7 ubat moden untuk alahan makanan

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Anehnya, hampir semua makanan boleh dianggap berpotensi alergi pada orang tertentu. Hanya air, garam, dan gula yang tidak menyebabkan alahan. Tetapi air juga boleh menyebabkan reaksi kulit alergi seperti urtikaria, garam berlebihan menyebabkan pembengkakan dan peningkatan tekanan darah, dan gangguan metabolisme glukosa, pada akhirnya, boleh menyebabkan diabetes mellitus.

Berkaitan dengan alahan makanan, terdapat trend yang berkaitan dengan usia. Alahan makanan terutamanya masalah kanak-kanak. Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, rata-rata prevalensi alergi makanan pada populasi global adalah 2.5%.

Ini bermaksud bahawa satu daripada 40 orang, termasuk bayi dan orang tua, akan menunjukkan tanda-tanda tindak balas imun tempatan atau sistemik terhadap makanan tertentu. Tetapi jika kita mengambil negara-negara maju secara ekonomi, maka bayi menderita lebih kerap – rata-rata 7% kanak-kanak. Pada masa remaja, kejadian alahan makanan menurun kepada 3%, dan pada orang dewasa kejadiannya lebih rendah. Ini, tentu saja, disebabkan oleh fakta bahawa kanak-kanak masih mempunyai sistem imun yang belum matang, dan ia sering bertindak balas di tempat yang salah, dan tidak di sana, sebagaimana mestinya.

Tetapi jika kita tidak mengambil populasi rata-rata, yang secara praktikalnya sihat, tetapi, misalnya, yang dikompromikan – kanak-kanak dengan penyakit alergi, maka jumlah kes alergi makanan meningkat dengan ketara. Daripada 10 kanak-kanak dengan dermatitis atopik, tiga daripadanya adalah alahan makanan yang teruk. Oleh itu, dalam subpopulasi ini, jumlah penghidap alergi makanan adalah 30%. Ini menunjukkan bahawa alergi makanan, terutama pada masa kanak-kanak, mungkin menjadi penanda gangguan imunologi imun umum.

Oleh itu, pada dasarnya, artikel ini ditujukan untuk ibu bapa kanak-kanak yang mempunyai tanda-tanda alahan makanan tertentu. Oleh itu, kajian semula ubat-ubatan akan selembut mungkin, dan bahkan dirancang untuk digunakan pada bayi. Tetapi pesakit dewasa dengan reaksi alergi terhadap produk makanan juga boleh menggunakan semua ubat tersebut, yang akan dibincangkan kemudian, tetapi, tentu saja, seperti yang ditetapkan oleh doktor. Pertama, mari kita tentukan alergen makanan untuk 'mengenal musuh dengan penglihatan'. Bagaimanapun, lebih baik menghindari bahaya daripada minum ubat kemudian.

Apakah alahan makanan dan alergen?

Hampir selalu, zat-zat dalam makanan yang menyebabkan reaksi alergi adalah protein, kerana protein adalah imunogenik dan sistem pertahanan tubuh memberi tindak balas yang terbaik kepada mereka. Tindak balas ini terdiri daripada penghasilan imunoglobulin alergi kelas E, atau berlakunya reaksi selular. Imunoglobulin E, yang kadang-kadang disebut reagen, dan memantapkan tindak balas imun yang cepat, biasanya tidak ada dalam plasma darah. Mereka muncul di hadapan parasit, kerana cacing sangat alergi, terutama antigen permukaannya.

Sekiranya terdapat alergen, imunoglobulin ini mengikat sel-sel khas, melampirkan alergen makanan ini kepada mereka, dan amina aktif secara biologi, terutamanya histamin, dibebaskan. Dan dia sudah menyebabkan urtikaria, dan edema Quincke, kulit gatal, dan lacrimation, dan serak, dan bengkak lidah. Mekanisme yang sama adalah inti dari diagnosis, dan digunakan dalam ujian alergi.

Alergi makanan yang sama selalu ditakrifkan sebagai tindak balas sesat, atau patologi terhadap makanan atau bahan apa pun, di mana mekanisme imun tempatan atau umum terlibat.

Gambaran Keseluruhan Ubat Alergi Makanan

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
1 Telur ayam
2 Kacang tanah dan kacang
3 Susu lembu
4 Produk soya
5 Makanan laut – ikan dan makanan laut
6 Bijirin dan alergennya
7 Bahan tambahan, pengawet, penambah rasa …
Prinsip asas rawatan
TERAPI UBAT 1 Ketotifen (Zaditen) RUB 62
2 Fenistil 391 RUB
GENERASI KEDUA, SAMA KETIGA 1 Desloratadin (Erius, Desal, Lordestin, Nalorius, Ezlor, Elisey) RUB 538
2 Loratadin (Claritin, Claridol, Lomilan, Loratavel) RUB 29
3 Levocetirizine (Zodak-Express, Suprastinex, Ksizal) 279 r
4 Rupatadine fumarate (Rupafin) 460 RUB
Cadangan pemakanan untuk ibu yang menyusu dengan alahan anak

Apa yang menyebabkan alahan makanan?

Bahan protein yang menyebabkan alahan boleh menjadi kompleks, iaitu glikoprotein, atau sederhana. Berat molekul mereka biasanya 10 hingga 70 kilodalton (kDa), dan potensi protein menjadi alergen bergantung pada pusat struktur tertentu yang dapat bertindak balas dengan imunoglobulin. Untuk menjadi alergen, zat mesti berterusan. Ia mesti termostabil agar tidak runtuh semasa mendidih dan menggoreng, larut dengan baik di dalam air, dan tahan terhadap tindakan jus gastrik dan enzim pankreas, iaitu tahan asid dan tahan terhadap proteolisis.

Terdapat sebilangan besar alergen protein yang memenuhi syarat-syarat ini, namun demikian, hampir 90% daripada semua kes reaksi alergi makanan pada orang dewasa dan kanak-kanak menyumbang hanya 8 makanan, yang sangat memudahkan diagnosis. Setiap alergen yang terkenal ini akan dikaji secara ringkas di bawah, mengikut urutan kepentingan dan kekerapan.

Anehnya, coklat berkualiti tinggi yang sebenar, yang masih dianggap sebagai alergen 'menakutkan', sebenarnya tidak menyebabkan reaksi alergi. Sekiranya kita bercakap mengenai luka parah yang berakhir dengan kejutan anaphylactic, dan bahkan kematian, maka alasannya adalah kacang tanah, pelbagai makanan laut dan krustasea, iaitu udang, ikan, dan spesies hazelnut. Sekiranya pesakit hanya mempunyai alahan makanan, maka risiko komplikasi teruk, kejutan dan kematian sangat rendah. Tetapi ia meningkat secara serius sekiranya bantuan perubatan diberikan tepat pada waktunya, atau terdapat sejumlah besar penyakit alergi yang berkaitan, dan, terutama sekali, asma bronkial. Apakah makanan Allergic Big Eight?

Lapan Yang Hebat

Makanan G8 disenaraikan mengikut urutan yang sesuai dengan kekerapan alahan makanan. Walau bagaimanapun, tidak boleh diandaikan bahawa jika seseorang mempunyai toleransi terhadap semua makanan G8, maka mereka tidak alergi terhadap makanan. Dia dapat hidup selama beberapa dekad, dan kemudian menghadapi kemerosotan kesejahteraan yang tidak dapat dijelaskan, misalnya, dengan memakan strawberi. Ini tidak termasuk dalam senarai ini, tetapi boleh menyebabkan reaksi teruk, hingga kejutan anaphylactic.

Di samping itu, anda perlu memahami bahawa senarai ini masih bersyarat. Lagipun, satu dan produk yang sama dapat diproses secara termal, ia boleh dimasak dalam jangka masa yang lama, dan proses ini dapat menyebabkan fakta bahawa sebilangan alergen akan kehilangan daya agresifnya, sementara yang lain, sebaliknya, akan meningkatkan sifat berbahaya mereka. Telur ayam kegemaran semua orang membuka perarakan yang menyedihkan.

Telur ayam

Telur ayam.jpg

Telur ayam cap merah terbaik, terbesar dan segar mengandungi sebanyak 13 alergen protein, seperti ovoglobulin dan ovomucoid. Sebilangan daripadanya bukan alergen lengkap kerana boleh pecah ketika dipanaskan. Akibatnya, 50% orang yang alergi terhadap telur ayam dapat bertolak ansur dengan telur ketika datang ke telur rebus, misalnya, dalam salad. Tetapi kadang-kadang telur rebus menyebabkan reaksi alahan, dan mereka paling sukar sekiranya menggunakan telur rebus dalam beg, dan terutama bagi mereka yang suka 'eggnog'.

Kacang tanah dan kacang

Kacang tanah dan kacang.jpg

Kacang tanah, atau kacang tanah, adalah antara alergen yang paling teruk dan berbahaya. Selain kacang tanah, kedelai juga merupakan bagian dari keluarga kekacang, dan juga menunjukkan sifat alergi yang kuat. Hampir semua protein kacang alergen, tetapi mereka sering memasuki badan tanpa amaran. Jejak kacang sering dijumpai dalam pelbagai rempah-rempah, ia adalah sebahagian daripada coklat, dan jika anda selalu memperhatikan hal ini, maka seseorang akan mengetahui bahawa kacang tanah terus menerus dan mengganggu kehidupannya.

Keadaan ini diperburuk oleh fakta bahawa kedua-dua memanggang dan mendidih meningkatkan sifat alergen kacang ini. Dikatakan di atas bahawa pada kanak-kanak kecil, terutama mereka yang menderita asma bronkial, alergi kacang boleh menyebabkan kejutan anaphylactic, dan bahkan kematian. Walau bagaimanapun, 20% daripada anak-anak yang telah bereaksi terhadap kacang tanah, kemudian menjadi toleran terhadapnya, dan berhenti menganggap kacang ini sebagai alergen.

Kacang-kacangan lain juga harus disebutkan, hampir semua kacang ini digunakan dalam perniagaan masakan. Ini adalah pistachio, walnut, mete, chestnut, kacang Brazil, badam dan macadamia, hazelnut. Hanya kekacang pinus yang terkecuali: alahan berkembang kepada mereka lebih jarang.

Susu lembu

SUSU SAYANG.jpg

Protein susu lembu memimpin, dan menduduki tempat pertama dalam kekerapan berlakunya alahan makanan pada kanak-kanak pada tarikh awal kejadiannya. Kadar tertinggi diperhatikan pada tahun pertama kehidupan: ini adalah kira-kira setiap bayi ke-30. Pada usia 5 tahun, kanak-kanak meningkatkan sistem imun mereka, dan 8 dari 10 tidak lagi sensitif terhadap susu lembu, dan pada usia remaja, angka ini menurun hampir kepada sifar.

Oleh itu, titik Big Eight ini mesti dibaca dengan teliti sama ada oleh ibu-ibu anak kecil, atau oleh gadis-gadis yang bersiap untuk menjadi seorang ibu. Mana-mana protein susu boleh menjadi alergen, tetapi selalunya ia adalah serum albumin, beta-lactoglobulin, dan kedua-dua bentuk kasein. Kita tidak boleh berfikir bahawa menukar susu kambing akan memperbaiki keadaan, malah boleh bertindak sebagai alergen silang. Situasi ini rumit oleh fakta bahawa alergen susu tahan mendidih, pasteurisasi, dan bahkan pengeringan, jadi susu tepung juga alergen. Sebab yang paling biasa untuk perkembangan alahan pada bayi adalah makan dengan susu formula, dan ini mesti diingat.

Produk soya

PRODUK KEDAI.jpg

Produk kedelai jarang dibeli dan digunakan dalam bentuk tulennya, tetapi ia sering ditambahkan pada pelbagai produk, dan mereka juga bangga dengannya. Protein kedelai, tentu saja, merupakan alternatif lengkap untuk daging, tetapi alergen seperti glisinin dan konglikin menentukan alergi soya yang agak teruk, dengan reaksi umum atau sistemik yang ketara. Selalunya, rongga mulut terjejas, dan kacang soya yang tidak dirawat membawa kepada perkembangan kejutan anafilaksis. Walaupun di negara maju moden, termasuk Rusia, pada abad ke-21, anda dapat melihat gejala manifestasi alahan ringan di rongga mulut, atau bahkan jalan tanpa gejala. Untuk manifestasi ringan ini, seseorang mesti 'berterima kasih' kepada rawatan panas, kerana alergen soya sangat tidak stabil secara termal.

Makanan laut – ikan dan makanan laut

HADIAH LAUT - IKAN DAN LAUT.jpeg

Ikan dan makanan laut adalah alergen tahan lasak. Proteinnya termostabil dan tidak hancur walaupun semasa memasak, membakar, dan mengukus dalam jangka masa yang lama. Cod sangat alergenik, dan makanan laut seperti udang, ketam, udang karang, kerang, iaitu krustasea dan kerang.

Albumin alergi pada ikan yang berlainan sangat serupa strukturnya, dan ini memudahkan reaksi alahan silang. Sekiranya seseorang mempunyai alergi terhadap ikan kod, tetapi dia makan pollock, maka reaksi ini juga dapat menampakkan dirinya dalam pollock, hanya kerana proteinnya mempunyai struktur yang sangat serupa.

Adalah penting bahawa, tidak seperti susu, alergi terhadap ikan berterusan seumur hidup, seperti alergi terhadap udang yang sama. Ciri yang sangat penting dan tidak menyenangkan akan menjadi reaksi alahan yang teruk walaupun terdapat pengambilan alergen yang tidak signifikan ke dalam badan. Keadaan ini dapat menampakkan diri dengan semua jenis alahan, sehingga kejutan anaphylactic.

Sekiranya terdapat alergi terhadap krustasea, maka seseorang dilarang memiliki akuarium jika seharusnya memberi makan ikan dengan makanan kering, termasuk daphnia atau copepod. Pengambilan zarah makanan kering terkecil ke dalam paru-paru akan menyebabkan reaksi pernafasan yang serius, hingga serangan asma bronkial dan bronkospasme.

Bijirin dan alergennya

Bijirin dan alergennya.jpg

Sudah tentu, alergen tumbuhan yang paling terkenal adalah gluten, yang terdapat dalam produk barli, rai dan oat. Protein kedua adalah gliadin, yang terdapat dalam gandum. Anak-anak kecil juga yang pertama menderita, bermula pada usia enam bulan, ketika mereka diperkenalkan dengan makanan pelengkap. Bayi boleh mengalami reaksi sistemik yang teruk, dan dari yang terkenal boleh juga terdapat manifestasi sindrom alergi oral yang disebut, yang disertai dengan reaksi alergi pada rongga mulut, tetapi kita akan membincangkannya kemudian.

Bahan tambahan, pengawet, penambah rasa …

Bahan tambahan, pengawet, penambah rasa.jpg

Kumpulan ini merangkumi sebilangan besar alergen yang berbeza. Nasib baik, alergen ini bukan lagi anggota G-8, dan alahan teruk hanya terdapat pada satu dari setiap seribu. Pertama sekali, kita bercakap mengenai rempah semula jadi seperti safron. Ini juga gelatin, pektin, carrageenan, pewarna annatto, yang digunakan dalam pembuatan keju. Carmine, pewarna merah yang berasal dari serangga, adalah alergen yang kuat. Pengawet seperti asid benzoat, salisilat, sering menyebabkan serangan asma bronkial.

Silang kejutan

Sekiranya seseorang telah mengenal pasti alergen, maka ada kemungkinan toleransi akan berkembang kepadanya, dan dia tidak akan lagi menimbulkan reaksi alergi seiring bertambahnya usia. Tetapi ini tidak selalu berlaku. Lebih sering daripada tidak, terdapat 'kejutan' yang tidak menyenangkan sebaliknya disebut reaksi balas alahan.

Oleh itu, jika seseorang mempunyai alergi yang jelas terhadap serbuk sari cacing cacing, dan dia tidak bertolak ansur dengan tempoh berbunga, maka dia dapat bereaksi terhadap saderi, wortel, dill, jintan dan anise, terhadap lada merah dan bunga chamomile.

Sekiranya seseorang mula berair, menyumbat hidung dan membengkak mukanya sebagai tindak balas terhadap debunga bunga matahari, maka dia akan mengalami reaksi alergi yang sama terhadap minyak bunga matahari, dan semua produk yang mengandungi minyak ini. Ini adalah mayonis, mustard, halva, dan sebagainya. Dalam kes ini, tidak ada tindak balas silang, hanya terdapat serbuk sari di produk akhir, tetapi ia dibungkus dan disembunyikan dengan sangat mendalam.

Seorang pesakit dengan alergi yang teruk pada rambut kucing mungkin tidak bertoleransi dengan daging arnab, dan pesakit dengan intoleransi cendawan kehilangan kegembiraan memakan kefir, keju yang pelbagai dengan acuan, dan juga produk yang dibuat dari adunan ragi, kerana kulat 'berfungsi' di mana-mana.

Terdapat juga kombinasi yang lebih tidak masuk akal. Lelaki dan wanita yang alah kepada kondom, iaitu susu getah semula jadi, cenderung mendapat alpukat dan buah berangan, buah ara dan bayam, tomato dan nanas sebagai sumber alahan makanan. Senarai ini dapat diteruskan untuk jangka masa yang lama, anda hanya perlu mengetahui tentang kejutan seperti itu.

Sebelum meneruskan penerangan mengenai ubat-ubatan untuk alahan makanan, kami menerangkan manifestasi yang paling kerap.

Bagaimanakah alergi makanan terwujud?

Alergi makanan, seperti bentuk alergi apa pun, boleh berlaku baik dalam bentuk gejala tempatan dan juga gejala umum. Jeneral jauh lebih berat daripada yang tempatan. Yang paling biasa adalah sindrom alahan oral atau oral. Terdapat gatal di dalam mulut, sedikit bengkak dan kemerahan membran mukus. Selalunya ini adalah penyebab alergi silang terhadap serbuk sari, dan juga alergi terhadap udang – krustasea. Manifestasi tempatan kedua adalah konjungtivitis dan rinitis. Ini adalah pembuangan air besar dari hidung yang bengkak dan bengkak, mata berair, kemerahan dan gatal-gatal di mata. Tempat ketiga dalam frekuensi ditempati oleh apa yang disebut gejala gastrointestinal iritasi pada saluran gastrousus. Ini adalah loya, sakit perut dan cirit-birit, muntah yang berkaitan dengan pengambilan makanan.

Akhirnya, reaksi umum seperti kejutan anaphylactic juga mungkin. Tetapi walaupun tidak ada tanda-tanda kejutan, yaitu penurunan tekanan yang tajam dan kemerosotan hemodinamik sistemik, maka mungkin ada ancaman nyata bagi kehidupan. Ini adalah sesak nafas yang berkaitan dengan bronkospasme yang sangat teruk, serta edema laring, apabila terdapat halangan mekanikal terhadap penembusan udara ke saluran pernafasan. Dalam kes ini, nyawa dapat diselamatkan dengan operasi mendesak – konikotomi, apabila diperlukan untuk memberi akses udara ke laring, secara harfiah dengan memotong kerongkong.

Prinsip asas rawatan

Sebelum menetapkan ubat, mari cuba sama sekali tanpa ubat. Untuk melakukan ini, pesakit menyimpan buku harian makanan yang disebut, di mana dia menerangkan setiap produk yang dimakan secara terperinci dan teliti, dan kemudian menerangkan sama ada terdapat perubahan dalam kesejahteraan atau tidak. Menyimpan buku harian makanan yang betul adalah kunci untuk terapi penghapusan yang disebut. 'Penghapusan' bermaksud penyingkiran, dan ini adalah cara untuk mengenal pasti alergen dengan membuang makanan yang disyaki secara berkala dari menu selama satu atau dua minggu. Satu-satunya kelemahan adalah banyak masa.

Sudah tentu, bukan hanya satu alergen yang boleh menyebabkan alergi makanan pada pesakit, tetapi beberapa. Kemudian diambil diet hypoallergenic umum, yang disebut diet asas. Selalunya, ini adalah diet yang sangat kaku, jadual nombor lima, yang biasanya diresepkan untuk kerosakan hepatitis akut, hati dan saluran empedu. Semua makanan direbus, dikukus, dan penerangan terperinci mengenai diet ini terdapat dalam pelbagai buku teks pemakanan. Apabila pesakit mengalami kemerosotan yang stabil, selama sebulan atau lebih lama, maka alergen yang diduga secara beransur-ansur diperkenalkan ke dalam diet. Sebaik sahaja reaksi yang dijangkakan berlaku, alergen yang disyaki akan dijumpai. Secara semula jadi, produk dari G8 diperkenalkan terlebih dahulu, kerana ada kemungkinan besar untuk mengesan alergen.

Di bawah ini kita akan membincangkan mengenai ubat-ubatan yang paling berkesan dan popular untuk alahan makanan, yang boleh dibeli di Persekutuan Rusia di farmasi dari semua bentuk pemilikan. Untuk setiap ubat, INN, International Nonproprietary Name, nama ubat asli (jika ada), dan salinan komersial akan diberikan, serta julat harga yang boleh diterima untuk ubat tersebut. Julat harga berlaku untuk September 2019.

Terapi ubat

Kita semua terbiasa menggunakan antihistamin untuk pelbagai jenis alahan. Perkara pertama yang terlintas di fikiran adalah Suprastin, aka Chloropyramine, Diazolin, Tavegil, atau Clemastine, dan juga Diphenhydramine. Sudah tentu, kerana kekurangan sesuatu yang lebih baik, ubat-ubatan ini dapat digunakan untuk menghentikan serangan bukan hanya makanan, tetapi juga alergi sebagai keadaan darurat. Tetapi untuk rawatan yang disasarkan dan jangka panjang, ubat ini tidak boleh digunakan. Era mereka berakhir pada abad ke-20 kerana mereka menimbulkan kesan penenang, kelesuan, dan kesan sampingan antikolinergik. Pertama sekali, ia adalah mulut kering dan sukar membuang air kecil.

Didapati bahawa ubat antihistamin generasi pertama mampu menembusi darah ke dalam sistem saraf pusat, iaitu untuk mengatasi penghalang darah-otak. Akibatnya, dengan penggunaan pasien yang berpanjangan, konsentrasi perhatian menurun, kemampuan belajar dan ingatan merosot. Terdapat juga penurunan kecepatan tindak balas, penurunan koordinasi pergerakan. Pesakit yang mengambil ubat generasi pertama tidak dapat memandu kereta atau bekerja dalam pekerjaan yang berbahaya sekiranya terdapat mesin bergerak, mekanisme, sumber arus elektrik, dan sebagainya. 'Anti-bonus' tambahan adalah kesan negatif pada saluran gastrousus.

Untuk memburukkan lagi keadaan, semua antihistamin generasi pertama bertindak sangat singkat, hanya beberapa jam, dan mesti diminum beberapa kali sehari. Dan penggunaan yang kerap meningkatkan keterukan kesan sampingan. Semua ini menyebabkan fakta bahawa dana ini dilarang untuk penjualan di kaunter hampir di seluruh dunia.

Oleh itu, bukannya antihistamin generasi pertama, agen penstabil membran yang disebut boleh diresepkan. Ini adalah Ketotifen, dimetindene atau Fenistil diresepkan dalam jangka pendek. Pertimbangkan ubat-ubatan ini.

Ketotifen (Zaditen)

Peringkat populariti: 4.9

Ketotifen (Zaditen) .jpg

Ketotifen, atau Zaditen, menstabilkan membran sel-sel basofil tersebut, atau sel mast yang mengeluarkan histamin. Dan semua manifestasi alahan sistemik dan umum bergantung pada histamin. Ketotifen mempunyai harta lain yang bermanfaat. Ini menghilangkan eosinofil dari saluran pernafasan, yang juga mengeluarkan histamin di sana, dan sampai di sana kerana pengaktifan faktor platelet khas.

Ubat ini mencegah serangan asma bronkial, dan oleh itu digunakan terutamanya pada pesakit asma, sebagai langkah pencegahan, tetapi tidak hanya. Ini adalah demam Hay, rinitis alergi dan dermatitis, urtikaria dan konjungtivitis. Banyak reaksi alahan ini boleh berlaku dengan alahan makanan. Zaditen diresepkan untuk orang dewasa 1 mg dua kali sehari dengan makanan, jika perlu, dosnya dapat ditingkatkan, tetapi tidak lebih dari 4 mg. Bagi kanak-kanak, ubat ini diresepkan untuk mereka dari 3 tahun ke atas, masing-masing 1 mg, begitu juga orang dewasa, dan kanak-kanak berumur 6 bulan – masing-masing 500 mg. Ketotifen dihasilkan oleh syarikat farmaseutikal domestik Ozone, dan tabletnya sangat murah, satu pek 30 tablet, yang direka untuk penggunaan selama dua minggu, masing-masing 1 mg berharga tidak lebih dari 100 rubel.

Dadah terbaik dari kumpulan ini adalah Zaditen, tetapi tempoh pendaftarannya di Persekutuan Rusia telah tamat, dan oleh itu, sayangnya, Zaditen belum dapat dijumpai di farmasi.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan ketotifen adalah pencegahan. Walau bagaimanapun, kelemahan adalah sisi 'bermain lama'. Jangan menganggap bahawa jika anda yakin bahawa anda telah makan sesuatu yang alergi, tetapi semasa anda merasa sihat, maka anda boleh menggunakan ubat ini untuk pencegahan. Ini tentu saja begitu, tetapi hanya selepas itu mereka harus menggunakannya 1 – 2 bulan sebelum kemungkinan kesalahan dalam diet, hanya selepas jangka masa apa kesan terapeutik ketara.

Fenistil

Peringkat populariti: 4.8

Fenistil.jpeg

Fenistil adalah ubat yang sangat popular yang terdapat dalam bentuk gel dan tetes, dan ditunjukkan untuk digunakan sejak usia dini. Ia boleh digunakan walaupun oleh bayi dari usia satu bulan. Fenistil adalah ubat dari kumpulan reseptor histamin, dan boleh diterima dengan baik, kerana Fenistil secara praktikal tidak mempunyai tindakan antikolinergik yang jelas yang menyebabkan mulut kering, gangguan disurik.

Ia ditunjukkan, sebagai tambahan kepada alahan makanan, dengan demam, demam Quincke, gigitan serangga, dermatitis atopik dan cacar air. Untuk orang dewasa, perlu menggunakan 60 hingga 120 tetes sehari, yang dibahagikan kepada tiga dos, tetapi tidak lebih dari 50 tetes 3 kali sehari. Fenistil dihasilkan oleh kilang farmasi Tula domestik, dan bungkusan 20 ml tetes berharga 340 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Fenistil, mungkin, satu-satunya penyekat histamin yang boleh digunakan pada bayi dari usia 1 bulan, ini adalah ubat yang sangat selamat. Walau bagaimanapun, jika anda terlalu terbawa-bawa dan overdosis berlaku, mungkin ada takikardia, murid yang melebar dan mulut kering, kerana kesan antikolinergik sekiranya berlaku overdosis akan tetap ketara, dan terutama pada bayi. Kesan seperti pengekalan kencing dan demam boleh menyebabkan diagnosis palsu jangkitan virus pernafasan dan gangguan neurologi.

Generasi kedua, ia adalah yang ketiga

Antihistamin generasi ke-2 adalah kumpulan ubat utama yang menghentikan semua serangan alahan, kecuali ubat-ubatan yang mengancam nyawa. Ke depan, kami mengatakan bahawa dalam keadaan mengancam nyawa kejutan anaphylactic, hanya pemberian parenteral amina tekanan, iaitu norepinefrin, serta hormon kortikosteroid sintetik, misalnya, dexamethasone, digunakan. Mengambil pil tidak ada gunanya.

Anda perlu mengambil ubat anti-alergi generasi ini dalam kursus sesingkat mungkin, dan hanya jika terdapat tanda-tanda reaksi alergi. Untuk profilaksis, iaitu, dalam keadaan sihat sepenuhnya, tidak masuk akal untuk mengambilnya. Secara adil, perlu ditambahkan bahawa semua antihistamin generasi ke-2 harus digunakan dengan berhati-hati dalam sebarang patologi jantung. Mereka boleh memberi kesan buruk pada jantung jika digunakan dalam jangka masa yang lama dan dalam dos yang besar. Berdasarkan data mengenai kardiotoksisitas, beberapa ubat generasi kedua yang sangat menjanjikan dihentikan.

Desloratadin (Erius, Desal, Lordestin, Nalorius, Ezlor, Elisey)

Peringkat populariti: 4.9

Erius.jpg

Erius adalah ubat moden yang boleh digunakan pada orang dewasa dan pada kanak-kanak dari usia enam bulan, dalam bentuk sirap, 2 ml sehari. Ia juga merupakan penyekat reseptor histamin, tetapi tidak mempunyai kesan sedatif ubat generasi pertama dan mempunyai kesan tahan lama. Ia secara berkesan menghentikan lata reaksi alahan, dan sekiranya terdapat manifestasi alahan, maka ia akan berlaku dalam bentuk yang kurang jelas.

Erius berfungsi dengan baik terhadap gatal-gatal, edema alergi dan kekejangan otot licin. Adalah penting bahawa, tidak seperti ubat generasi pertama, Erius tidak menyebabkan rasa mengantuk, dan semasa mengambilnya, anda dapat memandu kereta, kerana reaksi psikomotor tidak melambat. Ubat ini ditunjukkan secara eksklusif untuk rawatan keadaan alergi yang sudah ada, seperti, misalnya, rhinitis alergi, konjungtivitis, atau urtikaria.

Ubat ini boleh digunakan pada orang dewasa dalam bentuk sirap atau dalam tablet, untuk orang dewasa 1 tablet sehari. Erius dihasilkan oleh syarikat farmaseutikal Inggeris Schering-Plough, dan satu pek dari 10 tablet, yang akan bertahan lama (bagaimanapun, ubat itu diambil apabila timbul situasi alahan) berharga dari 550 hingga 900 rubel.

Terdapat juga rakan sejawat domestik, yang paling murah dihasilkan oleh pengeluaran Canonpharm, ini adalah Desloratadin-Canon. Untuk pembungkusan yang sama, anda hanya perlu membayar 130 rubel. Tetapi persoalan sama ada ubat murah membantu dengan cara yang sama seperti Erius yang sebenarnya tetap terbuka.

Kelebihan dan kekurangan

Erius mempunyai banyak kebaikan. Semasa mengambilnya, anda boleh memandu kereta, bekerja di tempat kerja yang berkaitan dengan keadaan kerja yang berbahaya, ia menyebabkan beberapa kesan sampingan, dan yang paling penting, anda hanya boleh minum satu pil sehari, dan pada keesokan harinya, gejala alahan biasanya dihentikan. .

Walaupun begitu, Erius boleh menyebabkan kesan sampingan, dan selalunya sakit kepala, mulut kering, dan keletihan meningkat. Interaksi dengan ubat lain belum dikenal pasti di Erius, tetapi kerana kekurangan data klinikal, masih tidak digalakkan menggunakannya pada wanita hamil dan menyusui.

Loratadin (Claritin, Claridol, Lomilan, Loratavel)

Peringkat populariti: 4.8

Claritin.jpg

Claritin adalah ubat popular kedua dari generasi kedua, yang digunakan secara meluas: konjungtivitis alergi, rinitis alergi akut, manifestasi vasomotor yang tidak menyenangkan dalam demam hay, dermatitis atopik, urtikaria dan pruritus, alahan makanan.

Ubat ini terdapat dalam sirap dan tablet lutsinar yang tidak berwarna, dan ditunjukkan untuk digunakan pada bayi berusia lebih dari 2 tahun. Untuk yang terkecil, yang beratnya kurang dari 30 kg, dosnya adalah 5 mg 1 kali sehari. Claritin bertindak dengan cepat, dalam masa setengah jam selepas pentadbiran, dan kesan maksimumnya muncul setelah 10 jam. Claritin tidak mempunyai kesan penenang atau hipnotik, ia tidak menyebabkan kesan negatif pada sistem saraf pusat. Ubat ini dihasilkan oleh syarikat Schering-Plau yang sama, dan 10 tablet Claritin 10 mg berharga dari 200 hingga 250 rubel. Harga yang rendah ini disebabkan oleh fakta bahawa ubat tersebut termasuk dalam senarai ubat-ubatan penting, dan harga had untuknya ditetapkan oleh negara. Tetapi ada analog yang lebih murah. Loratadin dari syarikat domestik Vertex akan dikenakan biaya 10 kali lebih murah, dari 29 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Berbanding dengan Erius, Claritin mempunyai kelebihan yang tidak dapat dinafikan: sementara semua aspek positif yang lain sama, Claritin sangat murah, dengan kualiti yang sangat baik. Sudah tentu, ia juga mempunyai kesan sampingan, sakit kepala yang sama, tetapi hanya berlaku pada 2.7% kes, yang tidak jauh lebih tinggi daripada kekerapan plasebo. Sekiranya diambil oleh orang dewasa, maka, sayangnya, ia boleh digabungkan dengan alkohol. Ia tidak meningkatkan kesan etil alkohol pada sistem saraf pusat, tidak mempercepat mabuk, dan tidak meningkatkan keracunan badan dengan etanol.

Levocetirizine (Zodak-Express, Suprastinex, Ksizal)

Peringkat populariti: 4.7

Zodak-Express.JPG

Zodak-Express adalah ubat yang mengandungi levocetirizine. Jangan mengelirukannya dengan Zodak, yang mengandungi desloratadine. Mungkin ada sedikit kekeliruan. Juga, beberapa kekeliruan mungkin timbul dengan ubat Suprastinex, yang juga merupakan versi generik levocetirizine. Pada prinsipnya, ia boleh dikelirukan dengan Suprastin dari generasi pertama. Zodak-Express dalam dos 5 mg, No. 7 yang dihasilkan oleh syarikat Czech Zentiva berharga 279 rubel.

Ia digunakan untuk semua keadaan di atas, dari sindrom alahan oral hingga urtikaria dan kulit gatal. Ubat ini tergolong dalam antagonis histamin selektif, dan juga mempengaruhi imuniti sel, mengurangkan penghijrahan eosinofil dan mengurangkan komponen eksudatif. Adalah mustahak bahawa ubat tersebut tidak mempunyai kesan antikolinergik, dan tidak mempengaruhi pembebasan serotonin. Anda perlu menggunakan ubat ini sekali sehari, satu tablet untuk orang dewasa, remaja dan kanak-kanak berusia lebih dari 6 tahun, tetapi jika kita bercakap mengenai kanak-kanak kecil, maka bermula dari usia 2 tahun dan hingga 6 tahun, anda boleh memberikan levocetirizine dalam tetes, dalam dos setengah sebanyak, atau 2, 5 mg sehari.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Zodak-Express sama seperti semua ubat dalam kumpulan ini. Ini adalah penghalang selektif histamin, tanpa mulut kering, dan tidak mempengaruhi kencing, tidak ada ubat penenang, dan pengambilan 1 kali sehari yang selesa. Reaksi sampingan ubat ini sama dengan wakil lain: sakit kepala, dan keletihan, tetapi masih ada peningkatan selera makan. Oleh kerana Zodak-Express, seperti ubat lain, digunakan dalam kursus sesingkat mungkin, kesan sampingannya tidak mempunyai masa untuk berkembang. Terdapat pengalaman dengan penggunaan levocetirizine jangka panjang, yang berlangsung selama 6 bulan, tanpa kesan sampingan.

Rupatadine fumarate (Rupafin)

Peringkat populariti: 4.6

Rupafin.jpg

Akhirnya, pertimbangkan ubat terakhir dalam senarai kami, tetapi jauh dari ubat antihistamin generasi kedua. Ini adalah Rupafin ubat buatan Sepanyol, yang harganya tidak lebih dari 460 rubel. setiap pek 7 tablet, dan jarang terdapat di farmasi. Ia juga secara selektif menyekat reseptor histamin dan kuat dan tahan lama. Petunjuk utama adalah rawatan rhinitis alergi dan urtikaria, dan diresepkan satu tablet sekali sehari. Tetapi ubat ini dimasukkan dalam garis panduan klinikal rasmi untuk alergi makanan dari 2018.

Kelebihan dan kekurangan

Kontraindikasi untuk ubat ini adalah tahap progresif kegagalan hati dan ginjal, kehamilan dan penyusuan, kanak-kanak di bawah 12 tahun, dan dengan berhati-hati, ubat ini harus digunakan pada pesakit dengan patologi jantung, tahap kalium rendah, bacaan kardiogram yang buruk, degupan jantung yang perlahan. Jangan gunakan ubat ini dengan atau dengan jus limau gedang. Ubat ini boleh menyebabkan penghambatan reaksi motor, oleh itu tidak digalakkan menggunakannya jika peningkatan kepekatan diperlukan. Kesan sampingan juga termasuk sakit kepala, sedikit keletihan dan sedikit mengantuk, yang cepat berlalu dan tidak memerlukan penghentian ubat.

Tidak ada yang ketiga!

Antihistamin generasi ketiga belum wujud. Untuk tujuan pengiklanan, banyak ubat generasi kedua, Suprastinex yang sama, Erius sangat terkenal sebagai ubat generasi ketiga. Tetapi, sayangnya, mereka belum mengatasi masalah ini. Untuk generasi ketiga, ketiadaan kardiotoksisitas dan pengaruh sepenuhnya pada sistem saraf pusat diperlukan. Tentang kardiotoksisiti telah disebutkan di atas, dan sekiranya dos ubat-ubatan ini masih terlampaui, atau ia diambil untuk waktu yang lama, gejala reaksi antikolinergik mungkin berlaku, seperti retensi urin refleks, pupil yang melebar dan mulut kering. Itulah sebabnya mengapa perlu menggunakan ubat dengan berhati-hati pada pesakit dengan hiperplasia prostat jinak dan proses obstruktif saluran kencing.

Cadangan pemakanan untuk ibu yang menyusu dengan alahan anak

Sebagai kesimpulan, seseorang harus memikirkan satu soalan: bagaimana seorang ibu yang menyusu harus makan jika anak itu disyaki alergi makanan? Dalam kes ini, diet yang serupa dengan diet penghapusan diperlukan, dan ibu yang menyusu menyingkirkan hampir semua produk dari 'Big Eight', dan sekaligus.

Ini adalah produk tenusu, daging lembu, telur, ikan dan kacang, soya, serta semua makanan yang boleh menyebabkan reaksi alergi palsu. Ini adalah koko, nanas, madu dan cendawan, kaldu ekstraktif dan hidangan pedas, daging asap dan rempah.

Seorang ibu yang menyusu harus mengelakkan penggunaan minuman kvass dan berkarbonat (kecuali air mineral perubatan), serta produk yang mengeluarkan histamin. Ini termasuk lobak, lobak dan sauerkraut, acar, daging asap dan sosej.

Bayi mungkin mengalami ketidakselesaan yang berkaitan dengan rasa susu yang manja, kerana ibu mungkin memakan makanan yang mengubah rasanya. Ini adalah ikan masin, bawang putih, bawang.

Apa yang perlu dimakan oleh Ibu? Ini adalah sayur-sayuran dan buah-buahan yang berwarna hijau dan putih. Ini adalah kembang kol, zucchini, epal hijau. Yang ditunjukkan adalah sup vegetarian, varietas daging – kalkun, kelinci, daging babi tanpa lemak, terutama dalam bentuk potongan daging kukus. Dari bijirin, anda boleh menggunakan soba, beras, barli mutiara dan oatmeal. Anda boleh menggunakan pasta, roti gandum, atau gandum-rai. Dari minuman – teh herba, kompot dan minuman buah, yang mana buah-buahan berwarna kusam diambil, contohnya, epal dan pir. Juga, ibu yang menyusu perlu diberi suplemen kalsium.
Peringkat populariti berdasarkan analisis data permintaan dari perkhidmatan wordstat.yandex.ru.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen