4 ubat terbaik untuk muntah

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Walaupun mual dan muntah adalah gejala yang sangat menyedihkan dan tidak menyenangkan, peringkat ubat dengan kesan antiemetik akan sangat buruk. Sekiranya kita mempertimbangkan ubat untuk sakit kepala, untuk hipertensi arteri atau untuk rawatan radang paru-paru, maka anda bukan sahaja dapat mengambil dua atau tiga lusin ubat, tetapi menggabungkannya ke dalam kumpulan yang berbeza. Sukar untuk menggabungkan antiemetik ke dalam kumpulan, dan mungkin tidak ada sedozen ubat asli.

Walaupun penyebab mual dan muntah dapat berlipat ganda, gejala ini memerlukan penggunaan beberapa ubat. Muntah boleh berlaku dengan pening, neurosis atau stres, dengan penyakit bergerak, ketika terbang di kapal terbang, dan sebagai kesan sampingan ubat, misalnya, pada pesakit barah semasa menjalani kemoterapi.

Sebabnya adalah bahawa mual dan muntah, atau hanya muntah tanpa mual, apabila ubat antiemetik diresepkan, hampir tidak pernah dilihat sebagai gejala keracunan dan keradangan. Tetapi pada masa inilah gejala ini paling kerap berlaku!

Sekiranya muntah menyertai keracunan akut, jangkitan usus, maka gejala ini hilang ketika penyakit yang mendasari dirawat, antiemetik tidak diperlukan. Dengan meningitis, kerana kerengsaan meninges dan pusat otak yang muntah, terdapat apa yang disebut muntah serebrum, tanpa mual. Pada masa yang sama, seorang pesakit yang tidak curiga tiba-tiba memuntahkan pancutan muntah yang kuat tanpa sebarang amaran kepada tubuh, tanpa rasa mual sedikit pun. Dengan meningitis, antiemetik juga tidak diresepkan, kerana setelah keradangan pada meninges dihentikan, muntah hilang dengan sendirinya. Oleh itu, antiemetik melawan refleks muntah, dan titik penerapannya hampir selalu menjadi penghubung arka refleks ini.

Perhatian! Antiemetik dilarang sama sekali untuk digunakan dalam keracunan akut, jangkitan usus, mabuk alkohol dan keadaan yang serupa, ketika muntah membersihkan badan dan membuang alkohol dan toksin mikrob dari perut. Satu-satunya pengecualian adalah kecederaan radiasi akut dan penyakit radiasi.

Peringkat ini merangkumi ubat yang paling berkesan dan popular untuk menekan refleks muntah dan mengurangkan rasa mual yang tidak menyenangkan.

Penarafan ubat terbaik untuk muntah

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Penarafan ubat terbaik untuk muntah 1 Motilium, Motilak, Domstal, Motiject, Bahagian (domperidone) 559 r
2 Cerucal, Perinorm (Metoclopramide) 116 RUB
3 Zofran, Latran, Emetron (ondansentron) RUB 675
4 Dramina, Aviamarin, Ciel (dimensihydrinat) 182 r

Motilium, Motilak, Domstal, Motiject, Bahagian (domperidone)

Penilaian: 4.9

Motilium

Bahan aktifnya adalah domperidone, ia menyekat reseptor dopamin yang terdapat di bahagian berlainan sistem saraf pusat. Motilium ditunjukkan untuk rawatan penyakit kronik kerongkongan, usus dan perut, disertai dengan sakit perut, pedih ulu hati, pelbagai gejala dispepsia gastrik – mual, muntah dan rasa kenyang di kawasan gastrik.

Anda perlu mengambil Motilium satu tablet setengah jam sebelum makan dan, jika perlu, sebelum tidur. Setiap tablet mengandungi 10 mg domperidone, dos harian maksimum adalah 8 tablet untuk orang dewasa. Motilium dihasilkan oleh syarikat farmasi Janssen Silag, dan kos satu paket 30 tablet rata-rata 670 rubel. Analog termurah Motilium dianggap domperidone domestik, yang dihasilkan oleh syarikat Ozone. Kos purata untuk pakej sedemikian ialah sekitar 80 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Motilium adalah kecekapannya yang agak tinggi, dengan sedikit keinginan untuk muntah, dan dengan mual ringan, kadang-kadang 1 atau 2 tablet sehari cukup. Sebaliknya, terdapat juga kontraindikasi. Ini termasuk pendarahan gastrousus, disfungsi hati yang teruk, tumor pituitari yang mengeluarkan prolaktin, dan fenilketonuria. Tetapi sekiranya semua indikasi dan kontraindikasi dipertimbangkan, maka ubat ini akan sangat diperlukan dalam rawatan simptomatik mual dan muntah.

Cerucal, Perinorm (Metoclopramide)

Penilaian: 4.8

Cerucal

Bahan aktif cerucal adalah metoclopramide. Ia bertindak pada reseptor dopamin yang sama dengan domperidone dan juga penyekat utama mereka. Cerucal ditunjukkan untuk digunakan dalam penyakit seperti gastritis akut dengan rasa mual, pilorospasme, ketika makanan disimpan di dalam perut, dan atonnya. Cerucal digunakan suntikan untuk penyumbatan usus selepas operasi, untuk pedih ulu hati, refluks gastroesofagus, untuk mual dan muntah pada pesakit dalam tempoh strok akut, serta untuk teknik diagnostik yang berjaya, misalnya, sebelum esofagogastroduodenoskopi.

Anda perlu mengambil Cerucal satu tablet setengah jam sebelum makan, dos purata untuk orang dewasa adalah satu tablet tiga atau empat kali sehari, tetapi tidak lebih dari 6 tablet sehari. Cerucal dihasilkan oleh syarikat farmaseutikal Kroasia Pliva, dan kos 1 paket 50 tablet 10 mg masing-masing rata-rata 120 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Nilai tambah Cerucal adalah kemampuan untuk menjalankan terapi jangka panjang, yang boleh terdiri dari dua, tiga atau lebih bulan, tetapi tidak lebih dari enam bulan. Juga, Cerucal dapat digunakan sebagai alat terapi tambahan dalam rawatan sitostatik, misalnya, Azathioprine, Cyclophosphamide dan cara lain untuk meratakan kesan sampingannya. Kelebihan Cerucal adalah kehadiran bentuk suntikan, yang dengan cepat membantu menghilangkan mual, atau menghalangnya, misalnya ketika melakukan kajian invasif.

Zofran, Latran, Emetron (ondansentron)

Penilaian: 4.8

Zofran

Ini adalah ubat antiemetik moden yang dihasilkan oleh syarikat terkenal Novartis, Switzerland. Bahan aktif adalah ondansetron, antagonis reseptor xerotonin. Telah diketahui bahawa ubat untuk rawatan barah dan sitostatik menyebabkan peningkatan kepekatan serotonin dalam sistem saraf pusat, dan ia dapat merangsang pusat muntah melalui sistem parasimpatis. Ondansentron, dengan menyekat reseptor, menghalang arka refleks muntah.

Zofran ditunjukkan sebagai terapi bersamaan pada pesakit yang menggunakan ubat sitostatik dan kemoterapi, serta mereka yang menjalani terapi radiasi. Petunjuk lain adalah pelbagai keadaan pasca operasi apabila pesakit bimbang mual dan muntah, dan sering kali ini berlaku bukan sahaja selepas operasi pada saluran gastrointestinal, tetapi juga dengan penurunan secara beransur-ansur dalam kesan anestesia umum. Produk ini tersedia dalam pelbagai bentuk: sirap berperisa, parenteral, lozenge, dan strawberi. Setiap tablet mengandungi 4 mg atau 8 mg agen aktif, dan maksimum 4 tablet 8 mg boleh diambil setiap hari. Pil pertama diambil satu jam sebelum sesi kemoterapi.

Tablet yang boleh diserap agak mahal. Pakej hanya 10 tablet Zofran 8 mg berharga, rata-rata, 2,100 rubel. Tetapi terdapat juga analog yang lebih berpatutan. Jadi, ondansetron, yang dihasilkan oleh syarikat Israel Teva, berharga hanya 306 rubel untuk pakej yang sama.

Kelebihan dan kekurangan

Oleh kerana ubat ini serius, tidak boleh digunakan pada wanita hamil, semasa menyusui, dan juga pada anak di bawah usia dua tahun. Kesan sampingan termasuk pelbagai reaksi alergi, mulut kering, sakit dada, sakit kepala dan demam. Walaupun begitu, keberkesanan agen ini sangat tinggi sehingga walaupun dengan kemoterapi dosis tinggi, di mana kesan sampingan seperti mual berlaku pada hampir 100% kes, ondansetron dapat meningkatkan kualiti hidup pesakit dengan ketara dalam jenis rawatan yang sukar ini.

Catatan: Terdapat antiemetik yang lebih spesifik dari kumpulan ini, ini adalah granisetron, ubat asalnya adalah Kitril. Ia menghasilkan kesan antiemetik yang lebih kuat, dan hanya mempengaruhi reseptor serotonin yang bertanggungjawab untuk refleks gag. Ubat ini mempunyai keberkesanan dan keselamatan yang jauh lebih tinggi, tetapi harganya lebih tinggi. Satu pek granisetron domestik, yang jelas lebih murah daripada semua ubat asing, dan lebih-lebih lagi yang asli, adalah 5,000 rubel setiap bungkus dengan hanya 10 tablet. Kos ubat Kitril yang asli hanya dapat ditebak.

Dramina, Aviamarin, Ciel (dimensihydrinat)

Penilaian: 4.7

Dramina

Pada akhir penilaian antiemetik yang kecil ini, perlu mengucapkan beberapa kata yang menghiburkan kepada mereka yang benar-benar sihat yang mungkin mengalami gejala mabuk laut dan penyakit udara yang tidak menyenangkan, yang adalah penyakit kereta. Antiemetik juga diperlukan untuk pesakit dengan pelbagai bentuk pening, neuronitis vestibular dan penyakit Meniere, yang sering dirawat oleh doktor ENT.

Untuk pesakit seperti itu, ada ubat Dramina dan analognya, di mana bahan aktifnya adalah 50 mg dimensionhydrinate dalam setiap tablet. Ejen ini tergolong dalam kumpulan penyekat reseptor histamin dan reseptor kolinergik dalam sistem saraf pusat. Dramina bertindak pada struktur alat vestibular, di kanal separuh bulatan dan batu khasnya, atau otolit. Selain mengurangkan rasa mual dan muntah, ubat ini dapat mengurangkan selera makan, memberi kesan penenang, sedikit mengurangkan gejala alergi, dan membantu mengurangkan pening.

Anda perlu menggunakan ubat Dramina sebelum makan. Dengan penyakit bergerak, orang dewasa diperlihatkan mengambil tidak lebih dari 6 tablet sehari, dibahagikan kepada 3 dos, dan dengan pening sistemik, penyakit Meniere dan labirinitis, dos dan kekerapan pentadbiran ditentukan oleh doktor ENT. Syarikat Kroasia Jadran menghasilkan Dramina, dan sebungkus 10 tablet berharga 180 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Malangnya, ubat ini, walaupun mempunyai kesan antiemetik yang ketara, dicirikan oleh semua kekurangan kumpulan penyekat reseptor histamin. Selalunya terdapat kegelisahan, mengantuk, hidung tersumbat, sembelit dan mulut kering, pengekalan kencing, dan kesan tidak menyenangkan yang lain. Sekiranya berlaku overdosis, semua gejala ini meningkat dengan ketara, jadi jangan melebihi dos yang diperlukan.

Untuk mengatasinya, pengambilan ubat Dramina melambatkan kelajuan reaksi pemandu, jadi anda tidak boleh memandu setelah mengambil ubat ini, dan juga bekerja dengan pelbagai mesin dan mekanisme. Ubat ini dan analognya dikontraindikasikan pada trimester pertama kehamilan, penyusuan, epilepsi dan glaukoma.

Sudah tentu, senarai kontraindikasi dan kesan sampingannya cukup mengagumkan, dan ada juga yang bersetuju untuk mengalami gejala penyakit mabuk yang tidak menyenangkan daripada mengambil ubat yang agak kasar. Tetapi dengan neuronitis vestibular dan serangan pening sangat kuat sehingga pesakit berbaring, melekat di tempat tidur, nampaknya bilik itu berputar di sekelilingnya dalam satu arah, seperti pada karusel, dan pada masa yang sama dia mengalami serangan muntah berulang. Dalam kes sedemikian, Dramina akan melegakan keadaan pesakit, sementara kesan positifnya jauh melebihi kesan sampingan di atas.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen