7 mikrofon terbaik untuk streaming

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berjumpa pakar.

Populariti penstriman telah menarik begitu banyak pendatang baru dalam aktiviti ini sehingga isu memilih peralatan 'betul' telah menjadi salah satu yang paling banyak dibincangkan dalam industri elektronik. Hari ini, para editor memberikan ulasan khas dalam format penarafan yang dikhaskan untuk alat streaming yang paling penting – mikrofon.

Pakar kami telah memilih model yang paling mapan dalam kepelbagaian pasaran raksasa, dengan memberi tumpuan kepada pelbagai kategori streamer – penemuduga, pemain, podcast dan lain-lain. Tetapi sebagai permulaan, kami masih akan menumpukan beberapa perkataan untuk topik memilih mikrofon terbaik untuk streaming dan kriteria yang anda perlukan untuk memilih model untuk diri anda sendiri.

Cara memilih mikrofon terbaik untuk streaming

Jadi, ada ciri penting dalam memilih mikrofon yang baik. Prinsip (baik, hampir) tidak berfungsi di sini 'semakin mahal dan berjenama, semakin baik'. Kerana anda harus memilih mikrofon, dipandu dengan ketat di mana dan bagaimana ia akan digunakan. Kerana untuk rakaman siaran langsung di jalanan di khalayak ramai, ini adalah satu perkara, tetapi untuk penghantaran suara penyampai dan tetamu berkualiti tinggi di sebuah studio yang selesa, ia sama sekali berbeza. Dan hanya selepas itu anda boleh memilih jenama atau jenama lain. Mari pertimbangkan faktor pencirikan utama dan aktiviti streaming yang mana yang paling penting.

jarak frekuensi

Ini adalah kepekaan mikrofon terhadap nada tertentu. Diukur dalam hertz dan kilohertz. Ini sebenarnya bermaksud berapa banyak suara, tinggi dan rendah, mikrofon dapat mengenali sama sekali. Semakin besar julat, semakin baik. Tetapi mengejar nilai terlarang, dan mengeluarkan jumlah anggaran tahunan anda untuk peranti ini juga tidak ada gunanya.

Di sini, bagi siapa parameter ini penting, ia adalah untuk mereka yang terlibat dalam vokal. Tidak begitu penting bagi streamer permainan untuk menyampaikan nada dan setengah dari ungkapan-ungkapan yang dengannya dia menyertai pertempuran di Dota2.

Fokus

Parameter ini mencerminkan kepekaan mikrofon untuk berbunyi, bergantung pada lokasi sumbernya. Semuanya nampak jelas, tetapi ada banyak nuansa. Terdapat mikrofon searah, dua arah dan omnidirectional.

Unidirectional, pada gilirannya, juga dibahagikan kepada cardioid, hypercardioid dan supercardioid. Cardioid – yang paling popular di kalangan streamer. Mereka sangat sensitif terhadap bunyi yang datang dari depan sahaja. Di sisi ia sudah lebih buruk, di belakangnya lebih buruk lagi. Pilihan kerja biasa untuk streamer perbualan, podcaster. Mikrofon hiper dan supercardioid mempunyai kepekaan yang boleh diterima hingga 180 darjah di bahagian depan, tetapi 'terhenti' di belakang. Sangat sesuai untuk pemain permainan yang, dalam pertempuran yang sengit, dapat dengan kuat dan tajam menyimpang bolak-balik, bersandar di kerusi, mundur sedikit.

Mikrofon dua arah, seperti yang anda duga, mengambil suara dari depan dan belakang dengan baik. Pilihan yang ideal untuk temu ramah a la Yuri Dud. Baik, atau untuk vokal dalam duet.

Mikrofon berarah omni mengambil suara 360 darjah sama. Nampaknya anda boleh membeli satu dan tidak mengganggu, tetapi tidak. Omni-directional tidak sesuai untuk podcaster, kerana ia akan memberitahu khalayak dengan jelas bahawa ibu telah memasuki bilik untuk memanggil pita untuk makan. Ini adalah mikrofon khusus untuk merakam suara 'persekitaran' – orang ramai, institusi, alam, dll.

Malah penjelasan seperti itu dapat menimbulkan keraguan dalam pilihan, terutama jika anda belum memutuskan jenis aliran yang akan anda siarkan. Dalam kes ini, anda boleh membeli mikrofon pelbagai arah. Ia membolehkan anda menukar arah mengikut keperluan. Tetapi lebih baik membuat pilihan tertentu, kerana banyak sebab.

Aksesori pilihan

Set mikrofon adalah perkara sekunder, tetapi beberapa perkataan juga harus dinyatakan mengenainya. Mungkin yang paling penting ialah penapis pop. Ini adalah alat yang meneutralkan kelebihan artifak suara suara manusia – pernafasan, saudara, dan yang sangat melompat suara ketika mengucapkan bunyi 'b' dan 'n' (itulah sebabnya disebut itu). Biasanya ia kelihatan seperti 'skrin' bulat di hadapan mikrofon itu sendiri. Pada penggambaran studio, aksesori ini langsung menarik perhatian, dan bukan pakar menyalah anggap mikrofon itu sendiri.

Aksesori penting lain adalah pendirian atau pelekap. Ada baiknya jika aksesori ini 'asli', tetapi selalunya pengeluar lain menjadikannya lebih baik. Bonus yang baik adalah beg galas, tetapi di sini anda semestinya tidak terlalu memberi perhatian, kerana yang utama adalah mikrofon itu sendiri.

Oleh itu, kami telah mengetahui prinsip asas memilih mikrofon untuk penstriman, dan sekarang kami beralih terus ke penilaian.

Kedudukan mikrofon terbaik untuk streaming

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Kedudukan mikrofon terbaik untuk streaming 7 SVEN MK-150 RUB 90
6 Percayai Mico USB RUB 1,890
5 SAMSON METEOR Mic 6 350 gosok.
4 AUDIO-TECHNICA AT2020USB + RUB 11 687
3 Biru yeti RUB 11,990
2 RODE NT RUB 16 550
1 RAZER SEIRĒN ELITE RUB 16,990

SVEN MK-150

Penilaian: 4.3

SVEN MK-150

Kami mulakan dengan mikrofon termudah dan termurah jenama dagang SVEN yang terkenal. Harganya sangat tidak masuk akal sehingga pembaca mungkin meragui prestasinya. Sebenarnya, pakar kami memasukkan model ini dalam ulasan khusus untuk pemula, untuk percubaan pertama pen dalam menjalankan siaran langsung. Bahagian pita yang pada awalnya terbawa dengan perniagaan ini, dan kemudian kecewa dan ditinggalkan sangat besar. Oleh itu, sejak awal lagi, anda tidak boleh membeli peralatan yang sesuai dengan Joe Rogan.

Apakah mikrofon ini. Pertama, ia sangat kecil – boleh dilekatkan pada lubang kancing jaket (tidak boleh dikelirukan dengan lubang kancing pada pakaian tentera) atau ke tempat lain yang sesuai dengan pakaian luar. Ya, ini adalah 'lubang lubang' yang sama dengan yang sering anda dengar, tetapi tidak tahu mengapa nama itu. Tegasnya, ini bukan lubang butang, tetapi klip, yang lebih baik lagi, kerana memungkinkan untuk memasang mikrofon bukan hanya pada pakaian. Untuk berjaga-jaga, untuk perkembangan umum, anda perlu memahami bahawa mikrofon kecil tidak bermaksud murah secara automatik. Terdapat 'lubang butang' untuk puluhan ribu rubel.

Sekarang mari kita lihat spesifikasi kering. Ia adalah mikrofon electret dengan corak omnidirectional, impedansi 2200 ohm, kepekaan -58 dB, dan julat frekuensi 50 hingga 16 ribu Hertz. Ia disambungkan ke peranti penerima dengan bicu 3.5 mm standard sederhana melalui kabel standard sepanjang 1.8 meter.

Mikrofon seberat 23 g. Badan diperbuat daripada plastik hitam. Ia diikat dengan klip plastik, juga dapat dipasang secara tetap pada monitor atau perabot dengan pita pelekat biasa.

Terdapat satu keunikan dengan model ini. Terdapat banyak ulasan yang bersemangat mengenai kepekaan tinggi, tetapi ada juga pendapat yang bertentangan. Oleh itu, masuk akal untuk menganggap bahawa kawalan kualiti model khusus ini oleh pengeluarnya sangat 'setia'.

Sebagai kesimpulan, mari kita katakan bahawa dalam barisan mikrofon SVEN terdapat banyak model faktor bentuk lain, yang juga berharga beberapa ratus rubel dan umumnya sesuai untuk percubaan streaming pertama.

Kelebihan

  • kepekaan tinggi (ada pendapat yang bertentangan);
  • kesederhanaan dan kebolehpercayaan;
  • tidak dapat dihancurkan.

keburukan

  • gunung 'asli' yang tidak boleh dipercayai.

Percayai Mico USB

Penilaian: 4.4

Percayai Mico USB

Kedudukan kedua dalam ranking mikrofon terbaik untuk streaming mengikut versi adalah mikrofon kondensor anggaran lain, tetapi jenama lain – Kepercayaan. Dan ini bukan lagi lubang butang, tetapi versi desktop pada pendirian tripod. Ia sangat murah berbanding mikrofon studio lain, tetapi 10 kali lebih mahal daripada 'remah' sebelumnya.

Dimensi mikrofon ialah 43x130x35mm. Berat – 150 g, dipasang – 258 g. Dibuat dalam reka bentuk yang tidak bijaksana, tetapi menyenangkan, badan plastik, hitam dengan lapisan sentuhan lembut. Dipasang pada tripod lipat dengan kunci. Selak itu sendiri juga mempunyai pukulan sekitar 270 darjah untuk penempatan arah kepala yang paling sesuai. Semua bahan berkualiti tinggi, pemasangannya kukuh, kemas.

Anda boleh menyambungkan mikrofon ke peranti penerima menggunakan kabel 1.8 meter. Kabel disambungkan ke penyesuai USB, yang juga mempunyai bicu untuk bicu fon kepala 3.5mm standard.

Ciri-ciri teknikal peranti adalah seperti berikut: rajah arah bulat, impedans 2.2 Ohm, julat frekuensi 50 hingga 16 ribu Hertz, kepekaan -45 dB.

Dari segi penggunaan, ini masih merupakan model peringkat permulaan, tetapi masih merupakan yang terbaik dalam kategori harga ini. Di kalangan pengguna, terdapat aduan mengenai bunyi bising, yang segera disingkirkan oleh pengguna lain, mereka mengatakan, anda perlu dapat mengkonfigurasi. Secara umum, ia boleh disyorkan untuk streaming permainan.

Model ini dilindungi oleh jaminan pengeluar untuk tempoh 24 bulan.

Kelebihan

  • rakaman suara berkualiti tinggi;
  • penempatan yang selesa dengan kemas yang selamat;
  • bahan dan pemasangan berkualiti;
  • lapisan badan dengan sentuhan lembut.

keburukan

  • terdapat aduan mengenai bunyi bising, tetapi objektiviti mereka tidak dapat dipertikaikan.

SAMSON METEOR Mic

Penilaian: 4.5

SAMSON METEOR Mic

Nombor ketiga dalam ranking mikrofon streaming terbaik mengikut versi kami akan mempertimbangkan model jenama SAMSON. Peralatan audio berkualiti tinggi terdapat di bawah jenama ini. Dikilangkan di China.

Di sini kita sekali lagi membuat kenaikan harga yang tajam ke atas, tetapi mikrofon sepadan. Penampilannya sudah mengagumkan – logam digilap mendominasi bahan – lapisan krom berganda, jaring logam, alas getah di kaki sehingga mikrofon tidak bergerak di atas meja. Reka bentuknya menggabungkan teknologi tinggi dan retro, masing-masing, ia akan kelihatan hebat dalam bingkai. Di samping itu, dengan latar belakang model lain, harganya masih kelihatan sangat menarik – kira-kira 6500 rubel, tetapi harganya sangat berbeza bergantung pada konfigurasi dan tempat penjualan.

Sekarang mengenai ciri-ciri. Ini adalah mikrofon kondensor dengan diafragma 25mm yang besar. Corak arah – kardioid. Julat tindak balas frekuensi adalah 20 hingga 20 ribu Hertz. Bersambung melalui antara muka USB. Terdapat juga bicu fon kepala 3.5mm dengan kemampuan untuk mengesan rakaman tanpa berlengah.

Dari kawalan mikrofon di bahagian depannya terdapat kawalan kelantangan pemantauan mekanikal (tidak mempengaruhi tahap rakaman) dan butang Bisukan. Terdapat juga petunjuk aktiviti yang dapat dilihat dengan jelas. Di bahagian belakang terdapat dua port: USB untuk sambungan dan 3.5mm untuk fon kepala.

Mikrofon mudah dikenali oleh sistem operasi sebagai peranti USB dengan input dan output audio. Sebenarnya, anda juga mendapat kad suara luaran.

Pembungkusannya mewah seperti peranti itu sendiri, boleh dipercayai, selesa dan direka dengan indah. Pakej minimum juga termasuk kabel mini USB, sarung bawa, dan dokumentasi.

Kami menekankan sekali lagi, kerana ini penting – roda penyesuaian hanya untuk fon kepala. Model ini tidak mempunyai penyesuaian tahap rakaman sendiri, dan keadaan ini mungkin tidak sesuai untuk semua orang. Tetapi untuk pita podcast, ini adalah pilihan yang bagus.

Kelebihan

  • kualiti suara rakaman yang baik;
  • pemeluwap membran 25 mm;
  • keupayaan untuk memantau rakaman tanpa kelewatan;
  • prestasi sebenar peranan kad bunyi luaran;
  • penampilan yang luar biasa;
  • bahan berkualiti.

keburukan

  • tidak ada penyesuaian tahap rakaman sendiri.

AUDIO-TECHNICA AT2020USB +

Penilaian: 4.6

AUDIO-TECHNICA AT2020USB +

Penarafan diteruskan oleh mikrofon studio tanda dagangan AUDIO-TECHNICA. Ini sudah menjadi sesuatu yang lebih menarik dan lebih serius daripada model sebelumnya. Yaitu – tekniknya, walaupun dari segmen yang lebih rendah, masih merupakan kelas profesional.

Dimensi mikrofon – 52x162x52mm. Berat 386 g. Dibuat dalam reka bentuk laconic tetapi terhormat. Badan berwarna hitam. Ia disambungkan melalui kabel USB dengan panjang 3 meter. Terdapat output fon kepala. Pemasangan – meja, pada tripod dengan kunci.

Ini adalah mikrofon kardioid jenis kondensor. Impedansinya ialah 32 ohm. Julat frekuensi antara 20 hingga 20 ribu Hertz. Kadar persampelan adalah 44.1 / 48 kHz. Dalam kes ini terdapat elemen bebas untuk kawalan dan pencampuran kelantangan fon kepala.

Di antara streamer dan semua orang yang terlibat dalam pekerjaan studio seperti ini, model ini telah menjadikan dirinya sebagai dipercayai, mampu menyampaikan suara dengan jelas, dengan ciri yang mencukupi untuk rakaman profesional dan pencampuran suara. Ini secara resmi dipasarkan sebagai mikrofon studio untuk vokal, tetapi masih dapat dijumpai di podcasters dan pelakon suara.

Dalam barisan AUDIO-TECHNICA ini terdapat beberapa sampel yang lebih kukuh, dan jika ciri-ciri model ini kelihatan tidak mencukupi untuk anda, anda boleh melihat model USBi. Ia mampu merakam audio dalam 24 bit dan kadar persampelan maksimumnya adalah 96 kHz. Tetapi model itu tentu saja lebih mahal.

Kelebihan

  • pengecaman bunyi yang jelas;
  • kebolehpercayaan;
  • lokasi kawalan yang sesuai;
  • gred profesional;
  • penguat fon kepala terbina dalam.

keburukan

  • Termasuk tripod tipis.

Biru yeti

Penilaian: 4.7

Biru yeti

Sekarang, dalam peringkat mikrofon terbaik untuk streaming mengikut versi, kami akan mempertimbangkan sesuatu yang hampir legenda. Ini bukan mikrofon yang paling mahal, bukan yang paling 'sombong', tetapi pada masa yang sama ia hampir menjadi yang paling banyak dibincangkan dalam persekitaran penstriman dan blogging video. Blue Yeti ini dihasilkan oleh syarikat khusus Amerika Blue Microphones. Sebenarnya, ini adalah anak syarikat pemaju elektronik berkualiti tinggi yang lebih terkenal – syarikat Switzerland Logitech International S.A.

Segera dikatakan bahawa hanya ada nama dalam tatanama 'Biru', tetapi sebenarnya ada sebanyak sepuluh warna hiasan kes itu! Ini adalah kelebihan besar bagi mereka yang menganggap penting untuk merancang ruang kerja mereka dengan gaya yang seragam. Dimensinya 295x120x125mm, berat – 550 g. Sarungnya adalah logam. Ia disambungkan ke peranti penerima melalui antara muka USB menggunakan kabel yang boleh dilepas yang disertakan dalam set penghantaran. Terdapat bicu fon kepala.

Dari sudut pandangan teknikal, Blue Yeti adalah mikrofon kondensor pelbagai arah dengan julat frekuensi 20 hingga 20 ribu Hertz, 120 dB SPL, laju persampelan 48 kHz dan ADC 16-bit. Fungsi langsungnya termasuk rakaman stereo studio berkualiti tinggi, anda juga dapat dengan mudah menyesuaikan kepekaan, kelantangan pada fon kepala, mematikan mikrofon dan menukar corak arah.

Dari semua yang dijelaskan jelas bahawa Blue Yeti adalah peranti sejagat. Untuk penstriman, bagus selain kualiti, juga kerana dapat dibuat dua arah, omnidirectional, atau dengan polaritas kardio dengan mudah. Ia juga sesuai untuk pemain profesional dan merakam vokal bersih – di sini tahap profesional akan disediakan oleh teknologi Tri-kapsul. Sudah tentu, ia juga bagus untuk podcasters.

Jaminan pembuatan untuk model ini adalah dua tahun.

Kelebihan

  • tahap profesional;
  • serba boleh;
  • banyak warna badan;
  • senang dipasang dan dikonfigurasikan.

keburukan

  • tiada kelemahan yang ketara.

RODE NT

Penilaian: 4.8

RODE NT

Sekarang, dalam kerangka penilaian kami, kami akan mempertimbangkan model lain, tidak kurang hebatnya daripada Blue Yeti, tetapi sedikit kurang popular di persekitaran penstriman dan blogging video. Mikrofon ini dihasilkan oleh syarikat Australia RØDE Microphones LLC. Model profesional yang sama-sama sesuai untuk streamer dan pemuzik.

Dimensi mikrofon – 184x62x50 mm, berat – 520 g. Sarung logam, warna hitam. Ia disambungkan ke komputer melalui antara muka USB, panjang kabel standard (boleh ditanggalkan) adalah sejauh 6 meter. Terdapat output fon kepala. Pemasangan pada pendirian tripod dengan kunci. Alat kawalan terletak di atas bicu fon kepala 3.5mm.

Parameter teknikal utama model: prinsip operasi kapasitor, satu arah, corak arah kardioid, frekuensi pensampelan ADC dan kedalaman bit – masing-masing 48 kHz dan 16 bit. Julat frekuensi antara 20 hingga 20 ribu Hertz. Tahap tekanan bunyi maksimum: 110 dB SPL. Julat dinamik – 96dB. Penukar JFET dengan penyangga keluar 2 tiang.

Seperti yang jelas dari keterangannya, mikrofon ini adalah 'pengkhususan' yang jauh lebih sempit daripada Blue Yeti sejagat – ia adalah satu arah. Diafragma terletak selari dengan badan mikrofon. Sangat bagus untuk sebarang kerja studio: merakam instrumen, vokal, atau streaming lisan yang berkualiti.

Pakej ini merangkumi mikrofon itu sendiri, kabel yang dapat dilepas, pendirian tripod, beg galas, penapis pop, dan dokumentasi.

Kelebihan

  • tahap profesional;
  • kependaman sifar;
  • rakaman berkualiti tinggi;
  • kebolehpercayaan;
  • peralatan.

keburukan

  • tidak bertanda.

RAZER SEIRĒN ELITE

Penilaian: 4.9

RAZER SEIRĒN ELITE

Akhirnya, dalam peringkat kami, kami menemui penyelesaian yang paling menarik di dunia mikrofon untuk streaming. Dan ia menarik sekurang-kurangnya oleh pengilang. Ini adalah RAZER – salah satu syarikat peralatan permainan yang paling 'bijaksana', yang terdiri daripada peminat sejati. Dan kami mempersembahkan ciptaan mereka seterusnya – mikrofon streaming permainan SEIRĒN ELITE.

Ini adalah mikrofon paling mahal dalam ulasan kami, tetapi ini adalah perkara yang serius bukan untuk bersenang-senang, tetapi untuk pertandingan esports langsung atau untuk penstriman komersial yang serius, apabila kekurangan suara sedikit pun di kemuncak dapat membuat marah penonton, menyebabkan penurunan sumbangan dan berhenti berlangganan, dan juga mempengaruhi secara langsung kerana menjanjikan kontrak iklan. Dengan latar belakang ini, pelaburan kewangan seperti itu tidak begitu membebankan.

Dimensi peranti adalah 90x685x226mm, beratnya 783 g. Tubuh berwarna hitam pekat dan kelihatan bergaya luar biasa, walaupun reka bentuknya tidak terlalu mencolok. Ia dipasang pada dudukan standard, disambungkan ke port USB komputer, kit ini termasuk penyesuai tambahan dari microUSB ke USB, kabel 3 meter untuk sambungan dan muncung perlindungan angin.

Mari kita perhatikan ciri teknikal utama. Ini adalah mikrofon kondensor omnidirectional dengan kepekaan 120 dB, julat frekuensi 20 hingga 20 ribu Hertz, dan impedans maksimum 16 Ohm.

Salah satu ciri terpenting dari Razer Seirēn Elite (bagaimanapun, beberapa model lain dalam penilaian tidak tanpanya) adalah keupayaan untuk memantau suara dengan latensi sifar. Untuk melakukan ini, anda perlu menyambungkan fon kepala terus ke mikrofon. Ini sangat penting untuk permainan pasukan agar ahli pasukan dapat mendengar suara satu sama lain dengan serta-merta, dan tidak dengan kelewatan 5 saat, seperti yang berlaku dengan kad suara biasa.

Reka bentuk yang dipikirkan dengan baik dengan kapsul dinamik kelas Pro digabungkan dengan limiter dan penapis menjamin nada vokal yang kaya yang sebelumnya hanya dapat dicapai pada peralatan berteknologi tinggi berkali-kali lebih banyak yang tidak tersedia untuk pengguna biasa.

Kelebihan

  • jenama;
  • gaya;
  • kualiti dan kebolehpercayaan;
  • perhimpunan;
  • kawalan kelewatan;
  • kapsul dinamik Pro-grade.

keburukan

  • aduan jarang berlaku mengenai lokasi pengawal yang tidak selesa.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berjumpa pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen