5 cara super untuk menghilangkan minyak dari ketuhar gelombang mikro

Oleh kerana produk pelelas tidak dapat digunakan untuk membersihkan ketuhar gelombang mikro dari lemak, satu kaedah mudah digunakan – pembersihan wap dengan satu-satunya perbezaan bahawa pelbagai bahan aktif digunakan. Pakar kami telah memilih 5 cara paling berkesan namun mudah untuk membantu anda membersihkan ketuhar gelombang mikro dengan cepat

Ketuhar gelombang mikro

Kaedah nombor 1 – lemon ajaib

Jus lemon atau jika tidak – asid sitrik membolehkan anda mengatasi pencemaran minyak dengan mudah dan pada masa yang sama menghilangkan semua bau yang tidak menyenangkan. By the way, jika microwave ditutup dengan enamel di dalamnya, anda tidak boleh menyalahgunakan kaedah ini.

Apa yang anda perlukan: 0.5 liter air, 1 sudu besar. sesudu asid sitrik atau 4 sudu besar. sudu besar jus lemon + sisa sitrus terpakai, kapasiti.

Proses pembersihan: tuangkan air ke dalam bekas, kemudian tambahkan asid atau tambah jus lemon bersama dengan sisa makanannya. Masukkan ke dalam ketuhar gelombang mikro selama 3-5 minit (tetapkan daya maksimum). Selepas akhir 'kerja' komposisi yang dipanaskan, jangan segera mengeluarkannya (tunggu 10-15 minit). Kemudian keluarkan sisa minyak dari dinding dengan kain.

Kaedah nombor 2 – kuasa wap

Beberapa model gelombang mikro mempunyai pilihan pembersihan diri wap terpasang. Sekiranya anda bernasib baik dan anda adalah pemilik salah satu peralatan ini, anda boleh membersihkan ketuhar gelombang mikro dengan mudah dan cepat (tetapi hanya jika ia belum lama). Sekiranya anda tidak dapat membanggakan fungsi tersebut, jangan putus asa, cuba kaedah seterusnya.

Apa yang anda perlukan: 0.5-1 l air, bekas.

Proses pembersihan: Tuangkan air ke dalam mangkuk dan letakkan di dalam microwave. Hidupkannya selama beberapa minit (kuasa maksimum). Apabila terkena wap dari air yang dipanaskan, pencemaran cahaya akan cepat menyerah. Yang tinggal hanyalah mengelap dinding ruang.

Kaedah nombor 3 – cuka yang kuat

Sekiranya anda lupa kali terakhir anda membersihkan ketuhar gelombang mikro dari simpanan lemak, anda perlu menggunakan 'artileri berat': larutan cuka akan mengatasi lemak lama dengan cepat dan berkesan. Tetapi ada satu 'tetapi' – dalam proses bekerja dengan komposisi, ruangan harus berventilasi secara menyeluruh untuk mengelakkan pengumpulan bau yang berasid.

Apa yang anda perlukan: bekas yang dalam, 0.5 liter air, 2 sudu besar. sudu cuka 9%.

Proses pembersihan: pertama sekali, buka tingkap untuk pengudaraan supaya udara segar dapat beredar dengan bebas, menghilangkan bau asid dari dalam bilik. Campurkan cuka dengan air dan masukkan bekas ke dalam ketuhar selama beberapa minit dengan kekuatan maksimum. Setelah mematikan peranti, simpan komposisi di dalam sedikit supaya asap cuka dapat melarutkan kotoran di dinding alat dengan teliti. Sekarang sudah cukup untuk berjalan di permukaan kamera dengan span dan kemudian bilas semuanya dengan air bersih.

PENTING! Sekiranya bahagian dalam ketuhar gelombang mikro anda dilapisi dengan enamel, jangan menyalahgunakan kaedah di atas untuk mengeluarkan minyak dari permukaan perkakas.

Kaedah nombor 4 – buang lemak dengan soda

Soda

Walaupun bahan pelelas tidak dapat digunakan untuk mengeluarkan minyak dari bahagian dalam gelombang mikro, kaedah tanpa sentuhan dapat digunakan. Apabila dipanaskan, baking soda, digabungkan dengan air, menetap di dinding ruang sebagai pemeluwapan, sehingga dapat menghilangkan pencemaran.

Apa yang anda perlukan: bekas, 0.5 liter air, 1 sudu besar. sudu baking soda.

Proses pembersihan: tuangkan air ke dalam pinggan, tambahkan soda, kacau hingga sebati. Masukkan microwave, tetapkan pemasa selama 2-5 minit (mod kuasa maksimum). Setelah mematikan ketuhar gelombang mikro, jangan tergesa-gesa untuk mengeluarkan larutan soda: biarkan di dalam selama beberapa minit. Maka yang tinggal hanyalah mengelap dinding dengan span (jika perlu, anda boleh membuang kotoran yang tersisa dengan komposisi soda yang sama).

Kaedah nombor 5 – kami menyelesaikan masalah dengan pencuci

Ingatlah bahawa bahan pelelas dilarang, jadi, tentu saja, kita bercakap mengenai pencuci pencuci piring cecair. Pilihan untuk membersihkan gelombang mikro dari minyak hanya sesuai jika permukaannya tidak terlalu kotor.

Apa yang anda perlukan: cecair pencuci pinggan, pinggan rata, span (bukan logam), sedikit air.

Proses pembersihan: lembapkan spons dengan banyak air, sapukan detergen seukuran 2 rubel duit syiling ke atasnya, dan buih dengan bersih. Letakkan di atas pinggan dan hantar ke ruang gelombang mikro selama setengah minit (daya minimum)! perhatikan penampilan produk (ia tidak boleh mencair). Setelah mematikan ketuhar gelombang mikro, angkat span dan gunakan untuk mengelap semua dinding dari kotoran yang dilembutkan. Kemudian bilas permukaan kamera dengan air bersih.


Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen