8 robot pembersihan tingkap terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Baru-baru ini, kami dikejutkan oleh pembersih vakum robot. Dan kini robot yang boleh mencuci tingkap semakin banyak muncul di rak kedai! Malangnya, setakat ini tidak semua alat sedemikian memberi penghormatan. Sebahagian dari mereka mudah jatuh dari kaca, setelah itu mereka sering kali gagal (namun, ada tali keselamatan untuk kes ini). Agar tidak membeli salinan seperti itu, kami mengesyorkan agar anda membiasakan diri dengan ulasan kami. Ia terdiri daripada model terbaik yang berprestasi baik dalam kehidupan sebenar, bukan hanya di atas kertas.

Penarafan robot pembersih tingkap terbaik

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Penarafan robot pembersih tingkap terbaik 1 Bist Win A100 RUB 28,900
2 HOBOT 298 Ultrasonik RUB 24 988
3 iBoto Menang 289 RUB 15 350
4 HOBOT 188 RUB 15 783
5 Ecovacs WINBOT 950 RUB 25,519
6 REDMOND RV-RW001S RUB 13,990
7 Windoro WCR-I001 RUB 11,990
8 Xiaomi Hutt DDC55 RUB 17,500

Bist Win A100

Penilaian: 4.9

Bist Win A100

Salah satu robot pengelap yang paling bergaya. Tubuhnya terbuat dari plastik berkualiti tinggi, yang menyenangkan bukan hanya pada mata, tetapi juga pada sentuhan. Pada masa yang sama, pengeluar tidak menjadi canggih, menjadikan ciptaannya menjadi persegi. Ini bermaksud bahawa peranti ini dapat membersihkan sudut tingkap tanpa masalah. Dan pencipta peranti ini menyatakan sekurang-kurangnya jangka hayat lima tahun (tidak boleh dikelirukan dengan tempoh jaminan, yang sama dengan tahun biasa).

Peranti ternyata cukup berat – timbangan di bawahnya akan menunjukkan 2 kg. Walau bagaimanapun, ini tidak menghalangnya terpasang dengan selamat di kaca menggunakan vakum. Sebaiknya gunakan tali keselamatan yang disediakan sekiranya berlaku. Juga di dalam kotak dengan produk, anda akan menemui kabel sambungan untuk kabel kuasa – bonus yang bagus. By the way, ini mengisyaratkan bahawa contoh ini dapat berfungsi dalam mod berwayar, dan bukan hanya dengan bantuan bateri.

Bercakap tentang bateri, perlu diperhatikan bahawa ia dibuat menggunakan teknologi lithium-ion. Ini bermakna pembersih vakum dapat digunakan dari semasa ke semasa – pengosongan bateri sendiri diminimumkan. Kapasiti bateri ialah 650 mAh. Sedikit, tetapi pengeluar harus melakukan yang terbaik untuk mengurangkan berat peranti. Pengisian bateri penuh berlangsung selama setengah jam.

Kos tinggi peranti ini bukan hanya disebabkan oleh kemungkinan pencucian basah dan kering. Salinan ini ternyata sangat pintar. Ia dapat mengesan kawasan pembersihan secara automatik. Robot ini juga dapat mengelakkan halangan. Pemilihan salah satu daripada empat mod operasi dilakukan dengan menekan butang pada alat kawalan jauh yang lengkap. Pembeli juga akan menerima kain penggilap dan mencuci.

Mungkin ini adalah pengelap robot terbaik. Saya gembira ia dapat berfungsi di permukaan mana pun – walaupun pada jubin dan cermin.

Kelebihan

  • Terdapat tali keselamatan;
  • Ia melekat pada tingkap dan cermin dengan sempurna;
  • Ia boleh dikendalikan dengan bateri dan bekalan elektrik;
  • Terdapat empat kaedah operasi;
  • Bateri yang boleh dipercayai digunakan;
  • Dikendalikan oleh alat kawalan jauh;
  • Kelajuan pembersihan yang baik.

keburukan

  • Kos yang sangat tinggi;
  • Tidak sesuai untuk kaca yang sangat kotor;
  • Tidak dapat menyegerakkan dengan telefon pintar.

HOBOT 298 Ultrasonik

Penilaian: 4.8

HOBOT 298 Ultrasonik

Satu lagi pembersih tingkap robot yang sangat menarik. Ia berbeza dengan rakan-rakannya di badan, yang berwarna biru hampir sepenuhnya dicat. Seperti yang dibincangkan di atas, HOBOT 298 Ultrasonic mempunyai bentuk persegi. Ini bermaksud bahawa dia harus mencuci dengan baik walaupun sudut tingkap. Satu lagi persamaan ialah model ini dapat memberikan cucian basah dan kering.

Biasanya, pengeluar robot pengelap berusaha untuk mengurangkan berat penciptaannya. Pencipta Ultrasonik HOBOT 298 melakukannya dengan cara terbaik – berat contoh ini tidak melebihi 1.2 kg. Pada masa yang sama, peranti ini menerima semua yang diperlukannya, malah senapang semburan ultrasonik! Dimensi peranti adalah 24x10x24 cm. Oleh itu, ia boleh diletakkan walaupun pada tingkap yang agak kecil. Ia juga dapat digunakan untuk membersihkan jubin dan cermin.

Secara keseluruhan, model ini menawarkan tiga mod operasi. Kelajuan pembersihan kira-kira 2.4 sq. m / min. Saya gembira kerana produk ini membolehkan anda mencuci permukaan tanpa bingkai – secara automatik ia dapat mengesan bahawa ia dekat dengan tepi. Seperti yang dijangkakan, pelekap vakum digunakan di sini. Sekiranya anda bimbang dengan barang yang dibeli, anda boleh menggunakan tali keselamatan yang disediakan. Selain itu, anda tidak perlu bergantung pada bateri 650mAh dengan menggunakan sambungan kabel kuasa. Ini akan meningkatkan masa berjalan dari 20 minit hingga tak terhingga.

Di dalam kotak dengan robot, anda akan menemui agen pembersih, kain pembersih (tiga angka) dan alat kawalan jauh. Pada masa yang sama, anda juga boleh menggunakan telefon pintar untuk mengawal peranti – anda hanya perlu memasang aplikasi yang sesuai di atasnya.

Ringkasnya, ini adalah pengelap robot yang hebat. Ia juga agak bising (ukuran menunjukkan 66 dB), tetapi tidak ada yang dapat anda lakukan mengenainya.

Kelebihan

  • Penampilan hebat;
  • Pembersihan basah dan kering ada;
  • Ia boleh berfungsi dari elektrik dan bateri;
  • Pemasangan vakum yang boleh dipercayai;
  • Set ini merangkumi tali keselamatan dan tali sambungan;
  • Alat kawalan jauh dan telefon pintar digunakan untuk kawalan;
  • Peranti cukup ringan;
  • Terdapat senapang semburan ultrasonik.

keburukan

  • Harga tinggi;
  • Masih mustahil untuk memanggil robot ini sangat pintar;
  • Hayat bateri tidak lama.

iBoto Menang 289

Penilaian: 4.8

iBoto Menang 289

Robot pengelap cermin depan lain yang boleh berfungsi baik dari elektrik dan menggunakan baterinya sendiri. Yang terakhir dibuat menggunakan teknologi lithium-polymer, sehingga pembuangan diri dapat dielakkan. Kapasiti bateri tidak besar, dan oleh itu anda hanya boleh mengira jangka hayat bateri selama 20 minit. Perlu juga diperhatikan bahawa terdapat sambungan kabel kuasa dalam kit.

Model ini beratnya hanya 1350 g. Ia dilekatkan pada kaca menggunakan vakum. Pada masa yang sama, pengeluar tersebut memastikan bahawa ciptaannya mampu mengerjakan cermin dan jubin. Kelajuan pembersihan tidak melebihi 2 meter persegi. m / min, tetapi banyak pembeli tidak memerlukan lebih banyak. Saya gembira kerana produk ini telah menerima sejumlah fungsi automatik. Sebagai contoh, iBoto Win 289 wajib melewati halangan jika ia muncul di jalannya. Robot juga harus berhenti secara automatik ketika sampai di pinggir permukaan. Contoh ini juga dapat membanggakan penentuan sendiri zon pembersih. Sekiranya terdapat masalah, robot mula memberi isyarat cahaya dan bunyi.

Peranti ini mempunyai tiga mod operasi. Peralihan antara mereka dilakukan menggunakan alat kawalan jauh atau aplikasi pada telefon pintar. Tegasnya, sokongan dari yang terakhir menjadikan pengelap robot itu agak mahal. Walaupun harus diakui bahawa ia lebih murah daripada model yang dibincangkan di atas. Pada masa yang sama, dia tidak kalah dengan mereka dalam banyak kemungkinan! Malah kit di sini sangat serupa – ia merangkumi kain penggilap, empat kain basuh, tali keselamatan, pengecas dan aksesori yang telah disebutkan.

Masih menambah bahawa tahap kebisingan yang disebabkan oleh operasi model ini tidak melebihi 58 dB. Perhatikan juga bahawa iBoto Win 289 tidak terlalu kecil. Oleh itu, kami tidak mengesyorkan membeli robot ini untuk membersihkan tingkap yang sangat kecil.

Kelebihan

  • Ia boleh berfungsi dari rangkaian dan juga bateri;
  • Pemasangan vakum yang boleh dipercayai;
  • Banyak fungsi automatik;
  • Pembersihan basah dan kering boleh dilakukan;
  • Set ini merangkumi tali keselamatan;
  • Kawalan tersedia menggunakan alat kawalan jauh dan aplikasi;
  • Tidak terlalu berat.

keburukan

  • Bukan untuk tingkap kecil;
  • Tidak mencuci ruang di sepanjang bingkai.

HOBOT 188

Penilaian: 4.7

HOBOT 188

Wiper robot ini dibezakan dengan dimensi yang agak kecil. Ya, ketinggiannya mencapai 29,5 cm yang mengagumkan, tetapi lebarnya tidak melebihi 12 cm. Akibatnya, peranti ini terasa hebat walaupun pada tingkap yang agak kecil. Saya gembira bahawa dimensi seperti itu masih membenarkan pengeluar membina motor berkualiti tinggi, dengan bantuan kesan vakum dicapai. Tetapi kami masih mengesyorkan menggunakan tali keselamatan pada mulanya. Anda tidak perlu membelinya secara berasingan – ia termasuk dalam kit.

Pengilang model ini telah menjadi murah hati dengan 12 kain cuci! Juga, pembeli akan menerima alat kawalan jauh, dengan mana satu daripada tiga mod operasi yang ada dipilih. Kotak itu juga mengandungi cincin penahan dan sambungan kabel kuasa. Yang terakhir ini akan sangat berguna jika anda tidak mahu bergantung pada bateri polimer lithium polimer yang tahan lama selama 20 minit.

HOBOT 188 bukan robot pembersih tingkap anggaran. Dalam hal ini, tidak mengherankan bahawa ia menerima sejumlah fungsi automatik. Sebagai contoh, dia dapat menentukan kawasan pembersihan secara bebas. Ia juga berhenti secara automatik ketika sampai di tepi tingkap. Walau bagaimanapun, peranti ini tidak boleh disebut sangat pintar – dalam hal ini, ia lebih rendah daripada pesaing yang membuka penilaian kami.

Pengilang itu mendakwa bahawa ciptaannya dapat digunakan pada jubin dan cermin. Dia juga bangga bahawa HOBOT 188 mampu membersihkan dan basah. Tetapi yang paling mencolok adalah kelajuan pembersihan. Dia mampu mencapai 4 kaki persegi. m / min! Sebaik sahaja proses selesai, pemberitahuan bunyi dan cahaya akan bermula. Sayang sekali bahawa model ini tidak menyokong komunikasi dengan telefon pintar, tidak ada pemberitahuan yang akan dihantar kepadanya.

Kelebihan

  • Berat peranti hanya 930 g;
  • Set ini merangkumi tali keselamatan;
  • Dikendalikan oleh alat kawalan jauh yang mudah digunakan;
  • Sebilangan besar kain termasuk;
  • Terdapat tiga mod operasi;
  • Kelajuan pembersihan yang tinggi;
  • Pembersihan basah dan kering disokong;
  • Ia boleh berfungsi dari elektrik dan bateri.

keburukan

  • Robot tidak begitu pintar;
  • Ia mungkin tidak sampai ke sudut;
  • Di tingkap dengan bingkai kayu, dia tidak melihat sempadan kaca;
  • Penampilannya tidak akan sesuai dengan semua orang.

Ecovacs WINBOT 950

Penilaian: 4.6

Ecovacs WINBOT 950

Robot pembersih tingkap lain, yang dijual dengan harga 23-25 ​​ribu rubel. Lebih-lebih lagi, ia mempunyai ciri-ciri yang terbaik. Itulah sebabnya dia sama sekali tidak membuka tinjauan kami.

Mari kita mulakan dengan fakta bahawa model ini mampu berfungsi tanpa disambungkan ke sumber utama. Walau bagaimanapun, bateri 600 mAh yang digunakan di sini hanya bertahan 15 minit. Inilah sebabnya mengapa sambungan kabel kuasa yang disertakan pasti berbaloi. Tetapi pengeluar berjaya mengacaukannya juga! Hakikatnya ialah panjangnya hanya 1.5 m! Akibatnya, banyak pemilik Ecovacs WINBOT 950 terpaksa menggunakan kord sambungan mereka sendiri, atau membelinya sebagai tambahan.

Alat kawalan jauh yang lengkap digunakan untuk mengawal peranti ini. Malangnya, peranti ini hanya menyokong dua mod operasi, jadi sebenarnya tidak ada yang boleh dipilih. Juga, beberapa kerisauan disebabkan oleh ketidakmampuan membersihkan jubin atau cermin. Sekurang-kurangnya, semua ini tidak dinyatakan oleh pengeluar, dan tidak semua pembeli ingin bereksperimen.

Peranti ini mempunyai petunjuk bunyi dan cahaya. Dia dapat menentukan zon pembersihan secara bebas. Juga, pencipta Ecovacs WINBOT 950 memastikan bahawa ciptaan mereka dapat berfungsi dengan mudah pada permukaan tanpa bingkai. Bagi tahap kebisingan yang dipancarkan, ia tidak melebihi 64 dB. By the way, tali keselamatan dibekalkan dengan pengelap robot. Adalah pelik untuk melihat peranti seperti itu tanpanya. Kotak itu juga mengandungi empat kain pembersih dan satu kain penggilap. Juga, agen pembersih tidak dilupakan. Sudah tentu, ia akan berakhir dengan cepat, tetapi bonus seperti itu masih bagus.

Masih ada yang menambah bahawa pembersih vakum robot ini ternyata terlalu besar, dan beratnya mencapai 2300 g. Oleh itu, ia tidak dimaksudkan untuk setiap tetingkap. Kami juga mengesyorkan untuk menguji jangka hayat bateri dengan segera. Hakikatnya adalah bahawa jaminan dalam kes ini hanya berlaku untuk peranti itu sendiri, dan bukan pada baterinya. Sekiranya peranti tidak dapat menyediakan pembersihan selama sepuluh minit, maka lebih baik segera mengembalikannya ke kedai, kerana pada hari-hari pertama setelah pembelian ini dapat dilakukan tanpa banyak kesulitan.

Kelebihan

  • Ia boleh berfungsi dari bateri dan juga dari rangkaian;
  • Pembersihan basah dan kering disediakan;
  • Boleh mencuci permukaan tanpa bingkai;
  • Terdapat tali keselamatan;
  • Kawalan mudah menggunakan alat kawalan jauh.

keburukan

  • Peranti itu ternyata besar dan berat;
  • Hanya dua mod operasi;
  • Hayat bateri yang pendek;
  • Kabel keselamatan dan tali sambungan sangat pendek;
  • Kos yang sangat tinggi.

REDMOND RV-RW001S

Penilaian: 4.5

REDMOND RV-RW001S

Banyak peranti di bawah jenama REDMOND dapat membanggakan kemampuan untuk menyegerakkan melalui aplikasi yang sesuai pada telefon pintar. Robot pembersih tingkap RV-RW001S tidak terkecuali daripada peraturan tersebut. Walau bagaimanapun, jika alat kawalan jauh kelihatan lebih sesuai untuk anda, jadilah itu – ia juga disertakan dalam kit.

Seperti pengelap robot yang lain, ia menggunakan lekatan vakum ke permukaan. Beratnya kurang dari 1 kg, jadi dipegang dengan selamat. Lebih-lebih lagi, pengeluar itu mendakwa bahawa perantinya dapat membersihkan bukan sahaja tingkap, tetapi juga jubin, dan juga cermin! Secara keseluruhan, peranti ini menerima empat mod operasi. Tidak mungkin sekurang-kurangnya satu robot tersebut dapat membanggakan sebilangan besar robot tersebut. Namun, tidak dapat dikatakan bahawa REDMOND RV-RW001S dapat melakukan apa sahaja. Sebagai contoh, dia tidak dapat cucian kering – pengeluarnya hanya basah. Juga, peranti tidak boleh dipanggil berkelajuan tinggi. Tetapi di sisi lain, ia mempunyai bateri lithium-ion berkualiti tinggi, masa pengecasannya tidak melebihi 60 minit! Yang disayangkan ialah kapasitinya hanya 500 mAh. Tidak mungkin operasi peranti ini lama. Namun, tidak ada yang mengganggu untuk menyambungkannya ke outlet. Ini dapat dilakukan, termasuk dengan penyambungan kabel kuasa empat meter.

Seperti yang dijangkakan, pengelap robot ini mempunyai petunjuk cahaya dan bunyi. Dia sangat memerlukannya, kerana peranti ini mempunyai 'otak' yang sangat sedikit. Tampaknya menentukan kawasan pembersihan, tetapi ketika rintangan muncul, masalah mulai terjadi. Itulah sebabnya model ini tidak digunakan di pusat membeli-belah dan bangunan serupa yang lain. Juga, pembeli menyatakan rasa tidak puas hati dengan kenyataan bahawa kadangkala peranti ini masih jatuh. Dalam hal ini, tali keselamatan yang disertakan kelihatan sama sekali tidak berlebihan. Di dalam kotak dengan produk, anda akan menemui sebanyak 14 kain pencuci, pengecas dan cincin pemasangan.

Masih ada yang menambah bahawa robot yang berukuran kecil tidak mengurangi kebisingan yang dipancarkan sama sekali. Sekiranya anda membuat pengukuran yang sesuai, maka anda akan melihat angka pada 72 dB.

Kelebihan

  • Boleh digunakan pada tingkap kecil;
  • Empat mod operasi;
  • Dikendalikan oleh alat kawalan jauh dan aplikasi adalah mungkin;
  • Sebilangan besar kain pembersih termasuk;
  • Terdapat tali keselamatan;
  • Mudah didapati di kedai Rusia.

keburukan

  • Tahap kebisingan tinggi;
  • Tidak berbeza dengan kepintaran tertentu;
  • Klac vakum tidak boleh dipercayai;
  • Hayat bateri tidak terlalu lama.

Windoro WCR-I001

Penilaian: 4.4

Windoro WCR-I001

Ini adalah kejadian yang jarang berlaku apabila pembersih tingkap robot hadir dalam tiga warna. Yang paling popular adalah model kuning, tetapi warna merah juga diminati. Dan hanya versi kelabu yang kelihatan paling tidak menguntungkan. Tidak seperti contoh yang dibincangkan di atas, Windoro WCR-I001 menggunakan jenis lekatan magnet ke permukaan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa pengeluar harus menjimatkan dengan segala cara, kerana kos model ini hanya 12 ribu rubel. Sebenarnya, anda ditawarkan dua blok sekaligus, yang mesti diletakkan di seberang tetingkap, setelah itu mereka mula memegang kerana tarikan magnet antara satu sama lain.

Banyak pengelap robot moden mampu bekerja dengan sambungan berwayar ke sesalur elektrik. Model ini, sayangnya, tidak seperti itu. Ia berfungsi secara eksklusif dengan bateri. Tetapi sebaliknya, pengeluar telah memperkenalkan bateri di sini yang boleh bertahan sehingga 100 minit pembersihan berterusan! Kapasiti bateri polimer litium adalah 2000 mAh. Nampaknya ini telah mempengaruhi berat badan secara serius. Namun, tidak. Ini dipengaruhi oleh reka bentuk peranti. Kerana dia, skala di bawah robot menunjukkan, menakutkan untuk mengatakan, 3200 g.

Peranti ini mempunyai beberapa fungsi automatik. Khususnya, dia dapat menentukan kawasan pembersihan secara bebas. Namun, anda tidak boleh mengharapkan sesuatu yang serius. Bagi kawalan, ia ditugaskan ke panel kawalan lengkap. Juga, pengecas, agen pembersih, 12 kain dan pengikis dibekalkan dengan robot pembersih tingkap. Secara ringkas, ada semua yang anda perlukan!

Sayangnya, ini bukan peranti yang akan memberikan hasil yang sempurna untuk anda. Dan sangat berat. Ini mesti mengapa ia tidak dibeli sekerap model yang dibincangkan di atas.

Kelebihan

  • Tiga warna untuk dipilih;
  • Tidak terlalu tinggi kosnya;
  • Tahap kebisingan tidak melebihi 60 dB;
  • Hayat bateri yang baik
  • Kawalan mudah menggunakan alat kawalan jauh.

keburukan

  • Kebolehpercayaan menimbulkan persoalan;
  • Tiada tali keselamatan;
  • Tidak dapat berfungsi dari rangkaian utama;
  • Berat sangat.

Xiaomi Hutt DDC55

Penilaian: 4.3

Xiaomi Hutt DDC55

Syarikat ini juga mempunyai robot pengelap sendiri Xiaomi. Hutt DDC55 miliknya mempunyai cengkeram vakum dengan permukaan, dan dalam hal ini, alat kawalan jauh digunakan untuk kawalan. Sayangnya, sokongan telefon pintar tidak diumumkan. Ini pelik, kerana orang Cina melakukan yang terbaik untuk mempromosikan pembangunan yang disebut 'rumah pintar'.

Lebar robot ini hanya 13.5 cm. Tingginya jauh lebih besar, 29 cm. Parameter seperti itu membolehkan robot beroperasi di hampir semua tingkap. Ia juga mustahil untuk tidak memperhatikan beratnya, yang tidak melebihi 1140 g. Nampaknya bayi seperti itu pasti tidak akan jatuh dari tingkap. Walaupun begitu, tali keselamatan akan menyelamatkan anda. Menariknya, panjangnya mencapai 8 m!

Seperti yang dijangkakan, robot ini dapat secara automatik menentukan kawasan pembersihan. Kemudian dia mula membersihkan – dengan kelajuan kira-kira 3 meter persegi. m / min. Pembersihan boleh menjadi basah atau kering. Dalam kes ini, tidak perlu meletakkan peranti di tingkap, tidak takut sama ada jubin atau cermin. Senang model ini tidak mengeluarkan banyak bunyi. Ukuran dalam jarak dekat menunjukkan kira-kira 65 dB. Nah, untuk jangka hayat bateri, tidak lebih dari 20 minit. Nah, mengharapkan lebih banyak daripada bateri 650mAh akan menjadi bodoh. By the way, teknologi pengecasan pantas belum diperkenalkan di sini – prosesnya berlangsung selama 150 minit. Itulah sebabnya mengapa banyak pemilik Xiaomi Hutt DDC55 menggunakannya bersambung ke sumber utama, kerana kemungkinan tersebut dinyatakan. Tetapi anda mesti mengambil kord sambungan anda sendiri – ia tidak ada di dalam kotak dengan produk. Tetapi ada botol penyembur. Juga, orang Cina menjadi murah hati dengan 12 kain cuci.

Kelebihan

  • Kelajuan pembersihan yang sangat tinggi;
  • Ia boleh berfungsi dari bateri dan juga dari rangkaian;
  • Saiz dan berat kecil;
  • Termasuk tali keselamatan yang panjang;
  • Dikendalikan oleh alat kawalan jauh yang mudah digunakan;
  • Tahap kebisingan tidak terlalu tinggi.

keburukan

  • Masa pengecasan bateri yang lama;
  • Tidak dibezakan oleh fikiran khas;
  • Saya ingin dapat menyegerakkan dengan telefon pintar;
  • Tidak ada kabel sambungan yang disertakan.

Kesimpulannya

Sudah tentu, banyak pembaca akan menganggap bahawa robot pembersih tingkap adalah perkara yang tidak berguna. Nah, apa yang menghalangnya daripada melakukan tugas yang diselesaikannya sendiri? Sekarang cuba ingat berapa kerap anda mencuci tingkap di pangsapuri anda. Ada kemungkinan anda melakukan ini terlalu jarang. Dan ini belum lagi seberapa besar peranti yang berguna untuk beberapa pusat pejabat. Dengan kata lain, peranti sedemikian pasti mempunyai hak untuk wujud.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen