5 perisian pengimbas terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Pengilang pengimbas dalam kebanyakan kes membekalkan produk mereka dengan satu set perisian khusus untuk benar-benar mengimbas, memproses gambar yang diterima, menyimpan dalam format yang berbeza, dan pelbagai fungsi tambahan seperti pengenalan teks. Beberapa jenis perisian pengimbas disediakan walaupun oleh sistem operasi itu sendiri. Namun, masalah dengan banyak alat perisian dari pengeluar adalah fungsi terhad, struktur tidak logik, ketidakselesaan penggunaan. Itulah sebabnya untuk penggunaan pengimbas sepenuhnya (baik untuk tujuan umum dan untuk pengkhususan sempit) masuk akal untuk memasang utiliti tambahan. Peringkat hari ini dari dikhaskan untuk lima program terbaik untuk pengimbas, yang menyelesaikan sebahagian besar tugas di mana perisian standard 'kekurangan'.

Penilaian program pengimbas terbaik

Pencalonan sebuah tempat nama program penilaian
Perisian pengimbas kompak terbaik 1 OCR CuneiForm 4.9
2 PaperScan 4.8
3 VueScan 4.8
4 Pengimbas Buta 4.6
Program pengimbas pelbagai fungsi terbaik 1 ABBYY FineReader 5.0

Perisian pengimbas kompak terbaik

Dalam koleksi ini, kita akan mempertimbangkan program utiliti miniatur yang menggunakan ruang disk minimum, menggunakan RAM yang hampir habis, dan berfungsi dengan cepat dan tepat. Setiap program yang dipertimbangkan menyelesaikan pelbagai tugas khasnya sendiri, sehingga setiap orang dapat memilih program yang sesuai untuk mereka sendiri atau memasang keempatnya sekaligus, menggunakannya secara bergantian.

OCR CuneiForm

Penilaian: 4.9

OCR CUNEIFORM.jpg

Program pertama dalam penilaian adalah pengganti yang layak untuk kompleks ABBYY FineReader yang besar, yang akan dibincangkan pada akhir tinjauan. Tidak seperti produk ABBYY yang terkenal di dunia, program ini adalah percuma. Pembangun – Cognitive Technologies, Rusia.

Walaupun ringkas dan ringan, utiliti ini mampu melakukan OCR dengan kualiti yang tinggi dan kesalahan minimum. Yang sangat mengagumkan adalah kemampuan program ini untuk biasanya melihat sejumlah besar fon dan mengekalkan struktur asal dokumen semasa pemprosesan. Oleh kerana tidak ada segala-galanya yang berlebihan, penukaran dari format grafik ke teks berlaku pada kelajuan tinggi.

Program ini membolehkan anda memindahkan bahan yang diimbas dan diproses dengan mudah ke aplikasi lain, seperti pemprosesan kata. Di samping itu, CuneiForm mempunyai pemeriksa ejaan tersendiri dengan kamus besar.

Fungsi yang berasingan bertanggungjawab untuk membawa dokumen yang diimbas ke bentuk yang paling diterima untuk penyuntingan selanjutnya, pengoptimuman dilakukan secara automatik. Ini dilaksanakan dengan baik pada versi ke-12 yang lalu, di mana para pembangun berjaya melaksanakan pengecaman kandungan adaptif sepenuhnya.

Fungsi program ini membolehkan anda memproses sumber asli dalam mod halaman dan secara berkumpulan. Anda boleh menyimpan fail yang diterima dalam pelbagai format yang popular atau jarang. Untuk kemudahan menganalisis kerja yang dilakukan, terdapat alat carian yang mudah digunakan dalam dokumen sampah. Pengguna berbahasa Rusia akan senang dengan kehadiran antara muka penuh dalam bahasa Rusia, dan tanpa “kengerian terjemahan”, kerana syarikat pembangunan, kami ingat, adalah orang Rusia.

Pada awal tahun 2019, program ini sedang giat dijalankan. Pencipta secara berkala mengeluarkan kemas kini dan versi baru, meningkatkan algoritma pengecaman kandungan dan teks.

Kelebihan

  • percuma;
  • pengecaman teks berkualiti tinggi dan pantas dengan persepsi banyak fon;
  • pemprosesan dokumen, fotokopi dan faks berkualiti tinggi dan betul dengan kualiti yang buruk;
  • pengecaman kandungan adaptif;
  • Antara muka berbahasa Rusia;
  • penambahbaikan yang berterusan.

keburukan

  • walaupun secara umum program ini cepat, mungkin ada beberapa 'brek' semasa pengecaman teks.

PaperScan

Penilaian: 4.8

PAPERSCAN.png

Salah satu bentuk penggunaan pengimbas yang paling biasa adalah bersama dengan pencetak untuk menyalin dokumen. Adalah baik jika MFP digunakan untuk ini, kerana peranti tersebut mempunyai butang perkakasan yang terpisah untuk menyalin. Sekiranya pengimbas dan pencetak adalah peranti yang berasingan, penggunaan pasangan sebagai penyalin tidak lagi senang. Program sederhana PaperScan menyelesaikan sepenuhnya masalah ini, dan kita akan membincangkannya di bahagian penilaian ini.

Utiliti ini merangkumi fungsi peranti pengimbas dan penyunting, dan dapat mengirim dokumen untuk dicetak sebaik sahaja mengimbas dan memproses yang diperlukan. Alat tambahan tersedia untuk memperluas kemampuan program pengimbas.

Satu set alat yang berasingan membolehkan anda menggunakan pengimbas yang disambungkan ke komputer lain dalam rangkaian tempatan dengan mudah dan tanpa sekatan. Untuk menyediakan alat ini, anda perlu berkongsi pengimbas pada PC yang disambungkannya.

Kit alat dalaman program ini meliputi: alat untuk mengedit gambar raster (menyesuaikan kecerahan, kontras, ketepuan, menghapus kekurangan kecil, menyaring), alat menggambar, pengenalan teks.

Terdapat dua versi program yang tersedia: shareware PaperScan dan PaperScan Free percuma. Yang terakhir, seperti yang dijangkakan, mempunyai fungsi yang terhad, yang mungkin cukup untuk menyelesaikan masalah anda. Program ini hanya berfungsi di bawah OS keluarga Windows.

Beberapa pengguna kecewa dengan kekurangan antara muka berbahasa Rusia, tetapi semua bahagian dan blok dilengkapi dengan ikon grafik yang cukup jelas, sehingga orang yang sama sekali tidak tahu bahasa Inggeris dapat memahami antara muka dengan mudah.

Kelebihan

  • 'transformasi' pengimbas yang mudah digunakan dengan pencetak menjadi mesin fotokopi;
  • antara muka intuitif yang sangat mudah dan jelas;
  • alat pemprosesan imej raster;
  • teks mengenali;
  • bekerja di rangkaian tempatan.

keburukan

  • tiada antara muka Rusia.

VueScan

Penilaian: 4.8

VUESCAN.jpg

Penarafan diteruskan oleh program khas yang akan membantu menyelesaikan masalah kelewatan peralatan yang berleluasa dengan penolakan pengeluar berikutnya daripada sokongan.

Oleh kerana keunikan teknikal, walaupun terdapat peratusan mekanik bergerak yang ketara, pengimbas masih tergolong dalam kelas peranti yang dapat beroperasi dengan lancar selama bertahun-tahun. Walau bagaimanapun, pengeluar tidak berminat dengan hemat seperti itu, dan sering berhenti melepaskan pemacu untuk sistem operasi yang dikemas kini seterusnya. Ini menyebabkan kebuntuan, apabila anda perlu menolak untuk mengemas kini sistem operasi, atau membeli pengimbas baru walaupun yang lama berfungsi sepenuhnya dan tidak berfungsi lebih lambat dan tidak lebih buruk daripada model baru. Program VueScan baru dikenali untuk 'menjadikan kawan' pengimbas lama dengan 'perkakasan' baru dan sistem operasi baru.

Peranan utama VueScan adalah bertindak sebagai pemacu generik untuk model pengimbas yang ketinggalan zaman. Program ini mempunyai sokongan terpasang untuk beratus-ratus model pengimbas dari pelbagai generasi yang tidak disokong secara rasmi – ini adalah nilai utamanya.

Dengan VueScan, anda dapat mengimbas dokumen asal dengan mudah dan menyimpan dalam format popular, atau, sebagai gantinya, menghantarnya terus ke cetak. Terdapat dua mod operasi standard yang dibina – 'Master' dan 'Detail'. Mod pertama adalah untuk pemula, ia melibatkan proses pemprosesan asal dengan langkah demi langkah untuk setiap langkah. Yang kedua adalah untuk pengguna yang lebih berpengalaman yang biasa dengan istilah khusus.

Program ini mampu mengimbas kualiti tinggi bukan sahaja dokumen kertas, tetapi juga filem fotografi. Pada masa yang sama, dengan menggunakan alat bawaan, anda dapat meningkatkan kejelasan bingkai, membetulkan warna, menghilangkan butiran, dan banyak lagi. Tetapan khas boleh disimpan dalam profil yang terpisah untuk memuat dan digunakan semula.

VueScan juga merangkumi alat OCR. Program ini dapat mengenali teks secara automatik dan segera mengubah dokumen menjadi format RTF atau PDF. Terdapat alat carian untuk teks yang diterima setelah dikenali. Sudah tentu, kebenaran pengecaman tidak dapat dibandingkan dengan sistem perisian OCR khusus, tetapi di sini anda perlu memahami bahawa ini bukan fungsi utama, tetapi fungsi tambahan.

Kelebihan

  • sokongan untuk beratus-ratus pengimbas usang;
  • keupayaan untuk mengimbas filem dengan kualiti tinggi;
  • fungsi yang luas (menjadikan program ini berguna walaupun untuk pengimbas moden);
  • mod operasi terperinci dan dipermudahkan;
  • ketersediaan versi percuma standard.

keburukan

  • bahasa antara muka – hanya bahasa Inggeris.

Pengimbas Buta

Penilaian: 4.6

BLINDSCANNER.png

Pemilihan peringkat program sederhana untuk pengimbas diselesaikan oleh utiliti kecil yang menyelesaikan sepenuhnya masalah akses pengguna pelbagai ke pengimbas di pejabat.

Di sebilangan besar organisasi, peranti pengimbasan jarang digunakan, kecuali kita membincangkan MFP, yang sering digunakan sebagai mesin fotokopi. Oleh itu, walaupun di sebuah pejabat besar mungkin hanya ada satu alat pengimbas untuk sekumpulan besar berpuluh-puluh orang. Alat perisian standard dari pengeluar jarang membolehkan anda mengatur akses umum sepenuhnya ke pengimbas, dan kemudian masuk akal untuk menggunakan toolkit BlindScanner.

Program ini terdiri daripada dua bahagian yang berfungsi. Satu dipasang di sisi pelayan (pelayan bersyarat – bermaksud komputer yang disambungkan oleh pengimbas), yang lain – di sisi pelanggan. Bahagian pelanggan mempunyai antara muka yang ringkas dan intuitif, sama seperti komputer utama yang menghubungkan pengimbas secara langsung.

Untuk mengimbas, cukup pilih peranti, tetapkan warna dan resolusi, tetapkan format output, tentukan tujuan simpan dan tekan kekunci lembut yang sesuai. Tetapan khas boleh disimpan sebagai profil dalam fail yang berasingan.

Program ini hanya berfungsi di persekitaran OS Windows, sokongan untuk sistem operasi lain tidak disediakan.

Kelebihan

  • kemudahan penggunaan;
  • antara muka yang mudah diakses dan intuitif;
  • menyimpan konfigurasi ke profil.

keburukan

  • hanya berfungsi dalam persekitaran OS Windows disokong.

Program pengimbas pelbagai fungsi terbaik

Di antara sistem perisian besar yang paling berkaitan dengan pengimbas kertas asal, yang paling dikenali adalah, bertentangan dengan beberapa pendapat, bukan Photoshop. Yang terakhir ini, walaupun paling kuat, tetapi masih merupakan penyunting foto, dan tidak mempunyai cara sendiri untuk mengimbas dan bekerja dengan kandungan. Dan program pengimbasan dan OCR yang paling serba boleh dan hebat adalah, tanpa keraguan, ABBYY FineReader. Kami akan menyimpulkan penilaian kami dan mempertimbangkannya.

ABBYY FineReader

Penilaian: 5.0

ABBYY FINEREADER.png

Sebenarnya, dari versi pertama, FineReader telah memenangkan kepemimpinan dalam memasarkan produk tersebut, dan sejak itu terus berkembang, menjadikan pesaing jauh ketinggalan. Kebanggaan istimewa adalah kenyataan bahawa pakej perisian yang diakui dunia adalah buatan Rusia. Versi terakhir, ke-14 dikeluarkan pada awal 2017.

FineReader membolehkan anda mengimbas dokumen asal dengan cepat dan cekap, mengenali teks, meletakkan elemen kandungan dengan betul dan menyimpan dokumen dalam format yang popular: teks biasa; RTF; Microsoft Word, Excel, Powerpoint; PDF dan banyak lagi, dan bermula dari versi ke-11 – dan di djvu.

Program ini berbilang bahasa, ia dapat mengenali teks dengan berkesan dalam 192 bahasa (bermula dari versi ke-14 terkini). Terdapat pemeriksa ejaan terbina dalam untuk 48 bahasa. Tidak ada program OCR lain yang mampu melakukannya.

ABBYY FineReader telah diberi penghargaan dengan keseluruhan senarai anugerah berprestij untuk pertandingan tematik, pameran dan penerbitan khusus. Teknologi OCR yang digunakan dalam FineReader dilesenkan oleh syarikat seperti Xerox, Panasonic, Samsung, Fujitsu, dan lain-lain. Pada masa ini, terdapat puluhan juta pengguna ABBYY FineReader di dunia.

Kelebihan

  • kualiti pengecaman teks;
  • pengiktirafan dan penempatan kandungan yang betul dalam dokumen yang dihasilkan;
  • pemprosesan kumpulan;
  • pelbagai bahasa pengenalan dan pemeriksa ejaan yang luar biasa;
  • sokongan untuk banyak format;
  • kedudukan monopoli de facto (dengan cara yang baik) di pasaran.

keburukan

  • ada keluhan mengenai 'kelebihan' program dengan tetapan dan fungsi, hingga pemahaman yang kompleks.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen