8 karya Fryderyk Chopin yang paling terkenal

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

'Misteri, jahat … Chopin', 'bard … jiwa piano' – seperti, pada pendapat sezamannya, genius muzik piano Poland, yang tahu bagaimana membuat komposisi yang sangat harmoni dan menggigil yang terpesona dari nota pertama. Seni Chopin adalah cita-cita romantis dan keberanian untuk mencapainya. Warisannya menjadi inspirasi bagi banyak komposer generasi yang mengikuti Chopin – Liszt, Debussy, dan lain-lain. Kami mengemukakan kepada anda 8 karya unik teratas yang diiktiraf sepanjang hayat komposer.

Genius romantisisme yang unik: 8 karya terkenal Chopin teratas

Pencalonan sebuah tempat Komposisi penilaian
Ulasan karya Chopin yang paling terkenal 8 Sonata No. 2, b-minor, op. 35, 1839 4.3
7 Nocturne No. 2, Es-major, op. 9, ('Spring Rhapsody'), 1830 4.4
6 Barcarole, fis-dur, op. 60, 1846 4.5
5 'Fantasi' dalam f-moll, op. 49, 1840-1841 4.6
4 Sketsa revolusi No. 12, c-moll, op. 12, 1831 4.7
3 Prelude No. 7, c-dur ,? tahun 4.8
2 Konsert untuk piano dan orkestra No. 2, f-moll, op. 21, 1830 (1836) 4.9
1 Waltz No. 7, cis-moll, op. 64, 1847 5.0

Sonata No. 2, b-minor, op. 35, 1839

Penilaian: 4.3

Komposer mengusahakan karya pembuatan zaman ini semasa kegemilangan karyanya. Sonata hampir tidak dapat disebut buah dari wahyu yang luar biasa: ini adalah hasil pencarian yang tidak henti-hentinya, kerjaya panjang seorang pemuzik genius. Dari segi skop, konsep dan kesan emosi, Sonata ke-2 Chopin adalah salah satu fenomena yang paling ketara dalam muzik simfonik.

Kehebatan karya ini diciptakan oleh nasib dramatis pengarangnya sendiri, yang hidupnya, dengan tragedinya, saling berkaitan dengan penderitaan seluruh rakyat Poland. Tema penderitaan komposer di tanah air, yang saling terkait dengan perasaannya sendiri dan pengasingan dari akar umbi nasional, diungkapkan dengan drama yang luar biasa, sangat mengejutkan bahkan untuk Chopin.

Komposisi itu dengan jelas menunjukkan peralihan yang sukar dari drama psikologi peribadi ke kesedihan di seluruh negara. Itulah sebabnya perarakan pengebumian yang terkenal (gerakan ketiga sonata), menjadikan yang pertama dalam karya ini, disatukan secara harmoni dengan tema umum. Lebih-lebih lagi, perarakan ini boleh disebut sebagai pusat komposisi sebenar, paksinya. Kekuatan gelap dan lirik sedih yang luar biasa dari 'satu perarakan sejenis' hanya dapat diilhami oleh peristiwa sedih berskala besar.

Gambaran kematian dan azab yang menembusi dua bahagian terakhir didahului oleh pengalaman dalaman global yang dinyatakan dalam bahagian pertama. Ini adalah perjuangan dramatis untuk hidup, ketidakmampuan untuk menyesuaikan diri dengan kenyataan, mencari jalan keluar. Tetapi selepas pergerakan sonata yang ketiga, tidak ada kehidupan kembali: selepas itu, penyempurnaan karya secara dramatik berlaku – yang paling gelap. Rubinstein melihatnya 'gambar angin … bergegas … ke kubur pahlawan yang mati tidak diketahui dalam pertempuran'.

Nocturne No. 2, Es-major, op. 9, ('Spring Rhapsody'), 1830

Penilaian: 4.4

Bercakap mengenai waktu malam Chopin, seseorang harus segera mengatakan bahawa mereka sangat berbeza dengan karya genre serupa yang dibuat oleh kebanyakan komposer lain. Ini adalah ungkapan yang jelas “sifat tenang dan kemanusiaan yang berperang.” Pada waktu malam genius Poland, seseorang dapat merasakan gumaman malam yang lembut, cahaya yang saling menyambung dari pemikiran sedih atau keharmonian rohani dengan dunia sekitarnya.

'Nocturne No. 2' adalah suatu ode nyata bagi kebangkitan musim semi alam, pendamaian lengkap, perenungan yang digabungkan dengan sedikit kesedihan. Walaupun Chopin membuat banyak bengkel pada waktu malam, yang ini telah menjadi salah satu yang paling dikenali dan popular di dunia. Melodinya didominasi oleh perasaan renungan yang indah terhadap alam semula jadi dan nyanyian nyanyian utama yang sangat tenang dan jelas ditunjukkan.

Iringan ini mempunyai ayunan luas dan kebebasan bersuara. Pendengar yang penuh perhatian mungkin melihat 'pertembungan' harmoni yang tidak biasa, penggunaan modulasi 'intratonal' yang mahir.

Nocturne mengandungi banyak momen menarik. Di sini, hiasan terperinci dikembangkan dengan sangat baik, dan seseorang tidak merasakan kekacauan yang wujud dalam karya awal genius Polandia, tetapi penguasaan yang jelas, kesederhanaan dalaman di bawah kekeliruan dan kerumitan yang jelas.

Barcarole, fis-dur, op. 60, 1846

Penilaian: 4.5

Opus yang sangat mantap dan salah satu inspirasi terbaik komposer. Karl Tauzig, seorang komposer Poland dan salah seorang pemain piano terhebat abad ke-19, percaya (dan bukan satu-satunya pendapatnya) bahawa Barcarolle adalah perwujudan sonik dari adegan cinta: rahsia, intim, dengan bisikan, ciuman dan percikan air yang tenang.

Chopin tidak berjaya mencipta kombinasi landskap dan pengalaman manusia yang sempurna dan harmoni seperti dalam karya ini. Perasaan cinta mekar di pangkal alam – ini menggembirakan dan memberi inspirasi kepada komposer hebat. Dia berjaya menyampaikan kekagumannya di Barcarole dengan kekuatan dan keaktifan yang luar biasa.

Komposisi ini dapat dianggap dengan selamat sebagai puncak perkembangan genre nokturne dalam karya Chopin. Barcarole didominasi oleh mood yang melamun, menahan diri, dengan lancar berubah menjadi perasaan lirik yang bersemangat. Pada asalnya genre barcarole adalah lagu gondolier Itali, dan Chopin bukan satu-satunya komposer yang terinspirasi untuk membuat karya yang sangat baik.

Itali yang luar biasa! Chopin pada tahun-tahun itu hanya dapat memimpikannya: penyakit itu sudah banyak melemahkan kekuatannya, dan hubungan cintanya menjanjikan akhir yang menyedihkan. Komposer dengan mahir menyampaikan di barcarole semangat yang luar biasa dari perasaan, kehangatan dan daya tarikan negara yang megah ini.

'Fantasi' dalam f-moll, op. 49, 1840-1841

Penilaian: 4.6

Karya ini dianggap paling hebat di antara karya gerakan tunggal komposer Poland. Ia menempati tempat yang terkenal dalam sejarah genre muzik itu sendiri. Penciptaan cerdik ini diciptakan pada masa awal pembentukan muzik instrumental bebas. Perlu diperhatikan bahawa dalam era sejarah yang berbeza, fantasi mengambil bentuk yang agak berbeza, yang mencerminkan pada tahap tertentu gaya masa itu.

Jadi, di Mozart ia disajikan dalam bentuk curahan bebas – antipode sonata, di Schubert ia mencerminkan perpaduan sonata dan bunyi yang berubah-ubah, yang hasilnya adalah puisi simfoni romantis. Fantasi Chopin adalah balada romantis dengan ruang lingkup yang sungguh megah.

Bagi komposer, karya ini sangat penting: ini dapat difahami dengan seberapa sering ciri-cirinya muncul dalam banyak karya master yang dibuat dalam genre yang sama sekali berbeza. Tetapi tidak ada tempat lain yang memperlihatkan gaya balada dengan begitu terang seperti dalam fantasy 'Fantasy'. Episodnya sangat berbeza, kaya, ekspresif.

Fantasi dibina secara simetri, semua bahagiannya seimbang. Karya ini tergolong dalam karya-karya pengarang 'urbanistik': di sini anda dapat melihat dengan jelas suara pertempuran, pukulan manusia, perarakan, dan lain-lain. Penciptaan Chopin sangat mengingatkan puisi epik yang bebas.

Fantasi secara harfiah dipenuhi dengan kehebatan dan, pada masa yang sama, dorongan romantis, keraguan dan detasemen, protes yang ganas dan motif yang menenangkan. Jumlah keseluruhan keadaan emosi karya menjadikannya epik patriotik dan balada romantis.

Sketsa revolusi No. 12, c-moll, op. 12, 1831

Penilaian: 4.7

Segera setelah menerima berita mengenai kejatuhan Warsawa setelah pemberontakan menentang autokrasi Rusia pada bulan September 1831, Chopin dibawa untuk menulis lakaran yang kemudian menjadi kultus. Karya ini menandakan prinsip-prinsip masa kreatif baru dalam kehidupan komposer hebat. Etude dianggap sebagai komposisi kepahlawanan pertama Chopin, di mana dia dengan jelas menggambarkan sikapnya terhadap peristiwa yang berlaku di negara asalnya. Karya itu menjadi sejenis model untuk karya yang dibuat kemudian.

Tema kepahlawanan etude mempunyai ciri lagu yang jelas. Pada masa yang sama, ia sangat dramatik, agak tragis, dan menimbulkan banyak ketegangan. Komposisi berakhir dengan daftar rendah dengan rasa tekad yang tegas, tetapi pada masa yang sama kesedihan yang mendalam. Etiket ini, walaupun karya miniatur, namun ia secara luar biasa menggambarkan tragedi pemberontakan Polandia pada tahun-tahun itu.

Tulisan ini ditulis oleh komposer semasa dia tinggal di Paris, dan diterbitkan beberapa tahun selepas penciptaannya. Semua 12 etop Chopin dari Opus 10 (termasuk No. 12) dikhaskan untuk komposer Hungaria-Jerman Franz Liszt, yang memberikan sketsa itu namanya sekarang.

Fakta menarik. Bagi komposer, genre etude biasanya dikaitkan dengan latihan muzik. Tetapi dalam karya Chopin, etude diberi makna yang sama sekali berbeza. Walaupun semuanya, tanpa pengecualian, mengembangkan semacam tekstur piano, masing-masing adalah karya lengkap: tidak hanya harmoni, tetapi juga terang, sangat merdu dan tidak dapat dilupakan.

Prelude No. 7, c-dur ,? tahun

Penilaian: 4.8

Sebelum membicarakan mana-mana pendahuluan Chopin, penting untuk mempertimbangkan satu perkara: karya genre ini, yang diciptakan oleh komposer Poland, membawa sesuatu yang baru untuk muzik dunia. Pada masa pra-klasik, pendahuluan diberikan tempat yang sederhana untuk pengenalan kepada berbagai karya: fugues, sonatas, chorales, dll. Chopin berjaya menghidupkan semula pendahuluan ke kehidupan, secara radikal mengubah tujuannya.

Untuk romantis, improvisasi dan miniaturisme yang hebat – ciri pendahuluan yang paling penting – adalah yang paling menarik. Berkat penambahbaikannya, Chopin berjaya melewati ikatan kekangan dari bentuk tertentu. Prelude komposer telah menjadi karya seni muzik sebenar dalam miniatur. Apa-apa permulaan Chopin dan permulaan utama C adalah kemampuan luar biasa penulis untuk berhenti seketika, untuk menunjukkan daya tarikannya. Ia seperti Chopin dalam pujian muzik.

Di Prelude No. 7, ada dorongan rohani yang kuat, kegembiraan lirik yang nyata. Dinamisme karya, khas untuk komposer, dinyatakan dengan jelas dengan penurunan secara beransur-ansur di final. Ahli muzik terkenal Henry Fink sangat terpesona dengan pendahuluan Chopin dan menganggapnya sebagai salah satu karya terpenting dalam sejarah muzik. Dia mengatakan bahawa jika semua muzik piano hancur dan hanya satu koleksi dapat dipertahankan, dia dengan yakin akan memilih komposisi ini.

Agak sukar untuk menyebutkan tarikh sebenar penciptaan karya itu, kerana kerja pada kitaran tersebut terus terganggu dan disambung semula.

Konsert untuk piano dan orkestra No. 2, f-moll, op. 21, 1830 (1836)

Penilaian: 4.9

Karya ini diselesaikan pada tahun 1830, tetapi penerbitnya kehilangan skor, dan konsert itu harus ditulis semula. Ia dicetak selepas tarikh 1, oleh itu ia menerima nombor siri tersebut. Penciptaan komposer hebat dianggap sebagai salah satu karya paling penting dari zaman romantisme dalam muzik piano.

Setiap bahagian dari Konsert Kedua Chopin mengejutkan dengan integriti dan keasliannya. Akhir kerja ini adalah kesempurnaan itu sendiri. Sesiapa yang secara keliru menganggap komposer Poland sebagai melankolik suram hanya perlu mendengarkan ciptaan hebat ini untuk merasakan kekuatan kegembiraan, puisi, dan kehebatan perincian yang harmoni. Konsert f-moll sangat harmoni, dan bukan hanya mengikut kehendak pengarang, tetapi juga pelaksanaannya: sangat virtuoso, hebat, cerah seperti muzik percutian dengan nota tarian rakyat.

Karya ini sangat dihargai oleh rakan-rakan komposer. Sebagai contoh, pemain piano dan komposer virtuoso terkenal Franz Liszt mengatakan bahawa dalam konsert seseorang dapat merasakan 'tempat-tempat keagungan yang luar biasa'. Fikiran apa yang dinyatakan oleh Chopin dalam karya yang luar biasa ini? Penulis sendiri, dalam sepucuk surat kepada rakan karibnya, menyebutkan hal ini: 'Saya, sayangnya, sudah mempunyai cita-cita saya, yang selama ini saya … telah melayani dengan setia selama enam bulan, yang saya impikan, yang mana saya mendedikasikan Adagio konsert saya …'.

Ini mengenai cinta pertama Chopin – puteri dari kuburan Kastil Warsaw – Constance Gladkovskaya, dengan siapa virtuoso yang hebat itu tidak ditakdirkan untuk bersama. Walaupun konsert itu dibuat di bawah pengaruh perasaan untuk Gladkovskaya, namun ia mengabdikannya, bukan untuknya, tetapi untuk Dolphina Potocka, yang keluarganya bertemu di Dresden.

Waltz No. 7, cis-moll, op. 64, 1847

Penilaian: 5.0

Waltz dianggap salah satu yang paling puitis dalam karya komposer Poland. Waltz dalam C tajam minor masih sangat popular sehingga sering dijumpai di banyak runut bunyi untuk filem dan rancangan TV. Muzik Chopin dan waltznya yang luar biasa, termasuk, tidak meninggalkan banyak komposer acuh tak acuh. Sebagai contoh, konduktor dan komposer Perancis yang terkenal Paul Mauriat membuat pengaturan yang luar biasa untuk sebahagian besar karya genius Chopin dan Waltz cis-moll di antaranya.

Karya ini menonjolkan keplastikan melodi dan ekspresi pengulangan harmoniknya yang luar biasa. Seluruh suasana melodi dikurangkan kepada gelombang naik dan turun yang sangat disukai oleh Chopin. Ini adalah miniatur piano yang sangat anggun yang dipenuhi lirik dan melankolis ringan. Melodi menghirup udara sejuk, ringan, menimbulkan perasaan terus melayang, berputar dalam tarian.

kandungan yang paling lembut dan penuh kesedihan ini melampaui tarian biasa. Melodi yang penuh dengan kesedihan seolah-olah menanggung jiwa penulis, mewujudkan rasa sakit, kekeliruan dan kepahitan yang berterusan – perasaan yang penuh dengan komposer dalam saat-saat emosional yang sukar baginya. Mungkin itulah sebabnya waltz itu dilihat oleh penonton dengan begitu sensitif, tetap relevan hari ini seperti 150 tahun yang lalu.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen