8 gunung es terbesar di dunia

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Perkataan “gunung es” berasal dari Skandinavia dan secara harfiah diterjemahkan ke dalam bahasa Rusia sebagai “gunung es”. Blok ais yang besar ini, bebas melayang di laut atau lautan, biasanya terlepas dari rak es di Kutub Utara atau Antartika. Gunung es terpesona dengan keindahan dan keindahannya yang sejuk dan menyedari bahaya tersembunyi yang mereka alami kepada kapal. Di atas permukaan air, biasanya, Anda dapat melihat hanya sekitar 10% dari jumlah isipadu ais, sementara sebahagian besar gunung es terletak jauh di bawah. Itulah sebabnya para kapten kapal melakukan yang terbaik untuk menjauhkan diri dari pasukan raksasa ini – sangat sukar untuk menentukan dengan tepat bentuk dan isipadu jisim ais yang lebih rendah untuk mengelakkan perlanggaran.

Gunung es sangat menarik minat para glaciologis dan wakil-wakil dari banyak bidang sains yang lain. Beberapa saintis meneliti mereka untuk menentukan prospek pemanasan global, yang lain berusaha menggunakannya untuk menyelesaikan masalah bekalan air di negara-negara miskin dan gersang (walaupun sejauh ini tidak berhasil). Bagaimanapun, gunung es mewakili salah satu fenomena alam mati yang paling unik dan mengagumkan. Kami menjemput anda untuk mengetahui apa gunung es terbesar yang diketahui oleh orang-orang sepanjang sejarah.

Kedudukan gunung es terbesar di dunia

Pencalonan sebuah tempat Nama Kawasan
Kedudukan gunung es terbesar di dunia 8 Iceberg oleh Joseph Fletcher 90 kilometer persegi
7 Gunung es di Hemisfera Utara 260 kilometer persegi
6 C19A 5,500 kilometer persegi
5 A-38 6,900 kilometer persegi
4 B15 11,000 KILOMETER SQUARE
3 Iceberg 'Titanic'
2 Santa maria 31,000 persegi
1 Gunung es di Kepulauan Falkland

Iceberg oleh Joseph Fletcher

Penilaian: 4.3

Iceberg oleh Joseph Fletcher

Pulau ais yang besar ini, dipisahkan dari Ward Hunt Ice Shelf, pertama kali ditemui pada tahun 40-an abad XX oleh juruterbang Amerika bernama Joseph Fletcher, yang kemudian dinamakan gunung es itu. Massif setebal 50 meter dan 90 kilometer persegi telah lama menjadi lokasi pangkalan ilmiah yang melayang melakukan penyelidikan polar. Menjelang tahun 1980-an, kegiatan penelitian di pulau itu dibatasi, dan pulau es terbawa arus ke Lautan Atlantik Utara, di mana ia secara beransur-ansur mencair.

Gunung es di Hemisfera Utara

Penilaian: 4.4

Gunung es di Hemisfera Utara

Massif ais setebal 200 meter, ditemui pada tahun 2010 berhampiran Greenland, merupakan fenomena yang unik, kerana selalunya blok besar seperti itu hanya terdapat di dekat Antartika. Kawasan serpihan yang terlepas dari gletser Peterman di Greenland adalah 260 kilometer persegi, yang, misalnya, empat kali ukuran pulau Manhattan di New York. Secara beransur-ansur bergerak ke arah selatan, ia dapat menjadi ancaman nyata bagi kapal-kapal Atlantik Utara. Nasib baik, dia mengubah laluannya tepat pada waktunya dan dicairkan oleh arus hangat dari Gulf Stream.

C19A

Penilaian: 4.5

Iceberg C19A

Gunung es ini terletak di bahagian barat Laut Ross dan telah hanyut di pesisir Antartika sejak tahun 2002. Ciri-ciri iklim kawasan di mana ia didapati menyumbang kepada pencairan yang sangat perlahan. Luas blok ais gergasi mencapai 5.5 ribu kilometer persegi, yang beberapa kali lebih besar daripada ukuran London. Walaupun tidak dapat diakses lokasi gunung es, dikelilingi oleh bahagian ais lain yang lebih kecil, para penyelidik berjaya memasang peralatan pengukuran dan navigasi di atasnya. Perlu diperhatikan bahawa selain nama rasmi C19A, dia juga menerima nama Melting Bob.

A-38

Penilaian: 4.6

 Iceberg A-38

Gunung es, dengan kod bernama A-38, dipisahkan dari gletser Antartik Filchner-Ronne pada tahun 1998. Panjangnya 144 kilometer dan lebar 48 kilometer dan meliputi kawasan seluas 6,900 kilometer persegi. Setelah lama melintasi Atlantik Utara, blok ais terbelah dua, yang dirakam oleh satelit MODIS pada pertengahan tahun 2000-an. Bahagian timurnya bergerak ke arah barat laut, di mana ia kelihatan cair, sementara bahagian lain melayang di sepanjang pantai Georgia Selatan.

B15

Penilaian: 4.7

Gunung es B15

Gunung es terbesar dalam sejarah planet kita ditemui dan diterokai pada tahun 2000. Pulau ais yang besar ini dengan luas 11 ribu kilometer, yang melebihi ukuran Jamaika, yang berpisah dari Antartika, telah menyebabkan bencana penurunan populasi penguin Adélie, kerana ia menghalang penguin untuk mencari anak lembu pada waktunya. Dia juga merupakan halangan serius dalam penyediaan sumber untuk beberapa stesen kutub ilmiah. Menurut penyelidik, berat raksasa ini adalah tiga trilion tan, dan di dalamnya akan ada cukup air untuk memberi makan Sungai Nil selama lapan tahun.

Pada tahun 2005, B15 kehilangan gelaran terbesar, berpecah menjadi beberapa serpihan setelah bertembung dengan lidah ais Drygalski.

Iceberg 'Titanic'

Penilaian: 4.8

Iceberg 'Titanic'

Gunung es terkenal, perlanggaran yang menyebabkan kematian kapal terbesar pada masa itu, Titanic, terpisah dari Greenland Glacier. Pada masa perlanggaran, tingginya mencapai 105 meter, dan beratnya sekitar 420 ribu tan. Salah satu sebab kapal menyedari pendekatan gergasi ais itu terlalu lewat adalah warnanya. Itu adalah salah satu gunung es yang terbalik, yang jauh lebih gelap kerana kemasukan urat ais yang lebih padat dan kemasukan pelbagai batuan yang ditangkap semasa hanyut. Gunung es seperti “hitam” ini telah lama dianggap oleh pelaut jauh lebih berbahaya daripada blok putih biasa. Setelah bencana dahsyat yang menewaskan 1.495 orang, dia terus melayang sehingga dia berlari di sekitar Tanah Franz Josef.

Tragedi yang disebabkan oleh perlanggaran itu merupakan dorongan kuat untuk pengembangan sistem canggih untuk meramalkan laluan es melayang, yang menjadikan laluan navigasi di lintang utara dan selatan lebih selamat.

Iceberg 'Santa Maria'

Penilaian: 4.9

Iceberg 'Santa Maria'

Massif ais besar dengan luas 31.000 kilometer persegi ditemui pada tahun 1956 di bentangan utara Lautan Atlantik. Panjang dan lebarnya masing-masing 97 dan 55 kilometer. “Santa Maria” menjalani pemeriksaan dangkal oleh pakar dari USS Glacier pemecah ais tentera Amerika, tetapi tidak mungkin untuk mempelajarinya dengan lebih mendalam, kerana ia segera mencair.

Gunung es di Kepulauan Falkland

Penilaian: 5.0

Gunung es di Kepulauan Falkland

Gunung es tertinggi di planet ini ditemui pada tahun 1904 di Atlantik Selatan, berhampiran Kepulauan Falkland. Para saintis kagum dengan kepingan es yang melayang yang unik, tetapi sayangnya, ketidaksempurnaan metodologi penyelidikan dan kaedah teknikal awal abad ke-20 menyebabkan fakta bahawa hal itu tidak pernah diselidiki secara menyeluruh. Ketinggian gunung es yang tidak disebutkan namanya ini adalah 450 meter, yang melebihi ketinggian Empire State Building salah satu bangunan pencakar langit yang paling dikenali di dunia.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen