4 cara membersihkan mesin basuh anda

Skala kecil di mesin basuh muncul kerana penggunaan air berkualiti rendah, keras dan tidak dirawat. Sebenarnya, inilah yang mengalir di paip air. Oleh itu, lama-kelamaan, elemen pemanasan (pemanas elektrik tiub) mesin basuh ditutup dengan limescale dan akhirnya boleh terbakar.

Selain itu, deposit limescale memberi kesan negatif terhadap kualiti cucian, menjadikan cucian menjadi kasar dan tidak menyenangkan apabila disentuh, menyebabkan pakaian menjadi pudar, kekal di pam pam dan menyumbatnya, dan mengurangkan keberkesanan bahan pencuci dengan ketara.

Skala terkumpul bukan sahaja pada elemen pemanasan, tetapi juga di tempat lain. Contohnya, di dalam bekas serbuk, di bawah kerah lubang, di saringan keluar. Dan semua elemen 'mesin basuh' ini mesti dibersihkan dari limescale.

Akibatnya, penyahkodan 'mesin cuci' kegemaran anda tidak hanya bernilai apabila benjolannya sudah berada di atas pakaian, tetapi juga secara berkala – beberapa bulan sekali. Atau gunakan pelembut air secara berkala (seperti yang banyak dipublikasikan yang sudah memasuki kepala anda).

Cara membersihkan bahagian dalam mesin basuh

Cara membersihkan bahagian dalam mesin basuh

Anda perlu memulakan dengan membersihkan elemen dram dan pemanasan. Pada prinsipnya, prosedur ini tidak begitu sukar.

Anda perlu:

  1. 400 ml cuka 9%. Normal akan lakukan. Tetapi lebih baik tidak menggunakan anggur, epal, dan sebagainya;

  2. 50-100 gram baking soda;

  3. 150 ml air.

Arahan:

  1. Tanggalkan semua cucian dari tong. Tuangkan cuka di sana;

  2. Campurkan air dan baking soda. Tidak perlu larut. Air diperlukan agar soda, yang mempunyai konsistensi serbuk, tidak terbang keluar dari bekas ketika bersentuhan dengan aliran dari bekalan air;

  3. Tuangkan campuran air-soda ke dalam bekas serbuk;

  4. Tutup penetasan;

  5. Jalankan program mencuci terpanjang. Adalah wajar bahawa ia juga termasuk membilas cucian dan memanaskan air.

Sekiranya dikehendaki, anda boleh mengulangi langkah 5 dua kali untuk membilas sisa soda dan cuka dari tangki dan paip yang melekat padanya.

Daripada campuran air-soda-cuka, anda boleh menggunakan asid sitrik biasa. Anda memerlukan 50-300 gram bahan ini, bergantung pada kapasiti mesin basuh dan jumlah limescale di dalamnya. Asid sitrik juga dituangkan ke dalam bekas pencuci.

Cara membersihkan mesin basuh di bawah manset

Cara membersihkan mesin basuh di bawah manset

Di bawah cuff (getah kedap) dari menetas, tidak hanya bentuk skala, tetapi juga pelbagai kotoran terkumpul. Oleh itu, disarankan untuk membersihkannya. Tetapi ini mesti dilakukan dengan berhati-hati, kerana getah cuff sensitif terhadap luka, kerosakan mekanikal dan bahan kimia agresif.

Anda perlu:

  1. Span sisi keras;

  2. Ejen pembersih bebas klorin. Pencuci pinggan mangkuk sesuai.

  3. Arahan:

  4. Rendam span ke dalam air dan sapukan agen pembersih di atasnya;

  5. Tarik manset ke arah anda (tidak fanatik!);

  6. Lap tepi logam dan plastik yang terdedah;

  7. Lepaskan manset, ia harus kembali ke tempatnya.

Selepas itu, disarankan untuk membilas mesin basuh. Contohnya, dengan menjalankannya 'idle' untuk mod apa pun. Bahagian atas menetas, di mana air tidak sampai, dapat disapu dengan kain lembap setelah dibersihkan.

Cara membersihkan bekas mesin basuh

Cara membersihkan bekas mesin basuh

Di dalam bekas (dulang untuk detergen) mesin basuh, bukan sahaja timbangan terkumpul, tetapi juga bahan kimia rumah tangga yang tidak larut. Sebaiknya juga membersihkannya secara berkala.

Anda perlu:

  1. Arahan untuk kereta anda;

  2. Span tepi keras;

  3. Sebarang produk pembersih, termasuk campuran baking soda dan cuka.

  4. Arahan:

  5. Cari kaedah untuk mengeluarkan bekas dari mesin basuh. Biasanya ia ditunjukkan dalam arahan untuk peranti. Sekiranya hilang (seperti biasa) – cari di Internet untuk model mesin basuh. Beberapa cara ditunjukkan di bawah;

  6. Tanggalkan bekas;

  7. Lap tempat di mana ia disimpan dengan span. Hati-hati agar tidak merosakkan kelengkapan getah;

  8. Bilas bekas itu sendiri. Anda boleh menggunakan agen pembersih, termasuk yang cukup agresif, yang utama adalah membilas dengan bersih. Atau anda boleh menghantarnya ke mesin basuh pinggan mangkuk, jika ada;

  9. Keringkan bekas dan letakkan semula. Anda hanya perlu memasukkannya ke dalam dulang dan menutupnya.

Untuk mengeluarkan bekas, tarik ke maksimum. Sekiranya mesin basuh anda cukup baru, anda akan melihat bahagian berwarna biru. Klik padanya dan tarik dengan kuat ke arah anda.

Sekiranya tidak ada bahagian berwarna biru (ini sering terjadi pada peralatan rumah tangga Indesit), maka anda perlu menarik bekas itu ke arah anda dan ke bawah, dan kemudian 'longgar' dengan berhati-hati dengan menggerakkannya ke kiri dan kanan.

Tetapi lebih baik, tentu saja, mencari petunjuk untuk model anda.

Cara membersihkan penapis saliran mesin basuh

penapis longkang mesin basuh

Penapis ekzos bertindak sebagai 'sump' dan mencegah kotoran kasar memasuki pam pam. Ia juga mengumpulkan timbangan dan kotoran. Oleh itu, disarankan untuk membersihkannya secara berkala.

Anda perlu:

  1. Tuala lama, tidak perlu;

  2. Berus gigi yang lama dan tidak perlu;

  3. Arahan untuk peralatan rumah tangga yang ada.

Arahan:

  1. Tanggalkan penutup depan bawah. Sekiranya palam penapis saliran terletak di panel depan, lepaskan. Cara melakukan ini biasanya ditunjukkan dalam arahan. Di samping itu, anda dapat melihat sendiri – selalunya terdapat bolt pengikat di sisi penutup depan bawah, setelah mencabut yang ia sendiri 'jatuh';

  2. Letakkan tuala di bawah bahagian depan casis. Sekiranya peranti berfungsi dengan betul, secara harfiah beberapa mililiter air akan mengalir keluar;

  3. Buka penutup palam penapis saliran dengan teliti;

  4. Gunakan berus gigi lama untuk membuang semua kotoran dari situ.

Kemudian anda perlu meletakkan penutup penapis kembali ke tempatnya sekuat mungkin dan memasang bahagian bawah panel depan.


Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen