7 komputer riba terbaik dengan skrin sentuh

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Sangat mudah untuk melihat bahawa komputer riba semakin baik. Peranti ini sudah lama tidak menjadi monster besar, berfungsi dengan pengisian penuh tidak lebih dari tiga jam. Komputer riba moden tipis, dan berfungsi dengan sistem operasi Windows 10 – dioptimumkan dengan baik, sehingga satu bateri dapat bertahan selama lapan hingga sembilan jam. Tetapi inovasi utama versi terbaru Windows adalah sokongan untuk kawalan sentuh. Inilah sebabnya mengapa beberapa komputer riba mempunyai paparan yang sesuai. Yang terbaik dari mereka akan dibincangkan dalam artikel ini.

Kedudukan komputer riba terbaik dengan skrin sentuh

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Kedudukan komputer riba terbaik dengan skrin sentuh 1 ASUS ZenBook Pro 15 UX550GE RUB 95 490
2 Lenovo ThinkPad P52 RUB 114,080
3 Huawei MateBook X Pro RUB 93,780
4 HP Specter 15-df0037ur x360 RUB 159,990
5 Microsoft Surface Buku 2 13.5 RUB 210,000
6 Acer SWIFT 5 RUB 69,990
7 Lenovo Yoga 530 14 RUB 45,700

ASUS ZenBook Pro 15 UX550GE

Penilaian: 4.9

ASUS ZenBook Pro 15 UX550GE

Seperti yang anda ketahui, banyak komputer riba dijual dalam beberapa modifikasi. Seseorang memerlukan konfigurasi yang lebih murah – orang seperti itu bersetuju dengan prestasi yang tidak terlalu tinggi. Nah, seseorang mengambil versi pertengahan atau bahkan yang paling atas, tidak takut dengan tanda harga. ASUS ZenBook Pro 15 UX550GE, komputer riba yang membuka penilaian kami, juga mempunyai beberapa pengubahsuaian. Malangnya, bukan sebilangan besar komputer riba yang tiba di kedai Rusia, jadi selalunya terdapat dua versi di rak. Yang pertama dirancang untuk penggunaan pejabat dan main balik media, sementara yang lain mampu melakukan tugas yang lebih kompleks. Komputer kelas atas akan sesuai dengan mereka yang akan melakukan penyuntingan video!

Untuk versi yang paling canggih, mereka meminta sekitar 180 ribu rubel. Oleh itu, seseorang tidak perlu terkejut kerana ia mempunyai komponen yang terbaik. Sebagai contoh, pemacu keadaan pepejal 1TB bertujuan untuk menyimpan fail. Nampaknya ini akan mencukupi walaupun untuk pemain permainan yang ingin memasang beberapa mainan di komputer riba. Komputer riba itu juga menerima RAM DDR4 16 GB. Nah, teras enam teras Intel Core i7 8750H digunakan sebagai pemproses. Secara lalai, cip ini berjalan pada 2.2GHz. Tetapi jika komputer riba dikuasakan oleh kuasa utama, maka anda boleh menggunakan mod Turbo Boost apabila frekuensi meningkat dengan ketara. Fungsi ini berguna hanya untuk penyuntingan video dan pemodelan 3D.

Ciri pembezaan utama pengubahsuaian atas adalah kad grafik yang diskrit. NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti akan menjalankan permainan paling moden pada tetapan grafik yang sangat tinggi. Penyesuai video ini merangkumi memori GDDR5 4 GB. Semua ini akan mengelakkan komputer riba menjadi usang dalam tiga hingga empat tahun akan datang, yang merupakan berita baik.

Sudah tentu, komputer riba yang begitu mahal memaparkan gambar pada paparan yang mempunyai resolusi 4K penuh. Lapisan sentuhan mempermudah kawalan dalam beberapa program. Nah, pepenjuru 15.6 inci membolehkan anda tidak memikirkan untuk memaparkan gambar di monitor atau TV. Walaupun ada peluang seperti itu – komputer riba mempunyai dua Thunderbolt 3 dan satu HDMI.

Sekiranya kita bercakap mengenai penyambung, maka pemilik komputer riba seperti itu pasti memerlukan pertukaran data yang pantas dengan cakera keras luaran. Ia disediakan oleh sepasang port USB 3.1. Terdapat juga bicu audio gabungan. Terdapat juga slot kecil untuk kad memori microSD pada casing, yang juga berguna. Sekiranya kita bercakap mengenai kaedah tanpa wayar untuk menerima dan menghantar data, maka Bluetooth 5.0 dan Wi-Fi 802.11ac ditujukan untuk ini.

Ringkasnya, pengeluar Taiwan mendapat komputer riba yang sangat baik. Bahkan ada pengimbas cap jari, yang melindungi maklumat peribadi jika peranti dicuri! Perhatikan bahawa modifikasi yang lebih murah ASUS ZenBook Pro 15 UX550GE juga setebal 18.9mm. Ia akan berbeza dengan yang lebih buruk dari segi pemproses – di sini anda akan menemui chipset dari siri Core i5, yang kurang sesuai untuk penyuntingan video dalam resolusi 4K. Saya gembira kerana skrinnya tetap sensitif terhadap sentuhan. Dan juga, seperti yang kita lupa katakan, ia mempunyai sokongan untuk stylus Pen ASUS.

Kelebihan

  • Paparan skrin sentuh yang sangat baik
  • Tidak terlalu tebal;
  • Terdapat pengimbas cap jari;
  • Sebilangan besar standard kelajuan tinggi;
  • Sokongan untuk standard wayarles moden telah dilaksanakan;
  • Terdapat pengubahsuaian dengan kad video yang sangat kuat;
  • Terdapat versi dengan pemproses enam teras yang kuat;
  • Dibekalkan dengan sistem operasi Windows 10 Pro;
  • Akustik yang layak;
  • Terdapat slot untuk kad memori;
  • Versi teratas mempunyai pemacu SSD yang luas.

keburukan

  • Berat masih tidak minimum;
  • Kos yang sangat tinggi;
  • Lampu latar papan kekunci redup
  • Bukan pad sentuh terbaik.

Lenovo ThinkPad P52

Penilaian: 4.8

Lenovo ThinkPad P52

Buku nota yang sangat baik dengan paparan skrin sentuh juga dihasilkan oleh syarikat China Lenovo. Bahagian teratasnya adalah ThinkPad P52. Ini juga merupakan salah satu komputer riba termahal dalam penilaian kami. Seperti yang dijangkakan, di kedai anda dapat menemui beberapa versi komputer anda, berbeza dari segi ukuran memori, resolusi paparan, kad video terpakai dan beberapa ciri lain. Menariknya, anda akan mendapat komputer riba dengan pemproses enam teras Intel Core i7-8850H pula. Chipset ini beroperasi pada frekuensi jam 2.6 GHz walaupun dalam mod ekonomi. Dan jika anda menyambungkan komputer riba ke sumber utama … Dengan kata lain, cip tersebut mampu melakukan apa-apa tugas. Komputer riba boleh digunakan untuk merancang model 3D, untuk menulis kod, dan untuk penyuntingan video. Dalam kes terakhir, anda pasti akan senang dengan kad video. Semua pengubahsuaian menggunakan penyesuai video dari siri NVIDIA Quadro, yang mungkin mengejutkan orang yang tidak bersedia. Sekiranya anda bersetuju untuk membelanjakan 230-240 ribu rubel, anda akan mendapat varian dengan NVIDIA Quadro P3200 dan memori video enam gigabait. Raksasa seperti itu mempunyai sebilangan besar inti CUDA, yang menjadikan rendering video menjadi sangat cepat.

Dalam komputer riba ini, hanya jumlah SSD terbina dalam yang sedikit menjengkelkan. 512 GB bukanlah yang anda harapkan dari raksasa yang begitu mahal. Namun, ini bukan masalah besar, kerana pemilik komputer riba sering menyimpan fail paling banyak pada cakera keras luaran.

Gambar dipaparkan di sini pada paparan skrin sentuh 15.6 inci. Gambar dapat dilihat dengan jelas dari mana-mana sudut. Dalam versi mahal, resolusi 4K menanti anda. Dalam konfigurasi yang lebih murah, hanya matriks Full HD yang dipasang. Bagi sesetengah orang, ini akan menjadi kelebihan – pemproses dan kad video tidak perlu bersusah payah untuk memproses apa yang berlaku di skrin seperti itu. Sekiranya anda ingin mendapatkan gambar yang lebih terperinci, maka tidak ada yang mengganggu untuk memaparkannya di monitor atau TV. Untuk tujuan ini, dua penyambung Thunderbolt 3, satu Mini DisplayPort, dan HDMI biasa digunakan. Juga di hujung komputer riba terdapat tiga port USB yang tergolong dalam standard 3.1. Sudah tentu, bicu kombo audio 3.5mm juga tidak dilupakan. Terdapat juga port LAN gigabit. Namun, jauh lebih mudah untuk menyambung ke web global menggunakan Wi-Fi 802.11ac. Juga, komputer riba menyokong standard Bluetooth 5.0, di mana alat dengar dan pembesar suara tanpa wayar disambungkan.

Sekiranya kita bercakap mengenai konfigurasi kelas atas Lenovo ThinkPad P52, mereka mempunyai RAM DDR4 16GB. Tidak mungkin jumlah seperti itu kelihatan kecil, jadi kemungkinan peningkatannya tidak menarik. Tetapi kehadiran pembaca kad lengkap adalah berita baik – mereka menyokong kad SD bersaiz penuh, yang sudah banyak dilupakan oleh banyak pengeluar komputer riba.

Sayangnya, kerana pemproses, kad video dan panel LCD yang digunakan di sini, komputer riba ternyata cukup besar. Beratnya ialah 2.45 kg. Sekiranya anda berhasrat membawa komputer riba ke dalam beg anda secara berkala, maka lebih baik mempertimbangkan model lain, walaupun ternyata kurang berkuasa.

Kelebihan

  • Terdapat pengimbas cap jari;
  • Paparan mewah, resolusi 4K dalam beberapa konfigurasi;
  • Jumlah RAM yang besar;
  • Hayat bateri yang baik
  • Terdapat slot untuk kad SD;
  • Kad video dari siri NVIDIA Quadro digunakan;
  • Semua pengubahsuaian mempunyai pemproses enam teras yang kuat;
  • Dibekalkan dengan sistem operasi Windows 10 Pro;
  • Bilangan penyambung berkelajuan tinggi yang layak
  • Piawaian wayarles moden disokong.

keburukan

  • Tidak terlalu besar saiz SSD;
  • Dimensi dan berat yang besar;
  • Beberapa versi mempunyai bug perisian;
  • Dalam ulasan, anda boleh mendapatkan sebutan mengenai masalah dengan modul Bluetooth -.

Huawei MateBook X Pro

Penilaian: 4.8

Huawei MateBook X Pro

Salah satu komputer riba yang paling tidak biasa dalam ranking kami. Dan bahkan nama pengeluarnya tidak menarik (anda mesti setuju, ketika kita menyebut syarikat itu Huawei, hanya telefon pintarnya yang terlintas di fikiran). Kawasan paparan pada penutup atas sangat mengejutkan. Bezel sisi dan atas sangat nipis. Pengiraan menunjukkan bahawa skrin LCD menempati 91% kawasan panel ini! By the way, pepenjuru paparan adalah 13.9 inci. Dengan parameter ini, anda tidak akan mengalami masalah dengan kerja. Pada masa yang sama, layar ternyata tidak begitu besar sehingga mempengaruhi berat badan. Ringkasnya, komputer riba kekal ringan dan agak kecil. Bagi resolusi, ia adalah 3000×2000 piksel. Lebih sedikit daripada 4K!

Walaupun ketebalannya agak kecil, ada tempat untuk kad video di dalam komputer riba. Ia menggunakan NVIDIA GeForce MX150. Penyesuai grafik ini bukan yang paling berkuasa. Tetapi kemampuannya cukup untuk membiasakan diri dengan kebanyakan permainan moden. Isi padu memori video standard GDDR5 adalah 2 GB. Dengan kata lain, pencipta berusaha untuk menggembirakan pemain dan membuat tanda harga akhir tidak tertinggi.

Beberapa versi komputer riba mula dijual. Kesemuanya dikurniakan pemproses quad-core dari Intel. Kepunyaan siri Kaby Lake-R juga menunjukkan bahawa pengeluar tidak menyimpan. Tetapi RAM boleh mengecewakan seseorang – ia termasuk dalam standard LPDDR3 yang sudah ketinggalan zaman.

Mustahil untuk menggunakan cakera keras pada komputer riba nipis seperti itu. Sebaliknya, SSD terlibat di sini. Kelantangannya sekali lagi bergantung pada pengubahsuaian khusus komputer riba. Walau bagaimanapun, anda tidak perlu menunggu rekod – selalunya hanya SSD 256 GB yang dimasukkan ke dalam komputer riba. Ini bermaksud lebih baik melupakan pemasangan permainan, kecuali anda membuat pengganti untuk pemacu yang lebih besar.

Pengilangnya sendiri memuji ciptaannya untuk kawalan termudah. Sesungguhnya, menekan kekunci menimbulkan perasaan yang menyenangkan. Pad sentuh juga tidak memuaskan. Akhirnya, tidak ada yang melarang penggunaan skrin sentuh. Semasa mengatur panggilan video, kamera web digunakan yang muncul dari ruangan di atas papan kekunci – tidak ada ruang di atas skrin, bingkai ternyata terlalu tipis. Ngomong-ngomong, pembicara pasti akan mendengar semua ucapan anda – hakikatnya ialah bunyi di sekitarnya diambil sebanyak empat mikrofon!

Komputer riba moden semakin banyak menggunakan sensor cap jari. Ini juga hadir – anda perlu meletakkan jari pada butang kuasa. Komputer juga menerima empat pembesar suara. Sokongan Dolby Atmos menjadikan menonton filem lebih menyeronokkan. Pada prinsipnya, peranti ini membolehkan anda memaparkan gambar pada monitor yang lebih besar menggunakan Thunderbolt 3. Namun, anda tidak akan menggunakan ciri ini.

Sekiranya kita bercakap mengenai penyambung, maka tidak banyak. Pengilang cuba mengurangkan ketebalan peranti hingga 14 mm, dan oleh itu, sebagai contoh, HDMI tidak sesuai di sini. Sebenarnya, hanya sepasang USB Type-C dan USB 3.0 tunggal yang menunggu pembeli. Tidak dilupakan, tentu saja, adalah bicu fon kepala. Nampaknya pengguna akan menggunakan modul tanpa wayar lebih kerap. Dengan Bluetooth 4.1 anda dapat menyambungkan alat dengar, sementara Wi-Fi 802.11ac direka untuk akses Internet berkelajuan tinggi. Kami menasihati anda untuk segera menyambungkan cakera keras luaran ke penghala dengan menyebarkan kandungannya. Ini akan memungkinkan sekurang-kurangnya beberapa waktu untuk tidak menghadapi kekurangan ruang kosong, bekerja dengan fail media dari jauh.

Mungkin Huawei mempunyai komputer riba yang baik. Ia mengambil alih dari telefon pintar syarikat dengan ukuran minimum, suara yang bagus, bezel skrin yang sangat tipis dan ringan. Ini adalah tenaga kerja yang baik, pada masa yang sama membolehkan anda bermain 'tangki' dari semasa ke semasa, walaupun tidak dengan tahap grafik maksimum (apa sahaja yang boleh dikatakan, tetapi untuk memproses gambar 4K, anda memerlukan kad video yang lebih kuat).

Kelebihan

  • Berat tidak melebihi 1.33 kg;
  • Paparan resolusi tinggi yang luar biasa;
  • Kamera web tersembunyi sepanjang masa;
  • Lebar minimum sempadan di sekitar skrin;
  • Terdapat pengimbas cap jari;
  • Hidupkan sangat cepat;
  • Dibekalkan dengan OS Windows 10;
  • Sebilangan besar mikrofon dan pembesar suara;
  • Hayat bateri sehingga 12 jam;
  • Terdapat kad grafik diskrit;
  • Ketebalan kecil dan berat yang mencukupi.

keburukan

  • Storan SSD yang tidak terlalu besar;
  • Masih bukan pemproses yang paling berkuasa;
  • Kosnya tidak akan sesuai dengan semua orang.

HP Specter 15-df0037ur x360

Penilaian: 4.7

HP Specter 15-df0037ur x360

Biasanya, penilaian kami tidak termasuk pengubahsuaian komputer riba tertentu. HP Specter 15-df0037ur x360 adalah pengecualian daripada peraturan. Hakikatnya adalah bahawa siri HP Specter merangkumi begitu banyak komputer riba sehingga mata mula naik. Walau bagaimanapun, mereka sering tidak mempunyai paparan skrin sentuh. Skrin sedemikian dibina ke dalam konfigurasi yang disebutkan di atas. Dan paparannya sangat besar. Diagonalnya mencapai 15.6 inci. Sebahagiannya disebabkan oleh komputer, beratnya agak berat – beratnya mencapai 2.18 kg. Seseorang mungkin mengadu bahawa skrin mempunyai resolusi sederhana – hanya Full HD. Diduga, adalah pelik untuk melihat ini di komputer riba, yang mana mereka meminta 150 ribu rubel. Tetapi sangat mudah untuk memproses gambar sedemikian. Hasilnya, kemampuan kad grafik NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti yang diskrit dengan memori video empat gigabait lebih daripada cukup untuk memastikan bahawa semua permainan moden berjalan di sini dengan tetapan grafik maksimum. Maksudnya, komputer riba ini sebahagiannya permainan!

Sudah tentu, kad video yang kuat adalah apa-apa jika chipset sederhana dibina ke dalam komputer riba. Nasib baik, pemproses yang dipasang di sini sama sekali tidak seperti perkataan. Ini adalah Core i7-8750H enam teras Intel berjalan pada 2.2GHz secara lalai. Sekiranya anda mengaktifkan item yang sesuai di B IOS, maka frekuensi akan hampir dua kali ganda. Pada masa yang sama, tentu saja, penggunaan tenaga meningkat, jadi 'overclocking' ini harus dilakukan secara eksklusif ketika komputer riba disambungkan ke sumber utama.

Komputer riba yang sebegitu mahal tidak dapat memperoleh sedikit memori. Khususnya, pembeli menunggu RAM 16 GB, yang membolehkan sebilangan besar aplikasi berfungsi di latar belakang. Bagi pemacu SSD, isinya ialah 512 GB. Bukan rekod, tetapi jika anda mempunyai cakera keras luaran, ini sudah cukup.

Komputer ini dikuasakan oleh Windows 10 dan bateri enam sel. Caj penuh yang terakhir cukup untuk jangka hayat bateri selama lapan hingga sembilan jam, jika kemampuan kad video tidak terlibat (seperti yang anda ketahui, dialah yang mempunyai penggunaan kuasa tertinggi).

Di hujung komputer riba terdapat sebilangan besar penyambung. Sebagai contoh, USB 3.1 digunakan untuk menghubungkan periferal, yang mempunyai kadar pertukaran data yang sangat tinggi. Terdapat juga beberapa Thunderbolt 3. Anda juga boleh memaparkan gambar di monitor atau TV menggunakan HDMI. Pada akhir senarai penyambung adalah bicu audio tradisional yang digunakan untuk menyambungkan fon kepala, mikrofon atau alat dengar. Juga dimungkinkan untuk mengeluarkan suara melalui Bluetooth 5.0. Ia juga menyokong Wi-Fi 802.11ac, standard yang menyediakan akses Internet berkelajuan tinggi.

Komputer riba ini mampu membanggakan perkara kecil lain yang paling disukai oleh pembeli. Contohnya, pengimbas cap jari akan membolehkan anda mengharapkan keselamatan data sulit sekiranya komputer riba dicuri. Slot kad memori juga boleh digunakan. Sayang sekali ia direka hanya untuk microSD – kad SD bersaiz penuh dari beberapa kamera DSLR tidak dapat dimasukkan.

Kelebihan

  • Ketebalan yang agak kecil;
  • Jumlah RAM yang besar;
  • Sistem operasi dipasang Windows 10 Rumah;
  • Pemproses berkuasa terbina dalam;
  • Terdapat kad grafik diskrit yang baik;
  • Sebilangan besar penyambung;
  • Piawaian tanpa wayar berkelajuan tinggi disokong;
  • Terdapat slot untuk kad memori;
  • Hayat bateri yang sangat lama;
  • Pengimbas cap jari tidak dilupakan;
  • Dibekalkan dengan stylus.

keburukan

  • Kos yang sangat tinggi;
  • Berat yang layak;
  • Kebenaran Full HD tidak akan sesuai dengan semua orang.

Microsoft Surface Buku 2 13.5

Penilaian: 4.7

Microsoft Surface Buku 2 13.5

Syarikat Amerika Microsoft telah terlibat tidak hanya dalam pengembangan perisian, tetapi juga dalam pembebasan perkakasan selama beberapa tahun. Sayang sekali bahawa perantinya tidak dibekalkan secara rasmi ke negara kita. Sekiranya anda membeli Surface Book 2 13.5, anda tidak mungkin mendapat jaminan penuh. Walaupun komputer riba ini pasti tidak akan gagal dengan sendirinya.

Komputer riba dilengkapi paparan 13.5 inci yang dapat dilihat dari sudut mana pun. Leraiannya ialah 3000×2000 piksel. Baru-baru ini, semakin banyak komputer riba kelas atas telah menerima skrin seperti itu. Pengilang cuba memastikan bahawa ciptaan mereka digunakan walaupun untuk menonton filem 4K tanpa beralih ke TV. Juga, paparan dengan resolusi seperti itu menyumbang kepada paparan foto yang cantik – perinciannya sangat tinggi. Kelemahan penyelesaian ini adalah beban pada komponen. Sayangnya, keupayaan mereka pasti tidak mencukupi untuk menjalankan permainan di sini. Dan penyuntingan video boleh menyebabkan masalah tertentu. Dan intinya bukan pemproses, tetapi kekurangan kad video diskrit (ini berlaku untuk pengubahsuaian yang paling berpatutan). Mengapa Microsoft memutuskan untuk tidak memasangnya? Dan mengapa kemudian meminta hampir 200 ribu rubel?

Rahsia kos yang tinggi adalah bahawa ia bukan komputer riba. Papan kekunci QWERTY yang digunakan di sini tidak boleh dilepaskan. Oleh itu, anda boleh mendapatkan tablet dengan cepat. Dalam mod ini, anda dapat membawanya ke mesyuarat dengan cepat, menunjukkan persembahan anda kepada semua orang. Juga, tablet boleh berguna di rumah ketika anda ingin membaca majalah sebelum tidur atau mengunjungi laman web kegemaran anda. Jangan lupa bahawa tabletnya cukup berat. Bersama papan kekunci, beratnya ialah 1.53 kg.

Sebagai sistem operasi, seperti yang anda sangka, Windows 10 Pro digunakan di sini. Seperti yang anda ketahui, OS ini menyokong pelbagai gerak isyarat yang menjadikan pengurusan lebih selesa. Semua fail sistem operasi dan program disimpan pada SSD, ukurannya bergantung pada konfigurasi yang dibeli. Seboleh-bolehnya, anda boleh mendapatkan pilihan yang mengandungi 1 TB pelbagai maklumat. Juga, komputer riba seperti ini mempunyai pemproses yang sangat kuat Intel Core i7-8650U. Cip quad-core ini dicatat pada 1.9GHz. Sudah tentu, apabila anda memasang komputer riba ke soket kuasa, anda dapat meningkatkan frekuensi, meningkatkan prestasi dengan ketara. Pengubahsuaian teratas juga mempunyai kad video. Bukan yang paling kuat, tetapi lebih baik daripada ketiadaan sepenuhnya. Untuk permainan, versi mudah alih NVIDIA GeForce GTX 1050 dengan memori video beberapa gigabait hanya sesuai secara berterusan. Tetapi kita harus mengakui bahawa penyesuai grafik akan mempercepat rendering video dengan ketara. Oleh itu, versi teratas Microsoft Surface Buku 2 13.5 sesuai untuk mereka yang perlu mengedit video secara berkala.

Sedikit mengejutkan adalah adanya slot kad SD yang lengkap. Ini semestinya menyenangkan pemilik kamera DSLR lama yang tidak dapat menghantar bahan secara wayarles. Di hujung komputer riba, anda juga dapat menemui sepasang bicu USB 3.1, satu penyambung USB Type-C yang tergolong dalam standard berkelajuan tinggi yang sama, dan bicu audio gabungan. Bagi kaedah sambungan tanpa wayar, Bluetooth 4.1 dan Wi-Fi 802.11ac digunakan untuk ini.

Masih perlu ditambahkan bahawa ini adalah salah satu komputer riba paling lama yang ada pada masa ini. Pengilang mendakwa bahawa di bawah senario penggunaan tertentu, jangka hayat bateri 16-17 jam dapat dicapai!

Kelebihan

  • Saiz dan berat yang agak kecil;
  • Paparan sentuh resolusi tinggi;
  • Terdapat konfigurasi dengan kad video;
  • Karya ini disediakan oleh pemproses yang kuat;
  • Jumlah RAM yang besar;
  • Sistem operasi dipasang Windows 10 Pro;
  • Terdapat konfigurasi dengan pemacu SSD yang sangat luas;
  • Bilangan penyambung berkelajuan tinggi yang layak
  • Menyokong standard Wi-Fi 802.11ac;
  • Terdapat slot untuk kad memori;
  • Hayat bateri yang panjang.

keburukan

  • Tiada pengimbas cap jari;
  • Kos yang sangat tinggi.

Acer SWIFT 5

Penilaian: 4.6

Acer SWIFT 5

Laptop lain dalam ranking kami, terdapat dalam beberapa modifikasi. Pengilang Taiwan telah berusaha mengurangkan lebar bezel di sekitar paparan 14 inci. Namun, dia masih belum mencapai rekod – malah ada tempat untuk kamera web di atas skrin. Komputer riba ternyata agak nipis. Pada masa yang sama, malangnya, pengeluar cuba menyingkirkan beberapa komponen penting. Ini memungkinkan untuk menurunkan berat badan menjadi 1,3 kg, tetapi akan lebih baik jika peranti menerima kad video – ya, akan lebih berat, tetapi dapat digunakan untuk permainan dan penyuntingan video. Menariknya, pengeluar tidak membuang pengimbas cap jari, yang sangat bagus – pencurian komputer riba tidak akan menyebabkan fakta bahawa data peribadi anda akan dilihat oleh orang yang tidak dibenarkan.

Malangnya, komputer riba ini mempunyai skrin 1080p sederhana mengikut standard masa kini. Walau bagaimanapun, banyak orang akan baik-baik saja dengan itu. Sekiranya anda ingin melihat gambar 4K, anda boleh memaparkannya di TV menggunakan output HDMI. Terdapat juga beberapa port USB 3.0 dan satu USB 3.1 Type-C pada casing komputer riba. Tidak ada yang lain untuk dijumpai di hujung Acer SWIFT 5, kecuali, tentu saja, bicu audio gabungan. Walau bagaimanapun, komputer riba juga menerima slot kad SD. Ini akan menggembirakan pemilik kamera dan kamera video lama.

Kembali ke paparan, ia dibuat menggunakan teknologi IPS. Ia mungkin tidak dilengkapi dengan substrat sensor – pastikan untuk memeriksa titik ini ketika memilih konfigurasi tertentu. Perhatikan juga ukuran pemacu SSD yang digunakan. Bagi RAM, parameter ini tidak begitu penting.

Sayangnya, komputer riba ini sama sekali tidak berkuasa. Hanya pemacu keadaan pepejal yang disebutkan di atas yang memberikan prestasi tinggi. Prosesor, sebaliknya, hampir tidak dapat menyelesaikan tugas yang ditetapkan oleh pengguna moden. Setuju, dua teras adalah minimum untuk chipset komputer riba.

Saya gembira kerana komputer riba mendapat sokongan untuk standard Wi-Fi 802.11ac. Ini membolehkan anda menonton video paling berat yang terdapat pada cakera keras luaran yang disambungkan ke penghala. Komputer riba juga menyokong interaksi dengan Bluetooth – peranti.

Mungkin ini adalah komputer riba yang sangat baik. Tetapi jangan berharap untuk mendapatkan komputer yang dapat berfungsi dengan penuh masa yang lama. Kami juga mengingatkan anda bahawa banyak konfigurasi tidak mempunyai pemacu yang paling banyak. Walau bagaimanapun, pada masa akan datang, anda boleh menukar SSD dengan mudah – model 2.5 inci standard digunakan di sini, disambungkan melalui antara muka SATA.

Masalah utama komputer riba ini adalah tidak dapat diakses. Itu tidak dilancarkan semalam, sebab itulah komputer riba itu tetap berada di gudang kedai yang sangat sedikit.

Kelebihan

  • Paparan IPS yang layak
  • Ketebalan yang relatif kecil (14.6 mm);
  • Terdapat slot untuk kad memori;
  • Menyokong standard Wi-Fi 802.11ac;
  • Sebilangan besar penyambung berkelajuan tinggi;
  • Output gambar yang mudah melalui penyambung HDMI;
  • Terdapat pengimbas cap jari.

keburukan

  • Hayat bateri tidak terlalu lama;
  • Storan SSD yang tidak terlalu besar;
  • Tiada kad grafik diskrit
  • Tidak semua orang akan berpuas hati dengan resolusi paparan;
  • Tidak semua konfigurasi mempunyai skrin sentuh;
  • Pemproses yang lemah terbina dalam.

Lenovo Yoga 530 14

Penilaian: 4.5

Lenovo Yoga 530 14

Seperti namanya, ini adalah wakil lain dari peringkat kami dengan paparan 14 inci. Ia juga telah berada di pasaran selama beberapa tahun. Tetapi jumlah salinan yang dikeluarkan memungkinkan sehingga sekarang tanpa masalah untuk mencari komputer riba di kedai terdekat yang menjual peralatan komputer. Pengilang tahu terlebih dahulu bahawa komputer ribanya akan sangat diminati. Bagaimana sebaliknya jika komputer riba dijual dengan harga 40-80 ribu rubel, bergantung pada modifikasi yang dibeli?

Menariknya, komputer riba ini terbahagi kepada dua kategori – varian yang berfungsi dengan pemproses AMD dan Intel. Sudah tentu, versi pertama akan sedikit lebih murah. Tetapi jika anda mahukan lebih banyak kuasa, maka lebih baik mendapatkan komputer riba dengan chipset dari Intel di atas kapal.

Model ini berbeza dengan komputer riba lain yang murah kerana boleh diubah menjadi analog tablet. Tidak, membuka kunci papan kekunci tidak dilaksanakan di sini. Walau bagaimanapun, unit papan kekunci QWERTY dapat ditekan secara harfiah pada penutup dengan layar, meletakkan peranti rata di atas meja. Dalam mod inilah lapisan skrin sentuh menjadi yang paling senang. Ngomong-ngomong, tidak perlu menggeser jari anda – stylus disediakan dalam kit, yang menjadikan proses melukis lebih senang.

Komputer riba ini bukanlah yang paling nipis dan paling ringan. Beratnya ialah 1.6 kg dan ketebalannya ialah 17.6 mm. Ini menunjukkan bahawa produk telah menerima bateri yang besar. Cas penuhnya bertahan selama 9-10 jam hayat bateri. Kenyataan bahawa pengeluar tidak berusaha mengurangkan ketebalan adalah kelebihan yang pasti. Di hujung peranti terdapat tempat untuk hampir semua penyambung yang paling popular. Hanya sokongan Thunderbolt 3 yang hilang. Walau bagaimanapun, lebih baik tidak mengeluarkan gambar 4K dari komputer riba seperti itu, dan HDMI biasa mengatasi siaran gambar Full HD. Tidak jauh dari situ terdapat USB 3.0 Type-C dan USB 3.0 biasa – penyambung ini akan membantu pertukaran data dengan cakera keras luaran. Soket kombo 3.5 mm digunakan untuk menyambungkan alat dengar.

Hampir semua komputer riba mempunyai modul Bluetooth -. Ini juga ada di Lenovo Yoga 530 14. Ia akan digunakan terutamanya untuk menghantar suara ke fon kepala tanpa wayar. Nah, untuk menyambung ke penghala, modul Wi-Fi digunakan. Saya gembira kerana ia menyokong standard 802.11ac, yang dicirikan oleh kelajuan penerimaan dan penghantaran data yang tinggi.

Tidak kira seberapa mahal konfigurasi yang anda beli, dalam keadaan apa pun anda mendapatkan komputer riba dengan paparan IPS, resolusi yang berukuran 1920×1080 piksel. Sayang sekali, kerana pemproses dan kad video dalam beberapa versi komputer riba sangat berkuasa – mereka akan mudah mencerna kandungan 4K. Sekiranya kita bercakap secara khusus mengenai konfigurasi kelas atas, maka mereka mempunyai penyesuai grafik diskrit NVIDIA GeForce 940MX atau GeForce MX130. Jumlah memori video adalah 2 GB. Bagi pemproses, Core i7-8550U Intel ini adalah cip quad-core yang berjalan pada kelajuan jam 1.8 GHz dalam mod standard. Hanya 8 GB RAM dan SSD 256 GB yang boleh dikelirukan dalam pengubahsuaian teratas.

Adakah bernilai membeli konfigurasi yang agak murah? Semuanya bergantung pada tugas yang perlu diselesaikan. Sekiranya anda memerlukan 'mesin pejabat', maka pilihan untuk 40-45 ribu rubel mungkin sesuai dengan anda. Komputer riba seperti itu juga sesuai untuk pelajar – komputer ini dapat menggantikan komputer desktop yang besar.

Kelebihan

  • Sistem operasi dipasang Windows 10 Rumah;
  • Terdapat slot untuk kad SD;
  • Tidak terlalu tinggi kosnya;
  • Sebilangan besar port USB berkelajuan tinggi;
  • Menyokong pertukaran data melalui Wi-Fi 802.11ac;
  • Terdapat versi dengan pemproses yang kuat;
  • Konfigurasi teratas mempunyai kad video;
  • Paparan IPS yang layak
  • Termasuk stylus;
  • Kerja ini disediakan oleh bateri yang berkapasiti.

keburukan

  • Tidak semua versi mempunyai pembaca cap jari;
  • SSD tidak terlalu lapang;
  • Saya mahukan resolusi skrin yang lebih besar;
  • Banyak versi mempunyai RAM yang tidak mencukupi;
  • Ukuran dan berat badan yang layak.

Kesimpulannya

Sekarang anda tahu komputer riba skrin sentuh mana yang terbaik. Komputer riba seperti itu mempunyai kelebihan yang serius – skrinnya biasanya mempunyai resolusi tinggi (bukan 4K, tetapi tetap). Tetapi jangan bergantung pada pengalaman deria anda sepanjang masa. Amalan menunjukkan bahawa kawalan tradisional masih lebih mudah, terutamanya dalam program dengan antara muka yang terlalu banyak.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen