6 antihistamin moden untuk kanak-kanak berumur satu tahun

Bermakna dan persiapan

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Doktor, dan lebih-lebih lagi, ibu bapa, harus selalu memberi perhatian khusus kepada ubat-ubatan yang diresepkan kepada anak kecil. Anak-anak tidak boleh mengeluh tentang berlakunya kesan sampingan, dan jika ibu bapa mereka tidak melihatnya dengan mata mereka sendiri, ada kemungkinan menggunakan preskripsi yang salah, atau secara umum, dengan 'ubat-ubatan sendiri', untuk memburukkan keadaan bayi dengan ketara.

Pada tahun pertama kehidupan, orang kecil mempelajari dunia baru, dan, antara lain, menemui sejumlah besar alergen yang berbeza. Ini adalah makanan pelengkap yang diperkenalkan setelah beberapa bulan hidup, ini adalah pelbagai alergen isi rumah, seperti habuk rumah, detergen, kain, dan juga gigitan serangga pada musim panas. Oleh itu, banyak ibu bapa betul-betul prihatin dengan soalan: apa antiallergik dan antihistamin yang dapat diberikan dengan selamat kepada anak kecil?

Terdapat sedikit ubat seperti itu. Sebagai tambahan kepada kenyataan bahawa secara umum, terdapat lebih sedikit ubat dalam pediatrik daripada orang dewasa, terdapat sekatan fizikal asas untuk penggunaan ubat ini atau ubat itu, dan juga ubat komersial. Mari kita jelaskan jenis sekatan ini.

Tentang sekatan yang berbeza dalam pediatrik

Batasan fizikal termasuk kemustahilan mengambil ubat tertentu oleh bayi dalam bentuk pil, kerana mereka tidak dapat menelannya dan boleh tersedak. Dalam kes ini, pengeluar kadang-kadang menghasilkan bentuk ubat khas untuk kanak-kanak, biasanya dalam bentuk cecair, dalam bentuk titisan atau dalam bentuk sirap. Jadi, secara bertahap, ubat Fenistil yang popular dihasilkan, yang juga masih ada dalam bentuk tempatan dalam bentuk gel. Dalam bentuk titisan untuk bayi, salah satu persediaan cetirizine dihasilkan, misalnya Zodak, yang juga digunakan secara aktif oleh ahli alahan pediatrik-imunologi dan pakar pediatrik dalam praktik klinikal mereka.

Kadang-kadang timbul situasi bahawa satu bentuk dos ubat yang sama ditunjukkan untuk digunakan pada bayi, dan yang lain tidak. Contohnya adalah ubat lama Diphenhydramine, atau diphenhydramine, yang boleh digunakan dalam ampul untuk pemberian intramuskular dan intravena pada kanak-kanak pada tahun pertama kehidupan, dan dalam tablet, pengambilan awalnya dibenarkan kemudian, dan bukan hanya kerana sukar ditelan.

Nampaknya anda dapat mencari jalan keluar yang mudah: menghancurkan pil, mencairkannya ke dalam air dan minum bayi. Walau bagaimanapun, semuanya tidak begitu mudah di sini. Oleh kerana pengeluar telah mengumumkan terlebih dahulu bahawa tablet tersebut tidak dimaksudkan untuk bayi, oleh itu, dos dalam tablet mungkin hanya sesuai untuk orang dewasa, dan untuk kanak-kanak mungkin terlalu besar. Oleh itu, tablet harus dibahagikan kepada beberapa bahagian, yang boleh menyebabkan kesalahan dan overdosis. Untuk Diphenhydramine yang sama kita membaca: 'Apabila diambil secara oral, dos tunggal untuk kanak-kanak di bawah umur 1 tahun – 2-5 mg; dari 2 hingga 5 tahun – 5-15 mg '. Semua ini baik, tetapi satu tablet Diphenhydramine yang kecil dan rapuh mengandungi 0,05 g, iaitu 50 mg. Ternyata bayi berusia satu tahun mesti berjaya memisahkan tidak lebih dari 1/10 tablet, jika tidak, berlebihan mungkin berlaku. Sebaliknya, rasa Diphenhydramine tidak menyenangkan, pahit, dan anak itu hanya akan menolak untuk minum apa yang orang tuanya lakukan kepadanya.

Oleh itu, seseorang harus meninggalkan eksperimen yang tidak bertanggungjawab yang boleh memberi kesan negatif terhadap kesihatan anak, dan dengan tegas mengikuti arahan, dengan menggunakan dos khas kanak-kanak.

Apakah maksud sekatan komersial? Ini adalah keadaan yang biasa berlaku apabila ubat laris di kalangan orang dewasa, dan strategi promosi di pasaran tidak menunjukkan pengembangan ke arah ini. Syarikat itu tidak akan melakukan ujian klinikal mahal mengenai kesan ubat tersebut pada kanak-kanak dan wanita hamil. Mengapa membazirkan wang ketika produk sudah laris? Dalam kes ini, arahan biasanya menunjukkan bahawa 'ubat itu dikontraindikasikan pada kanak-kanak (contohnya, di bawah umur 12 tahun), wanita hamil dan menyusui. Kadang-kadang dikaitkan lagi bahawa 'tidak ada kajian yang relevan telah dilakukan', atau 'sedikit data telah terkumpul' Sekali lagi, dalam hal ini, seseorang harus dengan tegas mengikuti arahan rasmi dan tidak mengambil risiko.

Mengenai petunjuk untuk digunakan

Bilakah antihistamin paling kerap digunakan pada kanak-kanak? Sekiranya terdapat gejala alergi yang terkenal, seperti urtikaria, dermatosis gatal, berair, rhinorrhea berair, kesesakan hidung seperti rhinitis alergi, konjungtivitis, bronkospasme, mengi dan batuk pada waktu malam. Walau bagaimanapun, peraturan tetap berlaku bahawa antihistamin harus diresepkan oleh pakar pediatrik tempatan atau ahli alergi pediatrik, kerana banyak penyakit dapat menyembunyikan di balik topeng alergi biasa, dan mereka perlu dirawat dengan kaedah dan ubat lain.

Harus diingat bahawa tanpa pengecualian, semua antihistamin adalah terapi patogenetik, iaitu kaedah rawatan yang mematahkan proses patologi tertentu, dan sebagai akibatnya, sama ada mengurangkan keparahan gejala atau menghilangkannya sepenuhnya. Tetapi hakikat bahawa bayi menjadi lebih selesa untuk hidup, kerana gatal-gatal itu hilang, tidak bermaksud dia telah sembuh. Contohnya, pendedahan kepada alergen seperti makanan ikan kering, yang merangkumi copepod kecil, daphnia, sangat berbahaya bagi kesihatan, alergen yang kuat, dan boleh mengakibatkan perkembangan asma bronkial.

Tetapi jika seorang kanak-kanak diberi antihistamin moden secara berterusan, untuk waktu yang lama, dan hanya (dan berjaya!) Untuk menangani aduan, maka dia mungkin tidak mengalami gejala seperti batuk yang menggonggong, bronkospasme, gatal-gatal, urtikaria. Ini dapat melemahkan kewaspadaan ibu bapa, tetapi semuanya sama, kerana penghapusan alergen belum dilakukan, risiko terkena asma bronkial sangat tinggi. Itulah sebabnya hanya seorang doktor yang harus menetapkan antihistamin, dan mereka harus digunakan dalam kursus yang sangat pendek, dengan pengecualian yang jarang berlaku, misalnya, apabila terdapat diagnosis dermatitis atopik, dan gangguan serius yang lain.

Namun, jika kita membincangkan penggunaan antihistamin jangka panjang, dari 1 minggu atau lebih, tentu saja kelebihannya harus diberikan kepada ubat generasi kedua. Pertama, ini adalah kemudahan dos tunggal, dan kedua, ketiadaan kesan penenang. Walau bagaimanapun, semua ubat generasi ke-2 berpotensi menyebabkan kesan sampingan, mempengaruhi sistem kardiovaskular, dan oleh itu, dalam apa jua keadaan, kursus harus sesingkat mungkin.

Tetapi jika kita bercakap mengenai serangan alergi akut, misalnya, urtikaria yang sama, edema Quincke, maka bayi dari satu tahun ke atas perlu mengambil ubat generasi pertama. Sekiranya doktor ambulans datang, mereka boleh disuntik secara intramuskular. Ini adalah Diphenhydramine, dan Suprastin yang sama, mereka menghentikan manifestasi tindak balas alahan, kecuali yang paling teruk, iaitu kejutan anaphylactic, apabila hormon kortikosteroid sudah diperlukan, dan terapi ini cukup mencukupi.

Sebelum menyenaraikan ubat antihistamin ubat yang agak kecil untuk kanak-kanak berusia lebih dari satu tahun, harus dikatakan bahawa kajian semula ubat ini tidak akan termasuk ubat-ubatan dari kumpulan hormon kortikosteroid. Ia hanya akan membincangkan penyekat reseptor histamin, yang lebih selamat.

Terapi ubat

Sebelum memulakan kajian semula ubat-ubatan, kita ingat bahawa pertama kali nama bukan hak milik antarabangsa, iaitu, INN, diberikan. Kemudian – ubat pertama dalam kurungan biasanya yang paling mahal, yang asli, yang pertama kali diperkenalkan di pasaran, dan yang sama kualiti dengan semua salinan komersial atau generik lain. Mereka juga disenaraikan dalam tanda kurung selepas ubat asli pertama. Berikut adalah julat harga farmasi, dengan jenama pemula menjadi yang paling mahal. Kami tidak akan menjimatkan kanak-kanak.

Senarai ini bukan iklan atau anti-iklan mana-mana ubat atau pengilang, dan ditentukan secara eksklusif oleh pedoman klinikal dan nasional yang ada untuk penggunaan antihistamin dalam pediatrik. Julat harga untuk dos tertentu ditunjukkan untuk Januari 2020, dan relevan untuk farmasi dari semua bentuk pemilikan di wilayah Persekutuan Rusia.

Antihistamin untuk kanak-kanak berumur satu tahun

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Kaedah moden generasi kedua, atau 'ketiga' 1 Ketotifen (Zaditen, Ketotifen Sopharma) 55 RUB
2 Cetirizine (Zyrtec Zodak-tetes, Parlazin) 112 RUB
3 Desloratadin (Erius, Blogir-3, Lordestin) RUB 565
4 Fenistil (dimetindene) 357 r
Antihistamin generasi pertama 1 Clemastine (Tavegil) 139 RUB
2 Diphenhydramine RUB 11

Kaedah moden generasi kedua, atau 'ketiga'

Agar tidak kembali ke topik ini lagi, katakan beberapa perkataan mengenai antihistamin generasi ketiga, dan lebih-lebih lagi, hipotesis generasi keempat. Sebenarnya, walaupun hanya ada 2 generasi di dunia, dan generasi ketiga akan dibuat secara rasmi hanya apabila antihistamin pertama muncul, bebas daripada kesan berbahaya pada sistem kardiovaskular dan hati.

Sudah tentu, jika anda menggunakan kaedah generasi kedua secara munasabah, menurut petunjuk, dalam dos terapi, dan dalam kursus sesingkat mungkin, mengetahui terlebih dahulu mengenai risiko yang berkaitan dengan satu atau lain patologi hati atau sistem kardiovaskular pada pesakit dan pemantauan tertentu, maka rawatan ini dapat dipertimbangkan cukup selamat: dia yang diperingatkan adalah bersenjata. Tetapi jika anda membaca di Internet mengenai ubat-ubatan dari kumpulan antihistamin generasi keempat, atau lebih-lebih lagi, maka jangan memuji diri sendiri: belum ada ubat seperti itu. Sekiranya anda melihat beberapa lusin laman web serupa, anda akan melihat bahawa ubat-ubatan ini kekal sebagai sumber perubatan profesional sebagai agen generasi kedua, dan memindahkannya ke peringkat yang lebih tinggi tidak lebih daripada tipu muslihat iklan sederhana.

Dan sekarang kita beralih langsung kepada ubat-ubatan ini, dan yang pertama adalah penstabilan membran, yang disebut Ketotifen. Ubat asalnya adalah Zaditen, tetapi pada masa ini sangat sukar untuk mencarinya di wilayah Persekutuan Rusia.

Ketotifen (Zaditen, Ketotifen Sopharma)

Peringkat populariti: 4.9

Ketotifen (Zaditen, Ketotifen Sopharma)

Tetapi ada generik berkualiti tinggi, yang dihasilkan di Bulgaria oleh Sopharma. Ini adalah sirap yang murah, dari 70 hingga 160 rubel, untuk sebotol 100 ml. Ia ditunjukkan untuk kemasukan ke bayi, bermula dari usia enam bulan. Ia ditoleransi dengan baik, dan Ketotifen sendiri sedikit terpisah dari agen anti-alergi generasi kedua, kerana kesan penstabilan membran yang ketara, ini adalah tindakan keduanya, selain antihistamin. Ia juga berfungsi dengan menekan aktiviti eosinofil yang berlebihan dan mencegah penghijrahan mereka ke tempat keradangan. Ketotifen, selain asma bronkial dan bronkospasme, baik dalam keadaan dengan urtikaria akut dan kronik, dermatitis atopik. Ia mesti digunakan bersama makanan, dengan dos Ketotifen 0,0125 mg setiap 1 kg berat badan bayi dua kali sehari. Dos yang diperlukan dapat diukur dengan mudah menggunakan dispenser khas.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Ketotifen boleh dianggap sebagai pencegahan penyempitan bronkus yang berkesan, dan ini penting dalam rawatan asma bronkial. Ia mengurangkan keperluan kanak-kanak dalam dos glukokortikosteroid dan bronkodilator – bronkodilator. Kekurangan ketotifen boleh dianggap sebagai perkembangan kesan yang agak lama. Manfaat maksimum dari mengambil ketotifen hanya berlaku setelah sebulan, jadi ubat ini adalah pengecualian dari peraturan, dan ia diambil untuk waktu yang agak lama. Sudah tentu, ubat ini juga mempunyai kesan sampingan. Ini boleh menjadi penenang ringan, mengantuk, peningkatan selera makan, atau mulut kering. Juga, ubat ini dikontraindikasikan pada bayi yang berusia di bawah 6 bulan, wanita hamil dan menyusui.

Terdapat satu lagi catatan penting. Sekiranya rawatan dengan Ketotifen dimulakan semasa mengambil ubat untuk asma, maka mereka tidak dapat dibatalkan secara tiba-tiba, terutama ketika berkaitan dengan hormon glukokortikosteroid. Terdapat risiko kekurangan adrenal. Overdosis Ketotifen juga mungkin terjadi, yang pada anak kecil dapat terjadi dalam bentuk sindrom kejang, penurunan tekanan darah dan mengantuk. Oleh itu, tidak boleh melebihi dos yang ditunjukkan.

Cetirizine (Zyrtec Zodak-tetes, Parlazin)

Peringkat populariti: 4.8

Cetirizine (Zyrtec Zodak-tetes, Parlazin)

Dadah berkualiti tinggi seterusnya adalah Zyrtec, tetapi analognya dihasilkan dalam tetes oleh syarikat Hungary Egis, dan ia disebut Parlazin, dan ubat itu juga dihasilkan dalam tetes yang disebut Zodak-drop. Ia boleh dipercayai terhadap reaksi alahan awal dan lewat atau lambat. Pada bronkus, pengeluaran rembesan menurun, jadi pernafasan lebih mudah, dan risiko jangkitan berkurang. Ia bertindak pada reseptor histamin, dan sebagai tambahan kepada antipruritic dipercayai bahawa ia mempunyai kesan anti-eksudatif yang ketara. Parlazin ditunjukkan dalam kes konjungtivitis alergi dan rinitis, dengan demam, dengan edema Quincke, urtikaria dan pelbagai bentuk dermatosis gatal. Ia harus digunakan untuk bayi berusia lebih dari 1 tahun, lima tetes, atau 2,5 mg 2 kali sehari, dan kanak-kanak berumur lebih dari 2 tahun – 10 tetes sekali. Kos partialzin berkisar antara 230 hingga 300 rubel. untuk satu botol 20 ml.

Kelebihan dan kekurangan

Tidak ada ketagihan terhadap ubat ini, yang bermaksud bahawa dos tidak perlu ditingkatkan jika diperlukan untuk jangka masa panjang. Namun, setelah pengalaman lama menggunakan, ternyata ubat ini masih sedikit menyebabkan rasa mengantuk pada anak, ia juga tidak boleh diresepkan kepada wanita hamil dan menyusui. Tetapi kemungkinan besar ini merupakan kontraindikasi komersial kerana kurangnya penyelidikan dan penjualan yang baik. Walau bagaimanapun, jika kanak-kanak mengalami kegagalan buah pinggang kronik, maka ubat itu mesti digunakan dengan sangat berhati-hati. Mungkin ada kesan sampingan dari pengambilan Zirtek dan Parlazin. Ini adalah mulut kering, seperti yang disebutkan di atas, muncul rasa mengantuk, jarang sakit kepala dan pening, dan sekiranya berlaku overdosis, mungkin terdapat peningkatan kesan sampingan, pengekalan kencing, sembelit dan peningkatan kerengsaan muncul.

Desloratadin (Erius, Blogir-3, Lordestin)

Peringkat populariti: 4.7

Desloratadin (Erius, Blogir-3, Lordestin)

Erius tidak diragukan lagi adalah salah satu ubat rujukan terbaik yang dihasilkan, termasuk dalam sirap, dan juga boleh digunakan pada bayi bermula dari usia 6 bulan. Erius adalah ubat yang dalam alergi pediatrik dapat membantu mengatasi pelbagai bentuk gatal, termasuk urtikaria, berjaya melawan edema alergi pada membran mukus, walaupun dengan kekejangan otot otot licin.

Penting bahawa dana tidak pernah ditetapkan untuk pencegahan, tetapi hanya untuk rawatan keadaan yang telah timbul. Sebagai contoh, ini adalah melegakan rhinorrhea akut dengan rhinitis alergi, gatal-gatal pada mata dengan bentuk konjungtivitis alergi, atau dengan gatal-gatal yang teruk, jika terdapat urtikaria. Bayi berumur 1 tahun dan lebih tua, hingga usia lima tahun, perlu diberi 2.5 ml sirap setiap hari, sekali sehari. Ubat ini diambil secara lisan, tanpa mengira pengambilan makanan, dan dibasuh dengan sedikit cecair.

Dalam bentuk sirap, Erius untuk bayi dihasilkan dalam dos 0.5 mg per 1 ml, dalam satu botol 60 ml, iaitu, jumlah dos dalam bungkusan adalah 30 mg. Sirap ini berharga dari 420 hingga 680 rubel, yang dihasilkan oleh syarikat farmasi terkenal Schering-Plough. Sirap yang sama seperti Blogir-3 dihasilkan oleh syarikat Kroasia Belupo, dan harganya sedikit lebih murah, dari 300 hingga 430 rubel. dengan kualiti Eropah.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Erius adalah ketiadaan kesan penenang, toleransi yang baik. Walaupun begitu, Erius boleh menyebabkan kesan sampingan, dan selalunya sakit kepala, mulut kering, dan keletihan meningkat. Erius tidak menemui interaksi yang kuat dan signifikan dengan ubat lain, tetapi kerana kekurangan data klinikal, masih tidak digalakkan menggunakannya pada wanita hamil dan menyusui.

Fenistil (dimetindene)

Peringkat populariti: 4.6

Fenistil (dimetindene)

Fenistil adalah ubat yang sangat popular, yang tersedia dalam bentuk gel dan dalam bentuk titisan, dan ditunjukkan untuk digunakan sejak usia dini, dan pada masa ini, ia sangat 'dipopularkan' di semua saluran televisyen, dan tidak mempunyai analog. Ia boleh digunakan walaupun oleh bayi dari usia satu bulan. Fenistil adalah ubat dari kumpulan reseptor histamin, dan boleh diterima dengan baik, kerana Fenistil secara praktikal tidak mempunyai tindakan antikolinergik yang jelas yang menyebabkan mulut kering, gangguan disurik.

Ia ditunjukkan, sebagai tambahan kepada alahan makanan, dengan demam, demam Quincke, gigitan serangga, terutama kerana ia dihasilkan dalam bentuk gel, dermatitis atopik dan cacar air. Untuk bayi, perlu menggunakan 2 tetes per 1 kg berat badan setiap hari, dan dibahagikan kepada 3 dos. Jadi, bayi seberat 9 kg sehari akan menerima 18 tetes, iaitu 6 tetes 3 kali sehari. Dihasilkan oleh Fenistil Novartis Consumer Health, Switzerland, dan sebungkus 20 ml tetes berharga 340 – 405 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Fenistil, mungkin, satu-satunya penyekat histamin yang boleh digunakan pada bayi dari usia 1 bulan, ini adalah ubat yang sangat selamat. Walau bagaimanapun, jika anda terlalu terbawa-bawa dan overdosis berlaku, mungkin ada takikardia, murid yang melebar dan mulut kering, kerana kesan antikolinergik sekiranya berlaku overdosis akan tetap ketara, dan terutama pada bayi. Kesan seperti pengekalan kencing dan demam boleh menyebabkan diagnosis palsu jangkitan virus pernafasan dan gangguan neurologi. Daripada kontraindikasi untuk mengambil Fenistil, sangat penting untuk mengambil kira asma bronkial, yang mungkin berlaku pada anak-anak. Kontraindikasi lain berlaku untuk orang dewasa, misalnya, glaukoma penutupan sudut, atau adenoma prostat, tetapi keadaan dengan asma bronkial mesti dipertimbangkan, serta kehadiran penyakit paru-paru obstruktif.

Antihistamin generasi pertama

Seperti yang disebutkan di atas, ubat generasi pertama baik untuk kursus yang sangat pendek, untuk melegakan keadaan alergi yang tiba-tiba dan agak teruk, dan salah satu ubat yang paling berkesan dari generasi ini, yang digunakan dalam pediatrik, adalah Tavegil (clemastine). Mari kita perhatikan lebih dekat. Juga, kita tidak akan mengabaikan Diphenhydramine, yang disebutkan di atas, dan seperti ubat lain dari generasi ini, mereka belum dapat digunakan untuk bayi berusia satu tahun. Jadi, tablet Diazolin ditunjukkan untuk kemasukan hanya dari usia lima tahun, dan pil Diazolin boleh diambil dari usia 7 tahun. Ubat anti-alergi Fenkarol sangat baik, tetapi walaupun sangat disukai oleh ahli alahan kanak-kanak terhadap ubat ini, ubat ini tidak boleh diminum pada kanak-kanak di bawah usia tiga tahun, tetapi setelah 3 tahun, silakan. Dan walaupun ia tidak menembusi penghalang darah-otak, tidak menyebabkan rasa mengantuk, ia tetap lebih baik bagi ibu bapa bayi yang baru berusia satu tahun untuk tidak mengambilnya.

Clemastine (Tavegil)

Peringkat populariti: 4.9

Clemastine (Tavegil)

Ia adalah antihistamin generasi pertama yang paling berkesan dan digunakan secara meluas untuk digunakan pada kanak-kanak. Ia mempunyai kesan jangka panjang, kesan sedatif tidak dinyatakan kerana fakta bahawa ubat tersebut tidak menembusi penghalang darah-otak. Tavegil juga mengurangkan kebolehtelapan vaskular, menyebabkan keadaan ringan, yang kadang-kadang ditunjukkan ketika anak gelisah, berkaitan dengan gatal-gatal, tetapi tidak mempunyai kesan hipnosis.

Tavegil dihasilkan oleh sebilangan besar syarikat asing, ketika ini di Persekutuan Rusia anda boleh membeli ubat yang dibuat di Itali, dengan 20 tablet yang akan anda bayar dari 190 hingga 220 rubel. Petunjuk penggunaan Tavegil adalah sama, mulai dari dermatitis kontak, urtikaria, rhinitis alergi dan konjungtivitis, dan berakhir dengan gigitan serangga dan eksim.

Kanak-kanak hanya perlu memberi Tavegil dalam bentuk sirap, pada usia 1 hingga enam tahun – satu sudu teh sirap, sekali atau dua kali sehari pada dos 0.67 mg. Sudu disertakan. Tavegil juga dihasilkan oleh syarikat farmasi Nycomed, Sandoz, Takeda, dan syarikat Hungary Egis. Sebilangan besar pengeluar asing terbaik menunjukkan bahawa ini adalah ubat yang benar-benar baik dan berkualiti tinggi, dan lebih menarik lagi bahawa ia tidak mempunyai generik sama sekali, termasuk ubat buatan Rusia.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Tavegil disebutkan di atas. Ia digunakan dengan jayanya dalam latihan pediatrik, tetapi dikontraindikasikan sebelum usia satu tahun, dan juga tidak dapat diresepkan kepada bayi yang disyaki menderita asma bronkial. Kanak-kanak berumur 1 tahun ditunjukkan penerimaan hanya dalam bentuk sirap. Walau bagaimanapun, mungkin terdapat kesan sampingan seperti penenang, pening, dan kelesuan yang berlebihan. Kanak-kanak sering mempunyai kesan sampingan yang berlawanan, yang menimbulkan kesan merangsang. Ini adalah kerengsaan dan kegelisahan, kegelisahan dan manifestasi insomnia, dalam kes yang jarang berlaku – keadaan kejang. Terdapat juga overdosis, yang biasanya ditunjukkan oleh mulut kering, murid yang melebar, dan kemerahan pada bahagian atas badan.

Diphenhydramine

Peringkat populariti: 4.8

Diphenhydramine

Apa kebaikan yang anda boleh katakan mengenai Diphenhydramine? Pertama sekali, ia tersebar luas di mana-mana, di kedai ubat desa yang paling sedap ia ada, tetapi, bagaimanapun, ia hanya akan dijual kepada anda dengan resep, walaupun semuanya murah. Kos diphenhydramine termurah dari 2 rubel. 50 kopecks untuk 10 tablet! Sebagai antihistamin, sangat baik, terutama jika perlu untuk menimbulkan kesan hipnotik atau penenang. Walau bagaimanapun, 'kekasaran' kerja yang sama pada masa yang sama adalah kesan sampingannya, kerana ia menembusi struktur sistem saraf pusat dengan baik melalui penghalang darah-otak. Kesan sampingan ditunjukkan oleh rasa mengantuk yang teruk, dan dengan penggunaan yang berpanjangan – kulit kering, perkembangan sembelit, penampilan takikardia.

Bagaimana Diphenhydramine diresepkan untuk kanak-kanak? Dikatakan di atas bahawa dos tunggal untuk kanak-kanak di bawah umur 1 tahun adalah dari 2 hingga 5 mg, dan dari 2 hingga 5 tahun, dos boleh dari 5 hingga 15 miligram. Walau bagaimanapun, tidak ada tablet yang dijual yang mengandungi dos 5 mg, dan hanya 0,05 g tablet dihasilkan, 10 kali lebih banyak daripada yang diperlukan. Ya, jika mereka mengeluarkan bentuk kanak-kanak, maka itu bukan pil, tetapi tetes, atau sirap. Oleh itu, tetap disarankan bagi ibu bapa untuk tidak menggunakan Diphenhydramine pada anak-anak tahun pertama kehidupan dan lebih tua.

Bagaimanapun, ibu bapa sendiri tidak akan dapat memilih dos dengan betul dan memberikannya kepada anak, jadi di sini kita hanya membincangkan mengenai doktor ambulans, yang akan memberikan Diphenhydramine kepada bayi, jika perlu, dalam bentuk suntikan. Ibu bapa lebih baik tidak main-main dengannya.

Perkara yang sama boleh dikatakan mengenai ubat yang popular seperti Suprastin. Ia digunakan secara aktif untuk semua keadaan alahan pada kanak-kanak dari 1 tahun ke atas, tetapi hanya dalam bentuk suntikan intramuskular, tidak ada sirap atau penyelesaian untuk penggunaan dalaman. Dan ubat dalam ampul diberikan hanya oleh doktor, atau paramedik ambulans, atau di institusi perubatan semasa dimasukkan ke hospital, atau di hospital sehari.

Sebilangan kecil ubat inilah yang membatasi pelbagai antihistamin yang ditunjukkan kepada kanak-kanak berumur 1 tahun dan hingga 3-4 tahun.

Peringkat populariti berdasarkan analisis data permintaan dari perkhidmatan wordstat.yandex.ru.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen