda perlu menggunakannya satu tablet sekali sehari, dan jika anda perlu merawat bayi, anda boleh memberikan ubat ini secara tetes.

Kelebihan dan kekurangan

Alat ini tidak mempunyai kelebihan dan kekurangan khusus yang membezakannya dengan sebilangan ubat yang serupa. Ini adalah ubat anti-alergi generasi kedua yang normal yang dapat secara selektif menyekat reseptor histamin tanpa menyebabkan ubat pelali, gangguan kencing atau kesan sampingan yang lain. Semua antihistamin generasi ke-2 mempunyai kepatuhan yang sempurna, hanya perlu diminum sekali sehari, dan mereka mempunyai kesan jangka panjang dari satu dos. Satu-satunya perkara yang dinyatakan sebagai reaksi buruk adalah keletihan, sakit kepala. Beberapa sukarelawan masih melihat selera makan yang meningkat.

Terapi luaran

Terapi prurigo tempatan hanya masuk akal jika orang itu mengalami dermatosis gatal. Dengan kata lain, penggunaan sediaan tempatan akan berkesan hanya apabila terdapat keadaan kulit yang berubah, dan benjolan atau papula, lepuh, atau unsur gatal urtikaria, serta vesikel, atau vesikel, yang dapat diisi dengan isi lutsinar dan menyebabkan gatal-gatal yang teruk, terbentuk di atasnya.

Adalah perlu untuk membezakan unsur-unsur morfologi utama yang dinyatakan di atas daripada unsur-unsur sekunder. Elemen sekunder merangkumi kerak, atau eksori, tanda goresan, luka semburan, dan unsur lain. Kesemuanya boleh berlaku pada kulit yang hampir tidak berubah dengan menggaru, pelanggaran integriti permukaan kulit dan penyambungan jangkitan sekunder. Oleh itu, tujuan penggunaan ubat-ubatan tempatan untuk gatal-gatal kronik bukan hanya untuk mengurangkan gatal-gatal yang sebenarnya, tetapi juga mengeringkan, dan membasmi kuman serta tindakan antibakteria. Mari pertimbangkan alat yang paling terkenal.

Losterin, pes zink-naphthalan

Penilaian: 4.9

Losterin, pes zink-naphthalan

Losterin hadir dalam bentuk krim, ia dapat digunakan untuk perawatan kulit setiap hari, dan ia berdasarkan naphthalan yang diturunkan, sebatian petroleum semula jadi. Produk ini juga mengandungi urea, zink oksida, asid salisilik. Akibatnya, Losterin mempunyai kesan anti-radang, analgesik jangka panjang, antimikroba dan vasodilatory. Kerana kehadiran urea, ia menembusi jauh ke dalam epidermis dan menyumbang kepada kesan pengelupasan yang lebih kuat. Asid salisilat menghalang perkembangan mikroorganisma, dan juga Panthenol, kompleks asid lemak dan vitamin E mempunyai kesan trofik, mengatur keseimbangan lipid dan air. Produk ini tidak beracun, boleh digunakan dalam jangka masa yang lama, dari 2 hingga 3 kali sehari. Ia dihasilkan oleh beberapa syarikat domestik, pengeluar farmasi di Ukraine, dan juga syarikat di Perancis dan Amerika. Sebotol 50 ml ubat boleh dibeli di rangkaian runcit dari 300 hingga 650 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan besar ubat ini adalah ketoksikan dan toleransi yang baik, ia adalah ubat tanpa resep. Satu-satunya batasan adalah intoleransi individu terhadap naphthalan atau bahan tambahan kosmetik yang merupakan sebahagian daripada minyak wangi, kerana, bagaimanapun, ubat tempatan yang berbau minyak tidak begitu menyenangkan bagi orang lain. Tetapi Losterin sangat baik untuk bentuk prurigo papular, dan dalam kombinasi dengan antihistamin mampu mengurangkan kepekaan reseptor kulit, meningkatkan ambang gatal refleks, dan membantu kulit menghadapi masalah seperti jangkitan sekunder, kekeringan dan perkembangan retak akibat calar berterusan.

Salap, pasta, atau krim Ichthyol (ichtammol)

Penilaian: 4.8

Salap, pasta, atau krim Ichthyol (ichtammol)

Salap Ichthyol dianggap sangat popular dalam dermatologi, dengan kepekatan 10 atau 20%. Ichthyol adalah krim, salap dan pes untuk kegunaan luaran. Sebilangan orang keliru percaya bahawa pasta atau salap mengandungi sisa ikan organik, kerana ichthyology adalah ilmu ikan, tetapi sebenarnya alat ini terdiri daripada komponen yang sama sekali berbeza. Ichthyol atau ichtammol dibentuk oleh proses kimia yang disebut semicoking minyak serpih. Akibatnya, sebilangan kecil resin dan minyak terbentuk, yang rata-rata mendidih pada suhu 300 darjah. Setelah rawatan dengan alkali dan asid, setelah pembilasan dan sulfasi menyeluruh, setelah pembilasan kedua, rawatan dan penyejatan ammonia, ichthyol diperolehi, yang melegakan kesakitan, mempunyai kesan anti-radang dan antiseptik.

Salap Ichthyol membantu melawan gatal-gatal, kerana ia dapat mengurangkan kepekaan kulit, mempunyai kesan antimikroba, anti-streptokokus dan anti-staphylococcal, dan, selain gatal, berjaya digunakan untuk merawat radang sendi dan neuralgia. Salap Ichthyol bahkan dihasilkan di suppositori untuk rawatan penyakit ginekologi dan urologi. Ia dihasilkan oleh pengeluar domestik, dan disapukan pada kulit dengan lapisan nipis, tanpa menggosok, anda boleh menggunakan agen di bawah pembalut pada waktu malam. Untuk orang dewasa, salap ichthyol boleh digunakan 2 hingga 3 kali sehari ke kawasan yang terjejas. Tiub seberat 25 g tidak mahal, harga maksimum di farmasi untuk salap 10 peratus adalah 100 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Salap Ichthyol adalah ubat yang tidak dapat diganti di kabinet ubat rumah. Memang, selain patologi sendi, dan manifestasi alahan, gatal-gatal pada kulit, malah digunakan untuk merawat luka bakar. Walau bagaimanapun, ubat ini mungkin dikontraindikasikan kerana intoleransi individu, dan jika tidak ada, maka salap ini bahkan boleh digunakan untuk wanita hamil dan menyusui. Perkara utama ialah semasa memberi makan, salap tidak masuk ke puting susu ibu dan anak di mulut.

Ichthyol biasanya ditoleransi dengan baik, dan jika ada alergi terhadap ichthyol, ia segera muncul. Overdosis dengan salap ini tidak mungkin, ubatnya murah dan berkesan. Ia boleh dibeli di banyak farmasi, ia dihasilkan oleh lebih daripada 20 perusahaan domestik, serta pengeluar farmaseutikal di Lithuania, Ukraine dan Belarus. Mungkin satu-satunya kelemahan adalah bau khas salep ichthyol, yang sedikit menyerupai creosote untuk meresapi tempat tidur kereta api kayu. Walau bagaimanapun, sebilangan orang, sebaliknya, mendapat tarikan khas dalam bau ini.

Menovazine

Penilaian: 4.7

MENOVASINE

Menovazine adalah ramuan yang sangat dipilih. Ini adalah cecair untuk penggunaan topikal, ia adalah larutan alkohol jernih yang berbau pudina. Ini adalah produk yang murah, malah sebotol besar 50 mililiter berharga tidak lebih dari 150 rubel. Menovazin mengandungi mentol, atau racementol, atau, lebih sederhana, minyak pudina, yang mempunyai kesan penyejukan yang terkenal. Sebagai tambahan, Menovazin mengandungi dua komponen untuk anestesia tempatan: procaine dan benzocaine.

Semua ini mempunyai kesan yang rumit apabila digunakan pada kulit. Menthol menjengkelkan dan sejuk, mempengaruhi ujung saraf, mengalihkan perhatian dan mengurangkan rasa gatal. Sebaliknya, mentol meningkatkan aliran darah ke saluran dangkal kulit, dan apabila terdapat urtikaria, aplikasinya mendorong penyerapan lecet yang sangat gatal. Dua ubat bius tempatan mempunyai kesan analgesik, dan dua ubat sekaligus saling memperkuat satu sama lain, bersinergi. Anestetik dapat diserap secara cetek ke dalam kulit dan mempengaruhi penghantaran impuls saraf. Namun, pada masa yang sama, Menovazin tidak diserap ke dalam aliran darah.

Ubat ini dihasilkan oleh sebilangan besar syarikat domestik, misalnya, Synthesis LLC. Selain mengubati kulit gatal dan pelbagai penyakit dermatologi, Menovazin sangat baik dalam membantu sakit sendi dan otot, sakit belakang kronik, seperti lumbago, sciatica dan penyakit serupa.

Kelebihan dan kekurangan

Satu-satunya kontraindikasi terhadap penggunaan Menovazin adalah pelanggaran keutuhan kulit, dan berkaitan dengan keadaan gatal-gatal kulit kronik, ini adalah luka kronik jangka panjang yang tidak sembuh, kerak dengan penambahan jangkitan sekunder dan adanya keradangan, kelembapan dan suppuration. Ia dikontraindikasikan kerana tidak mengandungi komponen antimikroba. Tetapi, jika tidak ada keradangan dan supurasi, tetapi hanya ada gatal di latar belakang lepuh atau benjolan gatal, maka Menovazin akan mengatasi gejala ini dengan sempurna, terutamanya bersama dengan antihistamin. Satu-satunya perkara yang anda perlu berhati-hati menggunakannya pada wanita hamil dan menyusui. Ia harus disapu dengan menggosok, hingga 2-3 kali sehari. Sekiranya seseorang peka terhadap tindakan anestetik tempatan, namun, dengan kerap berlaku pada kawasan kulit yang besar, gejala sampingan seperti penurunan tekanan darah dan sedikit pening mungkin berlaku.

Bukannya kesimpulan

Sudah tentu, tidak semua dana dimasukkan dalam senarai. Jadi, di bahagian persiapan tempatan, metilena biru, larutan alkohol hijau cemerlang atau fucorcin biasa juga digunakan. Dalam kes dermatosis pruritik sistemik yang teruk, yang tidak dikawal oleh ubat-ubatan di atas, 'artileri berat', atau hormon glukokortikosteroid topikal, digunakan. Mereka telah dibincangkan dan ditulis dalam ulasan ubat lain, dan prinsip-prinsip pengambilan hormon tetap tidak tergoyahkan. Mereka hanya boleh diambil seperti yang diarahkan oleh doktor, dengan dos terkecil dan paling berkesan. Hormon digunakan dalam kursus sesingkat mungkin, dan hormon yang paling lemah harus digunakan terlebih dahulu. Sekiranya mereka tidak membantu, secara beransur-ansur anda perlu beralih ke yang lebih kuat. Sebagai contoh, dari hidrokortison, mereka secara beransur-ansur naik ke betametason, kemudian mometasone furoate diresepkan, iaitu, Elok, dan berakhir dengan agen hormon yang paling kuat, clobetasol propionate, atau Dermovate. Sekurang-kurangnya tanda penstabilan keadaan, perlu meninggalkan ubat hormon tempatan, kerana jika ia digunakan untuk waktu yang lama atau berterusan, maka keberkesanan penggunaannya berkurang dengan ketara, dan pada masa yang sama semua ubat lain sudah tidak berkesan.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen