6 ubat terbaik untuk edema

Bermakna dan persiapan

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Bahan ini dikhaskan untuk rawatan edema, baik umum dan tempatan. Edema adalah masalah kompleks dalam perubatan moden, terutama di bahagian diagnostik, dalam penjagaan kesihatan primer. Ia boleh menjadi panjang dan rumit, memerlukan banyak masa dan tenaga doktor dari pesakit, dan selalunya dari dana. Bukan apa-apa bahawa bab mengenai edema periferi pasti dimasukkan dalam cetak semula buku rujukan popular di kalangan doktor oleh R.B.Taylor, 'Difficult Diagnosis'.

Oleh itu, bahan ini dapat membantu pesakit memikirkan jawapan yang betul pada temujanji doktor, dan mengetahui tentang ubat apa yang boleh digunakan untuk menghilangkan bengkak. Secara semula jadi, ubat-ubatan sendiri dilarang sama sekali, dan maklumat mengenai ubat-ubatan dalam artikel ini hanya untuk rujukan. Hanya doktor yang harus menetapkan ubat. Tetapi pertama sekali, adalah perlu untuk menentukan dengan tepat apa itu edema.

Apa itu edema, dan apa itu

Edema, bersama dengan pelbagai jenis ruam, penyakit kuning, pucat, hampir selalu, setiap saat, dianggap sebagai petunjuk penyakit ini. Doktor lama mengatakan bahawa edema jantung berlaku pada kaki, dan edema buah pinggang – di wajah, dan ini benar. Edema adalah peningkatan ukuran mana-mana bahagian badan kerana pengumpulan cecair yang berlebihan di dalam tisu. Pembengkakan umum disebut pembengkakan, kerana tidak ada penyetempatan yang tepat. Doktor mengklasifikasikan semua kemungkinan pengekalan cecair menjadi edema umum dan tempatan.

Penyebab edema boleh berbeza. Ini adalah peningkatan mendadak dalam kebolehtelapan kapilari, pelanggaran aliran keluar darah vena, seperti pada vena varikos, edema limfatik, penurunan protein dalam plasma darah. Telah diketahui bahawa orang yang lapar “membengkak dengan kelaparan”, iaitu, mereka membengkak. Gejala ini berlaku apabila tekanan onkotik plasma rendah, yang mengekalkan albumin. Oleh itu, mereka juga disebut edema bebas protein.

Edema umum atau umum

Yang paling berbahaya dalam prognosis jangka panjang adalah edema umum, atau umum. Sekiranya mereka timbul, ini hampir selalu menunjukkan gangguan serius dalam kerja badan. Dalam penampilan edema umum, baik jantung, atau ginjal, atau penurunan protein yang penting dalam plasma darah harus disalahkan. Berikut adalah beberapa situasi yang paling biasa:

Hati

Edema jantung, atau kardiogenik, berlaku apabila kerja ventrikel jantung tidak mencukupi. Mereka tidak dapat mengembangkan kekuatan dan kekerapan kontraksi untuk mengepam keseluruhan isi padu cecair tepat pada masanya. Oleh itu, diagnosis utama dan paling kerap adalah kegagalan jantung, sebab itulah ia dipanggil stagnan (genangan cecair berlebihan).

Di manakah genangan timbul? Dalam peredaran paru, iaitu di paru-paru, dan ini boleh menyebabkan edema mereka, yang disebut asma jantung. Kegagalan jantung ditunjukkan oleh edema dan dalam lingkaran besar peredaran darah. Selalunya, pergelangan kaki mula membengkak terlebih dahulu, kemudian kaki bawah, kemudian – edema simetris naik ke paras lutut, dan naik lebih tinggi. Cecair bebas secara beransur-ansur terkumpul di perut, dan asites berkembang. Di bahagian perut dan punggung bawah, lemak subkutan mula membengkak, kerana edema, hati meningkat. Secara semula jadi, semua ini disertai dengan gejala dyspnea yang meningkat dengan senaman fizikal, yang kemudian mula mengganggu walaupun dalam keadaan rehat, dan penurunan toleransi senaman yang tajam.

Buah pinggang

Edema dalam patologi buah pinggang paling sering berlaku apabila lapisan kortikal terganggu, di mana unit struktur dan fungsi ginjal berada – nefron, yang menghasilkan air kencing. Sudah tentu, penyakit jangka panjang sistem kencing, misalnya, pielonefritis kronik, juga boleh menyebabkan edema ginjal, tetapi hanya jika hasilnya adalah hidronephrosis dan keriput buah pinggang. Tetapi selalunya nefritis dan nefrosis, keradangan pada lapisan kortikal ginjal, atau glomerulonefritis adalah penyebab edema.

Sebilangan besar pesakit dengan edema ginjal adalah orang yang menderita kolagenosis sistemik. Ini adalah rheumatoid arthritis, lupus erythematosus sistemik, scleroderma sistemik dan penyakit lain. Edema biasa boleh disebabkan oleh kegagalan buah pinggang kronik dan akut. Perbezaannya adalah bahawa dengan kegagalan buah pinggang akut, kegagalan akut, mereka berlaku lebih cepat. Tidak seperti edema jantung, edema ginjal tidak muncul pada kaki pada permulaan perkembangannya, tetapi pada bahagian atas badan. Penyetempatan klasik adalah kelopak mata, wajah, dan tangan yang membengkak secara simetri. Edema ginjal berlaku pada waktu pagi, dan berkurang pada waktu petang.

Protein yang jatuh dalam darah

Akhirnya, edema akibat penurunan protein dalam plasma darah berlaku dengan cachexia, kekurangan protein makanan, kegagalan pelbagai organ, dan muncul dalam pelbagai penyakit sistemik yang teruk. Sebabnya mungkin sindrom nefrotik dan kelaparan yang berpanjangan, tahap neoplasma ganas dengan metastasis jauh, dan proses patologi lain.

Edema bebas protein atau cachectic semacam itu berlaku apabila jumlah protein jatuh di bawah 60 g / liter, dengan had kepekatan yang lebih rendah 65 g / L, dan kepekatan albumin menurun menjadi kurang dari 35 g / L. Edema semacam itu, sebagai peraturan, bermula pada kaki, kemudian merebak ke lengan dan batang badan. Tidak seperti edema jantung, yang padat, atau induratif, edema lapar seperti menyerupai bantal dalam kelembutannya, kulit di atasnya menjadi lebih nipis dan menjadi pucat.

Edema tempatan atau tempatan

Sekiranya peranan sistem organ (kardiovaskular, ekskresi) disebutkan di atas, maka dalam kes edema tempatan, tahap kerosakannya lebih rendah, kita membincangkan proses patologi individu. Sistem organ biasanya berfungsi dengan normal, dan tidak ada kegagalan kronik atau akut yang dikesan. Apakah proses patologi ini? Terdapat sebilangan besar daripadanya, malah dianggarkan bahawa edema bahagian ekstrem adalah keluhan kelima yang paling biasa ketika berjumpa doktor.

Aduan mengenai edema tempatan cukup difahami, jelas kelihatan, segera dianggap oleh pesakit sebagai tanda penyakit yang tidak diragukan, dan asimetri mereka sangat membimbangkan. Edema pada wanita adalah yang paling membimbangkan, terutama dari sudut kosmetik. Oleh itu, edema adalah sekumpulan kecil gejala dan tanda yang dapat dilihat, ketika pesakit segera pergi ke doktor, yang tidak dapat dikatakan, misalnya, mengenai sakit gigi dan keadaan lain.

Keradangan

Keradangan diketahui oleh semua orang. Rebusan dangkal adalah keradangan klasik yang mengandungi semua lima tanda yang telah diketahui sejak zaman kuno. Ini adalah kemerahan, rasa panas, sakit, disfungsi dan edema. Dengan keradangan, pembengkakan terjadi, pertama, sebagai akibat dari kerosakan tisu, dan perkembangan hiperemia, yaitu, aliran darah ke tempat peradangan. Terdapat kesesakan vena, hiperemia pada vena, dan tekanan darah di pembuluh darah mulai melebihi tekanan pada tisu yang mengelilingi saluran ini. Oleh itu, bukan darah dari tisu masuk ke dalam saluran, tetapi sebaliknya.

Oleh itu, edema dengan keradangan berlangsung selama beberapa hari dalam proses akut atau lebih lama pada yang kronik, dan kemudian ia hilang. Di mana terdapat keradangan, akan ada edema, dan ini ditunjukkan dengan peningkatan suhu kulit dan hiperemia tempatan, iaitu kemerahan. Contoh klasik edema keradangan seperti arthritis akut dengan lesi, seperti sendi lutut atau siku, phlegmon, atau keradangan purulen tisu subkutan, dan penyakit lain. Perlu diingat bahawa semua tanda keradangan dinyatakan dengan jelas hanya dengan imuniti normal. Pada pesakit dengan jangkitan HIV, atau pada mereka yang mengambil imunosupresan, sitostatik atau hormon, gejala keradangan dinyatakan hilang.

Saliran limfa

Limfostasis, atau pelanggaran aliran limfa pada masa kita, dan di wilayah negara kita, paling sering berlaku dengan neoplasma ganas dan metastasis ke kelenjar getah bening, kerana formasi ini memerah saluran limfa dari dalam dan luar. Tetapi di negara-negara panas, paling sering elephantiasis, atau elephantiasis, berlaku akibat pencerobohan parasit oleh cacing khas – filaria, ketika mereka menetap di kelenjar getah bening dan mengganggu aliran keluar limfa.

Sebarang edema limfatik dilokalisasikan dengan sangat jelas dan mempunyai keparahan yang baik. Mereka hampir tidak menyakitkan, dengan kulit lebat di atasnya. Dalam beberapa kes, edema seperti itu dapat terjadi setelah operasi, jika pasien telah dikeluarkan kelenjar getah bening serantau, yang terjadi hampir secara eksklusif dengan neoplasma ganas. Dalam kes ini, pesakit mungkin mengalami edema limfa satu sisi, agak besar dan berterusan.

Urat varikos dan kekurangan urat di kaki

Selepas edema umum, edema pada kaki dengan urat varikos menduduki tempat kedua dalam klasifikasi umum kelebihan cecair di dalam badan dari segi kekerapan kejadiannya. Penyebabnya adalah pelanggaran aktiviti sejenis pam dari urat, injap dan ototnya, yang biasanya harus mengepam darah ke atas, melawan graviti, ke dalam vena cava inferior. Sekiranya injap vena berhenti berfungsi secara normal dan runtuh, maka darah bertakung di urat ini, sekali lagi tekanan meningkat di dalamnya, mereka mula mengembang, menggeliat, nod terbentuk dan darah kembali ke tisu, tidak mempunyai masa untuk naik ke saluran besar. Ini menyebabkan berlakunya kekurangan vena kronik pada bahagian bawah kaki. Selain vena varikos, penyebab edema vena pada kaki boleh menjadi penyakit pasca-trombotik, trauma vena, dan sebagainya. Klasik urat varikos adalah pembengkakan kaki dan kaki pada waktu petang, rasa kenyang dan keletihan di kaki, dan terutama setelah lama tinggal di kaki sepanjang hari. Oleh itu, urat varikos adalah patologi profesional pakar bedah, giliran, dan wakil profesi lain yang 'berdiri'. Kemudian urat labah-labah, dermatitis varikos bergabung, dan, akhirnya, ulser trofik muncul.

Sebab saraf

Pembengkakan boleh berlaku disebabkan oleh 'saraf', tetapi bukan disebabkan oleh tekanan atau histeria, tetapi disebabkan oleh anomali nada vaskular autonomi. Telah diketahui bahawa saraf sistem vegetatif mengepang saluran dan mengatur vasokonstriksi, iaitu, vasokonstriksi dan vasodilatasi, iaitu, pengembangannya. Sekiranya pengecutan kapal melemahkan, dan hampir selalu dilatasi, maka kebolehtelapan vaskular akan meningkat, dan darah arteri dari kapilari akan mula memasuki tisu secara intensif. Penyebab neural ini menyebabkan angiotrophoneurosis, dan muncul dalam penyakit seperti kelumpuhan neuron pusat (lumpuh pusat). Pada pesakit seperti itu, neuron periferal yang terletak di tanduk anterior saraf tunjang dilucutkan dan menerima beberapa autonomi tanpa dorongan yang menghambat 'dari atas'. Edema saraf berlaku dengan syringomyelia, dengan neuralgia trigeminal dan patologi lain.

Alahan

Edema alergi diketahui oleh semua orang. Ini adalah keadaan yang cepat timbul, dengan pembengkakan muka, kelopak mata, lidah, bibir, leher. Tempat-tempat itu membengkak di bawah pengaruh sejumlah besar histamin, di mana terdapat bekalan darah yang baik, dan tisu subkutan yang longgar. Oleh itu, vasodilatasi, perubahan dalam kebolehtelapan dinding, menyebabkan peningkatan jumlah cecair yang ketara dan kemunculan gejala alergi tertentu.

Oleh itu, dengan edema Quincke, laserasi sengit, gatal-gatal di hidung dan mata, bersin, pembuangan air besar dari hidung, atau rhinorrhea mungkin berlaku. Juga, agak kerap, edema alergi berlaku pada anggota badan, di tempat bersentuhan dengan alergen yang ketara, atau urtikaria muncul.

Tiada sebab?

Ya, ia berlaku. Lebih tepat lagi, belum ada alasan yang kukuh. Dan kemudian edema seperti itu disebut idiopatik, iaitu timbul tanpa sebab. Selalunya, wanita muda, atau sedikit lebih tua, tetapi pada usia subur, terjejas. Edema berlaku pada musim panas, semasa musim panas, dan terutama pada kaki. Penyetempatan kedua adalah jari, kelopak mata. Edema biasanya meningkat menjelang akhir hari dan mencapai intensiti maksimum pada waktu petang. Biasanya, pembengkakan seperti itu adalah ciri wanita yang berlebihan berat badan, dan pelbagai reaksi autonomi seperti 'hot flashes' yang kerap. Walaupun begitu, penampilan edema idiopatik seperti ini dikaitkan dengan tekanan, mungkin dengan penggunaan diuretik yang berpanjangan, dan juga semasa kehamilan.

Sembuh !!!

Kami bercakap mengenai edema perubatan. Sekiranya pesakit diberi hormon kortikosteroid dalam dos yang besar, jika dia mengambil beta-blocker untuk menurunkan tekanan darah atau penyekat kalsium, maka dia mengalami, walaupun tidak selalu, edema tempatan. Selalunya, ini adalah kaki dan kaki, muka dan lengan bawah. Dalam beberapa kes, bersama-sama dengan edema, kemerahan kulit, atau hiperemia, dapat dikesan. Jenis kedua edema iatrogenik, yang disebabkan oleh campur tangan perubatan, adalah akibat penyingkiran kelenjar getah bening serantau, sebagai operasi paliatif untuk neoplasma malignan.

Edema yang paling berbahaya

Dari semua jenis edema yang dijelaskan, ada dua yang paling berbahaya, yang boleh membawa maut. Yang pertama adalah edema serebrum. Ia dirawat paling teruk dan kematian dengan edema jenis ini adalah yang paling besar. Sebagai peraturan, penyebab edema serebrum adalah strok hemoragik teruk, pendarahan subarachnoid dengan vasospasme berpanjangan yang teruk. Ini adalah kecederaan craniocerebral yang teruk, kehadiran jisim di rongga kranial.

Peningkatan tekanan intrakranial yang cepat menyebabkan pembengkakan tisu lembut, dan tidak ada tekanan untuk melepaskan diri dari tengkorak bola tulang yang tertutup. Oleh itu, terdapat pelbagai jenis pengikatan, salah satu yang paling berbahaya adalah penyebaran amandel cerebellar ke dalam foramen magnum. Semua struktur yang terletak di fossa kranial posterior mengalami mampatan yang teruk, dan kematian berlaku akibat serangan jantung dan pernafasan, kerana bahagian otak yang paling kuno dan penting terletak berdekatan – batang dan medula oblongata. Merekalah yang terjepit di foramen oksipital yang besar, di dalam struktur inilah pusat vasomotor dan pernafasan berada, yang mengatur pernafasan dan peredaran darah.

Jenis edema kedua, yang juga berbahaya, tetapi berjaya dihentikan walaupun pada pesakit luar, adalah asma jantung, atau edema paru. Di atrium kiri, tekanan meningkat, kerana ventrikel kiri tidak dapat memberikan pemindahan darah ke aorta, dan tekanan meningkat dalam peredaran pulmonari, iaitu di paru-paru. Kemudian darah berkeringat di bawah pengaruh tekanan pada tisu paru-paru dan batuk dan tercekik besar bermula. Pesakit mula batuk dalam jumlah besar sputum merah jambu dan berbusa. Rawatan dikurangkan menjadi penurunan mendadak pengembalian darah vena ke jantung. Dan di sini mandian air panas untuk tangan dan kaki, pengenaan triket pada anggota badan dapat membantu. Pesakit disuntik dengan ubat-ubatan yang meningkatkan fungsi jantung, nitrogliserin, diuretik, dan oksigen.

Farmakoterapi edema

Kami melihat bahawa terdapat banyak sebab yang menyebabkan edema, yang tidak dapat dikatakan mengenai ubat-ubatan yang digunakan dalam patologi ini. Terdapat hanya dua kumpulan ubat utama – diuretik, atau diuretik, serta ubat-ubatan dari kelas venotonik, yang mempengaruhi metabolisme dinding vena. Sedikit diuretik diketahui, dan lebih banyak lagi venotonik, kerana mengandungi komponen tumbuhan. Hari ini kita akan melihat kumpulan diuretik dalam tinjauan ubat.

Diuretik boleh digunakan untuk edema tempatan dan umum, dan ubat-ubatan yang meningkatkan aliran keluar vena hanya dapat digunakan untuk edema di bahagian ekstrem, dan jika penyebabnya adalah vena varikos, atau kekurangan vena kronik. Dalam tinjauan ini, kami tidak akan mempertimbangkan ejen untuk rawatan edema alergi dan keradangan. Sudah ada artikel mengenai ubat-ubatan untuk alahan, mengenai ubat-ubatan moden untuk artritis, mengenai ubat-ubatan dari kumpulan NSAID.

Dalam tinjauan diuretik kami, kami hanya akan mempertimbangkan ubat-ubatan yang paling relevan dan berkesan yang didaftarkan di Persekutuan Rusia. Setiap ubat pertama kali diberi nama bukan milik antarabangsa, atau INN, dan kemudian nama ubat asli yang pertama kali muncul di pasaran, jika ada, serta sinonim untuk pelbagai salinan komersial. Julat harga juga akan diberikan di mana ubat ini dapat dibeli di semua farmasi di Persekutuan Rusia. Harganya sah untuk musim gugur 2019.

Penyembuhan terbaik untuk edema

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Diuretik osmotik 1 Mannitol (Mannitol) RUB 97
2 Acetazolamide (Diacarb) 267 r
3 Diuretik Thiazide 441 r
4 Hydrochlorothiazide (hipotiazid) RUB 75
Diuretik gelung 1 Furosemide RUB 16
URINE JIMAT POTASSIUM 1 SPIRONOLACTONE (VEROSSPIRON, VERO-SPIRONOLACTONE, VEROSHPILACTONE, ALDACTONE) 167 r

Diuretik, mereka juga diuretik

Diuretik adalah penyelesaian universal untuk edema tempatan dan umum. Tetapi, kerana mereka bertindak secara sistematik, tujuan utamanya adalah untuk mengurangkan jumlah cecair yang berlebihan di dalam badan. Pada awal rawatan, sangat penting untuk mengikuti peraturan diuresis paksa. Ini bermaksud bahawa pesakit mesti memantau jumlah cecair yang mereka makan. Dalam kes ini, jumlah air kencing yang diekskresikan mestilah lebih besar daripada jumlah pengambilan cecair, sekurang-kurangnya 200-300 ml sehari. Pada masa yang sama, perlu menjaga berat badan yang stabil, dan mengelakkan minum air dalam jumlah yang banyak. Oleh itu, adalah perlu untuk memulakan rawatan dengan diuretik dengan dos kecil, dan doktor meningkatkan dos ini jika perlu. Sebaik sahaja edema dihilangkan, atau jumlahnya berkurang dengan ketara, dos diuretik dikurangkan atau dibatalkan sama sekali. Apa itu diuretik?

Diuretik osmotik

Mereka adalah diuretik yang berfungsi secara eksklusif pada kesan fizikal osmosis. Osmosis adalah proses penembusan molekul cair ke arah kepekatan yang lebih tinggi, dengan adanya membran semipermeabel yang memisahkannya. Ubat ini disukai oleh doktor, ahli anestesi dan resusitasi, ia disaring dengan baik oleh buah pinggang, tidak diserap ke dalam, meningkatkan osmolariti plasma darah, dan boleh mempengaruhi keadaan keseimbangan elektrolit. Secara keseluruhan, dua ubat seperti itu diketahui. Mannitol, atau Mannitol, hanya digunakan secara intravena dan digunakan hampir selalu di hospital, seperti jabatan bedah saraf. Doktor suka memberi ubat kedua secara pesakit luar untuk mengurangkan tekanan intrakranial, dan inilah Diakarb yang terkenal. Mari kita pertimbangkan kesannya secara berasingan.

Mannitol (Mannitol)

Peringkat populariti: 4.9

Mannitol (Mannitol)

Magnet hanya digunakan dalam keadaan teruk. Ini adalah edema serebrum, glaukoma, kegagalan ginjal akut dan status epileptikus, keracunan barbiturat, iaitu semua keadaan yang membawa kepada peningkatan tekanan intrakranial yang cepat. Oleh itu, Mannitol dapat dianggap sebagai alat keselamatan dari kematian, tanpa berlebihan. Ia diberikan hanya secara intravena, dan untuk menghilangkan peningkatan jumlah cecair secara umum, ia digunakan bersama dengan diuretik gelung, misalnya, dengan furosemide.

Oleh kerana rawatan dijalankan di bawah kawalan ketat hemodinamik dan keseimbangan elektrolit air, Mannitol digunakan terutamanya dalam rawatan intensif. Sebelum digunakan, ubat itu dipanaskan dalam air mandi hingga suhu badan, terutama jika banyak disuntik. Satu bungkusan Mannitol (botol 400 ml) berharga kira-kira 100 rubel, tetapi tidak ada yang membelinya di farmasi, kerana selalu tersedia di hospital, tetapi secara rawat jalan, ia tidak ditetapkan sebagai 'rumah'. Mannitol dan Mannitol adalah ubat yang dihasilkan dalam negeri.

Kelebihan dan kekurangan

Walaupun fakta bahawa ini adalah keselamatan dari kematian, ini dikontraindikasikan dalam strok hemoragik dan pendarahan subarachnoid, dengan bentuk dehidrasi yang teruk, dengan penurunan tajam dalam kepekatan darah kalium dan natrium bersama dengan klorin, dengan nekrosis tubular akut. Mannitol juga boleh menyebabkan kesan sampingan. Ini adalah kekejangan dan mulut kering, dahaga dan penurunan tekanan, takikardia dan juga halusinasi. Itulah sebabnya mengapa ubat ini hanya digunakan di rumah sakit, sebagai pilihan terakhir, bagi pesakit dengan glaukoma, ia dapat diteteskan di rumah sakit 'sehari', tetapi juga di bawah pengawasan doktor.

Acetazolamide (Diacarb)

Peringkat populariti: 4.8

Acetazolamide (Diacarb)

Ubat ini bertindak pada enzim tunggal, anhidrat karbonik, di buah pinggang. Akibatnya, penyerapan semula bikarbonat, natrium dan kalium ke dalam darah menurun. Ubat ini meningkatkan pH air kencing, yaitu mengurangi keasidan, meningkatkan pengeluaran air kencing, dan menyebabkan penurunan tekanan intrakranial dan intraokular. Diacarb mempunyai aktiviti antikonvulsan. Oleh itu, ubat ini diambil bukan sahaja untuk edema, tetapi juga untuk glaukoma, epilepsi, dan sindrom hipertensi intrakranial. Sekiranya terdapat edema, ejen tersebut diresepkan sekali setiap hari, dengan rehat satu hari. Bagi Diakarb, fenomena dos 'mengehadkan' adalah menarik, iaitu peningkatan dos yang lebih lanjut tidak meningkatkan kesan diuretik. Diacarb boleh didapati dalam tablet 250 mg, dan sebungkus 30 tablet syarikat domestik Akrihin berharga 220 hingga 300 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Bagi pakar neurologi, Diakarb dianggap sebagai ubat mujarab kerana terdapat kecurigaan peningkatan tekanan intrakranial, sakit kepala yang meresap, atau rasa sakit di mata. Tetapi anda harus mengambil kira kesan sampingannya. Selalunya, semasa mengambil Diakarb, selera makan menurun, rasa terganggu, pening muncul, dan rasa keletihan berkembang. Bilangan kesan sampingan yang biasa sangat tinggi, tetapi untungnya, banyak di antaranya jarang berlaku. Oleh itu, 'kesan sampingan' yang jarang berlaku termasuk anemia aplastik, miopia sementara, kepekaan.

Anda juga harus mengambil kira banyak kontraindikasi. Ini adalah kegagalan hati dengan risiko ensefalopati, pengasidan darah atau asidosis metabolik, kehamilan, penyusuan dan kanak-kanak di bawah umur 3 tahun, kepekatan hormon kortikosteroid rendah, atau hipokortikisme, dan penyakit Addison. Diacarb harus digunakan dengan hati-hati pada pasien diabetes mellitus, kerana mereka mempunyai risiko hiperglikemia yang meningkat. Dengan pentadbiran Diakarb jangka panjang, rasa mengantuk mungkin berlaku, oleh itu tidak diinginkan untuk memandu kereta dan bekerja dengan mekanisme berbahaya semasa mengambil ubat.

Diuretik Thiazide

Peringkat populariti: 4.7

Lorista N, Gizaar, Vasotenz

Berkat diuretik ini, tanpa keterlaluan, jangka hayat telah meningkat dalam banyak, ratusan ribu dan berjuta-juta orang tua, kerana ubat seperti hidroklorotiazid dan indapamid termasuk dalam banyak ubat antihipertensi gabungan di mana bahan aktif, sebagai contoh, penyekat reseptor angiotensin, ditingkatkan oleh diuretik. (Lorista N, Gizaar, Vazotenz, Lozap plus).

Mereka mempunyai kesan diuretik, mengeluarkan natrium dari badan, dan bertindak pada tahap tubulus nefron. Mereka meningkatkan perkumuhan kalium dan magnesium dalam air kencing, tetapi menurunkan perkumuhan kalsium dan asid urik dari badan. Mereka digunakan sebagai diuretik untuk edema jantung, dan terutama untuk edema pada pasien dengan hipertensi, tetapi tidak sebagai ambulans, tetapi untuk terapi yang dirancang.

Mereka tidak disyorkan untuk pesakit dengan fungsi ginjal yang terganggu, kerana dengan latar belakangnya mereka dapat memprovokasi nefritis interstisial dan menyebabkan atau memperburuk kegagalan buah pinggang. Oleh kerana semua ubat ini menghilangkan kalium, tidak disarankan untuk diminum dengan kalium rendah dalam darah, atau hipokalemia, serta dengan gout. Tetapi, jika digunakan dalam dosis kecil, sebagai tambahan untuk obat antihipertensi, maka risiko pengambilannya jauh lebih rendah.

Hydrochlorothiazide (hipotiazid)

Peringkat populariti: 4.6

HYDROCHLOROTHIAZIDE (HYPOTHIAZIDE)

Secara umum, semua diuretik adalah ubat yang murah, dan Hypothiazide adalah ubat khas dalam hal ini. Hypothiazide boleh dibeli dengan harga antara 47 hingga 120 rubel. setiap pek, tablet 100 mg, No. 20. Hypothiazide dihasilkan oleh syarikat Hungaria Hinoin, dan ia dianggap diuretik dengan kekuatan purata. Ia lebih kuat daripada diuretik kalium Veroshpiron dan lebih lemah daripada diuretik gelung seperti Furosemide. Kami akan membincangkannya lebih jauh.

Kelebihan Hypothiazide boleh dianggap sebagai kurangnya pengaruh terhadap keadaan asid-asas badan. Ia juga menghilangkan magnesium, tetapi mengekalkan garam kalsium dan asid urik di dalam badan. Kesan diuretik bermula dalam satu setengah jam, mencapai puncaknya dalam 4 jam, dan setelah 10-12 jam ia berkurang. Ubat ini dapat menurunkan tekanan darah dengan perlahan kerana penurunan jumlah cecair yang beredar di dalam badan, dan juga mengurangkan keberkesanan vasokonstriktor, misalnya, titisan hidung yang mengandung agonis alfa-adrenergik.

Ia ditunjukkan untuk digunakan, pertama sekali, dengan hipertensi arteri, dengan edema, dan meluas, dengan hipertensi portal dan semasa rawatan dengan ubat kortikosteroid untuk mencegah edema (sebagai cara pencegahan). Ejen ini juga diresepkan untuk mencegah pembentukan batu yang mengandungi kalsium di saluran kencing.

Hypothiazide digunakan pada orang dewasa dari 25 hingga 50 mg sekali sehari, sebagai monoterapi, atau bersama dengan ubat antihipertensi lain. Kadang-kadang dos 12.5 mg sudah mencukupi. Untuk mencapai kesan yang optimum, mungkin memerlukan sebulan rawatan, dan setelah tamat kursus, kesan hipotensi berlangsung selama seminggu, yang sangat mudah. Mengenai edema, pertama anda perlu memberikan tablet 100 mg sekali sehari, atau sekali setiap hari, dan kemudian – dos kecil, seperti yang ditetapkan oleh doktor.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan ubat yang tidak diragukan adalah tindakan ringan, harga rendah, dan kemampuan untuk meminumnya hanya sekali sehari, atau setiap hari. Kesan sampingan juga harus dipertimbangkan. Ini adalah penurunan kalium, magnesium, peningkatan kalsium dalam plasma darah dengan semua gejala tertentu: dari keletihan dan kegembiraan hingga kekejangan otot. Ini adalah pemburukan kolesistitis dan pankreatitis, pening, sakit kepala, leukopenia dan trombositopenia, dan juga sindrom urtikaria dan gangguan pernafasan. Ini mungkin semasa mengambil Hypothiazide dan penurunan potensi. Overdosis boleh menyebabkan takikardia dan penurunan tekanan darah, kerana kehilangan kalium, kekejangan otot betis, mual dan muntah dapat berkembang. Ubat itu boleh berinteraksi dengan banyak ubat lain. Ia meningkatkan kesan glikosida jantung, dan kesannya pada diuresis semakin lemah apabila diambil bersama dengan ubat anti-radang bukan steroid.

Diuretik gelung

Diuretik inilah yang diketahui oleh semua orang, kerana Furosemide yang terkenal, atau Lasix, tergolong dalam diuretik gelung. Dana ini cukup kuat, tetapi tidak lama. Mereka juga mengeluarkan natrium, sambil meningkatkan pembebasan hormon renin, dan aktiviti sistem angiotensin-aldosteron meningkat. Tambahan besar diuretik ini dianggap kemampuan untuk menggunakannya sebagai bantuan kecemasan dalam rawatan edema pada kegagalan jantung kronik, dengan edema besar pada kaki, dengan asites dan dengan edema paru.

Semua bentuk diuretik gelung boleh didapati dalam ampul dan tablet. Mereka digunakan secara intravena, intramuskular, dan oral. Walau bagaimanapun, penjagaan mesti diambil, kerana pengenalan furosemide dalam dos yang besar, terutama pada pesakit tua dengan aritmia jantung, kerana penurunan kepekatan kalium dalam plasma darah, dapat menyebabkan serangan fibrilasi atrium, dan pada pesakit muda – kram, atau kram malam di betis juga dikaitkan dengan pencucian kalium. Oleh itu, disarankan untuk mengambil suplemen kalium bersama dengan diuretik gelung.

Furosemide

Peringkat populariti: 4.9

FUROSEMIDE

Furosemide, aka Lasix, adalah rujukan dan diuretik yang paling terkenal. Kosnya tidak tinggi. Furosemide dalam dos standard 40 mg dalam tablet tidak mahal, dan boleh dibeli walaupun dengan harga kurang dari 20 rubel. untuk 50 tablet. Oleh kerana ia selalu dimasukkan dalam senarai ubat-ubatan penting dan penting (LVNLS), banyak syarikat farmaseutikal menghasilkannya. Ini adalah Macedonia Alkaloid dan Bulgaria, Balkanfarma, Belmedpreparaty and Biosynthesis, Dalkhimpharm and Veropharm, Canonpharm production dan Moscow Endocrine Plant, Novosibkhimpharm and Ozone, the Danish Nikomed dan Bulgaria Farmkhim, senarai tersebut terus berlanjutan.

Populariti Furosemide adalah bahawa ia adalah diuretik gelung yang bertindak dengan cepat, kuat, dan untuk jangka masa yang pendek. Ini sangat penting semasa menyediakan ambulans. Ubat ini tergolong dalam diuretik yang sangat aktif, dan dengan cepat membantu mengembalikan keseimbangan cairan pada edema yang meresap, dan bahkan dengan kegagalan jantung kronik yang maju, dengan sirosis hati, dan dengan sindrom nefrotik. Ia digunakan secara berterusan dalam ambulans untuk asma jantung dan edema serebrum, pada wanita hamil dengan eklampsia, ia dapat mengurangkan tekanan darah dalam krisis hipertensi. Ringkasnya, ia adalah ubat yang sangat baik, berkualiti tinggi dan murah.

Anda perlu mengambil Furosemide untuk edema pada separuh tablet pertama, dari 20 mg, sekali sehari. Kemudian, jika perlu, di bawah pengawasan perubatan yang ketat, anda dapat meningkatkan dos, dengan mengambil kira kawalan analisis makmal kalium, natrium, magnesium dan klorin. Perlu diingat bahawa dos oral maksimum adalah 6 mg per kilogram berat badan, jadi dos maksimum yang dibenarkan untuk orang dewasa 100 kg adalah 600 mg sehari, iaitu 15 tablet! Tetapi ini adalah dos yang membatasi, dan dalam praktiknya hampir tidak pernah diresepkan, dan jika ditetapkan, maka di hospital berada di bawah kawalan ketat. Di samping itu, dos yang tinggi diperolehi, apabila tidak berkesan dos kecil, secara beransur-ansur meningkatkannya.

Kelebihan dan kekurangan

Furosemide yang cepat dan aktif mempunyai kekurangannya. Tidak boleh diresepkan untuk kegagalan hati dan buah pinggang yang teruk, dengan penyumbatan saluran kencing, termasuk urolithiasis, dengan stenosis dan lekatan cicatricial di uretra dan pundi kencing. Ia tidak ditunjukkan untuk gout dan hiperurisemia, kadar gula tinggi, dan koma hiperglikemik. Ia tidak boleh digunakan untuk penyakit jantung valvular yang dikompensasi – dengan stenosis mitral dan aorta. Ia dikontraindikasikan pada pankreatitis, dan infark miokard akut.

Terdapat juga senarai keseluruhan penyakit dan keadaan di mana Furosemide dapat digunakan, tetapi hanya dengan sangat berhati-hati. Ini adalah hiperplasia prostat, diabetes, aterosklerosis serebrum, kehamilan dan penyusuan. Untuk kehamilan dan tempoh penyusuan, peraturan yang terkenal diperhatikan. Apa-apa ubat hanya diresepkan apabila manfaat rawatan mungkin melebihi risiko yang berpotensi untuk bayi yang belum lahir.

Furosemide mempunyai banyak kesan sampingan, dan itu adalah kelebihan kekuatannya: kelajuan dan kekuatan. Ini adalah penurunan tekanan, keruntuhan dan takikardia yang tajam, kejadian aritmia jantung. Ini adalah pening dan mengantuk, mulut kering dan dahaga, penurunan keupayaan dan dehidrasi umum. Tetapi paling kerap, pengambilan furosemide yang cepat (dengan pemberian intravena) menyebabkan penurunan kalium yang tajam dalam plasma darah, dan pada pesakit tua yang mengalami gangguan irama, ini dapat menyebabkan paroxysm atrial fibrillation. Oleh itu, semasa menetapkan ubat diuretik gelung, perlu segera mengimbangi kemungkinan kehilangan kalium dan magnesium dengan menetapkan ubat yang sesuai (Panangin). Jelas bahawa overdosis furosemide dapat menyebabkan penurunan tekanan dan kejutan yang tajam, kepada perkembangan kegagalan buah pinggang akut dengan anuria, atau dengan ketiadaan urin sepenuhnya, hingga proses traumatik dengan latar belakang penebalan darah, dan sebagainya. Kesimpulan: Furosemide sangat berkesan dan bermanfaat, tetapi hanya pada tangan yang berpengalaman.

Diuretik hemat kalium

Ubat-ubatan ini dipanggil diuretik hemat kalium. Kami telah mengatakan cukup banyak mengenai fakta bahawa diuretik di atas mengeluarkan natrium, tetapi mereka juga menyebabkan kehilangan kalium. Oleh itu, munculnya diuretik yang mencegah kehilangan kalium adalah keselamatan sebenar bagi kumpulan pesakit yang dikompromikan.

Sudah tentu, diuretik ini mempunyai kesan diuretik yang lemah, tetapi pada masa yang sama mereka mengekalkan kalium, dan ditunjukkan untuk rawatan pelbagai jenis edema umum. Ini adalah nefropati, gout, sirosis hati dan diabetes mellitus, kegagalan jantung. Ubat ini diambil secara lisan, tetapi anda tidak boleh mengharapkan kesan yang ketara dari mereka. Mereka menambahkan jumlah air kencing yang dikeluarkan tidak sama sekali “kadang-kadang”, tetapi kira-kira 1/5 dari yang asli. Maksudnya, pesakit, setelah mengambil ubat, tidak akan membuang air kecil 100%, seperti sebelumnya, tetapi 120%. Di samping itu, rangkaian diuretik hemat kalium terhad kepada satu-satunya ubat – spironolactone.

Spironolactone (Veroshpiron, Vero-Spironolactone, Veroshpilactone, Aldactone)

Peringkat populariti: 4.8

SPIRONOLACTONE (VEROSSPIRON, VERO-SPIRONOLACTONE, VEROSHPILACTONE, ALDACTONE)

Verospiron, berbanding dengan Furosemide, adalah diuretik yang jauh lebih lemah dan 'ringan'. Kosnya rendah. Sebungkus 20 tablet 25 mg berharga 63 hingga 100 rubel. Veroshpiron dihasilkan oleh syarikat Hungary Gedeon Richter. Kekuatan Veroshpiron adalah bahawa ia tidak mengeluarkan kalium dari badan. Mekanisme tindakannya agak berbeza, ia bersaing dengan antagonis hormon aldosteron, yang disebut hormon antidiuretik. Di tubulus ginjal, spironolactone meningkatkan pembebasan natrium dan klorin ke dalam air kencing.

Spironolactone mengurangkan keasidan air kencing, oleh itu ia dapat digunakan dalam terapi urolithiasis yang kompleks. Ini juga sedikit menurunkan tekanan darah, tetapi tidak dengan segera, tetapi di suatu tempat pada hari ketiga atau kelima rawatan. Ia ditunjukkan untuk digunakan dalam hipertensi arteri, tetapi selalu bersama dengan ubat lain. Sekiranya kita bercakap tentang edema, maka ini adalah kegagalan jantung yang kronik, tetapi ia perlu ditambah dengan ubat lain yang diresepkan oleh pakar kardiologi. Oleh kerana tidak 'mengisi' kalium, lebih selamat untuk pelbagai gangguan irama dalam keadaan gagal jantung.

Petunjuk penting adalah hiperaldosteronisme sekunder, asites dan sirosis hati, yang disertai dengan edema. Ia juga merupakan tahap tinggi aldosteron, atau sindrom Cohn, tetapi ia hanya diresepkan sebentar, dan sebelum pembedahan. Veroshpiron diresepkan dalam dos 50 hingga 100 mg sekali sehari, diikuti dengan peningkatan dos, tetapi tidak lebih dari 200 mg. Dos tertinggi diperlukan untuk hiperaldosteronisme, dan penurunan ketara dalam kalium dalam darah, hingga 400 mg sehari dalam dua atau tiga dos. Kursus rawatan untuk edema yang berkaitan dengan kegagalan jantung adalah sekitar seminggu, selama mungkin, tetapi mengikut budi bicara doktor.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan utama veroshpiron adalah keupayaan untuk memelihara kalium, dan ini lebih baik dibandingkan dengan 'rakan sekerja' yang kuat, tetapi kasar. Walau bagaimanapun, ubat ini boleh memberi kesan sampingan seperti mual, kelesuan, penurunan leukosit plasma, peningkatan kreatinin dan asid urik dengan urea, pengekalan kalium, dan bahkan suara suara pada wanita dan ginekomastia pada lelaki. Dalam beberapa kes, ubat boleh menyebabkan kekejangan otot dan keguguran rambut. Veroshpiron boleh berfungsi dengan ubat lain. Oleh itu, disarankan untuk menetapkannya dalam kursus pendek, dalam dos yang disyorkan dan di bawah pengawasan pakar, untuk mengelakkan ketidaksesuaian dan kesan sampingan.

Peringkat populariti berdasarkan analisis data permintaan dari perkhidmatan wordstat.yandex.ru.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen