6 ubat terbaik untuk keletihan

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Adakah seseorang memerlukan ubat atau ubat untuk keletihan? Nampaknya ada banyak penangkapan dalam soalan ini, dan memang demikian. Lagipun, keletihan adalah konsep semula jadi yang sama bukan hanya untuk manusia, tetapi untuk semua makhluk hidup, dan juga semangat. Keletihan sama seperti keadaan tidur dan terjaga, dan ubat terbaik untuk keletihan adalah rehat yang betul.

Keletihan fisiologi boleh disebut perasaan letih otot dan mental, kenyang dengan aktiviti seseorang, keadaan yang memerlukan rehat fizikal untuk sistem otot atau tidur normal dan berpanjangan untuk memulihkan fungsi otak. Setelah berehat, orang yang sihat, orang dewasa atau kanak-kanak, merasakan peningkatan kekuatan fizikal, kesediaan untuk bertindak, atau bahkan keperluan untuk bertindak, dan hasil usaha mental dan hasil kerja intelektual tersebut menjadi lebih lengkap daripada pada orang yang letih dan mengantuk. Ini semua adalah kebenaran biasa: orang yang sihat tidak memerlukan ubat untuk keletihan.

Walau bagaimanapun, terdapat juga bentuk keletihan di mana walaupun rehat yang lama, yang sebelumnya dianggap penuh, tidak membawa kepada pemulihan keupayaan kerja. Dalam perubatan, keadaan ini disebut sindrom keletihan kronik.

Penyakit ini agak sukar didiagnosis, walaupun manifestasi sangat jelas. Ini adalah kelemahan fizikal dan mental, ketidakupayaan untuk melakukan pelbagai jenis tenaga kerja, keletihan yang cepat. Walau bagaimanapun, di sebalik kesederhanaan diagnosis, diagnosis ini hanya dapat dibuat berdasarkan 'residual', tidak termasuk semua penyebab kerosakan. Dan ini memerlukan banyak tenaga untuk doktor, dan penggunaan pelbagai jenis diagnostik: kaedah makmal dan instrumental, serta kaedah ujian psikologi.

Oleh itu, seseorang tidak boleh berfikir bahawa jika pesakit tidak mempunyai alasan yang terdapat di permukaan, maka kita bercakap mengenai sindrom keletihan kronik. Sebabnya mungkin terletak pada sesuatu yang sama sekali berbeza, misalnya, dalam pencerobohan helminthik jangka panjang, atau dalam keadaan anemia kekurangan zat besi secara laten. Oleh itu, sebelum meneruskan penerangan mengenai ubat-ubatan yang dirancang untuk melawan keletihan, kita akan mengetahui sebab-sebab apa, yang paling sering dijumpai di klinik penyakit dalaman, boleh menyebabkan berlakunya keadaan ini.

Sebab-sebab kehilangan kekuatan

Perkara pertama yang terlintas di fikiran adalah kekurangan masa untuk berehat dan tidur. Seseorang yang selalu sibuk bekerja, yang mempunyai sedikit masa untuk menyedari keperluan tidur dan rehat otot, secara beransur-ansur menjadi mangsa sindrom keletihan kronik. Apa yang membawa kepada kerosakan? Ini adalah sebab yang paling biasa. By the way, keletihan dan sindrom keletihan kronik tidak boleh dianggap sebagai keadaan yang sama. Seperti yang akan kita lihat nanti, CFS (Sindrom Keletihan Kronik) masih mempunyai akar yang sedikit berbeza, walaupun, tentu saja, alasan yang dijelaskan di bawah ini menyumbang kepada perkembangan CFS.

Gangguan tidur

Kumpulan penyakit yang sangat penting yang menyebabkan kekurangan tidur, gangguan fasa tidur, dan insomnia. Ini adalah kegelisahan, pelbagai jenis gangguan kegelisahan dan kemurungan, terjadinya tempoh apnea tidur, ketika, disebabkan oleh nada rendah otot-otot laring, faring, dan lelangit lembut, ada pemberhentian pernafasan secara berkala.

Dan jika seorang pesakit bangun secara konvensional beberapa kali malam ketika tergesa-gesa adrenalin, menderita sesak nafas, maka, secara semula jadi, tidak ada perbincangan untuk tidur malam yang penuh. Obesiti, penyakit sistem kardiovaskular, gangguan metabolik menyebabkan apnea tidur ini. Pesakit seperti itu sering menderita diabetes mellitus dan sindrom metabolik 'X'.

Kekurangan nutrien

Kumpulan penyakit seterusnya adalah pengambilan zat untuk metabolisme plastik atau nutrien yang tidak mencukupi. Kami bercakap mengenai protein, lemak dan terutamanya – mengenai karbohidrat, atau penderma tenaga.

Sudah tentu, dalam masyarakat bertamadun moden, kita tidak membicarakan kelaparan yang terpaksa dan lama, ketika seseorang hampir tidak dapat menggerakkan kakinya, atau, seperti yang mereka katakan, “membengkak dengan kelaparan.” Pertama sekali, kita bercakap mengenai diet monoton, penggunaan makanan segera secara sistematik, minuman berkarbonat bergula, makanan dalam tin, makanan dalam tin, sosej, kek. Diet orang seperti itu kekurangan serat, vitamin dan unsur mikro. Pesakit bimbang tentang sembelit kronik, alergi kulit, dan manifestasi autointoxication usus. 'Makanan segera' dan makanan ringan seperti itu, yang bergantian dengan aktiviti fizikal yang berkurang dalam jangka masa panjang, adalah kunci kepada perkembangan bukan sahaja sindrom keletihan kronik, tetapi juga penyakit yang lebih serius. Oleh itu, kehidupan pengurus moden, atau “office plankton”, yang terdiri daripada rehat asap, osteochondrosis, kerja kecemasan, sembelit dan sakit otot, sering menyebabkan penyakit ini.

Anemia

Daripada sindrom klinikal yang cepat menyebabkan perkembangan keletihan kronik, anemia di atas dapat diperhatikan. Sebagai peringatan, anemia bukan hanya 'kekurangan zat besi' seperti yang kadang-kadang difikirkan. Anemia adalah keadaan di mana jumlah darah berkurang:

  1. jumlah hemoglobin, iaitu secara langsung pigmen yang mengandungi zat besi pernafasan;
  2. hematokrit, iaitu, jumlah unsur yang terbentuk, terutama eritrosit, jatuh, dan hemodilusi, atau pencairan darah, berlaku.

Akhirnya, mungkin terdapat sel darah merah yang sihat dan lengkap di dalam jumlah isi ini, tetapi terlalu sedikit yang dihasilkan.

Anemia tidak selalu disertai dengan pucat, sesak nafas, dan penurunan toleransi senaman dan tanda-tanda klasik lain. Selalunya, sindrom anemia, yang terhad dalam manifestasi kepada keletihan kronik, tidak begitu ketara, dan hanya dapat didiagnosis dengan kaedah makmal.

'Pencinta kopi'

Peningkatan keletihan struktur sistem saraf pusat, disebabkan oleh maklum balas negatif yang terbentuk dari penyalahgunaan kafein dan perangsang, juga menyebabkan keletihan. Ya, memang, pada awalnya, dengan sambutan yang mencukupi, peningkatan penggunaan kopi dan teh yang kuat, terutama teh hijau dengan melati, teh seperti teh pu-erh, benar-benar membawa kepada peningkatan prestasi. Tetapi kemudian, dengan kelanjutan beban kafein secara sistematik, tubuh kehilangan masa yang diperlukan untuk pulih, dan tidak lama kemudian ia mula menolak untuk bekerja pada kadar ini.

Sudah tentu, tidak ada ketagihan dadah dengan penyalahgunaan kafein, tetapi perlu diingat tentang adanya risiko keletihan seperti itu, munculnya sindrom serebrasthenik dan mudah marah.

Sebagai tambahan, kelebihan kafein bertahun-tahun kemudian menjadi distrofi miokardium, dan mari kita ingat sekurang-kurangnya contoh Great Honore de Balzac, yang mencipta puluhan jilidnya The Human Comedy, setelah meminum sekitar 40,000 cawan kopi yang kuat sepanjang hidupnya, seperti yang dihitung oleh ahli biografinya.

Patologi kronik

Akhirnya, anda dapat mengingati penyakit lain. Ia:

  1. pencerobohan kronik;
  2. manifestasi alahan, yang disertai dengan kulit gatal dan menghilangkan tidur seseorang;
  3. jangkitan urologi dan penyakit kelamin dengan pemotongan dan gatal;
  4. sebarang tanda penurunan imuniti sel dan humoral: bentuk penyakit berjangkit dan pengangkutan kronik, jangkitan HIV;
  5. neoplasma malignan;
  6. dysbiosis usus yang disebabkan oleh pengambilan antibiotik dalam bentuk rawatan diri;

Dari semua penyebab keletihan kronik, yang disenaraikan di atas, semuanya mesti dikecualikan. Dan hanya apabila menjadi jelas bahawa seseorang tidak mempunyai episod non-depresif, tidak ada patologi onkologi, dia tidak menyalahgunakan teh dan kopi, dan dia tidak mempunyai anemia dan penyakit lain, maka sindrom keletihan kronik dapat terdedah. Apa semua tanda dan kriteria yang sama? Adalah sukar untuk membuat diagnosis berdasarkan 'ketiadaan segala-galanya'.

Bagaimana sindrom keletihan kronik didiagnosis?

Secara semula jadi, diagnosis kompleks gejala ini berdasarkan banyak keluhan. Pertama sekali, ini adalah:

  1. berterusan, berulang kali tidak ada perasaan semangat pagi setelah tidur yang kelihatan penuh, keadaan ini berterusan;
  2. Dengan latar belakang ini, mungkin ada rasa mengantuk pada siang hari, tetapi walaupun selepas aktiviti fizikal yang sengit, seseorang tidak dapat tidur dengan mudah dan cepat;
  3. mudah marah dan mood tidak baik 'dari awal';
  4. ingatan berkurang, tumpuan perhatian berkurang.
  5. Kemudian, setelah beberapa minggu dan bulan, gejala somatik seperti:
  6. cephalalgia, atau sakit kepala;
  7. daya tahan terhadap penyakit berjangkit berkurang, radang amandel dan sakit tekak kerap berlaku;
  8. intensiti imuniti menurun, yang ditunjukkan oleh limfadenitis berkala, terutamanya di rantau kelenjar getah bening serviks dan axillary;
  9. kadang-kadang sakit otot dan sendi meresap berlaku – paroxysms of myalgia dan arthralgia.

Adalah sangat penting untuk menentukan dengan tepat jangka masa penyakit ini. Penurunan prestasi yang ketara dan keletihan yang jelas, tetapi tanpa penyakit yang dikenal pasti, harus berlangsung sekurang-kurangnya 6 bulan. Penting agar gejala seperti itu tidak dijelaskan, mereka tidak mempunyai alasan.

Ini adalah kriteria yang disebut 'besar' atau wajib untuk membuat diagnosis ini. Semua gejala lain yang telah dijelaskan di atas disebut kriteria 'kecil', dan sangat mustahak bahawa pesakit yang sama mempunyai beberapa di antaranya, sekurang-kurangnya empat. Sebagai contoh, ini adalah adanya rasa sakit otot, mudah marah, tidur yang tidak membawa rehat dan sakit tekak sesekali, atau manifestasi faringitis.

Orang yang berfikir mungkin sudah memahami bahawa kehadiran gejala berjangkit, iaitu limfadenitis, myalgia dan arthralgia, sakit tekak, masih ada kaitan dengan patologi berjangkit, dan ini benar-benar demikian. Pada masa ini, dipercayai bahawa sindrom keletihan kronik masih merupakan penyakit lambat yang menular, dan kemungkinan besar disebabkan oleh virus Epstein-Barr, atau jangkitan sitomegalovirus, virus herpes jenis VI, atau bentuk kehidupan bukan selular yang lain.

Walau bagaimanapun, walaupun terdapat kemungkinan adanya patogen, kehadiran faktor risiko boleh dianggap sangat penting sekiranya berlakunya keletihan yang berpanjangan. Oleh itu, sebelum meneruskan penerangan mengenai pelbagai ubat yang mengembalikan semangat, mari kita perhatikan faktor risiko apa yang kita ketahui, dan apa yang perlu kita hadapi terlebih dahulu. Bagaimanapun, tidak ada ubat yang dapat membantu pesakit jika dia terus tidak hanya dirawat, tetapi juga secara sistematik memburukkan kesihatannya sendiri.

Faktor-faktor risiko

Mari kita senaraikan faktor-faktor yang menimbulkan keletihan kronik, membawa kepada jangka panjang patologi berjangkit somatik, dan memburukkan lagi prognosis penyakit. Pertama sekali, ini adalah:

  1. keadaan ekologi yang tidak baik;
  2. kehadiran penyakit kronik – berjangkit, endokrin, radang dan autoimun, dan terutama yang terpendam, mewujudkan 'latar belakang';
  3. taraf hidup yang rendah;
  4. kekurangan cahaya matahari, garis lintang tinggi;
  5. peningkatan tekanan emosi dan fizikal;
  6. latar belakang hypodynamia dan keadaan tekanan kronik;
  7. pendedahan berterusan terhadap radiasi elektromagnetik, komputer dan alat; \
  8. pencerobohan ubat dan hipovitaminosis;
  9. pemakanan yang tidak betul dan seimbang;
  10. kerja monoton dan berat;
  11. tekanan psikologi: kekurangan prospek dalam hidup;
  12. pelbagai tabiat buruk, mulai dari merokok, dan berakhir dengan mabuk rumah tangga, belum lagi ketagihan kimia.

Sekarang setelah kita mengetahui tentang kemungkinan penyebab, gejala dan pengaruh faktor risiko, mari mula merawat keletihan, tetapi pertama-tama cuba lakukan tanpa ubat. Langkah-langkah berikut mungkin kelihatan diketepikan dan diulang puluhan kali, tetapi cadangan ini, walaupun 'jelas kapten', diikuti oleh sangat sedikit.

Bagaimana merawat keletihan?

Adalah masuk akal untuk berjumpa doktor dan meminta 'kaedah tenaga' hanya jika semua langkah yang dinyatakan di bawah ini, dilakukan secara sistematik, tidak membawa hasil yang diinginkan. Di sini mereka:

  1. kepatuhan terhadap rejimen harian, dengan peruntukan sejumlah masa untuk tidur;
  2. merancang perkara untuk keesokan harinya;
  3. mulakan hari dengan senaman pagi, pancuran kontras dan latihan fizikal yang membantu mengosongkan usus pada waktu pagi 'seperti yang dirancang', membiasakannya dengan pergerakan usus yang kerap. Detoksifikasi ini sangat penting untuk kesihatan;
  4. untuk bergerak ke dan dari tempat kerja dengan berjalan kaki atau dengan basikal, tentu saja, jika udara tidak terlalu tercemar;
  5. dalam proses kerja, seseorang tidak boleh lupa untuk beralih dari kerja mental ke pekerjaan fizikal, melakukan senam industri yang disebut. Sekiranya anda berdiri di mesin – jangan lupa tentang pemunggahan, pencegahan urat varikos;
  6. disarankan untuk meninggalkan tabiat buruk, dari 'pecah asap' yang tidak berkesudahan;
  7. anda harus melepaskan makanan ringan dan makanan segera di tempat kerja, daripada minum kopi, lebih baik anda mengambil makanan sihat dari rumah;
  8. pada waktu petang, selepas bekerja, disyorkan untuk mandi air panas dan santai, mungkin dengan minyak aromatik;
  9. luangkan masa yang cukup untuk anak-anak dan jangan memikirkan pekerjaan sama sekali;
  10. berkomunikasi dengan haiwan dan tumbuh-tumbuhan, dapatkan hobi, mengambil muzik;
  11. sebelum tidur, disarankan berjalan kaki selama setengah jam di udara segar, atau menunggang basikal, dan pada musim sejuk, bermain ski;
  12. akhirnya, tidur malam tidak boleh lebih pendek daripada 7 jam untuk orang dewasa, dan disarankan untuk melatih diri untuk tidur dan bangun pada waktu yang sama;
  13. sebelum tidur, anda boleh minum segelas air bersih;
  14. diet mesti mengandungi ramuan segar, sayur-sayuran dan buah-buahan, serat, lemak sayuran tak jenuh, ikan organik segar, lebih baik makanan laut;
  15. produk susu fermentasi diperlukan, termasuk yang diperkaya dengan eubiotik dan probiotik.

Pematuhan terhadap peraturan mudah boleh dianggap sebagai ensiklopedia pendek gaya hidup sihat, yang diketahui oleh semua orang dan semua orang, tetapi ini adalah bagaimana anda harus mula merawat sindrom keletihan kronik tanpa ubat.

Ubat-ubatan

Apa yang harus dilakukan sekiranya pematuhan terhadap peraturan gaya hidup sihat tidak mencukupi? Maka anda perlu berjumpa doktor, dan dia akan menetapkan ubat yang diperlukan. Biasanya, rawatan untuk pelbagai jenis keletihan bermula dengan ubat-ubatan bebas. Mereka dikelaskan sebagai adaptogen, atau perangsang biogenik. Kita akan mulakan dengan kumpulan ubat ini. Walau bagaimanapun, sekiranya ubat ini tidak terlalu berkesan, pelbagai imunostimulan, atau imunomodulator, ditambahkan kepada mereka, ubat ini merupakan kumpulan yang agak besar.

Oleh kerana perubahan mood, kerengsaan dan episod kemurungan adalah komponen keletihan kronik yang hampir berterusan, dalam kes rawatan episod keparahan sederhana dan teruk, ubat-ubatan dari kumpulan antidepresan dan kecemasan moden diresepkan.

Di luar negara, untuk mengaktifkan pesakit, kadang-kadang ubat-ubatan yang dilarang di Rusia digunakan, yang berdasarkan bahan jenis amfetamin yang diubah. Mereka telah dijelaskan secara terperinci dalam artikel 'Penyembuhan Terbaik untuk Mengantuk'. Oleh itu, bagi mereka yang ingin mengetahui keadaan pasaran moden ubat-ubatan ini, kami merujuk kepada artikel ini.

Untuk setiap ubat, INN diberikan terlebih dahulu, iaitu nama bukan milik antarabangsa, dan kemudian nama ubat asli, generik, atau salinan komersial, jika ada. Ia juga memberikan anggaran harga runcit untuk farmasi dari semua bentuk pemilikan di Persekutuan Rusia untuk November 2019.

Prosedur untuk memindahkan dana tidak menetapkan tugas untuk mengumpulkan penilaian apa pun, atau memberikan penilaian kepada ubat-ubatan, dan bukan promosi. Urutan mereka adalah rawak dan bukan hasil kerjasama dengan pengeluar ubat atau syarikat farmasi.

Ubat terbaik untuk keletihan

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Adaptogen 1 Doppelherz Ginseng Aktif 434 r
2 Mumiyo Altai mengupas RUB 290
3 Pantohematogen RUB 620
Imunostimulan 1 Methyluracil RUB 64
2 Timalin 393 r
3 Natrium nukleat RUB 1.480

Adaptogen

Adaptogen adalah ubat bebas yang mengandungi pelbagai alkaloid. Secara umum, teh dan kopi juga dapat dikaitkan dengan mereka, tetapi kami tidak akan mempertimbangkannya dalam ulasan ini, kerana teh dan kopi sering hanya terlibat dalam perkembangan keletihan kronik akibat penyalahgunaan kafein.

Adaptogen merangkumi pelbagai ekstrak, infus dan tincture dari bahan tanaman seperti ginseng, lebih tepatnya akar ginseng, Echinacea purpurea, Rhodiola rosea dan Leuzea, anggur magnolia Cina dan pinggul mawar biasa. Terdapat beberapa ubat kompleks dengan aktiviti pengaktifan yang ketara. Anda harus tahu bahawa hampir semua adaptogen tidak hanya meningkatkan semangat, tetapi juga secara khusus merangsang sistem imun. Mari kita pertimbangkan beberapa daripadanya.

Doppelhertz ginseng aktif elixir 250ml

Peringkat populariti: 4.9

Doppelherz Ginseng Aktif

Daripada menerangkan formulasi komponen mono yang mengandungi satu ramuan, mari kita bincangkan mengenai Doppelgerz Ginseng Active. Ini tersedia dalam botol 250 ml, dan 100 ml cecair ini mengandungi 3,2 g ekstrak ginseng cair, sedikit vitamin B6, nikotinamida, dan kafein.

Tindakan gabungan ekstrak akar ginseng dan kafein mempunyai kesan tonik, merangsang sistem saraf pusat, menguatkan, melawan insomnia, dan meningkatkan prestasi fizikal dan mental. Tidak banyak kafein dalam penyediaannya, hanya 22 mg per 100 ml. Adalah perlu untuk mengambil ubat ini dua kali sehari, pada separuh pertama hari – satu sudu besar, iaitu hanya 30 ml sehari. Dalam jumlah sedemikian, kandungan kafein sangat tidak signifikan, hanya 7.3 mg.

Sebagai perbandingan, secawan teh hijau 250 ml mengandungi 30 mg kafein, sementara secawan kopi yang baru diseduh boleh mencapai jumlahnya hampir dua ratus miligram. Oleh itu, walaupun dalam ais krim dengan rasa coklat, terdapat lebih banyak kafein daripada dalam dos harian Doppelherz Ginseng Active. Oleh itu, ubat ini mempunyai kesan yang kompleks, dan digunakan bukan hanya untuk sindrom keletihan kronik, tetapi juga untuk pemulihan dari penyakit berjangkit. Doppelherz dijual pada harga 400 hingga 535 rubel, untuk 250 ml, yang cukup untuk penggunaan selama seminggu, dan ia dihasilkan oleh syarikat Jerman Kweisser Pharma.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihannya boleh dianggap sebagai bahan Jerman yang berkualiti tinggi dan bahan mentah fitto, dan kekurangannya – larangan pengambilan dengan tekanan darah tinggi, mudah marah, peningkatan risiko keadaan kejang, serta pada kanak-kanak di bawah usia 12 tahun. Anda juga tidak boleh menggunakannya untuk wanita hamil dan menyusui, dan pada waktu petang. Ubat ini tidak digalakkan untuk alkoholisme kronik, kerana dos harian 30 ml mengandungi 4 g etanol murni, atau 9-10 gram vodka.

Mumiyo Altai mengupas

Peringkat populariti: 4.8

Mumiyo Altai mengupas

Terdapat beberapa jenis mumiyo di alam, dan masing-masing boleh dianggap sebagai perangsang biologi yang sangat baik dengan spektrum tindakan yang sangat luas. Komposisi mumiyo merangkumi lebih daripada 200 sebatian organik yang berbeza, termasuk komposisi yang sangat kompleks, dan oleh itu komposisi mumiyo yang tepat belum dapat diuraikan. Telah diketahui bahawa ia berdasarkan asid humik. Shilajit mengandungi sejumlah besar unsur surih, termasuk fosfor, kalium, magnesium, silikon, aluminium, natrium, besi, kobalt.

Mumiyo bahkan mengandungi unsur jejak langka seperti bismut dan berilium, zirkonium dan barium. Apa itu mumiyo dibuat? Secara kiasan disebut 'air mata raksasa gunung', dan dipercayai bahawa ia adalah produk yang berasal dari organik. Yang lain yakin bahawa ini adalah perkumuhan tawon, lebah, helang gunung dan kelawar, dipotong 1000 tahun sebelum pembentukan tar.

Kedua-dua sudut pandang ini mempunyai hak untuk hidup, tetapi mumiyo tidak hanya disyorkan untuk sindrom keletihan kronik dan simptomatik, tetapi juga untuk semua tanda-tanda yang kita sebut sebagai 'kriteria kecil'. Ini adalah penyakit radang saluran pernafasan atas, tanda-tanda imunodefisiensi, dan patologi autoimun. Sebaiknya gunakan mummy 1-2 tablet sehari, larutkan dalam tiga sudu air atau dalam susu suam. Pada waktu pagi, pada waktu makan tengah hari dan pada waktu petang, ambil 1 sudu larutan ini, semasa perut kosong. Kursus rawatan adalah 10 hari, diikuti dengan rehat 5 hari, dan sekali lagi kursus kedua, diulang hingga 4 kali. Altai mumiyo yang disucikan dihasilkan oleh beberapa syarikat domestik, misalnya, Pharmgroup LLC, dan Fitokom. Mumiyo dalam tablet murah, dari 35 hingga 160 rubel. setiap pek 30 tablet.

Kelebihan dan kekurangan

Martabat mumiyo dianggap sebagai tindakan yang lembut dan halus yang membolehkan anda menghilangkan kehilangan kekuatan, mengurangkan gejala keletihan dan tekanan. Tetapi mumiyo juga mungkin mempunyai kontraindikasi. Biasanya ini adalah keadaan peningkatan pendarahan, tempoh yang menyakitkan dan teruk, rahim dan mimisan, krisis hipertensi dan tekanan darah tinggi. Tidak disyorkan untuk meresepkannya kepada ibu hamil dan menyusui, serta anak-anak di bawah 12 tahun.

Pantohematogen

Peringkat populariti: 4.7

PANTOHEMATOGEN

Dalam perubatan rakyat, selama berabad-abad, kesan tonik, pengukuhan dan pengukuhan pantokrin pada badan telah diketahui. Pantokrin adalah ekstrak khas dari tanduk rusa yang dipotong semasa pertumbuhan tahunan mereka, ketika mereka belum keratin dan dipenuhi dengan darah. Tanduk maral dianggap paling berharga, dan oleh itu pantokrin berkualiti terbaik dihasilkan dari tanduk maral Siberia atau Altai. Rusa diternak khas untuk tujuan ini di ladang. Pada masa yang sama, memotong tanduk muda tidak menyakitkan dan tidak membahayakan haiwan.

Ekstrak air alkohol diasingkan dari tanduk, dan untuk mendapatkan pantogematogen cair, perlu mencairkan pantohematogen kering, tidak dapat menyimpan jangka panjang, dalam etil alkohol, dan menambahkan asid askorbik dan sirap gula ke dalamnya, serta air. Oleh itu, kita boleh menganggap pantogematogen cair hampir sama dengan susu yang dibentuk semula dari susu tepung. Bagaimanapun, ekstrak cecair yang dikeluarkan dari tanduk secara langsung di ladang Altai tidak dijual, tetapi dieksport.

Pantogematogen menyumbang kepada peningkatan keseluruhan sistem kekebalan tubuh, dan merupakan salah satu adaptogen paling kuat, melebihi kekuatan ginseng. Ia meningkatkan hematopoiesis, meningkatkan potensi, memberi semangat, melawan sindrom serebrosthenik, menyumbang kepada kejayaan memerangi faktor persekitaran yang tidak baik, dan terutama pada tekanan fizikal dan mental yang tinggi.

Anda perlu menggunakan pantogematogen satu sudu, iaitu 15 ml dari 2 hingga 3 kali sehari, dan disarankan untuk tidak melakukan penerimaan petang terlalu lama. Kursus kemasukan berlangsung dari 10 hingga 20 hari. Anda boleh mandi tonik dengan pantohematogen cair. Pengilang yang sama, iaitu Pharmgroup dan Fitokom, menghasilkan cecair pantogematogen ubat dalam larutan 250 ml. Penyelesaiannya agak murah, dari 120 hingga 400 rubel, ini adalah antara julat harga runcit tertinggi di pasaran farmasi. Juga menghasilkan sejambak pantogematogen OOO Narine, Biostimul, Altai.

Kelebihan dan kekurangan

Oleh kerana pantogematogen adalah tonik yang sangat kuat, ia dikontraindikasikan untuk kejang, epilepsi dan episyndrome, dengan hiperfungsi kelenjar tiroid, dengan tahap hormonnya yang tinggi, dengan adanya manifestasi klinikal tirotoksikosis. Ia juga tidak diinginkan untuk menggunakannya pada pesakit dengan pergolakan, kegatalan berlebihan, insomnia dan tekanan darah tinggi. Ia tidak ditunjukkan pada pesakit dengan trombosis, dengan tanda-tanda kegagalan jantung, aterosklerosis teruk, pada wanita hamil dan menyusui.

Imunostimulan

Mari kita ingat bahawa teori utama asal sindrom keletihan kronik masih merupakan pencerobohan virus, yang membawa kepada kekurangan imun. Oleh itu, kumpulan kedua ubat yang berjaya digunakan adalah perangsang imuniti. Telah diketahui bahawa pertahanan tubuh dibahagikan kepada imuniti selular dan imuniti humoral, yang disedari bukan melalui aktiviti leukosit dan makrofag, tetapi melalui antibodi. Mereka dihasilkan oleh sel plasma, keturunan B-limfosit. Dalam memerangi sindrom keletihan kronik, perangsang imuniti yang murah dan berkesan digunakan. Mari kita pertimbangkan beberapa daripadanya.

Methyluracil

Peringkat populariti: 4.9

Methyluracil

Methyluracil adalah pil dengan nama kimia yang sukar diucapkan yang mempunyai sejumlah sifat unik. Methyluracil adalah perangsang untuk pertumbuhan dan pematangan leukosit, atau sel darah putih, yang melindungi tubuh dari kuman. Ia adalah regenerator rangsangan tisu, anabolik ringan, ubat yang mempunyai keupayaan untuk menguatkan imuniti dan menekan keradangan. Prinsip tindakan Methyluracil adalah pengaktifan pertukaran asid nukleik, yang membawa kepada percepatan sintesis bahan keturunan berkualiti tinggi, dan pertama-tama diperlukan, untuk sintesis sel yang cepat membahagi yang mengandungi nukleus.

Oleh itu, ubat ini ditunjukkan, pertama sekali, untuk gangguan sel imun, misalnya, dengan kandungan leukosit rendah dalam plasma darah, atau dengan pelbagai jenis leukopenia. Ubat ini berfungsi lebih baik dalam terapi kompleks untuk sindrom keletihan kronik, yang benar-benar didiagnosis, dengan adanya bukti makmal (imunogram), dan terdapat kecurigaan sifat virus patologi. Juga, ubat ini digunakan untuk radang amandel dengan jumlah leukosit yang rendah, setelah rawatan dengan sinar-X, ketika pulih dari penyakit radiasi, jika terdapat luka, luka bakar dan patah tulang. Orang dewasa perlu menggunakan ubat ini 1 tablet (500 mg) 4 kali sehari, tetapi tidak lebih daripada 6 tablet setiap hari. Kursus biasanya berlangsung sekitar sebulan.

Tablet Methyluracil dihasilkan oleh persatuan Biokimia domestik, dan tablet seberat 500 mg nombor 50 untuk kegunaan dalaman akan berharga dari 102 hingga 150 rubel. Di samping itu, Methyluracil tersedia dalam supositoria rektum, dan juga dalam bentuk salap untuk kegunaan luaran, kedua-dua bentuk ini lebih rendah harganya, lebih murah daripada 100 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Methyluracil adalah bahawa ubat ini mempunyai kesan kompleks terhadap imuniti selular, dan pada masa yang sama ia dapat diterima dengan baik. Maksimum yang boleh diambil setelah mengambilnya adalah manifestasi alahan, sakit kepala dan pening ringan. Walau bagaimanapun, kesannya pada janin dan badan ibu hamil dan menyusui belum dipelajari, oleh itu ia tidak boleh digunakan oleh wanita hamil dan menyusui. Ia juga dikontraindikasikan pada kanak-kanak di bawah usia tiga tahun. Pada masa yang sama, terdapat kontraindikasi mutlak yang serius: pelbagai neoplasma malignan darah – leukemia, leukemia myeloid, limfogranulomatosis dan keadaan lain. Dalam kes leukemia, sebaliknya, tidak perlu merangsang sumsum tulang merah, tetapi menekannya agar tidak menghasilkan sel-sel letupan malignan.

Timalin

Peringkat populariti: 4.8

JAMINAN

Timalin adalah satu-satunya ubat di antara yang disajikan dalam tinjauan ini yang dihasilkan bukan dalam bentuk tablet, tetapi dalam bentuk lyophilisate untuk menyediakan penyelesaian untuk pentadbiran intramuskular, iaitu Timalin adalah alat untuk suntikan intramuskular, atau untuk suntikan. Satu pek 10 ampul, dengan dos 10 mg, berharga 390 hingga 650 rubel. Ia dihasilkan oleh perusahaan domestik dari St. Petersburg, Samson-med LLC.

Untuk apa Timalin dan bagaimana ia diperoleh? Ini adalah ekstrak dari timus, atau kelenjar timus, dan ia dikeluarkan dari kelenjar betis dan lembu muda yang sesuai. Timalin mengembalikan nisbah normal antara subpopulasi limfosit yang berlainan, antara sel T dan B, meningkatkan fagositosis, dan, seperti Methyluracil, meningkatkan hematopoiesis dan merangsang proses pertumbuhan semula.

Petunjuk untuk pelantikan suntikan adalah pelbagai keadaan kekurangan imun, baik pada orang dewasa maupun kanak-kanak. Telah diketahui bahawa dalam sindrom keletihan kronik terdapat peningkatan kelenjar getah bening dan gejala kekurangan imun, tetapi mereka mesti disahkan di makmal, dengan melakukan kajian imunologi khas, menggunakan imunogram. Timalin membantu menghilangkan kekurangan imuniti dan pelbagai jangkitan, menyembuhkan luka purulen, ia diperlukan selepas rawatan dengan sitostatik dan imunosupresan, dan sebagainya.

Adalah perlu untuk menetapkannya untuk kekurangan imuniti secara intramuskular, untuk orang dewasa, 10-20 mg, iaitu kandungan 1-2 ampul, selama 5-10 hari. Kursus berulang, jika perlu, dijalankan tidak lebih dari sebulan kemudian. Ia juga digunakan untuk profilaksis, misalnya, dalam hal menetapkan kursus kemoterapi dan terapi radiasi, dan kemudian kita membicarakan satu ampul secara intramuskular setiap hari, iaitu 10 mg selama 5 hari.

Kelebihan dan kekurangan

Mungkin kelemahan Timalin adalah cara pentadbiran intramuskular, yang memberinya aura ubat 'hospital'. Kelemahan kedua dan paling penting adalah produk berasaskan haiwan. Ini bermaksud bahawa di dunia moden, berteknologi tinggi, yang beralih ke sistem rekombinasi yang direkayasa secara genetik untuk pengeluaran buatan bahan-bahan yang diperlukan, misalnya, antibodi monoklonal, semua ekstrak, ekstrak dari tisu haiwan dianggap 'sehari sebelumnya' dengan sedikit bukti.

Oleh itu, semua penjualan, dan semua pengeluarannya secara beransur-ansur beralih ke negara-negara dunia ketiga, termasuk Persekutuan Rusia. Ubat-ubatan ini, yang tidak diminati di Barat, termasuk Actovegin dari darah sapi, Cortexin dari otak babi, Cerebrolysin, dan sebagainya. Timalin masuk dalam kumpulan yang sama. Namun, walaupun tidak ada kajian rawak yang serius, Timalin masih mempunyai hasil, dan dia benar-benar membantu pesakit dengan tahap kekurangan imun yang tidak dapat diekspresikan untuk menormalkan keadaan mereka. Dan ini sangat penting, termasuk dengan sindrom keletihan kronik. Terdapat sedikit kontraindikasi untuk ubat ini, dan, selain kehamilan dan tempoh penyusuan, ini mungkin hanya intoleransi individu.

Natrium nukleat

Peringkat populariti: 4.8

Natrium nukleat

Natrium nukleat mungkin merupakan ubat bebas yang paling mahal untuk keletihan kronik: 250 mg tablet nombor 50 berharga dari 1,385 rubel. sehingga 2150 rubel. Ia dihasilkan oleh syarikat farmaseutikal domestik Biosintesis.

Natrium nukleat diasingkan dari ragi pembuat roti, dan menurut klasifikasi ATX, ia adalah ubat detoksifikasi untuk terapi antikanker, dan pada masa yang sama mempunyai kesan imunomodulator yang ketara. Ubat ini meningkatkan tindak balas leukosit, pengeluaran leukosit di sumsum tulang merah, meningkatkan pertukaran asid nukleik. Ini juga mengatur nisbah normal antara subtipe t-limfosit, kerjasama mereka dengan B-limfosit dan pembentukan sel plasma, meningkatkan aktiviti fagosit dalam berbagai kumpulan makrofag tisu. Oleh itu, natrium nukleat nampaknya menyatukan sifat kedua-dua Methyluracil dan Timalin. Oleh itu, ia boleh diresepkan untuk keletihan yang teruk, yang disertai dengan kekurangan imunologi yang terbukti, termasuk dalam penyakit radang saluran pernafasan atas, faringitis dan sinusitis, pada jangkitan seperti tuberkulosis, dan juga untuk meningkatkan aktiviti vaksin, yang mempunyai imunogenik rendah. Ubat ini ditunjukkan untuk alkoholisme kronik, mabuk pekerjaan, dan bahkan dengan permulaan usia tua dengan ketangkasan fizikal. Sudah tentu, natrium nukleat sama sekali bukan ubat untuk peremajaan, tetapi ia masih meningkatkan imuniti pada usia tua.

Produk harus digunakan selepas makan, satu tablet mengandungi 250 mg natrium nukleat, dos harian 4 hingga 8 tablet, dibahagikan kepada 4 dos. Kursus ini, secara purata, berlangsung selama 1.5 bulan, dan untuk tujuan pencegahan, agen ini digunakan dua kali setahun: pada musim bunga dan musim luruh, 4 tablet sehari selama 3 minggu, bersama dengan multivitamin.

Kelebihan dan kekurangan

Mungkin satu-satunya kelemahan yang paling ketara adalah harga natrium nukleat, yang rata-rata untuk kursus bulanan adalah kira-kira 5,000 rubel. sebulan. Walau bagaimanapun, jika dibandingkan dengan ubat-ubatan mahal moden untuk rawatan kekurangan imun, yang dijual dengan harga berpuluh-puluh, beberapa untuk ratusan ribu rubel, harga ini boleh dianggap sangat kecil. Ubat ini boleh diterima dengan baik, kerana kesan sampingan hanya terdapat reaksi alergi, tetapi jarang berlaku. Interaksi dengan ubat lain belum dapat dikenal pasti dalam ubat ini, dan ia hanya dikontraindikasikan pada wanita hamil, dengan adanya hipersensitiviti dan semasa menyusui.

Bukannya kesimpulan

Mungkin mengejutkan bahawa senarai penawar untuk keletihan diselesaikan dengan cepat: adaptogen dan imunomodulator. Sudah tentu, seseorang juga dapat menyenaraikan ubat-ubatan nootropik yang digunakan untuk memperbaiki gangguan perhatian dan meningkatkan daya ingatan, untuk mengoptimumkan metabolisme otak.

Ini adalah nootropik dengan kesan pengaktifan, seperti Phenibut, peptida sintetik nootropic Semax, dan juga Glycine biasa, yang menormalkan proses penghambatan. Tetapi ubat-ubatan ini dari kumpulan nootropik telah ditulis berulang kali dalam artikel yang relevan, misalnya, mengenai ubat-ubatan yang meningkatkan ingatan.

Ubat-ubatan – antidepresan, mulai dari trisiklik hingga ubat dari kumpulan perencat pengambilan serotonin (SSRI) juga diresepkan oleh psikiatri setelah berunding dengan tepat sekiranya mereka menemui tanda-tanda gangguan kemurungan atau kegelisahan pada pesakit dengan sindrom keletihan kronik. Ini adalah ubat seperti Azafen dan Sertraline, Prozac dan Fluoxetine, Stimuloton dan Zoloft.

Semua ubat ini adalah ubat preskripsi, dan mana-mana antidepresan adalah terapi simtomatik: mereka melegakan simptom, tetapi tidak menghilangkan penyebab sindrom keletihan kronik. Penyelesaian ini juga telah dijelaskan dalam artikel yang berkaitan dengan kegelisahan dan kemurungan.

Akhirnya, anxiolytics atau penenang digunakan sebagai kaedah terapi simptomatik dalam rawatan kompleks sindrom keletihan kronik. Ini juga ubat preskripsi, tujuan dan objektifnya adalah untuk mengurangkan keperitan ketakutan, kegelisahan, dan mengurangkan tekanan emosi. Contohnya, ini adalah ubat terkenal seperti Mebikar, Atarax, Mezapam dan lain-lain. Mereka telah ditulis mengenai ulasan dadah.

Walau bagaimanapun, sangat penting bagi pesakit yang keletihan jangka panjang dan kehilangan kekuatan adalah gejala utama, untuk mengecualikan proses ganas yang cepat. Perlu diingat bahawa anda tidak akan didiagnosis dengan sindrom keletihan kronik di poliklinik Rusia, dan seorang doktor akan 'ditangani' pada pertemuan untuk diagnosis 'boros dan mahal'. Kenyataannya adalah bahawa diagnosis ini sangat halus: iaitu, untuk mendapatkannya, doktor perlu melakukan banyak penyelidikan, untuk mengecualikan segala yang lain. Tidak ada satu pun standard perubatan dan ekonomi yang akan membolehkan doktor melakukan ujian imunologi untuk anda, mengambil kultur dan smear bakteriologi, melakukan pengimejan resonans magnetik dan komputasi, menggunakan jenis penyelidikan lain sebagai sebahagian daripada penubuhan salah satu diagnosis, contohnya, PCR untuk virus Epstein-Barr dan CMV kerana terlalu mahal.

Di samping itu, kesihatan pesakit Rusia tidak begitu baik walaupun tanpa sindrom keletihan kronik, dan dalam kebanyakan kes penyebabnya adalah onkologi, atau diabetes, atau patologi kardiovaskular yang teruk, atau alkoholisme bersama dengan tuberkulosis dan ketagihan dadah. Dari penyakit-penyakit inilah orang-orang Rusia yang berumur bekerja mati, bersama-sama dengan kecederaan.

Peringkat populariti berdasarkan analisis data permintaan dari perkhidmatan wordstat.yandex.ru.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen