8 buku terbaik oleh Jane Austen

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Jane Austen tinggal dan bekerja di Britain pada abad ke-18 hingga ke-19, iaitu dua abad yang lalu. Walaupun jarak tempuh antara pembaca moden dan pengarang, karya-karya penyataan realisme dan satiris Inggeris masih relevan hingga hari ini. Austin telah mencipta buku-buku yang relevan sepanjang masa: mereka menggabungkan kesederhanaan plot, psikologi dan humor halus. Perlu membaca sekurang-kurangnya satu novel oleh penulis untuk menjadikan anda ingin membaca lebih banyak. Penulis memberikan sumbangan yang besar dalam pengembangan klasikisme sastera, banyak karya telah difilemkan. Memperkenalkan 8 buku terbaik karya Jane Austen.

Penilaian buku terbaik oleh Jane Austen

Pencalonan sebuah tempat Komposisi penilaian
Penilaian buku terbaik oleh Jane Austen 1 Kesombongan dan Prasangka 5.0
2 Perasaan dan kepekaan 4.9
3 Emma 4.8
4 Sebab 4.7
5 Biara Northanger 4.6
6 Taman Mansfield 4.5
7 Puan Susan 4.4
8 Cassandra yang cantik 4.3

Kesombongan dan Prasangka

Penilaian: 5.0

Kesombongan dan Prasangka

Kisah ini dibuat di England pada akhir abad ke-18. Keluarga Bennett mempunyai 5 anak perempuan, semuanya sudah berkahwin dan sedang bersiap untuk berkahwin. Bingley, jiran baru keluarga besar, menarik perhatian kepada puteri sulung Bennett, Jane, perasaannya saling berlaku, tetapi rakan protagonis, Encik Darcy, yang dibezakan oleh kesombongan, segera jatuh cinta pada gadis itu. Perkahwinan yang berjaya adalah peluang untuk hidup bahagia dan bermaruah bagi anak perempuan keluarga, kerana setelah kematian Tuan Bennett, semua harta pusaka diberikan kepada saudara lelaki.

Walaupun kelahirannya mulia, para pahlawan menunjukkan kurang adab. Tidak suka, konflik, kurang memahami, intrik – inilah yang tinggal bersama saudara perempuan dalam perjuangan mendapatkan perhatian para pelamar. Masalah hubungan saudara mara berjalan seperti garis merah sepanjang keseluruhan novel, menjadikannya mendalam, membuat anda memikirkan tingkah laku anda sendiri. Adakah Jane dan Mr Bingley akan bersama, adakah simpati mereka dapat mengatasi ujian, adakah saudari yang lain dapat memperoleh kebahagiaan? Pembaca mengetahui perkara ini hanya setelah membaca novel hingga akhir – tidak mudah untuk meramalkan hasilnya, ini adalah bakat Jane Austen.

Kebanggaan dan Prasangka adalah novel terbaik pengarang. Young Jane mula mengusahakannya pada usia 21 tahun, tetapi penerbit tidak menyukai naskah yang sudah siap, jadi terbaring di rak menunggu pelepasan kedua selama 15 tahun! Karya ini diterbitkan hanya selepas debut Jane Austen dengan karya lain.

Perasaan dan kepekaan

Penilaian: 4.9

Perasaan dan kepekaan

Novel 'Sense and Sensibility' juga terdapat di bawah judul 'Sense and Sensibility', 'Pride and Pride', ia adalah buku yang sama dan sama, tetapi dalam variasi terjemahan yang berbeza. John, anak lelaki Henry Dashwood dari perkahwinan pertamanya, mewarisi harta pusaka ayahnya dan perintahnya untuk mengurus ketiga-tiga anak perempuannya dan isteri keduanya, kerana mereka hanya mendapat sedikit sara hidup. Namun, isteri John dengan cepat membuatnya memahami bahawa saudara lelaki itu tidak mempunyai kewajipan kewangan kepada saudara perempuan. John Middleton menolong wanita, yang mengajak mereka menetap di ladangnya.

Saudara perempuan heroin pada awal novel baru berusia 16 dan 19 tahun – sudah tiba masanya untuk bermimpi cinta. Mereka mempunyai watak yang berbeza yang menentukan tingkah laku mereka dan perkembangan takdir yang berbeza. Elinor yang lebih tua dibezakan oleh akal sehat, dia menahan perasaan dan tidak menunjukkannya, tidak seperti Marianne yang lebih muda. Di antara mereka yang mana yang akan mendapat kebahagiaan mereka?

Perasaan dan Kepekaan adalah novel cinta. Saudara perempuan ini menjalani drama keluarga, masing-masing, tetapi perasaan pahlawan 200 tahun yang lalu praktikalnya tidak berbeza dengan pengalaman sezaman kita, sehingga novel ini bergema dengan pembaca hingga ke hari ini. Mengungkap plot, kami perhatikan bahawa watak saudara perempuan dalam keadaan tertentu dilicinkan dan menjadi tidak begitu berbeza.

Tugas, kehormatan, penjagaan, cinta adalah sifat asas manusia yang Jane mahir bermain dalam novelnya.

Emma

Penilaian: 4.8

Emma

Novel mengenai anak perempuan pemilik tanah kaya, Emma Woodhouse, gadis yang termenung dan ceria. Heroin membesar tanpa ibu – dia digantikan oleh gadis gadis Miss Taylor. Tetapi sudah di awal novel, mentor berkahwin, dan Emma mengucapkan selamat tinggal kepadanya. Masa lapang, ketiadaan kawan membuat diri mereka terasa, dan tidak lama kemudian Emma menjadi dekat dengan Harriet Smith, seorang gadis muda sederhana yang dibesarkan di asrama.

Perwatakan utama, walaupun kelihatannya senang, tetap sombong dan selalu menganggap dirinya betul. Dia tidak berpuas hati dengan kehidupan peribadinya kerana ikatan dengan ayahnya, tetapi dia pasti ingin terlibat dalam pembentukan keluarga rakan dan kenalannya. Harriet Smith juga menjadi gadis lain yang boleh dikahwini, Emma ingin membawanya lebih dekat dengan seorang kurir kaya raya. Adakah dia akan berjaya, adakah Emma akan sesuai dengan kehidupan peribadinya? Perhatikan bahawa acara tidak akan berkembang mengikut rancangan heroin.

Sebab

Penilaian: 4.7

Sebab

Novel paling popular seterusnya, Reason, adalah kisah puteri Baronet Sir Walter Elliot, yang, dengan kebodohan sendiri, mendapati dirinya berada dalam keadaan kewangan yang sukar. Sekarang dia perlu melunaskan hutang, kerana ini dia menyewa Killinch Hall dan pergi ke Bath.

Anne pernah jatuh cinta dengan Fredrick Wentworth yang malang, dan bersama, tetapi seorang gadis dari keluarga kaya memutuskan hubungan, menginginkan kebahagiaan kekasihnya, berdasarkan hujah-hujah. Lapan tahun telah berlalu, dan saudara-mara darahnya, secara kebetulan, menyewa harta tanah Elliot. Sekarang Anne sendiri berada dalam posisi yang tidak dapat dielakkan, dan Frederick menjadi kapten dan memperoleh hubungan, membuat banyak kekayaan. Perkara yang paling menarik ialah perasaan orang-orang muda yang pernah saling mencintai masih hidup, tetapi Wentworth tidak dapat memaafkan gadis itu atas perbuatannya dan memahaminya. Adakah Ann dan Frederick akan bersama? Pembaca belajar mengenai perkara ini hanya menjelang akhir novel.

Argumen Alasan Jane Austen ditulis pada akhir hayatnya pada tahun 1816, tetapi pembaca melihat karya itu hanya setelah kematian pengarang.

Biara Northanger

Penilaian: 4.6

Biara Northanger

Novel 'Northanger Abbey' adalah kisah ironis mengenai Catherine Morland, yang sangat gemar membaca 'novel Gothic'. Dia pasti – hidupnya dipenuhi dengan peristiwa dan misteri mistik. Jiran yang kaya membawa gadis itu bersama mereka ke Bath, di mana dia tidak lama lagi mempunyai kawan – pemuda sarkastik Henry Tinley dan Isabella Thorpe yang menipu, yang bermimpi mengahwini saudara lelaki watak utama.

Catherine membuka sisi kehidupan baru, dia menjadi pusat intrik, tetapi kehidupan di sekitarnya ternyata tidak begitu menarik, tetapi lebih banyak lagi prosa.

Tidak seperti karya lain Jane Austen, 'Northanger Abbey' tidak begitu mendalam dalam psikologi, ia dibaca dalam satu nafas.

Taman Mansfield

Penilaian: 4.5

Taman Mansfield

Fanny Price dilahirkan dalam keluarga yang miskin – ayahnya seorang pelaut miskin, akhirnya mula menyalahgunakan alkohol dan mengangkat tangannya terhadap isteri dan anak-anaknya. Untuk memberi gadis itu peluang untuk menjalani kehidupan yang baik, ibunya menghantarnya kepada kakaknya, yang telah berjaya menikah, di daerah Northamptonshire di ladang Mansfield Park. Bibi, Lady Bertram, mempunyai seorang gadis yang merindui keluarganya sendiri, tetapi sepupunya yang lebih muda Edmund menyokongnya, mereka menjalin persahabatan yang baik, gadis itu, tanpa menyedarinya, jatuh cinta dengan pemuda itu.

Bertahun-tahun berlalu, anak-anak membesar, anak perempuan Lady Bertram bermimpi menikah, anak sulung Tom akan mewarisi harta pusaka ayahnya, dan Edmund bersiap untuk menjadi imam. Fanny, seperti sebelumnya, adalah pembantu setia ibu saudaranya. Kehidupan yang biasa diukur runtuh dengan cepat ketika jiran kaya Crawford tiba dari London, seorang adik lelaki dan adik perempuan, yang memikat semua orang di harta tanah, kecuali watak utama. Sekarang hiburan di rumah digantikan oleh intrik dan cemburu. Fanny harus mempertahankan kebebasan dan cintanya sendiri. Sekarang intrik ditenun di rumah besar, semua orang berusaha mengatur kebahagiaan mereka sendiri dengan apa jua kos.

Puan Susan

Penilaian: 4.4

Puan Susan

Salah satu novel pertama karya Jane Austen terdiri daripada 41 huruf. Penulis tidak merancang untuk menerbitkan karya tersebut, terutama dalam bentuk yang tersedia untuk pembaca semasa. Janda berusia 35 tahun itu bertekad untuk berkahwin dan mencari jodoh untuk anak perempuannya. Dia memberitahu rakannya mengenai perkara ini.

Susan Veron, watak utama, bersedia untuk apa sahaja untuk mencapai cita-citanya, dia tidak dihalang oleh sebarang halangan dalam perjalanan atau perasaan orang lain. Tipu daya, manipulasi, kemunafikan – alat ini digunakan oleh janda sepanjang novel ini. Rumah yang ditinggalkan dari suaminya dijual kerana hutang, pahlawan dan anak perempuannya dihantar atas jemputan saudara lelaki suami yang telah meninggal dunia ke harta pusaka, di mana mereka tidak dijangka, tetapi bersedia untuk menerima. Si ibu mencari jodoh yang baik untuk anak perempuannya, tetapi tuan yang masih muda dan bodoh itu terbawa-bawa oleh Lady Susan sendiri. Namun, dia sudah melihat sendiri permainan ini dan mulai menenun intrik.

'Lady Susan' adalah salah satu karya Jane Austen yang paling mendalam, walaupun usia pengarangnya masih muda pada masa penciptaan cerita ini.

Cassandra yang cantik

Penilaian: 4.3

Cassandra yang cantik

Karya pendek 'The Beautiful Cassandra' adalah parodi novel sentimental pada masa itu. Ini adalah karya awal Jane Austen yang masih muda. Dalam plot, kisah seorang gadis muda yang ingin mencari pengembaraan, untuk ini dia diterbitkan.

Sukar untuk mencari karya 'The Beautiful Cassandra' di Rusia – terjemahan rasmi di negara kita belum diterbitkan, anda boleh mendapatkan kisahnya dalam yang asli dalam bahasa Inggeris atau penerbitan oleh penterjemah amatur, peminat karya Jane Austen.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen