7 kebun binatang terbesar di planet ini

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Kebun binatang di planet kita tidak biasa untuk masa yang lama. Selama berabad-abad, mereka memungkinkan untuk melihat haiwan langsung yang hanya dapat dijumpai di alam liar, dan ada juga yang tidak mungkin. Lama kelamaan, banyak kebun binatang telah mengubah konsep mereka dan hari ini menghabiskan banyak sumber untuk pemuliharaan spesies yang terancam. Semasa menyusun penilaian kebun binatang terbesar, kawasan mereka dan jumlah spesies yang tinggal di sana dapat diambil kira. Adalah lebih tepat untuk memusatkan perhatian pada kedua faktor, yang dilakukan oleh pakar kami.

Kebun binatang raksasa: 7 teratas terbesar di planet ini

Pencalonan sebuah tempat Nama produk ZOO SQUARE Pelbagai haiwan
Kebun binatang raksasa: 7 teratas terbesar di planet ini 1 Beijing, China 89 ha 950 spesies
2 Toronto, Kanada 300 ha 500 jenis
3 Columbus, Amerika Syarikat 234 ha 793 pandangan
4 Berlin, Jerman 35 ha 1500 jenis
5 Zoo dan Akuarium Henry Doorley, Amerika Syarikat 52 ha 962 pandangan
6 Pretoria, Afrika Selatan _ 85 ha 705 spesies haiwan
7 Zoo San Diego, Amerika Syarikat 40 ha 650 spesies

Beijing, China

Penilaian: 5.0

Beijing, China

Keluasan: 89 ha

Ragam haiwan: 950 spesies

'Taman Sepuluh Ribu Haiwan' dan salah satu tarikan utama ibu negara China – Kebun Binatang Beijing dianggap mesti dikunjungi oleh pelancong di seluruh dunia. Didirikan kira-kira 110 tahun yang lalu di kawasan seluas lebih dari 89 hektar, rumah ini menempatkan 5.000 haiwan yang tergolong dalam 950 spesies yang berbeza. Di sini anda dapat menjumpai banyak wakil fauna yang langka dan terancam punah. Sebilangan besar dari mereka telah dibudidayakan sejak Dinasti Qing.

Antara haiwan yang paling kerap dikunjungi adalah panda gergasi. Juga popular adalah harimau Manchu, beruang kutub – penduduk Kutub Utara, yak Tibet, kanggaru Australia, zebra Afrika dan banyak lagi. Pameran kebun binatang ini merangkumi bukan sahaja ratusan kandang dengan haiwan, tetapi juga struktur yang menarik perhatian pelancong: pelbagai terusan, paviliun, pokok, dll. dan lain-lain. Kebun Binatang Beijing menyambut lebih daripada 1 juta pelancong setiap tahun.

Toronto, Kanada

Penilaian: 4.9

Toronto, Kanada

Keluasan: 300 ha

Ragam haiwan: 500 spesies

Kebun binatang metropolitan terbesar di seluruh negara membuka pintu kepada pengunjung lebih dari 45 tahun yang lalu. Terbahagi kepada 7 bahagian konvensional, ia menawarkan pelancong untuk melihat haiwan yang jarang dan tidak biasa dari seluruh dunia. Kebun Binatang Kanada telah menjadi kediaman yang selesa untuk 5,000 individu, yang terletak di kawasan yang mengagumkan. Ia dianggap oleh penduduk tempatan sebagai yang terbesar di Amerika Utara dan salah satu yang terbaik di planet ini. Dan mereka tidak jauh dari kebenaran: kebun binatang ini adalah yang terbesar di dunia, panjang keseluruhan lintasannya lebih dari 10 km.

Keadaan hidup haiwan sedekat mungkin dengan alam: wilayah itu terbagi menjadi beberapa paviliun besar, di dalamnya dibuat iklim mikro yang optimum untuk zon semula jadi tertentu. Setiap paviliun mempunyai namanya sendiri (misalnya, 'Savannah', 'Australia', dll.) Sesuai dengan jenis haiwan yang tinggal di dalamnya.

Hampir mustahil untuk menentukan sempadan astaka, kerana haiwan bergerak bebas dari satu ke yang lain. Di sini anda dapat mengagumi berang-berang yang rajin, kuda nil yang besar, menaiki jip di savana yang tidak dapat dilupakan, menonton singa yang sombong dan melihat koleksi serangga yang paling luar biasa dari seluruh dunia.

Kebanggaan kebun binatang adalah kadal Komodo raksasa ('naga'), milik Kerajaan Indonesia. Kebun Binatang Toronto juga menggembirakan para pengunjungnya dengan akuarium besar, yang mempunyai salinan mini Great Barrier Reef dengan hiu buluh, karang hidup, ikan berwarna-warni, kolam berasingan dengan ubur-ubur dan perwakilan lain dari dunia bawah laut.

Columbus, Amerika Syarikat

Penilaian: 4.8

Columbus, Amerika Syarikat

Keluasan: 234 ha

Ragam haiwan: 793 spesies

Ketenaran dunia di kebun binatang ini, yang terletak di Ohio, didatangkan oleh fauna yang sangat pelbagai: mudah dijumpai hampir mana-mana wakil dunia haiwan di sini, sama ada cheetah, gorila atau kiwi Australia. Pengunjung boleh terjun ke atmosfer Amerika Utara (serigala, bison, dll.), Savana Afrika (zirafah hutan, singa, gazelle), daerah Asia (harimau Amur, panda merah) dan pantai laut (penyu terbang, manatee, dll.).

Wilayah yang mengagumkan, dibahagikan secara kondisional menjadi 7 zon (bergantung pada ciri-ciri kawasan tempat tinggal semula jadi haiwan), adalah rumah bagi 7000 individu dari pelbagai bentuk, saiz dan spesies. Sebagai tambahan kepada pameran tradisional, taman ini selalu menggembirakan pengunjung dengan acara tematik untuk menghormati pelbagai acara (contohnya, Hari Bumi, dll.). Pada tahun 2009, Columbus dinobatkan sebagai yang terbaik di Amerika Syarikat.

Berlin, Jerman

Penilaian: 4.7

Berlin, Jerman

Keluasan: 35 ha

Ragam haiwan: 1500 spesies

Pemegang rekod lain dalam penilaian kami – kebun binatang ibukota Jerman, walaupun sukar untuk memanggil yang terbesar dari segi kawasan, tetapi dari segi jumlah dan pelbagai penduduk, ia tidak sama. Di wilayah yang agak sederhana, terdapat sekitar 17,000 'penduduk'. Kepelbagaian spesies haiwan sangat mengagumkan, dan setiap tahun Berlin menarik sejumlah pelancong – lebih dari 3 juta orang.

Kebun binatang pertama di negara itu, yang dibuka pada tahun 1844, telah lama menjadi salah satu tarikan terpentingnya. Selama bertahun-tahun ia berubah, berkembang dan berkembang. Semasa Perang Dunia II, Kebun Binatang Berlin musnah hampir sampai ke tanah: daripada 4.000 penduduknya, tidak lebih dari 100 yang terselamat.

Perlu lebih dari 10 tahun untuk memulihkan mercu tanda itu, dan hari ini ia adalah salah satu yang terbesar di dunia. Bagi haiwan, keadaan hidup yang ideal telah diciptakan di sini, sedekat mungkin dengan yang semula jadi. Sebilangan penduduk zoo mempunyai banyak ruang untuk hidup dengan selesa sehingga pengunjung harus mencarinya melalui teropong.

Di Zoo Berlin, anda dapat mengagumi keindahan hitam dan putih yang gebu di Panda Garden, gajah cantik di Rumah Gajah, menikmati lagu burung di Dunia Burung, dll. Pemangsa, burung, spesies haiwan eksotik, langka, terancam, serta banyak spesies ikan, reptilia, reptilia, amfibia – semua ini dapat dilihat oleh mana-mana pengunjung ke kebun binatang yang terkenal.

Zoo dan Akuarium Henry Doorley, Amerika Syarikat

Penilaian: 4.6

Zoo dan Akuarium Henry Doorley, Amerika Syarikat

Keluasan: 52 ha

Pelbagai jenis haiwan: 962 spesies

Ditubuhkan lebih dari satu setengah abad yang lalu, hari ini Henry Doorley Zoo dianggap unik: dari segi jumlah penduduknya, tidak ada yang dapat membandingkannya – untuk lebih dari 17,000 haiwan, ia telah menjadi rumah sebenar. 'Anak otak' yang unik telah muncul di wilayah Riverview Park, yang dibuat pada tahun 1864 di Omaha. Ia mendapat namanya seabad kemudian, ketika janda Henry Doorley menyumbangkan sekitar $ 1 juta untuk pembangunan kebun binatang dengan permintaan untuk menamakannya sebagai penghormatan kepada mendiang suaminya.

Hari ini, tugas utama kebun binatang adalah mengkaji haiwan dan menyelamatkan spesies yang berada di ambang kepupusan atau berdekatan dengannya. Kebun Binatang Omaha menawarkan lebih dari 25 pameran, di antaranya terdapat pameran yang unik: 'The Dome of the Desert' – tiruan gurun terbesar di dunia dengan peluang untuk memerhatikan penduduk di sana, 'The Kingdom of the Night' – sebuah pameran malam dalaman yang tidak sama di planet ini.

Kebun Binatang Omaha, selain pameran yang mengagumkan dan haiwan yang unik, juga menawarkan beberapa program pendidikan untuk sukarelawan dengan kemungkinan 'adopsi' haiwan. Sebagai tambahan kepada teori, program ini merangkumi perkemahan, ekspedisi, dll.

Pretoria, Afrika Selatan _

Penilaian: 4.5

Pretoria, Afrika Selatan _

Keluasan: 85 ha

Kepelbagaian Haiwan :: 705 Spesies Haiwan

Terletak di wilayah Pretoria yang mengagumkan di Afrika Selatan, kebun binatang ini diiktiraf sebagai kebangsaan beberapa waktu lalu dan menerima nama baru – 'taman zoologi'. Hari ini adalah satu-satunya di benua dengan status seperti itu. Tugas utamanya adalah mengkaji dan memelihara fauna dan flora di benua Afrika. Ia dibahagi oleh Sungai Apis, yang mengalir ke seluruh wilayahnya, menjadi bahagian rata dan bahagian berbukit yang menempati seluruh lereng.

Secara rasmi, taman zoologi memiliki beberapa pusat yang tujuannya adalah untuk memelihara haiwan di wilayah Afrika yang lain. Kebun Binatang Pretoria menawarkan banyak pameran haiwan yang menarik, serta kesempatan untuk bermalam di alam untuk bersantai dari peradaban atau melakukan lawatan yang menarik untuk mengetahui kehidupan malam kehidupan liar di alam.

Taman zoologi ini mempunyai taman reptilia yang besar, serta koleksi besar tanaman Afrika Selatan – salah satu dari beberapa taman terbesar di planet ini. Bagi pencinta bawah laut, kunjungi akuarium yang memukau di Pretoria Zoo.

Zoo San Diego, Amerika Syarikat

Penilaian: 4.4

Zoo San Diego, Amerika Syarikat

Keluasan: 40 ha

Ragam haiwan: 650 spesies

Kebun Binatang San Diego hampir tidak boleh disebut yang terbesar dalam ranking kami, tetapi ia pasti yang paling progresif. Dicipta pada tahun 1921 oleh komuniti zoologi bandar ('Zoo Global'). Konsep utamanya, selalu dihidupkan, diusulkan oleh Dr. Harry Wedgford – untuk memberi peluang kepada haiwan untuk hidup di luar ruang tertutup dan tanpa sel.

Tetapi, penduduk massif hijau yang tinggal di udara terbuka, dipagari oleh pengunjung (lebih banyak untuk melindungi yang terakhir) dengan wayar yang hampir tidak dapat dilihat. Zoo San Diego terbahagi kepada banyak zon: ia akan mengejutkan dan menggembirakan semua pengunjung. Terdapat bahagian bertema di sini, mulai dari hutan tropis hingga taiga yang sejuk. Setiap zon mempunyai iklim mikro yang diperhatikan dengan ketat dengan flora dan fauna khas untuk satu atau zon yang lain.

Di antara banyak zon, seseorang dapat memaparkan eksposur tropika yang unik dengan pelbagai burung dan monyet eksotik, 'belukar buluh' di mana panda (raksasa di antaranya) tinggal, kolam besar, berhampiran pemangsa yang menakjubkan – cougar cougar, beruang kutub, dll. , di kebun binatang ini, panda gergasi dilahirkan dan hidup lama untuk pertama kalinya di Amerika Syarikat.

Di San Diego, anda dapat berkenalan bukan hanya dengan dunia binatang, tetapi juga dengan koleksi tanaman besar, termasuk yang sangat jarang (buluh, misalnya, beberapa lusin jenis tumbuh di sini).


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen