7 lampu akuarium terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Pencahayaan adalah salah satu elemen penting dalam reka bentuk akuarium, tetapi fungsinya tidak terbatas pada estetika. Kadar pertumbuhan dan kecekapan proses fotosintesis tanaman bergantung pada lampu yang dipilih dengan betul; dengan bantuan suhu warna, pembiakan alga dapat diatur. Pakar akan memberitahu anda bagaimana untuk tidak tersesat dalam pelbagai pilihan dan memilih lampu yang sesuai untuk keperluan akuarium.

Cara memilih lampu akuarium

  1. Jenis. Lampu halida logam dianggap yang terbaik dan paling profesional: mereka memimpin dalam semua aspek, mempunyai jangka hayat yang panjang dan mampu menerangi dengan baik walaupun akuarium dalam. Satu-satunya kelemahan jenis ini adalah pemanasan kuat, sebab itulah mereka perlu digantung sekurang-kurangnya 30 cm di atas tepi air. Di akuarium bersaiz sederhana, lampu pendarfluor atau LED biasanya digunakan. Kedua-dua jenis mempunyai ciri yang boleh diterima dan dapat disesuaikan dengan keperluan individu pembeli.
  2. Watt lampu diukur dalam watt. Tidak ada formula umum di mana seseorang dapat mengira daya yang sesuai untuk akuarium mana pun: adalah perlu untuk mempertimbangkan kedua-dua parameter tangki itu sendiri, dan kualiti air, jumlah dan jenis tanaman. Bagi sebahagian besar flora bawah air, penunjuk optimum ialah 0,5-0,8 W per liter air. Apabila akuarium dipenuhi dengan tumbuh-tumbuhan, kekuatannya harus ditingkatkan, tetapi spesies yang menyukai naungan akan puas pada 0,2-0,4 W / l. Perlu diingat bahawa pelbagai jenis lampu dapat menghasilkan jumlah cahaya yang berbeza walaupun pada daya yang sama.
  3. Spektrum mempengaruhi kualiti fotosintesis. Tumbuhan yang menyukai warna lebih menyukai bahagian biru-ungu daripadanya, tanaman yang suka cahaya akan mendapat keuntungan lebih banyak daripada yang merah. Lampu dengan spektrum hijau sangat sesuai untuk menerangi ikan dengan baik.
  4. Suhu warna menunjukkan bagaimana cahaya akan dirasakan oleh mata manusia. Suhu 5500 Kelvin – ini “putih”, semula jadi dan biasa bagi kita cahaya matahari. Walau bagaimanapun, untuk akuarium, nilai optimum adalah 7000-8000 Kelvin: pada suhu yang lebih rendah, penduduk di bawah air kelihatan pucat dan sakit, pada suhu yang lebih tinggi mereka kelihatan buatan.

Penilaian lampu terbaik untuk akuarium

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Phytolamps terbaik untuk akuarium 1 Osram T8 Fluora 650 RUB
2 Sylvania GRO-LUX RUB 635
Lampu Akuarium Laut Terbaik 1 JBL Solar ultra marin day RUB 1,959
2 T5 Hailea Exstra Reef 462 r
Lampu terbaik untuk meningkatkan warna ikan 1 JBL Solar ultra Natur LT 39WT5-HQ 9000K RUB 1 804
2 Hagen Flora Glo 779 r
Lampu akuarium spektrum penuh terbaik 1 Dennerle Color Plus T5 RUB 2,226

Phytolamps terbaik untuk akuarium

Kategori ini mengandungi lampu yang memberikan keadaan optimum untuk pertumbuhan dan fotosintesis flora akuatik. Ini adalah lekapan lampu pendarfluor dengan aksen di beberapa bahagian spektrum.

Osram T8 Fluora

Penilaian: 4.9

Osram T8 Fluora

Pemenang penarafan itu adalah phytolamp luminescent, yang diminati bukan hanya di kalangan akuarium, tetapi juga di kalangan pencinta tanaman dalaman. Harus saya katakan, model ini jauh lebih berguna di akuarium: ia bukan sahaja memberi tanaman dengan pencahayaan yang selesa dengan aksen di kawasan merah dan biru spektrum, tetapi juga menerangi ikan. Satu lagi nuansa berguna ialah peranti tidak memanas semasa operasi. Daya penyebaran bergantung pada saiz lampu adalah dari 15 hingga 58 W. Jangka hayat perkhidmatan yang dinyatakan oleh pengeluar adalah 13000 jam, namun, menurut ulasan pelanggan, lama-kelamaan lampu kehilangan sifat spesifiknya dan berubah menjadi lampu sederhana.

Kelebihan

  • ketahanan;

  • memberikan warna yang kaya untuk ikan;

  • merangsang fotosintesis;

  • penggunaan tenaga ekonomi;

keburukan

  • tidak ditemui;

Sylvania GRO-LUX

Penilaian: 4.8

Sylvania GRO-LUX

Walaupun disyorkan untuk menggunakan lampu ini bersamaan dengan lampu pendarfluor, lampu ini dapat berfungsi sendiri walaupun di akuarium herba. Pengilangnya menawarkan pilihan model dengan pelbagai kapasiti dengan diameter T5 atau T8, jadi tidak sukar untuk memilih yang sesuai untuk akuarium tertentu. Suhu warna lampu berada di tepi julat optimum pada 8500K, berkat yang mereka menonjolkan warna semula jadi di akuarium. Kawasan spektrum merah dan biru yang dipertingkatkan mempunyai kesan yang baik terhadap pertumbuhan flora akuatik dan kadar fotosintesis.

Kelebihan

  • pelbagai pilihan kuasa;

  • menekankan warna di akuarium;

  • merangsang fotosintesis;

keburukan

  • tidak selalu dijumpai di kedai haiwan peliharaan;

Lampu Akuarium Laut Terbaik

Oleh kerana akuarium jenis ini biasanya sangat dalam, syarat utama lampu adalah keupayaan untuk menerangi keseluruhan tiang air dengan berkesan ke dasar. Ini dipastikan oleh parameter daya tinggi.

JBL Solar ultra marin day

Penilaian: 4.9

JBL Solar ultra marin day

Sesuai dengan peneraju penilaian, model ini mempunyai nilai output cahaya yang tinggi – anda tidak perlu risau bahawa bahagian bawah akuarium anda akan ditinggalkan tanpa pencahayaan yang betul. Antara kelebihan lain – indeks rendering warna yang tinggi, penggunaan kuasa rendah: 24-80 W bergantung pada panjang lampu. Suhu warna 15000K memberikan cahaya putih sejuk, sambil mengekalkan kepenuhan spektrum radiasi. Batu karang dan invertebrata laut tumbuh dengan sangat baik dalam keadaan ini. Pengilang mendakwa bahawa dalam keadaan yang baik lampu boleh bertahan 8000-100000 jam.

Kelebihan

  • cahaya sejuk, optimum untuk hidupan laut;

  • hayat perkhidmatan yang panjang;

  • kecekapan bercahaya tinggi;

keburukan

  • harga tinggi;

T5 Hailea Exstra Reef

Penilaian: 4.8

T5 Hailea Exstra Reef

Model ini sesuai untuk mereka yang ingin mendirikan terumbu karang kecil di akuarium mereka. Lampu pendarfluor dari pengilang China Hailea jarang dijumpai di kedai kami, tetapi mereka memberikan kualiti yang baik dengan sedikit wang. Sesuai dengan ukuran lampu, kuasanya berkisar antara 8 hingga 80 watt. Spektrum beralih kuat ke arah biru-ungu, sehingga cahaya dari lampu keluar dalam warna biru tepu yang menyenangkan. Penyelesaian teknikal ini menyumbang kepada pertumbuhan karang yang baik, meniru pencahayaan terumbu laut dalam, dan menjalankan fungsi estetik dengan cukup baik.

Kelebihan

  • pilihan terbaik untuk akuarium laut;

  • murah;

  • merangsang pertumbuhan batu karang;

keburukan

  • sukar didapati dijual;

Lampu terbaik untuk meningkatkan warna ikan

Berkat keseimbangan ciri yang diselaraskan, lampu ini menonjolkan semua ciri warna ikan akuarium. Model yang terdapat dalam penilaian akan memenuhi akuarium anda dengan warna semula jadi yang cerah.

JBL Solar ultra Natur LT 39WT5-HQ 9000K

Penilaian: 4.9

JBL Solar ultra Natur LT 39WT5-HQ 9000K

Model dengan kecerahan yang tiada tandingannya, direka untuk ikan dan tumbuhan dari perairan yang hangat dan terang. Ini adalah lampu pendarfluor 24-80W yang sangat baik. Ia bukan sahaja memberikan penghasilan kepada akuarium pada cahaya yang baik, tetapi juga mewujudkan keadaan optimum untuk fotosintesis pada tumbuhan berkat spektrum radiasinya yang penuh. Suhu warna 9000K menekan pertumbuhan alga dan mengekalkan warna-warna cerah dan bersemangat yang tidak kelihatan buatan. Hayat lampu dalam keadaan optimum adalah 8000 jam.

Kelebihan

  • cahaya optimum untuk penduduk tropika;

  • menghentikan pembiakan alga;

  • cahaya yang terang;

  • spektrum aktif secara fotosintetik bermanfaat untuk tumbuh-tumbuhan;

keburukan

  • harga tinggi;

Hagen Flora Glo

Penilaian: 4.8

Hagen FloraGlo

Fluorescent “FloraGlo” bertindak dengan cara yang berlawanan daripada pesaingnya: ia memberikan cahaya merah jambu lembut dengan kehangatan 2800K. Dalam keadaan seperti itu, ikan dengan warna biru dan hijau, serta tumbuh-tumbuhan di mana aksen khas dibuat dalam spektrum radiasi, kelihatan paling menguntungkan. Hasilnya, flora di bawah cahaya lampu ini bukan sahaja kelihatan baik, tetapi juga tumbuh secara aktif. Pada suhu 40 W, lampu menghasilkan cahaya kecerahan dan intensiti sederhana, oleh itu disarankan untuk menggunakannya untuk menerangi latar depan akuarium, digabungkan dengan lampu lain dari jenis lain. Jangka hayat produk ini adalah 9000 jam.

Kelebihan

  • merangsang pertumbuhan tanaman;

  • tidak memanaskan air semasa operasi;

  • kemampuan;

keburukan

  • disyorkan untuk digunakan hanya dalam kombinasi dengan lampu lain;

Lampu akuarium spektrum penuh terbaik

Lampu dalam kategori ini tidak mempunyai aksen yang jelas di mana-mana bahagian spektrum dan memberikan cahaya yang paling semula jadi.

Dennerle Color Plus T5

Penilaian: 4.9

Dennerle Color Plus T5

Lampu ini dapat menonjolkan semua yang paling indah di akuarium anda: sebaran aksen khas dalam spektrum membolehkan anda meningkatkan warna merah, oren dan biru dalam semua jenisnya, berkat warna semula jadi ikan mula bermain dengan warna baru, menjadi lebih cerah dan lebih cerah. Lampu tidak memancarkan sinar ultraviolet, sehingga menghilangkan cahaya dari momok mana-mana akuarium – alga – tetapi meninggalkan tumbuhan normal semua spektrum yang baik untuk fotosintesis. Teknologi Trocal Longlife memastikan fungsi lampu selama 10,000-15,000 jam. Seperti kebanyakan lampu yang ditunjukkan dalam penilaian, kekuatan model ini dapat dipilih dari jarak 24-80 W.

Kelebihan

  • ketahanan;

  • spektrum optimum untuk fotosintesis;

  • mengatasi pertumbuhan alga;

  • warna terang, tepu;

keburukan

  • harga tinggi;


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen