6 konsol permainan terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Konsol permainan menjadi semakin popular. Bermain di PC sudah tidak baik. Mengapa, jika lebih mudah untuk melakukannya di konsol? Dan terdapat lebih banyak jenis eksklusif di konsol – ingat sahaja siri Uncharted dari Sony dan Gears of War dari Microsoft. Tetapi konsol permainan mana yang harus anda pilih? Sekiranya anda ingin mendapatkan jawapan untuk soalan ini, maka periksa pilihan model eksklusif terbaik kami yang tersedia buat masa ini.

Penilaian konsol permainan terbaik

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Konsol permainan pegun terbaik 1 Microsoft Xbox One X RUB 27,700
2 Sony PlayStation 4 Pro RUB 26 380
3 Sony PlayStation 4 Slim 1 TB RUB 21,400
Konsol permainan genggam terbaik 1 Nintendo Switch RUB 18,990
2 Wi-Fi Sony PlayStation Vita
3 Nintendo Baru 2DS XL RUB 9,690

Konsol permainan pegun terbaik

Microsoft Xbox One X

Penilaian: 4.8

Microsoft Xbox One X

Menurut syarikat Microsoft, ini adalah konsol permainan paling kuat di antara yang ada pada masa penulisan penilaian ini. Memang, Xbox One X dipenuhi dengan perkakasan hebat yang memberikan prestasi pengkomputeran yang luar biasa – setanding dengan komputer permainan teratas. Sebagai contoh, penyelesaian lapan teras dari AMD yang beroperasi pada kelajuan jam 2.3 GHz digunakan sebagai pemproses. Ini sendiri memberikan tingkah laku AI yang lebih baik untuk permainan dan kelas atas hingga 4K. Tetapi peranti ini juga mempunyai memori video berkelajuan tinggi GDDR5, jumlahnya mencapai 12 GB. Ini secara signifikan mengurangkan masa muat permainan, dan pada masa yang sama memastikan kelancaran dunia besar.

Sekiranya kita meneruskan cerita mengenai parameter Xbox One X, maka kita harus perhatikan kekuatan pemprosesan, iaitu 6 teraflops. Lebar jalur memori video mencapai 326 GB / s – parameter yang lebih tinggi hanya boleh mempunyai kad video kelas atas, yang dengan sendirinya jauh lebih mahal daripada konsol permainan ini. Konsol ini juga mampu mengejutkan dengan tahap kebisingan minimum – dalam hal ini, ia juga mengatasi semua pesaing. Anehnya, konsol tidak terlalu panas. Rahsia keajaiban ini terletak pada penggunaan sistem penyejukan cecair.

Pemacu keras 1 TB direka untuk menyimpan permainan dan data lain. Seperti disebutkan di atas, beberapa permainan di Xbox One X berjalan pada resolusi 4K, dan bahkan pada 60fps. Sudah tentu, terdapat juga sokongan untuk HDR – kesan khas yang menjadikan pembiakan warna lebih realistik. Sudah tentu, untuk konsol permainan dan TV, anda memerlukan yang sesuai – tidak ada gunanya membelinya untuk LCD biasa dengan resolusi Full HD. Walau bagaimanapun, adalah mustahil untuk tidak menyedari bahawa konsol tidak akan sesuai dengan setiap pemain permainan. Faktanya adalah bahawa sebilangan kecil permainan menggunakan kekuatan komponen yang tinggi. Gears of War keempat dan Forza Motorsport seterusnya – mungkin itulah yang mungkin menarik bagi anda di tempat pertama. Tidak perlu dikatakan, pesaing Jepun bersedia menawarkan lebih banyak gelaran?

Kelebihan

  • Tiga port USB 3.0 terbina dalam;

  • Dimensi telah dikurangkan jika dibandingkan dengan pendahulunya;

  • Semasa operasi, konsol secara praktikal tidak membuat bising;

  • Jumlah memori video berkelajuan tinggi yang sangat besar;

  • Terdapat modul Wi-Fi dwi-jalur;

  • Permainan tersedia dengan resolusi 4K dan 60 FPS;

  • Terdapat port HDMI 2.0b;

  • Gamepad menjadi sangat senang;

keburukan

  • Beberapa permainan eksklusif yang menggunakan semua kekuatan;

  • Kosnya mencecah 40 ribu rubel.

Sony PlayStation 4 Pro

Penilaian: 4.8

Sony PlayStation 4 Pro

Konsol permainan inilah yang sangat diminati sekarang. Bukti ini adalah penghilangannya yang kerap dari rak rantai runcit – sangat cepat konsol itu dibeli. Peranti ini boleh didapati dalam dua warna – putih dan hitam. Juga, dari semasa ke semasa, bundel dengan permainan dilepaskan, yang mungkin memiliki warna badan yang asli. Contohnya, pada musim bunga 2018, satu set dengan permainan God of War dilahirkan – konsol ini mempunyai casing perak, dihiasi dengan rune Scandinavia.

Konsol Jepun juga mampu memberikan grafik resolusi 4K, walaupun dalam kebanyakan kes hanya pada 30fps. Namun, ini cukup untuk mendapatkan keseronokan bermain dengan gambar sinematik. Kebahagiaan terbesar disebabkan oleh projek dengan sokongan HDR – teknologi ini menjadikan gambar se realistik mungkin.

Berbanding dengan PS4 standard, kuasa GPU hampir dua kali ganda. Memori video yang lebih cepat juga digunakan di sini, yang sedikit mempercepat pemuatan permainan. Ngomong-ngomong, tidak perlu membeli TV 4K untuk konsol seperti itu. Perbezaan kualiti gambar juga dapat dilihat pada skrin FullHD, yang disahkan oleh banyak tinjauan perbandingan. Walaupun dengan resolusi ini, dalam kebanyakan kes, kadar bingkai meningkat.

Semua ciri konsol di atas tidak akan menjadi penting sekiranya sebilangan besar permainan tidak dibuat untuk Sony PlayStation 4 Pro. Nasib baik, pemaju pihak Jepun dan pihak ketiga telah melakukan yang terbaik. Uncharted 4, God of War, Driveclub, Gran Turismo Sport, Horizon Zero Dawn dan banyak lagi permainan 4K kini tersedia. Tetapi pada masa yang akan datang, permainan ini akan menjadi lebih banyak lagi – kami sedang menunggu 'Spider-Man', 'The Last of Us: Part Two', Ace Combat 7 dan rilis lain yang telah lama ditunggu-tunggu. Secara ringkas, tidak sukar untuk mengisi cakera keras 1 TB di sini.

Harus diingat bahawa PS4 Pro telah memperluas kemampuannya dengan membeli helmet realiti maya PS VR (pada 'langsing', penggunaannya akan memberikan sedikit kesenangan, kerana tahap grafik akan lebih rendah). Terdapat pelbagai jenis permainan untuk aksesori ini, dari Playroom VR kanak-kanak hingga Resident Evil VII yang tegar.

Kelebihan

  • Sebilangan besar permainan dengan sokongan untuk resolusi 4K;

  • Beberapa pilihan warna;

  • Gamepad yang sangat berguna dengan fungsi tambahan;

  • HDR disokong;

  • Adalah mungkin untuk menyambungkan kamera dan alat dengar VR;

  • Tiga port USB dibina dalam;

  • Antara muka yang mudah dan senang dipelajari;

  • Memori video berkelajuan tinggi digunakan;

keburukan

  • Cukup sukar untuk membeli di Rusia dengan harga yang mencukupi;

  • Pada beberapa ketika, ia mula mengeluarkan banyak bunyi.

Sony PlayStation 4 Slim 1 TB

Penilaian: 4.8

Sony PlayStation 4 Slim 1 TB

Versi Slim telah menggantikan Sony PlayStation 4. standard. Dimensi konsol ini sedikit menurun, sementara dari segi ciri, praktikalnya sama sekali tidak berubah. Lebih-lebih lagi, sokongan HDR muncul di sini, yang menjadikan gambar di TV yang sesuai lebih realistik. Juga, modul Wi-Fi telah mengalami perubahan, mulai sekarang menyokong standard 802.11ac berkelajuan tinggi. Peranti ini dilengkapi dengan cakera keras sehingga 1 TB. Juga tersembunyi di bawah badan konsol adalah pemproses lapan teras dari AMD. Kekuatan pengkomputeran chipset adalah 1.84 teraflops, yang tentu saja tidak cukup untuk memaparkan gambar dengan resolusi 4K. Tegasnya, inilah yang sebenarnya berbeza dengan PS4 Slim dari versi Pro – konsol ini disesuaikan untuk resolusi tradisional Full HD. Itulah sebabnya mereka meminta kira-kira 23 ribu rubel untuk awalan, yang boleh dianggap sebagai tanda harga yang cukup berpatutan.

Saya gembira bahawa orang Jepun tidak menghadkan jumlah memori video. Ini membolehkan kita bergantung pada fakta bahawa permainan yang dikembangkan secara eksklusif untuk versi Pro konsol tidak akan dilancarkan dalam masa terdekat. Walau bagaimanapun, ini tidak menafikan hakikat bahawa permainan pasti akan memakan masa lebih lama untuk dimuat di sini, ini disebabkan oleh lebar jalur memori video yang lebih perlahan. Dan beberapa lagi kerisauan disebabkan oleh penyambung USB, yang dibina di sini hanya dalam dua bahagian. Tidak sukar untuk membayangkan situasi di mana anda perlu mengecas dua gamepad – pada masa ini anda kehilangan peluang, misalnya, untuk menyambungkan pemacu USB. Tetapi ini sangat penting, kerana beberapa waktu lalu Sony memperkenalkan fungsi memuat turun permainan yang dibeli dari PS Store ke cakera keras luaran.

Mungkin PlayStation 4 Slim adalah pilihan terbaik bagi sesiapa sahaja yang hanya mempunyai TV LCD konvensional tanpa paparan 4K. Juga, konsol ini dibuat untuk mereka yang pastinya tidak akan membeli helmet realiti maya dalam masa terdekat. Ia boleh disambungkan di sini, tetapi anda tidak boleh bergantung pada kualiti gambar yang baik.

Kelebihan

  • Saiz dan berat kecil;

  • Tanda harga tidak boleh dipanggil terlalu mahal;

  • Boleh menyambung helmet dan kamera VR;

  • Terdapat sebilangan besar permainan eksklusif;

  • Dilengkapi dengan cakera keras 1000 GB;

  • Gamepad yang sangat berguna, dilengkapi dengan bicu alat dengar;

  • Wi-Fi 802.11ac mungkin;

keburukan

  • Terdapat hanya dua port USB;

  • Tiada sokongan resolusi 4K.

Konsol permainan genggam terbaik

Nintendo Switch

Penilaian: 4.8

Nintendo Switch

Syarikat Jepun Nintendo telah lama mengikuti jalannya sendiri. Apabila pesaing cuba memperkenalkan perkakasan komputer terkini dan paling kuat ke dalam konsol mereka, sehingga mencapai grafik yang realistik, Nintendo melepaskan Switch. Sebenarnya, ia adalah kotak set-top hibrid. Iaitu, ia boleh dimainkan di mana sahaja di dalam kapal terbang atau kereta, yang bercakap mengenai mudah alihnya. Tetapi semua jus daripadanya dapat diperah hanya dengan memasukkan peranti ke pangkalan khas yang disambungkan ke TV.

Peranti hampir menyerupai tablet ringkas. Semua kawalan terletak di sisi peranti. Yang penting, bahagian ini tidak boleh dilepaskan, ia mewakili gamepad miniatur (yang disebut Joycons). Maksudnya, konsol secara lalai menyediakan kemampuan untuk bermain bersama, sementara pesaing dijual dengan hanya satu gamepad. Motor getaran khas tersembunyi di bawah kawalan. Karya luar biasa mereka dapat dihargai dalam beberapa permainan sosial. Joykons juga mempunyai giroskop tepat. Dengan kata lain, pemain tidak hanya perlu menekan butang dan menggerakkan tongkat, tetapi juga menggerakkan gamepad dengan kekuatan dan utama (atau bahkan dua sekaligus).

Bercakap mengenai ciri teknikal Nintendo Switch sungguh menyedihkan. Malah telefon pintar moden lebih menggembirakan dari segi spesifikasi, belum lagi konsol permainan pegun yang dipertimbangkan dalam penilaian ini. Paparan peranti mempunyai pepenjuru 6.2 inci dan resolusi 720p. Memori terbina dalam adalah 32 GB. Peranti ini juga merangkumi dua port USB, dan ini berlaku apabila lebih banyak daripadanya tidak diperlukan. Pangkalannya disambungkan ke TV melalui penyambung HDMI yang biasa. Terdapat juga modul tanpa wayar Wi-Fi 802.11ac, dengan sambungan Internet dibuat. Operasi autonomi konsol disediakan oleh bateri 4310 mAh. Ini cukup untuk empat hingga enam jam permainan, bergantung pada beban CPU dan kaedah kawalan. Pengisian semula bermula sebaik sahaja konsol berada di pangkalan.

Sudah tentu, anda tidak boleh mengharapkan grafik yang realistik dari Nintendo Switch. Konsol ini mengambil keseronokan dan keunikan permainan. Yang paling mengejutkan adalah semua jenis permainan sosial di mana anda memerlukan, misalnya, untuk memerah susu lembu, melakukan tindakan yang sesuai dengan gamepad. Juga, kita tidak akan gagal untuk melihat kejayaan pelaksanaan hits seperti The Legend of Zelda yang baru (yang, pertama kali, diterjemahkan ke dalam bahasa Rusia), Super Mario Odyssey dan Mario Kart 8 Deluxe. Kini konsol ini dijual secara aktif, sehingga banyak studio pihak ketiga telah mengumumkan kembali ke platform ini. Hasilnya, DOOM, FIFA 18, WWE 2K18 dan L.A. Noire keluar di Nintendo Switch, dan secara harfiah seminggu setelah artikel ini ditulis di konsol, dimungkinkan untuk memainkan Resident Evil VII yang sudah disebutkan (tentu saja, bukan dengan helmet VR). Ringkasnya, Nintendo Switch adalah pilihan tepat bagi mereka yang ingin mencuba sesuatu yang baru. Terutama bagi mereka yang sudah mempunyai Sony PS4, tetapi pada masa yang sama, konsol ini menjadi membosankan. Konsol pegun mudah alih ini dijual sekitar 21-22 ribu rubel.

Kelebihan

  • Anda boleh bermain di jalan raya dan di TV;

  • Pembesar suara stereo yang baik;

  • Berat relatif (297 g);

  • Eksklusif Nintendo hampir sempurna;

  • Pengalaman permainan unik tersedia;

  • Anda boleh membeli gamepad yang besar dan senang;

  • Dua joikon termasuk;

keburukan

  • Kesnya mudah tercalar;

  • Sedikit memori terbina dalam;

  • Bukan kedai dalam talian yang paling senang;

  • Harga tinggi untuk eksklusif;

Wi-Fi Sony PlayStation Vita

Penilaian: 4.8

Wi-Fi Sony PlayStation Vita

Mungkin ini adalah konsol paling ketinggalan zaman dalam ranking kami. Tidak, permainan untuk konsol ini masih menyenangkan. Walau bagaimanapun, kini hanya dilancarkan di Jepun, dan walaupun ini kebanyakannya hanya novel visual dan JRPG sederhana. Di Eropah dan Amerika Syarikat, penjualan Sony PS Vita hampir berhenti sepenuhnya, dan genre orang-orang di atas hampir tidak menarik sama sekali. Namun, semua ini tidak bermaksud bahawa set-top box tidak digalakkan untuk dibeli. Beberapa permainan yang dikeluarkan sebelum ini pasti menggembirakan anda. Sebagai contoh, siri permainan irama Hatsune Miku: Project DIVA mempunyai banyak peminat. Anda juga pasti dapat menghargai eksklusif 'Uncharted: Golden Abyss' dan 'Killzone: Mercenary'. Walau bagaimanapun, terdapat sedikit permainan menarik di PS Vita, jadi membayar untuk konsol lebih dari 5 ribu rubel. jangan lakukannya.

Peranti ini dilengkapi dengan layar 5 inci dengan resolusi 960×544 piksel. Dengan standard moden, parameter ini kelihatan tidak masuk akal, tetapi pixelation, cukup aneh, tidak menarik, banyak permainan kelihatan sangat bagus. Perlu diperhatikan bahawa versi pertama konsol dilengkapi dengan OLED – paparan, berkat yang dapat menyenangkan dengan warna hitam pekat. Di masa depan, konsol menjadi lebih senang untuk diangkut, tetapi skrinnya kini dihasilkan menggunakan teknologi IPS yang lebih murah. Produk ini juga mempunyai kamera, tetapi lebih baik tidak memikirkannya – ia hanya boleh digunakan dalam beberapa permainan augmented reality.

Terdapat versi PS Vita dengan dan tanpa slot kad SIM. Pertimbangkan sekarang hanya pembelian versi biasa, yang hanya dikurniakan modul Wi-Fi. Tidak mungkin anda akan berjalan di jalan dengan konsol yang agak besar ini untuk mencari orang yang berpikiran sama, belum lagi pelancaran permainan dalam talian, yang masih ada sedikit.

Kelebihan

  • Terdapat beberapa eksklusif yang baik;

  • Boleh didapati dengan harga yang sangat baik;

  • Bermain permainan PS4 dari jauh boleh dilakukan;

  • Semakan pertama mempunyai skrin berwarna-warni;

keburukan

  • Tidak banyak permainan yang dikeluarkan;

  • Kad memori khas dan sangat mahal digunakan;

  • Penyambung pengecasan hak milik;

  • Kamera yang sangat lemah;

  • Konsol sedang dihentikan;

Nintendo Baru 2DS XL

Penilaian: 4.8

Nintendo Baru 2DS XL

Versi ringkas dari konsol permainan genggam New Nintendo 3DS. Satu-satunya perbezaan utama ialah kekurangan sokongan 3D di sini. Anda tidak dapat melihat gambar stereoskopik. Jika tidak, semuanya adalah set-top box yang sama dengan dua skrin yang cukup besar. Di bahagian atas, anda perlu menonton permainan, sementara yang kedua juga adalah skrin sentuh. Peranti dengan mudah dilipat dua, sehingga sesuai dengan poket jaket. Produk ini hampir tidak mempunyai memori terbina dalam. Walau bagaimanapun, kad microSD digunakan di sini, yang tidak sukar diperoleh. Walau bagaimanapun, tidak ada yang melarang melupakan kedai dalam talian, hanya membeli permainan di kartrij, kerana harga untuk versi fizikal dan digital hampir sama.

Perlu diingatkan bahawa anda pasti tidak akan mengalami kekurangan permainan. Projek untuk 3DS dan 2DS serasi antara satu sama lain. Sebilangan besar dari mereka telah dibebaskan dalam beberapa tahun kebelakangan. Khususnya, permainan dari siri Monster Hunter, Mario, Pokemon dan The Legend of Zelda semestinya menyenangkan. Sayang sekali bahawa hanya beberapa permainan yang diterjemahkan ke dalam bahasa Rusia – dalam hal ini, Nintendo perlu belajar dari Sony.

Kelebihan

  • Perpustakaan permainan yang besar;

  • Harganya berbeza dari 9 hingga 10 ribu rubel;

  • Bunyi stereo yang baik;

  • Berat tidak melebihi 260 g;

  • Sokongan untuk tokoh Amiibo;

  • Dua paparan digunakan;

keburukan

  • Penyambung pengecas proprietari;

  • Lekapan ternyata cukup rapuh;

  • Permainan agak mahal;

  • Tidak memaparkan gambar stereoskopik;

Kesimpulannya

Sudah tentu, memiliki konsol permainan memerlukan wang. Sekiranya permainan di PC dijual dengan harga yang sangat murah, terutama dalam semua jenis penjualan, maka klik untuk konsol pegun boleh menelan belanja beberapa ribu rubel dengan mudah. Namun, ini lebih dari sekadar membuahkan emosi yang anda dapat ketika bermain melalui God of War. Ringkasnya, perhatikan penilaian dari. Mungkin sudah tiba masanya untuk mendapatkan salah satu peranti yang dibincangkan di dalamnya?


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen