6 bahan terbaik untuk penebat siling

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Siling di antara loteng yang tidak dipanaskan dan ruang tamu juga mesti dilindungi. Proses ini dilakukan dari atas (bahan diletakkan di atas siling di sepanjang balak) dan dari bawah (penebat dilampirkan dari sisi bilik yang dipanaskan dan dijahit dengan panel hiasan). Kami telah menyediakan penarafan bahan terbaik untuk penebat siling, yang sesuai untuk pelbagai jenis pemasangan. Pakar menganalisis ciri-ciri penebat dan mengulasnya, yang akan membantu memilih bahan terbaik untuk harga, kemudahan pemasangan dan sifat penebat.

Penarafan bahan terbaik untuk penebat siling

Pencalonan sebuah tempat Nama produk penilaian
Penarafan bahan terbaik untuk penebat siling 1 Bulu mineral 4.9
2 Penofol 4.8
3 Polistirena yang diperluas 4.7
4 Penoizol 4.6
5 Buih busa polietilena 4.5
6 Styrofoam 4.4

Bulu mineral

Penilaian: 4.9

KAYU MINERAL

Tempat pertama dalam penarafan dihuni oleh bulu mineral. Ini adalah nama yang diberikan kepada bahan yang diperoleh dengan mencairkan batu basalt, oleh itu, produk tersebut boleh didapati dijual dengan sebutan bulu 'batu' atau 'basalt'. Pemanasan dicapai kerana pembentukan serat nipis, saling berkaitan antara satu sama lain. Pada masa yang sama, bahannya ringan, fleksibel dan sangat penebat. Bulu mineral dihasilkan dalam bentuk gulungan atau kepingan persegi. Adalah lebih mudah untuk memilihnya untuk penebat siling mengikut ketinggian penebat haba – terdapat pilihan dari 50 hingga 200 mm. Ketumpatan penebat adalah dari 11 hingga 200 kg / m³. Semakin tinggi penunjuk ini, semakin baik bahan tersebut dapat menahan kesejukan. Pembeli dalam ulasan menyatakan bahawa bulu kapas mudah dipotong dan tidak perlu dimensi tepat – tepi tambahan hanya diperas dan dimasukkan di antara balok siling.

Pakar kami menganugerahkan bahan tersebut sebagai tempat pertama dalam penilaian, kerana bulu mineral mempunyai nilai kekonduksian terma terendah. Bergantung pada ketumpatan, ia berbeza dari 0,033 hingga 0,040 W / mK. Juga, pilihan untuk penebat siling ini seaman mungkin, kerana kapas boleh mesra alam dan tidak terbakar.

Kelebihan

  • sama sekali tidak terbakar;
  • penebat tidak mengalami kerosakan;
  • tikus tidak peduli kepadanya;
  • berat ringan adalah optimum untuk pembinaan siling.

keburukan

  • penebat bersifat hidrofobik (menyerap air);
  • semasa memasang dari bawah ke siling, jumlah sokongan yang mencukupi diperlukan, jika tidak, ia akan kendur;
  • menyusut dari masa ke masa.

Penofol

Penilaian: 4.8

PENOFOL

Tempat kedua dalam penilaian diambil oleh penofol – bahan yang terdiri daripada busa polietilena dan layar. Bahagian pantulan terbuat dari kerajang, setebal 14 mikron. Oleh kerana reka bentuk ini, penebat membengkok dengan mudah dan mengikuti kontur permukaan. Dia melindungi siling rumah baik dari loteng dan dari bahagian kediaman. Produk ini dihasilkan dalam bentuk gulungan dan tingginya dari 10 hingga 20 mm. Indeks kekonduksian terma sedikit lebih rendah daripada pemimpin penarafan dan 0.049 W / mK. Pembeli dalam ulasan menyukai kemudahan mengangkut bahan, kerana 50 m diletakkan dalam satu gulungan sekaligus. Penofol dilekatkan pada gam khas, yang tidak mempunyai bau yang sangat menyenangkan, jadi kerja penebat siling harus dilakukan di ruangan yang berventilasi baik.

Pakar meletakkan penebat di tempat kedua dalam penilaian kerana daya kilasnya. Berkat lapisan kerajang, haba dikembalikan ke bilik. Sekiranya penebat siling dengan penofol dengan dua skrin, kesan berganda berlaku, menyumbang kepada pantulan peningkatan suhu pada musim panas dari bilik, yang akan menjadikannya sejuk.

Kelebihan

  • ketinggian kecil 10-20 mm praktikal untuk rumah dengan siling rendah (tidak memakan banyak ruang);
  • mudah membongkok dan mengambil bentuk apa pun, yang sesuai untuk memanaskan siling timbul (sebagai contoh, di mana balok masuk ke dalam bilik);
  • penyerapan air rendah;
  • reflektifiti.

keburukan

  • bahagian dengan polietilena terbakar dan mengeluarkan asap yang teruk;
  • terdapat banyak palsu yang dijual rendah;
  • harga tinggi;
  • ia tidak akan dapat mengatasi sendiri di kawasan sejuk (anda perlu menggunakannya bersamaan dengan penebat lain).

Polistirena yang diperluas

Penilaian: 4.7

MAKANAN POLYSTYRENE

Tempat ketiga dalam penarafan dihuni oleh polistirena yang diperluas, yang merupakan bahan yang penuh dengan gas. Penebat dihasilkan dari polistirena dan kopolimer. Tidak seperti busa yang diperlakukan dengan wap konvensional, yang menghasilkan sel-sel yang besar, busa polistirena melalui proses penyemperitan di mana bahan tersebut dilalui melalui lubang dengan keratan rentas kecil. Berkat teknologi ini, alat pemanas dengan liang kecil dan struktur homogen diperolehi. Semasa penebat siling, papak dipotong dengan pisau. Mereka 6 kali lebih kuat dalam lenturan daripada polistirena, tetapi masih pecah. Tetapi bahan tersebut berada di hadapan pesaing dari segi ketumpatan – nilai minimum bermula dari 27 kg / m³. Selalunya, barang dengan penunjuk 35 kg / m³ dijual. Adalah mungkin untuk menerapkan penebat siling dalam bentuk cecair sepanjang ketinggian di loteng, tetapi ini memerlukan peralatan khusus.

Menurut pakar kami, bahan tersebut mendapat tempat dalam penilaian kerana pemilihan ketinggian papak yang banyak. Terdapat pilihan jualan dengan keratan rentas 20, 30, 40, 50 mm. Juga, kekonduksian termal polistirena yang diperluas mendahului petunjuk bulu mineral: mereka akan mempunyai kesan yang sama dengan ketebalan masing-masing 30 dan 57 mm. Tetapi dari segi kekuatan dan kemudahan pemasangan, ia kalah dari pemimpin penarafan. Dalam ulasan, pemilik memuji penebat siling kerana adanya alur yang membolehkan anda memasang permukaan yang kukuh.

Kelebihan

  • tidak takut air dan wap;
  • tidak hancur semasa memotong;
  • struktur homogen;
  • banyak pilihan pilihan keratan rentas;
  • ketumpatan dari 27 kg / m³.

keburukan

  • memakan banyak ruang semasa pengangkutan;
  • mengeluarkan asap toksik semasa terbakar;
  • anda perlu menyesuaikan dimensi di siling dengan lebih tepat;
  • kekuatan lenturan rendah.

Penoizol

Penilaian: 4.6

PENOISOL

Tempat keempat dalam penarafan milik penoizol, yang merupakan salah satu jenis buih. Bahan tersebut dipanggil busa urea-formaldehid. Ia terbentuk dari busa dan resin yang menyelimuti setiap sel dengan udara. Pengeras (asid ortofosfat) ditambahkan pada komposisi, sehingga jisim yang digunakan mengeras. Selalunya, penoizol digunakan dalam bentuk cair, yang mana mereka mengupah tukang dengan pemasangan khas atau membeli alat dan melakukan semua manipulasi dengan sendiri. Dalam ulasan, pengguna menyukai kos penebat yang berpatutan dan fakta bahawa bahan tersebut tidak menimbulkan tekanan pada dinding struktur. Selepas pempolimeran bahan, ketinggian dan balok tidak cacat.

Kami menandakan bahan ini di peringkat sebagai yang terbaik untuk siling penebat di kawasan yang luas dan dengan lega. Penoizol dibekalkan dari pemasangan dalam bentuk jisim yang serupa dengan konsistensi dengan busa pencukur, oleh itu bahan tersebut memenuhi tempat dan celah yang sempit dengan baik. Tetapi mereka hanya dapat melindungi siling dari sisi bumbung.

Kelebihan

  • bahan tidak terbakar;
  • busa yang tersebar halus tidak menarik bagi tikus;
  • terima kasih untuk memberi makan dalam bentuk cecair, ketinggian penebat dapat dibuat;
  • kaedah yang agak murah untuk melindungi siling.

keburukan

  • penyerapan air yang tinggi (18-20% berat);
  • penamat tambahan diperlukan untuk melindungi siling dari kelembapan;
  • apabila dihancurkan, ia melepaskan formaldehid dan urea;
  • pengecutan dan mikrokrok mungkin berlaku setelah pemejalan.

Buih busa polietilena

Penilaian: 4.5

MAKANAN POLYETHYLENE YANG DITETAPKAN

Busa polietilena berpakaian foil menduduki tempat kelima dalam ranking. Seperti namanya, ia mengandungi polietilena berbuih yang dilaminasi dengan aluminium foil. Tetapi skrin hanya ada di satu sisi di sini. Bahan untuk penebat siling dihasilkan dalam gulungan dan boleh: tidak dijahit, dijahit secara kimia dan dijahit secara fizikal. Pengilang produk yang paling terkenal adalah jenama Izolon, yang namanya telah menjadi nama isi rumah dan kini merujuk kepada bahan tersebut. Pembeli dalam ulasan seperti busa polietilena yang dilapisi dengan kerajang boleh diperbaiki dengan cara yang berbeza: dengan stapler, skru mengetuk sendiri, gam. Oleh kerana skrin, panas hingga 95% dipantulkan dari siling dan kembali ke bilik. Penebat bunyi yang baik dengan keratan rentas kecil 5-8 mm. Ketumpatannya berbeza dari 20 hingga 200 kg / m³.

Kami memasukkan bahan penebat dalam penilaian, kerana sangat sesuai untuk pemasangan siling di kawasan basah (dapur, sauna, bilik mandi). Kerajang bukan sahaja memantulkan haba, tetapi juga menahan penembusan air. Terdapat jenis isolon dengan filem PET, yang meningkatkan jangka hayat penebat dan mencegah kakisan skrin.

Kelebihan

  • mesra alam;
  • kesan reflektif;
  • penebat bunyi yang baik;
  • pengangkutan yang selesa dalam gulungan.

keburukan

  • berlaku hanya pada bahagian kecil 5-8 mm;
  • di kawasan sejuk, anda perlu menggunakannya bersama dengan penebat lain;
  • kekonduksian terma 0.051 W / mK.

Styrofoam

Penilaian: 4.4

STYROFOAM

Di tempat keenam dalam ranking adalah bahan yang diketahui oleh semua orang sejak kecil – polistirena. Untuk pembuatan, polimer yang dikenakan berbuih digunakan. Ini membentuk sel besar dengan dinding nipis. Sebilangan besar penebatnya adalah gas, jadi plat busa ringan – ia boleh dipasang di siling baik dari dalam bilik dan dari loteng. Untuk pemasangan, sealant bangunan digunakan (busa dalam tin). Blok dihasilkan dengan ketebalan 10 hingga 100 mm, yang sesuai untuk memilih ketinggian penebat dan tahap penebat. Tetapi ketika memotong dengan pisau, piringnya hancur, yang menunda proses peletakan. Selain itu, sendi mesti diisi dengan busa, jika tidak, 'jambatan sejuk' akan terbentuk di sana.

Pakar menambahkan bahan tersebut ke peringkat kerana harga yang paling berpatutan dalam kategori. Dengan bantuan polistirena, penebat siling tidak memerlukan banyak dana dari anggaran keluarga. Oleh kerana dinding nipis di antara sel, proses pemindahan haba perlahan. Master dalam ulasan menyukai produk kerana ketiadaan habuk semasa pemasangan, seperti halnya bulu mineral.

Kelebihan

  • harga berpatutan;
  • melepasi wap;
  • tidak ada pengecutan;
  • tidak membuat beban pada struktur siling;
  • pelbagai ketebalan (10-100 mm).

keburukan

  • untuk pemasangan ke siling dari sisi bilik, busa pelekap diperlukan;
  • mengeluarkan asap beracun ketika terbakar;
  • semasa pemasangan, masa terbuang untuk menutup 'jambatan sejuk';
  • pemotongan tepat mengikut ukuran diperlukan;
  • sudut runtuh.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen