6 tanah terbaik untuk akuarium

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Tanah diperlukan di akuarium bukan hanya untuk kecantikan: seperti lantai di sebuah rumah, ia juga berfungsi lebih penting. Di dalam tanah bakteria hidup, meneutralkan sisa produk penghuni akuarium. Tanah adalah sumber nutrien untuk tanaman akuarium dan berfungsi sebagai substrat untuk penyambungannya. Beberapa ikan berinteraksi secara aktif dengan tanah – mereka menggali di dalamnya, membina liang. Selain itu, tanah mempengaruhi kualiti air di akuarium, jadi pilihannya harus diambil dengan sebaik mungkin.

Apa yang perlu dicari semasa memilih substrat untuk akuarium

Pertama sekali, tentukan jenis ikan yang akan anda tinggalkan di akuarium dan adakah tanaman hidup akan ada, kerana ciri-ciri tanah mesti sesuai dengan keperluan penduduk akuarium tertentu.

  1. Pecahan. Pada umumnya, ikan dan tumbuhan kecil dengan sistem akar yang lemah, dilapisi dengan tanah yang halus, tetapi agak sukar untuk membersihkannya. Berbiji sederhana sesuai untuk ikan yang menghabiskan banyak masa di bahagian bawah, menguburkan diri di substrat atau menggali di dalamnya. Tanah berbutir kasar biasanya dipilih untuk ikan dan tanaman yang cukup besar dengan sistem akar yang sangat maju; keburukannya ialah zarah makanan boleh tersekat di dalam substrat, menguraikan dan mencemarkan air.
  2. Borang. Partikel tanah tidak boleh mempunyai sudut tajam atau keripik, jika tidak, ikan, yang sering menggali di bahagian bawah, mungkin terluka.
  3. Keliangan. Tanah yang terbuat dari bahan berliang semula jadi meningkatkan peredaran air, menyimpan nutrien dan mendorong pertumbuhan bakteria bermanfaat, yang sangat penting untuk tanaman hidup.
  4. Kesan ke atas air. Bahan tanah dapat mengubah kekerasan dan pH air dengan cara yang berbeza – ini terutama berlaku untuk substrat semula jadi. Sebilangan besar penduduk akuarium mempunyai syarat tertentu untuk parameter ini, dan mereka mesti diambil kira semasa memilih substrat.
  5. Warna substrat tidak mempengaruhi kualitinya, tetapi ingat bahawa tanah yang terang dan terutama putih cenderung menjadi gelap dari masa ke masa. Pasir kuning dan merah biasanya mengandungi oksida besi yang berbahaya bagi sebilangan ikan. Pewarna berkualiti rendah dicuci dari tanah dan mengubah naungan air.
  6. Pemakanan penting untuk tanaman akuarium, kerana dari tanah mereka menerima bahan yang diperlukan untuk hidup. Sekiranya substrat tidak berkhasiat dengan sendirinya, substrat khas atau tablet baja boleh digunakan.

Penilaian tanah terbaik untuk akuarium

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Tanah terbaik untuk akuarium dengan banyak tanaman 1 Kuasa Pasir Khas M (ADA) RUB 4,480
2 Deposit DeponitMix (Dennerle) RUB 1,520
3 JBL Manado RUB 1,950
Campuran tanah terbaik untuk akuarium standard 1 UDeco “Kerikil putih”, semula jadi, 3-5 mm, 2 l 296 r
2 Tanah untuk akuarium Barbus “Campuran” RUB 56
3 Tanah untuk akuarium “EKOgrunt”, kerepek marmar 139 RUB

Tanah terbaik untuk akuarium dengan banyak tanaman

Tumbuhan hidup menepati akuarium dengan oksigen melalui fotosintesis dan mengambil bahagian dalam penyuciannya, berfungsi sebagai tempat berpakaian, tempat perlindungan dan tempat pemijahan ikan. Beberapa tumbuh-tumbuhan dapat masuk dengan mudah ke dalam akuarium biasa, tetapi jika ada cukup banyak, mereka memerlukan syarat khas. Pakar kami telah memilih pilihan substrat terbaik untuk akuarium herba.

Kuasa Pasir Khas M (ADA)

Penilaian: 4.9

Kuasa Pasir Khas M (ADA)

Power Sand Special merangkumi substrat nutrien Power Sand standard berdasarkan batu vulkanik berpori, serta aditif Bacter 100 dan Clear Super, yang memastikan penjajahan dasar yang cepat dan berkesan dengan bakteria yang sudah ada di dalam tanah itu sendiri. kandungan nutrien Power Sand Special adalah beberapa kali lebih tinggi daripada kandungan substrat konvensional. Butiran berpori memberikan peredaran air yang baik di lapisan bawah, dan bentuk dan ukurannya memungkinkan kesan ini dikekalkan untuk jangka masa yang hampir tidak terhad. Ukuran butiran dipilih mengikut parameter akuarium: pada kedalaman 40-60 cm, butiran ukuran M digunakan, kurang dari 40 cm – S, lebih daripada 60 cm – L.

Power Sand Special adalah substrat yang menyediakan pemakanan akar aktif untuk tanaman. Di atasnya, perlu meletakkan lapisan lain dari substrat utama. Ciri tanah ini adalah bahawa pada hari-hari pertama setelah memulakan akuarium, kandungan sebatian nitrogen akan meningkat di dalam air, sehingga Anda tidak dapat segera mengisi ikan di dalamnya.

Kelebihan

  • direka khas untuk menanam tanaman;

  • cepat mengisi tanah dengan bakteria;

  • sentiasa mengedarkan air di dalam substrat;

  • kepekatan nutrien maksimum;

keburukan

  • harga tinggi;

  • sebelum menetap ikan, anda perlu menunggu penstabilan komposisi air;

  • penapis bawah tidak boleh digunakan dengan tanah ini;

  • mesti ditutup dengan substrat biasa;

Deposit DeponitMix (Dennerle)

Penilaian: 4.8

Deposit DeponitMix (Dennerle)

Campuran nutrien ini adalah hasil kajian bertahun-tahun mengenai habitat semula jadi tumbuhan. Dasar untuk mewujudkan iklim yang optimum di tanah adalah pasir kuarza, substrat yang disukai oleh banyak akuarium, yang tidak mempengaruhi kualiti air dan mampu meneutralkan sebatian berbahaya yang terbentuk di dalamnya. Tanah liat, tanah dan gambut semula jadi berfungsi sebagai sumber nutrien dan mineral, mengumpulkannya dan memberikannya sesuai dengan keperluan tanaman. Pekat besi besi dalam bentuk chelate memberikan tanaman warna hijau yang kaya. Butiran berpori khas membantu menapis air dan dijajah secara aktif oleh bakteria. Campuran tidak mengandungi fosfat dan nitrat, yang merangsang pertumbuhan alga.

Kelebihan

  • bahan semula jadi terpilih;

  • sesuai untuk sebarang tumbuh-tumbuhan;

  • tidak berbahaya bagi semua penduduk akuarium;

  • mencegah penampilan alga;

  • mewujudkan keadaan optimum untuk pemakanan dan pertumbuhan tumbuhan;

  • mengandungi semua nutrien dan mineral yang diperlukan;

keburukan

  • berlaku hanya dalam kombinasi dengan primer konvensional;

  • perlu segera menanam substrat dengan sejumlah besar flora yang tumbuh dengan cepat, jika tidak, nutrien yang banyak akan menyebabkan pembiakan alga secara aktif;

  • dengan beberapa kebarangkalian, tanah boleh berasid;

JBL Manado

Penilaian: 4.7

JBL Manado

Tanah berpori ringan JLB Manado tidak berkhasiat dengan sendirinya, tetapi termasuk dalam peringkat kerana fungsi penyangga: ia menyerap lebihan baja di dalam air dan menyimpannya, dan sekiranya kekurangan melepaskannya kembali. Pendekatan ini sentiasa menyediakan flora akuarium dengan bahan yang diperlukan, tetapi menghalang pertumbuhan alga. Partikel tanah cukup kecil – 0,5-2 mm, bulat, tidak mempunyai tepi tajam, tidak mencederakan antena ikan bawah. Tanah adalah neutral terhadap air dan tidak mengeluarkan bahan toksik. Struktur biji-bijian yang berliang mendorong pertumbuhan bakteria, penyucian air dan pertumbuhan akar yang cepat.

Bahan mentah untuk Manado adalah tanah liat, akibatnya sangat ringan. Ini tidak akan berfungsi untuk membuat kelegaan dengan tanah seperti itu, kerana ia “mengalir” sepanjang bahagian bawah sepanjang masa. Tumbuhan yang tidak berakar terlalu dalam boleh terapung, terutamanya jika terdapat ikan yang menggali di dalam akuarium.

Kelebihan

  • sangat selamat untuk ikan;

  • nisbah harga-kualiti terbaik dalam penilaian;

  • mengawal pertumbuhan alga;

  • tidak mencemarkan air dan membantu menapisnya;

  • berfungsi sebagai penyangga nutrien;

keburukan

  • digunakan bersama dengan substrat nutrien atau baja;

  • mudah bergerak di sepanjang bahagian bawah, tidak menahan lega;

  • bilas bersih sebelum digunakan, jika tidak tanah “berdebu” di akuarium;

Campuran tanah terbaik untuk akuarium standard

Akuarium standard menunjukkan fleksibiliti, gabungan harmoni dari pelbagai jenis ikan dan mungkin sebilangan kecil tumbuhan hidup. Semasa memilih tanah untuk akuarium seperti itu, anda harus memberi perhatian khusus kepada bahaya, pecahan, kehadiran pewarna, tetapi secara amnya anda dapat memberi tumpuan kepada keutamaan dan kecantikan anda sendiri. Pakar kami telah memilih beberapa pilihan yang murah tetapi berkualiti tinggi untuk akuarium biasa yang tidak menuntut parameter air.

UDeco “Kerikil putih”, semula jadi, 3-5 mm, 2 l

Penilaian: 4.9

UDeco

Kerikil sungai semula jadi dari pengeluar Rusia UDeco menarik dengan asal semula jadi, yang tidak termasuk pewarna dan bahan berbahaya. Warna putih tanah yang menyenangkan tidak berubah dari masa ke masa. Ukuran zarah adalah dari 3 hingga 5 mm, mereka tidak mempunyai sudut tajam dan akan selesa bagi kebanyakan spesies ikan. Di tanah seperti itu, tanaman yang tidak terlalu menuntut mudah berakar, cukup untuk merawatnya. Selain itu, menurut ulasan pelanggan, tanah tidak begitu rentan terhadap lumpur. Dari kesan sampingan bahan mentah semula jadi – peningkatan kekerasan air yang sangat sedikit, yang akan menjadi kelebihan bagi cichlids dan tolak untuk ikan air lembut.

Kelebihan

  • tidak berbahaya kepada ikan;

  • warna putih yang stabil;

  • semula jadi, tidak mengandungi pewarna;

keburukan

  • sedikit meningkatkan kekerasan air;

Tanah untuk akuarium Barbus “Campuran”

Penilaian: 4.8

Campuran Barbus

Tanah pengeluar domestik Barbus dibezakan oleh pelbagai warna dan pecahan – anda boleh memilih “Campuran” berwarna atau hitam-putih dengan ukuran zarah 2-5 mm atau 5-10 mm, dengan fokus pada parameter akuarium anda. Bahan untuk tanah adalah serpihan marmer, yang tidak mempengaruhi pH, tetapi sedikit dapat meningkatkan kekerasan air. Semua batu di dalam beg itu halus, tanpa tepi tajam. Pengilang meletakkan substrat ini sebagai ideal untuk cichlid, dan pembeli memujinya kerana penampilannya yang baik dan nilai wang yang baik.

Kelebihan

  • harga rendah;

  • kelihatan cantik di akuarium;

  • bahan semula jadi;

keburukan

  • tidak sesuai untuk ikan air lembut; lama kelamaan

  • ia kehilangan warnanya;

Tanah untuk akuarium “EKOgrunt”, kerepek marmar

Penilaian: 4.7

Cip marmar ECOprimer

Substrat “ECOgrunt”, seperti namanya, adalah produk asal semula jadi, tidak berbahaya untuk ikan. Pengilangnya menawarkan pilihan pecahan dan warna yang berbeza, tetapi ia disatukan mengikut kualiti – tepi batu halus, pewarna tidak terkelupas dan tidak mewarnai air. Fungsi utama tanah ini adalah estetik, ia kelihatan sangat indah di akuarium. Seperti semua substrat yang terbuat dari marmar semula jadi, “ECOgrunt” mempunyai kemampuan untuk meningkatkan kekerasan air, tetapi pada masa yang sama mempunyai pH neutral. Tambahan yang baik untuk sifat tanah adalah harga demokratiknya.

Kelebihan

  • warna stabil, tidak mengotorkan air;

  • nilai wang yang baik;

  • sebilangan besar pilihan;

keburukan

  • kadang-kadang terdapat batu tajam;

  • meningkatkan kekerasan air;


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen