8 ubat terbaik untuk artritis

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Sebilangan besar artritis dirawat sebagai terapi 'murni', kerana semua artritis tetapi hanya sedikit yang dirawat secara konservatif. Selalunya, artritis dirawat oleh doktor, ahli terapi, dan pakar yang lebih 'sempit' – pakar rheumatologi. Ahli reumatologi diperlukan apabila keradangan sendi bersifat sistemik dan dikaitkan dengan gangguan pada tisu penghubung dan patologi autoimun. Lebih jarang, penyakit radang pada sendi adalah sebilangan besar doktor penyakit berjangkit dan ahli phthisiatricians, kerana terdapat, misalnya, brucellosis dan bahkan arthritis tuberkulosis. Sebagai contoh, sekiranya orang dewasa mengalami keradangan sendi lutut jangka panjang yang terpencil, satu sisi, iaitu, pemacu asimetrik, maka ini hampir selalu merupakan proses tuberkulosis.

Sebelum membincangkan mengenai rawatan ubat artritis, mari kita ingat apa itu, bagaimana arthritis berbeza dengan arthrosis, dan bagaimana ia berlaku. Bagaimanapun, mengenai arthritis, kita bermaksud kumpulan penyakit yang berlainan.

Apa itu artritis dan seperti apa?

Arthritis adalah gangguan sendi radang di mana gejala keradangan klasik adalah gejala utama. Gejala ini telah diketahui sejak zaman kuno, dan maknanya bagi doktor tidak berubah sehingga sekarang. Tanda-tanda keradangan klasik yang boleh dikaitkan sepenuhnya dengan sebarang artritis adalah:

  1. kemerahan atau kemerahan kawasan setempat, yang menunjukkan hiperemia, atau aliran darah keradangan ke kawasan sendi.
  2. bengkak, yang juga menunjukkan edema radang, yang disebabkan oleh reaksi tisu terhadap pembebasan bahan aktif biologi ke dalam fokus keradangan;
  3. peningkatan suhu tempatan, atau rasa panas pada sendi yang terjejas. Ini adalah komponen keradangan yang sangat khas, dan membicarakan peningkatan proses metabolik dalam fokus lesi;
  4. sakit tempatan adalah salah satu gejala arthritis yang paling penting, tetapi sakit pada sendi yang terjejas bukan hanya dengan arthritis, tetapi juga dengan arthrosis. Berikut ini akan memberitahu anda bagaimana membezakan arthritis dengan arthrosis dengan mudah;
  5. akhirnya, gejala utama radang radang sendi yang terakhir, kelima, adalah disfungsi. Disfungsi adalah kepincangan, keterbatasan pergerakan, perkembangan kekakuan pada sendi, dan sebagainya.

Semua simptom artritis sangat sederhana dan mudah, dan semuanya dapat ditentukan oleh diri sendiri, dan sangat cepat. Tetapi kadang-kadang mereka bercakap mengenai arthrosis sendi. Bagaimana arthritis berbeza dengan arthrosis, dan bagaimana tidak mengelirukan penyakit ini?

Perbezaan antara arthritis dan arthrosis

Pertama sekali, berakhirnya istilah perubatan. Semua istilah kata nama perubatan yang berakhir dengan '-it' adalah nama diagnosis keradangan: ensefalitis, peritonitis, sinusitis, artritis. Semua istilah yang berakhir dengan '-oz' sudah menjadi penyakit bukan radang, dalam kes ini, terdapat pertumbuhan dan perubahan patologi pada tisu tertentu. Sebagai contoh, sklerosis adalah patologi vaskular di mana mereka menjadi rapuh dan keras. Amyloidosis adalah pembentukan protein amiloid yang tidak normal, chondrosis adalah modifikasi tisu tulang rawan di mana tulang rawan menjadi rapuh dan kehilangan keanjalan.

Akhirnya, arthrosis adalah patologi sendi di mana permukaan artikular berubah, keradangan muncul semasa pergerakan, pengeluaran cecair sinovial atau pelincir menurun, dan semua ini juga menyebabkan pergerakan terhad pada sendi dan berlakunya kesakitan. Tetapi pada masa yang sama, arthrosis tidak mempunyai tanda-tanda keradangan yang ketara. Sebaliknya, doktor yang prihatin dapat membezakan arthritis dan arthrosis dengan keluhan, walaupun tidak ada kemerahan pada kulit dan peningkatan suhu tempatan pada sendi yang terjejas.

Inilah ciri perbezaan ini. Pada pesakit dengan arthrosis, sakit sendi berlaku sebaik sahaja permulaan pergerakan, dan kemudian sendi secara beransur-ansur 'bekerja' Gejala yang sangat ketara adalah kepincangan orang tua sebaik sahaja bangun dari tidur pada waktu pagi, dia perlu bersurai, dan dia menjadi lebih baik pada siang hari. Dalam kes artritis, keadaan terbalik, sendi memerlukan rehat, dan rehat mengurangkan keparahan keradangan, edema menurun, dan kemudian menjadi lebih mudah berjalan, walaupun ini tidak berlangsung lama.

Artritis dan arthrosis mempunyai ciri-ciri gejala yang berbeza pada radiografi, dan pada pemeriksaan ultrasound, dan juga pada tomografi, tetapi kita tidak akan memikirkannya.

Artritis boleh dikelaskan dalam beberapa cara. Sekiranya satu sendi terjejas, itu adalah monoartritis, jika beberapa sendi terjejas, maka itu adalah oligoarthritis, jika terdapat banyak, maka itu adalah polyarthritis. Juga, artritis boleh menjadi primer atau sekunder, bergantung pada proses mana yang menyebabkan keradangan. Kerosakan keradangan pada sendi boleh bersifat menular, misalnya, dengan brucellosis yang sama, atau penyakit Lyme, keradangan juga dapat memiliki sifat metabolik. Contoh klasik adalah serangan gout, yang mempengaruhi pangkal jari kaki. Sebilangan besar arthritis adalah lesi sistemik tisu penghubung, dan boleh berasal dari autoimun, asal reumatik. Contoh klasik ialah rheumatoid arthritis.

Sekiranya artritis berasal dari sistemik dan merupakan gejala kerosakan tisu penghubung, mungkin ada tanda-tanda lain. Ini adalah lesi vaskular, sindrom hemoragik, trombosis vaskular, lesi sistem saraf periferal dalam bentuk mononeuritis atau polyneuropathy. Pesakit mungkin mengalami kerosakan mata bersamaan, pleurisy kering dan efusi dan perikarditis, dan gejala teruk lain. Lesi meresap ini dirawat dengan ubat-ubatan yang serius. Ini adalah hormon kortikosteroid, sitostatik dan imunosupresan, yang akan dibincangkan di bawah. Tetapi dalam kebanyakan kes, rawatan artritis sederhana, yang tidak rumit oleh patologi organ dalaman, lebih mudah dirawat.

Farmakoterapi, atau ubat untuk artritis

Oleh kerana arthritis, sebagai radang pada sendi, telah dikenal sejak zaman kuno, dan tidak seperti proses keradangan pada organ dalaman, semua gejala dapat dilihat dengan mata kita sendiri, rawatan artritis pertama dilakukan dengan ubat-ubatan rakyat. Masih ada kebiasaan yang popular untuk menerapkan burdock, atau dingin, ke tempat edema dan kemerahan yang meradang, yang menyebabkan kelegaan. Tetapi kaedah rawatan ini semata-mata tanpa gejala. Ya, melegakan simptom adalah langkah penting dalam rawatan, terutama pada awalnya.

Secara semula jadi, gejala yang paling penting dan tidak menyenangkan yang mengurangkan kualiti hidup adalah radang, berdenyut kuat atau sakit berterusan pada sendi ketika berehat, serta ketika berjalan. Malangnya, penghapusan kesakitan tidak dapat mempengaruhi keradangan, oleh itu, kumpulan ubat utama dan utama adalah ubat anti-radang bukan steroid, atau NSAID. Mereka menghentikan keradangan itu sendiri, dan sangat banyak digunakan untuk artritis. Ini adalah suntikan intramuskular, tablet, suntikan intraartikular. Untuk menghilangkan keradangan, terutamanya kronik, pesakit boleh menggunakan ubat-ubatan tempatan dengan NSAID – ini adalah pelbagai salep, krim dan gel, balsem cair, bischofite, ozokerite, dan ubat lain yang meningkatkan pertukaran sendi dan menghilangkan keradangan. Adalah mungkin untuk menggunakan ubat-ubatan tempatan baik pada tahap remisi yang stabil, dan dengan eksaserbasi, dan dengan proses akut.

Selain rejimen rawatan klasik untuk artritis, ada juga ubat-ubatan yang tidak boleh dibeli di farmasi. Kami bercakap mengenai rawatan moden untuk artritis teruk, yang dirawat seumur hidup. Ini adalah ubat-ubatan asas, sitostatik, agen kompleks dan imunosupresan, yang banyak digunakan dalam reumatologi.

Sekumpulan besar kaedah paling moden untuk rawatan artritis dan patologi sistemik terdiri daripada apa yang disebut antibodi monoklonal, yang dibuat secara buatan dengan kaedah genetik molekul. Ini adalah perencat unsur keradangan tertentu, agen yang melawan pencerobohan imun, penyekat fungsi patogen limfosit dan interleukin. Semua ini sudah boleh disebut artileri berat, dan ubat-ubatan ini akan dibincangkan pada akhir artikel.

Harus dikatakan bahawa, selain ubat-ubatan dari garis utama, selalu ada alat bantu. Jadi, jika, selain keradangan pada sendi, otot terjejas, maka relaksan otot pusat digunakan, yang mengurangkan kekejangan otot dan mengurangkan rasa sakit. Sekiranya arthritis berkembang di hadapan tekanan dan gangguan kecemasan umum, ubat antidepresan akan membantu mengurangkan kesakitan. Sekiranya pesakit tidak bertolak ansur dengan ubat-ubatan anti-radang, dan dia mempunyai ulser perut atau gastritis erosif, maka ubat-ubatan moden untuk rawatan bisul, iaitu penyekat pam proton, selalu digunakan sebagai penutup. Dalam beberapa kes, pengambilan vitamin dan unsur surih, rawatan fisioterapi, dan perubahan beban pada sendi ditunjukkan.

Artikel ini akan mempertimbangkan ubat-ubatan yang penting. Kami tidak akan membincangkan mengenai gastroprotectors, mengenai antidepresan, ada artikel yang berasingan untuk ini, dan kami akan memulakan kajian semula ubat dengan sekumpulan besar ubat-ubatan anti-radang bukan steroid. Untuk setiap ubat, nama bukan hak milik antarabangsa (INN) diberikan terlebih dahulu, dan kemudian nama ubat asli dan generiknya, atau salinan komersial. Julat harga akan diberikan dari yang paling mahal hingga yang paling murah. Harga adalah sah untuk penjualan runcit ubat pada musim gugur 2019 di Persekutuan Rusia. Urutan di mana ubat-ubatan disenaraikan bukanlah skala penarafan atau penarafan, ia disusun dalam urutan tertentu mengikut kelas atau kumpulannya.

Ubat terbaik untuk artritis

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
NSAID 1 Meloxicam (Movalis, Amelotex, Artrozan, Genitron) RUB 520
2 Nimesulide (Nimesil, Nise, Nemulix, Nimulid, Prolid) RUB 624
3 Ketorolac (Ketanov, Dolak, Ketokam) 226 r
Ubat intra-artikular hormon 1 Betamethasone (Diprospan) 303 r
Rawatan moden untuk artritis yang teruk 1 Penisilin (Cuprenil) 1 370 gosok.
2 Methotrexate RUB 314
3 Leflunomid (Arava, Raleph, Elaphra) 868 RUB
4 Sulfasalazine-EH 329 r

NSAID

NSAID adalah kumpulan ubat utama dan praktikal yang tidak dapat diganti. Mereka melawan kedua-dua gejala yang dinyatakan di atas dan menyekat mekanisme keradangan itu sendiri, menghalang enzim khas – cyclooxygenase. Sekiranya ubat secara selektif menyekat siklooksigenase jenis 2, maka ubat itu dipanggil ubat selektif. Ia lebih selamat, lebih selektif, dan mempunyai kesan sampingan yang lebih sedikit yang berkaitan dengan ubat 'tidak selektif' yang lebih tua dalam kumpulan ini. Sebagai peraturan, semua ubat anti-radang nonsteroid bertindak pada tiga 'paus' keradangan:

  1. demam, atau demam (antipiretik);
  2. sakit;
  3. keradangan itu sendiri sebagai proses patofisiologi.

Sifat antipiretik tidak menarik bagi kita, kerana dengan artritis jarang berlaku peningkatan suhu. Oleh itu, ubat seperti Aspirin, Paracetamol, Ibuprofen tidak banyak digunakan untuk artritis akut dan kronik. Tetapi ubat-ubatan yang secara selektif melegakan kesakitan, mengurangkan bengkak, kemerahan dan fungsi pemulihan sangat sesuai. Yang paling popular disenaraikan di bawah.

Meloxicam (Movalis, Amelotex, Artrozan, Genitron)

Peringkat populariti: 4.9

Movalis

Movalis adalah ubat Jerman yang sangat berkesan yang terdapat dalam ampul untuk pentadbiran intramuskular dan dalam tablet. Pada arthritis akut, terutamanya yang bersifat reumatik atau sistemik, pertama, pada hari pertama, ubat ini diberikan secara intramuskular, dalam bentuk parenteral, dan kemudian beralih ke tablet untuk terapi penyelenggaraan. Tidak perlu dikatakan bahawa jika kita berbicara mengenai arthritis berjangkit akut atau purulen, maka rawatan harus dimulakan dengan antibiotik dan ubat antibakteria, dan bukan dengan melegakan keradangan sekunder.

Movalis melegakan kesakitan dengan baik, mengurangkan suhu, menghalang sintesis prostaglandin. Ia ditunjukkan, sebagai tambahan kepada arthritis akut dan kronik, dengan sakit di punggung bawah, dengan penonjolan dan hernia cakera, dengan rheumatoid arthritis dan dengan ankylosing spondylitis, atau ankylosing spondylitis. Ia biasanya diresepkan untuk sindrom kesakitan akut, 1 tablet 15 mg, sekali sehari. Setelah mencapai kesannya, dosnya menjadi separuh. Dos maksimum tidak boleh melebihi 15 mg sehari, iaitu satu tablet adalah dos harian maksimum. Movalis dihasilkan oleh syarikat Berlin-Chemie, dan kos sebungkus 10 tablet 15 mg masing-masing berkisar antara 370 hingga 540 rubel. Analog domestik termurah Pranafarm berharga dari 43 rubel. sehingga 100 rubel. Maksudnya, analog domestik adalah 16 kali lebih murah daripada ubat asalnya. Kami berharap kualiti rawatan tidak 16 kali lebih buruk.

Kelebihan dan kekurangan

Ini adalah ubat yang sangat aktif, dan walaupun ubat ini bersifat selektif, ia masih harus diambil dalam kursus sesingkat mungkin, dan segera mengurangkan dosnya. Ia dikontraindikasikan, seperti banyak NSAID, dengan kombinasi poliposis hidung dengan asma bronkial dan intoleransi aspirin. Kontraindikasi utama adalah ulser perut aktif, gastritis erosif pada peringkat akut, penyakit Crohn, atau kolitis ulseratif, kerosakan hati yang teruk, pendarahan gastrik yang mengancam, kehamilan, penyusuan dan usia sehingga 12 tahun. Ubat ini sering kali mempunyai kesan sampingan seperti sakit kepala dan gangguan gastrousus, ubat itu boleh berinteraksi dengan ubat lain, yang mesti diambil kira semasa memberi ubat.

Nimesulide (Nimesil, Nise, Nemulix, Nimulid, Prolid)

Peringkat populariti: 4.8

Nimesulide (Nimesil, Nise, Nemulix, Nimulid, Prolid)

Nimesulide adalah salah satu daripada beberapa ubat dari kumpulan NSAID yang tidak terdapat dalam ampul untuk pentadbiran parenteral. Selalunya ini adalah serbuk untuk larutan dalam pemberian air dan oral, tablet, serta pelbagai krim dan gel. Satu ubat yang ditunjukkan untuk sakit sendi, artritis dan sakit belakang, walaupun untuk sakit otot dan gigi dan kecederaan tisu lembut, adalah Nimesil. Dia mempunyai kesan yang lebih lembut daripada Movalis. Ia bukan sahaja melawan keradangan dan menghilangkan rasa sakit, tetapi juga membantu menurunkan suhu, yang dapat bermanfaat untuk selsema. Ubat ini bahkan boleh digunakan untuk haid yang menyakitkan, dan walaupun setelah penarikannya, gejala-gejala itu kembali lagi, tetapi sebagai sebahagian daripada terapi kompleks, ubat ini sangat diperlukan.

Sebaiknya gunakan Nimesil dan analognya, satu paket dua kali sehari, tempoh kemasukan tidak boleh melebihi 2 minggu. Nimesil dihasilkan oleh syarikat Berlin-Chemie yang sama, dan satu bungkus 30 sachet, yang dirancang untuk kursus dua minggu seperti itu, berharga 600 hingga 750 rubel. Sachet domestik syarikat Marbiopharm boleh dibeli dengan harga 250 hingga 590 rubel, tetapi yang paling murah adalah tablet syarikat dengan nama yang sama. Malah dos 20 keping dijual di farmasi dengan harga 40 rubel dan bahkan lebih rendah.

Kelebihan dan kekurangan

Kontraindikasi untuk mengambil Nimesil sama dengan Movalis. Tidak digalakkan sekiranya terdapat gangguan pembekuan darah yang teruk, alkoholisme dan ketagihan dadah. Ia juga dikontraindikasikan pada wanita hamil dan ibu menyusu, dan boleh menyebabkan kesan sampingan ciri NSAID, yang mana mual, cirit-birit, atau muntah yang paling biasa. Seperti dalam kes sebelumnya, setiap nimesulide harus digunakan dengan dos efektif minimum dan jangka pendek minimum. Juga tidak diinginkan untuk menggabungkan ubat ini dengan ubat lain dari kumpulan NSAID.

Ketorolac (Ketanov, Dolak, Ketokam)

Peringkat populariti: 4.7

KETOROLAC (KETANOV, DOLAK, KETOKAM)

Tidak seperti dua ubat yang dinyatakan di atas, ketorolac, atau Ketanov, mempunyai orientasi analgesik yang sangat ketara. Ia tidak memberi kesan yang baik terhadap keradangan umum, praktikalnya tidak menurunkan suhu, tetapi sebaliknya, rasa sakit akut setelah pemakaiannya berkurang dengan ketara, atau bahkan hilang sepenuhnya. Keupayaan Ketanov dan analognya untuk menghilangkan rasa sakit hampir dengan analgesik narkotik dan Tramadol. Sakit gigi yang teruk dan sakit selepas pembedahan dikenakan kepadanya. Ubat ini adalah turunan dari asid asetik, dengan rasa sakit yang sangat kuat ia digunakan secara intramuskular, tetapi selalunya ia digunakan dalam tablet, ini cukup. Ketorolac boleh dianggap sebagai penghilang rasa sakit terkuat dari semua ubat lain dalam kumpulan ini.

Anda perlu menggunakan ubat dalam tablet, satu tablet setiap hari, dos maksimum harian untuk kesakitan yang sangat teruk pada sendi tidak boleh melebihi 40 mg, dan jangka masa kursus tidak boleh melebihi lima hari, tanpa mengira dosnya. Oleh itu, Ketorolac dan analognya bukan ubat untuk rawatan jangka panjang, tetapi ubat untuk terapi kecemasan. Semua analog sangat murah, misalnya, Ketanov India boleh dibeli dengan harga 40 hingga 55 rubel, dalam bungkusan 20 tablet.

Kelebihan dan kekurangan

Ketanov mempunyai kelebihan besar dan ketara dalam bentuk kesan analgesik yang kuat, dan Kementerian Kesihatan Persekutuan Rusia mendapat tolak besar dan gemuk, kerana Ketanov tidak akan dijual kepada anda tanpa resep di farmasi, walaupun ia tidak mempengaruhi reseptor opioid, dan tidak ada kaitan dengan ubat-ubatan. Nampaknya, jika anda mengalami sakit gigi yang teruk atau sakit sendi, maka anda mesti terlebih dahulu meminta resep dari ahli terapi, walaupun baru-baru ini ubat ini boleh dibeli sebagai ubat penahan sakit. Mengenai kekurangannya, ini adalah set kontraindikasi standard, termasuk kehamilan, penyusuan dan usia di bawah 16 tahun, dan set kesan sampingan yang sama. Pada masa yang sama, nilai tambah yang sangat baik adalah harga yang rendah, tetapi nilai tambah ini segera hilang kerana tidak ada sepenuhnya ubat di pasaran bebas.

Chondroprotectors

Bahagian chondroprotectors tidak akan mengandungi nama ubat tertentu, dan dibuat untuk maklumat umum sahaja, kerana mereka 'tidak berfungsi'. Chondroprotectors, iaitu zat yang membentuk tulang rawan, melindunginya dari kehancuran dan merupakan komponen struktur dari tulang rawan normal. Seseorang mengeluarkannya dari cecair sinovial, kerana tulang rawan tidak mempunyai saluran darah. Termasuk tulang rawan sendi yang terkena artritis. Bahan-bahan ini adalah kondroitin sulfat dan glukosamin.

Chondroprotectors adalah ubat bebas yang dianggap sebagai makanan tambahan, tetapi tidak ada ubat yang terbukti berkesan, baik untuk arthritis akut dan kronik, atau untuk proses degeneratif distrofi.

Masalahnya ialah chondroprotectors di saluran pencernaan dibahagikan kepada komponen asas, yang dalam kuantiti dan kualitinya tidak berbeza dengan nutrien yang sama yang terbentuk di dalam usus setelah makan hidangan daging, daging dan ikan agar-agar biasa. Oleh itu, pengambilan chondroprotectors, seperti Elbona, Alflutop, Inoltra, tidak dibenarkan. Sekiranya chondroprotectors digunakan secara intramuskular, maka ini juga tidak akan membawa kepada hasil yang diinginkan, kerana tulang rawan tidak mempunyai kapal dan tidak akan menerima bahan-bahan ini.

Oleh itu, pengeluar chondroprotectors melakukan beberapa muslihat. Jadi, ubat Teraflex Advance akan membantu, tetapi hanya kerana, selain komponen yang kononnya melindungi tulang rawan artikular, ia juga mengandungi ibuprofen ubat anti-radang bukan steroid.

Ubat intra-artikular hormon

Tetapi apa yang harus dilakukan jika ubat intramuskular dan tablet dari kumpulan ubat anti-radang bukan steroid tidak membantu? Kemudian, untuk petunjuk khas, agen hormon digunakan, dan ketika berkaitan dengan suntikan intra-artikular, pertama sekali, hormon dimaksudkan.

Betamethasone (Diprospan)

Peringkat populariti: 4.9

Betamethasone (Diprospan)

Glukokortikosteroid topikal yang paling terkenal dan banyak digunakan adalah betamethasone. Ia diberikan sebagai suspensi steril. Ini adalah hormon glukokortikosteroid yang cukup kuat, yang digunakan dalam bentuk suntikan intraartikular dan periartikular. Ubat ini diberikan secara intramuskular, pada dos 1 hingga 2 ml, dan intra-artikular. Pemberian intra-artikular dalam dos 0,5 hingga 2 ml dengan cepat dan untuk waktu yang lama menghilangkan rasa sakit, memulihkan mobiliti pada sendi, dan kesan hanya satu suntikan dapat bertahan lama: hingga 1 bulan, dan bahkan lebih lama.

Ubat Diprospan dihasilkan oleh syarikat terkenal Schering-Plough, dari Belgium, dan ubat itu boleh dibeli dalam bentuk satu bungkusan kecil 1 ml, yang mungkin cukup sekiranya berlaku kerosakan pada sendi kecil untuk empat sendi, dan dalam kes sendi besar – untuk satu sendi. Kos pakej seperti itu antara 230 hingga 300 rubel. Terdapat juga analog, depot Betaspan, produksi Ukraine. Di sini, dalam bungkusan sudah tidak akan ada satu ampul, tetapi sebanyak lima, dengan harga 450 hingga 500 rubel. setiap pembungkusan. Oleh itu, kos cukai ini akan lebih kurang 4 kali ganda jika kita mempertimbangkan harga satu ampul.

Kelebihan dan kekurangan

Plus Diprospan – dalam tindakan pantas dan tahan lama, kualiti barat, harga rendah. Walau bagaimanapun, ubat ini tidak boleh digunakan secara intravena atau subkutan, tetapi tidak diinginkan untuk segera diresepkan, ia masih merupakan ubat cadangan yang kuat. Seperti glukokortikosteroid, ia boleh menyebabkan peningkatan pelepasan kalium dari badan, pengekalan natrium dan edema, kenaikan berat badan, tekanan darah tinggi, dan osteoporosis. Dengan penggunaan yang berpanjangan, ia boleh menyebabkan diabetes mellitus steroid, peningkatan intensif pelbagai manifestasi gastritis, pembesaran ulser gastrik, dan komplikasi lain dan ciri-ciri kesan sampingan glukokortikoid.

Diprospan juga dikontraindikasikan dengan adanya arthritis berjangkit akut, kerana, seperti yang disebutkan di atas, artritis berjangkit tidak dirawat dengan agen patogenetik yang mempengaruhi mekanisme keradangan, tetapi dengan terapi etiotropik, iaitu, mereka mempengaruhi penyebab langsung artritis – flora pyogenik.

Rawatan moden untuk artritis yang teruk

Tetapi ada bentuk artritis seperti itu, apabila anda perlu dirawat seumur hidup anda, dan pengambilan ubat mestilah jangka panjang. Tugas ubat-ubatan ini sudah berbeza – untuk mempengaruhi proses autoimun, mengurangkan kadar pembelahan sel, dan dengan itu menghilangkan gejala keradangan. Cukup memerangi keradangan dengan menyekat siklooksigenase dan pecah kaskade keradangan tidak dapat dihindari. Ubat semacam itu dipanggil agen asas, dan tergolong dalam kelas agen kompleks, sitostatik dan imunosupresan. Tidak ada yang akan memberi ubat seperti itu kepada pesakit dengan arthritis simtomatik, yang dapat disembuhkan dengan cara lain, misalnya, memerangi jangkitan dengan artritis tuberkulosis atau pekerjaan yang rasional dan berehat sekiranya terjadi keradangan pada sendi. Dana asas ditetapkan untuk proses sistemik apabila pesakit boleh mengalami kecacatan. Diagnosis klasik adalah bentuk artritis reumatoid progresif yang teruk, atau ankylosing spondylitis (ankylosing spondylitis). Mari senaraikan ubat yang paling terkenal dari kumpulan ubat asas.

Penisilin (Cuprenil)

Peringkat populariti: 4.9

PENICILLAMINE (DIPAKAI)

Penicillamine (tidak boleh dikelirukan dengan penisilin!), Yang dijual dengan nama komersial Cuprenil, boleh didapati dalam bentuk tablet dan diklasifikasikan sebagai sebatian kompleks. Ini bermaksud bahawa ia membentuk struktur molekul besar dengan atom kuprum, besi, kobalt, kalsium dan unsur surih lain. Ubat ini tergolong dalam ubat khusus antirheumatik.

Penicillamine ditunjukkan untuk bentuk artritis reumatoid yang teruk, dengan adanya scleroderma sistemik, serta penyakit Wilson-Konovalov, apabila terlalu banyak tembaga terkumpul di dalam badan, dan ia perlu diikat dan dikeluarkan dari badan. Terlihat Cuprenil dan keracunan logam yang teruk, misalnya, plumbum, atau merkuri. Ubat ini hanya digunakan seperti yang diarahkan oleh pakar rheumatologi, setengah jam sebelum makan atau setelah makan dua jam kemudian jika ada diagnosis seperti rheumatoid arthritis.

Dos permulaan bermula pada 250 mg sehari, kemudian perlahan-lahan dosnya dilipatgandakan mengikut skema khas sehingga peningkatan yang ketara dicapai, dan kemudian dos dikurangkan secara beransur-ansur. Oleh itu, dos efektif minimum dicapai. Sekiranya ubat tidak membantu dalam masa 6 bulan sejak permulaan rawatan, maka ubat ini dianggap tidak berkesan. Biasanya dos penyelenggaraan adalah 600-750 mg sehari. Ubat ini dihasilkan dalam tablet 250 mg, 100 tablet dalam sebotol. Cuprenil dihasilkan di Poland oleh syarikat farmasi Polfa, dan bungkusannya berharga rata-rata 1.300 rubel, yang tidak murah, memandangkan tempoh penggunaannya.

Kelebihan dan kekurangan

Seperti ubat serius, Cuprenil dikontraindikasikan pada kegagalan buah pinggang, pada kanak-kanak, wanita hamil dan menyusui, dengan adanya agranulositosis dalam darah, dan kegagalan buah pinggang. Kombinasi Cuprenil 'tidak suka' dengan sitostatik. Ketidakpastian dapat dianggap sebagai kerugian besar; pada sekitar 30% pesakit, ubat tersebut mungkin tidak berkesan, tetapi ini akan diketahui hanya beberapa bulan setelah bermulanya rawatan. Bagaimanapun, ubat ini segera 'tidak berfungsi', dan bahkan seminggu atau dua minggu selepas permulaan rawatan, mustahil untuk mengatakan sama ada ia akan membantu atau tidak.

Selain itu, Cuprenil boleh menyebabkan sebilangan besar kesan sampingan, seperti muntah dan stomatitis, ruam kulit dan penyimpangan rasa, eosinofilia dan pneumonitis interstisial. Meresepkan Cuprenil, harus diingat bahawa ia adalah antagonis vitamin B6, dan oleh itu, dengan rawatan yang berpanjangan, ia dapat menyebabkan kekurangan pyridoxine dan gangguan sistem saraf periferi, hingga polyneuritis, yang hilang setelah menghentikan rawatan.

Methotrexate

Peringkat populariti: 4.8

Methotrexate

Methotrexate adalah ubat sitostatik asas seterusnya yang digunakan untuk pelbagai bentuk artritis, termasuk rheumatoid arthritis dan psoriatic arthritis. Di samping itu, ia ditunjukkan untuk pelbagai neoplasma malignan, limfogranulomatosis. Ia tergolong dalam antimetabolit asid folik, oleh itu, semasa mengambil methotrexate, pesakit mesti menerima dos asid folik yang agak tinggi untuk mengelakkan komplikasi, menurut skema tertentu. Ubat ini juga diresepkan mengikut skema khas, dan ini benar-benar melambatkan perkembangan rheumatoid arthritis.

Methotrexate dihasilkan dalam tablet 5 mg, dan salah satu yang paling terkenal dan berkesan adalah Methotrexate yang dibuat di Austria oleh Ebeve Pharm. 50 tablet berharga dari 300 hingga 380 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Methotrexate boleh menyebabkan kesan sampingan awal dan tertunda. Pelbagai gejala gastrointestinal berkembang lebih awal, stomatitis ulseratif pada mukosa mulut dapat berkembang, dan sakit kepala berlaku. Mengenai kesan sampingan yang terlambat, atau tertangguh, mereka dialami sehingga sepertiga dari semua pesakit. Ini adalah perkembangan anemia, penurunan leukosit dalam darah, penurunan trombosit. 1% pesakit menderita pneumonitis akibat dadah, dan ini adalah komplikasi serius yang boleh mengancam nyawa. Penurunan imuniti yang ketara terhadap latar belakang metotreksat menyebabkan perkembangan jangkitan oportunistik, jangkitan kulat berlaku, dan bahkan pneumonia pneumocystis. Methotrexate mempunyai kesan berbahaya pada hati, oleh itu, semasa rawatan, perlu memantau petunjuk enzim hati.

Leflunomid (Arava, Raleph, Elaphra)

Peringkat populariti: 4.7

LEFLUNOMIDE (ARAVA, RALEF, ELAFRA)

Arava adalah imunosupresan moden yang juga tergolong dalam ubat asas. Ubat ini ditunjukkan, pertama sekali, untuk rheumatoid, dan kedua, untuk arthritis psoriatik yang teruk. Arava boleh didapati dalam bentuk tablet, dan pada awalnya diminum pada kadar 100 mg setiap hari selama 3 hari, dan kemudian mereka beralih ke dos pemeliharaan dalam dos kecil, dari 10 hingga 20 mg sehari. Seperti dalam kes Cuprenil, kesan terapi awal muncul tidak lebih awal dari sebulan atau sebulan setengah setelah permulaan rawatan, dan dalam kes terapi yang berjaya, pesakit merasa lebih baik dan lebih baik, kesan terapeutik seperti itu dapat meningkat dalam waktu enam bulan, secara bertahap mencapai maksimum.

Alat ini dihasilkan oleh Sanofi Aventis. Satu bungkusan 30 tablet 10 mg berharga 1200 hingga 3500 rubel, yang cukup untuk satu bulan terapi penyelenggaraan. Sekiranya pesakit baru memulakan rawatan, maka selama tiga hari pertama dia hanya akan menggunakan keseluruhan botol, kerana dia mengambil 10 tablet setiap hari. Tetapi ada jalan keluar – ini adalah leflunomide domestik, yang dihasilkan, misalnya, oleh syarikat Canonpharm Production: salah satu pembungkusan yang sama akan berharga kurang dari 1.000 rubel, dalam lingkungan 950 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Seperti semua ubat asas, ubat ini dikontraindikasikan pada wanita hamil, wanita menyusui dan pada orang di bawah 18 tahun, anda tidak boleh mengambil Arava dengan disfungsi hati dan ginjal yang teruk, dengan jangkitan teruk, leukopenia, penekanan sumsum tulang dan dengan kekurangan imunodefisiensi. Di samping itu, ia mempunyai kesan embriooksik, dan jika seorang lelaki yang mengambil ubat ini mengandung anak, maka dia harus diberi amaran mengenai risiko tinggi intrauterin malformasi.

Ubat ini juga menghasilkan kesan sampingan yang ketara, mulai dari cirit-birit dan mual hingga tendovaginitis dan kemungkinan air mata ligamen dan keguguran rambut. Kandungan leukosit dalam darah jatuh, anemia berkembang, dan kadang-kadang reaksi alergi berlaku. Oleh itu, perlu mengambil ubat seperti itu hanya di bawah pengawasan pakar dan analisis ini.

Sulfasalazine-EH

Peringkat populariti: 4.6

Sulfasalazine-EH

Sulfasalazine adalah ubat yang telah diketahui oleh pakar rheumatologi sejak sekian lama. Mereka memanfaatkan kesan sampingannya yang ketara kerana ia bukan anti-radang 'tulen'. Sebenarnya, ini adalah ubat untuk jangkitan usus dari kumpulan sulfonamide, tetapi ia juga mempunyai kesan anti-radang yang ketara ketika terkumpul di dinding usus dan melepaskan metabolit khasnya.

Oleh itu, ahli gastroenterologi sangat gemar menggunakan ubat ini dalam rawatan kolitis ulseratif, yang juga merujuk kepada penyakit pada tisu penghubung. Sulfasalazine juga banyak digunakan dalam artritis reumatoid, termasuk dalam bentuk remaja.

Dalam kes rheumatoid arthritis, pesakit dewasa diberi tablet sulfasalazine 500 mg, sekali sehari pada minggu pertama, pada minggu kedua dosnya dua kali ganda, dan pada minggu ketiga dosnya adalah 1,5 g sehari, iaitu tiga tablet. Perjalanan rawatan adalah panjang, sehingga enam bulan, dengan pengawasan berterusan dari pakar. Sulfasalazine adalah ubat yang tidak mahal: misalnya, syarikat Krka menawarkan paket 50 tablet 500 mg pada harga 230 hingga 450 rubel, dan syarikat domestik Ozone menjual sulfasalazine di farmasi dengan harga hingga 200 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Sulfasalazine tidak termasuk dalam ubat asas, jadi ia mempunyai kontraindikasi yang lebih ringan. Sebagai tambahan kepada gangguan hati dan ginjal yang teruk, ini adalah laktasi, anemia, hipersensitiviti terhadap sulfonamida dan kanak-kanak di bawah umur 5 tahun. Ia juga menyebabkan beberapa kesan sampingan pada bahagian sistem organ, mengotorkan urin berwarna kuning terang, dan juga boleh mengotorkan kanta lekap lembut berwarna kuning. Sekiranya berlaku overdosis, mual dan muntah, sulfasalazine mengurangkan penyerapan asid folik, jadi ia juga mesti ditambahkan semasa rawatan.

Antibodi monoklonal moden

Akhirnya, dalam kesimpulan kajian ini, perlu mengingat semula ubat-ubatan moden, untuk pengeluaran teknologi genetik molekul moden yang diperlukan. Hasilnya, antibodi monoklonal yang sama atau yang sama diperoleh yang membantu seseorang menghasilkan mikroorganisma khas, sebagai contoh, ini adalah strain industri (ras) dari ragi khas.

Tetapi agar ragi mula menghasilkan antibodi monoklonal sebagai tambahan kepada alkohol, gen khas mesti dimasukkan ke dalam kod genetiknya, ke dalam maklumat keturunan mereka, kawasan asid nukleik yang terbentuk secara buatan, dan yang sebelumnya tidak dijumpai dalam ragi. Untuk membuat gen tiruan seperti itu yang membuat kod untuk pembuatan protein antibodi yang diinginkan, diperlukan industri berteknologi tinggi. Lebih-lebih lagi, genom ini tidak hanya boleh dibuat, ia ditanamkan ke dalam sel ragi, dan kemudian disebarkan dan dipelihara oleh klon ini. Selepas itu, antibodi yang dihasilkan dikumpulkan dalam 'bentuk tulen'. Oleh itu, ragi menjadi pembekal produk yang sangat penting, sejenis 'haiwan perubatan'.

Beberapa ubat seperti itu diketahui yang digunakan dalam reumatologi, termasuk untuk rawatan artritis. Ini adalah Remicade dan analognya, yang menghalang faktor nekrosis tumor (TNF), dan tergolong dalam imunosupresan. Ini adalah rituximab, atau Mabthera. MabThera adalah ubat antikanker yang mengubah fungsi B-limfosit dan digunakan untuk artritis reumatoid teruk. Ini adalah ubat seperti Orencia, atau penyekat rangsangan T-limfosit. Ubat terakhir ini juga digunakan untuk meningkatkan aktiviti pesakit dewasa dengan rheumatoid arthritis aktif yang teruk.

Perlu diingat bahawa semua ubat ini diresepkan hanya apabila pesakit tidak bertoleransi dengan ubat-ubatan asas dengan baik, atau tidak bertindak balas terhadapnya dengan cukup aktif. Terdapat sebilangan besar situasi seperti itu, kerana banyak ubat-ubatan asas bersifat agresif dan menyebabkan sebilangan besar kesan sampingan, misalnya, Methotrexate yang sama.

Semua antibodi monoklonal biasanya disuntik secara intravena sebagai infus, dan harganya sangat tinggi, jadi pesakit harus bertarung dengan pegawai secara rasmi, walaupun banyak di antaranya mesti diberikan kepada pesakit secara percuma. Jadi, kos infliximab (Remicade generik) termurah adalah dari 11 hingga 26 ribu rubel setiap botol, dan untuk Remicade, iaitu ubat semula jadi, harganya boleh naik hingga 53 ribu rubel. MabThera juga berharga dari 13 hingga 45 ribu rubel, dan jika kita membincangkan penyelesaian untuk pentadbiran subkutan dengan dos yang tinggi, maka harganya dapat mencapai 120 ribu rubel. Ubat Orencia, atau abatacept, juga agak mahal, dan penyekat reseptor interleukin, atau Actemra, juga boleh menelan harganya hingga beberapa puluhan ribu rubel.

Mengapa ubat ini begitu mahal? Pertama sekali, mereka sangat sukar diperolehi; bahkan pengeluaran farmaseutikal yang paling maju tidak mencukupi untuk ini, ini adalah genetik molekul, pengeluaran bioteknologi. Antibodi monoklonal bertindak sangat selektif, dan oleh itu, walaupun mempunyai kesan sampingan, namun proses rawatan dapat dikendalikan dengan tahap ramalan yang tinggi.

Itulah sebabnya semua kaedah moden ini sangat berkesan, dan pada pesakit dengan arthritis yang teruk dan berisiko tinggi mengalami kecacatan cepat, antibodi monoklonal, jika mereka tidak menghentikan proses ini, masih dapat menangguhkan permulaan kecacatan, misalnya, dengan menjadikannya dua kali lebih lambat. Oleh itu, jika, menurut statistik, seseorang menjadi kurang upaya selepas 7 tahun, maka dengan penggunaan antibodi monoklonal dia akan berumur 14 tahun, dan mungkin lebih lama, mampu melayan diri dan menjalani kehidupan yang aktif. Percayalah, ini bukan masa yang singkat.

Peringkat populariti berdasarkan analisis data permintaan dari perkhidmatan wordstat.yandex.ru.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen