6 ubat terbaik untuk arthrosis

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Hari ini kisah kita adalah mengenai arthrosis. Mungkin anda tidak dapat menjumpai orang tua tunggal, atau orang pertengahan umur, yang tidak mengalami sakit sendi secara berkala. Dalam kes ini, rasa sakit tidak disertai dengan tanda-tanda keradangan. Apakah maksudnya? Tanda-tanda keradangan adalah: kemerahan kulit pada sendi, pembengkakan atau pembengkakannya, kehadiran rasa sakit yang kuat atau ringan, kulit panas ketika disentuh dan pelanggaran fungsinya, yang dinyatakan dalam sekatan pergerakan.

Dengan arthrosis, rasa sakit juga berlaku, tetapi tidak lagi mempunyai tanda-tanda keradangan ini, tetapi disertai dengan kekejangan, berlaku pada awal pergerakan, dan kemudian, ketika aktiviti motor berlanjutan, sendi secara beransur-ansur 'diusahakan' dan rasa sakit hilang. Oleh itu, jika anda mengalami kesukaran untuk bangun dari tidur pada waktu pagi kerana sakit di lutut, mengerang, dan kemudian, setelah setengah jam anda memahami bahawa rasa sakit telah hilang dan keselesaan pergerakan telah kembali, maka anda, pasti, mengalami arthrosis sendi lutut. Berapa banyak orang di negara kita yang menderita penyakit ini?

Walau bagaimanapun, statistiknya mengecewakan. Terdapat lebih daripada 10 juta pesakit di negara kita yang telah didiagnosis dengan arthrosis (iaitu pesakit yang benar-benar telah menjalani semua jenis pemeriksaan yang diperlukan) dan sedang diperhatikan oleh doktor, dan ini hanya pesakit. Maksudnya, inilah orang-orang yang mempunyai diagnosis ini, dan secara berkala berjumpa doktor dengan aduan tertentu, rekod perubatan disimpan. Sangat mungkin untuk menggandakan atau menggandakan angka ini jika kita menambahkan di sini pesakit yang mengalami kesakitan berulang pada sendi tertentu, tetapi yang tidak pernah diperiksa dan tidak mendapatkan bantuan perubatan.

Namun, pada masa ini, jumlah pesakit dengan arthrosis yang baru didiagnosis hanya meningkat, dan, menurut data rasmi, dari tahun 2001 hingga 2005, kejadian arthrosis meningkat hampir 50%.

Sebabnya adalah pekerjaan pejabat penduduk bandar yang tidak menetap, dan aktiviti fizikal yang tinggi di penduduk luar bandar, jika keadaannya adalah liputan perkhidmatan perubatan yang lebih luas di luar bandar, dengan tahap diagnosis yang normal. Pada masa yang sama, mengecewakan bahawa kejadian arthrosis semakin meningkat pada usia yang agak muda, bermula dari 45 tahun. Sekiranya kita mengambil statistik antarabangsa, maka, menurut anggaran WHO, salah satu penyebab utama kecacatan adalah arthrosis sendi lutut, dan ia berada di tempat keempat antara semua penyebab pada wanita, dan pada lelaki – di tempat kelapan dalam kategori usia umum. Sebelum memulakan kajian semula ubat-ubatan untuk rawatan pelbagai bentuk arthrosis, mari kita ingat apa jenis keadaan patologi, dan jenis arthrosis yang berlaku.

Definisi

Seperti yang kita ingat, pengakhiran '-oz' tidak bermaksud proses keradangan, tetapi pertumbuhan yang berlebihan, kelimpahan tisu mana pun. Ini adalah ubah bentuk dan pertumbuhan (kompensasi) tisu tulang di mana tulang rawan artikular terletak, kerana kekurangan zat makanan, atau distrofi, dan kemusnahan berikutnya, atau degenerasi.

Kini istilah rasmi menjadi jelas, yang disebut sebagai 'patologi distrofi-degeneratif rawan artikular'. Penyakit seperti arthrosis, tanpa mengira sendi di mana perubahan ini diperhatikan, mempunyai banyak sinonim. Sekiranya anda mendengar nama-nama penyakit seperti: osteoartritis, arthrosis cacat, osteoartritis cacat, maka semuanya sama.

Sudah tentu, arthrosis sering digabungkan dengan keradangan sekunder, iaitu dengan gejala artritis. Dalam kes ini, mereka bercakap tentang arthrosis-arthritis, atau osteoartritis. Bagaimanapun, semua ini adalah satu dan keadaan yang sama yang berkaitan dengan pemusnahan dan kekurangan zat makanan tisu tulang rawan, perubahan struktur tulang di pangkal sendi. Hanya dalam satu kes, prosesnya berjalan dengan adanya komponen keradangan, dan dalam kes lain, tanpa adanya keradangan. Biasanya arthrosis tanpa keradangan menutupi keseluruhan sendi sepenuhnya, kerana pada akhirnya bukan sahaja tulang rawan menderita, tetapi juga membran sinovial, tulang yang terletak di bawah tulang rawan, atau tulang subkondral.

Selanjutnya, beg artikular terlibat dalam proses tersebut, dan dalam kes lanjut, kita sudah membicarakan kekalahan otot periartikular, atau otot periartikular. Tidak perlu dikatakan bahawa ligamen yang terletak di rongga sendi, misalnya, ligamen cruciate pada sendi lutut, juga terlibat dalam proses keradangan. Bagaimana arthrosis nyata?

Gejala dan tanda arthrosis

Seperti yang disebutkan di atas, arthrosis paling kerap berlaku pada sendi lutut, dan ada sebab khas untuk ini. Nampaknya, menurut logik perkara, sendi yang mempunyai berat badan paling besar adalah yang paling banyak dimuat, dan dalam kes ini, ini adalah tulang rawan sendi pergelangan kaki, yang menanggung berat badan hampir keseluruhan tubuh manusia. Tetapi sendi-sendi ini disusun sedemikian rupa sehingga manifestasi arthrosis jarang terjadi di dalamnya, tetapi sendi lutut (gonarthrosis) lebih kerap menderita. Di tempat kedua adalah arthrosis sendi pinggul (coxarthrosis), dan kemudian arthrosis jari kaki, sendi pergelangan kaki, dan arthrosis sendi kecil jari. Bagaimana seseorang boleh mengesyaki gejala arthrosis klasik pada diri sendiri? Di sini mereka:

Gejala pertama dan utama adalah sakit pada anggota badan, lebih tepatnya, pada sendi yang sepadan. Dalam kes ini, rasa sakit berlaku bukan pada waktu rehat, tetapi semasa pergerakan, sering kali rasa sakit itu mempunyai watak permulaan, dan ketika pergerakan itu berterusan, rasa sakit itu hilang.

Apakah sebab hilangnya kesakitan ini? Kesakitan awal muncul ketika pada mulanya, sebelum permulaan pergerakan, permukaan artikular tidak rata, bergelombang, mereka ditutup dengan apa yang disebut detritus tisu, yang merupakan sejenis 'pembicara' tulang rawan yang hancur dengan ukuran yang sangat kecil. Detritus pada waktu malam, pada waktu rehat, secara beransur-ansur mengendap dari cairan sinovial ke permukaan tulang rawan, seperti pasir ke dasar, digerakkan oleh kapal yang besar.

Setelah pergerakan bermula, ini akan merosakkan dan merengsakan permukaan artikular dan tisu-tisu di sekitarnya, menyebabkan sakit mula. Selepas 15-20 minit, ia ditolak keluar dari permukaan ke pinggir sendi dan rasa sakit hilang.

Semakin arthrosis berlangsung, semakin kuat sindrom kesakitan, dan tahap kedua arthrosis membawa kepada fakta bahawa rasa sakit itu berlaku walaupun dengan beban yang lemah, dan tahap ketiga dicirikan oleh kesakitan berterusan ketika sendi bahkan tidak dimuat. Di samping itu, sakit malam juga menjadi ciri dalam beberapa kes, kerana kesukaran keluar dari sendi yang terjejas.

Gejala ciri kedua adalah keretakan pada sendi yang terjejas, yang kering dan sifatnya 'kasar'.

Kekejangan ini didengar dari jarak jauh, dan jelas bahawa ini menunjukkan kehancuran tulang rawan artikular, dan semakin arthrosis berlangsung, semakin tinggi intensiti keretakan ini;

Gejala ketiga adalah penurunan secara beransur-ansur dalam jarak gerakan, atau kebebasan, pada sendi yang sesuai.

Secara semula jadi, ini adalah gejala yang lebih lama daripada yang sebelumnya. Ia berlaku kerana kekejangan otot sekunder, yang sudah kronik. Sebab kedua untuk tidak aktif adalah penurunan lumen ruang sendi, kerana pelanggaran sintesis tulang rawan, dan juga disebabkan oleh perubahan pada tisu tulang, iaitu perkembangan pertumbuhan – duri tulang, atau osteofit. Banyak dalam gambar ini melihat gambaran mengenai radiografi osteochondrosis, apabila, misalnya, di tulang belakang toraks dan serviks terdapat penurunan ketinggian cakera intervertebral, perkembangan osteofit berbentuk cangkuk di pinggir vertebra, dan sebagainya. Ini tidak biasa, kerana osteochondrosis cakera intervertebral, atau osteochondrosis tulang belakang, adalah arthrosis yang sama, hanya dilokalisasikan pada sendi kecil antara vertebra.

akhirnya, pada peringkat lanjut, kerana penambahan komponen keradangan (kerana geseran berterusan oleh tulang rawan yang musnah pada tisu sekitarnya), jumlah cecair sinovial juga meningkat.

Sendi mengubah bentuk luarannya, konfigurasi, sinovitis reaktif yang disebut berlaku. Tekanan cecair sinovial dari dalam membawa kepada ubah bentuk sendi, bengkak dan berterusan, sakit dan pecah. Tahap ini merangkumi, misalnya, fenomena pemungutan suara patella. Sekiranya pesakit mempunyai pengumpulan cecair sinovial yang jelas pada sendi lutut, maka ia menyumbang kepada pembengkakan patela ke arah luar. Secara luar, ini tidak dapat dilihat pada latar belakang bengkak sendi, tetapi jika anda menekan patella dan mendorongnya ke dalam, ia akan tenggelam ke dalam, dan sekali lagi akan didorong ke luar oleh tekanan cecair sinovial. Pergerakan terapung ini terasa di bawah jari traumatologi ortopedik.

Apakah perbezaan antara arthritis dan arthrosis?

Bagaimana membezakan arthritis dari arthrosis? Di atas, kita telah menerangkan tanda-tanda klasik artritis, yang tidak diperhatikan dengan arthrosis 'tulen'. Perlu ditambahkan bahawa semua gejala artritis dikaitkan dengan satu atau lain tahap keparahan keradangan. Berikut adalah perbezaan utama:

  1. artritis boleh berlaku pada usia berapa pun, misalnya, pada kanak-kanak atau remaja, artritis remaja autoimun dapat berkembang, dan arthrosis bermula di suatu tempat pada usia 40 tahun;
  2. artritis boleh menyerang hampir semua sendi, dan sering kali pakar rheumatologi menghadapi patologi seperti polyarthritis. Arthrosis tidak dapat dilakukan sejak awal seperti kombinasi dan kerosakan pada sendi kecil. Boleh dikatakan bahawa arthrosis 'bodoh' mempengaruhi sendi besar dengan tekanan yang besar;
  3. tanda perbezaan klasik adalah perbezaan kesakitan. Dengan arthrosis, kita tahu bahawa rasa sakit berlaku semasa pergerakan, paling parah ketika mula bergerak, ketika bangun dari tempat tidur, dan merupakan watak permulaan. Tetapi dengan artritis, rasa sakit tidak bergantung pada pergerakan, dan paling sering dikaitkan dengan penampilan edema keradangan yang teruk. Dan edema ini berlaku terutamanya pada waktu malam, ketika sendi tidak bergerak. Arthrosis pada waktu malam pada peringkat awal tidak akan menyakitkan;
  4. dari sudut pandangan pelbagai kaedah penyelidikan, misalnya, MRI, arthrosis adalah, pertama sekali, pemusnahan tisu tulang rawan, yang dapat dilihat dengan jelas pada tomogram. Artritis tidak membawa kepada pemusnahan tulang rawan, dan terutamanya menampakkan diri pada reaksi tisu lain.

Akhirnya, usia harus dipertimbangkan. Osteoarthritis hampir selalu berlaku pada usia lebih dari 40, dan menampakkan dirinya sebagai gonarthrosis, atau arthrosis lutut, atau coxarthrosis-arthrosis sendi pinggul. Ini adalah coxarthrosis yang paling sering menyebabkan kecacatan dan keperluan endoprosthetics.

Sedikit mengenai darjah, atau tahap

Patologi artikular sangat 'baik' sehingga tidak banyak penyelidikan yang diperlukan untuk menentukan tahap, atau darjah. Jadi:

  1. tahap awal praktikal tidak mempunyai gejala, kadang-kadang rasa sakit ringan berlaku semasa pergerakan dan semasa bersenam;
  2. pada peringkat kedua, rasa sakit sudah berubah, intensifikasi berlaku. Ya, pesakit boleh bertoleransi, tetapi tidak lagi sekejap, tetapi cukup nyata. Pada tahap inilah osteofit pertama muncul, yang dapat dilihat dengan jelas pada sinar-x, distrofi dan degenerasi tisu tulang rawan dapat dilihat, sangat gatal muncul;
  3. tahap ketiga adalah gambaran klinikal yang sudah dikembangkan. Tapak penyokong sendi itu sendiri cacat, ini menyebabkan perubahan pada paksi putaran dan bahkan ubah bentuk anggota badan itu sendiri.

Ligamen artikular dipendekkan secara refleks, rasa sakit menjadi berterusan, amplitud pergerakan pada sendi menurun, ukuran ruang sendi dikurangkan dengan tajam. Pada akhir peringkat ini, sendi hampir musnah sepenuhnya, dan ankylosis berlaku, iaitu keadaan tidak bergerak sepenuhnya. Pada tahap inilah rawatan konservatif tidak lagi mungkin, dan endoprosthetics diperlukan.

Walau bagaimanapun, anda tidak boleh berfikir bahawa anda boleh memulakan proses dan tidak dirawat dalam jangka masa yang lama, kerana 'sebagai hasilnya, anda masih boleh meletakkan sendi buatan baru.' Ini adalah salah tanggapan yang serius. Ya, tentu saja, sendi yang terjejas boleh 'dibuang' dan diganti. Tetapi harus diingat bahawa arthrosis yang teruk dan maju mengubah keadaan ligamen, otot di sekitarnya, dan mereka tidak dapat diganti atau dikeluarkan. Oleh itu, semakin awal prosesnya, semakin serius, sukar dan semakin lama proses pemulihan selanjutnya, walaupun dengan pemasangan endoprosthes yang paling moden dan mahal.

Prinsip asas rawatan arthrosis

Jelas bahawa dengan tahap lanjut, satu-satunya jenis rawatan yang menjaga kualiti hidup, menghilangkan kesakitan, dan mengembalikan kebebasan bergerak adalah campur tangan pembedahan moden, iaitu endoprosthetics. Tetapi rawatan osteoartritis bermula dari peringkat pertama, ketika terapi bukan ubat sangat penting. Oleh itu, perlu:

  1. mengurangkan tekanan pada sendi yang rosak, misalnya, dengan mengurangkan berat badan;
  2. bukannya berjalan-jalan, anda harus menggunakan basikal atau skuter;
  3. kadang-kadang perlu mengubah keadaan kerja. Oleh itu, jika pesakit berdiri di belakang penghantar selama berjam-jam, dan osteoartritis sendi lutut berkembang, maka dia perlu dipindahkan ke keadaan kerja yang lain;
  4. pesakit diberikan rejimen ortopedik yang betul;
  5. dia masuk untuk berenang, melakukan sesi latihan fisioterapi;
  6. pelbagai prosedur fisioterapi ditetapkan;
  7. peranan penting dimainkan oleh pemakanan yang betul, yang bertujuan untuk meningkatkan trofisme tulang rawan artikular dan meningkatkan kualiti tisu penghubung secara umum.

Tetapi antara arthrosis darjah kedua dan ketiga, sindrom nyeri, serta kerap berlaku peradangan yang berkaitan, mungkin memburukkan lagi kualiti hidup pesakit, dan terapi ubat sudah diperlukan, termasuk sekatan intra-artikular. Akhirnya, kita bergerak dengan lancar ke tinjauan ubat-ubatan yang digunakan untuk merawat arthrosis.

Ubat untuk arthrosis

Sebelum menyenaraikan berbagai ubat, harus dicantumkan bahawa daftar yang diberikan dalam artikel tersebut tidak dimaksudkan untuk membuat iklan atau anti iklan kepada beberapa pengilang, pilihan mereka dibenarkan oleh petunjuk penggunaan, keberkesanan klinikal, dan penerbitan data dalam jurnal ilmiah. Pertama sekali, ubat asli disajikan dan dijelaskan, bukan generik. Dalam nama ubat-ubatan, pertama, jika ada, nama INN, atau antarabangsa bukan hak milik yang umum untuk keseluruhan 'kumpulan ubat' diberikan, kemudian wakil pertama yang asli (ubat yang dibuat pertama). Kemudian ada contoh generik, atau salinan komersial ubat asli.

Selanjutnya, julat harga runcit untuk farmasi dari semua bentuk pemilikan di wilayah Persekutuan Rusia diberikan, harga ditunjukkan dari ubat asli hingga generik termurah. Dan kami akan memulakan kajian semula ubat-ubatan kami dengan kumpulan yang paling popular, atau dengan ubat-ubatan anti-radang bukan steroid.

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
NSAID 1 Etoricoxib (Arkoksia, Costarox, Etoriax) 521 RUB
2 Diclofenac (Voltaren, Ortofen, Diclac, Diclogen, Diclogen, Diclonac, Naklofen) 189 r
3 Ketoprofen (Ketonal, Artrozilen, Artrum, Flamax, Flexen) 116 RUB
4 Meloxicam (Movalis, Amelotex, Artrozan, Genitron, Mirlox, Movasin, Revmart), RUB 61
Hormon tempatan untuk pentadbiran intra-artikular 1 Betamethasone (Diprospan, Betaspan, Flosteron) 175 RUB
Pelinciran buatan dan chondroprotectors 1 Segerak RUB 19 600

NSAID

Katakan dengan segera bahawa ubat dari kumpulan ini sama sekali tidak mempengaruhi tulang rawan artikular. Oleh itu, mereka dipanggil 'anti-radang' kerana mengurangkan keradangan. Ini bermakna bahawa mereka terutama ditunjukkan untuk pesakit yang mempunyai komponen keradangan, iaitu ada arthrosis-arthritis. Tetapi jangan berfikir bahawa walaupun tidak ada tanda-tanda keradangan, maka ubat-ubatan ini tidak akan berkesan. Bagaimanapun, rasa sakit yang timbul dalam pelbagai penyakit terbentuk bukan hanya sebagai tindak balas saraf, tetapi juga sebagai reaksi terhadap kesan merosakkan detritus tisu yang terkumpul di sendi, hingga kerosakan sekunder pada otot dan ligamen.

Dan ubat anti-radang nonsteroid tidak hanya melawan keradangan, tetapi juga dapat menghilangkan demam sekiranya demam, dan mempunyai kesan analgesik yang ketara. Terdapat undang-undang umum: anda perlu menetapkan ubat dalam jangka pendek, dan dengan adanya patologi perut dan duodenum, dengan gastritis, ulser gastrik, pedih ulu hati, penutup dengan ubat-ubatan, perencat pam proton, yang mempunyai keseluruhan artikel, paling sering ia adalah omeprazole ubat sederhana.

Kami menyenaraikan ubat yang paling terkenal, berkesan, moden, dan sering digunakan untuk patologi sendi distrofi-degeneratif dari kumpulan ini. Malangnya, semua pujian di atas bukanlah sinonim untuk satu kumpulan. Itu mustahil. Jadi, ubat 'kuno' dan agak kasar – diclofenac (Voltaren, Ortofen), sangat berkesan, tetapi ia boleh digunakan dalam kursus yang sangat pendek dengan eksaserbasi, tidak lebih dari 3 hari. Arcoxia, atau etoricoxib, boleh dianggap sebagai ubat moden dan lebih selamat. Ketoprofen, meloxicam boleh dianggap sebagai agen yang sering digunakan. Mari kenali wakil-wakil ini dengan lebih dekat.

Etoricoxib (Arkoksia, Costarox, Etoriax)

Penilaian: 4.9

Etoricoxib (Arkoksia, Costarox, Etoriax)

Arcoxia mengatasi kesakitan dan keradangan, tetapi mematahkan mekanisme keradangan dan meredakan gejala tidak bermaksud menghilangkan penyebab keradangan. Oleh itu, ubat ini harus diresepkan paling baik dalam kursus pendek, pada hari-hari pertama setelah bermulanya kesakitan akut pada sendi.

Arcoxia bukan sahaja perencat siklooksigenase jenis 2 selektif, tetapi juga menunjukkan tahap selektiviti yang tinggi. Hampir 95% adalah hubungan dengan isoform enzim yang diinginkan – COX 2. Itulah sebabnya ubat ini selamat, dan boleh digunakan walaupun pada pesakit dengan mukosa gastrik dan duodenum, iaitu pada pesakit dengan pelbagai bentuk gastritis dan bahkan ulser gastrik. namun, dalam tempoh pengampunan dan dengan penutup ubat-ubatan tertentu (Omeprazole). Etoricoxib, atau Arcoxia, mampu menghalang siklooksigenase dengan cara yang bergantung kepada dos. Walau bagaimanapun, ia tidak memberi kesan pada jenis enzim pertama, yang dipengaruhi oleh ubat-ubatan yang sangat 'kuno', seperti Diclofenac. Produk dihasilkan oleh syarikat Jerman Merck, dan kos 7 tablet masing-masing 0,09 g adalah pada Januari 2020 dari 345 rubel. Costarox (India) berharga dari 267 rubel, dan Etoriax dari Slovenia (KRKA) berharga hampir sama.

Kelebihan dan kekurangan

Kontraindikasi untuk digunakan adalah gabungan universal asma bronkial, poliposis sinus dan intoleransi aspirin. Ia juga terdapat pendarahan ulseratif, ketika ada, atau keadaan aktif gastritis erosif atau ulser gastrik dan duodenum. Secara amnya, ini semua adalah peningkatan penyakit radang usus seperti penyakit Crohn atau kolitis ulseratif. Arcoxia tidak boleh digunakan dengan pembekuan darah rendah, serta dengan kekurangan buah pinggang dan hati yang teruk. Ubat Arkoksia dikontraindikasikan semasa kehamilan dan semasa penyusuan, serta untuk kanak-kanak dan remaja, kanak-kanak lelaki dan perempuan di bawah usia 16 tahun. Ubat ini boleh digunakan, tetapi dengan berhati-hati jika ada riwayat bisul, jangkitan Helicobacter pylori, pada orang yang menderita diabetes mellitus dan alkoholisme kronik, serta pada orang yang mengambil antikoagulan, seperti Warfarin, atau agen antiplatelet, seperti Curantil, clopidogrel atau asam asetilsalisilat.

Kelebihannya, keselamatan yang tinggi dapat diperhatikan, dan risiko komplikasi yang rendah.

Diclofenac (Voltaren, Ortofen, Diclac, Diclogen, Diclogen, Diclonac, Naklofen)

Penilaian: 4.8

Diclofenac (Voltaren, Ortofen, Diclac, Diclogen, Diclogen, Diclonac, Naklofen)

Diclofenac, yang dihasilkan dalam bentuk ampul oleh syarikat Serbia Hemofarm, sangat murah: 47 rubel untuk 5 ampul. Kenapa ampul? Kerana mereka bertindak lebih cepat dan lebih berkesan daripada pil. Omong-omong, syarikat Rusia Biokimia juga menghasilkan ampul yang sama, masing-masing 3 ml, tetapi bungkusannya mengandungi 10 ampul, dan dengan harga yang sama. Terserah anda untuk memutuskan pembungkusan mana yang harus dibeli mengikut preskripsi doktor – satu Serbia kecil, atau yang besar dalam negeri, tetapi yang kecil lebih baik. Voltaren, dihasilkan oleh syarikat Lek dari Slovenia, berkualiti tinggi, tetapi kemudian bungkusan 5 ampul berharga dari 226 rubel. Ubat ini hampir 5 kali lebih mahal daripada orang Serbia, tetapi ia adalah ubat asli.

Diclofenac adalah 'datuk' kehormat dalam keluarga ubat anti-radang bukan steroid, dan walaupun spektrum keselamatannya agak rendah, ia masih digemari dan digunakan. Adalah perlu untuk menetapkan Diclofenac untuk pelbagai penyakit sistem muskuloskeletal, untuk artritis, untuk ankylosing spondylitis, dalam pergigian dan ortopedik, ia juga dapat digunakan. Pakar sakit puan menetapkannya untuk algodismenorrhea, iaitu, untuk tempoh yang menyakitkan. Tetapi kebanyakannya digunakan oleh pakar neurologi, traumatologi dan ortopedis. Banyak varian arthrosis, sakit belakang akut, neuralgia dan radiculitis, pembesaran penonjolan hernia intervertebral – ini bukan senarai lengkap petunjuk untuk penggunaan Diclofenac.

Sangat penting untuk diingat bahawa dos tunggal adalah 1 ampul. Ejen mesti disuntik secara mendalam secara intramuskular; pemberian ubat boleh diulang tidak lebih awal dari 12 jam kemudian. Suntikan diklofenak dapat dirawat tidak lebih dari 2 hari. Dengan kata lain, membeli pakej 5 ampul adalah penyelesaian terbaik ketika datang ke sindrom kesakitan tiba-tiba dan pendek.

Kelebihan dan kekurangan

Sekiranya Diclofenac tidak mempunyai kekurangan, maka harganya akan lebih tinggi, kerana dengan berkesan melegakan keradangan dan melawan rasa sakit, tetapi tidak sia-sia ubat ini terhad kepada dua hari. Ia mampu menyebabkan gastritis, perubahan radang usus, pankreatitis dan nekrosis hati, fulminan, iaitu bentuk hepatitis ubat toksik fulminan. Sangat berbahaya untuk menggunakan Diclofenac untuk ulser, pesakit dengan pelbagai bentuk gastritis, dan terutamanya erosif dan ulseratif. Oleh itu, jika perlu, mereka 'ditutup' dengan tablet omeprazole.

Sakit kepala, pening, ruam kulit, dan kesan sampingan lain adalah perkara biasa. Di samping itu, arahan rasmi mengandungi senarai kontraindikasi yang mengagumkan yang mesti diambil kira oleh doktor, dan terutama ketika berkaitan dengan pesakit tua. Tetapi dengan semua ini, kursus pendek Diclofenac mampu meletakkan seseorang di atas kaki mereka walaupun dengan sindrom kesakitan akut, dan murahnya dan kualiti ubat yang diimport menjadikannya pesaing untuk ubat yang lebih kuat.

Ketoprofen (Ketonal, Artrozilen, Artrum, Flamax, Flexen)

Penilaian: 4.8

Ketoprofen (Ketonal, Artrozilen, Artrum, Flamax, Flexen)

Ketonal adalah ubat yang lebih moden daripada Diclofenac, ubat generasi akan datang. Bahan aktifnya adalah ketoprofen, dan setiap ampul 2 ml mengandungi 100 mg daripadanya. Ia ditunjukkan untuk digunakan dengan sindrom kesakitan yang teruk dari pelbagai asal, dan tentu saja, pertama sekali, ia adalah lesi sistem muskuloskeletal. Ini adalah pelbagai arthrosis, gonarthrosis dan coxarthrosis pada peringkat ketiga, bursitis dan tendinitis, osteochondrosis dan gout, rheumatoid arthritis dan ankylosing spondylitis, psoriatic arthritis. Juga, ubat ini digunakan untuk sindrom kesakitan akibat neoplasma malignan, untuk migrain, sakit kepala dan radiculitis.

Ketoprofen dalam ampul harus digunakan tidak lebih dari dua ampul sehari. Adalah wajar bahawa rawatan dengan ketonal tidak melebihi 3-5 hari, dan disarankan untuk menggunakan ubat tersebut dalam dos terkecil yang membawa kesan, misalnya, 1 ampul setiap hari pada waktu petang selama 3 hari. Ketonal dihasilkan oleh syarikat Lek dari Slovenia, dan bungkusan 10 ampul berharga 227 rubel secara purata.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan besar Ketonal adalah kebenaran arahan rasmi untuk menggunakannya semasa kehamilan, tentu saja, dengan sangat berhati-hati, dan sesingkat mungkin. Ia tidak boleh digunakan hanya pada trimester ketiga, ketika tenaga kerja mungkin terganggu. Kontraindikasi penggunaan ubat ini hampir sama seperti dalam kes lain. Sebagai tambahan kepada hipersensitiviti, ini adalah alergi terhadap NSAID, iaitu gabungan asma aspirin, poliposis hidung dan intoleransi aspirin. Ini adalah pemburukan penyakit ulser peptik, pembekuan darah rendah, masa kanak-kanak, kegagalan hati dan buah pinggang yang teruk. Ia dikontraindikasikan dengan risiko tinggi pendarahan. Tetapi sekiranya ia diresepkan dalam kes pelbagai arthrosis dalam jangka pendek sekiranya tidak ada kontraindikasi, maka ia sama seperti dapat memberikan kelegaan yang signifikan bagi pesakit dengan sindrom kesakitan dari genesis yang paling beragam.

Meloxicam (Movalis, Amelotex, Artrozan, Genitron, Mirlox, Movasin, Revmart),

Penilaian: 4.7

Meloxicam (Movalis, Amelotex, Artrozan, Genitron, Mirlox, Movasin, Revmart

Movalis, atau Meloxicam, adalah ubat terakhir yang telah kami pertimbangkan untuk suntikan intramuskular mendalam untuk menghilangkan rasa sakit dan keradangan, serta melegakan kesakitan luar biasa pada arthrosis dan arthrosis arthritis yang maju. yang pertama ditemui dari kumpulan oxicams – COX 2. Movalis adalah ubat meloxicam asli yang dihasilkan oleh syarikat Jerman Boehringer Ingelheim, dan sebungkus 3 ampul berharga 850 rubel. Movalis tergolong dalam kumpulan ubat anti-radang bukan steroid, ia dapat mengurangkan semua tanda-tanda keradangan klasik: kemerahan, demam, sakit dan bengkak. Tindakan ubat itu berdasarkan sekatan sintesis prostaglandin.

Yang ditunjukkan adalah ubat untuk penyakit sistem muskuloskeletal, pelbagai bentuk artritis, arthrosis dan osteoartritis. Petunjuk klasik untuk Movalis adalah sakit akut di punggung bawah, lumbago, bentuk dorsopati lain, periarthritis bahu dan penyakit lain. Dalam kes sindrom kesakitan yang tidak rumit, misalnya, dengan osteoartritis, satu ampul 1.5 ml yang mengandungi 7.5 mg Movalis disuntik secara intramuskular. Dalam kes yang teruk, dua ampul diberikan setiap hari, misalnya, pada rheumatoid arthritis. Anda tidak boleh memasukkan lebih dari dua ampul setiap hari, iaitu lebih daripada 15 mg.

Kelebihan dan kekurangan

Ubat ini dibungkus dalam 3 ampul: ini cukup untuk tiga hari melegakan sindrom kesakitan akut. Kontraindikasi dan kesan sampingan di Movalis adalah khas untuk semua NSAID, mereka telah disebut berulang kali di atas, dan kami tidak akan memikirkannya. Sudah tentu, kos ubat yang tinggi sangat menarik: satu ampul untuk pentadbiran berharga 283 rubel, dan satu ampul diclofenac, walaupun anda mengambil bungkusan yang diimport mahal, akan berharga 8 rubel. Kami mendapati bahawa kos rawatan sehari dengan diclofenac adalah 32 kali lebih murah daripada satu suntikan Movalis. Inilah keadaan yang dijelaskan di atas. Sekiranya diclofenac tidak mempunyai banyak kesan sampingan, ia akan jauh lebih mahal. Ini Movalis tidak mahal, ini Diclofenac terlalu murah. Secara umum, meloxicam yang paling mudah diakses dalam suntikan, atau salah satu yang paling berpatutan, adalah 50 rubel untuk 3 ampul pengeluaran domestik.

Hormon tempatan untuk pentadbiran intra-artikular

Ubat hormon tempatan, yang merupakan kortikosteroid yang bertindak panjang, adalah mujarab untuk pesakit dengan kesakitan yang berpanjangan dan berterusan, pada tahap ketiga arthrosis maju dengan penambahan gejala arthritis, dengan adanya efusi sinovial dan peningkatan jumlah cecair sinovial. Selain itu, anda tidak boleh mengambil hormon di dalam, dengan arthrosis, dan arthrosis-arthritis, pentadbiran intra-artikular diperlukan, menggunakan jarum suntik dengan jarum di institusi perubatan.

Sekiranya agen itu disuntik ke rongga sendi, maka ia bertindak dengan cepat, tanpa kesan sampingan, atau dengan manifestasi minimum, kerana ia tidak memasuki aliran darah, dan ubat tersebut dapat memberi kesan jangka panjang. Ubat yang paling terkenal yang digunakan dalam arthrologi untuk rawatan sindrom kesakitan kronik dan melegakan radang pada arthrosis adalah Diprospan dan Kenalog.

Akibatnya, hormon steroid, untuk jangka masa yang panjang (hingga enam bulan selepas satu suntikan!), Biarkan pesakit memperbaiki jarak pergerakan, meningkatkan mobiliti pada sendi, mengurangkan kesakitan, dan melegakan keradangan.

Tetapi pada masa yang sama, walaupun penghapusan gejala yang tidak menyenangkan, mereka tidak membawa kepada pemulihan tulang rawan artikular. Pertimbangkan contoh terapi hormon tempatan menggunakan betamethasone, menggunakan contoh ubat seperti Diprospan. Ini akan cukup, kerana hanya 2 hormon kortikosteroid yang digunakan dalam perubatan untuk pentadbiran intra-artikular. Yang pertama adalah betametason, yang akan dijelaskan di bawah, dan yang kedua adalah triamcinolone, yang dihasilkan dengan kedok Kenalog. Oleh kerana mereka berasal dari kumpulan yang sama, mereka mempunyai banyak persamaan.

Betamethasone (Diprospan, Betaspan, Flosteron)

Penilaian: 4.9

Betamethasone (Diprospan, Betaspan, Flosteron)

Diprospan adalah suspensi berkualiti yang terdiri daripada dua sebatian betametason. Ia mempunyai warna yang telus, kekuningan atau tidak berwarna, konsistensi sedikit likat, yang mengandungi zarah keputihan. Ampul juga mengandungi bahan tambahan. Setiap ampul mengandungi satu mililiter penggantungan ini. Alat ini mempunyai kesan anti-radang yang tinggi, serta anti-alergi dan imunosupresif. Kami hanya berminat dengan kesan pertama, oleh itu, pertama sekali, Diprospan digunakan untuk penyakit sistem muskuloskeletal, dan tentu saja, untuk pelbagai jenis arthrosis, dan terutama dengan komponen keradangan.

Harta diprospan yang sangat penting dan berharga dianggap sebagai pelepasan yang sangat perlahan dari depot, dalam hal ini dari sendi. Untuk pelbagai jenis arthrosis, Diprospan digunakan tidak hanya intraartikular, tetapi juga periartikular, dan harus diingat bahawa ia tidak boleh digunakan secara intravena atau subkutan. Sekiranya pentadbiran tempatan diperlukan, biasanya tidak boleh menggunakan anestetik tempatan, dan biasanya satu hingga 2 ml per sendi cukup untuk suntikan ke sendi besar.

Tempoh kesan klinikal selepas satu suntikan boleh bertahan hingga sebulan atau lebih lama, dengan tindak balas yang sangat baik – hingga enam bulan. Anda boleh membeli satu ampul Diprospan di farmasi dengan harga 260 rubel, masing-masing, jumlah yang sama akan dikenakan satu suntikan, dan untuk yang besar, misalnya, untuk sendi lutut, ia boleh menjadi 2 mililiter. Sekiranya kita menganggap bahawa terdapat gonarthrosis yang teruk dengan rasa sakit di sebelah kanan dan kiri, maka dos maksimum untuk kedua-dua sendi lutut adalah 4 ml, iaitu sekitar 1000 rubel. pengambilan ubat.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan utama hormon intra-artikular adalah kemungkinan rendahnya terjadinya kesan sistemik, misalnya, peningkatan tekanan darah, penurunan kalium dalam plasma darah, atau 'klasik' – luka erosif dan ulseratif saluran gastrointestinal, penurunan kadar penyembuhan luka, dan sebagainya. Kesan sampingan seperti ini biasanya berlaku dengan pemberian ubat kortikosteroid sistemik. Kelebihan kedua adalah kesan jangka panjang, tetapi perlu mengingat kontraindikasi utama terhadap pelantikan hormon kortikosteroid, walaupun untuk pentadbiran intra-artikular. Pertama sekali, ini adalah mikosis sistemik, iaitu jangkitan kulat dengan kerosakan pada organ dalaman dan penembusan ke dalam darah, kehadiran jangkitan sendi akut, misalnya, brucellosis, atau arthritis tuberkulosis, adanya hipersensitiviti terhadap betametason. Lebih baik menahan diri daripada menggunakan hormon, bahkan secara intra-artikular, untuk wanita hamil.

Pelinciran buatan dan chondroprotectors

Pelinciran buatan, atau cecair sinovial, selalu memerlukan kualiti yang tinggi. Ia mempunyai banyak fungsi: menyuburkan tulang rawan, mengurangkan geseran pada sendi, menyerap kejutan dan bertindak sebagai penyerap kejutan. Pelincir semula jadi adalah polimer viskoelastik yang boleh diperbaharui secara kekal. Ia selalu berada di permukaan tulang rawan, melincirkannya dan juga menyuburkannya. Pesakit harus ingat bahawa sejak tahun 2003, Organisasi Kesihatan Sedunia telah merekomendasikan penggunaan pelumas buatan dalam terapi arthrosis yang kompleks, ketika rawatan konservatif menjadi tidak efektif.

Sekiranya terdapat prostesis sendi, iaitu endoprostheses, maka pelinciran buatan juga boleh disebut prostesis cecair sinovial atau sendi. Petunjuk utama untuk penggunaannya adalah rasa sakit, ketidakselesaan semasa pergerakan, dan juga kekakuan pada sendi. Apabila terdapat sedikit pelinciran semula jadi, maka ubat tiruan digunakan, dan ia, seperti hormon, disuntik secara intra-artikular, dan ketat ke celah sinovial.

Terdapat banyak kesan terbukti cecair sinovial buatan. Sekiranya anda menjalani suntikan, pesakit akan mengalami pergerakan ringan dan tidak menyakitkan selama beberapa bulan, dan bahkan hingga satu tahun. Biasanya, dalam setiap kursus, 5 suntikan diberikan secara berkala, dan jangka masa kesannya bergantung pada kualiti dan pilihan ubat.

Sudah tentu, kesan maksimum dibawa oleh pengenalan pengganti cecair sendi tepat pada masanya, dan ini adalah peringkat awal arthrosis. Sekiranya sudah ada perubahan besar, maka sebarang ubat akan kurang efektif, kerana tulang rawan sudah hancur. Lagipun, pelinciran gear berkualiti tinggi yang tidak betul di mana-mana enjin tidak akan menyelesaikan masalah: ia akan menjadi lembap dan runtuh lebih jauh.

Apakah kontraindikasi umum terhadap pengenalan cecair sinovial buatan? Ia:

apa-apa keradangan tempatan pada sendi, kerana dengan latar belakang fokus keradangan, sebarang cecair sendi buatan musnah, yang terdiri daripada asid hyaluronik, dan juga semula jadi;

prostesis cecair sinovial tidak digunakan dalam patologi autoimun, misalnya, dalam rheumatoid arthritis, tetapi ini bukan tujuan artikel kami;

Reaksi alergi terhadap cecair sinovial semula jadi, yang berasal dari haiwan, boleh menjadi kenyataan yang tidak menyenangkan, dan reaksi ini boleh menyebabkan kejutan anafilaksis, oleh itu lebih baik menetapkan prostesis cecair sinovial sintetik, walaupun lebih mahal.

Semakin baik ubatnya, semakin jarang pesakit harus menjalani rawatan berulang, dan semakin lama ubat itu akan bertahan. Apa yang menentukan kesan ubat itu? Dari ukuran molekul ubat. Sebaiknya menggunakan ubat dengan berat molekul tinggi, kerana ubat ini lebih lambat dikeluarkan dari badan dan perlahan-lahan dihancurkan, memberikan tindakan yang berpanjangan. Sekiranya berat molekul agen itu kecil, maka molekul asid hyaluronik dengan cepat terurai menjadi serpihan, memisahkan, dan dikeluarkan dari sendi.

Ingat bahawa cecair sendi semula jadi, yang merupakan standard, mempunyai jisim sekitar 3 juta dalton. Ubat dengan berat molekul rendah mencapai 800,000, dan cecair sendi buatan dengan berat molekul tinggi lebih daripada 2.5 juta unit. Sebagai salah satu ubat rujukan yang membentuk pelinciran sendi buatan, di sini kami akan membentangkan ubat Amerika Synvisc.

Adapun chondroprotectors, mereka telah berulang kali ditulis dalam artikel lain. Ini adalah suplemen pemakanan sederhana yang tidak mempunyai asas bukti, kerana kedua-dua glukosamin dan kondroitin sulfat dari darah tidak menembusi sendi, tetapi diedarkan seperti yang diinginkan oleh tubuh, terbelah menjadi serpihan yang lebih kecil. Oleh itu, jauh lebih murah hanya memakan daging jeli daripada membeli produk yang mahal dan tidak berguna.

Segerak

Penilaian: 4.9

Segerak

Ia tersedia dalam bungkusan 3 ampul, masing-masing 2 ml, berharga 24.500 rubel. Oleh itu, harga 1 ml akan melebihi 4000 rubel. Harga tinggi seperti itu dibenarkan sepenuhnya, mesej Synvisc adalah cecair elastik yang sangat likat, dengan berat molekul rata-rata sekitar 6 juta dalton, iaitu, 2 kali lebih tebal dan lebih berat daripada pelincir semula jadi. Ini terdiri dari gilans, bukan asam hyaluronic, hilans adalah turunan asid hyaluronik yang terdiri dari disakar berulang. Ini adalah asetilglukosamin dan natrium hyaluronat. Secara semula jadi, ia mesti disuntik dengan ketat ke dalam rongga sendi jika tidak terdapat banyak efusi.

Dalam kes osteoartritis sendi lutut, 3 suntikan diperlukan setiap satu minggu, sebagai rawatan. Dengan rejimen dos ini, kesan penggunaan yang berterusan berlangsung selama 26 minggu, dan dalam kes osteoartritis sendi lutut, kes tindak balas terbaik adalah 52 minggu, setelah 1 kali tiga suntikan. Oleh itu, kos tinggi alat ini dijelaskan oleh kualitinya, tetapi harus diingat bahawa ia dianggap mahal di negara kita, kerana anda perlu membayar rata-rata gaji bulanan untuknya. Di Amerika Syarikat, seorang pekerja mahir menerima sekitar $ 25 setiap jam kerja, sementara di Rusia angka ini lebih dari $ 3, jadi di negara pembuatan alat ini lebih murah lapan kali ganda.

Kelebihan dan kekurangan

Synvisc mengandungi sedikit protein ayam. Oleh itu, jika pesakit mempunyai intoleransi, atau hipersensitiviti, maka anda perlu berhati-hati. Prosedur penyisipan biasanya ditoleransi dengan baik, dan kadang-kadang mungkin terdapat kesakitan atau pembengkakan jangka pendek, tetapi ini jarang terjadi. Beberapa kelemahan adalah cara penggunaan. Pertama, suntikan intra-artikular diperlukan, penyingkiran sejumlah cecair sinovial, dalam jumlah yang sama dengan isipadu yang disuntik, pemanasan ubat ke suhu bilik, pematuhan terhadap peraturan aseptik yang ketat, pemilihan ukuran dan panjang jarum bergantung pada sendi. Oleh itu, penyedia penjagaan kesihatan perlu belajar bagaimana mentadbir ubat ini. Walau bagaimanapun, peraturan sedemikian diperlukan untuk pengenalan semua prostesis cecair sinovial, tanpa pengecualian, dan perbezaannya hanya pada pembungkusan, jumlah, harga dan kualiti. Dalam banyak kes, ubat ini diberikan di bawah kawalan sinar-X.

Peringkat populariti berdasarkan analisis data permintaan dari perkhidmatan wordstat.yandex.ru.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen