7 cara membersihkan tudung anda

Dobi dan pembersihan

Semasa operasi penutup periuk, timbunan lemak secara beransur-ansur terbentuk di permukaannya, dan penapis menjadi tersumbat dengan bahan melekit. Ini bukan sahaja merosakkan penampilan, tetapi juga mengurangkan prestasi peranti dan boleh menyebabkan kegagalannya. Pakar kami tahu bagaimana mengeluarkan minyak dari tudung tanpa usaha dan penggunaan produk industri yang mahal.

 penutup

Peraturan am untuk membersihkan tudung

Agar alat pembersih udara dapur berfungsi selama mungkin dan mengeluarkan produk pembakaran dari dapur yang berfungsi, serta asap dan lemak dari pinggan yang dimasak, ia mesti dibersihkan secara berkala.

Pakar kami berkongsi cadangan mereka untuk penjagaan tudung yang betul:

  1. Kekerapan alat membersihkan kotoran bergantung pada masa operasi. Secara purata, ini mesti dilakukan sekurang-kurangnya 3 bulan sekali.

  2. Untuk memasak secara intensif di dapur, parut dan tudung hendaklah dibersihkan setiap 2-3 minggu. Semakin kerap anda mencuci peranti anda, semakin mudah dan cepat membersihkannya.

  3. Nilai tahap pencemaran unsur-unsur dan pilih kaedah pembersihan yang optimum. Produk agresif mesti digunakan untuk menghilangkan lapisan lemak tua yang tebal.

  4. Sebelum membersihkan tudung dari minyak yang terkumpul, perlu menyahaktifkan dan membongkarnya.

Kaedah pembersihan saringan

Kaedah pembersihan ditentukan oleh jenis penapis yang dipasang. Elemen penapis berikut biasanya digunakan dalam alat ekzos.

Penapis Mesh. Mesh aluminium dengan mesh halus, tertutup dalam bingkai logam. Lemak dikekalkan oleh sel terkecil dari beberapa jerat yang diletakkan di dalam bingkai. Tudung dengan penapis jenis ini mesti dibersihkan sepenuhnya secara mekanikal menggunakan detergen pelarut minyak.

Jaring logam (diperbuat daripada aluminium atau keluli tahan karat) dengan bahan penapis di dalamnya berdasarkan Winterizer bukan tenunan atau sintetik. Hayat perkhidmatan maksimum penapis tersebut ialah 3-4 bulan. Semasa pembersihan, hanya perlu mencuci mesh logam, setelah mengeluarkan bahan penapis dari dalam. Selepas membersihkannya hendaklah diganti dengan yang baru. Percubaan untuk mencuci penapis sekali pakai yang tersumbat tidak akan membawa hasil – mustahil untuk membuang lemak yang diserap sepenuhnya dari serat kain.

Penapis karbon. Mereka adalah kartrij dengan butiran karbon aktif. Sekiranya tercemar, mereka tidak boleh dibilas dengan air atau dibersihkan. Penapis karbon terpakai mesti diganti. Ia mesti diubah setiap 3-6 bulan, apabila daya tarikan alat ekzos turun dengan ketara. Penapis karbon adalah yang paling senang dari segi pembersihan. Kaset lama diganti sepenuhnya dengan yang baru dan tidak perlu dicuci. Adakah itu hanya kes peranti.

Jangan menangguhkan pembersihan tudung secara umum. Membersihkan unsur-unsurnya dari lemak lama adalah proses yang memakan masa dan kompleks.

Cara membersihkan mesh logam berlemak

Cara membersihkan mesh logam berlemak

Setelah menangani jenis penapis alat ekzos, kami memilih cara yang paling sesuai untuk membersihkannya. Jaring aluminium yang berminyak ringan dapat dengan mudah disusun dengan menggunakan produk berasaskan alkali.

Cecair pencuci pinggan

Jaring harus dibasahi dengan air panas dan seluruh permukaannya dibasahi dengan span. Untuk keberkesanan, produk boleh dibiarkan selama 15-20 minit. Gosokkan penapis dengan spons sekali lagi dan bersihkan busa dengan membilas di bawah air yang mengalir.

Sabun cucian

Buih span dengan sabun cuci dan gosok permukaan jaring dengan kedua-dua belah. Selepas setengah jam, bilas busa dan bilas dengan mandi.

Soda

Basahkan jala dengan air panas dan taburkan lapisan baking soda ke atasnya secara merata (pertama di satu sisi, kemudian di sisi lain). Dengan menggunakan berus gigi, gosokkan baking soda ke seluruh permukaan penapis. Selepas 20 minit, sikat lagi dan bilas dengan aliran air panas yang kuat.

Dengan membersihkan parut secara berkala, setiap 7-10 hari sekali, rawatan dengan soda, sabun atau pencuci piring cukup untuk memastikan penapis berfungsi dengan baik dan bersih.

Pembersihan mesin pencuci pinggan

Bagi pemilik mesin basuh pinggan, lebih mudah mengeluarkan minyak dari tudung. Di dalamnya, penapis kotor boleh dicuci dengan mudah dalam mod 'Intensive wash' pada suhu 70C.

Sekiranya anda menetapkan peraturan untuk meletakkan penapis mesh dari tudung di mesin basuh pinggan setiap 2-3 minggu bersama dengan pinggan dan cawan, maka ia akan sentiasa berada dalam keadaan yang sangat baik dan akan bertahan lama.

7 cara untuk menghilangkan gris tebal dari penapis tudung

7 cara membersihkan tudung anda

Sekiranya tudung tidak dicuci secara berkala, lapisan lemak yang tebal akan terkumpul di atasnya, yang tidak boleh dicuci dengan detergen atau mesin basuh pinggan mangkuk.

Tetapi jangan putus asa – ada 7 cara untuk mengembalikan peranti ke penampilan yang baik dan prestasi sebelumnya. Kaedah disusun seiring peningkatan kecekapan.

Kaedah nombor 1. Pembersihan dengan lemon

Asid yang terdapat dalam lemon bagus untuk memecahkan lemak. Untuk membersihkan saringan dengan lemon, anda memerlukan:

  1. potong 1-2 lemon separuh;

  2. Parut satu bahagian dengan setengah buah, bahagian yang lain dengan yang lain, memerah jus secara maksimum;

  3. biarkan jaring selama 30 minit agar asid berfungsi;

  4. bersihkan sel dengan berus dengan sabun cuci atau pencuci piring;

  5. bilas dengan air.

Serbuk asid sitrik boleh digunakan sebagai ganti lemon. Larutkan beg serbuk 20 g dalam satu liter air panas dan isi penapis selama 2-3 jam, dan lebih baik semalaman.

Kaedah nombor 2. Merendam dalam larutan sabun cucian

Sabun cuci adalah agen alkali yang kuat yang melarutkan lemak dengan sempurna. Untuk membersihkan elemen tudung:

  1. gosokkan setengah keping sabun pada parutan dan larutkan dalam 5 liter air panas;

  2. letakkan saringan dalam loyang lebar dengan air sabun (anda boleh menggunakan singki, lembangan, atau periuk besar);

  3. biarkan berendam selama 2-3 jam, sentiasa menambah air mendidih;

  4. keluarkan parut dari larutan dan gosokkan dengan teliti pada kedua-dua sisi dengan berus atau span;

  5. bilas di bawah air yang mengalir.

Untuk meningkatkan kesannya, anda boleh meletakkan loyang dengan penapis yang direndam dalam air sabun di dalam ketuhar yang dipanaskan hingga 1000C. Selepas 40-60 minit, jaring dapat dibawa keluar dan dibersihkan dengan berus.

Kaedah nombor 3. Pembersihan dengan batu sejagat

Batu universal adalah bahan pencuci unik yang dikembangkan di Jerman untuk menghilangkan kotoran degil dari pelbagai asal dari semua permukaan. Ini adalah pes yang terdiri daripada serbuk tanah liat, kelapa dan sabun hijau, gliserin. Bahan-bahan melembutkan dan melarutkan deposit lemak tanpa meninggalkan kesan. Yang diperlukan untuk menghilangkan minyak dan jelaga dalam saringan adalah dengan menggunakan agen pada penapis kotor selama 10-20 minit, gosokkan sedikit dengan span dan bilas di bawah air yang mengalir.

kami membersihkan parut

Kaedah nombor 4. Mendidih dalam larutan soda

Proses kerja:

  1. Tuangkan air ke dalam periuk besar atau mangkuk logam lebar dan tambahkan baking soda (pada kadar 2 bungkus setiap 5 liter air);

  2. letakkan larutan di atas dapur hingga panas;

  3. keluarkan grid penapis dan letakkan di dalam larutan (semestinya air menutupinya sepenuhnya, jika tidak, grid mesti dibalik secara berkala);

  4. rebus penapis dengan api kecil selama 10-15 minit;

  5. berhati-hati mengeluarkan parut dari air menggunakan tong khas;

  6. gosok sel mesh dengan berus plastik keras;

  7. bilas dengan air mengalir dan keringkan.

Anda boleh mengganti mendidih dalam periuk di atas dapur dengan merendam dalam air panas di singki atau loyang lebar. Semakin panas air, pembersihan akan menjadi lebih cekap. Sebaiknya tambahkan air mendidih dari cerek ke dalam air setiap 5 minit.

Kaedah nombor 5. Pembersih pes

Untuk minyak yang degil, anda boleh membuat pes pembersih buatan sendiri. Untuk ini, anda perlu mencampurkan:

  1. 20 g sabun dobi parut;

  2. 1 sudu besar garam meja;

  3. 1 sudu besar cuka;

  4. 1 sudu besar air panas.

Dengan menggunakan span atau berus, gosokkan pasta ke dalam jaring yang kotor, tunggu 15-20 minit dan bilas dengan air bersih.

Kaedah nombor 6. Pembersihan dengan ammonia

Ammonia (10% ammonia) membantu membuang timbunan lemak segar dan lama di tudung dan penapisnya.

Prosedur:

  1. panaskan 3 liter air dalam periuk hingga suhu 70-800C;

  2. tambah 1 gelas ammonia;

  3. letakkan penapis mesh tudung dalam loyang dan isi dengan larutan;

  4. biarkan selama 3-4 jam;

  5. sikat lemak yang dilembutkan dengan berus;

  6. bilas dengan air dan keringkan (lebih baik di luar rumah).

Kaedah pembersihan ini berbahaya bagi kesihatan manusia, kerana asap ammonia sangat menghakis dan boleh menyebabkan luka bakar pada membran mukus dan pening. Semasa bekerja dengan amonia, tingkap harus terbuka di dalam bilik, dan akses anak-anak dan haiwan ke dalamnya harus dibatasi. Topeng dan sarung tangan diperlukan.

kami membersihkan tudung

Kaedah nombor 7. Rawatan dengan asid asetik

Untuk mengeluarkan gris terkumpul dengan cepat dari tudung, anda boleh merawatnya dengan 70% asid asetik. Cuka meja biasa 9% tidak akan mengatasi tugas ini.

Kaedah aplikasi:

  1. lembapkan span atau serbet dengan asid asetik;

  2. tapis penapis di kedua-dua belah pihak (sebagai pilihan, anda boleh mengisi parut di dalam loyang dengan asid);

  3. biarkan selama 5-10 minit (masa pemprosesan lebih dari 15 minit boleh merosakkan penapis);

  4. bersihkan simpanan lemak yang dilembutkan dengan span atau berus keras;

  5. bilas dengan banyak air;

  6. kering di udara segar.

Perhatian! Kaedah ini sangat agresif dan membahayakan kesihatan. Asid asetik boleh menyebabkan luka bakar pada kulit dan saluran pernafasan, oleh itu, pemprosesan unsur-unsur alat ekzos harus dilakukan hanya dengan sarung tangan getah berat, topeng dan dengan tingkap terbuka.

Kaedah No. 8. Merendam dalam pembersih paip

Kaedah ini hanya boleh digunakan dalam kes yang paling sukar, apabila tidak ada cara di atas yang membantu atau tudung tidak dicuci selama beberapa tahun.

Untuk membersihkan penapis, anda memerlukan 1 cawan pembersih paip cecair (contohnya Mole) atau 2 sachet serbuk.

Kaedah aplikasi:

  1. letakkan rak dawai dalam loyang lebar;

  2. tuangkan air mendidih sehingga air menutupinya sepenuhnya;

  3. tuangkan ejen anti penyumbatan secara merata ke dalam air;

  4. tunggu 10 minit;

  5. bilas penapis dengan baik di bawah air yang mengalir.

Pembersih paip pembetung tidak boleh digunakan lebih kerap daripada sekali dalam setahun dan penapis tidak boleh disimpan dalam larutan lebih dari 15 minit. Ia mengandungi natrium kaustik, yang dapat menghakis lapisan aluminium hingga pembentukan lubang di dalamnya.

Kaedah nombor 9. Rawatan dengan produk pembersih untuk dapur

Di kedai, anda boleh membeli pembersih khas untuk membersihkan kotoran degil dari dapur, gelombang mikro dan ketuhar. Mereka menggunakan alkali kaustik sebagai komponen aktif, yang dengan mudah memecah molekul lemak dari permukaan mana pun.

Untuk membersihkan penapis tudung dengan produk, anda perlu meletakkannya di atas spons dan gosokkan penapis dengannya. Anda boleh menggunakan gel dan semburan – penghilang minyak:

  1. 'Milam';

  2. 'Shumanit';

  3. Komet (Memerangi lemak);

  4. Sanita Anti-lemak;

  5. Synergetik untuk simpanan gris dan karbon;

  6. Pembersih Ketuhar oleh Amway.

Produk dengan soda kaustik sebagai komponen aktif memecah lapisan lemak tebal pada jerat dalam 5-15 minit. Dalam kes yang teruk, perlu mengulangi penggunaan gel 2-3 kali.

Pembersihan mesti dilakukan dengan sarung tangan getah dan topeng, melindungi mata anda. Bekerja hanya apabila tetingkap (atau tetingkap) terbuka.

Cara membersihkan tudung dari lemak

Cara membersihkan tudung dari lemak

Lama kelamaan, badan tudung ditutup dengan minyak, habuk dan jelaga. Ia juga perlu dicuci secara berkala.

Pengilang tudung dapur melarang membersihkannya dengan produk dan pelarut berasaskan alkohol – mereka boleh merosakkan keluli tahan karat atau permukaan kabinet, noda atau noda yang dipernis.

Jangan gunakan agen pembersih yang agresif (dari penyumbatan pembetung, pelarut gris, asid). Juga tidak digalakkan menggunakan span dan berus keras, bahan kasar.

Anda boleh membersihkan penutup logam tudung menggunakan produk berikut:

  1. sabun dobi;

  2. cecair pencuci pinggan;

  3. penyelesaian soda.

Sebelum membersihkan, kami mengesyorkan membuang lapisan tebal lemak secara mekanikal – keluarkan dengan objek dengan pinggir nipis dan tajam (kad plastik, duit syiling, sisi pisau yang tumpul).

Permukaan casing harus dibasuh dengan span lembut dan salah satu agennya. Di beberapa tempat, anda boleh menggunakan berus gigi.

Semasa membersihkan tudung dengan busa dan air, penting untuk mengelakkan kelembapan memasuki perumahan.

Pendapat pakar

Terdapat banyak cara untuk membersihkan tudung dapur anda. Yang paling sesuai harus dipilih berdasarkan tahap pencemaran unsur-unsurnya. Menyingkirkan lemak dari tudung tidak akan menjadi masalah jika anda menjadikannya peraturan untuk mencuci unsur dan badannya setiap 2 minggu. Anda harus berjinak-jinak dengan bekas lemak lama – tidak setiap pembersih dapat membuangnya. Tetapi cadangan kami akan membolehkan anda membuang simpanan lemak dengan cepat dan meningkatkan prestasi peranti.


Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen