8 jambatan terpanjang di Eropah

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Jambatan di planet kita telah dibina sejak zaman dahulu lagi. Dan jika pada zaman kuno ini, adalah penyeberangan primitif, sekarang ini struktur dengan ukuran yang luar biasa dan jumlah pekerjaan yang besar sedang dibangun di seluruh dunia. Selama beberapa abad yang lalu, ratusan jambatan yang boleh dipercayai, asli dan cantik telah dibina di wilayah Eropah. Tetapi sebilangan kecilnya berbeza panjang. Kami telah memilih untuk perhatian anda yang paling lama lapan.

Jalan sepanjang batu: 8 jambatan terpanjang di Eropah

Pencalonan sebuah tempat nama Panjang
8 jambatan terpanjang di Eropah 8 Jambatan Severn Kedua, UK 5,128 km.
7 Jambatan Presiden, Rusia 5,825 km.
6 Great Belt, Denmark 6.79 km.
5 Jambatan Øresund, Sweden / Denmark 7,845 km.
4 Jambatan Saratov, Rusia 12.76 km.
3 Jambatan Alekseevsky melintasi Kama, Rusia 13,967 km.
2 Jambatan Vasco da Gama, Portugal 17.2 km.
1 Jambatan Crimean (Kerch), Rusia 19 km.

Jambatan Severn Kedua, UK

Penilaian: 4.3

Jambatan Severn Kedua, UK

Panjang: 5.128 km

Jambatan dengan kabel ini dibuat dengan tujuan menghubungkan tebing Severn, yang terletak di Wales dan England. Penyebutan konkrit pertama mengenai penyeberangan dari satu bahagian Britain ke bahagian lain muncul pada pertengahan abad ke-19, ketika kapal uap dan rel kereta api sedang aktif dibina.

Persimpangan pertama dalam arti penuh kata itu muncul hanya satu abad kemudian – pada tahun 1966. Itu adalah Jambatan Severn yang digantung, membentang sejauh lebih dari 1.5 km. Mereka mula berbicara mengenai penciptaan persimpangan baru 20 tahun kemudian, ketika jambatan itu berhenti untuk menahan beban kereta. Parlimen memutuskan untuk menjadikan Severn Bridge kedua sebagai tambahan kepada yang pertama dan membina jalan raya di sepanjangnya.

Jangkauan utama struktur berjalan di atas permukaan air pada ketinggian 37 meter. Dari pandangan mata burung, Severn Kedua mirip dengan huruf S, hanya sedikit memanjang. Sehingga 2018, tol dikenakan untuk melintasi persimpangan (dari England ke Wales).

Jambatan Presiden, Rusia

Penilaian: 4.4

Jambatan Presiden, Rusia

Panjang: 5,825 km

Bangunan besar ini terletak di bandar Ulyanovsk dan menghubungkan tebing Volga. Semasa pembinaan struktur, pelbagai inovasi teknikal digunakan untuk memaksimumkan 'prestasi' elemen utamanya. Usaha dan dana yang banyak dibelanjakan untuk pembangunan (sekitar 400 juta rubel), yang dikaitkan dengan kepentingan utama feri, yang sangat penting.

Proses pembinaannya sangat lama dan terganggu beberapa kali. Kerja-kerja pembinaan persimpangan bermula pada tahun 1986. Selepas 6 tahun, hanya rentang pertama yang diselesaikan, dan kemudian selama 6 tahun lagi, kerja pembinaan terganggu sepenuhnya kerana penangguhan pembiayaan projek.

Mereka tiba-tiba teringat tentang dia di puncak krisis kewangan di negara ini dan memutuskan untuk menyelesaikan masalah ini: pada tahun 2009 tahap pertama dilancarkan, Presiden negara itu ketika itu, Dmitry Medvedev hadir di upacara tersebut. Dan kemudian tahap kedua dibina hanya dalam beberapa tahun. Pembinaan Jambatan Presiden menjadi sebahagian daripada program pemodenan sistem pengangkutan.

Great Belt, Denmark

Penilaian: 4.5

Great Belt, Denmark

Panjang: 6.79 km

Walaupun salah satu penyeberangan kerajaan Denmark tidak termasuk yang terpanjang, ia berada di tempat ketiga dari segi rentang. Struktur gantung terletak di atas selat dengan nama yang sama dan menghubungkan pulau Funen dengan Zealand. Proses pembinaannya berlangsung selama 10 tahun, kos kewangan untuk projek tersebut berjumlah lebih dari 21 bilion DKK.

Ketika bangunan ini mula beroperasi, ia menjadikan hidup lebih mudah bagi banyak orang Denmark dan tetamu negara: sekarang anda dapat pergi dari satu pulau ke pulau lain satu jam lebih cepat. Laluan baru ini mulai digunakan secara aktif bukan hanya untuk lalu lintas penumpang, tetapi juga untuk mengangkut barang. Sekiranya lintasan feri, yang beroperasi sebelum jambatan itu muncul, dapat 'menahan' hanya 8.000 kereta sehari, Big Belt dengan yakin dapat mengatasi lalu lintas 27,500 kereta.

Jambatan ini sangat penting bukan sahaja untuk Denmark, tetapi juga untuk seluruh Eropah. Ini memungkinkan untuk meninggalkan penerbangan domestik dari ibu kota ke Odense, dan jumlah penerbangan dari Kopenhagen ke Aarhus atau Aalborg, misalnya, menurun beberapa kali. Di samping itu, Great Belt menyediakan hubungan jalan raya yang boleh dipercayai antara Scandinavia dan penempatan Eropah benua.

Jambatan Øresund, Sweden / Denmark

Penilaian: 4.6

Jambatan Øresund, Sweden / Denmark

Panjang: 7,845 km

Jambatan paling sering berfungsi sebagai titik penghubung antara tebing air dan benua, tetapi Jambatan Øresund menghubungkan kedua-dua negeri. Hab pengangkutan diwakili oleh beberapa elemen: terowong dan dua jambatan. Satu masuk ke terowong yang dibina di pulau buatan (Peberholm). Untuk menciptanya, pada awalnya, pekerjaan dilakukan untuk memperdalam dasar, dan batu yang digali dituangkan dalam bentuk pulau (0,5 x 4 km).

Persimpangan dibuka secara rasmi pada tahun 2000. Acara perayaan dihadiri oleh raja-raja kedua-dua negara – Margrethe II dan Karl XVI Gustav. Jambatan itu agak unik kerana ia bukan hanya bertujuan untuk jalan raya, tetapi juga untuk rel. Dan dalam kapasiti ini, ia sudah boleh dianggap paling lama di benua ini. Perjalanan di Øresund bukanlah keseronokan yang murah: tambang adalah 38 euro setiap kereta. Tetapi bagi mereka yang melakukan perjalanan dengan kerap, ada harga istimewa.

Jambatan Saratov, Rusia

Penilaian: 4.7

Jambatan Saratov, Rusia.jpg

Panjang: 12.76 km

Kemunculan jambatan itu merupakan peristiwa nyata bagi orang Rusia, kerana penyeberangan ini memungkinkan untuk mengurangkan jangka masa perjalanan dari Eropah ke Asia dengan ketara. Berkat jambatan ini, bergerak dengan cepat dan selesa dari Saratov ke Engels. Persimpangan kenderaan Saratov adalah elemen utama jalan pintas di sekitar penempatan ini.

Sebagai tambahan kepada Volga, struktur ini melintasi 2 sungai lagi dan pulau Kotluban. Pembinaan struktur balok dimulakan pada tahun 1991, dan tahap 1 mula beroperasi hanya 10 tahun kemudian. Pembukaan yang kedua terpaksa menunggu hampir – 9 tahun. Dalam proses membina struktur jambatan, pasir dari kuari berhampiran digunakan. Ketika diisi dengan air, apa yang disebut Blue Lake terbentuk, sesuai dengan warna air di dalamnya.

Jambatan Alekseevsky melintasi Kama, Rusia

Penilaian: 4.8

Jambatan Alekseevsky melintasi Kama, Rusia

Panjang: 13,967 km

Jambatan Alekseevsky adalah salah satu dari tiga terpanjang di Eropah, yang terletak di Rusia (di Tatarstan) dan melintasi beberapa sungai sekaligus. Pembinaan struktur ini bermula pada tahun 1992 dan mengambil masa satu dekad. Dalam jangka masa yang panjang ini, beberapa kontraktor mengambil alih “tongkat” untuk pembinaan jambatan itu, lebih daripada 3,000 pekerja bekerja di tapak pembinaan.

Pada musim gugur tahun 2002, jambatan Alekseevsky secara rasmi mula beroperasi. Reka bentuknya dirancang untuk laluan kenderaan dengan konfigurasi dan dimensi apa pun. Fakta bahawa ia adalah bahagian dari saluran Orenburg, serta laluan jalan terpanjang di dunia dari Eropah ke China Barat, menjadikan persimpangan ini sangat penting.

Jambatan Vasco da Gama, Portugal

Penilaian: 4.9

Jambatan Vasco da Gama, Portugal

Panjang: 17.2 km

Jambatan dengan kabel itu dirasmikan berhampiran Lisbon di seberang Sungai Tagus pada tahun 1998. Ini bertepatan dengan peristiwa lain yang sangat penting: orang Portugis merayakan ulang tahun ke-500 penemuan oleh nenek moyang mereka yang hebat dari jalan air yang menghubungkan India dan Eropah. Terdapat bayaran untuk perjalanan di sepanjang 'Vasco da Gama' (hanya ke arah ibu kota – 2,25 euro).

Pada mulanya, projek ini sangat bercita-cita tinggi, kerana ia mengenai tarikh siap yang sangat pendek untuk mempunyai masa untuk menggabungkan pembukaan jambatan dengan tarikh ulang tahun: 4 syarikat dan kira-kira 3,300 pekerja terlibat dalam proses ini.

Fakta menarik: jambatan Vasco da Gama dianggap salah satu yang paling stabil di antara yang ada: ia dapat menahan taufan yang nyata (strukturnya akan bertahan walaupun angin bertiup hingga 250 km / j) dan bahkan gempa bumi yang kuat. Lenturan semula jadi permukaan bumi juga diperhitungkan: permukaan jambatan dibuat sedikit melengkung.

Jambatan Crimean (Kerch), Rusia

Penilaian: 5.0

Jambatan Crimean (Kerch), Rusia

Panjang: 19 km

Setelah dibuka pada tahun 2018, Jambatan Crimean secara rasmi mengambil tapak tangan antara jambatan terpanjang dari peserta sebelumnya dalam penilaian kami. Di samping itu, penyeberangan dianggap terpanjang di Rusia.

Pembinaan hubungan ini antara semenanjung dan daratan Rusia bermula setelah penjajahan Crimea ke negara itu dan kemerosotan yang mendasar atas dasar ini dalam hubungan dengan Ukraine. Laluan jambatan masa depan dipilih dari 4 pilihan. Pada masa yang sama, beberapa perkara penting dipertimbangkan: kehadiran pintu masuk ke persimpangan di kedua-dua belah pihak (kereta api, kereta api), kemungkinan harga yang lebih tinggi untuk kerja-kerja pembinaan, keadaan ais di sepanjang laluan, dan lain-lain. Keseluruhan projek menelan belanja belanjawan negara hampir 230 bilion rubel.

Susunan struktur dianggap dua bahagian: ia diwakili oleh bahagian jalan dan rel (terpisah antara satu sama lain). Persimpangan untuk kereta telah ditugaskan pada tahun 2018, tetapi pembukaan jambatan kereta api dirancang pada akhir tahun 2019.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen