8 pelekat linoleum terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Semasa memasang linoleum ke lantai, bahan akan bertahan lebih lama jika dilekatkan ke pangkal. Berkat ini, lapisan tidak akan dapat bergerak dari berjalan, gelombang tidak akan terbentuk di permukaan dari pergerakan perabot. Lama kelamaan, lantai hiasan tidak akan mengecil apabila ia kering, dan jahitannya tidak akan terpisah. Untuk memperbaiki linoleum, pelbagai komposisi digunakan, bergantung pada bahan di bawah lantai. Kami telah menyediakan penilaian pelekat terbaik untuk linoleum, yang mana kami mengkaji ciri-ciri puluhan produk dan ulasan pelanggan. Maklumat akan membantu anda memilih gam yang baik untuk harga dan harta tanah.

Cara memilih gam untuk linoleum

Sebelum mengkaji peringkat pelekat terbaik, marilah kita mengingat semula kriteria untuk memilih produk secara ringkas agar dapat memahami kelebihan para nominalis yang dikemukakan. Produk pembinaan dibeli, dengan memperhatikan parameter berikut:

  1. Pangkalan gam. Larutan berair dan akrilik, asid selulosa, getah dan getah boleh digunakan sebagai asas pelekat. Produk dengan komposisi ini lebih sesuai untuk tempat yang kering dan dipanaskan. Perekat berdasarkan resin poliuretana dan epoksi direka untuk suhu rendah dan kelembapan tinggi, tetapi harganya lebih tinggi.
  2. Masa pengeringan. Penunjuk berbeza dari 10 hingga 60 minit. Masa keseluruhan untuk meletakkan linoleum dan meletakkan permukaannya beroperasi bergantung pada ini.
  3. Penggunaan sekilogram. Faktor penting yang menentukan kos pemasangan penutup lantai. Penunjuk boleh dari 2 hingga 5 m².
  4. Pembungkusan. Produk ini dijual dalam bekas dari 100 ml hingga 20 liter. Bekas kecil praktikal semasa meletakkan linoleum di kawasan seluas 1-2 m², sehingga tidak banyak sisa bahan yang tersisa, dan bekas besar berguna untuk pemasangan di bilik yang luas.
  5. Kaedah permohonan. Gam dimasukkan melalui salurannya sendiri di dalam tiub atau menggunakan spatula yang mengambil agen dari bekas. Ini menentukan kemudahan proses dan masa pemasangan.
  6. Sesuai dengan asas linoleum. Pelekat mesti sesuai dengan pangkal linoleum, yang selalu ditunjukkan pada pembungkusan. Di antara bahan gulungan yang fleksibel, terdapat alas kasa, kain, busa, cerucuk, dan juga tidak berasas. Bahan lantai homogen dan heterogen dijumpai.
  7. Faktor penting semasa memilih pelekat untuk linoleum adalah bahan asas lantai itu sendiri. Ini boleh menjadi permukaan yang sangat menyerap dan kurang menyerap. Dengan alasan inilah penilaian kami dibahagi.

Penarafan pelekat terbaik untuk linoleum

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Gam terbaik untuk linoleum di lantai konkrit 1 TYTAN Profesional RUB 2 056
2 PROFI WARNA NORME RUB 2,134
3 Homakoll 208 224 r
4 COP 'Optimis K503' 149 r
Gam terbaik untuk linoleum di lantai kayu 1 Forbo 522 Eurosafe Star Tack RUB 2,977
2 Polinomial 101 RUB 530
3 Pembinaan TEX KS 219 r
4 SINTEX H-44 RUB 220

Gam terbaik untuk linoleum di lantai konkrit

Di bangunan pangsapuri, pejabat pentadbiran dan bangunan persendirian, lantai atau lantai konkrit digunakan sebagai lantai bawah. Bahan ini meningkatkan penyerapan kelembapan, oleh itu, pelekat khas digunakan untuk melekatkan linoleum ke dalamnya.

TYTAN Profesional

Penilaian: 4.9

TYTAN Pelekat linoleum profesional

Tempat pertama dalam penilaian diambil oleh produk dari pengeluar Poland. Gam dibuat berdasarkan air yang tersebar dan serupa dengan konsisten dengan pasta. Bahan tersebut disapukan dengan spatula. Lapisan 1 mm mencukupi untuk pemasangan yang selamat. Produk dihasilkan dalam pembungkusan mudah 1, 2, 4, 7 dan 14 kg. Semua bekas mempunyai pegangan agar senang dibawa. Pembeli dalam ulasan menyatakan bahawa bahan tersebut tidak berbau dan senang digunakan. Jurang permukaan mudah dilihat kerana warna pasta yang ringan. Tetapi setelah memasang linoleum ke permukaan, anda tidak boleh berjalan di atasnya sehingga 30 minit.

Pakar kami telah menganugerahkan produk ini sebagai tempat pertama dalam ranking kerana kegunaannya. Selain linoleum biasa, ia sesuai untuk substrat homogen dan heterogen. Ini membolehkan bahan tebal dengan gentian kaca berlabuh dengan selamat sehingga tidak beralih dari laluan harian melaluinya. Lem ini juga direka untuk kenaikan suhu asas konkrit yang ketara dan sesuai untuk meletakkan linoleum di atas sistem pemanasan bawah lantai dari kabel atau paip dengan air.

Kelebihan

  • pembungkusan mudah dari 1 hingga 14 liter;
  • tidak mempunyai bau;
  • aplikasi yang selesa dengan spatula;
  • warna kuning air membantu melihat bintik-bintik yang hilang di lantai.

keburukan

  • harga tinggi;
  • kering selama 20-30 minit;
  • penggunaan dari 1 kg hingga 3.3 m².

PROFI WARNA NORME

Penilaian: 4.8

PROFI WARNA NORME

Tempat kedua dalam penilaian diberikan kepada produk dari syarikat Rusia. Perekat menyerap sedikit ke dasar konkrit dan tetap cukup lembap untuk menahan bahan lantai atas. Selepas pengeringan, produk ini mencegah kemungkinan pergeseran atau pengelupasan, seperti yang disukai oleh tuan dalam ulasan. Lem digunakan dengan spatula dengan gigi khas dan diedarkan secara merata ke permukaan. Ciri produk adalah pemeliharaan sifat pemasangannya walaupun penurunan suhu persekitaran hingga -25 darjah. Ini membolehkan pelekat digunakan di bangunan yang tidak dipanaskan tanpa merosakkan linoleum. Tetapi produk tersebut hanya dapat dibeli dalam bekas besar 14 liter, kerana diposisikan sebagai profesional dan dirancang untuk kawasan yang luas (dari 35 m²).

Pada pendapat kami, produk ini layak mendapat tempat dalam penilaian kerana peningkatan lekatannya ke substrat. Berkat ini, pelekat ini sesuai untuk memperbaiki linoleum yang digunakan untuk tujuan komersial (bangunan dengan lalulintas tinggi, koridor, kafe, pejabat, bilik hotel). Lapisan pelekat tidak akan membiarkan bahan lantai ditutup dengan gelombang atau membentuk celah pada sendi.

Kelebihan

  • tiada pelarut yang tidak menentu dalam komposisi;
  • ketahanan fros membolehkan anda menggunakan di bilik yang tidak dipanaskan;
  • memanjangkan jangka hayat linoleum sebanyak 40%;
  • mengurangkan risiko kerosakan permukaan semasa menyusun semula perabot.

keburukan

  • harga tinggi;
  • 1 kg boleh diproses tidak lebih dari 3 m²;
  • hanya satu pilihan pembungkusan untuk 14 liter.

Homakoll 208

Penilaian: 4.7

Homakoll 208

Tempat ketiga dalam penarafan dihuni oleh barang dari pengeluar Rusia lain, Homakoll. Pelekat '208' dibuat dari penambahan air, penyebaran dan resin. Bahan tersebut tidak mengandungi pelarut dan sama sekali tidak berbau. Ia mempunyai lekatan yang tinggi bukan hanya pada permukaan mendatar, tetapi juga ke permukaan menegak dan siling, sehingga sisa-sisa produk dapat digunakan untuk menghias ruangan dengan potongan-potongan laminasi, agar tidak membeli busa secara terpisah. Gam dijual dalam bekas 1, 4 dan 14 liter. Sekiranya pembaikan dirancang untuk musim bunga, maka anda boleh menyimpan produk di garaj yang tidak dipanaskan atau bilik lain – gam boleh tahan sehingga 5 kitaran pembekuan, yang mana penjual memujinya dalam ulasan.

Kami telah memasukkan produk satu komponen dalam penilaian kerana masa pengeringan yang lebih cepat. Tidak seperti pesaing, gam mengeras 10 minit selepas aplikasi, yang meningkatkan produktiviti dan memungkinkan berjalan cepat pada lapisan. Ini dicapai kerana kandungan cecair yang rendah dalam komposisi, yang menguap lebih cepat. Pelekat ini sesuai untuk linoleum dengan alas, kain dan cerucuk berbuih. Kami mengesyorkan produk tersebut untuk kegunaan isi rumah di sebuah apartmen atau rumah.

Kelebihan

  • tidak menyusut semasa pempolimeran;
  • aplikasi mudah;
  • kandungan air rendah;
  • sekiranya berlaku kebakaran, lantai tidak menyokong api;
  • tiada pelarut yang tidak menentu.

keburukan

  • penggunaan pada konkrit sehingga 2 m² per kg;
  • tidak boleh digunakan untuk lapisan heterogen;
  • harga tinggi.

COP 'Optimis K503'

Penilaian: 4.6

COP 'Optimis K503'

Tempat keempat dalam penilaian pelekat untuk linoleum di lantai konkrit diberikan kepada produk domestik yang lain. Produk 'Optimist K503' ditujukan untuk memperbaiki penutup lantai dengan alas kain, kain atau jute. Ia mengandungi kaca cair, minyak industri dan pengisi. Ini membolehkan mozek dan jubin seramik terpaku. Masters dalam ulasan memuji produk ini kerana dapat digunakan pada suhu +5 darjah, jadi kerja pembaikan dapat dilakukan hampir sepanjang tahun bahkan di bilik yang tidak dipanaskan.

Pakar kami meletakkan pelekat dalam penilaian kerana peningkatan rintangan haba. Bahan tidak hanya akan menahan pemanasan dari sistem pemanasan bawah lantai, tetapi juga memindahkan suhu hingga 400 darjah. Adalah praktikal untuk merekatkan lantai dan dinding di sekitar perapian dengan satu gam untuk mengurangkan kos dan tidak membeli pelekat jubin secara berasingan. Kelebihan kedua produk adalah harganya, yang empat kali lebih rendah daripada pesaing.

Kelebihan

  • tidak beracun dan tidak berbau;
  • boleh digunakan pada suhu udara +5 darjah;
  • sedia untuk digunakan;
  • harga paling berpatutan dalam kategori penarafan;
  • selepas pempolimeran, ia tidak mengalami keretakan.

keburukan

  • pengeringan lengkap dalam 24 jam;
  • kekuatan maksimum dicapai selepas 72 jam;
  • digunakan sehingga 500-700 ml per meter persegi;
  • hanya dijual dalam bekas 18 liter.

Gam terbaik untuk linoleum di lantai kayu

Dalam kes lantai kayu, ada godaan untuk memasang linoleum dengan kancing kecil, seperti yang dilakukan dengan cara kuno. Tetapi pemasangan seperti itu merosakkan estetika dan tidak melindungi daripada ubah bentuk lapisan. Sebagai gantinya, gunakan pelekat terbaik dalam kedudukan kami, yang dirumus khas untuk substrat kayu.

Forbo 522 Eurosafe Star Tack

Penilaian: 4.9

Forbo 522 Eurosafe Star Tack

Tempat pertama dalam penilaian diambil oleh produk dari jenama Forbo. Penyelesaian penyebaran satu komponen dihasilkan dalam bekas besar 13 dan 20 liter. Perekat ini sesuai untuk semua jenis linoleum, serta bahan penebat haba. Ia boleh digunakan untuk membersihkan kayu dan permukaan yang dicat sebelumnya, yang disukai pengguna dalam ulasan. Perekat ini harus dihargai oleh pemula yang melakukan pembaikan sendiri untuk kali pertama. Produk mengeras dalam masa 30-60 minit, jadi segmen linoleum dapat dipindahkan untuk waktu yang lama untuk mencapai lokasi yang betul. Tetapi selepas itu, anda perlu menekan bahan lantai dengan alat gulung dan tidak berjalan di atasnya selama satu jam.

Pada pendapat kami, gam layak mendapat tempat dalam penilaian kerana lekatannya yang tinggi, yang memungkinkan pemasangan linoleum, di mana perabot kemudian akan digulung di atas kastor (kerusi pejabat, meja di sisi katil, meja). Pemasangannya sangat kuat sehingga tidak akan membiarkan pangkalan membengkak atau ditutup dengan gelombang, dikenakan beban tertentu.

Kelebihan

  • menghilangkan jejak gam yang berlebihan dengan air;
  • lekatan tinggi ke lantai kayu;
  • anda boleh menyesuaikan jalur potong untuk jangka masa yang panjang;
  • sesuai untuk semua jenis linoleum.

keburukan

  • harga tinggi;
  • hanya dua jenis pembungkusan gam, 13 dan 20 liter;
  • kering dalam masa 30-60 minit;
  • untuk papan lantai kasar, pengamplasan awal disyorkan.

Polinomial 101

Penilaian: 4.8

Polinomial 101

Tempat kedua dalam penilaian diberikan kepada gam '101' dari syarikat Polynom. Produk ini direka untuk memperbaiki bahan lantai yang berat dan padat. Komposisi merangkumi penyebaran dan pengisi akrilik, serta pengubah rosin. Ini memastikan lekatan dan pengekalan asas linoleum berbuih yang baik ke lantai kayu. Bahan ini disapukan dengan spatula dan kelihatan seperti jisim putih tebal, di mana mudah untuk mengesan di mana permukaan yang tidak dirawat tetap ada. Pada tahun 2002, produk ini menjadi pemenang pertandingan berprestij di Rusia dan mendapat penghargaan 'Golden Quality Mark'.

Kami meletakkan pelekat poliakrilik antara yang terbaik untuk keanjalannya selepas penyembuhan. Ia akan terus menahan lantai ke lantai kayu, walaupun substrat terkena tekanan mekanikal. Produk ini patut dicari bagi mereka yang papan lantai tidak mempunyai sokongan dan kendur ketika berjalan. Kekuatan kulit adalah 8 kgf / cm².

Kelebihan

  • tahan api;
  • hampir tidak berbau;
  • sesuai untuk semua jenis linoleum;
  • melekat dengan kuat pada kayu.

keburukan

  • kering dari 30 minit;
  • 500 g digunakan untuk setiap m²;
  • hanya terdapat dalam bekas besar 18 kg.

Pembinaan TEX KS

Penilaian: 4.7

PEMBINAAN TEX KS

Di tempat ketiga dalam penarafan adalah produk Rusia dari syarikat TEKS. Ini adalah pelekat serbaguna yang sesuai untuk memasang linoleum ke lantai kayu dengan kualiti pengamplasan. Pangkal lantai boleh dibuat dari papan serpai atau papan serat. Lem digunakan dengan spatula dan mengeringkan untuk masa yang lama, yang membolehkan anda membetulkan cacat semasa pemasangan. Anda boleh menggunakan penyelesaian pada suhu dari 0 darjah, tetapi hanya penting untuk mencampurkan isi bekas dengan teliti. Lem melekat dengan sempurna pada dasar kayu, walaupun kelembapan udara hingga 80%. Pembeli mencatatkan ulasan penggunaan ekonomi yang boleh diproses sehingga 4 m². Di dalam bekas tertutup, barang akan disimpan selama 12 bulan.

Kami telah menambahkan gam pada peringkat yang terbaik kerana ketumpatan tinggi bahan, iaitu 1.6 kg / l. Ini membolehkan anda menggunakan penyelesaian untuk mengisi celah-celah di lantai kayu dan meletakkan retakan, selepas itu anda boleh segera merekatkan linoleum dengan komposisi yang sama.

Kelebihan

  • adalah mungkin untuk menutup sehingga 4 m² dengan satu liter gam;
  • mematuhi apa-apa jenis kayu, batu;
  • menahan suhu tinggi hingga 400 darjah;
  • serasi dengan linoleum pada asas kain, cerucuk atau jute.

keburukan

  • hanya terdapat pakej kecil gam 900 ml dan 3 liter;
  • kering selama 3 jam;
  • ia dibenarkan memuatkan permukaan dengan perabot dan pas yang kerap hanya selepas 3 hari.

SINTEX H-44

Penilaian: 4.6

SINTEX H-44

Produk Sepanyol dari jenama Sintex menutup penilaian kami. Produk ini dipasarkan sebagai 'cold weld' untuk sambungan linoleum. Ia dihasilkan dalam tabung 100 ml, dilengkapi dengan cerat sendiri untuk memudahkan makan. Bahan tidak mempunyai warna, jadi sangat sesuai dengan reka bentuk lantai yang disukai pelanggan dalam ulasan. Selepas permohonan, anda boleh membuat penyesuaian selama setengah jam lagi. Apabila komposisi berpolimerisasi, tidak akan terdedah kepada penembusan kelembapan – ini penting untuk bilik mandi dan dapur, di mana air mungkin muncul di lantai. Penghalang pelekat akan menghalangnya dari bawah linoleum ke pangkal kayu. Tetapi untuk menerapkan produk tersebut, anda perlu membersihkan permukaan debu dan serpihan dengan teliti.

Produk ini diperingkat keupayaan pengisiannya. Perekat ini sesuai untuk memperbaiki hujung linoleum, mengisi tusukan atau luka yang tidak disengajakan. Perlu dibeli untuk pemula, kerana semasa pemasangan pertama, kesalahan dalam ukuran tidak dapat dielakkan dan jurang yang luas harus diisi dengan sesuatu.

Kelebihan

  • membentuk penghalang kalis air yang menghalang air mengalir di bawah linoleum;
  • meningkatkan komponen hiasan reka bentuk tepi gulung;
  • mengisi jurang sehingga 4 mm;
  • satu tiub cukup untuk menyegel sendi di kawasan seluas 50 m².

keburukan

  • lebih sesuai untuk linoleum dengan asas busa;
  • pengerasan selepas 2-3 jam;
  • pempolimeran hari ke-2;
  • suhu optimum untuk aplikasi ialah +20 darjah.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen