6 varieti mawar teratas Austin

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

David Austin adalah penternak terkenal antarabangsa yang telah mengabdikan seluruh hidupnya untuk bunga. Bunga mawar Austin, walaupun tidak rasmi, dianggap kelas yang terpisah oleh tukang kebun, memanggilnya 'bunga mawar Inggeris'. Mereka disebut dengan nama yang sama dalam karya sastera. Keindahan dan aroma ajaib yang menawan mereka tidak akan membiarkan siapa pun acuh tak acuh. Kami menduduki peringkat varieti mawar Austin terbaik mengikut penanam dan penternak.

Penilaian jenis bunga ros Austin terbaik

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
TOP 6 jenis bunga ros Austin terbaik 1 Wanita shalott RUB 350
2 Perayaan Emas RUB 1,250
3 Puan emma hamilton 890 RUB
4 Graham thomas 390 RUB
5 The mayflower RUB 1,100
6 Mary bangkit RUB 1,550

TOP 6 jenis bunga ros Austin terbaik

Wanita shalott

Penilaian: 4.9

Wanita shalott

Tempat pertama dalam ranking diduduki oleh pelbagai jenis bunga ros Austin terbaik dari segi ketahanan terhadap fros. Loji ini mampu berkembang walaupun di lintang St. Petersburg. Diameter semak mencapai 1.5 meter, tingginya hingga 1.8 m. Kelopak berwarna kuning-oren. Pucuknya berbentuk bujur, runcing di bahagian atas, kemerahan. Lady of Shalott mempunyai masa berbunga yang sangat panjang: bermula pada pertengahan Mei dan berakhir dengan frost pertama.

Bunga itu sendiri berganda, bersaiz sederhana, dengan rata-rata 40-45 kelopak, dalam bentuknya menyerupai peonies. Hati terbuka, aroma sangat kaya dan mendalam, mengandungi nota pir, anyelir dan epal. Perbungaan terdiri daripada 4-7 tunas. Batangnya ditutup dengan daun berkilat bersaiz sederhana.

Kelebihan

  • ketahanan terhadap cendawan dan bintik hitam;

  • aroma mewah;

  • rintangan sejuk tinggi;

  • berbunga yang sangat panjang;

keburukan

  • menuntut cahaya: berasa tidak selesa di bawah sinar matahari, hanya bertoleransi dengan cahaya;

  • tumbuh dengan teruk di kawasan rendah.

Perayaan Emas

Penilaian: 4.8

bush rose austin Beli Perayaan Emas

Bunga kuning tembaga bulat bunga mawar ini berukuran sangat mengagumkan: diameternya mencapai 16 cm. Setelah diperiksa kelopak lebih dekat, anda dapat melihat bahawa terdapat banyak bintik merah jambu pada latar belakang kuning terang, itulah sebabnya warna yang tidak biasa terbentuk. Tunas tunas, yang terdiri daripada 55-75 kelopak, mempunyai aroma pedas-buah. Penyebaran bunga mawar Austin dari perayaan Golden Celebration tumbuh hingga ketinggian 150 cm selama 3-4 tahun hidup, lebar semak kira-kira 120 cm

Pucuk agak berduri, terkulai di bawah berat bunga. Tetapi mereka mempunyai keanjalan yang baik, yang memungkinkan mereka dipasang pada lengkungan dan pagar. Pelbagainya tahan fros, ia tahan musim sejuk Rusia tengah dengan tempat perlindungan ringan.

Kelebihan

  • berbunga berterusan dari awal musim panas hingga musim luruh;

  • rintangan fros.

keburukan

  • daya tahan yang lemah terhadap titik hitam.

Puan emma hamilton

Penilaian: 4.7

Puan emma hamilton

Belukar tegak yang kemas mencapai ketinggian 120 cm dan lebar 100 cm. Batang dan daun muda mempunyai warna gangsa, secara beransur-ansur berubah menjadi hijau seiring bertambahnya usia. Bunga berganda besar, ketika dibuka, berdiameter 11-12 cm dan berbentuk mangkuk, mereka menutupi semak-semak. Tunas tertutup berwarna merah gelap dengan percikan oren. Kelopak berwarna oren, hampir tangerin, cerah. Aromanya kuat, dengan buah dan nota sitrus, intensitasnya memuncak pada pukul 9-11 pagi, kemudian baunya perlahan-lahan hilang.

Satu perbungaan terdiri daripada 3-6 tunas. Tempoh berbunga bermula pada awal bulan Jun dan berakhir pada bulan Ogos. Tumbuhan ini tahan musim sejuk, tetapi sensitif terhadap penumpahan air di tanah, tidak mekar lama dalam tempoh hujan.

Kelebihan

  • ketahanan tinggi terhadap cendawan dan bintik;

  • berbunga semula.

keburukan

  • kelopak cepat memudar di bawah sinar matahari, dari oren hingga hampir putih.

  • ragamnya tidak bertolak ansur dengan cahaya matahari, lebih suka pencahayaan sederhana.

Graham thomas

Penilaian: 4.7

Graham thomas

Peringkat tidak akan lengkap tanpa bunga mawar, dibesarkan pada tahun 1983. Tanaman ini sangat popular di kalangan tukang kebun kerana naungan kelopak lemon-aprikot tertentu. Pembungaan berlangsung sepanjang musim yang hangat: dari pertengahan Mei hingga Oktober. Terry tunas yang dibuka berdiameter 10-12 cm secara beransur-ansur memudar di bawah pengaruh cahaya matahari, menjadi pastel lembut.

Belukar mempunyai lebar 110 cm dengan ketinggian 120-130 cm. Dengan usia, bahagian bawahnya tidak terdedah, berbunga berterusan di bahagian atas pucuk dan di bawahnya. Dedaunan berwarna hijau gelap dengan kilauan lilin. Graham Thomas sering ditanam di sebelah gazebo, berhampiran teres rumah. Semasa menghias katil bunga, disarankan untuk meletakkan tanaman di tengah-tengah komposisi, menanam bunga yang lebih kecil di sekitarnya: mawar ini sesuai dengan warna biru, ungu, putih.

Kelebihan

  • berbunga yang sangat panjang;

  • ketahanan musim sejuk yang baik;

  • aromanya, mengandungi nota pokok teh, tahan sehingga fros;

keburukan

  • ketahanan sederhana terhadap bintik dan cendawan tepung;

  • kilang itu tidak bertolak ansur dengan jangka masa hujan yang berpanjangan;

  • tidak bertolak ansur dengan kekeringan;

The mayflower

Penilaian: 4.7

The mayflower

Varietas ini menonjol di antara peringkat bunga mawar Austin yang lain: bunga berganda kecilnya, berukuran 6-8 cm diameter, tidak layu. Kelopaknya mempunyai warna merah jambu yang kaya, bahagian tengah tunas yang dibuka sepenuhnya berwarna kuning. Tempoh berbunga bermula pada awal bulan Jun dan berlangsung hingga awal musim luruh.

Belukar berdaun lebat tanaman agak kecil: tingginya 80-100 cm. Lebarnya, ukurannya sama. Daunnya berwarna hijau muda, dibalut gangsa, lama-kelamaan warnanya menjadi gelap, kilauannya diredam, permukaannya menjadi hampir kusam. Bunga berbau minyak mawar. Tukang kebun menyukai The Mayflower kerana kebal terhadap penyakit.

Kelebihan

  • bertolak ansur;

  • praktikalnya tidak pernah terkena penyakit.

keburukan

  • kilang ini mempunyai ketahanan musim sejuk yang rata-rata, memerlukan tempat tinggal yang boleh dipercayai pada musim sejuk;

  • sebilangan tunas tidak mekar sepenuhnya.

Mary bangkit

Penilaian: 4.6

Mary bangkit

Belukar sangat rapi, tidak pernah kelihatan tidak kemas, walaupun dengan pemangkasan yang sangat jarang. Lebih-lebih lagi, ia sangat bercabang, batangnya elastik. Tinggi – hingga 150 cm, lebar – kira-kira 120 cm. Bunga-bunga dari varieti Mary Rose berwarna merah muda pucat, berganda, berdiameter 8 cm. Bentuk mereka sangat menyerupai peonies. Tunas terbuka menunjukkan inti kuning terang, kelopak luar secara beransur-ansur membungkuk ke luar, memudar di bawah sinar matahari, menjadi keputihan.

Aroma intensiti sederhana dengan nota badam. Berus mengandungi 4-7 bunga. Berbunga, seperti semua bunga mawar Austin, panjang: bermula pada bulan Jun, berakhir pada akhir September. Mawar ini memerlukan perlindungan yang berhati-hati dari fros.

Kelebihan

  • bentuk semak yang ideal: tanaman ini sangat sesuai untuk ditanam di tengah komposisi;

  • berbunga yang berterusan;

keburukan

  • varietasnya agak tahan terhadap cendawan dan bintik;

  • dedaunan matte nkrip;

  • potong kelopak mawar cepat hancur;

Cara memilih pelbagai jenis bunga ros Austin

Semasa membeli anak benih bunga mawar Austin, anda perlu dipandu oleh ciri-ciri iklim di kawasan di mana ia dirancang untuk ditanam: jumlah purata hujan, suhu pada musim sejuk. Perlu diingat bahawa kebanyakan varietas mawar Austin memerlukan pemeliharaan berterusan, khususnya pemangkasan. Apabila tanda-tanda kerosakan penyakit sedikit pun muncul pada pucuk individu, ia mesti dikeluarkan tepat pada masanya untuk mencegah penyebaran lebih lanjut. Oleh itu, jika anda merancang untuk menghabiskan masa yang terhad untuk merawat tanaman, lebih baik anda memilih, misalnya, bentuk Mary Rose atau The Mayflower yang rapi, yang sangat tahan terhadap cendawan dan bintik hitam.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen