8 pemanas terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Musim sejuk menjadi cabaran sebenar bagi banyak kereta. Sekiranya mesin itu keperluan harian, maka pemiliknya harus menangani banyak masalah yang berkaitan dengan suhu rendah. Preheaters telah menjadi pembantu yang boleh dipercayai oleh pengendara kenderaan dalam memerangi kesejukan. Mereka membolehkan anda memanaskan mesin beku sebelum menghidupkan, menjimatkan bahan bakar (tidak perlu pemanasan lama kereta), mengurangkan beban pada bateri dan starter. Pasar kereta menawarkan banyak model yang berbeza, yang berbeza dalam prinsip operasi, tahap autonomi dan harga. Dengan bantuan cadangan pakar, pemilik kereta akan dapat memilih peranti yang paling sesuai.

Cara memilih pra-pemanas

  1. Kriteria utama ketika memilih adalah sumber tenaga. Untuk pemanasan enjin, pengeluar menawarkan beberapa pilihan yang popular.
  2. Elektrik. Kaedah termudah dan paling berkesan untuk memanaskan bahan api dan antibeku adalah elemen pemanasan. Malangnya, kuasa bateri yang rendah tidak akan membiarkan sistem penyejukan dan pemanasan menjadi panas. Oleh itu, peranti yang beroperasi dari rangkaian on-board hanya dapat meningkatkan suhu bahan bakar (selalunya bahan bakar diesel). Kecekapan pemanasan enjin yang baik sebelum menghidupkan disediakan oleh peranti dengan voltan operasi 220 V. Sekiranya kereta hibernate di garaj, maka pemanas seperti itu akan menjadi pilihan terbaik.
  3. Bahan api automotif. Tenaga yang diperlukan untuk pemanasan dapat diperoleh dengan membakar bahan bakar kenderaan. Terdapat versi petrol dan diesel preheaters. Mereka disatukan ke dalam sistem penyejukan, disambungkan ke jalur bahan bakar dan jaringan on-board. Apabila peranti dihidupkan, bahan bakar dibekalkan ke ruang pembakaran, dan haba yang dihasilkan digunakan untuk memanaskan antibeku. Pam digunakan untuk membuat peredaran, yang menyalurkan haba secara merata ke seluruh enjin dan ruang penumpang. Pemanas ini sangat cekap, tetapi harganya mahal. Peranti ini hanya boleh dipasang hanya di pusat perkhidmatan khusus.
  4. Penumpuk haba. Dengan penggunaan kereta setiap hari, anda boleh menggunakan penumpuk haba. Ia adalah sejenis termos di mana penyejuk hangat tidak menyejuk selama beberapa hari. Stok antibeku panas terbentuk semasa kereta bergerak. Pada waktu pagi, pam yang terpisah mula mengepam cecair dari penumpuk haba ke dalam sistem penyejukan, memanaskan motor. Dalam keadaan musim sejuk di Moscow, termos seperti itu dapat mengekalkan haba selama 3 hari.

Kami telah memilih 8 alat pemanas terbaik untuk semakan. Kesemuanya dijual di pasar kereta domestik. Semasa mengedarkan tempat dalam penarafan, pendapat pakar dan ulasan pemandu kenderaan Rusia diambil kira.

Penarafan pra-pemanas terbaik

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Pemanaskan cecair terbaik untuk enjin petrol 1 WEBASTO THERMO TOP EVO 5 GASOLINE RUB 48 100
2 EBERSPACHER HYDRONIC B5W S RUB 39,900
3 WEBASTO Thermo Top Evo Comfort RUB 44,900
4 Binar-5S RUB 22 900
Pemanaskan diesel terbaik 1 EBERSPACHER Hydronic D5W S (diesel) 24V RUB 55,400
2 APZh-30D (diesel, 24V) RUB 55,000
Pemanas elektrik terbaik 1 Satelit BERIKUTNYA 1.5 kW dengan pam RUB 2 200
2 Nomakon PP-201 RUB 6,500

Pemanaskan cecair terbaik untuk enjin petrol

Enjin petrol dicirikan oleh pemanasan cepat, oleh itu pemanas pra-dipasang pada kereta dengan jumlah enjin yang besar (2.0-4.0 liter). Nilai tambah merangkumi autonomi kerja dan kecekapan pemanasan. Kelemahan yang jelas adalah harga tinggi dan pemasangan yang kompleks. Para pakar telah memilih beberapa model berkualiti tinggi.

WEBASTO THERMO TOP EVO 5 GASOLINE

Penilaian: 4.9

WEBASTO THERMO TOP EVO 5 PETROL.jpg

Pemanas awal syarikat Jerman WEBASTO sangat terkenal di kalangan pemandu kenderaan sehingga nama syarikat itu menjadi nama rumah tangga. Sekiranya kereta itu dilengkapi dengan “Webasto”, musim sejuk tidaklah mengerikan. Model WEBASTO THERMO TOP EVO 5, yang direka untuk pemasangan di dalam kereta petrol, mempunyai ruang lingkup aplikasi yang luas. Pada penghantar kilang, pengeluar kereta moden menggabungkan pemanas ini ke dalam kereta penumpang, bas mini, dan SUV. Perkara utama ialah jumlah unit petrol tidak melebihi 4 liter. Pakar memperhatikan fleksibiliti pelancaran. Ini dapat dilakukan dari fob kunci, melalui aplikasi telefon pintar, atau mengatur pengaktifan menggunakan pemasa.

Pemanas pantas memenangi penilaian kami. Pengguna berpuas hati dengan prestasi, kesederhanaan dan ketahanan peranti.

Kelebihan

  • sesuai untuk kereta yang berbeza;
  • pilihan kawalan yang berbeza;
  • tidak bersahaja;
  • kerja tanpa masalah yang lama.

keburukan

  • harga tinggi.

EBERSPACHER HYDRONIC B5W S

Penilaian: 4.8

EBERSPACHER HYDRONIC B5W S.jpg

Terdapat versi petrol dari pengeluar preheaters EBERSPACHER yang terkenal. Model HYDRONIC B5W S direka untuk pemasangan pada kenderaan dengan voltan 12 V. Kekuatan peranti (5 kW) cukup untuk memanaskan kereta, van dan SUV dengan enjin 2.0-2.4 liter. Pakar mengesyorkan pemanas untuk kawasan beriklim sederhana. Hanya alat pelekap yang dibekalkan dengan peranti; anda perlu membeli kawalan secara berasingan. Peranti ini menggunakan 0.2 hingga 0.69 liter petrol setiap jam.

Pemanas berada di kedudukan kedua dalam kedudukan untuk kebolehpercayaan dan ketahanan. Pemandu kenderaan memperhatikan kemudahan operasi dan penyelenggaraan. Kelemahannya termasuk konfigurasi sederhana dan harga tinggi.

Kelebihan

  • kemudahan penggunaan;
  • kebolehpercayaan;
  • ketahanan;
  • penyelenggaraan.

keburukan

  • peralatan sederhana.

WEBASTO Thermo Top Evo Comfort

Penilaian: 4.7

THERMO TOP EVO COMFORT.jpg

Produk premium termasuk pemanasan Thermo Top Evo Comfort dari pengeluar Jerman terkenal Webasto. Ini adalah salah satu perkembangan terkini syarikat, yang mempunyai ukuran yang padat. Oleh kerana dimensinya yang kecil, peranti ini boleh dipasang pada kereta moden dengan ruang terhad di bawah tudung. Peranti ini menghabiskan sehingga 0,75 liter petrol setiap jam. Pemaju tidak menyediakan kemungkinan untuk mengawal pemanas menggunakan organ yang tidak standard (tidak ada input analog). Pakar-pakar tersebut memberi tempat ketiga dalam penilaian kami.

Pemilik kereta Rusia tidak mempunyai aduan mengenai operasi pemanas. Ia sesuai dengan kereta yang paling terkenal. Peranti ini lebih rendah daripada pemimpin hanya dalam penggunaan petrol.

Kelebihan

  • saiz padat;
  • universaliti aplikasi;
  • tidak bersahaja;
  • pemanasan berkesan.

keburukan

  • tiada input analog;
  • jarak tempuh gas yang tinggi.

Binar-5S

Penilaian: 4.4

BINAR-5S.png

Syarikat Rusia Teplostar mengembangkan dan mengeluarkan pelbagai jenis pemanas permulaan. Binar-5S kelihatan padat, memberikan prestasi termal 5 kW. Peranti generasi baru dilengkapi dengan pelbagai ciri moden. Peranti ini dapat beroperasi bukan hanya sebagai pemanas pra, tetapi juga dalam mod pemanas semula antibeku. Model dipasang pada kenderaan dengan kapasiti enjin hingga 4 liter. Set penghantaran termasuk pemasa kawalan jauh, di samping itu, anda boleh menyambungkan modem GSM dan mengatur kawalan melalui telefon pintar.

Pemandu kenderaan domestik berpuas hati dengan harga rendah peranti, saiznya yang padat, dan peralatan yang berfungsi dengan baik. Kelemahannya termasuk operasi sensor suhu yang salah.

Kelebihan

  • harga berpatutan;
  • saiz padat;
  • kemungkinan pemasangan diri;
  • peralatan yang baik.

keburukan

  • sensor suhu yang rosak.

Pemanaskan diesel terbaik

Pemandu dan penumpang berjaya menunggu panas di ruang penumpang sebuah kereta diesel hanya 30-60 minit selepas memulakan. Oleh itu, pemanasan awal akan menyelesaikan masalah ini, menjadikannya lebih mudah untuk memulakan unit beku. Tetapi tidak semua pemilik kereta diesel dapat memutuskan pembelian yang mahal dan pemasangan yang kompleks. Pakar telah memilih beberapa alat yang berkesan untuk trak.

EBERSPACHER Hydronic D5W S (diesel) 24V

Penilaian: 4.9

EBERSPACHER HYDRONIC D5W S (DIESEL) 24V.png

Pilihan yang sangat baik untuk memanaskan sistem penyejukan trak adalah pemasangan EBERSPACHER Hydronic D5W S. Versi diesel ini dicipta untuk kenderaan dengan voltan dalam rangkaian on-board 24 V. Pakar mencatat pembuatan peranti berkualiti tinggi dan penggunaan bahan bakar yang ekonomik. Pemanas menggunakan 0.27 hingga 0.62 liter bahan bakar diesel sejam. Pengilang telah melengkapkan produknya dengan pemasa, yang membolehkan anda memulakan peranti, menyesuaikan intensiti dan jangka masa operasi. Disyorkan untuk kenderaan dengan kapasiti enjin melebihi 1.9 liter.

Pemanas menjadi pemenang penilaian kami, kerana pemandu kenderaan Rusia tidak mempunyai aduan mengenainya. Ia tidak bersahaja dalam kualiti bahan bakar diesel dan mudah dikendalikan.

Kelebihan

  • kualiti tinggi;
  • berat ringan (2.3 kg);
  • penggunaan bahan api yang menjimatkan;
  • ketahanan.

keburukan

  • harga tinggi.

APZh-30D (diesel, 24V)

Penilaian: 4.5

APZH-30D (DIESEL 24V) .jpg

Alternatif untuk pemanas yang diimport adalah reka bentuk APZh-30D Rusia. Ia direka untuk pemasangan pada trak dengan rangkaian on-board 24 V. Pemanas diperkenalkan ke dalam sistem penyejukan cecair enjin diesel, output panas peranti berkisar antara 7 … 30 kW. Peranti tidak hanya memanaskan enjin, tetapi juga memanaskan penyejuk, mempercepat masuk ke mod operasi dan memanaskan ruang penumpang. Penggunaan bahan bakar diesel adalah 0,75-3,7 l / jam. Pakar memberi model itu tempat kedua dalam penilaian kami, menghargai modus operasi automatik.

Pengguna domestik bercakap-cakap tentang pembangunan ketenteraan, kebolehpercayaan dan kesederhanaannya. Kelemahannya termasuk penggunaan serius bahan bakar diesel dan dimensi besar.

Kelebihan

  • prestasi terma tinggi;
  • kesederhanaan;
  • kebolehpercayaan;
  • harga rendah.

keburukan

  • penggunaan bahan api yang tinggi;
  • saiz besar.

Pemanas elektrik terbaik

Tenaga elektrik adalah bentuk tenaga yang paling murah dan berpatutan. Oleh itu, pengeluar preheaters menggunakan rangkaian elektrik on-board atau isi rumah untuk memanaskan pelbagai sistem enjin. Para pakar menarik perhatian kepada beberapa perkembangan.

Satelit BERIKUTNYA 1.5 kW dengan pam

Penilaian: 4.7

SATELIT BERIKUTNYA 1.5 KW DENGAN PUMP.jpg

Pilihan yang paling mesra bajet untuk memanaskan enjin pada musim sejuk adalah penggunaan pemanas elektrik Sputnik NEXT 1.5 kW. Peranti boleh dipasang di dalam kereta atau trak kecil. Pemasangan peranti itu mudah. Malah pemandu kenderaan dengan sedikit pengalaman akan mengatasi pemasangan pemanas sendiri. Model ini disatukan ke dalam sistem penyejukan cecair, berkat pam terpasang, antibeku yang dipanaskan beredar dalam gelung tertutup. Waktu pemanasan adalah 20 hingga 60 minit, bergantung pada suhu udara dan ukuran mesin. Pakar memberikan kemenangan mereka kepada pemenang penilaian pembangunan moden Rusia.

Pemandu kenderaan berpuas hati dengan kelajuan pemanasan, operasi yang tenang, harga yang berpatutan dan kemudahan pemasangan. Satu-satunya kelemahan peranti adalah keperluan untuk lokasi dekat 220 V outlet.

Kelebihan

  • harga rendah;
  • pemanasan yang cekap;
  • pemasangan yang mudah;
  • kerja senyap.

keburukan

  • tidak dapat dikesan.

Nomakon PP-201

Penilaian: 4.6

NOMAKON PP-201.jpeg

Pemanas sederhana Nomakon PP-201 akan membantu mengelakkan berlakunya waxing bahan bakar diesel dalam keadaan beku yang teruk. Peranti kecil ini menabrak sistem bahan bakar kereta diesel (di hadapan penapis bahan bakar), yang dikuasakan oleh rangkaian on-board 12 V. Pengilang telah melengkapkan model ini dengan unit kawalan automatik automatik elektronik. Elemen pemanasan dihidupkan apabila suhu bahan bakar diesel dalam sistem bekalan bahan api turun menjadi + 5 ° С. Aliran maksimum pemanas terhad kepada 150 l / j. Pakar memberi produk ini tempat kedua dalam penilaian kami kerana kekompakan dan mudah dibawa.

Peranti gagal memintas pemenang kerana kemampuan terhad. Ia tidak menambahkan haba pada bahagian dalaman, jadi anda perlu meluangkan masa untuk memanaskan enjin.

Kelebihan

  • harga berpatutan;
  • ringan dan padat;
  • kemasukan automatik;
  • lebar jalur yang baik.

keburukan

  • peluang terhad.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen