5 cara mudah untuk mengeluarkan plasticine dari permaidani

Dobi dan pembersihan

Plasticine sangat digemari oleh keluarga yang mempunyai anak kecil. Tetapi, tidak seperti mainan dan barang-barang lain untuk permainan kanak-kanak, adalah mustahil untuk membuangnya dari lantai, terutamanya jika kanak-kanak itu telah mencuba dan mengotorkan bukan hanya lantai, tetapi juga permaidani. Bagaimana cara mengeluarkan plasticine dari permaidani tanpa merosakkannya? Pakar kami bersedia untuk berkongsi nasihat berharga.

plastik

Nombor kaedah 1. Pembersihan mekanikal

Sebelum terus membersihkan karpet dari plastik, perlu mengeluarkan bahagian-bahagian besarnya yang melekat longgar. Untuk melakukan ini, anda boleh menggunakan pisau dapur atau pejabat biasa. Cuba buangkan sisa kotoran dengan larutan sabun yang disediakan dengan air dan sabun cucian. Gunakan berus yang tidak terlalu keras sebagai 'alat'. Kemudian lap kawasan itu dengan kain kering.

Kaedah nombor 2. Menggunakan sejuk

Sejuk, seperti yang anda ketahui, mempunyai kesan menyedihkan pada banyak kotoran, jadi anda boleh menggunakan ais atau makanan beku dengan selamat untuk mengeluarkan plastik dari karpet. Untuk menyejukkan kawasan yang tercemar dengan ketara, ambil penyejuk beku, letakkan terlebih dahulu di dalam beg plastik, dan pasangkannya ke kawasan yang akan dibersihkan. Biarkan selama 15-20 minit.

NASIHAT. Sebilangan orang menasihatkan menggunakan alat pemanasan (contohnya, pengering rambut / seterika) untuk membuang plasticine. Sangat tidak digalakkan untuk mencuba kaedah ini dalam praktik, terutamanya jika anda perlu 'menyimpan' produk lantai yang dibuat dengan warna terang.

Kaedah nombor 3. Kaedah khas

Pemilik kereta akan menyukai cara mudah ini untuk mengatasi noda plastik. Sekiranya anda menggunakan produk khas untuk membersihkan bahagian dalam kereta anda, ia juga akan membantu anda membuang kotoran di permaidani rumah anda. Cukup sapukan komposisi secara sederhana pada produk dan biarkan produk berfungsi dengan berkesan selama beberapa jam. Produk akan dapat melarutkan plastisin dengan selamat. Yang tinggal hanyalah membersihkan kawasan permaidani yang 'rosak' dengan lembut dengan kain lembap atau serbet.

Nombor kaedah 4. Pelarut

Sekiranya noda plastik telah dimakan ke dalam bahan dan tidak dapat dikikis, anda harus menggunakan kaedah pelarut yang lebih radikal. Gunakan apa sahaja yang anda dapati di rumah: aseton atau petrol sangat bagus. Sebelum menggunakan pelarut dalam perniagaan, lebih baik memeriksa sama ada ia akan merosakkan produk: gunakan sebilangan kecil pelarut pada bahagian karpet yang tidak ketara dan tunggu 15 minit. Sekiranya semuanya berjalan lancar, anda boleh mula membersihkannya. Lembutkan lembut span dengan penghilang noda dan lap kawasan itu dengan baik. Untuk mengeluarkan plasticine, anda perlu bergerak ke arah dari tepi tempat ke pusatnya. Ulangi prosedur beberapa kali (jika perlu, tentu saja). Kekotoran yang tersisa dapat dikeluarkan dengan kain kering.

Kaedah nombor 5.

Pilihan paling mudah dan jelas ialah mencuba pembersih permaidani khas. Cecair itu terlebih dahulu disapukan pada span, dan kemudian disapu dengan lembut ke permukaan permaidani. Komposisi aerosol dapat disembur dengan segera ke noda. Kemudian biarkan sebentar untuk pendedahan. Kemudian dengan teliti keluarkan kotoran yang masih ada dengan kain bersih dan kering. Sekiranya perlu, keseluruhan prosedur boleh diulang 2-3 kali untuk menghilangkan noda sepenuhnya dari permaidani. Selepas akhir manipulasi dengan produk, anda perlu menunggu sehingga kawasan yang dirawat kering sepenuhnya.

NASIHAT. Sekiranya plasticine jatuh di atas permaidani mahal yang terbuat dari bahan berharga, dan walaupun dengan tangan, kami mengesyorkan agar tidak menggoda nasib dan memberikan produk tersebut kepada profesional: pembersih kering khusus akan memilih komposisi optimum yang akan membantu anda mengeluarkan plastik dengan cepat dari permaidani.


Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen