5 stesen total terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Semasa membuat medan untuk membuat peta topografi, anda tidak dapat melakukannya tanpa stesen total. Peranti geodetik juga digunakan untuk mengukur sudut menegak dan mendatar, menentukan koordinat, mengira ketinggian titik, meletakkan koordinat di medan, membina titik reka bentuk langsung dan terbalik. Peralatan optik yang sangat khusus ini akan mempermudah dan mempercepat kerja geodetik, jadi perlu mengetahui jumlah stesen mana yang terbaik dan bagaimana memilihnya untuk tugas tertentu. Bahan yang dikumpulkan oleh pakar kami akan membantu dengan ini. Di sini anda akan mendapat nasihat dan ulasan pelanggan yang membina yang akan menyempitkan carian anda.

Cadangan pemilihan

Orang yang sudah memahami ciri-cirinya memilih untuk membeli stesen keseluruhan. Ini adalah pakar dalam geodesi gunaan, pekerja untuk tinjauan, kadaster atau kerja ukur tanah. Tetapi kami akan mengingatkan anda parameter utama pilihan, jika sukar untuk menavigasi pelbagai kemampuan peranti:

  1. Julat pengukuran dengan dan tanpa reflektor. Semakin besar objek masa depan yang sedang dalam pembinaan atau semakin luas kawasan untuk penyelidikan, semakin jauh perangkat “dilihat”. Jarak pengukuran tanpa reflektor berbeza dari 500 hingga 1000 m. Dengan reflektor, penunjuk ini meningkat menjadi 3000-10000 m. Tetapi tidak mustahil untuk memasang elemen reflektif (halangan mekanikal dalam perjalanan), jadi anda harus memberi tumpuan kepada nilai pertama.
  2. Ketepatan kelas dan sudut. Jumlah bacaan stesen dicatatkan dalam detik arka (“). Bergantung pada kelas ketepatan, ada model dengan ciri dari 5 hingga 20”. Semakin tinggi bilangannya, semakin tepat data yang dapat diberikan oleh peranti. Julat ukuran sudut juga bergantung pada ini. Kesalahan untuk setiap km jaraknya adalah 1.5-3 mm atau lebih, yang harus diperhitungkan untuk objek yang dikenakan syarat keparahan yang meningkat.
  3. Berat. Jisim alat geodetik bervariasi dari 2.5 hingga 7 kg, yang mempengaruhi kemudahan bekerja dengan pergerakan yang kerap pada objek.
  4. Antara muka. Diagonal skrin 3-5 inci mempengaruhi kebolehbacaan. Port USB dan mikro USB untuk memindahkan format CSV, GSI, LandXML, DXF, ASCII memudahkan pertukaran data dengan peranti lain.
  5. Pemakanan. Semua stesen dikuasakan oleh bateri. Masa autonomi 10-30 jam bergantung pada kapasitinya.
  6. Fungsi. Kehadiran ciri tambahan meningkatkan kemudahan bekerja dengan peranti. Bluetooth membolehkan anda memindahkan data secara wayarles ke komputer anda. Memori terbina dalam dengan kapasiti besar memudahkan menyimpan pakej data. Penurunan laser akan membantu anda meletakkan unit di tempatnya dengan tepat.
  7. Peralatan. Tripod akan membolehkan anda segera menggunakan jumlah stesen di tempat kerja. Kes ini akan memudahkan penyimpanan dan pengangkutan peranti mahal anda. Reflektor akan membantu anda bekerja di kawasan yang luas. Tribrach berfungsi sebagai sisipan perantara antara tripod dan stesen total dan direka untuk putaran dan pemilihan arah yang mudah.

Penilaian jumlah stesen terbaik

Dan sekarang mari kita lihat jumlah stesen terbaik, yang mana pakar bercakap positif dalam ulasan, dan ciri-ciri yang disukai oleh pakar.

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Tinjau jumlah stesen terbaik 1 Leica TS09 RUS R1000 5quot RUB 1,037,211
2 Leica TS09plus R500 (5 “) RUB 457 149
3 Sokkia FX-105 RUB 572,115
4 Nikon XS 5 “LP RUB 472 853
5 Fokus Spectra 2 (5 “) (SUMM-2005) RUB 218,773

Leica TS09 RUS R1000 5quot

Penilaian: 5.0

Leica TS09 RUS R1000 5quot

Di tempat pertama adalah stesen total TS09 dengan jarak pengukuran tanpa reflektor hingga 1000 m. Peranti geodetik dilengkapi dengan skrin sentuh 5-inci yang dipanaskan. Panas juga diberikan kepada kunci tambahan, jadi anda boleh mengoperasikan peranti di luar pada suhu -20 darjah. Kandang IP66 melindungi elektronik daripada hujan. Tacheometer mampu menerangi retikel pada lima tahap. Pengguna dalam ulasan menyukai memori peralatan yang besar, yang dapat memuat 60,000 ukuran dan 100,000 mata. Set ini dilengkapi dengan dua bateri, jadi anda boleh bekerja seharian. Ketepatan pengukuran tanpa reflektor adalah ± 2 mm.

Kami mendapati tacheometer adalah yang terbaik dari segi jarak dengan reflektor. Dengan bantuan tiang dan plat aktif tetap, peralatan dapat mengukur jarak hingga 10 km, yang menjadikan produk sesuai untuk objek yang sangat besar dan tinjauan topografi. Terdapat juga sambungan tanpa wayar melalui Bluetooth, jadi komunikasi dengan PC dan peranti lain dipermudah dan tidak memerlukan kabel.

Kelebihan

  • Skrin sentuh lampu latar 5 inci;
  • terdapat penurunan laser;
  • rakaman dalam lima format biasa;
  • sistem anti kecurian.

keburukan

  • berharga lebih dari 1 juta rubel;
  • Tiang tripod dan reflektor tidak termasuk.

Leica TS09plus R500 (5 “)

Penilaian: 4.9

Leica TS09plus R500 (5

Di tempat kedua adalah produk dari jenama yang sama, hanya dengan jarak 500 m. Sekiranya menggunakan reflektor aktif, jarak pengukuran hingga 3500 m dapat dilakukan dengan kesalahan ± 1.5 mm. Model ini mempunyai mod penjejakan untuk bacaan berterusan, di mana ketepatannya menyimpang hanya 3.0 mm ke atas atau ke bawah. Ciri ini membantu meningkatkan produktiviti dan mengurangkan masa pemulihan dengan ketara. Dalam ulasan, pembeli memuji stesen ini kerana skrin sentuh Q-VGA berwarna dan kawalan ikon intuitif. Paparan dipanaskan untuk bekerja dalam cuaca sejuk. Secara pilihan, adalah mungkin untuk menyambungkan papan kekunci tambahan, yang memperluaskan kebolehgunaan peralatan geodetik.

Kami meletakkan produk ini sebagai yang terbaik untuk suite FlexField Plus yang paling lengkap, sesuai untuk pelbagai aplikasi. Peranti sudah mempunyai semua yang anda perlukan untuk pengukuran tidak langsung, geometri koordinat, mengira isipadu 3D, mengira jalan dalam 2D, menetapkan data, memindahkan ketinggian, membuat pangkalan dan satah rujukan.

Kelebihan

  • pemegang yang selesa untuk pengangkutan;
  • skrin warna sentuh;
  • satu set aplikasi yang lengkap;
  • jarak 3500 m ke reflektor.

keburukan

  • tiada penembakan robot;
  • harga tinggi;
  • kalah sekiranya berlaku kes perlindungan kepada pemimpin kajian (IP55 berbanding IP66);
  • tidak tahu membuat gambar.

Sokkia FX-105

Penilaian: 4.8

Sokkia FX-105

Selanjutnya dalam tinjauan adalah stesen total kejuruteraan dari jenama Jepun Sokkia. Model ini mampu mengukur jarak hingga 500 m tanpa reflektor dan 4000 m dengan peranti tindak balas aktif. Produk dihantar dalam casing tahan lama dengan tribrach, power adapter dan dua bateri. Kerja mereka akan berlangsung selama 40 jam. Di dalamnya terdapat program yang sudah terpasang untuk bekerja dengan proyek (menghapus, membuat dan menyiapkan), mengira koordinat, merancang rute, mengukur volume. Pelanggan memuji produk dalam ulasan kerana tidak sensitif terhadap halangan. Tacheometer melakukan pengukuran melalui jaring jala, dedaunan atau dahan, tanpa penyimpangan dari norma. Pemilik juga menyukai penglihatan laser sepaksi, yang membantu mengarahkan peranti ke lokasi yang diinginkan dengan tepat.

Menurut editor majalah, tacheometer ini adalah yang terbaik memandangkan sistem operasi Windows CE 6.0, sementara pesaing yang dijelaskan di atas mempunyai CE 5.0. Ini akan memastikan semua kemas kini lebih lama dan lebih baik berinteraksi dengan program “segar” di PC anda.

Kelebihan

  • tidak sensitif terhadap halangan;
  • menukar mod mudah dengan menekan satu butang;
  • pereka laser sepaksi;
  • butang Mula terletak dengan senang.

keburukan

  • sedikit kehilangan dua model yang dijelaskan di atas dalam ketepatan dalam mod tanpa reflektor (± 3 mm berbanding ± 2);
  • modul Bluetooth terbina dalam dan tidak dibekalkan dalam kit;
  • jarak penglihatan laser hanya 150 m.

Nikon XS 5 “LP

Penilaian: 4.7

Nikon XS 5

Jenama yang terkenal di kalangan peralatan fotografi “Nikon” menghasilkan tacheometernya untuk kerja geodetik dan tinjauan tanah dengan ketepatan sudut 5 “. Tanpa reflektor, daya optik peranti mencukupi untuk jarak 800 m. Medan pandangan di sini ialah 1º25, dan panjang fokus minimum adalah 1.5 m. Set ini merangkumi dua bateri, yang masing-masing akan bertahan selama 10 jam. Pengguna dalam ulasan seperti itu boleh diganti dengan dua sentuhan di sini, dan ini penting ketika pengukuran kritikal sedang dibuat dan mesej bateri rendah ditampilkan. terdapat penyambung USB pada PC, dan memori dalaman mempunyai simpanan 50,000 mata.

Kami telah memasukkan jumlah stesen dalam senarai yang terbaik kerana kehadiran dua skrin sentuh. Monitor terletak di setiap sisi dan membuat pemantauan operasi peranti lebih mudah. Setiap panel kawalan dilindungi PIN untuk mengelakkan kekeliruan atau akses tanpa izin.

Kelebihan

  • dengan tribrach termasuk;
  • butang lampu latar untuk bekerja dalam gelap;
  • sistem autofokus disediakan;
  • panel dilindungi oleh kod;
  • penggantian bateri cepat.

keburukan

  • ralat ketepatan ± 3 mm;
  • bateri mengambil masa 6 jam untuk dicas;
  • panjang fokus minimum ialah 1.5 m, walaupun yang lain mempunyai 0.3 m.

Fokus Spectra 2 (5 “) (SUMM-2005)

Penilaian: 4.6

Fokus Spectra 2 (5

Kajian ini diselesaikan oleh stesen total dari syarikat Jepun Spectra. Ini adalah peranti geodetik dengan pemfokusan optik dan jarak 500 m tanpa reflektor. Dengan pelapis yang aktif, peranti ini sesuai untuk tinjauan tanah pada jarak hingga 3 km. Ketepatan sudut adalah 5 saat arka dengan ketepatan 3 mm per kilometer. Reka bentuk menggunakan sambungan pengembangan dua paksi. Melalui lensa, anda dapat memperbesar gambar hingga 30 kali untuk mengarahkan sasaran dengan lebih tepat. Pengilang dengan berhati-hati menonjolkan jaring benang. Jarak fokus minimum ialah 1.5 m.

Pengguna dalam ulasan menyukai jangka hayat bateri, yang mencapai 31 jam. Bagi pesaing lain dalam ulasan, angka ini tidak melebihi 20 jam pada satu bateri. Set ini dilengkapi dengan dua bateri, sehingga waktu operasi meningkat menjadi 62 jam, yang mana tacheometer diakui sebagai yang terbaik. Kelebihan lain ialah berat yang paling ringan – 2.8 kg sudah mempunyai bekalan kuasa.

Kelebihan

  • slot memori dan kad CD terbina dalam;
  • boleh digunakan pada -20 darjah;
  • merangkumi dua bateri Li-ion;
  • ke reflektor, jaraknya ialah 3000 m.

keburukan

  • skrin tidak berwarna, tetapi monokrom;
  • ralat ± 3 mm;
  • lampu latar hanya pada skrin – kekunci kurang kelihatan dalam gelap.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen