8 komputer basikal terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Penunggang basikal moden jarang melakukan perjalanan tanpa peranti yang menunjukkan kelajuan, jarak yang dilalui, dan maklumat lain. Anda boleh menggunakan telefon pintar sebagai peranti sedemikian. Tetapi bagaimana jika perjalanan memerlukan masa yang lama dan anda tidak mempunyai bateri mudah alih? Ini akan membuatkan anda terputus. Itulah sebabnya komputer berbasikal masih sangat diminati. Ini adalah alat kecil yang melekat pada hendal basikal. Dalam artikel ini, kita akan melihat komputer basikal yang bernilai wang yang dibelanjakan untuknya. Kami akan bercakap mengenai model bajet dan monster sebenar dengan cip GPS dan kemampuan untuk menukar data dengan komputer berbasikal yang lain.

Penarafan komputer basikal terbaik

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Penarafan komputer basikal terbaik 1 Garmin EDGE 1000 RUB 30,500
2 Polar V650 RUB 18 490
3 Sigma ROX GPS 7.0 RUB 11,391
4 GPS VDO M7 RUB 6,813
5 Sigma BC 16.16 STS RUB 4,038
6 TOPEAK Panoram V10 RUB 3,460
7 Echowell Ui20 RUB 1,150
8 VENTURA IV 850 RUB

Garmin EDGE 1000

Penilaian: 4.9

Garmin EDGE 1000

Salah satu komputer berbasikal paling mahal yang ada pada masa ini. Untuk wakil penarafan ini, mereka meminta kira-kira 44 ribu rubel. Dan masalah lain mungkin timbul dengan pembeliannya – di Rusia, produk Garmin hampir tidak diminati, jadi pesanan dari luar negara mungkin diperlukan.

Apa sebabnya kos yang begitu tinggi? Pertama, alat sukan dan perjalanan Garmin sangat dipercayai, jadi ia mempunyai peningkatan yang serius. Kedua, dari segi fungsi, Garmin EDGE 1000 hanya dapat mengatasi komputer berbasikal yang lebih maju dari Garmin, ia tidak mempunyai pesaing. Ketiga, produk ini mempunyai paparan skrin sentuh yang cukup besar, yang berwarna. Besar, tetapi tidak besar rekod – pepenjuru skrin adalah 3 inci. Sudah tentu, lampu latar tidak dapat dilupakan – ia membolehkan anda tidak merasa tidak selesa walaupun dalam keadaan gelap.

Seperti biasa, firmware proprietari digunakan di sini. Ia mempunyai tetapan yang kaya dan banyak fungsi. Sebagai contoh, pertandingan dengan lawan maya boleh didapati di sini. Semua fungsi automatik belum dilupakan – misalnya, permulaan bulatan baru ketika melewati jarak tertentu atau mengatasi titik permulaan. Juga, peta topografi telah dimuatkan di sini, berkat buritan, komputer basikal dapat digunakan dengan cara navigasi GPS. Menariknya anda juga boleh memuat turun gambar raster dari satelit di sini.

Peranti ini merangkumi modul tanpa wayar Bluetooth dan Wi-Fi. Mereka diperlukan bukan hanya untuk memindahkan data ke telefon pintar anda, tetapi juga untuk menyegerakkan dengan komputer basikal Garmin lain yang memiliki fitur ini. Jadi persaingan dengan penunggang basikal lain menjadi lebih menarik.

Sudah tentu, komputer basikal menerima kotak kalis air. Ini membolehkan anda menunggang dalam semua keadaan cuaca. Omong-omong, produk ini mampu mengukur suhu persekitaran. Dan ada juga barometer, berkat data yang disimpan pasti akan mengungkapkan maklumat tentang ketinggian yang anda naiki dan dari ketinggian yang anda turun.

Seperti yang anda duga, peranti menentukan kelajuan berkat navigasi GPS. Ia memahami bukan sahaja satelit Amerika, tetapi juga Rusia. Sepanjang perjalanan, peranti ini dapat memperlihatkan kecepatan mengayuh. Tetapi hanya jika anda mempunyai sensor yang sesuai. Alat ini juga dapat diselaraskan dengan monitor degupan jantung. Garmin EDGE 1000 dapat menggembirakan bunyi penggera – ia akan berbunyi pada saat-saat ketika anda menempuh jarak tertentu atau bergerak untuk waktu tertentu.

Anehnya, komputer berbasikal yang mahal sekalipun boleh didapati salah. Sebagai contoh, tidak semua orang akan berpuas hati dengan resolusi paparan 240×400 piksel. Sekiranya anda merancang perjalanan dengan basikal yang panjang, bateri mungkin akan gagal – ia memberi masa bateri selama 15 jam. Namun, jika perjalanan tidak bermaksud bermalam di khemah, maka bayaran penuh masih mencukupi.

Komputer berbasikal ini mempunyai sejumlah memori terbina dalam. Tetapi disyorkan untuk segera menyimpan kad microSD – lebih baik membuang semua kad di atasnya.

Perhatikan, kini terdapat komputer kitaran Garmin yang lebih baru dari siri ini. Model ini boleh dianggap usang. Masalahnya, peranti baru lebih mahal.

Kelebihan

  • Sokongan yang dilaksanakan untuk GPS dan GLONASS;
  • Peta topografi terperinci yang telah dimuatkan;
  • Anda boleh memuat naik foto dari satelit;
  • Fungsi kaya yang berkaitan dengan pengukuran masa;
  • Paparan warna sensitif sentuh;
  • Termometer dan barometer terbina dalam;
  • Hayat bateri yang panjang;
  • Piawaian tanpa wayar Bluetooth dan Wi-Fi disokong;
  • Kes itu kalis air;
  • Terdapat satu set lengkap dengan sensor irama.

keburukan

  • Ingatan kekal sedikit;
  • Firmware berfungsi dengan perlahan;
  • Resolusi paparan rendah.

Polar V650

Penilaian: 4.8

Polar V650

Pesaing Garmin memahami bahawa mereka tidak seharusnya menjual komputer basikal mereka dengan harga tinggi yang sama. Walau bagaimanapun, beberapa peranti mereka juga tidak murah. Sebagai contoh, salah satu wakil yang paling berfungsi dalam penilaian kami ialah Polar V650, di kedai Rusia mereka meminta kira-kira 16 ribu rubel untuk alat ini. Apa yang boleh dilakukan oleh komputer basikal seperti itu?

Sebagai permulaan, seseorang tidak boleh gagal untuk memperhatikan set lengkapnya. Bersama-sama dengan peranti, anda akan menerima monitor denyut jantung, data dari mana dipaparkan di layar komputer kitaran. Yang penting, aksesori ini adalah aksesori dada, penyair tidak dapat mencari kesalahan dengan ketepatan pengukuran. Namun, ada versi tanpa sensor ini, harganya sedikit lebih murah. Tetapi kebanyakan pengeluar disimpan pada kad. Semasa Garmin mengembangkan perkhidmatan topografinya, Polar V650 hanya menawarkan peta dari OpenStreetMap. Walau bagaimanapun, mereka sama sekali tidak buruk. Cuma di suatu tempat peta ini ternyata seakurat mungkin, dan di beberapa tempat perkhidmatan ini memaparkan jalan yang sudah tidak ada lagi.

Sudah tentu, komputer basikal ini memaparkan bukan sahaja peta itu sendiri, tetapi juga laluannya. Mereka boleh diimport dengan mudah dari perkhidmatan lain – produk menyokong fail dalam format GPX dan TCX. Sudah tentu, komputer basikal dapat memaparkan data lain juga. Menariknya, pengguna dapat menyesuaikan profil. Hasilnya, maklumat yang anda perlukan dapat dipaparkan di skrin. Contohnya, ini adalah degupan jantung anda, jumlah pendakian yang sudah anda naiki, waktu perjalanan, atau beberapa grafik berguna.

Paparan bawaan di sini adalah warna dan sentuhan, pepenjuru adalah 2.8 inci. Dan ini berlaku apabila komputer basikal itu sendiri tidak kelihatan besar, jadi skrin seperti itu cukup dibenarkan di sini. Menu dibuat dalam bahasa Rusia, yang merupakan berita baik. Kelajuan dan jarak perjalanan ditentukan oleh GPS. Malangnya, GLONASS tidak disokong, jadi akan memerlukan sedikit masa untuk mengenal pasti satelit. Dan ada juga sensor yang menentukan ketinggian di atas permukaan laut. Sebagian terima kasih kepadanya bahawa semua pendakian dan keturunan dicatat.

Peranti ini merangkumi Bluetooth – modul. Ia digunakan untuk memindahkan data ke telefon pintar atau komputer riba. Ini membolehkan anda kemudian mengetahui hasil latihan anda di layar besar, menggunakan aplikasi khas atau laman web pengeluar komputer basikal. Produk ini juga menyokong sensor tambahan. Kami telah menyebutkan monitor kadar jantung. Sensor lain yang sama berguna adalah sensor yang merakam irama.

Masih perlu ditambahkan bahawa badan peranti dilindungi dari titisan dan percikan. Ini bermaksud komputer berbasikal benar-benar selamat dari hujan. Masalahnya akan timbul hanya jika basikal dan alat jatuh ke sungai – Polar V650 sama sekali tidak dilindungi dari menyelam.

Kelebihan

  • Ada kemungkinan untuk membeli versi dengan monitor denyut jantung dada;
  • Altimeter terbina dalam;
  • Kerja cip GPS yang baik;
  • Antara muka berbahasa Rusia;
  • Peta dari OSM disokong;
  • Paparan skrin sentuh yang bagus berwarna;
  • Import laluan boleh dilakukan;
  • Penetapan profil yang sesuai untuk memaparkan pelbagai maklumat;
  • Penyegerakan dengan telefon pintar adalah mungkin;
  • Terdapat beberapa perlindungan kelembapan;
  • Hayat bateri lebih kurang 16 jam.

keburukan

  • Harga tinggi;
  • Resolusi paparan hanya 240×320 piksel.

Sigma ROX GPS 7.0

Penilaian: 4.7

Sigma ROX GPS 7.0

Sekiranya penunggang basikal mencari komputer basikal yang murah, dia biasanya memperhatikan produk di bawah jenama Sigma. Selalunya, peranti seperti itu tidak mempunyai fungsi yang kaya dan kemampuan untuk berfungsi dengan satelit GPS. Tetapi ada juga pengecualian untuk peraturan tersebut. Namun, mereka tidak lagi dapat dibeli dengan harga yang rendah. Sebagai contoh, untuk Sigma ROX GPS 7.0 mereka meminta 11-12 ribu rubel. Pengilang itu mendakwa bahawa atlet pasti menyukai ciptaannya. Walaupun penampilannya tidak bersahaja, peranti ini menawarkan 68 fungsi. Anda juga boleh menggunakannya untuk mengikuti laluan tertentu.

Sayangnya, model ini hanya mempunyai paparan monokrom. Ini bermaksud bahawa anda tidak boleh bergantung pada memaparkan peta lengkap. Sekiranya sebelum ini anda memuat naik laluan dalam format GPX di sini, ia akan dipaparkan hanya secara skematik. Ini bermaksud bahawa peranti akan meminta kapan dan ke mana hendak berpusing, serta menunjukkan jarak yang tinggal. Tetapi anda tidak akan melihat peta, yang mengenakan sekatan tertentu dalam perjalanan percuma, apabila ada kemungkinan menyimpang dari rute. Contohnya, anda boleh memandu di luar bandar dan melihat jalan. Ada kemungkinan dia akan membantu untuk menutup jarak. Tetapi ada kemungkinan bahawa setengah kilometer dari tempat ini, ia berakhir, berubah menjadi ladang – anda tidak dapat mengetahui dengan menggunakan komputer basikal, anda harus mendapatkan telefon pintar. Tetapi ini adalah masalah dengan semua komputer basikal murah yang dilengkapi dengan cip GPS.

Dengan alat seperti itu, anda dapat menikmati setiap senaman. Peranti dapat mencatat kelajuan maksimum dan rata-rata, menulis anggaran penggunaan kalori, mengira waktu ketibaan, dan juga memaparkan banyak jenis data mengenai pusingan dan navigasi semasa. Yang paling penting, terdapat kompas digital, yang memudahkan untuk memahami laluan. Terdapat juga altimeter di bawah badan komputer basikal. Ini penting, kerana tanpanya, peranti tidak akan mengesan kenaikan yang memaksa anda menghabiskan lebih banyak kalori.

Walau bagaimanapun, kita mesti mengakui bahawa pembilang kalori tidak menunjukkan nombor yang paling betul. Ini kerana ia tidak mengambil kira kecepatan mengayuh atau denyut jantung penunggang. Sayangnya, sensor seperti itu tidak disokong oleh peranti. Ini disebabkan ketiadaan cip Bluetooth -. Kerana itu, penyegerakan dengan telefon pintar juga tidak mungkin dilakukan. Sekiranya anda masih ingin melihat hasilnya pada peranti mudah alih, maka selepas setiap perjalanan anda perlu menyambungkan Sigma ROX GPS 7.0 ke komputer anda melalui kabel USB. Data akan dipindahkan ke PUSAT DATA dan kemudian dihantar ke pelayan pemaju. Selanjutnya, tidak sukar untuk membiasakan diri dengan mereka dalam aplikasi yang sesuai.

Kelebihan

  • Sebilangan besar fungsi;
  • Cip GPS berfungsi dengan baik;
  • Penyegerakan dengan PC menggunakan kabel USB adalah mungkin;
  • Ketinggian di atas permukaan laut ditentukan dengan betul;
  • Kompas digital digunakan;
  • Kemungkinan pergerakan di sepanjang laluan;
  • Menyatakan ketahanan air terhadap IPX7;
  • Termometer terbina dalam.

keburukan

  • Walaupun komputer basikal seperti ini kelihatan mahal;
  • Tiada modul tanpa wayar;
  • Paparannya monokrom.

GPS VDO M7

Penilaian: 4.6

GPS VDO M7

Komputer basikal lain dengan cip GPS. Untuk wakil penarafan ini, mereka meminta kira-kira 6-7 ribu rubel. Jelas bahawa untuk wang sebanyak itu, anda tidak boleh bergantung pada paparan warna. Ini monokrom di sini. Lebih-lebih lagi, skrin ini terbahagi! Ini bermaksud bahawa pada sudut tertentu anda tidak akan melihat gambar yang paling indah. Ini juga mengenakan batasan serius pada paparan maklumat. Anda akan melihat kelajuan, jarak yang tersisa atau tertutup, arah perjalanan di sepanjang laluan, tahap penerimaan isyarat dari cip GPS, tahap bateri dan beberapa maklumat lain. Tetapi tidak lebih! Anda tidak akan dapat beralih ke profil lain untuk memaparkan data tertentu – dengan skrin seperti itu, ini mustahil.

Dengan kata lain, komputer berbasikal ini menyerupai ciptaan anggaran yang dijual dengan harga 2-3 ribu rubel. Perbezaan utama adalah adanya cip GPS, kerana tidak perlu memasang sensor khas pada roda. Ia juga membolehkan anda memuat turun laluan ke peranti – produk akan memberi amaran kepada anda mengenai perubahan masa. Sudah tentu kad tidak akan diberikan.

Sebenarnya, GPS VDO M7 adalah perkara yang sangat berfungsi. Pengilang menganugerahkan hasil ciptaannya dengan termometer – pembacaan mengenai suhu boleh berguna, terutama di negara kita, di mana ia sangat sejuk untuk perjalanan berbasikal yang panjang. Dengan kemahiran tertentu, anda juga dapat mengetahui jarak tempuh basikal – terkini dan mutlak. Di sebelah kiri bacaan laju, anda dapat melihat anak panah yang dapat menunjuk ke atas atau ke bawah. Ini menunjukkan sama ada kelajuan semasa anda masing-masing berada di atas atau di bawah purata.

Walaupun layar sederhana, jumlah fungsi adalah dua puluh dua. Peranti ini dikuasakan oleh bateri terpasang. Kabel USB digunakan untuk mengisinya semula. Dengan bantuannya, pemindahan data ke PC dilakukan. Perkara ini harus dilakukan secara berkala, kerana memori terpasang hanya cukup untuk 100 jam perjalanan terakhir. Walau bagaimanapun, nilai ini mungkin kelihatan rendah hanya untuk penunggang basikal yang lebih suka menghabiskan hampir sepanjang hari dengan menunggang. Masih ada yang menyatakan bahawa badan peranti mempunyai perlindungan kelembapan, dan paparannya diterangi cahaya.

Malangnya, peranti ini tidak menerima modul tanpa wayar. Dalam hal ini, anda tidak akan dapat menghantar maklumat ke telefon pintar anda tanpa masalah. Tetapi dapat difahami, pengeluar perlu menjimatkan wang.

Kelebihan

  • Sensor suhu terbina dalam;
  • Menentukan ketinggian di atas permukaan laut;
  • Ketahanan kelembapan yang dilaksanakan;
  • Anda boleh memuat turun laluan memandu;
  • Kerja cip GPS yang baik;
  • Dimensi padat;
  • Anda boleh memuat naik hasilnya ke komputer anda.

keburukan

  • Tiada penyegerakan telefon pintar;
  • Paparan monokrom kecil;
  • Hayat bateri tidak terlalu lama;
  • Bukan jumlah memori terbesar.

Sigma BC 16.16 STS

Penilaian: 4.5

Sigma BC 16.16 STS

Komputer basikal lain di bawah jenama Jerman Sigma dalam ranking kami. Ini adalah alat yang lebih mudah, yang ditujukan untuk peminat basikal pemula. Tidak ada lagi cip GPS. Ini bermaksud bahawa untuk menavigasi laluan, anda harus menggunakan aplikasi yang sesuai pada telefon pintar anda, melepaskannya. Ia juga menggunakan paparan yang sangat sederhana. Ia memiliki pepenjuru sederhana, dan maklumat dipaparkan di dalamnya menggunakan teknologi segmen. Ini bermaksud bahawa jika nombor dipaparkan di beberapa kawasan pada skrin, maka anda pasti tidak akan melihat apa-apa selain daripada mereka. Dan jika terdapat banyak jenis maklumat yang ditunjukkan di komputer basikal seperti di atas, maka di sini anda hanya perlu memperhatikan kelajuan dan masa perjalanan (atau masa yang tersisa, jika anda bergerak dengan kecepatan yang sama).

Namun, untuk memaparkan tidak boleh diperbaiki. Model ini mempunyai altimeter bawaan, yang menyimpan memori bukan sahaja kepantasan anda, tetapi juga kenaikan dan penurunan. Ingin tahu bahawa alat itu menerima cip NFC untuk 4000 rubel. Dengan pertolongannya, semua maklumat mengenai perjalanan yang telah selesai dipindahkan ke telefon pintar, jika ia juga mempunyai cip yang sama. Anda dapat melihat hasil anda secara eksklusif di aplikasi Sigma Link percuma.

Seperti yang disebutkan di atas, dua ukuran ditampilkan secara serentak di layar. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa anda akan melihat, sebagai contoh, hanya kelajuan semasa. Menekan butang yang sesuai akan menunjukkan kelajuan maksimum dan purata, serta jarak tempuh untuk hari itu. Jumlah jarak tempuh disimpan dalam peranti. Komputer basikal juga dapat menunjukkan jarak ke destinasi (jika anda telah menyatakan terlebih dahulu berapa kilometer yang akan anda tempuhi). Anda juga dapat mengakses suhu semasa – mengejutkan bahawa komputer basikal yang murah seperti itu menerima termometer.

Pengukuran kelajuan dan jarak yang dilindungi dilakukan dengan menggunakan teknologi STS. Ini bermaksud bahawa anda perlu terlebih dahulu memasang sensor khas pada roda, dan juga memandu diagonal roda dalam tetapan. Dan walaupun dalam kes ini, anda pasti dapat memperoleh hasil yang tidak ideal – secara teori, anda perlu membuat pindaan untuk ketebalan tayar.

Rasanya pengeluar telah menggunakan komputer basikal yang tidak mempunyai cip GPS. Satu-satunya perkara yang hilang di sini adalah keupayaan untuk menyambungkan sensor irama dan monitor denyut jantung. Walau bagaimanapun, seorang pemula tidak memerlukan kesulitan seperti itu – peranti ini dibuat khusus untuk mereka yang menggunakan basikal untuk berjalan kaki, dan bukan untuk latihan.

Kelebihan

  • Cip NFC terbina dalam untuk penyegerakan dengan telefon pintar;
  • Kos rendah;
  • Menunjukkan anggaran waktu ketibaan;
  • Pengurusan yang selesa;
  • Pemindahan data yang mudah ke komputer;
  • Perlindungan kelembapan yang dilaksanakan mengikut standard IPX8;
  • Dimensi padat.

keburukan

  • Interaksi dengan iPhone tidak mungkin dilakukan;
  • Tidak ada sokongan untuk sensor irama dan monitor degupan jantung;
  • Paparan segmen monokrom mungkin tidak menarik bagi semua orang;
  • Tiada cip GPS.

TOPEAK Panoram V10

Penilaian: 4.4

TOPEAK Panoram V10

Komputer basikal kompak lain yang berjaya menjadi penilaian kami. Ini memiliki bentuk persegi, dan sandaran dua warna terletak di bawah paparan segmennya. Terima kasih kepadanya bahawa mata segera menentukan parameter yang anda perlukan untuk membiasakan diri.

Di Rusia, peranti ini dijual dengan harga 3-4 ribu rubel. Sudah tentu, untuk wang sebanyak itu, anda tidak boleh mendapatkan peranti dengan cip GPS. Dan bagaimana dia bisa muat di sini jika alat itu sangat kecil? Sebaliknya, sistem ini menggunakan bacaan dari sensor khas yang dilekatkan pada pelek roda. Kelajuan ditunjukkan di tengah-tengah paparan. Sekiranya anda mengklik butang yang sesuai, anda dapat mengetahui berapa kelajuan maksimum anda. Akhbar lain akan menunjukkan kelajuan rata-rata untuk perjalanan semasa.

Berikut adalah bacaan masa. Secara lalai, komputer basikal menulis berapa lama anda berada di jalan raya. Paparan masa purata juga tersedia. Tetapi baki masa tidak ditunjukkan – komputer basikal tidak dilatih untuk ini. Ini menjadikan permulaan lebih mudah. Sebelum memandu, anda tidak perlu menunjukkan jarak yang akan anda tempuh – anda boleh memandu dengan segera setelah menghidupkan alat.

Peranti memaparkan dua parameter sekaligus di atas kelajuan. Yang paling penting adalah jarak. Anda akan sentiasa melihat sejauh mana jarak yang telah anda tempuh. Ngomong-ngomong, ada juga odometer di sini. Ini bermaksud bahawa semua perjalanan sebelumnya disimpan dalam memori komputer basikal. Peranti ini menambah jarak tempuh, membolehkan anda menikmati jumlah yang besar. Atau tidak cukup besar jika anda hanya menggunakan basikal seminggu sekali, dan kemudian hanya untuk perjalanan di taman. Dan inilah orang-orang yang paling suka TOPEAK Panoram V10. Selebihnya akan mendapat sekurang-kurangnya perlindungan kelembapan, dan maksimum – cip GPS. Ya, peranti ini bukan bukti percikan. Namun, ini hanya bermaksud bahawa dia tidak menerima sijil yang sesuai – pengeluar tidak membelanjakan wang untuk ujian. Pada hakikatnya, alat ini cukup mampu bertahan bukan hujan lebat, meluncur di bawahnya yang masih tidak menimbulkan rasa tidak selesa.

Perlu diingatkan bahawa di beberapa kedai anda boleh menemui komputer basikal TOPEAK Panoram V10X. Ini adalah model yang sama, tetapi berwayar. Ini bermaksud bahawa data dari sensor roda dihantar melalui wayar nipis. Tidak perlu dikatakan, ia kurang senang? Tetapi sebaliknya, komputer basikal seperti itu berharga hampir separuh harganya.

Kelebihan

  • Kawalan satu butang yang mudah;
  • Berkenalan pantas dengan semua parameter utama;
  • Terdapat penunjuk bateri;
  • Kos rendah;
  • Dimensi padat.

keburukan

  • Data tidak dapat dipindahkan ke komputer atau telefon pintar;
  • Tiada cip GPS;
  • Tidak ada perlindungan kelembapan sepenuhnya;
  • Fungsi yang tidak terlalu kaya.

Echowell Ui20

Penilaian: 4.3

Echowell Ui20

Satu lagi wakil penilaian kami yang murah. Mereka meminta kurang dari tiga ribu rubel untuk komputer berbasikal ini! Pada masa yang sama, seseorang akan menyukainya lebih daripada beberapa model yang dibincangkan di atas. Walau bagaimanapun, keadaan sebaliknya juga berlaku – seseorang akan terkejut dengan rancangannya. Faktanya ialah alat ini paling menyerupai e-book. Terutama versi dengan warna badan putih. Perbandingan seperti itu juga timbul dari paparan, yang mempunyai substrat kelabu.

Sejumlah besar pelbagai parameter dipaparkan pada skrin monokrom. Secara tradisinya, kelajuan semasa dipaparkan dalam fon terbesar. Ini ditentukan dengan menghitung waktu yang diperlukan untuk sensor yang dipasang pada pelek roda untuk melengkapkan bulatan penuh. Paparan juga menunjukkan kelajuan purata – nampaknya lebih penting bagi banyak penunggang basikal. Terdapat juga maklumat mengenai suhu semasa. Ini sudah mengejutkan! Tetapi beberapa tahun yang lalu seseorang hanya dapat bermimpi memiliki termometer di komputer berbasikal.

Selesai perbincangan mengenai panel depan, seseorang harus perhatikan kehadiran tiga butang. Mereka digunakan untuk mengatur ulang data, dan juga untuk menukar antara parameter yang berbeza. Anda juga harus menggunakan butang sebaik sahaja meletakkan komputer basikal di stereng untuk pertama kalinya. Faktanya ialah pada masa ini penunggang basikal perlu memilih diameter rim. Anda boleh mengetahuinya tanpa ukuran, lihat saja sebutan yang ditunjukkan pada tayar. By the way, dua profil disokong di sini – pada bila-bila masa anda boleh memindahkan produk ke basikal kedua dengan roda dengan diameter yang berbeza.

Data dari sensor dihantar tanpa wayar. Ini menggembirakan saya. Kekurangan Bluetooth dan NFC mengecewakan. Ini bermaksud bahawa anda tidak dapat menyegerakkan dengan telefon pintar anda dengan memindahkan semua maklumat latihan kepadanya. Selain itu, tidak ada penyambung USB di sini. Oleh itu, maklumat juga tidak dapat dipindahkan ke komputer. Sekiranya anda bercadang untuk memuat naik data mengenai setiap perjalanan basikal ke perkhidmatan apa pun, maka anda pasti memerlukan komputer basikal lain dari segmen harga yang berbeza.

Walau bagaimanapun, mari kita lupakan kekurangan serius Echowell Ui20. Peranti ini juga mempunyai banyak ciri positif. Contohnya, ia mempunyai sarung kalis air. Sudah tentu, peranti ini pasti akan menghadapi masalah di bawah air. Tetapi produk akan bertahan daripada hujan, kami menjaminnya. Juga, komputer basikal tidak takut dengan panas dan suhu rendah. Anda tidak boleh menggunakannya hanya jika ia membeku di luar, ketika suhu turun hingga −11 ° C atau bahkan lebih rendah. Namun, dalam cuaca sejuk seperti itu, penunggang basikal jarang berani menunggang 'kuda besi' mereka.

Malangnya, tidak ada altimeter di sini. Ini bermaksud bahawa peranti tidak dapat mengesan kenaikan dan keturunan. Inilah sebabnya mengapa komputer basikal tidak cuba mengira kalori yang dibakar oleh penunggang. Sebaliknya, peranti ini mengesan jarak yang dilalui. Termasuk ada odometer – fungsi di mana anda dapat mengetahui berapa kilometer yang anda lalui sepanjang masa anda memiliki komputer basikal ini. Dengan cara yang sama, anda dapat mengetahui jumlah masa semua 'basikal menunggang'.

Selalunya, alat seperti itu akan digunakan untuk memantau kelajuan semasa dan purata. Nah, menekan salah satu butang akan membolehkan anda mengetahui kelajuan maksimum anda, yang dicapai dalam perjalanan semasa. Sekiranya sensor khas disambungkan ke komputer basikal, maka paparan irama tidak kurang berguna. Menekan butang yang sesuai sekali lagi akan menunjukkan rentak purata dan maksimum.

Komputer basikal ini ternyata murah, tetapi masih mampu mengejutkan dengan beberapa ciri. Khususnya, banyak peranti yang lebih mahal tidak tahu menentukan rentak! Tetapi peranti ini tidak boleh disebut ideal – alasannya dinyatakan di atas.

Kelebihan

  • Kos rendah;
  • Pengukuran irama mungkin;
  • Termometer terbina dalam;
  • Saiz padat dan berat ringan;
  • Kes itu kalis air;
  • Sensor roda menghantar bacaan tanpa wayar.

keburukan

  • Tiada cip GPS;
  • Sensor lain tidak disokong;
  • Tidak mengira baki masa perjalanan;
  • Skrinnya monokrom.

VENTURA IV

Penilaian: 4.2

VENTURA IV

Komputer basikal termurah di peringkat kami. Anda boleh membeli VENTURA IV dengan harga hanya 1000 rubel, malah lebih murah di beberapa kedai. Sudah tentu, untuk wang sebanyak itu, anda mendapat model berwayar secara eksklusif. Ini bermaksud bahawa sensor putaran roda disambungkan ke unit utama dengan wayar, ia tidak dapat mengirimkan bacaan melalui udara. Satu masalah serius muncul di sini – wayarnya tidak cukup lama. Bagi sesetengah orang, wayar ini akan mencukupi, tetapi beberapa penunggang basikal perlu memikirkan bagaimana cara membuatnya.

Komputer berbasikal ini mempunyai 14 fungsi. Badannya diperbuat daripada plastik yang dicat hitam. Paparannya monokrom. Lebih-lebih lagi, ia tersegmentasi – empat garis terdiri hampir hanya dari nombor. Fon terbesar mempunyai penunjuk kelajuan – ia sedikit lebih berani daripada yang lain. Sekiranya anda menekan butang yang sesuai, anda dapat mengetahui kelajuan maksimum (MAS) dan rata-rata (AVS). Anda pasti sudah memahami kesukaran utama yang menanti pembeli komputer berbasikal ini. Anda harus belajar apa maksudnya atau sebutan itu, kerana mereka hanya berbahasa Inggeris. Di internet, anda juga dapat mencari tanda yang sesuai dengan keterangannya.

Sudah tentu, komputer basikal ini membolehkan anda mengetahui sejauh mana yang telah anda lalui. Sayangnya, peranti ini tidak tahu bagaimana untuk meramalkan berapa banyak masa yang akan anda habiskan untuk sampai ke garisan penamat. Ia sama sekali tidak menyokong memasuki jarak yang anda ingin tempuh. Inilah masalah dengan semua komputer basikal yang murah. Sekiranya anda kerap menempuh jarak jauh, lebih baik mencari model dengan cip GPS dan kemampuan untuk memuat naik laluan anda sendiri.

Sudah tentu, terdapat fungsi odometer di sini. Ini membolehkan anda melihat jumlah jarak tempuh, diukur dalam kilometer. Tetapi di sini juga, satu kejutan yang tidak menyenangkan menanti anda. Paparan segmen mampu menampilkan hanya 9999 km, tidak lebih. Walau bagaimanapun, adalah mungkin untuk menaklukkan jarak seperti itu ketika berkeliling kota hanya dalam sepuluh hingga dua puluh tahun. Dan untuk perjalanan negara, peranti ini, kami ulangi, tidak sesuai.

Sudah tentu, komputer basikal ini dapat digunakan untuk merakam waktu di mana anda menempuh jarak tertentu. Sebenarnya, ini menjadikan peranti menjadi jam randik biasa. Terdapat juga kaunter pembakar kalori. Tetapi anda tidak harus mempercayai kesaksiannya, kerana produk tersebut tidak mengetahui tentang kenaikan dan keturunan, sama seperti ia tidak mengesyaki berat badan anda.

Bateri yang boleh ditanggalkan menggerakkan peranti ini. Caj penuhnya cukup untuk perjalanan di bandar, sekurang-kurangnya di suatu tempat. Sayangnya, tidak mungkin untuk mengetahui jangka hayat bateri yang tepat – ia tidak dinyatakan dalam arahan atau ulasan. Tetapi yang terakhir bercakap mengenai keterbacaan paparan yang buruk. Sayangnya, ini adalah masalah utama semua skrin segmen yang dipasang di komputer basikal termurah.

Kelebihan

  • Pemasangan pantas, senang dikeluarkan;
  • Tanda harga minimum;
  • Lengkap dengan arahan dalam bahasa Rusia;
  • Sarung ini mempunyai beberapa perlindungan kelembapan.

keburukan

  • Paparan buruk
  • Pengukurannya tidak begitu tepat;
  • Tidak ada cip GPS;
  • Sensor putaran roda berwayar;
  • Sebilangan orang mengadu panjang wayar;
  • Fungsinya nampaknya agak terhad;
  • Sensor tambahan tidak dapat disambungkan;
  • Tidak mungkin mengeluarkan maklumat ke peranti lain.

Kesimpulannya

Ini adalah senarai komputer basikal terbaik yang boleh didapati di kedai masing-masing sekarang. Harap maklum bahawa tidak semua orang memerlukan alat canggih yang dapat menentukan kelajuan dan jarak menggunakan navigasi GPS. Model seperti itu hanya diperlukan bagi mereka yang kerap melakukan perjalanan ke luar bandar, dan juga melakukan perjalanan dengan basikal. Sekiranya anda hanya menumpang di dekat tempat kediaman anda, maka anda akan cukup berpuas hati dengan model anggaran, yang mengira menggunakan sensor yang terletak di pinggir roda.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen