8 pemampat terbaik untuk akuarium

Barang untuk haiwan peliharaan

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Pemampat – alat yang direka untuk menepu air dengan oksigen dan mencampurkan aliran air, dianggap sebagai salah satu elemen penting bagi setiap akuarium. Dalam praktiknya, dalam “tin” kecil pemampat boleh diganti dengan penapis dengan fungsi pengudaraan.

Apakah penapis atau pemampat terbaik untuk akuarium

Pandangan

KELEBIHAN

TERHAD

KOMPRESOR _

MENYEDIAKAN IJAZAH TINGGI AERASI

NOZZLES, HOSES, VALVES DIPEROLEH SEPANJANG

BEKALAN UDARA BOLEH DIPEROLEHI DAN DIEDARKAN

BISING KETIKA BEROPERASI

MENGECUALI PENAMPILAN KAWASAN PERMANEN

PENAPIS _

Senyap

TIDAK SEMUA MODEL DAPAT MENGISI PERANAN KOMPRESOR

PENAPIS, AIRIAT, DAN AIR CAMPURAN

KUALITI AERASI MENGURANGKAN DENGAN MASA

PADA TINGGI AKUARIUM LEBIH 50 CM DI BAWAH “ZON ZON” DIBUAT

Secara umum, untuk akuarium kecil (hingga 50 l), terutama dengan tanaman hidup, penapis akan mencukupi. Dalam jumlah besar, akuarium tanpa tumbuh-tumbuhan atau dihuni oleh jenis ikan tertentu (misalnya, cichlid), serta dalam air suhu tinggi, penapis tidak mengatasi tugas pemampat.

Apa yang perlu dicari semasa memilih pemampat untuk akuarium

  1. Jenis. Model membran secara praktikal tidak haus dan tidak memerlukan gangguan dalam kerja. Mereka menggunakan lebih sedikit tenaga, tetapi mereka juga menghasilkan tenaga yang lebih sedikit daripada pemampat timbal balik yang dirancang untuk pengudaraan akuarium besar (bersyarat dari 150 liter).
  2. Bekalan kuasa. Sebilangan besar peranti beroperasi dengan kuasa utama. Sekiranya alat seperti itu tidak dilengkapi dengan injap periksa, maka jika lampu tiba-tiba dimatikan, air dari akuarium dapat mengalir melalui pemampat ke lantai, belum lagi ikan akan ditinggalkan tanpa pengudaraan. Terdapat juga pilihan pemampat berkuasa bateri: biasanya kecil, mudah alih, dan kurang berkuasa. Dalam kehidupan seharian, adalah berguna untuk mempunyai kedua-dua pilihan: pemampat elektrik utama dan alat ganti bateri.
  3. Kuasa diukur dalam liter per jam dan menunjukkan berapa banyak udara yang akan dibekalkan ke akuarium per unit masa. Kuasa minimum dapat dikira menggunakan formula: 0.5 l / jam untuk setiap liter air di akuarium.
  4. Kedalaman pemampat boleh dipasang juga memainkan peranan penting. Semakin berat tiang air, yang perlu diatasi oleh unit semasa operasi, semakin banyak tenaga akan dibelanjakan untuk kerja ini.
  5. Keupayaan untuk menyesuaikan voltan dan, dengan itu, jumlah udara yang dibekalkan berguna, tetapi tidak terdapat pada semua model pemampat.
  6. Kehadiran penapis udara yang akan membersihkan udara dari habuk dan kekotoran lain sebelum masuk ke dalam akuarium.
  7. Tahap kebisingan. Semua pemampat bising, tetapi pada tahap yang berbeza-beza. Sekiranya akuarium ada di dalam bilik tidur, maka masuk akal untuk membeli model yang agak sepi dengan sedikit lebih banyak wang, tetapi bersiaplah untuk fakta bahawa anda tidak akan dapat menghilangkan kebisingan sepenuhnya.

Penilaian pemampat terbaik untuk akuarium

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Pemampat berkuasa terbaik untuk akuarium 1 Eheim 400 RUB 3,030
2 JUWEL ECCOFLOW 600 RUB 2,120
3 Tetra APS 300 RUB 1,488
4 SCHEGO M2K3 RUB 3,070
Pemampat terbaik untuk akuarium kecil 1 Schego “Optimal”, 250 l / j RUB 2,169
2 Aquael Oxyboost 150 plus RUB 799
3 Sera Air 110 Plus RUB 1,700
Pemampat Portable Terbaik untuk Akuarium 1 Hagen Marina RUB 1,399

Pemampat berkuasa terbaik untuk akuarium

Model dari bahagian penilaian ini dibezakan oleh petunjuk terbaik penggunaan tenaga dan tenaga. Peranti sedemikian boleh diletakkan dengan selamat di akuarium besar dan dalam.

Eheim 400

Penilaian: 4.9

Eheim 400

Nisbah harga-prestasi yang ideal menjadikan pemampat Eheim mendapat tempat pertama yang layak. Nama itu mencerminkan prestasi peranti – 400 l / jam, sementara hanya menggunakan 4 W dan memberikan daya kepala hingga 2 m. Model ini mempunyai dua saluran yang dapat disesuaikan secara bebas antara satu sama lain, dan direka untuk akuarium 50-400 liter, dan reka bentuk peranti membolehkan anda menghidangkan beberapa “tin” secara serentak, tidak melebihi jumlah keseluruhan ini.

Semasa meletakkan pemampat, anda boleh menggunakan kaki getah anti getaran atau pendakap gantung di tempat yang mudah – dalam keadaan apa pun, peranti akan berfungsi dengan tenang. Muncung semburan yang disertakan dilekatkan pada dinding akuarium menggunakan cawan sedutan dan dilengkapi dengan sistem untuk mengatur ukuran gelembung dan kekuatan aliran udara. Pemampat sesuai untuk akuarium segar dan masin.

Kos peranti bermula dari 2500 rubel.

Kelebihan

  • tempoh jaminan 36 bulan;

  • penyembur dan hos termasuk;

  • kekompakan;

  • pilihan tempat penginapan yang selesa;

  • kuasa 4 W;

  • kerja senyap;

  • penyesuaian saluran bebas;

keburukan

  • hos pendek – 2 m;

  • harga tinggi;

  • membran yang berumur pendek;

JUWEL ECCOFLOW 600

Penilaian: 4.8

JUWEL ECCOFLOW 600

Tegasnya, Eccoflow dari syarikat Jerman Juwel adalah pam, iaitu pam yang terus-menerus mengepam isipadu air tertentu melalui dirinya sendiri: dalam kes ini, 600 l / jam dengan penggunaan kuasa yang cukup rendah 6.5 W. Peranti bertukar menjadi alat pengudaraan menggunakan muncung peresap kecil yang terpisah, yang menyedut udara dari persekitaran melalui selang nipis, dan kemudian membuangnya ke dalam akuarium bersama dengan air. Kekuatan pam memastikan bahawa penyebar berfungsi dengan lancar dan kecekapannya tetap sama, walaupun dari masa ke masa. Oleh itu, Eccoflow boleh menjadi alternatif yang sangat baik untuk pemampat standard. Kelemahan reka bentuknya ialah operasi optimumnya hanya dapat dilakukan pada sistem penapis pengeluar yang sama.

Kos dengan penyebar adalah 2440 rubel di laman web pengeluar.

Kelebihan

  • Waranti 24 bulan;

  • dibina dalam penapis pelbagai jenis;

  • kuasa 6.5 W;

  • tidak bersuara;

keburukan

  • melakukan pengudaraan hanya dengan diffuser yang dibeli secara berasingan;

Tetra APS 300

Penilaian: 4.7

Tetra APS 300

Pemampat Tetra segera menarik perhatian dengan reka bentuknya yang elegan, bahkan futuristik, yang sebenarnya berfungsi lebih dari sekadar fungsi estetika: kaki pemampat dilapisi getah untuk mengurangkan getaran, dan selongsong dilengkapi dengan ruang pengurangan kebisingan dan dinding tebal. Semua ini membolehkan peranti berfungsi dengan senyap mungkin. Model ini direka untuk akuarium dengan isipadu 120 hingga 300 liter, dengan prestasi yang lebih rendah daripada pemimpin penarafan – hanya 300 l / j dengan penggunaan tenaga 4.5 watt. Peranti ini mempunyai dua saluran yang boleh disesuaikan. Ciri khas jenama ini adalah membran tugas berat dan injap Silaflex yang dipatenkan terbina dalam, yang menjamin operasi peranti yang panjang dan stabil.

Anda boleh membeli peranti ini dengan purata 1.300 rubel.

Kelebihan

  • Waranti 36 bulan;

  • reka bentuk yang bagus dan dua pilihan warna;

  • tidak membuat bising semasa bekerja;

  • dua saluran dengan peraturan bebas;

  • hayat perkhidmatan yang panjang;

keburukan

  • tidak ditemui;

SCHEGO M2K3

Penilaian: 4.6

SCHEGO M2K3

Bahagian penarafan ini ditutup dengan pemampat syarikat Jerman Schego, yang direka untuk akuarium besar – volume sehingga 700 liter dan kedalaman hingga 2 m. Dengan menggunakan alat pemisah, beberapa kapal dapat diudara dengan peranti ini dalam jumlah yang ditentukan. Peranti ini menggunakan 5 watt dan memberikan tenaga 350 l / jam, dan cukup tenang untuk prestasinya. Peranti ini membolehkan pengatur aliran udara yang sangat baik. Ciri model adalah penapis, berkat pengabut pemampat tidak tersumbat dengan habuk dan tahan lebih lama. Pemampat boleh diletakkan sama ada di kakinya atau digantung.

Kos Schego M2K3 – dari 2750 rubel.

Kelebihan

  • optimum untuk akuarium besar dan dalam;

  • dilengkapi dengan penapis udara;

  • pengatur aliran udara berkualiti tinggi;

  • berfungsi dengan senyap;

keburukan

  • kos yang tinggi;

Pemampat terbaik untuk akuarium kecil

Sekiranya akuarium anda tidak terlalu besar, ia tidak memerlukan pemampat yang terlalu kuat. Dalam kategori ini, anda akan mendapat pilihan kuasa yang optimum untuk akuarium rumah kecil.

Schego “Optimal”, 250 l / j

Penilaian: 4.9

Schego Optimal

Nama pemampat ini mencerminkan kelebihan utamanya: ia adalah penyelesaian yang optimum untuk hampir semua akuarium atau, jika terdapat pemisah, bahkan beberapa. Dengan penggunaan hanya 5 watt, peranti kompak ini mampu mengudara sehingga 400 liter dengan kapasiti 250 l / j. “Optimal” adalah pemampat paling senyap dalam jajaran Schego. Dianjurkan untuk menggunakannya dalam keadaan tergantung, walaupun dilengkapi dengan kaki. Penyesuaian aliran udara dan penapis terbina dalam yang senang dijaga adalah tambahan prestasi.

Anda boleh mendapatkan model seperti itu untuk 1,700 rubel.

Kelebihan

  • kekompakan;

  • jangka masa kerja;

  • aliran udara laras;

  • terdapat penapis habuk;

  • tidak bersuara;

keburukan

  • tidak ditemui;

Aquael Oxyboost 150 plus

Penilaian: 4.8

Aquael Oxyboost 150 plus

Model kecil tetapi kuat dengan reka bentuk yang menyenangkan akan menemukan pembeli di antara pemilik akuarium hingga 150 liter. Pemampat diafragma saluran tunggal hanya menggunakan tenaga 2.2 watt, memberikan kapasiti 150 l / jam. Dengan pengatur yang mudah di tutup, anda dapat menetapkan satu daripada empat tahap kuasa, yang memungkinkan untuk menggunakan pemampat walaupun di akuarium yang sangat kecil. Tahap kebisingan yang dihasilkan oleh peranti sebanding dengan kekuatannya. Kekurangan ini sebahagiannya dikompensasikan oleh kaki getah, yang meredam getaran.

Kos peranti bermula pada 640 rubel.

Kelebihan

  • kuasa 2.2 W;

  • reka bentuk yang menarik;

  • harga berpatutan;

  • dilengkapi dengan pengatur kuasa;

keburukan

  • bising dengan kekuatan penuh;

Sera Air 110 Plus

Penilaian: 4.7

Sera Air 110 Plus

Di forum aquarists, pemampat ini diakui sebagai yang paling senyap di antara alat yang murah, tetapi pada masa yang sama produktif. Peranti ini mampu mengepam 110 liter sejam dengan penggunaan kuasa 3 watt – bukan yang terbaik dalam penarafan, tetapi nisbahnya masih cukup menguntungkan. Peranti ini hanya mempunyai satu saluran dan, sayangnya, tidak dilengkapi dengan pengawal selia. Tetapi keburukan ini dikompensasikan oleh injap periksa yang dipasang pada pemampat – bahagian yang sangat diperlukan yang hampir selalu harus dibeli secara berasingan.

Kos model paling senyap dalam penilaian adalah kira-kira 670 rubel.

Kelebihan

  • berfungsi dengan senyap;

  • hayat perkhidmatan yang panjang;

  • kuasa 3 W;

  • injap periksa termasuk;

keburukan

  • tiada pengatur kuasa;

Pemampat Portable Terbaik untuk Akuarium

Peranti ini beroperasi pada bateri dan tidak bergantung pada elektrik. Adalah berguna untuk mempunyai satu pemampat seperti itu di rumah sebagai ganti. Pakar kami telah memilih pilihan terbaik dalam kategori ini.

Hagen Marina

Penilaian: 4.9

Hagen Marina

Para pakar mengenali model yang kecil tetapi boleh dipercayai ini sebagai pemampat mudah alih terbaik. Kapasiti 50 l / jam mungkin kelihatan kecil, tetapi cukup untuk membekalkan oksigen kepada ikan sekiranya berlaku penutupan peralatan utama secara tiba-tiba, ketika bergerak atau menghantar haiwan kesayangan baru dari rumah kedai. Bonus yang menyenangkan akan menjadi perumahan tertutup yang boleh dipercayai dan operasi pemampat yang tenang. Peranti ini dilengkapi dengan botol penyembur dan selang panjang 45 cm. Pemampat akan beroperasi pada dua bateri jenis D, yang mesti dibeli secara berasingan.

Kos peranti sedemikian berubah-ubah sekitar 700 rubel.

Kelebihan

  • kerja yang tenang;

  • semburan dan hos termasuk;

  • perumahan tertutup;

keburukan

  • kuasa rendah;


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen