5 pemisah kayu terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Di banyak wilayah terpencil di Rusia, masih belum ada gas utama, jadi pemilik rumah terus menyimpan kayu bakar untuk musim sejuk. Pemecah kayu dapat meningkatkan produktiviti tenaga kerja dengan kos fizikal yang minimum. Oleh kerana reka bentuk yang bijak, satu pergerakan mekanisme membahagi log menjadi 2 atau 4 bahagian. Beberapa model berkesan dengan reka bentuk yang berbeza boleh didapati di pasaran sekarang. Pakar kami akan membantu anda memilih model terbaik untuk kegunaan rumah.

Cara memilih pemisah log yang boleh dipercayai

  1. Sekiranya kayu bakar diperlukan untuk mandi atau barbeku, maka sejumlah kecil dapat dicincang menggunakan pemisah kayu manual. Tidak seperti alat pemotong (kapak), peranti ini memerlukan kos fizikal yang lebih sedikit, satu atau dua pukulan dengan sledgehammer sudah cukup untuk memangkas log besar. Alat pemotong kayu manual akan membantu dan menjauhkan diri dari sumber elektrik.
  2. Ketika tugasnya adalah menyiapkan kayu bakar untuk musim sejuk untuk rumah persendirian atau bengkel, lebih baik memberi keutamaan kepada model elektrik. Mereka digerakkan oleh motor elektrik, pengendali hanya perlu meletakkan (meletakkan) log dengan betul dan menekan butang “mula”. Malah motor berkuasa kecil (1.5 kW) dengan mudah membelah kayu balak. Daya anggaran per chock adalah kira-kira 4 tan. Untuk kayu balak yang besar, lebih baik memilih model dengan motor elektrik yang lebih berkuasa (2.2-3.0 kW) dan jumlah usaha (5-7 tan).
  3. Untuk operasi jangka panjang, pilihan penting adalah kemampuan untuk menyesuaikan ketinggian tempat tidur. Ini akan membolehkan anda memilih kedudukan kerja yang paling selesa. Walaupun sebilangan pengguna suka membuat kayu bakar sambil duduk di kerusi.
  4. Semasa memilih pemisah kayu, anda harus mengambil kira dimensi balak yang akan dipisahkan oleh unit. Selalunya, panjang hingga 50 cm sudah cukup, tetapi kayu api sepanjang meter akan mudah memasuki beberapa kompor atau dandang. Dengan ketebalannya, masalahnya kelihatan lebih sederhana, walaupun diameter maksimum dilebihi, sesak dapat dibelah dalam beberapa langkah, secara beransur-ansur memutarnya.
  5. Roda biasanya digunakan untuk menggerakkan pemisah kayu elektrik. Dalam kombinasi dengan pemegang yang mudah, tidak sukar untuk memindahkan unit dengan berat 40-50 kg. Sekiranya peranti akan mempunyai lokasi tetap, maka beratnya tidak akan menentukan.
  6. Dalam proses kerja, kita tidak boleh melupakan keselamatan. Pengilang melengkapkan produk mereka dengan suis dua tangan untuk mengelakkan tangan masuk ke kawasan kerja. Skrin logam khas mengurangkan risiko kerosakan pekerja dengan memantul kerepek.

Ulasan kami merangkumi 5 pemisah kayu terbaik. Semasa menyusun penilaian, pendapat pakar dan ulasan pengguna domestik diambil kira.

Penilaian pemisah kayu terbaik

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Pemisah kayu genggam terbaik 1 Kolundrov 'X4' X4-5 RUB 6 550
Pemisah kayu elektrik terbaik 1 AL-KO LSV 7 36 690 gosok.
2 CHAMPION LSH5001 17 400 gosok.
3 AL-KO KHS 5204 RUB 18 490
4 RedVerg RD-LS 25-37E RUB 15 190

Pemisah kayu genggam terbaik

Peranti termudah, paling dipercayai dan berpatutan untuk membelah log adalah pemisah log manual. Untuk bekerja dengannya, anda juga perlu menggunakan palu untuk memukul log. Pengilang domestik tampil dengan reka bentuk yang berjaya.

Kolundrov 'X4' X4-5

Penilaian: 4.7

Kolundrov 'X4' X4-5

Pemisah log manual Kolundrov 'X4' adalah alat yang mudah tetapi sangat berkesan untuk menuai kayu bakar. Model ini membolehkan anda memotong kayu dengan pantas untuk barbeku atau mandi Rusia tanpa sebarang kos fizikal. Pembahagi log mempunyai reka bentuk asli, yang berdasarkan pangkalan yang stabil. Bahagian bawah dalam bentuk mesin basuh besar dengan lubang dihubungkan oleh dua batang keluli ke gelang atas. Ia menjadi sejenis had bagi log. Dua bilah tajam terletak tegak lurus antara satu sama lain, yang membolehkan anda membelah bahagian menjadi 4 keping sekaligus.

Pengguna berpuas hati dengan reka bentuk asli pemisah kayu, kecekapan dan kesederhanaannya. Kelemahannya termasuk keperluan mengayunkan sledgehammer, serta batasan diameter kayu balak (180 mm).

Kelebihan

  • kemampanan;
  • lapisan anti karat;
  • reka bentuk yang bernas;
  • berat ringan (6.5 kg).

keburukan

  • had ketebalan log.

Pemisah kayu elektrik terbaik

Pemisah kayu elektrik akan memberikan pemilik rumah keselesaan maksimum ketika menyiapkan kayu bakar untuk musim sejuk. Tugas pengendali ialah menyusun log dan menekan pencetus. Para pakar telah memilih beberapa model yang berkesan dan boleh dipercayai.

AL-KO LSV 7

Penilaian: 4.9

AL-KO LSV 7

Alat profesional termasuk pemisah log elektrik AL-KO LSV 7. Model menegak mampu memisahkan kayu balak sehingga 1.03 m panjang. , 81 m dan 1.03 m). Motor elektrik 3 kW menghasilkan tekanan besar (7 tan), jadi kayu balak walaupun tidak akan tahan di depan pemecah kayu. Peranti ini digerakkan dan dikendalikan dengan dua tangan, yang memastikan keselamatan maksimum di tempat kerja. Para pakar menghargai prestasi dan keselamatan pemisah kayu, menjadikannya tempat pertama dalam penilaian.

Model ini mendapat banyak pujian dari pengguna kerana kemudahan penggunaan dan kecekapannya. Satu-satunya kelemahan adalah harga yang tinggi.

Kelebihan

  • membelah balak besar;
  • kuasa tinggi;
  • pelarasan ketinggian meja;
  • keselamatan di tempat kerja.

keburukan

  • harga tinggi.

CHAMPION LSH5001

Penilaian: 4.8

CHAMPION LSH5001

Pakar telah menemui kombinasi harga dan kualiti yang optimum dalam pemisah kayu CHAMPION LSH5001. Unit elektrik ini sedikit lebih rendah daripada pemimpin dalam penarafan dari segi kuasa (tekanan 5 tan), kehilangan walaupun panjang log maksimum (52 ​​cm). Tetapi peranti Cina lebih ringan (45 kg) dan mudah alih. Keseluruhan struktur kelihatan boleh dipercayai, jika perlu, sambungan yang dilekatkan dapat diketatkan. Dengan kekuatan motor 2.2 kW, pemisah kayu mampu mengatasi gumpalan dengan diameter 40 cm. Sistem hidraulik diisi dengan minyak, tetapi unit itu sendiri harus dipasang setelah dibongkar.

Pengguna berjaya menilai kebaikan dan keburukan pemisah kayu. Ia kelihatan dipercayai dan selamat, dan tuas suis dilindungi oleh visor logam. Hanya pemegang getah yang hilang untuk memudahkan pergerakan.

Kelebihan

  • kekompakan dan ringan;
  • kabel kuasa panjang;
  • bingkai yang kukuh;
  • muncung diganti termasuk.

keburukan

  • roda plastik;
  • tiada pegangan lembut.

AL-KO KHS 5204

Penilaian: 4.7

AL-KO KHS 5204

Model lain dari syarikat terkenal Jerman, AL-KO menjadikannya penilaian kami. Pemisah kayu KHS 5204 berfungsi dalam satah mendatar. Ia didasarkan pada bingkai yang dapat disesuaikan tinggi, yang membuat punggung pengendali kurang letih. Dimensi kayu pemisah dibatasi pada diameter 52 cm dan panjang 0.25 m. Motor elektrik dengan kekuatan 2.2 kW menghasilkan daya tekan maksimum 5 tan. Kekuatan struktur, serta ketahanan, tidak menimbulkan keraguan di kalangan pakar, tetapi kestabilan unit meninggalkan banyak yang diinginkan. Oleh itu, hanya baris ketiga penilaian.

Pengguna telah menemui kelemahan lain yang mengurangkan produktiviti. Model ini tidak dilengkapi dengan pemisah log 4 keping.

Kelebihan

  • pemasangan berkualiti tinggi;
  • berat ringan (47 kg);
  • katil tinggi;
  • keselamatan.

keburukan

  • ketidakstabilan semasa bekerja dengan balak besar;
  • prestasi buruk.

RedVerg RD-LS 25-37E

Penilaian: 4.6

RedVerg RD-LS 25-37E

Alat elektrik isi rumah yang paling berpatutan adalah pemisah kayu Cina RedVerg RD-LS 25-37E. Ia mudah digunakan, ringan (40.5 kg) dan padat. Model ini tidak masuk dalam kedudukan tiga teratas kerana daya pemisahan yang kecil (4 tan), serta sekatan pada ukuran kayu balak. Panjang maksimum balak tidak boleh melebihi 37 cm, dan diameter – 25 cm. Kawalan dua tangan mesin memberi kesan positif terhadap keselamatan pengendali, dan berkat pegangan dan roda yang selesa, peranti bergerak dengan cepat. Elemen keluli dilindungi dengan betul dari kakisan oleh lapisan cat dan pernis.

Pemilik alat pemisah kayu elektrik boleh membelah kayu balak menjadi dua tanpa masalah. Tetapi tidak ada lampiran quartering khas yang disertakan dengan peranti ini.

Kelebihan

  • harga berpatutan;
  • kemudahan pergerakan;
  • ringan dan padat;
  • kawalan dua tangan.

keburukan

  • tiada lampiran suku tahun;
  • diameter kecil balak.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen