7 pencucuk terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Lampu pematerian digunakan secara meluas dalam pelbagai proses pembinaan dan pemasangan, dan selalu berguna di ladang. Dengan pertolongan mereka, anda boleh memanaskan minyak di engkol kereta apabila terdapat fros di luar -25 … -35 darjah. Yang lain sesuai untuk mengukir ukiran berkarat, menghilangkan cat lama, menyapu bulu pada bangkai babi, pematerian timah, dan penebat penyusutan panas. Obor pematerian juga digunakan untuk kerja bumbung untuk memanaskan bitumen pada atap yang dirasakan. Mari kita fikirkan bagaimana memilih peranti sedemikian untuk keperluan isi rumah dan model mana yang paling popular di kalangan pembeli dan pakar.

Cara memilih suntikan

Sekiranya anda memerlukan obor, perhatikan parameter berikut semasa memilih:

  1. Suhu api. Obor pembakar boleh mempunyai suhu 1100-2000 darjah, yang mempengaruhi kadar pemanasan dan bahan apa yang dapat dicairkan lampu.
  2. Jenis pencucuhan. Model dengan pencucuhan piezo lebih mudah dan selamat kerana ia dimulakan dengan menekan satu butang. Jika tidak, anda perlu menyalakan api dengan mancis atau pemetik tangan.
  3. Berat dan dimensi. Berat suntikan berbeza dari 200 g hingga 3 kg. Ukuran peralatan juga berbeza-beza. Pertimbangkan perkara ini ketika bekerja di ruang terbatas, seperti di ruang enjin kereta atau paip pengudaraan.
  4. Masa pembakaran. Pada satu pengisian bahan bakar, lampu dapat menyala dari 20 hingga 180 minit. Semakin tinggi indikator, semakin lama kemungkinan kerja tanpa gangguan untuk mengisi bahan bakar atau menukar kartrij.
  5. Peralatan. Besi solder boleh dilengkapi dengan sambungan dan muncung dengan diameter yang berbeza, yang meningkatkan kemampuan pemateriannya. Kehadiran beg pakaian menyederhanakan masalah pengangkutan dan penyimpanan.

Lampu tiup tersedia dalam petrol dan petrol (minyak tanah). Mereka berbeza dari segi struktur dan ukuran. Dalam dua kategori inilah kajian kami dibahagikan.

Penarafan penceroboh terbaik

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Pencetus gas terbaik 1 DREMEL VERSAFLAME 2200-4 RUB 2,997
2 KEMPER 1060 pz RUB 2,761
3 EKSPRES 8700 RUB 1,688
4 WESTER GG02 RUB 1,099
Pencetus petrol terbaik 1 SIBRTECH 91442 RUB 1,013
2 BAR 91452 RUB 1,528
3 SPARTA 91443 RUB 1,137

Pencetus gas terbaik

Peniup gas mempunyai kartrij yang dipasang pada pengurang dengan muncung. Dari kartrij, gas cecair (propana-butana) dibekalkan di bawah tekanan ke muncung dan dinyalakan. Ini adalah model ringkas yang mudah dikendalikan di tempat yang ketat. Sekiranya perlu, lampu dapat dibongkar, yang meningkatkan kemudahan pengangkutan dan keselamatan. Besi pematerian gas juga praktikal kerana ia segera siap digunakan setelah menyambungkan silinder.

DREMEL VERSAFLAME 2200-4

Penilaian: 4.9

DREMEL VERSAFLAME 2200-4

Tempat pertama berasal dari jenama Amerika Dremel. Lampu gas dihasilkan dengan silinder yang tidak boleh ditanggalkan sendiri, yang menyediakan pengisian gas dari bawah melalui pemasangan. Bahagian hujung ditutup dengan dudukan plastik, yang memastikan kedudukan peranti yang selamat di atas meja. Lampu mempunyai pencucuhan piezo dengan butang yang tidak memerlukan penahan. Modelnya beratnya hanya 227 g dan sangat mudah dimanipulasi. Muncung melengkung memberikan cerun api yang sedikit ke atas. Stesen pematerian berbahan bakar butana berfungsi dan suhu obor mencapai 1200 darjah. Panjang nyalaan dapat disesuaikan dengan roda di sisi.

Pukulan ini adalah yang terbaik dalam pakej. Muncul dengan muncung biasa, muncung pemanjangan api, muncung hujung biru, kotak untuk menyimpan bahagian kecil dan fluks, koper untuk pengangkutan. Terdapat juga sisipan dengan pemangkin yang meningkatkan pembakaran bahan bakar. Sekiranya anda memerlukan besi solder bertenaga gas dengan banyak peluang, maka ini adalah pilihan terbaik.

Kelebihan

  • tidak perlu terus menekan butang;
  • pencucuhan piezo;
  • pangkalan yang stabil;
  • tiub dengan pemangkin.

keburukan

  • dijual tidak diisi;
  • tidak berfungsi dalam keadaan sejuk;
  • tidak menyala pada kali pertama;
  • menyemburkan sedikit gas semasa mengisi minyak.

KEMPER 1060 pz

Penilaian: 4.8

KEMPER 1060 pz

Di tempat kedua adalah alat pematerian dari jenama Itali Kemper. Lampu mempunyai berat 570 g dan terdiri daripada pembakar itu sendiri dan silinder yang terpasang. Kemudahannya adalah bahawa lampu tidak perlu diisi semula – apabila gas habis, anda perlu melepaskan botol kosong dan menyambungkan yang baru. Selama satu jam beroperasi, pembakar membakar 110 g, jadi kapasiti 400 g cukup untuk hampir 4 jam. Takungan berulir dan tidak longgar. Silinder mempunyai injap sendiri, yang meningkatkan keselamatan operasi dan pengangkutan. Obor dan kartrij boleh dipisahkan untuk simpanan. Menghidupkan nyalaan lampu dengan elemen piezoelektrik memudahkan memulakan. Roda pada pemegang membolehkan anda menyesuaikan panjang obor. Pengguna dalam ulasan memuji obor pematerian kerana cengkaman ergonomiknya.

Model ini adalah yang terbaik dari segi suhu pemanasan, yang mencapai 1900 ° C. Ini membolehkan anda mencairkan bukan sahaja tembaga dan tembaga, tetapi juga keluli. Satu lagi ciri khas lampu adalah suhu operasi yang dibenarkan -17 darjah, di mana unit pemateri lain hanya membeku.

Kelebihan

  • nyalaan api piezo;
  • pelarasan panjang obor;
  • bahagian lampu boleh disimpan secara berasingan;
  • tidak perlu mengisi semula silinder.

keburukan

  • tanpa kes;
  • harga tinggi.

EKSPRES 8700

Penilaian: 4.7

EKSPRES 8700

Sekiranya anda memerlukan sumber haba yang lebih hebat, lihatlah sorotan kilat Express. Ia beroperasi pada propana-butana cair dengan laju aliran 110 g / j dan mampu mengepam suhu obor pada tahun 2010 There C. Terdapat kartrij 190 g di dalam stesen pematerian mini, yang cukup untuk pembakaran berterusan selama 1.5 jam. Pengatur daya nyalaan disediakan di bahagian atas badan. Dalam ulasan, pemilik memuji muncung logam, yang akan bertahan lebih dari satu tahun dengan penggunaan biasa.

Lampu ini mempunyai pegangan yang berasingan untuk meningkatkan keselesaan cengkaman. Di kebanyakan pesaing, pengendali memegang obor pematerian oleh tangki gas itu sendiri, dan inilah pegangan ergonomik dengan berhenti berhenti di hujungnya. Ciri lain dari produk tersebut ialah reka bentuk pelindung bekas bahan bakar. Kartrij diletakkan di dalam selongsong logam sehingga tidak terkena cahaya matahari atau panas dari sumber panas yang lain. Cengkerang berkembar keluli melindungi kapal dari kerosakan mekanikal, oleh itu kami mengesyorkan lampu untuk keadaan operasi yang paling teruk.

Kelebihan

  • pengatur atas yang selesa;
  • muncung tahan lasak;
  • pembinaan kekuatan tinggi;
  • mudah dimanipulasi dengan penahanan jangka panjang.

keburukan

  • cukup untuk 1.5 jam sahaja;
  • lebih besar daripada alat pematerian lain, jadi ia tidak sesuai di mana-mana tempat yang terhad

WESTER GG02

Penilaian: 4.6

WESTER GG02

Melengkapkan kategori ini adalah bahan bakar propana-butana yang boleh diisi semula. Api dinyalakan oleh elemen piezoelektrik dengan menekan butang di hadapan. Panjang obor dapat disesuaikan dengan memutar roda di hujungnya. Lampu ini mempunyai dasar persegi panjang kecil, yang berfungsi sebagai penyangga untuk operasi dua tangan dan penyumbat yang mencegah besi pemateri jatuh dari tangan. Takungan lampu menahan 17 g gas. Dalam ulasan tersebut, pemilik gembira dengan adanya suis keselamatan yang tidak akan membiarkan api menyala secara spontan sekiranya anda menekan butang di dalam poket anda secara tidak sengaja. Ini meningkatkan keselamatan operasi dan membolehkan mesin pematerian dipakai hanya dengan pakaian kerja.

Obor pematerian ini sangat sesuai untuk juruelektrik untuk memanaskan wayar bertebat. Lampu sesuai di tangan dan tidak menonjol melebihi dimensinya. Oleh kerana saiznya yang kecil, pemateri “ringan” seperti itu dapat dengan mudah ditolak ke pintu panel.

Kelebihan

  • pencucuhan cahaya api;
  • boleh dibeli di mana-mana bandar;
  • pangkalan yang stabil;
  • panjang obor dan pengatur suhu.

keburukan

  • dihantar tidak diisi;
  • cukup untuk 10-15 minit bekerja.

Pencetus petrol terbaik

Lampu minyak tanah dapat menggunakan petrol atau bahan bakar pesawat. Mereka mempunyai tangki logam di mana bahan bakar dibekalkan. Selepas pam dimasukkan, tekanan akan bertambah di sebelah. Apabila semuanya sudah siap, jet petrol akan terbuka dan api menyala. Tekanan dapat dikawal oleh alat pengukur tekanan terbina dalam atau bunyi pembakaran. Mesin ini lebih dipercayai mesin sesuai untuk pekerjaan besar, tetapi memerlukan lebih banyak ruang dan lebih berat.

SIBRTECH 91442

Penilaian: 4.9

SIBRTECH 91442

Dalam kategori ini, tempat pertama adalah penanda dari jenama domestik “Sibrtech”. Loji petrol mampu memanaskan objek hingga 1450 darjah dan menggunakan 900 g bahan bakar per jam. Obor pematerian terletak di tangki 1.5 liter. Bekalan ini cukup untuk 90 minit bekerja. Terdapat dulang pra-pencucuhan di bawah muncung. Pengguna membuka paip dan petrol mula menetes di sana, yang mesti dinyalakan dengan sepadan. Selepas itu, suapan ditingkatkan dan obor kuat diperoleh. Bensin diisi semula melalui leher tunggal dengan pam, jadi pertama anda perlu mendapatkan batang dengan silinder. Di bahagian belakang terdapat tombol dengan pelepasan, yang mudah dipusingkan walaupun dengan sarung tangan kerja.

Model ini masuk dalam tinjauan yang terbaik sebagai yang paling “tidak dapat dibunuh”. Ia digunakan di tapak pembinaan dan di bengkel, di mana ia tahan terhadap kejatuhan, lebam, petrol berkualiti rendah dan fros dengan harga diri. Sekiranya anda memerlukan obor dengan sumber yang tinggi, maka perhatikan produk ini.

Kelebihan

  • memanaskan dengan baik;
  • tidak aneh dalam operasi;
  • dulang untuk penyalaan yang selamat;
  • pemegang volumetrik.

keburukan

  • cat hitam pada pembakar membengkak akibat panas;
  • terdapat sedikit udara yang datang dari injap bekalan tertutup;
  • leher pengisi disepadukan dengan pam di tempat pam.

BAR 91452

Penilaian: 4.8

BAR 91452

Jenama domestik kedua “BARS” menghasilkan bahan bakar dengan takungan 2 liter, yang akan mencukupi untuk operasi berterusan selama hampir 2 jam. Model ini mempunyai badan keluli yang kuat dan dilapisi serbuk untuk mengelakkan kakisan. Beratnya berat 1.7 kg tanpa bahan bakar. Pengisian bahan bakar, seperti pembakar sebelumnya, berlaku melalui sambungan pam. Lehernya mempunyai kupu-kupu keluli yang berhenti untuk memudahkan mencabut penutupnya. Pemegang ditutup sehingga tidak ada air yang dapat mengumpul di dalamnya. Pemilik ulasan seperti penutup plastik yang menjadikan pemegangnya menjadi petak kecil untuk menyimpan barang-barang kecil.

Alat pembakar diiktiraf oleh pakar sebagai salah satu yang terbaik untuk sistem pemanasannya. Di sini, wap petrol melalui jaket panas sebelum memasuki paip muncung. Ini menaikkan suhu mereka dan meningkatkan tekanan dan turun naik yang lebih besar. Akibatnya, kestabilan pembakaran api meningkat, yang disahkan oleh pembeli dalam ulasan. Sekiranya anda memerlukan obor yang sekata atau mesti bekerja di angin dalam keadaan sejuk, maka lampu ini adalah pilihan terbaik.

Kelebihan

  • dimensi yang agak kecil 270x160x290 mm;
  • berat 1.7 kg;
  • pemegang yang besar menjadikannya lebih mudah dipegang;
  • badan dicat berkualiti tinggi.

keburukan

  • jahitan kimpalan ceroboh;
  • mengisi melalui titik lekapan pam.

SPARTA 91443

Penilaian: 4.7

SPARTA 91443

Produk dari SPARTA melengkapkan kategori lampu petrol. Mesin pematerian mempunyai tangki 1.5 liter. Penggunaan bahan bakar adalah 900 g / j. Pembakar mempunyai berat 2 kg. Pegangan tertutup menghalang air daripada terkumpul di dalamnya, sehingga tahan karat lebih lama. Tekak pam diimbangi ke dinding sisi (di atas pesaing), yang menjadikan muncung lebih padat untuk mendorong ke ruang yang ketat. Suhu api boleh meningkat hingga 1100 darjah. Dilihat dari tinjauan, bentuk muncung yang menyempit menjadikan obor lebih tajam, sehingga pemanasan dapat dilakukan dengan lebih tepat. Pelanggan juga memuji produk kerana penyalaan dan pemanasan yang cepat. Obor pematerian digunakan secara aktif untuk kalis air bumbung dan pemanasan cecair.

Pada pendapat kami, lampu pemateri petrol ini adalah yang terbaik dari segi keselamatan. Untuk pencucuhan, pesaing menggunakan dulang terbuka di mana petrol menetes dan mesti dibakar dengan padanan. Di sini, ruang pra-bekalan bahan bakar ditutup dan hanya mempunyai lubang kecil untuk masuk pertandingan. Ini melindungi pengendali daripada percikan dan meningkatkan keselamatan operasi.

Kelebihan

  • versi pegangan tertutup;
  • terdapat pengatur tahap obor;
  • roda putar timbul lebih mudah dipusingkan apabila memakai sarung tangan kerja;
  • muncung tirus memanjangkan obor.

keburukan

  • tiada pemanasan awal;
  • injap ketat;
  • ada yang bengkok;
  • sukar untuk membeli kit pembaikan untuk pam


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen