7 pelari terpantas di planet ini

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Sukan adalah adrenalin, tetapi bagaimana jika tidak kelajuan memberikan jumlah yang paling besar? Berlari yang menunjukkan kehendak maksimum atlet untuk menang dan kemampuan fizikal utamanya. Hari ini, penilaian kami merangkumi yang terbaik dari yang terbaik – bukan hanya juara, tetapi pemegang rekod, yang pencapaiannya dalam satu atau lain cara mempengaruhi perkembangan atletik.

Kedudukan pelari terpantas di planet ini

Pencalonan sebuah tempat Nama Ciri-ciri: penilaian
Kedudukan pelari terpantas di planet ini 1 Florence Griffith Joyner WANITA CEPAT DI PLANET 5.0
2 Usain St. Leo Bolt RUNNER CEPAT DI PLANET 5.0
3 Donald Lipicott REKODMEN PERTAMA DI MARATHON PENDEK 4.9
4 Jesse Owens REKOD TERBARU 4.8
5 Kenenis Bekele Beyech MARATHONER OLYMPIC SEDIKIT 4.7
Michael Johnson RUNNER PALING KHAS 4.6
6 David Lekuta Rudisha RUNNER YANG PALING TINGKAT 4.5

Florence Griffith Joyner adalah wanita terpantas di planet ini

Penilaian: 5.0

Florence Griffith Joyner

Negara: Amerika Syarikat

Tinggi: 170 cm

Berat: 57 kg

Rekod: berjalan pada jarak 100 meter – 10.49 s; berjalan pada jarak 200 meter – 21.34 s

Adalah logik untuk bermula dengan satu-satunya wakil seks yang adil dalam peringkat kami. Juara Olimpik tiga kali berjaya memintas banyak lelaki di treadmill. Florence selalu menonjol dengan latar belakang atlet lain, dan kami bercakap mengenai penampilan termasuk: dia tidak pernah membiarkan dirinya tampil dalam perlumbaan tanpa rambutnya dan solek dengan teliti (terutama ketika ada penggambaran foto atau video). Bukan untuk apa-apa bahawa dalam lingkungan profesional dia disebut 'ikon gaya'.

Atlet pertama kali dengan lantang menyatakan dirinya di Sukan Olimpik 1984, menjadi yang kedua pada jarak 200 meter dan mengulangi keputusannya 3 tahun kemudian, sudah berada di Roma. 1988 adalah tahun mercu tanda bagi Griffith Joyner ketika dia mencipta rekod dunia baru untuk wanita setelah menempuh jarak 100 meter di Indianapolis dalam 10.49 saat yang luar biasa.

Anehnya, hasil fenomenal yang dicatat lebih dari 30 tahun yang lalu belum dapat ditewaskan. Joyner meninggalkan sukan ini tanpa diduga – pada puncak kariernya pada tahun 1990. Setelah sekian lama, dia mula mengalami masalah kesihatan dan agak serius. Serangkaian serangan jantung mengakibatkan kematian pada tahun 1998.

Dipercayai bahawa Florence Griffith Joyner meninggal dalam tidurnya akibat serangan epilepsi (menurut maklumat lain, dari serangan jantung). Walaupun perdebatan bahawa atlet boleh menggunakan doping masih tidak mereda, dan ada dua sebab untuk ini: hasilnya yang cepat meningkat dalam perlumbaan dan kematian awal akibat serangan jantung yang diduga.

Usain St. Leo Bolt adalah pelari terpantas di planet ini

Penilaian: 5.0

Usain St. Leo Bolt adalah pelari terpantas di planet ini

Negara: Jamaica

Tinggi: 195 cm

Berat: 94 kg

Rekod: berjalan pada jarak 100 meter – 9.58 s; berjalan pada jarak 200 meter – 19.19 s; berjalan pada jarak 4×100 meter – 36.84 s

Salah satu atlet terhebat pada masa ini dan pemegang rekod Sukan Olimpik yang belum terkalahkan – Usain Bolt memenangi gelaran pelari terpantas di dunia, menerima nama samaran secepat dirinya – 'Lightning'. Juara Olimpik enam kali, pemegang rekod empat kali dan hanya seorang lelaki yang hebat. Atas pencapaiannya yang unik dalam atletik, dia dianugerahkan gelaran 'juara juara' dari banyak penerbitan sukan terkenal.

Menurut doktor dan ahli fisiologi terkemuka, Bolt mempunyai struktur otot yang unik yang membezakannya daripada pelari lain: dari segi petunjuk fizikal, dia mengatasi pesaingnya dengan sepertiga. Latihan sistematik atlet yang berterusan juga berperanan. Hasilnya adalah 'langkah' yang sangat kuat ketika berlari – 2,6 m, yang, walaupun dengan permulaan rata-rata, praktikal tidak memberi peluang kepada pesaing. Ini adalah satu-satunya atlet yang berjaya memenangi emas dalam jarak pecut tiga Olimpik berturut-turut (pada tahun 2008, 2012 dan 2016) dan menjadi pemilik sejumlah rekod pingat emas (11).

Pelari pantas ini memenangi emas terakhirnya di Rio de Janeiro, merancang pada masa yang sama untuk memecahkan rekodnya sendiri, tetapi, sayangnya, dia gagal melakukan ini. Setelah mengalami kecederaan serius pada tendon, atlet tersebut memutuskan untuk mengakhiri kariernya dalam sukan profesional. Selain pencapaian sukan, Usain Bolt juga terkenal sebagai peminat dan pelumba kereta yang gemar. Sebagai penghormatannya, jenama Nissan telah mengeluarkan model kereta khas – Premium Edition GT-R Bolt Gold.

Donald Lipicott adalah pemegang rekod pertama dalam maraton pendek

Penilaian: 4.9

Donald Lipicott adalah pemegang rekod pertama dalam maraton pendek

Negara: Amerika Syarikat

Tinggi: 178 cm.

Berat: 72 kg.

Rekod: berjalan pada jarak 100 meter – 10.6 s

Kembali pada tahun 1912, Persatuan Persekutuan Atletik Antarabangsa ditubuhkan (hanya beberapa hari setelah tamat program atletik Olimpik). Organisasi ini muncul sehubungan dengan keperluan mendesak untuk badan atletik, yang berkembang pada waktu itu dengan pesat: teknik larian baru diciptakan dan ditingkatkan, tahap latihan profesional atlet meningkat, diet baru dan khusus untuk pelari muncul.

Terhadap latar belakang semua pergerakan ini, terdapat gelombang rekod yang berterusan oleh pelari satu demi satu: hasil baru yang lebih mengagumkan muncul setiap 5-6 tahun. Selama beberapa dekad, lebih daripada 18 atlet berjaya menjadi juara. Antaranya ialah Donald Lipicott. Cuma, tidak seperti yang lain, dia tidak hanya mencatat rekod dunia, tetapi menjadi pelari pertama dalam maraton pendek yang berjaya melakukan ini dan terus berada di puncak selama 9 tahun.

Pada pandangan pertama, nampaknya pencapaian atlet tidak begitu ketara, tetapi pada masa itu petunjuk seperti itu sangat mengagumkan. Selain itu, pada masa itu tidak ada kasut sukan khas untuk pelari: mereka menggunakan sandal kulit yang dapat menggosok kaki mereka. Program latihan lanjutan yang digunakan secara aktif oleh atlet moden juga tidak ada.

Donald Lipicott mengabdikan seluruh hidupnya untuk sukan dan, untuk kreditnya, 3 tahun setelah mencatat rekod, dia dapat mengalahkannya lagi dengan menjalankan jarak 100 meter sebagai anggota pasukan relay.

Jesse Owens – Rekod Terpanjang

Penilaian: 4.8

Jesse Owens - Rekod Terpanjang

Negara: Amerika Syarikat

Tinggi: 180 sm

Berat: 80 kg

Rekod: berjalan pada jarak 100 meter – 10.2 s

Atlet terkenal dan pemegang rekod zamannya – Jesse Owens – menjadi juara Olimpik empat kali pada Sukan 1936, memenangi jarak 100, 200 dan 4×100 m, serta lompat jauh. Pencapaian luar biasa seperti itu diulang hanya 48 tahun kemudian: seorang atlet Amerika lain Carl Lewis melakukannya pada tahun 1984.

Jesse Owens menjadi bintang sebenar Sukan Olimpik 1936 yang diadakan di Jerman. Oleh itu, agak membayangi kemenangan pasukan kebangsaan Jerman dan Hitler, yang hadir dalam acara sukan itu. Menurut legenda, kemenangan atlet membuat marah Fuhrer sehinggakan dia enggan berjabat tangan Owens. Sebenarnya, Hitler kemudian tidak memberi salam kepada siapa pun dengan jabat tangan, tetapi hanya mengucapkan salam dari kotaknya. Menurut atlet itu sendiri, dia tersinggung dengan tingkah laku bukan pemimpin Jerman sama sekali, tetapi presidennya sendiri: Roosevelt bahkan tidak menghormati Olympian dengan kad ucapan.

Jesse Owens pada masa ini dianggap sebagai satu-satunya atlet yang rekodnya tidak pernah pecah dalam catatan masa yang sama – sebanyak 20 tahun (!). Malangnya, setelah pulang ke Amerika setelah kemenangan yang penuh kemenangan, pelari itu menghadapi kenyataan perkauman yang keras dan bekerja keras selama bertahun-tahun untuk entah bagaimana memberi makan kepada keluarganya. Hanya 40 tahun kemudian, dia dikenali secara terbuka di negaranya sendiri: dia dimasukkan ke dalam Hall of Fame Atletik AS, dan beberapa tahun kemudian, Presiden Ford kemudian memberinya Pingat Kebebasan.

Kenenisa Bekele Beyecha – pelari maraton Olimpik kecil

Penilaian: 4.7

Kenenisa Bekele Beyecha - pelari maraton Olimpik kecil

Negara: Ethiopia

Tinggi: 165 cm

Berat: 56 kg

Rekod: berlari 5,000 meter – 12: 37.35 minit, berjalan 10,000 meter – 26: 17.53 minit

Pelari Ethiopia yang hebat dan pantas dianggap sebagai pelari maraton yang tidak dapat ditandingi: dia hampir tidak sama dengan perlumbaan panjang (5 dan 10 km). Juara Olimpik tiga kali, pemenang 16 kali pertandingan merentas desa antarabangsa dan pemenang emas lima kali kejuaraan dunia, orang Ethiopia wajar masuk dalam ranking orang terpantas di dunia, menjadi salah satu atlet yang paling bergelar.

Bekele adalah pelari serba boleh yang berada di rumah di kawasan yang kasar dan juga di trek. Akhir sekali, ini difasilitasi oleh larian jarak jauh atlet yang sangat baik, yang membolehkannya mencapai keputusan yang tinggi baik pada jarak sederhana dan jarak larian, serta kemampuan untuk memecut dalam jarak 500 meter terakhir maraton.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, atlet jarang dilihat di treadmill: dia memutuskan untuk membatasi aktiviti fizikalnya kerana kecederaan yang dialami sepanjang kariernya.

Michael Johnson adalah pelari yang paling pelik

Penilaian: 4.6

Michael Johnson

Negara: Amerika Syarikat

Tinggi: 185 cm

Berat: 78 kg

Rekod: berjalan pada jarak 200 m – 19.32 s; berjalan pada jarak 400 m – 43.18 s

Juara Olimpik empat kali dan juara dunia 8 kali – Michael Johnson tidak diragukan lagi adalah atlet dan pelari pecut paling terkenal pada tahun 90an abad yang lalu. “Tetamu” Olimpik Olimpik yang sering dikenali ini bukan sahaja kerana kehendaknya untuk menang, tetapi juga kerana gaya larian asalnya, yang mana para pesaingnya dikenali sebagai “tidak masuk akal”: atlet berlari dengan punggung lurus yang sedikit bengkok ke belakang, langkah lariannya kecil. Tidak ada seorang pun, kecuali dia, tidak lagi mencuba melakukan praktik taktik pergerakan seperti itu di atas treadmill, tetapi bagi Johnson sendiri, seperti yang telah ditunjukkan waktu, ia sangat sesuai.

Atlet itu bersara kembali pada tahun 2000 setelah memenangi 400 meter di Sukan Olimpik Sydney. Selepas itu, dia bekerja sebagai pengulas sukan untuk masa yang lama, dan mengetuai ruangan sukan di Daily Telegraph yang terkenal. Hari ini dia dikenali sebagai pemilik Ultimate Performance, sebuah syarikat pengurusan sukan.

David Lekuta Rudisha adalah pelari yang paling menjanjikan

Penilaian: 4.5

David Lekuta Rudisha

Negara: Kenya

Tinggi: 188 cm

Berat: 71 kg

Rekod: berjalan pada jarak 800 m – 1: 40.91 minit

Juara dunia dua kali, Olimpik dan Afrika, pemenang dua kali Liga Diamond, Rudisha adalah atlet yang sedang berkembang pesat dan, walaupun terdapat senarai anugerah yang mengagumkan, masih boleh mengejutkan. Pada tahun 2010 dia diiktiraf sebagai 'Atlet Dunia' dan dianggap sebagai atlet termuda yang dianugerahkan gelaran ini. Wakil rakyat Maasai yang berwarna-warni ini masuk ke sukan besar bukan secara tidak sengaja: dia terinspirasi oleh pencapaian ayahnya sendiri, yang tidak kurang dari seorang pemenang pingat perak di Sukan Olimpik.

Tempoh dari 2013 hingga 2014 boleh disebut pelari buruk. Selama ini, dia mengalami beberapa kecederaan dan benar-benar menggagalkan rancangannya sendiri untuk sepenuhnya menyertai pertandingan antarabangsa kerana masalah dengan otot lutut dan betisnya. Tetapi pada tahun 2015, dia dengan kuat mengingatkan dirinya lagi, dengan cerah kembali bertugas: David berjaya merebut kembali gelaran dunia dengan mudah dengan memenangi emas dalam perlumbaan 800 m.

Setiap pahlawan treadmill dunia yang disajikan dalam penilaian berbeza dengan yang lain dalam kehendak luar biasa, data fizikal yang luar biasa, gaya berjalan yang asli, dan lain-lain. Tetapi mereka juga mempunyai ciri umum – keinginan yang luar biasa untuk menang, yang tidak dapat ditembus.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen