8 buku terbaik oleh penulis Jepun

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Sebilangan besar daripada kita mengaitkan Jepun dengan bunga sakura, samurai dan geisha. Walau bagaimanapun, budaya negara ini jauh lebih kaya. Sinematografi, muzik dan seni visual berkembang secara aktif di sini. Kami menjemput anda untuk melihat dunia jiwa Jepun yang misterius dan berkenalan dengan buku-buku terbaik oleh penulis Asia yang terkenal di seluruh dunia.

Kedudukan buku terbaik oleh penulis Jepun

Pencalonan sebuah tempat Nama produk penilaian
Kedudukan buku terbaik oleh penulis Jepun 1 Kobo abe. Wanita di Pasir 5.0
2 Yukio Mishima. Kuil emas 4.9
3 Haruki Murakami. Kafka di pantai 4.8
4 Ishihara Shintaro. Garam kehidupan 4.7
5 Pisang Yoshimoto. Dapur 4.6
6 Yasutaka Tsutsui. Paprika. 4.5
7 Natsuo Kirino. Pipi lembut 4.4
8 Junichiro Tanizaki 'Landskap bersalji' 4.3

Kobo abe. Wanita di Pasir

Penilaian: 5.0

Kobo abe.  Wanita di Pasir

Peringkat dibuka dengan kisah dramatik mengenai seorang saintis yang mencari spesies serangga yang jarang berlaku dan berakhir di sebuah kampung yang mencurigakan. Setiap malam tempat ini ditutup dengan pasir. Perjuangan penduduk tempatan dengan mereka sia-sia, kerana suatu hari bijirin kecil akan menutup rumah dan memusnahkan semuanya. Watak utama berusaha mencari jalan keluar dan menyelamatkan orang-orang yang tinggal di sini.

Novel “Woman in the Sands” pasti disarankan untuk dibaca oleh pelajar fakulti filologi. Ini bukan sastera hiburan, tetapi karya atmosfera yang serius yang akan memberikan emosi yang kuat, mendorong anda untuk memahami kehidupan.

Yukio Mishima. Kuil emas

Penilaian: 4.9

Yukio Mishima.  Kuil emas

Tempat kedua diambil oleh buku, pengarangnya menjadi tiga kali penama Hadiah Nobel. Kuil Emas adalah novel yang paling banyak dibaca di Jepun. Plotnya adalah peristiwa sebenar yang menimpa seorang sami Buddha yang membakar kuil Kinkaku-ji semasa kegilaan. Yukio Mishima terkejut dengan kisah ini dan menulis sebuah karya besar, menambah makna baru.

Berdasarkan ulasan, karya ini agak sukar dibaca. Tempat istimewa diberikan di sini untuk falsafah Buddha. Karya ini mengandungi banyak fakta sejarah dan perihalan operasi ketenteraan. Kemungkinan besar, tidak mudah bagi orang Kristian biasa untuk memahami keseluruhan maksud plot. Buku ini lebih sesuai untuk mereka yang gemar budaya Asia dan agama Buddha.

Haruki Murakami. Kafka di pantai

Penilaian: 4.8

Haruki Murakami.  Kafka di pantai

Ternyata Haruki Murakami mempunyai sejumlah besar peminat di kalangan pembaca Rusia dari semua peringkat umur. Buku 'Kafka di Pantai' adalah bahagian lain dari khayalan penulis. Ini adalah novel besar yang menyentuh tema hubungan antara individu, masa lalu dan masa depannya. Ini penuh dengan perincian, dialog panjang.

Plot 'bergerak' perlahan. Terdapat beberapa pemikiran yang sangat menarik dalam buku ini, adegan 'enak', nota pucat dan pemikiran keras. Cerita ini dilukis dengan jelas. Ini akan menarik minat mereka yang suka beralasan, membuat kesimpulan dan menemui rahsia dunia moden.

Ishihara Shintaro. Garam kehidupan

Penilaian: 4.7

Ishihara Shintaro.  Garam kehidupan

Pengarang buku 'Garam Kehidupan' mengabdikan hidupnya bukan hanya untuk menulis buku, tetapi juga untuk politik. Karya beliau adalah kumpulan cerita yang ditulis pada orang pertama. Ini adalah kisah Jepun yang tidak biasa mengenai pergerakan seorang pahlawan yang terus menerus melintasi laut, memburu di bawah air dan memandu dengan pantas …

Buku ini mengingatkan para pembaca kisah-kisah semasa berkumpul dengan rakan-rakan. Tidak ada kebenaran yang mendalam di sini. Teksnya ditulis dalam bahasa laconic dan meriah. Setelah membaca, hanya kesan yang menyenangkan yang tinggal. Kisah pengembaraan yang menarik akan membantu anda berehat di rumah, memperkenalkan anda kepada karya pengarang dan ahli politik yang sangat terkenal di timur. Perlu diperhatikan bahawa dari tahun 1999 hingga 2012 Shintaro Ishihara berkhidmat sebagai gabenor Tokyo. Dia terkenal dengan pandangan anti-Amerika dan penciptaan Japan Revival Party.

Pisang Yoshimoto. Dapur

Penilaian: 4.6

Pisang Yoshimoto.  Dapur

Seterusnya dalam ranking adalah buku karya penulis Jepun, Banana Yoshimoto. Perwatakan utamanya di semua bilik di rumahnya sangat menyukai dapur. Di sini dia selesa dan tenang. Mungkin inilah yang menghubungkan plot dengan tajuk karya. Teks itu sendiri menceritakan tentang kesunyian seorang wanita yang cuba membagikannya kepada seseorang.

Walaupun ada plot yang tidak masuk akal, buku ini disarankan untuk dibaca, kerana akan menarik minat banyak pembaca moden. Seseorang mengenali diri mereka sebagai wira. Daripada minus, ungkapan yang tidak dijangka dicatat dalam bentuk kasar, masa yang pantas melonjak antara peristiwa.

Yasutaka Tsutsui. Paprika.

Penilaian: 4.5

Yasutaka Tsutsui.  Paprika.

Buku seterusnya ditulis oleh seorang novelis dan penulis drama, yang termasuk dalam senarai penulis fiksyen sains terbaik dan diketahui oleh pembaca Rusia untuk adaptasi filem bukunya. Anime ini mengisahkan tentang psikiatri gadis bernama Paprika. Dia hidup pada masa ketika para saintis telah belajar untuk merawat gangguan pesakit melalui mimpi. Alat terapi jatuh ke tangan yang salah dan menjadi senjata tanpa ampun. Paprika harus menyelamatkan manusia dari ancaman.

Karya ini akan menarik minat peminat penulis, tetapi bagi mereka yang belum mengetahui karya penulis Jepun, buku itu mungkin kelihatan tidak realistik, tidak dapat difahami dan membosankan. Walau apa pun, dia layak berada di peringkat terbaik.

Natsuo Kirino. Pipi lembut

Penilaian: 4.4

Natsuo Kirino.  Pipi lembut

Wira buku 'Tender Cheeks' adalah dua pasangan suami isteri dengan anak-anak yang memutuskan untuk menghabiskan hujung minggu di dacha mereka. Terdapat tragedi yang berlaku – salah seorang ibu bapa mempunyai seorang anak perempuan berusia lima tahun yang hilang. Siasatan berlanjutan selama bertahun-tahun. Cerita ini dilengkapi dengan komponen psikologi. Menurut ingatan ibu yang hilang, dia harus belajar mengenai masa lalu keluarga yang penuh misteri.

Pembaca sangat menyukai perincian dan tragedi novel tersebut. Dalam penuturan tersebut, penulis Jepun mengemukakan beberapa versi perkembangan acara, dan pada akhir meletakkan semua yang ada di tempatnya. Akibatnya, masih ada sedikit pernyataan, yang menunjukkan bahawa anda sendiri akan memikirkannya. Buku ini akan menarik minat mereka yang lebih suka plot yang menarik, banyak pemikiran dan refleksi watak.

Junichiro Tanizaki 'Landskap bersalji'

Penilaian: 4.3

Junichiro Tanizaki 'Landskap bersalji'

Peringkat tersebut disiapkan oleh karya penulis berbakat Jepun yang terlibat bukan hanya dalam sastera, tetapi juga dalam sinematografi. Minatnya terhadap gaya Eropah banyak ditunjukkan dalam karyanya. Tanizaki dengan mahir mencipta cerita asli dan gambar yang unik. Setelah penulis terjun dalam kajian sejarah tanah airnya. Selepas itu, novel 'Snowy Landscape' muncul. Ia menggambarkan peristiwa 30-40an abad ke-20. Dalam kisahnya, ibu bapa ingin mengahwini 4 orang adik perempuan dan memilih pelindung mereka dengan teliti.

Pembaca terbenam dalam budaya Jepun dan senang dengan penerangan terperinci mengenai perkara-perkara kecil dalam kehidupan seharian. Karya ini terkenal kerana penceritaannya yang tidak tergesa-gesa, penulis dengan berhati-hati 'mengunyah' setiap peristiwa. Sebaliknya, perihalan perkara penting dan penting telah dihilangkan. Novel ini disyorkan untuk mereka yang menyukai perkembangan plot yang santai dan ingin mempelajari lebih lanjut mengenai budaya Jepun.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen