6 ubat terbaik untuk tekanan darah tinggi

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Hipertensi sangat biasa di kalangan orang pertengahan umur dan orang tua sehingga banyak orang menganggapnya biasa dan normal. Tetapi tekanan darah tinggi yang paling sering menyebabkan malapetaka vaskular, kematian dari mana berada di tempat pertama dalam populasi dunia. Hipertensi arteri dan aterosklerosis adalah penyebab serangan jantung dan strok, kematian dan kecacatan.

Peringkat ubat termasuk ubat-ubatan dari pelbagai kumpulan farmakologi, tetapi semuanya disatukan oleh kemampuan untuk melawan tekanan darah tinggi. Pembaca harus diberi amaran terhadap ubat-ubatan sendiri dan cubaan membeli ubat-ubatan ini tanpa preskripsi doktor. Populariti ubat sama sekali tidak bermaksud keselamatannya dan kemungkinan penggunaan yang tidak terkawal. Ini adalah ubat serius yang dapat berinteraksi dengan ubat lain, mempunyai pelbagai kesan sampingan, sekiranya berlaku overdosis, mereka dapat menurunkan tekanan darah secara mendadak, dan kadang-kadang pemeriksaan menyeluruh oleh pakar kardiologi diperlukan untuk temujanji mereka.

Penarafan ubat untuk tekanan darah tinggi

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Penarafan ubat untuk tekanan darah tinggi 1 Lozap (Losartan) 606 RUB
2 Captopril 40 RUB.
3 Arifon-retard (indapamide) 365 RUB
4 Amlodipine (Norvasc) 332 RUB
5 Prestarium (perindopril) 534 RUB
6 Veroshpiron (spironolactone) 281 r

Lozap (Losartan)

Penilaian: 4.9

Lozap (Losartan)

Dadah dari kumpulan sartan menduduki tempat terkemuka di pasaran ubat-ubatan yang melindungi terhadap hipertensi arteri. Ubat ini tidak mempengaruhi jantung atau saluran darah. Kesan daripada semua sartan adalah bahawa mereka membuat reseptor vaskular tidak sensitif terhadap angiotensin, yang merupakan penghubung terakhir dalam lata konversi yang menyebabkan vasokonstriksi. Semasa mengambil losartan, tekanan darah menurun dengan segera, sudah pada jam-jam pertama.

Terdapat dalam tiga dos, 12.5 mg, 50 dan 100. Petunjuk untuk masuk adalah hipertensi, kegagalan jantung kronik dengan edema dan sesak nafas, serta pencegahan serangan jantung dan hipertensi. Sapukan Lozap, tanpa mengira pengambilan makanan, sekali. Pada permulaan terapi, dosnya adalah 50 mg sehari. Kesan yang paling ketara muncul sebulan selepas permulaan pengambilan ubat. Juga, ubat ini boleh digunakan pada pesakit dengan kerosakan buah pinggang diabetes. Lozap dihasilkan oleh syarikat Czech Zentiva, dan pakej bulanan yang terdiri daripada 30 tablet dengan dos standard 50 mg dapat dibeli dengan harga 235 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Sifat positif ubat ini termasuk toleransi yang baik dan jarang timbulnya kesan sampingan, di antaranya sakit kepala, hidung kering atau perkembangan kelemahan lebih kerap terjadi. Sekiranya pesakit mengalami gangguan fungsi hati dan ginjal, maka diperlukan konsultasi khas dengan pakar untuk menyesuaikan dosnya. Juga dianggap sebagai kelebihan adalah kemampuan untuk meresepkan Lozap dengan ubat lain untuk mengurangkan tekanan darah, tetapi setiap kes mesti diresepkan oleh doktor yang merawat.

Captopril

Penilaian: 4.8

Captopril

Mungkin, Captopril adalah ubat yang paling biasa, dan ia termasuk dalam penyekat enzim yang menjadi pemangkin penukaran angiotensin, yang akhirnya menyekat saluran darah dan meningkatkan tekanan darah. Captopril dapat melawan kegagalan jantung, kerosakan buah pinggang pada diabetes, dan mencegah episod infark miokard berulang. Ubat ini ditetapkan dalam dos 25 dan 50 mg mengikut skema yang ditetapkan oleh doktor. Captopril sangat popular dengan puluhan bentuk dos yang berbeza, yang paling berpatutan adalah kos yang sangat rendah. Jadi, ubat domestik yang dihasilkan oleh Ozone LLC berharga 10 rubel. setiap pek 40 tablet 25 mg.

Kelebihan dan kekurangan

Captopril Perkara yang baik ialah ia dapat menurunkan tekanan darah dengan cepat semasa krisis hipertensi, dan dengan itu melindungi dari serangan jantung dan strok, yang mendapat tempat dalam peringkat ini. Apabila anda menggunakan sublingual satu tablet, tekanannya akan turun dalam beberapa minit. Kualiti positifnya merangkumi kos ubat yang rendah. Captopril juga boleh mempunyai pelbagai kontraindikasi dan sekatan penggunaan yang hanya boleh dinilai oleh doktor, misalnya, penyempitan arteri renal dua hala. Tidak diinginkan untuk menggunakannya untuk terapi jangka panjang, kerana dapat menurunkan tekanan darah secara drastik, yang dapat menimbulkan kemalangan serebrovaskular pada orang tua.

Arifon-retard (indapamide)

Penilaian: 4.8

Arifon menangguhkan

Ubat ini adalah diuretik yang membuang lebihan cairan dari badan, sementara ubat menurunkan tekanan darah. Di samping itu, indapamide meningkatkan nada dinding arteri, dan mengurangkan perkembangan otot jantung yang berlebihan (hipertrofi miokard). Ubat ini biasanya diambil satu tablet (1.5 mg) sehari, pada waktu pagi. Nama komersial yang paling popular untuk indapamide asli, yang pertama kali muncul di pasaran, adalah Arifon retard (pelepasan ubat yang berterusan). Ubat ini dihasilkan oleh syarikat Perancis Servier, tablet berbentuk bujur memberikan pelepasan zat yang berterusan, yang memungkinkan untuk digunakan, tidak seperti indapamide biasa, sekali sehari. Sebungkus ubat, dikira selama sebulan, berharga 300 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan ubat ini termasuk kesan pada pembentukan air kencing dalam dos kecil – sebenarnya bukan diuretik, hanya dengan tergolong dalam kumpulan, satu penggunaan, kesan yang baik untuk menstabilkan tekanan darah. Itulah sebabnya anda tidak boleh mengambil Arifon retard untuk mengurangkan bengkak, tetapi hanya boleh diambil dengan tujuan menurunkan tekanan darah. Ubat ini juga termasuk dalam penilaian kerana toleransi yang baik dalam pelbagai kumpulan pesakit, dan berkaitan dengan kemungkinan meminumnya pada usia tua pada pesakit diabetes dan peningkatan berat badan. Jangan tolak kos yang berpatutan, iaitu sekitar 10 rubel. untuk temu janji pada waktu siang. Kelemahan ubat ini termasuk larangan masuknya pada pesakit dengan kekurangan buah pinggang dan hepatik yang teruk, serta dengan intoleransi laktosa.

Amlodipine (Norvasc)

Penilaian: 4.7

Amlodipine

Amlodipine adalah penyekat saluran kalsium yang perlahan dan ubat yang sangat popular untuk rawatan darah tinggi. Perlu diperhatikan bahawa selain pengeluar amlodipine pertama dan asli, Pfizer, terdapat lebih daripada 3 dozen salinan 'amlodipin lain' yang berbeza dalam dos yang berbeza. Standard Norvasc dihasilkan dalam tablet 5 dan 10 mg.

Selain menurunkan tekanan darah, amlodipine mempunyai kesan antianginal, yakni mencegah terjadinya serangan angina pectoris. Amlodipine mampu menurunkan tekanan darah untuk waktu yang lama, melebarkan saluran darah. Apabila anda mengambil satu tablet Norvasca, tekanan darah anda berkurang sepanjang hari. Oleh kerana kesannya stabil, perlu mengambil Amlodipine sekali sehari, dengan sedikit air.

Dos awal biasanya 5 mg, tetapi, mengikut budi bicara doktor yang hadir, ia boleh dua kali ganda. Amlodipine asli, atau Norvasc, boleh dibeli dalam dos minimum 5 mg, dikira selama sebulan kemasukan, dengan harga 460 rubel. Analog amlodipin domestik yang paling berpatutan boleh dibeli dalam dos yang sama dan dalam kuantiti yang sama dari syarikat Ozon dengan harga hanya 10 rubel. setiap pembungkusan. Tetapi persoalannya tetap mengenai kualiti bahan awal yang digunakan oleh syarikat Pfizer yang asal dan kualiti ubat dalam negeri. Pilihannya dibuat oleh pesakit.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan amlodipine termasuk kesan hipotensi yang berterusan dan jangka panjang, serta keupayaan untuk segera merawat hipertensi dan angina pectoris. Untuk aksi sejagat ini, dia mendapat tempat dalam ranking. Bahagian negatifnya termasuk overdosis, di mana tekanan darah dapat berkurang dengan serius dan degupan jantung berkembang, berlakunya reaksi buruk lain dari pelbagai sistem organ, dan juga diperlukan untuk menggunakan amlodipine dengan sangat berhati-hati pada pesakit dengan kekurangan hati dan stenosis aorta.

Prestarium (perindopril)

Penilaian: 4.6

Prestarium

Ubat ini juga tergolong dalam penghambat ACE, tetapi merupakan ubat yang lebih moden. Dos tablet standard ialah 2.5 mg, 5 mg dan 10 mg. Prestarium berkesan dalam rawatan tekanan darah tinggi dari mana-mana keparahan, yang merupakan kelebihan jelas. Ia menurunkan tekanan darah sistolik dan diastolik. Ubat ini juga dapat mengekalkan kesan hipotensi selama sehari selepas satu dos. Ubat ini dapat mengembalikan keanjalan kapal besar dan mengurangkan pengembangan berlebihan ventrikel kiri jantung. Ubat ini juga ditunjukkan dalam pengobatan penyakit jantung koroner, dan pada pasien dengan penyakit vaskular otak untuk pencegahan strok.

Anda perlu menggunakan ubat ini sekali sehari, sebaiknya pada waktu pagi, satu tablet pada satu masa. Tempoh kursus dan pemindahan ke dos yang lebih tinggi dilakukan oleh doktor yang menghadiri. Prestarium asli dalam dos purata 5 mg, dikira selama sebulan kemasukan, boleh dibeli dari 350 rubel. setiap pembungkusan. Ubat ini mempunyai banyak analog yang berbeza: Perineva, Perindopril, Hypernik, Kovereks.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Prestarium adalah kemampuan untuk diresepkan sebagai monoterapi, iaitu menjadi satu-satunya ubat untuk tekanan darah tinggi. Ia juga boleh diresepkan bersama dengan kaedah lain. Aspek negatif termasuk kesan sampingan, yang paling sering dinyatakan sebagai sakit kepala, pening, tinitus, tetapi pada masa yang sama bergantung pada dos. Selain itu, aspek negatif termasuk peningkatan tekanan darah pada awal rawatan. Oleh itu, pakar kardiologi harus memantau keadaan pesakit, dan kombinasi Prestarium dengan ubat lain pada peringkat awal rawatan.

Veroshpiron (spironolactone)

Penilaian: 4.5

Veroshpiron

Akhirnya, kita tidak boleh melupakan ubat-ubatan yang popular di kalangan orang-orang, termasuk diuretik yang kekurangan kalium. Biasanya, diuretik yang kuat, seperti furosemide atau Lasix, mampu mengeluarkan kalium dari badan, yang ditunjukkan oleh sensasi yang tidak menyenangkan, gangguan jantung, menarik kekejangan pada otot betis, terutama pada waktu malam.

Veroshpiron adalah ubat yang membuang air kencing, tetapi pada masa yang sama memelihara kalium di dalam badan, dan kesannya lebih 'ringan'. Spironolakton asli ini dihasilkan oleh syarikat Hungaria Gedeon Richter, 20 tablet – 25 mg berharga kira-kira 70 rubel. Anda juga perlu mengambil ubat ini di bawah pengawasan doktor, tetapi tidak lebih dari 4 tablet sehari.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Veroshpiron merangkumi pelbagai petunjuk, mulai dari hipertensi arteri dan kegagalan jantung hingga edema dan gangguan endokrin. Juga, ubat ini bertindak ringan, dan kesannya diperhatikan pada hari ke-3-5 rawatan. Antara kelemahannya – Veroshpiron harus digunakan dengan berhati-hati untuk banyak penyakit endokrin, dan dalam rawatan hipertensi, ubat ini tidak boleh diresepkan sebagai satu-satunya ubat, dan mesti digunakan bersama dengan ubat lain.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen