8 karya terbaik Ivan Sergeevich Turgenev

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Ivan Sergeevich Turgenev adalah klasik sastera Rusia yang terkenal, publisiti, penyair dan penterjemah berbakat. Dia memberikan sumbangan yang besar terhadap pemupukan sastera Rusia di Eropah – berkat dia bahawa masyarakat Eropah Barat berkenalan dengan penulis Rusia. Sebagai bangsawan kaya, Turgenev menghabiskan banyak masa di luar negara, membuat kenalan penting dalam persekitaran sastera dan menunjukkan bakat menulisnya. Setiap karya pengarang prosa ini pantas dibaca dan dianalisis dengan teliti, kerana dalam wataknya Turgenev meletakkan sesuatu yang lebih dari sekadar nafsu manusia.

Penulis realis yang hebat: 8 karya terbaik Turgenev

Pencalonan sebuah tempat Komposisi penilaian
Ulasan karya terbaik Turgenev 1 'Catatan Pemburu', 1852 5.0
2 'Sarang mulia', 1856-1858 4.9
3 'Bapa dan Anak', 1962 4.8
4 'Asya', 1857 4.7
5 'Mumu', 1854 4.6
6 'Rudin', 1855 4.5
7 'Cinta Pertama', 1860 4.4
8 'The Eve', 1859 4.3

'Catatan Pemburu', 1852

Penilaian: 5.0

Nota Hunter

Bercakap mengenai karya kultus master realisme Rusia ini, perlu mempertimbangkan beberapa faktor sekaligus yang mempunyai pengaruh yang besar terhadap pandangan dunianya: sikap ibu dan desotisme terhadap budak, dan juga pelayannya, yang, dengan cara itu, juga seorang pelayan. Ibu Turgenev, walaupun dia adalah seorang wanita yang baik dibaca dan tercerahkan dalam banyak hal, dibezakan oleh watak yang penuh kepincangan, yang menampakkan dirinya dalam hukuman fizikal anak-anaknya sendiri dan hubungan kejam dengan hamba.

Little Ivan menyerap pengalaman negatif pada tahun-tahun sukar itu, teringat betapa sukarnya hidup petani, dan pada masa yang sama jatuh cinta selama-lamanya dengan karya-karya klasik sastera Rusia yang terhormat, seperti Pushkin, Lermontov, Zhukovsky, dll. Dan untuk ini kita mesti berterima kasih kepada ibunya, yang sejak kecil menanamkan kecenderungan prosa pada masa depan yang mencintai sastera.

Tajuk karya tidak sengaja: Turgenev sendiri adalah pemburu yang bersemangat dan dianggap salah satu yang terbaik dalam perniagaan ini di seluruh kerajaan. Dia berjalan sejauh beberapa kilometer di sepanjang wilayah Oryol, Tula, Kaluga dengan pistol dan beg pemburu di belakang punggungnya. Penulis tidak teragak-agak untuk berkomunikasi dengan orang biasa, mendengar dengan teliti tentang kehidupan di wilayah-wilayah tersebut, menghafal nasihat para pemburu yang berpengalaman, menikmati keindahan dan kepelbagaian alam Rusia.

Catatan Pemburu didasarkan pada kehidupan orang-orang Rusia: tanpa hiasan, keterlaluan atau spekulasi. Gaya pengarang yang dijumpai di sini sangat khas: ia ringkas, laconic, menarik. Turgenev secara praktikal tidak menilai peristiwa yang berlaku dalam karya itu, dia hanya menunjukkan realisme nyata, tragedi kehambaan.

Kitaran ini diwakili oleh 25 cerita, beberapa di antaranya dapat disebut sebagai karangan. Masing-masing mempunyai wira sendiri, acara sendiri. Tetapi satu tema jelas dapat dijumpai secara keseluruhan – keindahan alam Rusia dan cinta penulis yang luar biasa untuknya.

'Sarang mulia', 1856-1858

Penilaian: 4.9

Sarang Mulia

Penyebutan pertama novel ini muncul pada bulan Oktober 1856, ketika Turgenev menulis kepada penerbit Panaev mengenai ideanya untuk membuat karya baru. Tetapi penyakit penulis membuat penyesuaiannya sendiri: dia berbaring di tempat tidur sepanjang musim sejuk, dan kemudian memusnahkan lakaran pertama, mulai mengerjakan plot yang sama sekali berbeza.

Novel ini berdasarkan refleksi pengarang mengenai wakil-wakil bangsawan Rusia yang paling layak dan 'sarang' keluarga mereka. Turgenev sangat memahami dan ingin menyampaikan idea bahawa 'sarang' seperti itu dengan suasananya yang luhur secara beransur-ansur surut ke masa lalu. Bukan sekadar novel yang mengandungi silsilah watak yang terperinci. Yang utama – Fyodor Lavretsky – Turgenev sebahagiannya melihat dirinya. Sarang keluarga – simbol tanah air – telah ditinggalkan. Sezaman penulis juga lebih suka tinggal lama di luar negara, dengan cepat menerapkan tradisi orang lain.

Di tengah plot adalah bangsawan Fyodor Lavretsky: jujur, ikhlas mencintai tanah airnya, berusaha untuk menggunakan kemampuannya secara rasional. Pengasuhan ayahnya yang “Spartan” dan pengaruh seorang makcik yang lapar dan kejam menyumbang kepada fakta bahawa Lavretsky memperoleh kesihatan yang baik dan penampilan yang tegas, tetapi pada masa yang sama tetap malu dan sederhana di dalam.

Isterinya yang mengira Varvara melihat dalam dirinya hanya orang bodoh yang kekayaannya dapat digunakan dengan mudah. Baginya, dia adalah perasaan mendalam pertama dan, sesuai dengannya, dia setuju untuk pindah ke Perancis, di mana Varvara menipu dia dengan seorang lelaki Perancis.

Belajar mengenai perkara ini secara kebetulan, Fedor memutuskan untuk kembali, dipijak, kecewa pada wanita, tidak mempercayai sesiapa pun. Dan ini hanya separuh, kerana ujian baru menantinya di harta keluarga, cinta baru – Liza, dan keruntuhan baru.

Novel ini dibina secara langsung. Ini, pertama-tama, adalah kisah cinta Liza dan Fedor yang mendalam dan tidak bahagia, runtuhnya harapan mereka, yang jelas menggambarkan keruntuhan sosial golongan bangsawan di Rusia.

Novel ini mendapat pengiktirafan luas: ia diterima dengan baik oleh pembaca dan pengkritik biasa, yang sangat mempengaruhi masyarakat Rusia secara keseluruhan. Sebenarnya, tidak membaca 'The Noble's Nest' dianggap sebagai sopan sangka pada waktu itu.

'Bapa dan Anak', 1962

Penilaian: 4.8

Bapa dan Anak

Di Rusia, 60-an abad XIX menjadi ujian sebenar. Ini adalah masa yang menandakan permulaan perubahan global dalam masyarakat: pergi ke rakyat, demokrat revolusioner, dan lain-lain. Ia adalah momen-momen penting yang disentuh dalam karya klasik. Perlu diperhatikan bahawa novel itu diterbitkan dalam tempoh yang memburukkan lagi perjuangan kelas. Pada masa itu, rusuhan besar-besaran, kebakaran, penangkapan bermula di St Petersburg – penerbitan buku itu menjadi topik kontroversi yang lain.

Novel ini ditulis setahun setelah penghapusan serfdom, tetapi ia menggambarkan peristiwa-peristiwa ketika serfdom masih dalam krisis. Tidak sia-sia bahawa Turgenev menggunakan tarikh yang tepat di halaman karya – Mei 1859 dan musim sejuk 1860. Pada masa itulah tipe tokoh baru muncul di kerajaan – rakyat jelata-demokrat yang lebih suka mempromosikan perubahan dalam masyarakat bukan dalam kata-kata, tetapi dalam perbuatan.

Protagonis novel itu, Yevgeny Bazarov, sebenarnya, merupakan wakil dari spesies 'ahli perniagaan' yang baru muncul. Dia secara radikal berbeza dari semua watak lain (dan intinya bukan hanya berasal dari keturunan yang tidak mulia) dan ini segera diperhatikan dalam perinciannya. Walaupun tidak sopan sopan santun, dia berusaha untuk perubahan, tindakan – tidak seperti bangsawan di sekelilingnya, yang terperosok dalam kekosongan, kelucuan, seolah-olah beku.

Wira secara beransur-ansur diungkapkan, dan bahkan untuk dirinya sendiri. Setelah jatuh cinta dengan janda Odintsov yang kaya, dia menemukan seorang teman setia dan sahabat yang baik. Setelah gagal dalam cinta, Bazarov terus bekerja, tetapi walaupun di sini dia sendirian: dia mempunyai pelajar, tetapi mereka lebih suka meniru – mereka dengan senang hati menerima nihilisme, tetapi mereka tidak membina sesuatu yang baru.

Nasib protagonis berakhir dengan tragis – ini menyebabkan kebingungan di antara banyak orang sezaman. Tetapi, menurut pengarangnya sendiri, Bazarov adalah seorang lelaki era baru, yang belum diterima oleh wakil-wakil lama. Dan kematian, yang disambut dengan hormat oleh Bazarov, adalah tempat manifestasi sebenar wataknya.

'Asya', 1857

Penilaian: 4.7

Asya

“Uji oleh Cinta” adalah salah satu topik yang paling kuat dan sering disentuh dalam kesusasteraan Rusia. Bagaimanapun, hanya sedikit yang memahami bahawa jatuh cinta bukan hanya melibatkan perasaan anda, tetapi juga bertanggungjawab terhadap kehidupan orang yang anda pilih pada masa depan. 'Asya' adalah kisah yang sangat menyedihkan – bagaimanapun, ini adalah kisah tentang cinta yang gagal. Di tengah-tengah plot ada dua watak: Asya dan seorang pemuda yang tidak disebutkan namanya, yang hidupnya dia menjadi puting beliung.

Sejak minit pertama kenalan, watak utama kagum dengan watak Anna yang luar biasa: dia sangat mudah alih, berubah dalam tingkah lakunya. Sehingga berusia 13 tahun, gadis itu tidak mengetahui tentang asal usulnya. Setelah kematian ibunya, mereka membawanya ke rumah tuan dan membuat seorang wanita muda darinya: mereka memakainya, mengajar ilmu-ilmu, dan bersikap hormat. Asya secara beransur-ansur mengambil kedudukan barunya, tetapi mula malu dengan ibu dan ayahnya. Ini bermaksud ketidakpercayaan semua orang dan rasa bangga yang semakin meningkat. Dia mencari saguhati dalam buku.

Protagonis cerita N.N. adalah di awal hidupnya: semuanya baru baginya, semuanya menarik. Tetapi kehidupan dan kehidupan seharian orang lain berlalu, tanpa mempengaruhinya … sehingga dia bertemu dengan Asya. Setelah menghabiskan beberapa hari bersamanya, pahlawan itu merasakan kebahagiaan dan tidak memahami bahawa ini adalah pertanda jatuh cinta.

Tetapi, merasakan keperluan untuk bersama Asya sepanjang masa, N.N. mula merasa kesal: dia terlalu banyak menghabiskan masa untuknya. Dan setelah abang tiri gadis itu menyatakan bahawa dia menyukai watak utama, tetapi dia tidak akan pernah menjadi suaminya, dia berkata sama sekali: 'Untuk mengahwini seorang gadis berusia tujuh belas tahun, dengan sikapnya, bagaimana ini mungkin berlaku!'. Selepas itu, cinta Asya berhenti untuk menggembirakannya, dan pada tarikh gadis itu sendiri memberikannya, dia secara langsung menyalahkannya untuk semua perkara: dia tidak membiarkan perasaannya berkembang, dan sia-sia dia adalah orang pertama yang memberitahu kakaknya tentang segala hal.

Terkejut dengan tuduhan seperti itu, Asya melarikan diri, dan wira itu tiba-tiba menyedari bahawa dia telah melakukan kesalahan dan benar-benar mencintainya. Tetapi tidak ada yang dapat diubah: keesokan harinya gadis itu pergi dan N.N. tidak dapat menjumpainya. Dan, walaupun setelah itu dia mempunyai hobi, perasaan seperti ini, dia tidak pernah mengalami lagi. “Dihukum kesepian …” pahlawan itu hidup selama bertahun-tahun dengan sedih, tidak bahagia.

'Mumu', 1854

Penilaian: 4.6

Mu Mu

Ivan Turgenev adalah anak lelaki wanita yang kuat dan kejam. Ibunya Varvara Petrovna mengalami di masa awal kematian ibunya, ketidaksukaan ayah tirinya, pertengkaran dengan pamannya. Walaupun begitu, dia mewarisi harta pusaka kepadanya, dan setelah kematiannya, dia menjadi perempuan simpanan penuh harta pusaka yang besar dan banyak jiwa hamba. Dan kemudian dia memberikan kebebasan sepenuhnya kepada semua keinginannya, membalas dendam untuk pemuda yang hancur, masa kecil yang sukar. Tetapi anak-anaknya dan orang-orang paksa menderita dari ini.

Turgenev sendiri ingat bahawa hampir tidak satu hari pun berlalu di rumah tanpa hukuman dengan tongkat: mereka memukul kedua-dua budak perempuan dan anak-anak wanita itu. Pada masa akan datang, penulis menggunakannya sebagai prototaip untuk watak utama cerita – Saltychikha. Dan ini tidak menghairankan, kerana kisah yang serupa dengan karya sebenarnya berlaku.

Adik Turgenev teringat bahawa suatu hari ibunya melihat seorang petani kuat membajak tanah di ladang, dan ingin membawanya kepadanya sebagai petugas kebersihan. Nama lelaki ini adalah Andrey (dia diberi nama panggilan Dumb). Andrei dengan cepat menjadi kegemaran perempuan simpanan, mengenakan kemeja merah, dan dia benar-benar memiliki anjing kecil, yang dia tenggelam atas perintah wanita itu. Tetapi pengakhiran cerita ini sama sekali berbeza dengan apa yang ditunjukkan dalam cerita.

Pada hakikatnya, Andrei adalah makhluk yang lemah lembut dan berkeinginan lemah yang cukup puas dengan keberadaannya, walaupun seorang hamba. Dan ketika perempuan simpanan memerintahkan untuk mengambil nyawa seorang teman berkaki empat kecil, budak perempuan itu tidak hanya melakukannya tanpa ragu-ragu, tetapi juga terus tinggal di ladang itu, memaafkan wanita itu selama satu minit kemarahan.

Turgenevsky Gerasim, setelah menenggelamkan Mumu, tidak ingin tetap berada di sana sebagai hamba, dengan rendah hati menahan segala penindasan. Dia memilih jalan orang yang bebas dan layak, yang menyedari dirinya sebagai orang. Sukar bagi orang-orang abad ke-21 untuk memahami apa yang dimaksudkan pada waktu itu untuk meninggalkan pemiliknya, yang dapat menjual, mengalahkan, kalah dengan kad, dan sekiranya melarikan diri, belenggu atau bahkan membunuh.

Pemergian Gerasim dari Saltychikha adalah semacam isyarat oleh pengarang, yang menunjukkan bagaimana hamba itu berhenti merasa seperti orang bisu dan menjadi orang yang sebenar.

'Rudin', 1855

Penilaian: 4.5

Rudin

Tema “orang yang berlebihan” disentuh oleh penulis dalam novel dengan sangat mahir dan ditunjukkan dengan mahir. Pembawa masalah seperti itu adalah Dmitry Rudin – sifat kontradiksi dan misteri yang menarik perhatian hampir semua orang yang bertemu dalam perjalanan.

Novel ini dibuat di kawasan Daria Lasunskaya, di mana protagonis tiba untuk pesta makan malam dan bukannya rakannya. Dia segera menarik perhatian semua wanita, dan beberapa lelaki (sebahagiannya untuk alasan ini) menjadikan musuhnya. Tetapi jika pada pertemuan pertama hampir semua tamu menemuinya dengan kekaguman, lama-kelamaan, nota kekaguman mulai terdengar semakin kurang: kritikan terhadap Rudin meningkat, ciri negatifnya secara beransur-ansur muncul.

Watak-watak lain melihat sisi lain dari watak protagonis. Ternyata kesombongan, kekasaran, kekejaman, dan kecenderungan untuk memanipulasi orang memang ada dalam dirinya. Rudin tidak mampu mencintai cinta, dan memang perasaan manusia yang mendalam asing baginya. Novel ini berkembang dalam jangka masa yang singkat. Anak perempuan berusia 17 tahun pemilik harta tanah Lasunka, Natalya, jatuh cinta dengan Dmitry Rudin.

Tetapi hubungan mereka hanya bertahan beberapa bulan: novel ini berakhir dengan tiba-tiba ketika Pandalevsky berakar di rumah, menjejaki pasangan itu dan melaporkan semuanya kepada nyonya rumah. Satu skandal meletus, setelah itu Rudin dengan lemah lembut melarikan diri dari harta pusaka. Tetapi kisahnya tidak berakhir di sana. Pembaca harus mengetahui nasib watak utama hingga akhir.

Cukup aneh, tetapi, tidak seperti Dmitry Rudin, hampir semua watak dalam novel tersusun dengan baik dalam kehidupan. Tetapi bukan protagonisnya sendiri. Setelah berpisah dengan Natalia, penulis menunjukkan Rudin dua kali lagi: di pedalaman Rusia, dan kemudian di Paris. Perwatakannya sentiasa dalam keadaan mengembara, wataknya berubah secara mendadak. Segala sesuatu yang kecil baginya memudar: dia rindu untuk mencipta kebaikan, tetapi dorongan mulianya tidak membuahkan hasil.

Pembaca melihat wira yang sama sekali berbeza – yang tragis. Dia adalah orang tambahan yang ingin melayani dengan baik, tetapi nasib tidak dapat lari, oleh kerana itu kegagalan mengikuti tumit Rudin. Kehidupannya berakhir tidak lebih tragis: dia mati di barikade Perancis.

'Cinta Pertama', 1860

Penilaian: 4.4

Cinta pertama

Kisah ini adalah fenomena mercu tanda bukan sahaja dalam karya Turgenev, tetapi juga dalam semua kesusasteraan klasik Rusia. Karya ini adalah salah satu yang paling tidak biasa dalam plotnya, ditulis dengan sangat tepat dan halus. Pengkritik percaya bahawa di pusat naratif adalah penulisnya sendiri dan kisah yang diceritakannya diambil dari kehidupannya sendiri, seperti watak utama.

Protagonis kisah ini, Vladimir Petrovich, adalah seorang lelaki berumur yang berada di sebuah syarikat yang telah memutuskan untuk berkongsi kisah cinta pertama antara satu sama lain. Dia menolak penuturan lisan, berjanji untuk menulis cerita dan membacanya pada keesokan harinya, yang dia lakukan. Perlu diperhatikan bahawa reaksi penonton tidak ditunjukkan dalam cerita.

Plot ini menggambarkan kehidupan pasangan bangsawan yang sudah berkahwin, yang kesatuannya tidak disimpulkan kerana cinta. Isteri jauh lebih tua, mempunyai kecerdasan perniagaan yang baik, dan mengurus rumah tangga dengan mahir. Suami adalah lelaki tampan yang menawan, kegemaran wanita, jauh dari masalah keluarga. Anak mereka adalah Vladimir Petrovich yang masih muda (dipercayai bahawa Turgenev sendiri adalah prototaip). Dia sedang bersiap menghadapi peperiksaan masuk universiti. Tetapi pemikirannya jauh dari kajian: darah muda terganggu oleh pemikiran tentang orang asing.

Dan sesungguhnya, setelah beberapa lama dia bertemu dengannya. Puteri Zasekina dari ladang jiran – kecantikan dengan watak magnetik – dikelilingi oleh peminat dan menghiburkan mereka, merasakan kehebatannya. Tuan muda juga jatuh ke dalam bulatan ini. Dia langsung melupakan segalanya dan hanya memikirkan puteri, secara beransur-ansur jatuh cinta padanya. Tetapi lama-kelamaan, Vladimir menyedari bahawa Zasekina mempunyai seseorang. Dan pada suatu hari pemuda itu menjadi saksi tidak sengaja perbualan antara puteri dan ayahnya. Dalam keadaan marah, dia memukulnya dengan cambuk di lengan, dan dia hanya dengan taat menekan tempat pukulan ke bibirnya.

Pada masa ini, watak utama menyedari bahawa perasaan puteri terhadap ayahnya benar-benar mendalam dan tidak dapat difahami, dan bahawa dia hanya mempunyai semangat romantis. Tidak lama kemudian bapanya mati akibat pukulan, dan puteri itu berkahwin dengan yang lain, dan setelah 4 tahun meninggal ketika melahirkan. Sungguh mengejutkan bahawa pemuda dalam jiwanya tidak mempunyai rasa benci terhadap ibu bapa dan kekasihnya. Dia menyedari kehebatan cinta yang ada di antara mereka.

'The Eve', 1859

Penilaian: 4.3

The Eve ', 1859

Selepas penciptaan sejumlah watak, yang menjadi nama rumah tangga, Turgenev memerlukan pahlawan baru yang akan aktif dan bersedia untuk beralih dari kata-kata (seperti yang dilakukan Rudin) ke perbuatan. Tahun 60-an, ketika novel itu dibuat, memerlukan orang-orang seperti itu – tegas dan keras kepala.

Ketika Turgenev mempunyai pemikiran pertamanya mengenai novel baru, jirannya, berangkat ke Crimea, memberinya naskah sebuah karya autobiografi, di mana salah satu pahlawannya adalah seorang revolusioner Bulgaria. Penulis beralih mengusahakan naskah hanya 5 tahun kemudian (pada masa itu pengarang sudah meninggal dunia).

Oleh itu watak utama karya itu ternyata menjadi prototaip sebenar – Nikolai Katranov, yang berasal dari Bulgaria untuk memasuki universiti di ibu negara. Dengan latar belakang pecahnya perang Rusia-Turki, suasana revolusioner terbangun dalam dirinya (orang Bulgaria telah lama berperang melawan kuk Turki). Katranov pulang bersama isterinya dari Rusia, tetapi kerana wabak tuberkulosis, dia harus pergi ke Venice untuk mendapatkan rawatan, di mana dia meninggal.

Dalam novel itu, peranan Katranov dilakonkan oleh Insarov – seorang lelaki yang kuat dan tegas dengan kawalan diri besi. Dia seorang yang praktikal, dan, tidak seperti watak-watak lain dalam karya – sifat semula jadi, dia aktif. Watak utama, Elena Stakhova, tidak dapat memilih yang terpilih, yang dapat menjadi saintis muda, pemahat pemula, saudara jauh dari ibunya, pegawai yang berjaya atau revolusioner.

Pada masa yang sama, Stakhova muncul dalam novel sebagai simbol – simbol Rusia muda, yang berada di ambang perubahan dan tidak dapat membuat pilihan. Pilihannya adalah jawapan yang harus diterima negara pada era 60-an. Dan dia memilih Insarov yang revolusioner. Orang muda melihat dalam cinta mereka gabungan peribadi dan sosial, kerohanian, suatu usaha bersama untuk mencapai matlamat yang lebih tinggi.

Sebaliknya, mereka terseksa oleh kebahagiaan mereka yang tidak dapat dilupakan. Oleh itu, Elena memikirkan apakah perbuatan baik itu sesuai dengan kesedihan ibunya, yang ditinggalkan sendirian di tanah air. Dan Insarov, yang sakit parah, merenungkan apakah penyakit itu dijatuhkan kepadanya sebagai hukuman. Oleh itu, secara beransur-ansur satu sebab dan cinta berpisah.

Pengakhiran novel ini sungguh tragis. Watak utama mati, meninggalkan isteri mudanya hancur, di persimpangan jiwanya sendiri. Ibu Alam tidak membebaskan siapa pun, dengan ketenangan yang mutlak hanya mengambil seorang pahlawan yang fana dan hebat. Turgenev ingin menunjukkan usaha kekal manusia untuk kesempurnaan dan cabarannya untuk 'sifat tidak peduli'.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen