7 komputer riba terbaik di bawah 20,000 rubel

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Komputer riba masih mendapat permintaan tinggi. Apa pun yang boleh dikatakan, tetapi tablet dengan telefon pintar tidak dapat memberikan pengguna seluas mungkin. Mereka tidak dapat menjalankan Adobe Photoshop sepenuhnya, dan hampir mustahil untuk melakukan pemodelan 3D pada mereka. Malah menaip sederhana pada komputer tablet dikaitkan dengan ketidakselesaan tertentu. Ringkasnya, profesional lebih suka bekerja di komputer riba. Dan ini bukan raksasa yang selalu mahal, selalunya pilihan orang bergantung pada mesin kerja yang bersahaja, yang harganya tidak melebihi 20,000 rubel. Ini mengenai mereka yang akan dibincangkan dalam koleksi ini.

Kedudukan komputer riba terbaik hingga 20,000 rubel

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Kedudukan komputer riba terbaik hingga 20,000 rubel 1 HP 15-bs000 RUB 22,290
2 Lenovo Ideapad 330 15 Intel RUB 16 185
3 DELL 500 RUB 22 900
4 Lenovo G500 RUB 16 690
5 Acer Extensa EX2519 RUB 17,890
6 ASUS Vivo Buku X540YA RUB 12 490
7 Digma CITI E603 RUB 16,990

HP 15-bs000

Penilaian: 4.7

HP 15-bs000

Penarafan kami dibuka oleh komputer riba, yang kebanyakannya dijual dengan harga 23-24 ribu rubel. Tetapi sepanjang semua jenis penjualan, ia dapat dibeli dengan mudah dengan tanda harga yang ditunjukkan oleh kami dalam tajuk artikel. Tidak seperti model lain yang dikaji hari ini, ia hadir dalam lapan pilihan warna. Kelimpahan yang tidak dijangka! Malah telefon pintar paling popular jarang terdapat dalam pelbagai warna!

Sudah tentu, bukan hanya warna casing yang boleh berbeza dalam versi komputer riba yang berbeza. Banyak pengubahsuaian HP 15-bs000 dilahirkan, dengan chipset, saiz memori dan skrin yang sama sekali berbeza. Ketahuilah bahawa dalam apa jua keadaan, anda akan mendapatkan komputer riba dengan paparan pepenjuru 15,6 inci, dan peranti akan mempunyai berat sekitar 2 kg. Kualiti skrin mungkin berbeza. Malangnya, versi komputer riba yang paling murah menerima matriks sederhana dengan resolusi 1366×768 piksel. Adakah anda ingin menikmati gambar dengan resolusi Full HD, yang tidak akan memutarbelitkan dari sudut pandangan yang berbeza? Dalam kes ini, anda perlu membayar lebih banyak.

Bagaimana lagi varian anggaran HP 15-bs000 berbeza? Pertama sekali, pemproses. Pilihan pengeluar jatuh pada Intel Celeron – chipset dwi-teras dengan kelajuan jam kurang dari 1.6 GHz. Jumlah RAM ialah 4 GB. Ia bermula dengan kesukaran besar pada komponen seperti itu Windows 10, dan oleh itu lebih baik mempertimbangkan pilihan memasang 'tujuh'. Tidak mungkin dilakukan tanpa memasang sistem operasi sama sekali, kerana versi awal komputer riba dihantar tanpanya (lebih tepatnya, ia menggunakan DOS).

Sudah tentu, tidak ada kad grafik diskrit di komputer riba. Nah, keupayaan grafik Grafik HD Intel bersepadu jelas tidak cukup untuk mana-mana permainan moden. Namun, anda tidak menyangka akan mendapatkannya dengan harga 200,000 rubel. komputer riba permainan? Hard disk yang digunakan di sini juga akan bertindak sebagai had tertentu – isipadu hanya 500 GB. Walau bagaimanapun, ini cukup untuk kerja yang sama dengan dokumen. Tidak ada gunanya memuat turun video 4K dari kamera tindakan anda ke komputer riba seperti itu – ada kemungkinan ia tidak akan dimainkan, dan anda tidak perlu memikirkan untuk menyuntingnya.

Untuk mengakses Internet, anda boleh menggunakan beberapa kaedah sekaligus. Pertama, terdapat port rangkaian RJ-45 yang menyokong kelajuan gigabit. Kedua, terdapat modul Wi-Fi terbina dalam yang berfungsi dengan standard 802.11n. Dan jika kita berbicara mengenai antara muka, maka harus diperhatikan bahawa ada sokongan Bluetooth 4.2. Walau bagaimanapun, lebih mudah untuk menyambungkan fon kepala dengan kaedah berwayar – penyambung yang sesuai tidak ke mana-mana dari sini. Di hujung komputer riba, anda boleh menemui sepasang bicu USB 3.1, satu USB 2.0 yang lebih tua dan lebih perlahan, serta output HDMI. Pengilang juga tidak melupakan pembaca kad.

Jika tidak, ini adalah komputer riba murah biasa yang dilengkapi dengan kamera web sederhana dan tanpa pengimbas cap jari. Anda tidak boleh mengharapkan banyak kemungkinan dari peranti ini. Termasuk model ini tidak akan memuaskan masa pakai bateri yang lama.

Kelebihan

  • Kebolehpercayaan yang tinggi;
  • Port USB berkelajuan tinggi tersedia;
  • Terdapat kad rangkaian gigabit;
  • Terdapat pembaca kad;
  • Sebilangan besar pilihan warna;
  • Seseorang mungkin memerlukan pemacu DVD.

keburukan

  • RAM kecil;
  • Resolusi paparan rendah;
  • Dibekalkan tanpa Windows;
  • Pemproses yang lemah;
  • Tanpa pengimbas cap jari.

Lenovo Ideapad 330 15 Intel

Penilaian: 4.6

Lenovo Ideapad 330 15 Intel

Laptop lain dalam pencalonan hingga 20,000 rubel, yang terdapat dalam beberapa variasi. Terdapat tiga pilihan warna untuk pembeli. Walau bagaimanapun, jika kita bercakap mengenai pengubahsuaian termurah, maka ia hanya dibuat dalam warna hitam. Anda tidak boleh mengharapkan komponen yang hebat daripadanya. Khususnya, komputer riba seperti ini akan menawarkan matriks TN 15,6 inci standard, yang mesti dilihat pada sudut yang betul. Walau bagaimanapun, bukan yang paling biasa. Resolusi 1920×1080 piksel, yang membolehkan anda menonton video YouTube dan filem yang dimuat dengan selesa. Bunyi yang disertakan dihasilkan oleh pembesar suara stereo berkualiti tinggi. Tetapi jika kemampuannya kelihatan sedikit, atau anda tidak mahu membangunkan orang yang tidur di sebelah anda, anda boleh menyambungkan fon kepala berwayar. Disokong di sini dan Bluetooth – aksesori.

Di hujung komputer riba anda tidak hanya dapat mencari jek kombo untuk alat dengar, tetapi juga jek yang berguna. Sebagai contoh, port gigabit LAN digunakan untuk menyambung ke penghala. Tetapi jika anda ingin mengakses Internet dari suatu tempat di sofa, maka lebih baik menggunakan modul Wi-Fi 802.11ac terbina dalam. Komputer riba juga merangkumi dua port USB 3.0 dan satu penyambung USB 3.1 Type-C. Output HDMI juga tidak dilupakan – ia akan sangat berguna jika anda ingin memaparkan gambar di TV atau monitor.

Sudah tentu, komputer riba yang murah seperti itu tidak dapat menggunakan pemproses yang kuat. Syarikat China membuat pilihannya untuk Intel Celeron, dan bahkan versi yang sangat mudah. Kelajuan jam chipset dwi-teras tidak melebihi 1100 MHz. Oleh itu, penyelesaian setiap tugas yang rumit adalah di luar kapasiti komputer riba. Peranti ini dapat digunakan untuk bekerja dengan dokumen dan melihat foto, tetapi tidak lebih dari itu. Malah Adobe Photoshop memang sukar, apalagi permainan. By the way, DOS dipasang di sini secara lalai. Oleh itu, setelah membeli komputer riba, anda perlu menghadiri pemasangan Windows.

Pemacu keras 500 GB tradisional digunakan untuk penyimpanan data. Komputer riba juga menerima pembaca kad. Peranti ini mempunyai berat sekitar 2.2 kg. Sebahagian daripada jisim ini diperhitungkan oleh bateri, yang menyediakan jangka hayat bateri hingga enam jam. Ini paling baik, dalam praktiknya caj sering kering lebih awal.

Kelebihan

  • Terdapat pembaca kad;
  • Terdapat HDMI-out;
  • Terdapat kad rangkaian gigabit;
  • Penyambung USB berkelajuan tinggi tersedia;
  • Paparan resolusi tinggi;
  • Kos rendah.

keburukan

  • Hayat bateri yang pendek;
  • Tiada pengimbas cap jari;
  • Sudut pandangan tidak terlalu besar;
  • Pemproses yang lemah;
  • RAM kecil;
  • Dibekalkan tanpa sistem operasi.

DELL 500

Penilaian: 4.5

DELL 500

Komputer riba ini benar-benar ditenun dengan kelebihan dan kekurangan. Sebagai contoh, wakil penarafan kami ini mampu membanggakan pemproses yang cukup hebat. Tidak, ia juga termasuk dalam garis Celeron. Walau bagaimanapun, ini sudah menjadi salah satu chipset paling produktif dalam siri ini – frekuensi jamnya boleh mencapai 2130 MHz yang mengagumkan. Namun, ini tidak bermaksud anda boleh menjalankan permainan atau aplikasi berat dengan mudah pada komputer riba seperti itu. Maksudnya ialah pemecut sederhana Intel GMA X3100 terlibat dalam pemprosesan grafik. Kapasiti pasti tidak cukup untuk permainan, malah yang lama. Tetapi had yang lebih besar ialah 2 GB RAM DDR2. Omong-omong, jumlah RAM yang menunjukkan bahawa komputer riba telah dilancarkan bertahun-tahun yang lalu. Ini disahkan oleh kenyataan bahawa hampir mustahil untuk mencarinya di runcit Rusia.

Seperti kebanyakan komputer riba yang dikaji hari ini, DELL 500 mempunyai paparan dengan pepenjuru 15.4 inci. Ini adalah matriks TN khas dengan sudut pandangan yang sangat sederhana. Resolusi skrin adalah 1280×800 piksel. Sama ada Linux, atau Windows XP, atau Windows Vista berkaitan dengan apa yang berlaku di paparan – semuanya bergantung pada jenis pengubahsuaian yang anda beli.

Seseorang mungkin paling kecewa dengan cakera keras yang dipasang di sini. Ia mempunyai jumlah 120 GB, yang hampir tidak cukup untuk bekerja dengan dokumen. Nasib baik, pada masa akan datang, tidak ada yang mengganggu menanggalkan penutup khas dan menggantikan HDD dengan yang lebih besar. Ia juga boleh dipasang dan bukannya pemacu DVD yang ada di sini, yang praktikalnya tidak diperlukan dalam realiti moden. Tetapi pembaca kad boleh berguna – tidak ada yang akan membantahnya.

Modul Wi-Fi terbina dalam digunakan di sini untuk mengakses Internet. Walau bagaimanapun, jangan bergantung pada kelajuan tinggi – ia hanya menyokong standard 802.11g. Sekiranya anda ingin melayari internet dengan lebih pantas, anda perlu menggunakan sambungan berwayar. Dan jangan mengharapkan USB 3.0 di sini – hanya ada tiga slot yang lebih perlahan pada casing ini. HDMI tidak hadir sepenuhnya di sini. Walau bagaimanapun, perkakasan komputer riba tidak dapat memproses gambar dalam resolusi tinggi, itulah sebabnya tidak ada gunanya memaparkan gambar pada monitor atau TV moden. Sudah tentu, tidak ada sensor cap jari di sini.

Kelebihan

  • Pemacu DVD akan berguna untuk seseorang;
  • Kos yang sangat rendah;
  • Dibekalkan dengan sistem operasi;
  • Terdapat pembaca kad;
  • Terdapat port rangkaian;
  • Terdapat modem faks terbina dalam.

keburukan

  • Berat mencapai 2.7 kg;
  • RAM kecil dan memori kekal;
  • Tiada penyambung HDMI;
  • Tidak ada pengimbas cap jari;
  • Port USB berkelajuan rendah;
  • Pemproses teras tunggal sahaja;
  • Kadar pemindahan data Wi-Fi rendah.

Lenovo G500

Penilaian: 4.5

Lenovo G500

Ini sudah menjadi komputer riba yang sedikit lebih maju, tetapi juga lebih berat daripada banyak wakil penilaian kami. Ia kelihatan sangat moden – yang paling penting, pembeli semestinya menyukai penutup atas yang sangat nipis. Dan ada juga kad grafik diskrit dari AMD! Namun, jangan tergesa-gesa untuk bergembira. Pengubahsuaian komputer riba yang sedikit lebih mahal dilengkapi dengannya. Sekiranya anda ingin menjimatkan wang dengan membelanjakan tidak lebih dari 20,000 rubel, maka anda harus mengehadkan diri dengan pemecut grafik terbina dalam Intel HD Grafik 500. Kemampuannya cukup untuk memproses foto dan antara muka dalam aplikasi, tetapi lebih baik tidak melancarkan permainan moden berfikir.

Walaupun penampilannya cantik, tidak boleh dikatakan bahawa komputer riba diumumkan baru-baru ini. Malangnya, oleh beberapa parameter ia sudah ketinggalan zaman. Contohnya, terdapat pemacu DVD di sini. Adakah pengguna memerlukannya sekarang? Sangat sukar untuk menjawab ini. Nampaknya banyak orang akan meninggalkannya dan menggunakan komputer riba yang jauh lebih ringan. Skrin juga boleh disebut ketinggalan zaman. Ia dibuat menggunakan teknologi TN, yang bermaksud sudut pandangan sempit. Dan resolusi 1366×768 piksel dengan pepenjuru 15.6 inci pasti tidak akan menyenangkan. Tetapi praktik menunjukkan bahawa paparan dengan resolusi yang lebih tinggi hanya tersedia pada komputer riba bajet pertengahan dan kelas atas (dengan pengecualian yang jarang berlaku).

Kami sebelum ini menyatakan bahawa Lenovo G500 tidak dikeluarkan semalam. Memang betul. Tetapi tidak bertahun-tahun yang lalu. Pengilang China sudah dapat memberikan ciptaannya dengan sepasang penyambung USB 3.0, yang menampilkan pemindahan data berkelajuan tinggi. Nah, satu-satunya port USB 2.0 di sini digunakan untuk menyambungkan periferal paling mudah – contohnya, tetikus komputer. Anda juga boleh menemui penyambung VGA dan HDMI pada casing, yang diperlukan untuk memindahkan gambar ke monitor atau TV. Tidak dilupakan, tentu saja, dan jek kombo, yang berfungsi untuk menyambungkan alat dengar, mikrofon atau fon kepala. Terdapat juga port LAN 100 Mbit. Walau bagaimanapun, untuk mengakses Internet lebih mudah menggunakan kemampuan modul Wi-Fi terbina dalam yang menyokong standard 802.11n. Dan jika kita terus membincangkan modul tanpa wayar, maka kita harus perhatikan kehadiran Bluetooth 4.0.

Sekiranya anda tidak menyimpan banyak, maka anda boleh membeli komputer riba dengan jumlah RAM yang cukup besar. Namun, tidak ada yang mengganggu sekarang untuk menghabiskan jumlah minimum, dan pada masa akan datang, cukup gunakan slot RAM kedua dengan memasukkan bar kedua ke dalamnya. Tetapi model ini tidak dapat dilengkapi dengan pengimbas cap jari. Dan juga mustahil untuk meningkatkan jangka masa kerja autonomi – bateri yang digunakan secara maksimum mampu memberikan operasi berterusan selama lima jam.

Kelebihan

  • Kos rendah;
  • Port USB berkelajuan tinggi tersedia;
  • Terdapat output HDMI;
  • Baca dan tulis cakera optik yang ada;
  • Terdapat versi dengan kad grafik dari AMD;
  • Jumlah RAM yang layak.

keburukan

  • Hayat bateri tidak terlalu lama;
  • Bukan pemproses yang sangat kuat;
  • Tiada sensor cap jari;
  • Bukan paparan terbaik;
  • Berat ialah 2.6 kg.

Acer Extensa EX2519

Penilaian: 4.5

Acer Extensa EX2519

Salah satu wakil yang paling popular dalam penilaian komputer riba kami sehingga 20,000 rubel. Banyak ulasan mengenai pengagregat harga menunjukkan bahawa komputer riba diminati. Seperti yang dijangkakan, terdapat dalam beberapa modifikasi. Walau bagaimanapun, hampir semua versi sesuai dengan tanda harga terhad kami. Khususnya, pada penjualan untuk 20,000 rubel yang sama. versi EX2519-P5WK boleh dibeli. Ia dilengkapi pemproses Pentium N3710 quad-core Intel, jam pada 1.6 GHz. Dalam permainan, chipset mempunyai masa yang sukar – lebih baik tidak menjalankannya di komputer riba. Tetapi dia mengatasi segala macam program pejabat dengan cara terbaik. Secara lalai Linux dipasang di sini, tetapi anda boleh meletakkannya dengan selamat Windows 10 – pemproses pasti menarik sistem operasi ini. Walaupun kita harus mengakui bahawa ketika melancarkan sebilangan besar aplikasi, masalah dapat timbul – ini disebabkan RAM tidak mencukupi. Tetapi 4 GB adalah permulaan, di masa depan anda boleh menggandakan jumlah dengan membeli bar yang berbeza. Sayang sekali bahawa hanya ada satu slot RAM, itulah sebabnya 8 GB adalah maksimum untuk komputer riba seperti itu.

Acer Extensa EX2519 adalah wakil tidak tipikal dari penilaian kami. Masalahnya, ia tidak mempunyai cakera keras. Sebaliknya SSD digunakan. Oleh kerana itu, pengeluar terpaksa mengehadkan jumlah memori kekal. Tetapi sistem operasi, seperti semua aplikasi, dimuat secepat mungkin. Percayalah, pada masa akan datang anda tidak lagi dapat kembali ke HDD tradisional, kerana bekerja dengannya akan terasa sangat perlahan.

Walaupun beratnya 2400 gram, komputer riba tidak mampu memiliki kad grafik yang diskrit. Sayangnya, hanya pemproses video terbina dalam dari Intel yang bertanggungjawab untuk pemprosesan grafik, dan kami tidak dapat mengharapkan keajaiban darinya. Tetapi peranti itu menerima pemacu DVD. Pada masa akan datang, disarankan untuk membuangnya dengan memasang cakera keras 500 atau bahkan 1000 GB sebagai gantinya.

Port LAN gigabit dapat dilihat di bahagian belakang komputer riba. Tetapi jika anda menggunakan komputer riba bukan hanya di desktop, maka lebih baik menyambung ke penghala melalui Wi-Fi 802.11n. Di antara modul wayarles yang terdapat di sini ialah Bluetooth 4.0, yang paling sering digunakan untuk menyambungkan alat dengar. Sudah tentu, fon kepala berwayar juga boleh disambungkan ke komputer riba. Penggunaan semua jenis periferal juga tersedia – di hujung komputer riba terdapat satu penyambung USB 3.0 dan beberapa port USB 2.0. Soket HDMI tradisional digunakan untuk mengeluarkan gambar ke monitor luaran.

Jika tidak, ini adalah komputer riba biasa dengan tanda harga yang sangat rendah. Terdapat kamera web dan mikrofon, kualitinya buruk. Pembaca kad tidak dilupakan, yang merupakan berita baik. Tetapi tidak ada pengimbas cap jari. Kapasiti bateri hanya 3500 mAh. Pada minggu-minggu pertama, pengisian penuh akan mencukupi untuk jangka hayat bateri sekitar 4 jam, tetapi pada masa akan datang, jangka masa operasi berterusan mungkin berkurang. Walau bagaimanapun, praktik menunjukkan bahawa pemilik komputer riba seperti itu hampir tidak pernah menggunakannya jauh dari outlet, dan oleh itu tidak wajar menyalahkan jangka hayat bateri yang berumur pendek.

Kelebihan

  • Terdapat pembaca kad;
  • Ada kemungkinan memaparkan gambar di TV;
  • Kad rangkaian gigabit terbina dalam;
  • Terdapat sekurang-kurangnya satu penyambung USB 3.0;
  • Seseorang mungkin memerlukan pemacu DVD;
  • Bukan pemproses yang buruk untuk harganya;
  • Pemacu keadaan pepejal sedang digunakan.

keburukan

  • Memori kekal 128 GB sahaja;
  • Hayat bateri yang pendek;
  • Berat ialah 2.4kg;
  • Bukan paparan terbaik
  • Tiada pengimbas cap jari;
  • RAM hanya 4 GB.

ASUS Vivo Buku X540YA

Penilaian: 4.4

ASUS Vivo Buku X540YA

Salah satu komputer riba yang paling murah dalam ranking kami. Anda boleh membelinya dengan mudah dengan harga 15-16 ribu rubel, walaupun di luar penjualan percutian. Pada masa yang sama, komputer riba tidak boleh dipanggil sangat ketinggalan zaman. Ya, dua kilogram mungkin kelihatan berlebihan. Tetapi komputer riba anggaran apa yang lebih ringan? Layar cukup tipikal untuk jenis peranti ini – dengan pepenjuru 15,6 inci, ia mempunyai resolusi 1366×768 piksel. Paparan dibuat menggunakan teknologi TN, sehingga sudut pandang sangat menderita. Nah, untuk penyimpanan data, HDD biasa dimaksudkan, termasuk dalam faktor bentuk 2.5 inci. Kelantangannya ialah 500 GB. Pada masa akan datang, disarankan untuk menggantinya dengan SSD, walaupun kurang besar – ini akan mempercepat pengoperasian sistem operasi dan banyak aplikasi.

Komputer riba dibina berdasarkan chipset AMD E1 7010 dwi-teras, dengan kelajuan jam yang mampu mencapai 1.5 GHz. Ini adalah penyelesaian rata-rata mengikut standard moden, yang cukup untuk program pejabat, tetapi tidak lebih dari itu. Tetapi kelemahan komputer riba yang paling serius adalah RAM. Setuju, 2 GB sangat sedikit.

Untuk memastikan harga rendah, pengeluar harus meninggalkan sistem operasi. Seperti yang anda ketahui, dengan sendirinya Windows berharga beberapa puluh dolar. Hasilnya, komputer riba hanya mempunyai DOS. Apabila pembeli memasang Linux atau Windows, dia akan dapat masuk dalam talian. Akses ke web global disediakan oleh kad rangkaian 100 megabit dan modul Wi-Fi terbina dalam yang berfungsi dengan standard 802.11n. Juga fon kepala tanpa wayar dan aksesori serupa yang lain dapat disambungkan ke komputer riba, yang mana Bluetooth 4.0 digunakan. Sekiranya anda berminat untuk menyambungkan periferal berwayar, maka USB 3.0, USB Type-C dan USB 2.0 berkelajuan lebih kurang digunakan untuk ini. Yang terakhir biasanya disambungkan ke tetikus komputer. Ia sukar dilakukan tanpanya, kerana pad sentuh yang dibina di sini jauh dari ideal. Walaupun di hujung komputer riba, soket VGA dan HDMI dijumpai, yang diperlukan untuk memaparkan gambar di suatu tempat di monitor atau TV. Jack kombo untuk alat dengar, mikrofon atau fon kepala juga tidak dilupakan.

Sekiranya anda membandingkan komputer riba ini dengan ultrabook moden, perlu diingatkan bahawa ternyata komputer riba ini agak montok. Tetapi di sisi lain, ada tempat untuk pembaca kad, yang akan berguna bagi pemilik kamera atau yang serupa. Tetapi pengeluar menolak dari pemacu DVD. Dia juga tidak meningkatkan kapasiti bateri secara signifikan, sebab itulah masa pakai bateri sangat singkat. Sudah tentu, tidak ada pengimbas cap jari di sini.

Kelebihan

  • Terdapat pembaca kad;
  • Port USB berkelajuan tinggi tersedia;
  • HDMI-out tidak dilupakan;
  • Jumlah memori kekal yang layak;
  • Berat tidak boleh disebut larangan;
  • Kos yang sangat rendah;
  • Dua pilihan warna.

keburukan

  • Terdapat sedikit RAM;
  • Pemproses yang lemah digunakan;
  • Dibekalkan tanpa sistem operasi;
  • Tiada pengimbas cap jari;
  • Paparan TN paling mudah dengan resolusi rendah.

Digma CITI E603

Penilaian: 4.3

Digma CITI E603

Satu-satunya komputer riba dalam penilaian kami yang terdapat dalam satu pengubahsuaian sahaja. Di kedai Rusia, ia dijual dengan harga hanya 17 ribu rubel. Pemproses dwi-teras dari Intel siri Celeron digunakan sebagai chipset. Pengoperasiannya dijalankan pada frekuensi jam 1.1 GHz. Jarang, tetapi untuk membuka aplikasi pejabat ini sudah cukup. Walau bagaimanapun, masih dapat dilihat bahawa pengeluar paling banyak menjimatkan chipset tersebut. Tetapi dia murah hati dengan pemasangan Windows 10 – sistem operasi, yang dengan sendirinya menelan belanja banyak wang yang dibayar kepada syarikat Microsoft. Sekiranya anda tidak tahu cara memasang sistem operasi secara bebas, maka anda betul-betul memerlukan Digma CITI E603 – di sini masalah ini diselesaikan.

RAM 4 GB tersembunyi di bawah badan peranti. Pada masa akan datang, kami mengesyorkan agar anda menggandakan jumlah ini. Tidak ada kad video di sini, dan kekuatan Intel HD Grafik 500 tidak mencukupi untuk permainan moden. Walau bagaimanapun, tidak ada tempat untuk memasang permainan di sini. Faktanya ialah pengeluar memutuskan untuk meninggalkan cakera keras dengan menyatukan pemacu keadaan pepejal di sini. Tetapi dia hanya mempunyai cukup wang untuk SSD paling sederhana, jumlahnya hanya 32 GB. Sekiranya anda tidak mahu menyimpan segala-galanya di 'cloud', maka lebih baik segera membeli pemacu yang lebih besar. Ya, anda akan membelanjakan jumlah yang cukup besar, kerana kos sebenar komputer riba akan meningkat menjadi 25 ribu rubel. Tetapi akan ada cukup ruang untuk semuanya. Dan jika anda membeli bukan cakera keras, tetapi SSD, maka kelajuan operasi akan tetap tinggi. Adakah sukar untuk dipilih? Lihat senarai SSD terbaik kami.

Walaupun kekurangan HDD yang besar di sini, komputer riba seberat 2.45 kg. Ini kebanyakannya berat kerana paparannya. Diagonalnya 15,6 inci (seperti yang anda perhatikan, semua komputer riba yang murah mempunyai skrin yang begitu besar). Saya gembira bahawa matriks dibuat menggunakan teknologi IPS, dan resolusi berukuran 1920×1080 piksel. Yakinlah bahawa anda tidak akan kecewa dengan kualiti paparan – gambarnya terperinci, walaupun tidak luntur, tidak kira apa sudut anda melihatnya.

Dengan latar belakang kelebihan di atas, saya ingin melihat pengimbas cap jari di sini. Tetapi tidak, ia akan menaikkan kos komputer riba terlalu banyak. Juga, pengeluar membuat pilihan untuk memilih kamera web dua megapiksel sederhana – juga untuk mengurangkan tanda harga. Walau bagaimanapun, tidak ada komputer riba yang mampu menawarkan matriks yang lebih baik, jadi kamera web tidak boleh disertakan dalam kekurangan. Tidak ada gunanya menambahkan pemacu DVD ke senarai ini. Tetapi pengeluar malah boleh dipuji untuk pembaca kad. Sekiranya anda kerap menggunakan kamera atau kamera aksi, maka kehadiran sokongan microSD adalah berita baik. Di hujung komputer riba terdapat dua port USB yang perlahan dan satu USB 3.0 yang pantas. Di sini anda juga dapat menemui output HDMI yang diperlukan untuk memindahkan gambar ke TV. Nah, untuk mengakses Internet, dicadangkan untuk menggunakan modul Wi-Fi terbina dalam yang menyokong standard 802.11n. Tidak dilupakan dan Bluetooth 4.0, yang diperlukan terutamanya untuk berinteraksi dengan alat dengar tanpa wayar.

Masih perlu menambah bahawa komputer riba dikuasakan oleh bateri 5000 mAh. Walaupun mempunyai angka yang baik, caj itu cepat kering. Ini mestilah kesalahan pemproses, yang tidak boleh dipanggil dengan cara yang cekap tenaga.

Kelebihan

  • Terdapat pembaca kad;
  • SSD digunakan;
  • Sistem operasi dipasang Windows 10;
  • Paparan IPS yang luar biasa
  • Terdapat penyambung USB 3.0 berkelajuan tinggi;
  • Output gambar yang tersedia melalui penyambung HDMI;
  • Kos yang sangat rendah.

keburukan

  • Berat besar;
  • Pemproses yang sangat lemah;
  • RAM kecil dan memori kekal;
  • Tidak ada sensor cap jari.

Kesimpulannya

Komputer riba yang murah akan tetap popular untuk masa yang akan datang. Peranti sedemikian cukup berat, dan prestasinya jauh dari ideal. Tetapi sebaliknya, komputer riba seperti itu membolehkan anda menyelesaikan tugas mudah dengan mudah – contohnya, menyunting dokumen dan membiasakan diri dengan artikel seterusnya yang disiarkan dalam majalah Internet.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen