8 spesies kelawar terbesar di dunia

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Kelelawar tergolong dalam urutan kelawar; mereka dan saudara terdekatnya, kelelawar buah, adalah satu-satunya mamalia plasenta yang terbangnya terbang adalah mod pergerakan utama. Secara keseluruhan, terdapat lebih dari seribu spesies kelawar yang berbeza, yang kebanyakannya adalah kelawar, yang dibahagikan oleh ahli zoologi kepada 17 keluarga. Habitat haiwan ini meluas ke seluruh benua dunia, kecuali Antartika. Mereka tidak hanya dijumpai di tundra, wilayah kutub dan di beberapa pulau lautan. Kelelawar secara eksklusif pada waktu malam, tetapi pada waktu siang mereka tidur, memilih tempat terpencil ini di gua, retak di pohon, serta struktur buatan tanah dan bawah tanah. Oleh kerana struktur kerangka makhluk ini agak rapuh, dan tidak membenarkan mereka bergerak di atas tanah atau mendorong untuk lepas landas, mereka tidur dalam keadaan tergantung, terbalik. Ciri unik lain adalah keupayaan untuk menggunakan echolocation untuk orientasi di ruang gelap dan mencari mangsa. Sebagai pemangsa, kelelawar memakan terutama serangga, tetapi untuk spesies yang lebih besar, katak, kadal, ikan, atau burung kecil dapat menjadi makanan.

Berkaitan dengan manusia, kelelawar adalah makhluk yang tidak berbahaya dan bahkan berguna, kerana berkat mereka jumlah serangga kecil diatur, sebahagian besarnya berbahaya bagi pertanian dan perhutanan. Namun, penampilan dan kebiasaan yang menakutkan menjadikan mereka sebagai objek mitos dan takhayul, yang kemudian tercermin dalam budaya popular. Syaitan dan naga biasanya digambarkan dengan sayap seperti kelawar, vampir hebat cenderung berubah menjadi haiwan ini. Kita harus mengakui bahawa pemandangan yang besar benar-benar menakutkan. Kami memberi perhatian kepada anda mengenai pilihan kelawar terbesar di dunia.

Gambaran keseluruhan spesies kelawar terbesar di dunia

Pencalonan sebuah tempat Pandangan Panjang Bahagian sayap Berat
Kedudukan spesies kelawar terbesar di dunia 1 Nokturnal gergasi 10.4 sm. 46 CM. 76 gr.
2 Harelip hebat 13 CM. 32.5 CM. 80 GR.
3 Tapak kuda besar 7 CM. 40 CM. 30 GR.
4 Vampire bersayap putih 11.5 CM. 40 CM. 40 GR.
5 Tulang halus pucat 13.5 CM. 38 CM. 44 gr.
6 Vampire palsu Australia 14 CM. 60 CM. 200 GR.
7 Daun besar 14 CM. 90 CM. 190 GR.
8 Kelawar bulldog 15 CM. 60 CM. 190 GR.

Nokturnal gergasi

Penilaian: 4.3

Nyctalus lasiopterus

Nyctalus lasiopterus adalah spesies kelawar terbesar yang terdapat di Rusia dan Eropah. Bahkan malam itu tinggal di negara-negara Timur Tengah, di wilayah Asia Tengah dan di utara benua Afrika. Ini berkat namanya dari kebiasaan berburu, kerana berperilaku paling aktif setelah bermulanya senja malam atau sebelum subuh. Panjang badan kelawar boleh mencapai 10,4 sentimeter, lebar sayap hingga 46 sentimeter, dan berat hingga 76 gram. Ciri khasnya adalah telinga bulat dan warna coklat kemerahan. Bulu di bahagian belakang kepala mempunyai “mane” yang memanjang. Vechernitsy biasanya menetap di hutan lebat, mengasingkan populasi kecil yang terdiri daripada 3-7 individu. Kadang kala mereka berkongsi tempat tinggal dengan jenis kelawar yang lain. Mereka memakan kumbang, rama-rama malam, kadang-kadang mereka memburu burung kecil. Jangka hayat spesies ini adalah sekitar 10 tahun.

Harelip hebat

Penilaian: 4.4

Harelip hebat

Noctilio leporinus, atau bibir kelinci yang hebat, terdapat di Amerika Tengah dan Selatan, serta di Bahama dan Antillen. Ia mendapat namanya kerana bibir atas yang pecah seperti kelinci. Nama kedua kelawar adalah pemakan ikan, kerana makanan kegemarannya adalah ikan kecil. Haregub memilih gua, celah-celah di batu atau tempat terpencil lain berhampiran badan air atau berhampiran pantai laut sebagai tempat tinggal mereka. Mereka tinggal di koloni besar, dibahagikan kepada kumpulan kecil, yang biasanya merangkumi seorang lelaki dan beberapa wanita. Panjangnya, badan individu hingga 13 sentimeter, beratnya boleh mencapai 80 gram. Sayap spesies ini sempit dan sangat panjang; mereka melebihi panjang badan sebanyak dua setengah kali. Perempuan dan lelaki berbeza warna: lelaki mempunyai garis rambut kemerahan yang terang, wanita mempunyai rambut kelabu-coklat. Kelelawar diburu secara berkumpulan, mangsa dijumpai menggunakan ekolokasi, oleh riak di permukaan air. Berkat kaki belakang mereka yang panjang, dilengkapi dengan cakar yang tajam, bibir kelinci dengan mudah menyambar ikan licin keluar dari air.

Tapak kuda besar

Penilaian: 4.5

rhinolophus ferrumequinum

Kelawar tapal kuda (nama saintifik – rhinolophus ferrumequinum) dibezakan dari spesies lain dengan pertumbuhan rata kulit pada hidung, yang berfungsi untuk memfokuskan isyarat ultrasonik yang dipancarkan. Kelawar tapal kuda besar mempunyai panjang badan hingga 7 sentimeter dan lebar sayap boleh mencapai 40 sentimeter. Berat orang dewasa kira-kira 30 gram, warna badannya kemerahan. Anak muda pada mulanya mempunyai warna kelabu yang padat. Kelawar tapal kuda mempunyai penglihatan yang hampir tidak terikat, dan mereka hampir sepenuhnya bergantung pada echolocation yang unggul untuk terbang. Habitatnya sangat luas: merangkumi hampir seluruh Eropah, sebahagian besar dari Asia dan Afrika Utara. Di Rusia, mereka boleh ditemui di Kaukasus. Sebagai tempat perlindungan, kelawar ini mengatur gua, celah, ranjau dan bangunan terbengkalai. Mereka memakan serangga kecil pada waktu malam. Untuk hibernasi, mereka berhibernasi, sementara betina dengan betis dan lelaki berhibernasi dalam kumpulan yang berasingan. Jangka hayatnya sekitar 20 tahun, yang cukup lama dibandingkan dengan kelawar lain. Di wilayah Persekutuan Rusia, kelawar tapal kuda disenaraikan dalam Buku Merah.

Vampire bersayap putih

Penilaian: 4.6

diaemus youngi

Kelawar spesies diaemus youngi, yang disebut vampir bersayap putih, tinggal di kawasan tropika di Amerika Selatan dan Utara, yang paling sering dijumpai di hutan Mexico, Venezuela, Brazil, Peru. Pada siang hari mereka lebih suka berehat di lorong-lorong pokok besar, lebih jarang mereka tinggal di gua-gua di jajahan sehingga 30 orang. Ukuran badan vampire bersayap putih panjangnya 11 setengah sentimeter, lebar sayap hingga 40 sentimeter, dan individu besar beratnya sekitar 40 gram. Mantel berwarna coklat dengan warna merah, dan sayap berwarna putih di tepinya, mereka juga mempunyai membran putih – oleh itu nama spesiesnya. Darah pelbagai burung kecil berfungsi sebagai makanan untuk vampire bersayap putih, yang mereka makan pada waktu malam, tetapi jika penempatan manusia berada di dekatnya, maka kelelawar ini beralih kepada binatang peliharaan, yang merupakan mangsa yang lebih berpatutan. Menurut kajian ahli zoologi, rata-rata sepanjang hayatnya (sekitar 12 tahun), satu individu minum seratus liter darah. Koloni vampir yang tinggal di dekat ladang atau desa boleh menyebabkan kerosakan yang besar – haiwan yang diserang telah mengurangkan kekebalan tubuh, dan luka yang tersisa setelah gigitan menarik parasit. Kadang-kadang, vampir bersayap putih juga menggigit manusia, yang, walaupun tidak berbahaya, boleh menyebabkan jangkitan dengan jangkitan kelawar.

Tulang halus pucat

Penilaian: 4.7

pallidus antrozous

Spesies antrozous pallidus, yang diberi nama hidung halus pucat, adalah kelawar yang besar, panjang badannya mencapai 13 setengah sentimeter, dan lebar sayapnya 38 sentimeter. Badan bahagian atas berwarna coklat pucat dan perutnya berwarna putih. Dari ciri khas penampilan, seseorang dapat membezakan telinga yang lebar dan tidak berwarna dan mata yang besar. Mereka tinggal di Amerika Utara, dari Mexico hingga British Columbia di Kanada. Untuk penempatan, kelawar biasanya memilih kawasan pergunungan berhampiran badan air. Pada siang hari mereka bersembunyi di gua-gua, mahkota pepohonan yang lebat, di loteng bangunan; mereka mula memberi makan segera setelah matahari terbenam. Semasa perburuan, hidung pucat tidak hanya menggunakan ultrasound, tetapi juga penglihatan dan pendengaran mereka yang berkembang dengan baik. Tidak seperti spesies lain, mereka lebih suka mengambil mangsa dari permukaan tanah atau dedaunan. Beberapa serangga berbahaya seperti kalajengking termasuk dalam makanan. Untuk musim sejuk, lelaki dan betina dengan betis berkumpul di koloni besar, sementara pada musim panas mereka tinggal secara berasingan.

Vampire palsu Australia

Penilaian: 4.8

Vampire palsu Australia

Vampire palsu Australia dari keluarga hidung lembing mempunyai nama saintifik macroderma gigas, ia menghuni luasnya benua Australia. Ia dijumpai terutamanya di Queensland, Australia Barat dan Wilayah Utara. Sebagai tempat persembunyian, vampir palsu sering memilih ranjau atau gua. Juga mendiami hutan tropika dan hutan bakau. Umur dewasa boleh tumbuh hingga 14 sentimeter, beratnya kadang-kadang melebihi 200 gram, dan lebar sayap mereka 60 sentimeter. Kot berwarna coklat abu. Mereka memburu dalam jarak beberapa kilometer dari tempat tetap hari itu, makanan terdiri dari serangga, katak, burung dan bahkan spesies kelawar kecil. Mangsa dibunuh dengan menggigit di bahagian belakang kepala dengan taring tajam mereka. Menariknya, vampire mock mampu membawa mangsa sama dengan berat badannya.

Daun besar

Penilaian: 4.9

spektrum vampyrum

Perwakilan spesies spektrum vampyrum tinggal di kedua benua Amerika, dari Brazil dan Peru hingga selatan Mexico. Kelawar ini tergolong dalam keluarga yang mempunyai daun. Panjang badan mereka kira-kira 14 sentimeter, lebar sayap mereka 90 sentimeter, dan beratnya hingga 190 gram. Hidung daun mempunyai kepala besar dengan hidung memanjang dan telinga bulat besar. Warna badan berwarna coklat kemerahan. Mereka menetap di hutan atau kawasan paya, mereka mengatur tempat perlindungan di lubang pohon atau di dalam bangunan manusia. Kelawar memburu reptilia, amfibia dan mamalia kecil, mereka menangani mangsa dengan bantuan rahang yang kuat. Walaupun, seperti perwakilan genus yang lain, mereka mempunyai echolocation yang sangat baik, mereka secara aktif menggunakan deria bau dan penglihatan mereka semasa perburuan. Musuh semula jadi agak sedikit, ini termasuk burung hantu dan kucing liar. Jantan dan betina pembawa daun besar sering mengawan seumur hidup, dan mereka juga ibu bapa yang sangat penyayang.

Kelawar bulldog

Penilaian: 5.0

perotis eumops

Kelawar bulldog atau eumops perotis dibezakan oleh perlembagaannya yang besar: panjangnya boleh mencapai 15 sentimeter, lebar sayap 60 sentimeter, dan berat sekitar 190 gram. Tubuh ditutup dengan rambut pendek dan lembut, ada ekor panjang (hingga 8 sentimeter). Kehadiran sayap yang sempit, menunjuk ke hujung sayap memungkinkan pergerakan pantas yang cepat, akibatnya, kelelawar bulldog mampu mengejar mangsa dengan kecepatan maksimum hingga 95 kilometer per jam. Mereka dijumpai di Hemisfera Barat, di hutan tropika, dan di subtropik di Mediterranean Eropah, serta di Afrika dan Australia. Mereka tinggal di gua, lubang pohon besar, di bawah mahkota, di celah-celah batu atau di bawah bumbung bangunan. Mereka menetap di banyak jajahan. Individu dari spesies ini dibezakan oleh alat echolocation yang dikembangkan – suara mereka terdengar pada jarak hingga tiga ratus meter. Diet terdiri terutamanya dari serangga besar. Kelawar bulldog tidak berhibernasi semasa hibernasi.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen