8 baka babi terbesar di dunia

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Babi adalah satu-satunya haiwan peliharaan yang dibiakkan secara eksklusif untuk daging. Mereka juga mengambil susu dari lembu, susu dan bulu dari kambing, bahkan ayam, dan mereka 'memberi' bulu dan turun untuk mengisi bantal. Tetapi babi adalah sumber daging secara eksklusif. Tetapi apa! Dari babi hutan dewasa dari beberapa baka, anda boleh mengambil beberapa kuintal fillet, bacon dan bacon. Ini cukup untuk memberi makan seisi keluarga selama 4-6 bulan.

Dan biarkan sebilangan orang tidak menyukai rasa daging babi. Haiwan ini benar-benar memberikan banyak daging – dan ini sangat penting. Bagi mereka yang tidak mahu lagi pergi ke pasar untuk babi dan daging babi lagi, kami telah mengumpulkan penilaian 8 baka babi terbesar di dunia.

Kedudukan baka babi terbesar di dunia

Pencalonan sebuah tempat Keturunan Had Berat
Kedudukan baka babi terbesar di dunia 8 Babi inggeris putih 280 kg.
7 Babi putih Latvia 320 KG.
6 Babi Mirgorod 330 KG.
5 Landasan 330 KG.
4 Babi putih stepa Ukraine 350 KG.
3 Babi putih besar 370 KG.
2 Duroc 370 KG.
1 Babi hitam besar 400 KG.

Tempat ke-8: Babi Inggeris putih (berat hidup hingga 280 kg)

Penilaian: 4.3

Babi inggeris putih

Babi Putih Inggeris adalah baka yang ideal untuk penternak yang mahukan kitaran pertukaran cepat. Perwakilan spesies ini memperoleh massa beberapa kali lebih aktif daripada kebanyakan yang lain. Jadi, sudah pada hari ke-200 hidup, babi hutan memiliki berat 100 kg, dan pada usia 1.5 tahun mereka mencapai jisim akhir 280 kg.

Ini mengurangkan kitaran pertumbuhan dengan ketara. Tidak perlu menunggu penyembelihan selama beberapa tahun, hasil pertama akan muncul tahun depan setelah pembukaan ladang. Ia juga berguna untuk pemilik isi rumah pemula yang sering tidak dapat menangani makan jangka panjang sebelum mencapai berat badan yang dapat dipasarkan.

Kadar pengambilan ini disebabkan oleh kekhususan pemilihan. Nenek moyang keturunan Inggeris berwarna putih adalah tiga jenis babi sekaligus – Portugis, Cina dan Inggeris tempatan. Dari yang pertama dan yang kedua mendapat kematangan awal, dan yang ketiga memungkinkan haiwan untuk menyesuaikan diri dengan iklim negara asal yang tidak begitu baik. Ngomong-ngomong, itulah sebabnya wakil keturunan sangat jarang jatuh sakit dan layu ketika tumbuh di wilayah Rusia Tengah dan negara-negara CIS yang berdekatan.

Babi Inggeris putih tergolong dalam baka daging. Iaitu, selepas penyembelihan, lebih daripada 60% produk siap akan menjadi fillet tulen. Sebenarnya, inilah sebabnya saiznya besar – dalam bentuk 'masak', haiwan itu mencapai panjang 2 meter.

Tempat ke-7: Babi putih Latvia (sehingga 320 kg berat hidup)

Penilaian: 4.4

Babi putih Latvia

Putih Latvia adalah salah satu keturunan babi 'termuda'. Secara rasmi didaftarkan pada tahun 1967, dan pemilihan spesies tersebut bermula pada akhir abad ke-19. Antara nenek moyang bukan sahaja haiwan tempatan, tetapi juga keturunan putih Jerman, dan juga haiwan Inggeris. Oleh kerana keturunan muda, praktikalnya tidak biasa di Rusia, dan, sebagai peraturan, hanya terdapat di ladang anak kecil di barat laut negara ini.

Hasilnya adalah baka penghisap daging yang 'universal'. Jadi, sehingga 60% fillet dan hingga 3.7% daging keluar dari bangkai. Ketebalan daging, bagaimanapun, agak kecil dan jauh lebih rendah daripada baka yang dibiakkan khas di Ukraine – dan rata-rata adalah 2.8 cm. Walau bagaimanapun, ini cukup untuk pemakanan harian.

Di samping itu, babi putih Latvia 'matang awal'. Sudah 6 bulan selepas kelahiran, haiwan itu mencapai berat 100 kilogram. Berat maksimum ialah 320 kg, seperti biasa untuk babi hutan. Baka ini mudah dibiakkan kerana ukuran rata-rata sampah adalah 11-12 babi, yang mencapai 'pengeluaran susu' sudah sekitar 70 kg.

Walau bagaimanapun, pembiakan lemak dan babi besar dari baka ini harus dilakukan dengan berhati-hati. Oleh kerana mereka tidak terlalu kuat dengan jumlah lemak yang tinggi, mereka boleh mula sakit. Di samping itu, wakil-wakil baka dibezakan oleh beberapa kerakusan, oleh itu, kos makanan untuk penyelenggaraan hampir lebih besar daripada spesies lain.

Tempat ke-6: Babi Mirgorod (sehingga 330 kg berat hidup)

Penilaian: 4.5

Babi Mirgorod

Baka Mirgorod tergolong dalam arah berminyak, iaitu pada dasarnya haiwan ini memberikan lemak. Tidak ada banyak fillet secara langsung. Namun, 'babi' ini tidak dibiakkan untuknya.

Lard dari baka Mirgorod dianggap sebagai standard. Ketebalannya rata-rata sekitar 4.5 cm.Selain itu, rasa produk ini diakui sangat baik. Penduduk Mirgorod berasa bangga dengan pencapaian penternakan ini dan setiap tahun, pada awal Disember, mereka mengadakan percutian yang dikhaskan untuk baka yang mereka bina.

Pembiakan untuk keturunan agak sukar. Para pendahulunya dikeluarkan oleh rakyat Ukraine sendiri. Kemudian perwakilan berminyak terbaik disilangkan dengan babi putih Eropah – dan mendapat baka Mirgorod yang sama. Ia dicirikan oleh warna yang tidak biasa, hitam-putih (itulah sebabnya ia juga disebut 'pockmarked'), dan perlembagaan besar dan besar.

Seperti biasa, babi hutan lebih berat daripada betina. Berat hidup mereka boleh mencapai 330 kilogram! Haiwan mencapai ukuran normal pada usia 36 bulan – maka beratnya, biasanya, adalah 275 kilogram. Tidak ada banyak daging di bangkai – hingga 55% (pada 85% berat bangkai). Baka ini dianggap agak mudah dibiakkan, kerana betina memiliki 10-11 anak babi per sampah. Satu-satunya perkara ialah anda perlu memberi makanan kepada gerombolan ini, kerana haiwan muda menambah berat badan sehingga 700 gram sehari.

Penternak telah menentukan bahawa makanan yang banyak adalah makanan terbaik untuk spesies ini. 'Babi' terpantas memperoleh otot dan lemak pada kentang, silase jagung dan bahan mentah yang serupa.

Tempat ke-5: Landrace (sehingga 330 kg berat hidup)

Penilaian: 4.6

Landasan

Landrace adalah baka babi pertama yang dibiakkan khas untuk pengeluaran daging. Pemilihan dilakukan di Denmark menggunakan perwakilan tempatan. Mereka menyeberangi mereka dengan babi putih yang besar, dan memasukkan lebih banyak produk protein yang berasal dari haiwan dalam makanan.

Hasilnya, bangkai Landrace mengandungi sejumlah besar daging tanpa lemak. Lapisan lemak subkutan agak nipis. Namun demikian, berkat beberapa lapisannya, diselingi dengan sisipan otot, ia menghasilkan daging yang sangat baik.

Kelebihan utama Landrace adalah 'kematangan awal'. Jadi, haiwan itu mencapai berat 100 kilogram setelah hanya enam bulan memberi makan. Satu-satunya perkara yang perlu dipertimbangkan adalah tuntutan tinggi terhadap syarat-syarat penahanan, dan juga keperluan untuk memasukkan protein haiwan dalam makanan. Barulah daging dan produk lain benar-benar enak.

Oleh kerana 'kematangan awal' dan rasa daging yang menyenangkan, kawasan tanah meluas dalam penternakan domestik. Mereka dijumpai di ladang subsidiari dan di ladang industri besar. Babi babi dewasa dapat mencapai berat 330 kilogram, tetapi biasanya mereka akan menyembelih sedikit lebih awal – sekitar 300 kg.

Landrace juga digunakan untuk pembentukan keturunan dari babi keturunan lain. Mereka mudah kawin dengan spesies biasa di ladang, dan 10-12 anak babi yang disilangkan diperoleh di tempat sampah. Rasa daging mereka juga enak.

Tempat ke-4: Babi putih stepa Ukraine (sehingga 350 kg berat hidup)

Penilaian: 4.7

babi putih stepa krainsky

Babi putih stepa Ukraine adalah salah satu baka yang paling biasa dalam penternakan di negara masing-masing. Ia dikembangkan oleh Akademi Agraria Nasional berdasarkan cadangan biosfer Askania-Nova, yang terletak di wilayah Kherson, dan pertama kali didokumentasikan pada tahun 1934. Hari ini, ia tumbuh secara aktif di selatan Ukraine, dan juga di Rusia di wilayah Rostov, Stavropol dan wilayah Krasnodar. Di samping itu, baka ini diwakili di beberapa negara di ruang pasca-Soviet.

Geografi taburan ini dijelaskan oleh fakta bahawa baka ini bertahan paling baik di iklim panas dan gersang. Dalam keadaan cuaca sederhana, babi tidak melakukannya dengan baik, menambah berat badan secara perlahan dan mencapai berat yang boleh dipasarkan.

Baka ini tergolong dalam arah pemakanan daging yang universal. Ia mengasimilasikan sebatian makanan yang tidak terlalu kaya dengan nutrien (contohnya, bahan mentah sayur-sayuran dan makanan pukal lain), tidak bersahaja untuk menjaga keadaan. Berat badan meningkat secara perlahan – mencapai 100 kg pada usia kira-kira 7-8 bulan – tetapi bertambah besar. Jisim babi hutan boleh menjadi 300-350 kilogram. Hasil mematikan – sehingga 84%.

Tempat ke-3: Babi putih besar (sehingga 370 kg berat hidup)

Penilaian: 4.8

Babi putih besar

Babi putih besar adalah salah satu keturunan yang paling terkenal dan paling 'kuno'. Ia dibiakkan oleh penternak Inggeris pada abad sebelum yang lalu. Sekarang baka ini adalah salah satu yang paling popular di pertanian Rusia, kerana ia disesuaikan dengan iklim yang sederhana dan tidak menuntut menjaga keadaan. Tetapi dia menderita panas dan sinar matahari, yang disebabkan oleh warna putih haiwan itu.

Menurut penyelidikan, kira-kira 85% daripada jumlah populasi babi di Rusia diwakili oleh baka ini. Ia tergolong dalam sejenis sejenis daging yang menghisap daging, oleh itu memenuhi keperluan produk dengan sempurna. Selain itu, sangat besar – berat babi hutan dewasa boleh mencapai 370 kilogram.

Babi putih besar menempati tempat yang istimewa dalam pemilihan baka lain. Ia sering digunakan untuk pembiakan silang dengan spesies asli dalam usaha mencapai sifat pertanian yang lebih baik. Dan cukup berjaya. Hampir semua baka dalam peringkat kami mempunyai babi putih yang besar dalam 'silsilah' mereka.

Kelebihan utama baka ini adalah rasa daging yang sangat baik. Ia tidak ramping, seperti yang kelihatannya, tetapi marmar. Serat otot di bahagian luka diserap dengan potongan lemak. Terima kasih kepada struktur ini, ia mengekalkan kelembutan dan kesegarannya semasa rawatan haba, yang sangat digemari oleh pelanggan.

Tempat ke-2: Duroc (berat hidup hingga 370 kg)

Penilaian: 4.9

Duroc

Duroc adalah baka daging babi dan daging yang dibawa dari Amerika. Ia agak berbeza dengan spesies lain. Pertama, duroc mempunyai warna khas (sut) – dari warna keemasan hingga merah bata, bahkan merah ceri dijumpai. Dan kedua, babi spesies ini mempunyai domba besar, sangat ketara dan mengagumkan. Sebenarnya, demi mereka, mereka ditarik balik.

Rasa daging yang dikeluarkan dari babi ini sangat enak. Sebahagiannya disebabkan oleh fakta bahawa perkembangan normal memerlukan kawalan ketat terhadap diet haiwan, menambahkan lebih banyak produk protein padanya. Tetapi mereka tidak begitu aneh dengan kondisi penahanan dan cuaca, dan dapat ditanam di berbagai zona iklim. Adakah itu untuk Rusia dan negara-negara CIS, Duroc masih babi yang terlalu eksotik.

Kematangan awal Durk juga berada pada tahap yang sangat baik. Mereka mencapai jisim 100 kilogram dalam waktu kurang dari enam bulan, menambah hingga 940 gram berat hidup setiap hari. Walau bagaimanapun, pada masa akan datang, kadar pertumbuhan agak perlahan. Babi hutan dewasa berumur 2-3 tahun boleh menimbang hingga 370 kilogram. Hasil mematikan hingga 86%.

Kesuburan dyurk betina kurang daripada babi lain, dan hingga 9-10 babi. Namun, anak lembu menjaga keturunan mereka, yang menjamin kadar kelangsungan hidup yang tinggi. Duroc, pada dasarnya, dibezakan dengan sikap yang baik dan tenang, tetapi wanita semasa mengasuh ibu bapa menunjukkan sisi terbaik mereka – mereka memberi banyak susu dan menjaga keturunan.

Tempat pertama: Babi hitam besar (hingga 400 kg berat hidup)

Penilaian: 5.0

Babi hitam besar

Baka sejagat yang berkaitan dengan orientasi makan daging. 'Babi' hitam ini adalah babi terbesar di dunia! Babi babi individu dapat tumbuh hingga 400 kilogram, walaupun kebanyakan dari mereka berhenti menambah berat badan sekitar 350 kg. Lebih daripada 50% beratnya adalah daging tanpa lemak dan bersih. 40% lagi sudah gemuk.

Babi hitam besar dibezakan dengan konformasi berkadar dan warna gelap dengan bulu yang agak panjang. Namun, keseluruhan gambar dimanjakan oleh lipatan kulit, akibatnya haiwan tersebut tidak secantik wakil spesies lain. Tetapi biasanya babi tidak dipelihara untuk bahagian luar.

Babi hitam besar dibiakkan dengan baik. Terdapat sehingga 12 babi dalam satu sampah. Selain itu, babi babi ini mudah disilangkan dengan wakil spesies lain – contohnya, dengan putih besar. Ini membantu meningkatkan kadar kelangsungan hidup keturunan dan meningkatkan rasa enak daging.

Kelemahan penting dari babi hitam besar adalah kenaikan berat badannya yang agak perlahan. Haiwan, sebagai peraturan, mencapai tanda 100 kg pada 7-8 bulan keberadaannya. Untuk kenaikan berat badan 1 kg, diperlukan untuk menghabiskan sehingga 4.5 unit makanan. Walaupun begitu, kenaikan berat badan stabil dan tahan lama, iaitu dengan usia 3-4 tahun, babi 'bertambah gemuk' hingga hampir setengah tan.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen