7 pemproses termahal dan berkuasa di dunia

Ulasan yang terbaik menurut lembaga editorial. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Dalam mana-mana elektronik moden, kuasa biasanya dianggap sebagai prestasi. Dan ini berlaku untuk mana-mana bahagian yang berfungsi – pemproses, kad video, RAM, dan lain-lain. Semasa merancang satu set lengkap komputer rumah atau pejabat, kuasa pemproses paling sering diambil kira, kerana prestasi sistem secara keseluruhannya sangat bergantung padanya.

Penyunting majalah dalam talian, bersama dengan pakar portal analitik https://rankquality.com/, telah menyediakan untuk anda tinjauan khas mengenai pemproses yang paling berkuasa dan, dengan demikian, yang paling mahal di dunia pada Mac 2020. Kami akan mempertimbangkan dengan tepat segmen massa, iaitu pemproses untuk desktop rumah dan pelayan pejabat pilihan, tidak termasuk model industri yang tidak dapat digunakan untuk tujuan individu atau tugas pejabat kecil.

Penarafan pemproses termahal dan berkuasa di dunia

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Pemproses yang paling mahal dan berkuasa Intel 1 Teras i9-7960X RUB 129,995
2 Teras i9-7980XE RUB 155,238
3 Core i9-10980XE Edisi Ekstrim RUB 125 550
4 Xeon Gold 6134M RUB 475 079
5 Xeon Platinum 8180 RUB 783,006
Pemproses AMD yang paling mahal dan berkuasa 1 AMD Ryzen 9 3950X RUB 63,488
2 AMD Ryzen Threadripper 2990WX RUB 124,772

Pemproses yang paling mahal dan berkuasa Intel

Yang pertama dari dua set mewakili pemproses Intel. Ini juga akan menjadi yang paling luas, kerana dengan semua kejayaan AMD dengan rangkaian pemproses Ryzen yang kuat dan murah, Intel masih kekal sebagai peneraju dan dengan cepat menggantikan kedudukan pasaran yang hilang.

Teras i9-7960X

Penilaian: 5.0

TERAS I9-7960X.jpg

Mari kita mulakan dengan pemproses yang paling 'sederhana' dalam koleksi ini, jika istilah ini secara amnya dapat digunakan untuk penyelesaian yang paling kuat sehingga kini. Tetapi kesopanannya adalah khayalan, dan berpunca dari kesan kelajuan jam yang lebih rendah berbanding pesaing langsung dari AMD. Tetapi perkara pertama yang pertama.

Core i9-7960X, jika dikembangkan terlebih dahulu sebagai 'kosong', kemudian memasuki pasar sebagai respons eksplisit dari syarikat Intel kepada Ryzen Threadripper 2950X, yang menjadi pautan lain dalam 'multi-pass' AMD dengan keseluruhan siri Ryzen .

Pemproses mengandungi 16 teras Skylake-X, berfungsi dalam 16 utas. Ketika ia dibuat Intel, mereka tetap berdegil untuk mematuhi idea untuk memaksimumkan litografi 14nm maksimum, walaupun AMD dalam hal ini sudah jauh lebih maju. Frekuensi jam nominal ialah 2.8 GHz, dalam mod TurboBoost – hingga 4.4 GHz. Pengganda tidak terkunci, faktornya adalah 28. Konfigurasi cache: 1024KB tahap pertama, 16MB kedua dan 22MB ketiga.

Terdapat pengawal memori terbina dalam dengan lebar jalur 85.3GB / s. Menyokong RAM DDR4 hingga 128GB, beroperasi hingga 2666MHz. Bilangan saluran memori adalah hingga 4.

Dalam mod operasi biasa, pelesapan haba prosesor dianggarkan 165W TDP. Bar tinggi yang tidak dijangka untuk suhu operasi maksimum 98 darjah.

Kelebihan Core i9-7960X dapat dilihat secara perbandingan. Dan jika dalam kekerapan kekerapan jam kering, ia akan kehilangan pesaing langsungnya (Ryzen Threadripper 2950X mempunyai frekuensi asas 3.5 GHz), maka hasil banyak ujian komprehensif menunjukkan kecekapan yang lebih baik untuk merealisasikan penggunaan sumber yang ada.

Berdasarkan hasil penanda aras dan jenis ujian lain dalam simulasi Monte Carlo di Excel 2010 dan Cinebench R15, di PCMark 8, dengan penggunaan maksimum semua teras, kedua-dua pemproses menunjukkan hasil yang hampir sama. Dalam utiliti HandBrake, model ini ternyata lebih cekap.

Sebab-sebab persamaan peluang ini dengan perbezaan frekuensi jam yang jelas dapat disembunyikan dalam jumlah petunjuk per kitaran jam, perbezaan ukuran cache tahap kedua atau yang lain, intinya tidak berubah dari ini. Tetapi di sini para peminat Intel perlu membayar harga yang tinggi untuk kecekapan sedemikian dalam pengertian harfiah. Walaupun pada musim bunga tahun 2020, ketika lebih dari dua tahun berlalu sejak peluncuran Core i9-7960X, modelnya tetap sangat mahal – lebih dari 100 ribu rubel di lantai perdagangan Rusia.

Kelebihan

  • kuasa dan prestasi;
  • pemanasan yang boleh diterima;
  • pengoptimuman;
  • overclocking tersedia;
  • sokongan untuk memori 4-saluran.

keburukan

  • berlebihan.

Teras i9-7980XE

Penilaian: 4.9

TERAS I9-7980XE.jpg

Sekarang mari kita lihat versi pemproses Core i9-7980 'boneka' maksimum dalam versi Core i9-7980XE, iaitu Edisi Ekstrim. Tidak banyak perbezaan asas dari penyelesaian sebelumnya untuk model ini, dan pemprosesnya tidak jauh berbeza harganya. Oleh itu, dari sudut pandangan peningkatan, peralihan dari yang pertama ke yang kedua tidak masuk akal, tetapi masuk akal untuk menganggapnya sebagai konfigurasi pertama, kerana Core i9-7980XE masih mempunyai beberapa kelebihan.

Jadi, Core i9-7980XE sudah menjadi pemproses 18-teras, dan pada dasarnya ia berbeza dari yang sebelumnya, walaupun pada umumnya serupa. Proses teknikal penciptaan adalah sama – 14nm. Inti Skylake-X berjalan dalam 36 utas. Frekuensi jam dalam mod normal adalah 2,6 GHz, dalam mod TurboBoost – hingga 4,2 GHz. Pengganda tidak dikunci, pekali adalah 26.

Pengawal memori bersepadu menyokong sehingga 128GB RAM, termasuk 4-saluran. Jenis memori yang serasi – DDR4, kekerapan operasi – 2666MHz. Konfigurasi cache adalah 1152KB tahap pertama, 18MB kedua dan 24.75MB ketiga. 44 lorong PCI Express disokong, seperti model sebelumnya.

Dari segi pelesapan haba, model ini umumnya setanding dengan model sebelumnya – TDP 165W, dan juga dari segi suhu operasi maksimum – hingga 94 darjah. Penjelasan sedikit tidak menyakitkan di sini. Sekiranya kita membandingkan Core i9-7980XE dengan Core i9-7900X, maka, dengan beberapa kebingungan, kita perhatikan perbezaan frekuensi jam yang jauh lebih baik daripada model yang dikaji semula. Jadi, 7900X mempunyai kelajuan jam asas 3.3GHz, dan dengan itu hanya sepersepuluh kurang daripada pesaing AMD Ryzen Threadripper 1950X. Dalam model i9-7980XE baru, syarikat Intel sengaja memutuskan untuk menurunkan frekuensi jam, paling tidak untuk mendapatkan kelebihan yang jelas sekurang-kurangnya dalam pelesapan haba, yang dicapai. Kekurangan prestasi dikompensasikan oleh pengoptimuman yang lebih efisien dan perkara lain, yang telah disebutkan di atas.

Secara amnya, Core i9-7980XE, sebagai fenomena, dapat dinilai secara positif, walaupun pada hakikatnya mustahil untuk memuatkan semua kuasanya di rumah dan tidak ada apa-apa – mainan yang paling rakus pada kelajuan maksimum bahkan tidak akan menggunakan semua inti. Sebaliknya, pengeluaran litar mikro seperti itu sangat mahal, yang bermaksud harga pasaran yang lumayan. Sekali lagi, AMD, dengan resolusi litografi yang jauh lebih maju dan kekuatan yang setanding, dapat dengan mudah memberikan harga yang lebih rendah tanpa pembuangan.

Kelebihan

  • 18 teras;
  • kuasa dan prestasi;
  • tahap TDP yang boleh diterima;
  • pengoptimuman yang berkesan;
  • memberi kelebihan kepada overclocking;
  • sokongan untuk memori 4-saluran.

keburukan

  • berlebihan.

Core i9-10980XE Edisi Ekstrim

Penilaian: 4.8

EDISI EKSTREM EKSTRAK I9-10980XE.jpg

Melengkapkan tiga Core i9 teratas dalam pilihan pertama akan menjadi Edisi Ekstrim yang lain. Ini bukan hanya pemproses yang hebat – ini adalah edisi khas di mana para pembangun berusaha untuk memaksimumkan sepenuhnya potensi teknologi yang ada pada syarikat Intel. Model ini dikeluarkan pada tahun 2019 dalam edisi terhad, dan jauh dari penjualan di mana-mana sahaja. Tetapi masuk akal untuk mencari, kerana ia akan menarik perhatian sesiapa sahaja.

Jadi, i9-10980XE Extreme Edition adalah pemproses 18 teras (36 utas), yang dibuat mengikut teknologi proses 14nm. Cores – Cascade Lake-X. Frekuensi jam nominal adalah 3GHz, dalam mod TurboBoost – hingga 4.6GHz. Konfigurasi cache: 1152KB tahap pertama, 18MB kedua dan 24.75MB ketiga.

Antara lain, pengganda dibuka dalam Edisi Ekstrim i9-10980XE, dan digabungkan dengan platform LG A2066, ini menyediakan peluang simbolik untuk overclocking tambahan. Potensi frekuensi prosesor cukup untuk overclocking yang berkesan, dan dengan peningkatan voltan bekalan yang wajar, 'batu' berperilaku sangat responsif. Tidak dapat dielakkan dalam kes ini, peningkatan serius dalam pelesapan haba sudah menjadi “masalah teknologi” – meningkatkan kecekapan atau menggantikan sistem penyejukan.

Dari segi bekerja dengan RAM, model ini menyokong sejumlah besar RAM – 256GB jenis DDR4 dengan frekuensi operasi 2933MHz. Bilangan saluran memori yang disokong – hingga 4.

Pelesapan haba dalam mod operasi normal sepadan dengan TDP 165W. Suhu operasi maksimum ialah 86 darjah. Semasa overclocking, terutama melalui peningkatan voltan, keadaan berubah secara mendadak, dan penjanaan haba dapat melonjak hingga TDP 350W. Oleh itu, overclocking harus dilakukan dengan penuh tanggungjawab dan semua langkah keselamatan harus dipatuhi.

Pelepasan Core i9-10980XE Extreme Edition ternyata menjadi peristiwa yang sangat cerah sehingga membayangi pendahulunya yang sama, Core i9-9980XE. Sudah tentu, perdana utama baru Intel segera muncul di bawah mikroskop semua pengulas terkenal, penerbitan khusus dan penguji bebas. Dan, mesti saya katakan, pemproses sama sekali tidak mengecewakan, walaupun pada banyak ujian perbezaan antara ia dan 9980XE ternyata minimum. Maksud membicarakan kemungkinan membelinya akan berlaku sekiranya harganya beberapa kali lebih tinggi. Tetapi persaingan sengit dengan AMD tidak membenarkan Intel mengumpulkan keuntungan super dari Core i9-10980XE Extreme Edition, dan sejak dilancarkan hingga hari ini harganya telah menurun separuh.

Kelebihan

  • 18 teras Cascade Lake-X, 36 utas;
  • Menyokong RAM sehingga 256GB
  • memberi kelebihan untuk overclocking yang cukup berkesan;
  • praktikal sejagat untuk tujuan yang dimaksudkan;
  • gabungan nilai pasaran berpotensi dan semasa.

keburukan

  • edisi terhad.

Xeon Gold 6134M

Penilaian: 4.8

XEON GOLD 6134M.jpg

Sekarang mari kita beralih ke bahagian bersyarat dari koleksi tinjauan pertama, di mana kita akan mempertimbangkan dua pemproses jenis yang berbeza secara asasnya daripada tiga yang dijelaskan di atas. Ini adalah penyelesaian khas Intel yang direka untuk penggabungan pelayan. Dengan semua daya laras mereka, pelbagai fungsi dan prestasi keseluruhan, mereka pasti tidak sesuai untuk komputer permainan, dan lebih-lebih lagi untuk PC rumah atau pejabat biasa. Skop aplikasi mereka jauh lebih serius dan sangat khusus. Dan jika model sebelumnya dianggap mahal, maka Xeon Gold 6134M dua kali lebih mahal, tetapi di sini cukup wajar.

Pemproses ini dikeluarkan pada tahun 2017 sebagai sebahagian daripada Koleksi Penyelesaian Xeon Scalable Intel. Dibuat oleh litografi 14nm. Termasuk 8 teras (16 utas) Skylake-SP. Kekerapan jam nominal ialah 3.2GHz. Mod TurboBoost membolehkan anda meningkatkan frekuensi hanya sedikit – hingga 3.7GHz. Tetapi pengganda tidak terkunci, pekali adalah 32.

Pengawal memori bersepadu menyokong memori DDR4 1536GB yang mengagumkan pada 2666MHz dengan jumlah saluran maksimum hingga enam, termasuk memori ECC 'maju' yang mampu membetulkan ralat. Peruntukan cache adalah 512KB pertama, 8MB kedua, dan 24.75MB ketiga.

Dari segi pelesapan haba, pemproses dicirikan oleh TDP yang sangat sederhana – 130W. Pada masa yang sama, suhu operasi maksimum yang dibenarkan cukup rendah – 79 darjah, jadi penyejukan pemproses masih harus cukup berkesan.

Model ini menerapkan teknologi penambahbaikan berikut: percepatan Intel Speed ​​Shift; Turbo Boost versi 2.0; Intel vPro; Hyper-Threading; maya Intel (VT-x); teknologi kebolehpercayaan dan keselamatan AES, Pelaksanaan Dipercayai, Run Sure, bit pembatalan pelaksanaan.

Dimensi fizikal kes pemproses adalah 76×56.5mm. Soket yang serasi ialah FC LG A3647.

Kelebihan

  • menyokong RAM sehingga 1.5 TB;
  • sokongan untuk 6 saluran memori;
  • prestasi tinggi keseluruhan;
  • sokongan sehingga 48 lorong PCI Express;
  • penjanaan haba sederhana.

keburukan

  • tidak ada kelemahan yang jelas.

Xeon Platinum 8180

Penilaian: 4.7

XEON PLATINUM 8180.jpg

Dan bahagian teratas pemproses pelayan Xeon, pemproses Xeon Platinum 8180 yang sangat berkuasa, multi-teras dan sangat mahal, melengkapkan tinjauan pemproses yang paling mahal dan berkuasa di dunia menurut majalah tersebut. Model ini dikeluarkan pada bulan Julai 2017 dan masih merupakan yang paling berkuasa dan mahal dalam barisan.

Dari segi komposisi 'inti', pemproses ini meninggalkan perkara yang dinyatakan di atas jauh ketinggalan. Di sini kita melihat tidak kurang dari 28 teras Skylake-SP yang berfungsi dalam 56 utas. Frekuensi jam nominal ialah 2.5GHz, dalam mod TurboBoost – hingga 3.8GHz. Dari minat akademik yang murni, kita dapat melaporkan bahawa 'monster' ini dengan cara yang baik terdiri daripada 8 bilion transistor.

Pengganda dikunci untuk overclocking. Keadaan ini boleh menjadi keburukan bagi pemproses lain Intel, tetapi tidak untuk Xeon Platinum 8180. Overclocking di sini hanyalah langkah berlebihan yang melampaui kebodohan.

Pengawal memori dalam pemproses menyokong RAM DDR4 hingga 768GB pada 2666MHz, termasuk pembetulan enam saluran dan ralat. Taburan cache adalah 1792KB untuk tahap 1, 28MB untuk yang kedua dan 38.5MB untuk yang ketiga.

Model ini menerapkan teknologi penambahbaikan berikut (terutamanya): Speed ​​Shift; Turbo Boost 2.0; vPro; Hyper-Threading; virtualisasi VT-x, VT-d; Teknologi TSX-NI (prestasi penskalaan dalam persekitaran pelbagai utas); pelbagai teknologi keselamatan dan kebolehpercayaan.

Sehingga lapan pemproses dibenarkan dalam konfigurasi pelayan tunggal. Semasa merancang sistem penyejukan, anda perlu mengambil kira tahap TDP, dan dalam model ini, peningkatannya – 205W. Suhu operasi maksimum yang dibenarkan ialah 84 darjah.

Dimensi kes pemproses adalah 76×56.5mm. Soket yang serasi ialah FC LG A3647.

Kelebihan

  • pemproses teratas siri Xeon;
  • 28 teras, 56 utas;
  • sokongan untuk memori 6-saluran;
  • sokongan sehingga 48 lorong PCI Express.

keburukan

  • harga larangan.

Pemproses AMD yang paling mahal dan berkuasa

Pilihan kedua dan terakhir dalam tinjauan pemproses paling berkuasa dan mahal di dunia menyajikan tiga produk teratas AMD. Ini, tentu saja, adalah pemproses siri Ryzen, yang secara harfiah menggegarkan pasaran, memecah hampir setiap segmen, membuat Intel sangat gugup dan mengambil tindak balas mendesak.

AMD Ryzen 9 3950X

Penilaian: 5.0

AMD RYZEN 9 3950X.jpg

Mari kita mulakan dengan model yang terang, hebat, dan agak murah. Secara perbandingan – dengan latar belakang harga gila untuk pemproses teratas Intel, yang telah kita bincangkan di atas. AMD selalu mempunyai kelebihan daya saing yang penting di hadapan Intel – harga yang lebih berpatutan, dan walaupun dengan pembebasan pemproses Ryzen yang sangat progresif, kelebihan ini tetap ada dan bahkan menjadi lebih ketara.

Jadi 3950X adalah siri utama Ryzen 9 AMD. Ini sebenarnya adalah 'barisan terakhir' dalam rangkaian pemproses dari syarikat ini, yang, dengan kekuatan luar biasa mereka, masih boleh dianggap sebagai 'pengguna'. Dari segi praktikal, ini adalah 'siling' kemungkinan seni bina Zen2 di platform AM4. Kemudian hanya ada penyelesaian HEDT dari siri Threadripper, dan kami akan mempertimbangkan contoh pemproses yang berkuasa dan mahal seperti ini.

Ryzen 9 3950X dibina menggunakan teknologi yang paling maju dengan resolusi litografi 7nm, yang jauh mendahului Intel, sekurang-kurangnya dalam arti 'ideologi'. Termasuk 16 teras Matisse yang beroperasi dalam 32 utas dengan frekuensi nominal 3,5 GHz dan hingga 4,7 GHz dengan overclocking yang dapat diterima.

Pengawal OP terbina dalam menyokong tidak lebih daripada memori DDR4 saluran dua, tetapi frekuensi 'cepat' – 3.2GHz. Susunan cache: 1024KB tahap pertama, 8MB kedua dan 64MB ketiga.

Dari segi pelesapan haba, AMD Ryzen 9 3950X pasti gembira – TDP dianggarkan 105W, tetapi terdapat peningkatan mod peningkatan yang ketara, jadi persoalannya mesti didekati dengan wajar. Pemanasan sederhana seperti itu dicapai terutamanya kerana litografi tertipis pada masa penciptaan pemproses pada 7 nm.

Kekurangan kecil pemproses lain, yang kelihatan seperti kelemahan hanya dengan latar belakang 'monster' yang dijelaskan di atas dari Intel adalah sokongan untuk sebilangan kecil lorong PCI Express – hanya 16. Tetapi, sekali lagi, untuk sebahagian besar pekerjaan dan hiburan walaupun mempunyai tahap kerumitan tertinggi, prestasinya lebih dari cukup. Di samping itu, saluran PCI Express sudah disokong oleh generasi baru di sini, yang sebaliknya – ia memberikan kelebihan model.

Kelebihan

  • proses teknikal 7nm;
  • frekuensi jam tinggi;
  • mod rangsangan yang berkesan;
  • menyokong memori 'cepat';
  • sokongan untuk saluran PCI Express generasi baru;
  • TDP yang agak rendah.

keburukan

  • menyokong tidak lebih daripada memori saluran dua.

AMD Ryzen Threadripper 2990WX

Penilaian: 4.9

AMD RYZEN THREADRIPPER 2990WX.jpg

Dan bahagian tinjauan ini diakhiri dengan pemproses, yang, selain ciri-ciri teknikal yang objektif, juga berjaya mengumpulkan maklum balas positif yang sangat baik dari pengguna dan penguji bebas. Ini adalah Threadripper 2990WX. Beberapa penerbitan khusus tidak teragak-agak untuk mencirikannya dengan julukan seperti 'hebat sekali'.

Pertama, saya mesti mengatakan bahawa ini adalah pemproses dari kelas yang berbeza daripada yang sebelumnya, dan ia dibuat untuk soket yang berbeza – TR4. Dimensinya sesuai, iaitu mengagumkan – 58.5×75.4mm. 32 inti Colfax diedarkan secara merata di empat mati Zeppelin. Pemproses berdasarkan proses teknikal dengan resolusi litografi 12nm. Sekumpulan teras berfungsi dalam 64 utas. Frekuensi jam nominal adalah 3GHz, dalam mod overclocking – hingga 4.2GHz.

Pengawal memori yang dibina di dalam pemproses menyokong memori yang sudah lebih efisien – hingga 4 saluran, seperti DDR4 pada frekuensi 2933 MHz. Taburan cache: 3072KB tahap pertama, 16MB kedua dan 64MB ketiga. Hingga 64 jalur PCI Express disokong.

Dari segi pemanasan, kita sudah melihat perbezaan ke atas yang ketara dari model sebelumnya. Ia tidak menghairankan, kerana proses pembuatannya masih 12nm, bukan 7nm, dan ini adalah salah satu faktor serius yang mempengaruhi TDP. Di sini parameter ini ditetapkan kepada 250W. Suhu operasi maksimum yang dibenarkan agak rendah, yang tidak menghairankan bagi pemproses AMD – hanya 68 darjah.

Kita juga harus memuji kawalan frekuensi automatik dan pengimbangan haba yang sangat efisien dan cerdas dalam semua aspek dalam pemproses ini. Teknologi Precision Boost Overdrive, XFR2 dan lain-lain berfungsi untuk ini, membolehkan pemproses menentukan secara bebas, cepat dan tepat keberadaan dan potensi sumber untuk overclocking yang selamat.

Dengan manipulasi sederhana khas, pemproses dapat ditukar dari 'profesional' ke mod permainan. Ini dilakukan dengan hanya mematikan bilangan teras yang diperlukan, selepas itu pemproses pada dasarnya berubah menjadi Ryzen 7 2700X. Untuk fleksibiliti yang luar biasa ini, ia mendapat tambahan ulasan terutamanya dari pengguna.

Kelebihan

  • Proses teknikal 12nm;
  • menyokong memori 4-saluran;
  • 32 teras, 64 utas;
  • sokongan sehingga 64 lorong PCI Express;
  • teknologi pintar dan cekap untuk kawalan pecutan automatik yang selamat;
  • pemindahan mudah ke mod permainan.

keburukan

  • pemanasan kuat.


Perhatian! Penarafan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen