6 jenis bunga mawar yang terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Semua orang tahu bahawa mawar adalah permaisuri bunga. Tukang kebun di seluruh dunia lebih suka menggunakannya untuk menghias halaman di rumah persendirian, untuk menghias katil bunga dan rumput yang berdekatan dengan bangunan perbandaran, dan juga untuk menghiasi pondok musim panas. Memanjat pelbagai jenis mawar sangat menawan: profesional membuat komposisi karya yang benar-benar menarik yang dapat menarik nafas lega. Memilih tekanan yang tepat adalah menyeronokkan dan mencabar.

Penarafan jenis bunga ros yang terbaik

Di antara pelbagai jenis bunga mawar yang ada sekarang, sering kali sukar untuk menggunakan satu mawar yang spesifik. Kedudukan jenis bunga mawar yang paling popular, yang disusun berdasarkan ulasan tukang kebun, akan membantu memahami dan membuat pilihan terakhir.

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Rambler roses pendaki terbaik 1 Bobbie james 850 RUB
2 Tiang Amerika RUB 1,190
Pendaki mawar terbaik 1 Flammentanz 770 RUB
2 Rosarium Uetersen 850 RUB
3 Ilse krohn superrior RUB 1,000
4 Dortmund RUB 1,150

Rambler roses pendaki terbaik

Mawar memanjat mempunyai dua jenis utama: rambler dan pendaki. Batang pengayun panjang, elastik, pucuk cambuk dengan panjang sekitar 8-10 meter. Mereka paling sering digunakan untuk menghias arbor, pelbagai lengkungan, pagar.

Bobbie james

Penilaian: 4.9

Bobbie James

Bunga mawar ini tumbuh dengan luas, oleh kerana itu tumbuh hanya dengan menggunakan sokongan. Varieti ini terkenal kerana berbunga yang banyak. Kelopak bunga tidak berganda berwarna putih, kadang-kadang dengan naungan berkrim sedikit. Bahagian tengah berwarna kuning terang, diwakili oleh benang sari kecil, dikumpulkan dalam sekumpulan. Diameter bunga kecil – kira-kira 4-5 cm. Ketinggian batang mencapai 7-8 meter. Setelah berbunga, buah oren kecil muncul di pucuk. Tumbuhan ini tahan fros, sesuai untuk tumbuh di Rusia tengah, ia tahan musim sejuk dengan baik.

Kelebihan

  • fasa berbunga intensif tanaman: isipadu jisim berbunga melebihi jumlah dedaunan;

  • batang pelbagai cabang memungkinkan untuk menghias kawasan yang luas dengan bantuan sebilangan kecil penanaman;

  • aroma bunga musky yang paling halus;

keburukan

  • berbunga tunggal;

  • duri yang sangat kerap dan tajam pada batang, yang mudah dipotong atau merosakkan pakaian.

Tiang Amerika

Penilaian: 4.8

Tiang Amerika

Batang tanaman dari varieti ini agak lebih pendek daripada batang penilaian sebelumnya: panjangnya mencapai 5-6 meter. Bunga juga tidak berganda, berwarna merah jambu terang, tengahnya berwarna kuning terang. Diameter masing-masing ialah 4-5 cm. Daunnya berwarna hijau tua, berkilat. Tempoh berbunga bermula sedikit kemudian daripada kebanyakan yang lain. Tumbuhan ini membentuk perbungaan yang subur – masing-masing 15-20 bunga. American Pillar bertolak ansur dengan penonjolan dengan baik, sehingga dapat diletakkan dengan selamat di sebelah utara bangunan. Mawar pendakian ini juga tahan musim sejuk. Pucuk mempunyai jangka hayat 3-4 tahun.

Kelebihan

  • kemudahan cantuman: pelbagai sangat mudah dibiakkan;

  • berbunga panjang – sehingga 45 hari.

keburukan

  • duri yang kerap dan sangat berduri;

  • Mawar Pilar Amerika sering dipengaruhi oleh cendawan tepung;

  • berbunga tunggal;

  • bau tidak kuat semasa berbunga;

Pendaki mawar terbaik

Wakil dari kategori penarafan ini digunakan terutamanya untuk reka bentuk lindung nilai. Oleh kerana batang pendaki lebih kaku dan lebih pendek: panjangnya tidak melebihi 4-6 meter. Mereka tumbuh sedikit lebih perlahan daripada bunga ros rambler.

Flammentanz

Penilaian: 4.9

Mawar memanjat pendaki Flammentanz

Mawar ini mula mekar sepenuhnya pada tahun ke-4 kehidupan. Sehingga masa ini, terdapat pengembangan sistem akar secara intensif. Pucuk elastik yang keras mencapai ketinggian 3 meter. Pucuknya besar, bunga ganda mekar memiliki diameter sekitar 7-8 cm, warnanya berwarna merah tua, kadang-kadang hampir merah, sangat tepu. Tempoh berbunga semak berlangsung 30-35 hari. Memanjat bunga mawar dari jenis Flammentance tidak begitu gemar dengan peneduhan, jadi lebih baik menanamnya di mana akan ada banyak cahaya.

Kelebihan

  • kemungkinan menanam mawar tanpa sokongan;

  • pelbagai mempunyai ketahanan musim sejuk yang baik dan daya tahan penyakit.

keburukan

  • berbunga lemah dalam tiga tahun pertama kehidupan;

  • Mawar Flammentant mesti kerap dipotong: sekurang-kurangnya 3-4 kali setahun;

  • tanaman memerlukan penyingkiran berus yang pudar secara berterusan;

Rosarium Uetersen

Penilaian: 4.8

Rosarium Uetersen

Pendaki tumbuh hingga ketinggian 3.5 meter, batangnya yang sangat bercabang ditutup dengan daun hijau gelap yang berkilat. Tunasnya berwarna terry, sangat subur: satu tunas boleh memiliki hingga 90-100 kelopak. Warnanya karang lembut. Diameter bunga yang dibuka adalah sekitar 10-12 cm. Semasa berbunga, tanaman itu mengeluarkan bau yang menyenangkan dan tidak mengganggu. Kadang-kadang jumlah tunas yang tumbuh di satu tanaman sangat besar sehingga hampir menutupi dedaunan.

Kelebihan

  • berbunga panjang yang subur – kira-kira 50-55 hari;

  • varieti sangat tahan musim sejuk dan praktikalnya tidak terjejas oleh perosak;

  • bunga mawar tidak mempunyai keperluan pemangkasan khas;

keburukan

  • duri yang sangat tajam memerlukan pengendalian tanaman dengan teliti.

Ilse krohn superrior

Penilaian: 4.7

Ilse Krohn Superrior

Tumbuhan matang setinggi kira-kira 2.5 meter. Varieti ini sangat memerlukan pencahayaan: ia lebih suka tempat yang cerah dan cerah. Belukar sangat bercabang, jadi pendaki Ilse Crown Superior selalunya mencapai lebar 2 meter. Daun tanaman berwarna hijau gelap, kelopak bunga ganda yang tebal berwarna putih berkrim, diameter bunga yang mekar mencapai 10 cm. Ini adalah gabungan warna dedaunan dan bunga putih yang kaya warna yang memberikan variasi istimewa ini. Mawar tunas adalah tunggal, atau dikumpulkan dalam kelompok kecil 3-4 keping. Aromanya ringan, manis.

Kelebihan

  • pelbagai jenis, iaitu, ia berbunga dua kali dalam satu musim tanam;

  • tahan terhadap fros dan penyakit.

keburukan

  • dengan kekuatan penuh, tanaman ini mula mekar hanya pada tahun ketiga;

  • kelopak bunga, ketika mereka mekar, berpusing ke luar, yang tidak begitu popular dengan beberapa tukang kebun;

  • kilang itu tidak suka teduhan;

Dortmund

Penilaian: 4.6

Dortmund

Pucuk kuat pendakian ini tumbuh hingga panjang 2.5-3 meter. Lebar sangat bercabang, jadi ragamnya bagus untuk menghias pagar. Bunga Claymber Dortmund sangat sederhana – mereka tidak berganda, hanya mempunyai 6-7 kelopak dan berdiameter 7-8 cm. Walaupun begitu, tukang kebun sangat menyukainya kerana berbunga yang melimpah. Warna kelopak berwarna merah tua, lebih dekat dengan pusat bunga mereka berwarna lebih pucat. Satu perbungaan terbentuk dari 10-20 bunga, yang hampir tanpa aroma. Daun Dortmund berwarna hijau tua, duri di batangnya kerap dan kecil. Kelopak bunga mawar besar ini dapat ditambahkan ke dalam teh dan juga digunakan untuk mandi.

Kelebihan

  • berbunga panjang – hampir sepanjang musim panas;

  • tanaman itu boleh ditanam tanpa sokongan;

  • ragamnya sangat tahan terhadap perosak dan sangat tahan fros;

keburukan

  • tumbuh dengan teruk di tempat teduh separa, lebih suka pencahayaan yang kuat;

  • bahagian bawah semak 'botak' dari masa ke masa;

  • pelbagai mempunyai pucuk yang sangat berduri;

Cara memilih varieti mawar pendakian

Semasa membeli varieti mawar pendakian, pertama sekali, anda perlu meneruskan dari suhu dan keadaan cahaya di lokasi penanaman yang akan datang. Di samping itu, pilihan bergantung pada tujuan fungsi kilang. Untuk menghias pagar dan pagar, lebih baik menanam pendaki; untuk menghias bentuk seni bina kecil, lebih baik menggunakan pendayung. Juga, pilihan harus dibuat berdasarkan berapa banyak masa lapang yang ada untuk merawat penanaman dan memotongnya. Walau apa pun, dengan penjagaan yang betul, anda secara bebas dapat menumbuhkan keajaiban bunga dari setiap jenis mawar memanjat, yang akan menggembirakan para pemerhati.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen