30 motosikal terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Motosikal adalah jenis kenderaan alternatif, yang dicirikan oleh peningkatan kemampuan bergerak, dimensi kecil (berbanding dengan kereta), parameter daya yang baik dari segi berat jalan mereka sendiri. Walaupun di Rusia, kenderaan bermotor tidak berkembang dengan baik, katakanlah, di Amerika Syarikat atau Jepun, mereka menyukainya, mereka membicarakannya, dan dari semasa ke semasa di jalan-jalan di bandar-bandar besar, anda boleh menemui basikal jalan raya, enduros dan juga helikopter terkenal yang keluar dari legenda langsung dari abad yang lalu .

Kerana banyaknya pengeluar dan model basikal di pasaran sekarang, majalah dalam talian mengajak anda untuk mengetahui kedudukan motosikal terbaik dalam enam kategori, yang dipilih berdasarkan penilaian dua kali oleh pakar dan pengguna.

Cara memilih motosikal

cara memilih motosikal

Pemilihan motosikal dari sudut reka bentuk visual banyak bergantung pada pilihan pengguna dan tujuan pembeliannya. Walau bagaimanapun, dalam pengertian teknikal umum, terdapat sekumpulan ciri dan aspek standard yang perlu diketahui dan diambil kira. Oleh itu, apabila memilih motosikal sendiri, majalah mengesyorkan untuk mengambil kira parameter berikut:

Kuasa enjin. Salah satu petunjuk utama kenderaan apa pun, mempengaruhi kedua-dua ciri pergerakan dan kosnya. Kekuatan enjin menentukan seberapa pantas motosikal mengambil kelajuan (mempercepat), seberapa tinggi kelajuan maksimumnya, serta kecenderungan untuk memandu melalui bahagian dengan perbezaan ketinggian. Sekarang mengenai cadangannya:

  1. Sekiranya anda menunggang di medan kasar atau pasir, maka motosikal dengan motor 6-20 hp adalah pilihan yang baik. dengan., mempunyai kemampuan manuver yang cukup dan tidak menuntut dari segi anggaran;

  2. Mengutamakan perjalanan untuk bekerja di bandar? Perhatikan model dengan kapasiti 10-20 liter. dengan., bergerak dalam aliran dan ekonomi dalam kandungan;

  3. Untuk perjalanan bandar yang pantas dan lincah apabila masa penting, pilihlah motosikal 20-45 hp. dari .;

  4. Sebagai pengangkutan untuk menempuh jarak jauh, yang memerlukan kombinasi kepantasan, kemampuan manuver dan kebolehpercayaan, motor dengan kekuatan 50-95 hp dipilih;

  5. Peminat superbike dan kelajuan tinggi harus memperhatikan barisan dari 100 hp. dan lebih tinggi.

Kapasiti enjin. Aspek yang sama pentingnya yang mempengaruhi kuasa, ciri pecutan yang menyertainya dan penggunaan bahan bakar. Dalam kes ini, kami dapat memberikan cadangan berikut:

  1. ketika memandu dengan tenang di jalan raya bandar dengan isipadu 100-150 meter padu. cm akan mencukupi;

  2. untuk kemungkinan pergi ke luar jalan (memancing, berburu, berkhemah), bergantung pada 'pengabaian' kawasan tersebut, indikator kelantangan mesin dapat bervariasi dalam jarak 150-250 meter padu. cm;

  3. Sekiranya prospek menggunakan motosikal mendorong anda untuk melakukan perjalanan yang kuat dengan percepatan yang pantas, dan juga manuver dalam lalu lintas yang padat, kami mengesyorkan memilih model dengan indikator antara 250 dan 350 cc. cm;

  4. dalam semua kes lain, ketika pertama – perjalanan di jalan raya, jalan raya dan jalan raya yang baik, serta persembahan profesional pada siri perlumbaan yang layak, anda harus memberi perhatian kepada motosikal dari 400 cc. cm

Petunjuk kelajuan. Memfokuskan pada parameter ini penting jika masa perjalanan (iaitu mobiliti) memainkan peranan penting bagi anda. Di sini, seperti pada perenggan sebelumnya, semua motosikal boleh dibahagikan kepada beberapa kategori:

  1. berkuasa rendah, ekonomik dan diukur dari segi model kelajuan, yang dicirikan oleh penggunaan bahan bakar rendah dengan mengorbankan ketangkasan. Had motosikal tersebut dianggap 90-100 km / jam, dan rata-rata 60 km / j;

  2. motosikal untuk memandu di jalan awam yang menghubungkan petempatan antara satu sama lain. Gambaran khas untuk Rusia dan, sebagai hasilnya, segmen paling popular untuk pembeli. Kelajuan maksimum motosikal ini boleh mencapai 150-180 km / j, yang merupakan hasil yang sangat baik;

  3. Penakluk Autobahn, basikal yang sangat berkuasa dan lapar bahan bakar yang direka untuk perjalanan Autobahn. Keupayaan spesimen sedemikian jauh melebihi 250 km / jam, yang membolehkan pemilik menjimatkan masa ketika dalam perjalanan.

Jenis enjin. Pada masa ini, motor elektrik disatukan secara aktif ke dalam reka bentuk motosikal, namun, kestabilan operasi mereka, serta penggunaan cas, sangat memerlukan dan tidak dapat diterima untuk keadaan operasi di Rusia. Terutama kerana ini, satu-satunya pilihan enjin masih dua-lejang dan empat-lejang.

  1. enjin dua lekapan dibezakan dengan reka bentuk yang lebih primitif, kemudahan penyelenggaraan dan pembaikan, tetapi mereka sama sekali tidak kalah berkuasa daripada beberapa kategori mesin empat lejang. Mereka adalah sejenis 'pekerja kerja', yang tidak memalukan untuk digunakan untuk urusan sampingan, perjalanan jarak jauh di sekitar kota, serta untuk memancing atau berburu.

  2. enjin empat lejang strukturnya kompleks, tetapi mempunyai petunjuk daya tarikan yang lebih stabil, dapat menawarkan pengguna jumlah dalaman yang lebih besar dan peningkatan keseluruhan ciri teknikal. Motosikal dengan enjin sedemikian akan sesuai untuk perjalanan bandar jangka pendek dan perjalanan jauh dalam jarak jauh.

Menyejukkan. Satu lagi ciri penting enjin adalah jenis penyejukan. Menurut peraturan pencapaian teknikal, ia boleh menjadi lapang dan berminyak. Yang pertama sesuai untuk motosikal berkuasa rendah, operasi hanya terhad untuk perjalanan pendek. Dalam masa yang singkat, komponen enjin tidak mempunyai masa untuk memanaskan sehingga tahap kritikal. Dalam kes unit tenaga yang lebih kuat, penyejukan minyak digunakan, berdasarkan peredaran cecair dalam sistem tertutup. Dalam kes ini, lebihan haba secara aktif dikeluarkan oleh minyak, yang secara serentak melakukan fungsi pelinciran.

Kotak gear (penghantaran). Petua mengenai parameter ini adalah untuk tujuan maklumat, dengan merujuk kepada emosi dari penggunaan.

  1. transmisi manual adalah pilihan untuk peminat pemanduan yang terbiasa mendapatkan respons maksimum dari teknologi. Versi reka bentuk ini membolehkan anda membuat kejutan tajam dari awal dan membuat pecutan cepat, tetapi ia memerlukan pertukaran gear tepat pada masanya untuk mengelakkan pemanasan elektrik yang terlalu panas. Mekanik ekonomik, tahan lama, dan jauh lebih murah untuk dibaiki daripada transmisi automatik atau variator.

  2. transmisi automatik adalah pilihan 'ringan' bagi orang yang lebih suka kepraktisan dan kemudahan kawalan. Tidak perlu terganggu oleh pergeseran gigi: kotak gear mengendalikan putaran dengan meningkatkan atau menurunkannya dalam mod automatik. Sangat sesuai untuk perjalanan yang kerap, namun, kerana pengenalan sistem pembaikan agregat, ia lebih mahal untuk dijaga dan membazir dari segi penggunaan bahan bakar.

Berat motosikal. Banyak pengguna tidak memperhatikan ciri ini, menjadikan ini atau pilihan pada tahap intuitif. Secara amnya, tahap kestabilan kenderaan di jalan raya, serta kebolehlenturan dan kemampuan kawalan, bergantung pada jisim.

  1. jika anda ingin membeli basikal untuk menunggang trek di luar jalan dan melakukan trik, maka masuk akal untuk melihat lebih dekat model ringan, yang beratnya tidak melebihi 50-70 kg;

  2. untuk manuver bandar, tidak perlu mengambil motosikal yang terlalu ringan, kerana kestabilannya di arus tidak stabil. Pilihan terbaik di sini adalah pilihan dengan berat 90-120 kg, yang senang diisi di sisinya, dan tidak sukar untuk menstabilkannya semasa pembongkaran.

  3. dalam perjalanan jauh dengan kelajuan tinggi, berat minimum yang diperlukan ialah 200 kg. Dengan petunjuk ini, kekuatan minimum yang diperlukan dicapai, memastikan kestabilan basikal di trek.

Jenis penggantungan. Aspek yang bertanggungjawab untuk keselesaan perjalanan di pelbagai medan jalan raya. Jenis penggantungan berikut dibezakan mengikut klasifikasi standard:

  1. Spring Strut – Memasang di bahagian belakang bingkai untuk ketegaran tinggi. Ia berkelakuan buruk di jalan yang kasar, sebab itulah ia tidak menerima pemanduan di luar jalan raya (atau arahan domestik yang 'terbunuh'). Tetapi ia akan menjadi pilihan yang sangat baik untuk memandu di laluan lancar dengan kecacatan lapisan minimum.

  2. monoshock – elemen jenis pendulum yang dipasang di bahagian belakang bingkai dalam kedudukan yang hampir dengan mendatar. Berkesan meredakan getaran membujur kerana amplitud pemampatan yang besar, menjadikannya sempurna untuk melompat, memandu di kawasan yang kasar dan di bandar-bandar kecil dengan banyak jalan yang tidak berturap.

  3. peredam getaran teleskopik – silinder kerja suspensi jenis ini terletak di garpu depan, mengimbangi ketidakseragaman di permukaan jalan dengan memampatkan atau meregangkan ke arah yang sesuai. Ia mempunyai rizab tenaga yang besar, dan oleh itu adalah penyelesaian universal untuk memandu di jalan raya bandar dan juga untuk perjalanan di luar jalan raya.

Penarafan motosikal terbaik

Pencalonan sebuah tempat nama harga
Basikal sukan terbaik 1 Kawasaki Ninja H2R RUB 4,588,000
2 Ducati Panigale V4 MERAH RUB 2,418,000
3 Yamaha Y ZF – R1M RUB 1,970,000
4 Aprilia RSV4 RF RUB 1,490,000
5 MV Agusta F4 RR RC RUB 2,780,000
6 Honda Fireblade CBR 1000 RR / RA RUB 1,245,000
7 Suzuki GSX-R 1000 RUB 1,190,000
Motosikal Pelancongan Terbaik 1 BMW K 1600 GTL RUB 1,967,000
2 Honda Sayap Emas (GL1800 AirBag + Navi) RUB 1,785,000
3 Jalan Luncur Harley-Davidson RUB 1,790,000
4 KAWASAKI 1400 GTR RUB 1,244,000
5 Guru jalan raya India RUB 2,817,000
Motosikal sukan dan pelancongan terbaik 1 Yamaha FJR1300A RUB 1,200,000
2 Kawasaki ZZR1400 1,370,000 rubel.
Basikal motocross terbaik 1 KTM 1290 Super Adventure S RUB 1,400,000
2 Yamaha YZ450F RUB 590,000
3 Kawasaki KX450F RUB 656,000
4 Honda CRF 450 R RUB 707,000
5 Kawasaki KX85-I RUB 332,000
Motosikal klasik (jalan raya) terbaik 1 Ducati Diavel Carbon RUB 2,049,000
2 Yamaha VMAX RUB 1,600,000
3 MV Agusta Brutale 1090 RUB 1,590,000
4 Kawasaki Z1000 R Edition 2018 RUB 1,161,000
5 Yamaha Fazer 8 ABS RUB 730,000
6 BMW R Nine T Scrambler RUB 999,000
7 Honda CB 1000 RA (ABS) RUB 1,245,000
8 KTM 690 Duke RUB 830,000
Motosikal Cina terbaik 1 Pemenang Zongshen ZS250GS RUB 210,000
2 Penjelajah Lifan LF250 RUB 149,900
3 Pengambil penaung 250 RUB 120,000

Basikal sukan terbaik

Kawasaki Ninja H2R

Penilaian: 4.9

Kawasaki Ninja H2R

Lebih dari tiga tahun kemudian, para pakar akhirnya dapat menafsirkan moral motor sport ini, yang meninggalkan kesan bercampur ketika memulakan kerjayanya di pasaran global pada tahun 2015. Sebenarnya, ciri-ciri terkuatnya adalah kombinasi yang sangat keren dari penampilan agresif, kekuatan dan parameter reka bentuk yang membolehkan model itu memecut hingga lebih dari 350 kilometer per jam. Sebenarnya, enjin empat silinder dalam talian, isipadu 998 sentimeter padu, bertanggungjawab untuk memastikan hasil tersebut. Oleh itu, tork pada poros mencapai 165 Nm, sementara kekuatannya adalah 310 kuasa kuda yang mengagumkan.

Satu set penggantungan dua jenis bertanggungjawab untuk dinamika pergerakan di Kawasaki Ninja H2R: garpu teleskopik dengan perjalanan 120 milimeter di depan, dan lengan ayun dengan penyerap kejutan mono dan perjalanan 135 milimeter di belakang. Sebenarnya, dari fakta ini sudah menjadi jelas bahawa basikal itu ditujukan khusus untuk memandu di trek rata. Dan, lebih tepatnya, untuk trek, kerana pecutan cepat hanya memerlukan beberapa saat, dan sangat sukar untuk bergerak dalam mod seperti itu walaupun pada autobahns.

Kelebihan

  • kekuatan turun yang disesuaikan dengan sempurna dan berat struktur yang dipilih, yang memberi kesan positif terhadap pengendalian;
  • banyak inovasi teknologi;
  • had kelajuan maksimum yang tinggi;
  • penampilan yang sangat menarik;
  • kuasa 310 kuasa kuda.

keburukan

  • kos yang sangat tinggi (dari 4 juta rubel).

Ducati Panigale V4 MERAH

Penilaian: 4.9

Ducati Panigale V4 MERAH

Tidak diragukan lagi, ikon industri motosikal Itali, yang tidak dapat melepasi penilaian basikal sukan terbaik di planet ini. Ducati Panigale V4 RED adalah basikal yang sangat berubah-ubah dan menarik dengan 214 kuasa kuda. Angka ini, ditambah dengan tork 124 Nm, disediakan oleh enjin empat silinder berbentuk V dengan isipadu 1214 sentimeter padu. Sistem kawalan penyuntik elektronik bertanggungjawab untuk ketepatan dari segi penyuntikan bahan bakar ke dalam ruang pembakaran, yang pengaturannya membolehkan anda menambahkan beberapa kuda lagi ke daya output.

Ciri utama Ducati Panigale V4 RED adalah pembinaan badannya yang ringan menggunakan kerangka aloi aluminium yang sama sekali baru. Ini memberikan kekuatan turun yang baik serta meringankan basikal, yang akhirnya menghasilkan peningkatan yang ketara dalam pengendalian, terutama dalam kriteria masuk kurva. Tidak perlu dikatakan bahawa motosikal ini adalah basikal lintasan secara eksklusif, dan sekurang-kurangnya tidak masuk akal untuk menunggangnya ke bandar? Sangat mahal untuk dikekalkan, harganya hampir sama dengan crossover Korea yang baik, sambil memberikan lebih banyak emosi, dorongan dan adrenalin. Ini adalah pilihan pembelian yang bagus untuk mereka yang mahukan 'mainan' yang sangat suka bermain untuk perjalanan sesekali di trek.

Kelebihan

  • daya dan tork yang tinggi;
  • kos yang boleh diterima;
  • reka bentuk motosikal ringan untuk pengendalian yang lebih baik;
  • reka bentuk yang mempesona, dalam semangat Ducati;
  • kemungkinan penyesuaian dan peningkatan ciri teknikal dengan menyesuaikan operasi litar elektrik.

keburukan

  • tidak ditemui.

Yamaha Y ZF – R1M

Penilaian: 4.8

Yamaha Y ZF - R1M

Sejenis ikon gaya di kalangan basikal sukan dari tahun 2000-an, sumbangan keseluruhan untuk segmen ini sukar untuk dinilai secara berlebihan. Orang Jepun dari syarikat legenda hampir sepenuhnya merancang semula penampilan Yamaha Y ZF – R1M (contoh tahun 2012), menjadikannya tidak seperti motosikal lama siri ini. Seperti kebanyakan pesaingnya pada masa itu, basikal ini menerima enjin empat silinder 998cc yang mampu memberikan kuasa sehingga 182 kuasa kuda pada tork 115 Nm. Memandangkan berat penyelesaian yang konstruktif (hanya 170 kilogram), juruterbang dapat mempercepat dengan mudah hingga 300 kilometer per jam, tanpa mengalami ketidakselesaan kerana pergeseran gigi yang lancar.

Walau bagaimanapun, kehalusan seperti itu tidak banyak mempengaruhi ergonomi keseluruhan. Penajaman trek Yamaha Y ZF – R1M terasa di segalanya, hingga penggantungan yang kaku, yang membuat anda merasa benar-benar setiap jalan di jalan. Bagi ciri-ciri, kedudukan tempat duduk yang tinggi, yang tidak biasa untuk produk segmen ini, menonjol dari keseluruhan struktur basikal. Dengan konfigurasi ini, pemandu mempunyai kawalan tambahan terhadap manuver untuk menavigasi lekuk dan menetapkan lintasan dengan tepat. Ini adalah basikal sukan yang sangat baik dan telah mendapat tempat yang tinggi dalam ranking terbaik.

Kelebihan

  • penampilan berani;
  • kedudukan tempat duduk yang tinggi, yang meningkatkan pengendalian basikal;
  • keupayaan untuk mempercepat hingga 300 kilometer sejam;
  • rendah, berbanding dengan pesaing, harga.

keburukan

  • penggantungan yang sangat tegar.

Aprilia RSV4 RF

Penilaian: 4.8

Aprilia RSV4 RF

Grande superbike Itali yang direka dengan tuntutan serius untuk menjadi pemimpin dalam kategori trek sukan. Aprilia RSV4 RF adalah salah satu dari beberapa pesaing, yang penampilannya, bersama dengan lukisan, pada awalnya diasah untuk persembahan di trek, kerana semuanya dirancang sesuai dengan peraturan siri elit (kecuali logo penaja). Dari sudut pandangan teknikal semata-mata, basikal ini berada di depan saingan Yamaha Y ZF R1M, menghasilkan semua 200 kuasa kuda untuk sesaran enjin yang sama (999.4 sentimeter padu). Tetapi tork tetap tidak berubah: 115 Nm pada 10.500 rpm sudah cukup untuk memberikan pecutan segera dari keadaan berhenti.

Perlu diperhatikan bahawa berat pengekang dari Aprilia RSV4 RF adalah 204 kilogram, sementara tangki bahan bakar dirancang untuk mengisi bahan bakar 18.5 liter. Suspensi kaku, dengan perjalanan pendek (120 dan 130 milimeter depan dan belakang), yang memastikan tidak ada kehilangan ayunan menegak dan daya turun yang baik (ditambah dengan badan aluminium yang diperkemas). Sayang sekali, basikal seperti itu sangat mahal, itulah sebabnya ia tidak menempati tempat tertinggi, tetapi tempat yang layak dalam ranking terbaik.

Kelebihan

  • kuasa sama dengan 201 kuasa kuda;
  • berat badan rendah walaupun dalam keadaan berjalan;
  • cat badan asli, disesuaikan untuk sukan;
  • keadaan keselesaan yang baik walaupun dengan penggantungan kaku.

keburukan

  • harga tinggi.

MV Agusta F4 RR RC

Penilaian: 4.7

MV Agusta F4 RR RC

Versi superbike trek 2017 yang mempesona, dibuat di kilang Varese yang terkenal di dunia. Matlamat utama MV Agusta F4 RR RC ditentukan oleh keperluan untuk memperbaiki motosikal usang yang mengambil bahagian dalam Kejuaraan Dunia WSBK. Para jurutera dihadapkan dengan tugas untuk membuat sebuah motosikal yang secara teknikalnya tidak kalah dengan pesaingnya dengan orang yang sama seperti Yamaha, Ducati, Honda dan Suzuki, yang, dengan cara itu, mereka mengatasi 100 %. Sampel siap menerima 212 kuasa kuda dengan jumlah mesin 1000 meter padu.

Bagi ciri-ciri lain, jumlah pencetus MV Agusta F4 RR RC terbesar diperhatikan dalam bidang perasaan dan sensasi. Sebilangan besar peminat motosikal mengakui bahawa model ini adalah yang paling indah pada peringkat ini dalam perkembangan industri motosikal sukan. Bentuk yang ringkas, reka bentuk yang hebat, lukisan yang kompeten dan banyak benda kecil yang tersebar bukan sahaja dapat menarik foto dari sudut yang baik, tetapi juga hidup, yang menjadi semakin jarang untuk variasi Jepun biasa (kecuali, mungkin, Kawasaki Ninja).

Kelebihan

  • reka bentuk yang hebat, diiktiraf sebagai penanda aras pada peringkat ini dalam pengembangan segmen basikal sukan;
  • Enjin 212 kuasa kuda dengan isipadu 1000 meter padu;
  • penambahbaikan yang membuat perbezaan ketara antara basikal dan model sebelumnya dalam siri ini.

keburukan

  • harga tinggi.

Honda Fireblade CBR 1000 RR / RA

Penilaian: 4.6

Honda CBR 1000 RR

Wakil syarikat khas Honda dengan ciri gaya dikenali yang dipinjam dari model sebelumnya di barisan CBR. Ia memiliki rizab daya yang cukup kecil (kekuatan 143 pada 1000 meter padu), yang menjadikannya wakil paling sederhana dalam bahagian teknikal seumpamanya. Walaupun begitu, tork tetap berada di tahap pesaing: 114 Nm memungkinkan permulaan yang tajam dengan pecutan cepat. Walau bagaimanapun, semua nuansa ini dikompensasi oleh berat motosikal yang sangat rendah – dalam keadaan di tepi jalan beratnya hanya 196 kilogram, berkat ia memberikan respons yang sangat pantas terhadap 'tawaran' untuk mempercepat saat memotong.

Sekiranya kita mengabaikan parameter teknikal, maka perhatian sepenuhnya tertumpu pada momen konstruktif. Yaitu, pada bahagian struktur yang cukup besar penampilannya, seperti paip ekzos. Nuansa penting kedua menyangkut yang ketara dalam pendaratan dan visual tempat duduk dan angkat sayap belakang. Ini kelihatan sangat bergaya dan semangat syarikat Honda, tetapi ia juga mempengaruhi keselesaan dan pengendalian motosikal ketika memasuki lekuk. Pada masa yang sama, perjalanan garpu tuas belakang dengan penyerap kejutan gas adalah 138.2 mm, yang sedikit lebih tinggi daripada pesaing dalam kategori ini. Secara keseluruhan Honda CBR 1000 RR / RA Fireblade adalah basikal yang sangat padat dengan 'watak' yang ringkas dan mudah, harganya agak sesuai dengan aspek teknikal anggaran.

Kelebihan

  • penampilan dalam semangat syarikat Honda;
  • reka bentuk ringan, mampu memanfaatkan potensi model berkuasa rendah;
  • komponen dan pemasangan yang sangat dipercayai;
  • selesa dan pengendalian yang lebih baik.

keburukan

  • kuasa enjin rendah (143 hp) dengan isipadu besar (1000 sentimeter padu).

Suzuki GSX-R 1000

Penilaian: 4.5

Suzuki GSX-R 1000

Motor itu, yang dilancarkan pada tahun 2012, menjadi projek yang paling dinantikan pada musim itu. Tumpukan harapan utama disematkan pada banyak perubahan luaran, yang sangat diharapkan oleh peminat grandee Jepun Suzuki. Tetapi, dengan rasa menyesal orang ramai, keajaiban itu tidak berlaku: pengeluar yang berhemah menumpukan pada memodenkan bahagian mekanikal (atau, dalam arti umum, kuasa). Piston enjin empat silinder diganti dengan yang baru, lebih ringan (hampir 11%), tetapi dengan sumber kerja yang sama. Kelantangan enjin, secara umum, tidak berubah – 999 sentimeter padu memberikan 182 kuasa kuda dan tork 117 Nm. Berbanding dengan peneraju penarafan, Kawasaki Ninja H2R – penunjuk sangat tidak berkesan.

Walau bagaimanapun, Suzuki GSX-R 1000 memaklumkan bahawa jenis basikal sport yang jarang ditemui terdapat di dalam dan di luar landasan. Kualiti dinamik yang baik membolehkan segelintir orang dari perjalanan untuk melakukan perjalanan tanpa masalah di jalan rata tanpa kerosakan serius di jalan raya. Secara adil, perlu diperhatikan bahawa model ini telah memberikan sumbangan serius untuk pengembangan lebih lanjut sukan sukan Suzuki, yang mewakili iterasi pertama penciptaan trek sebenar 'monster'.

Kelebihan

  • sejumlah penambahbaikan tepat pada bahagian casis dan mekanikal basikal;
  • keupayaan untuk digunakan sebagai motosikal untuk bergerak di lebuh raya dan lebuh raya;
  • pengendalian yang baik;
  • kos yang agak rendah;
  • tahap kebolehpercayaan elemen penyusun yang tinggi.

keburukan

  • penunjuk kelajuan rendah dengan anjakan mesin padat dan, dengan itu, kecekapan rendah.

Motosikal Pelancongan Terbaik

BMW K 1600 GTL

Penilaian: 4.9

BMW K 1600 GTL

BMW K 1600 GTL adalah objektif motosikal terbaik untuk perjalanan pelancongan, yang disajikan dalam peringkat ini dari segi petunjuk teknikal dan aspek penilaian lain. Model ini berjaya menggabungkan bukan berat pengekang terbesar (360 kilogram) dan enjin enam silinder yang berfungsi mengikut hadnya (tetapi mengekalkan sumbernya untuk masa yang lama). Dengan isipadu 1649 sentimeter padu, kuasanya 160 kuasa kuda, dan tork mencapai 175 Nm pada putaran poros 5250 per minit.

Oleh kerana kepunyaan kenderaan automatik besar (dan secara nominal memang demikian), GT 1600 GTL meminta sokongan sejumlah besar teknologi proprietari, yang tidak begitu mudah disenaraikan dengan cepat. Yang paling jelas adalah:

  1. tiga mod pemanduan: Dinamik, Hujan dan Jalan;
  2. sistem ABS canggih (brek anti kunci);
  3. kawalan trek;
  4. sistem pemantauan tekanan tayar dinamik;
  5. Kawalan pelayaran;
  6. pelarasan penggantungan elektronik.

Semua ini dan banyak lagi menjadikan model ini istimewa dalam segmen ini, dan bahkan tanda harga setinggi langit dalam keadaan seperti itu kelihatan seperti sesuatu yang jelas.

Kelebihan

  • set ciri teknikal terbaik;
  • reka bentuk asal;
  • sumber tenaga kerja yang banyak – anda boleh merasa kepunyaan orang Jerman premium;
  • bahagian ergonomik yang dirancang dengan teliti;
  • banyak penyelesaian teknologi yang disatukan ke dalam sistem motosikal.

keburukan

  • tidak ditemui.

Honda Sayap Emas (GL1800 AirBag + Navi)

Penilaian: 4.9

Honda Sayap Emas (GL1800 AirBag + Navi)

Pelancong klasik dari syarikat Jepun Honda, yang masuk dalam penilaian berkat pematuhan tradisi dan pengemaskinian barisan yang berterusan. GL1800 mewakili kemuncak keluarga Gold Wing, menjadikannya dengan sistem tempat duduk yang canggih dan tidak berubah dengan sokongan lumbar yang sesuai, reka bentuk yang bergaya dalam semua aspek, dan beberapa angka tork gila bersama dengan semua ciri teknikal.

Kekuatan enjin dengan isipadu 1832 meter padu ialah 118 kuasa kuda, yang memungkinkan 421 kilogram kolos untuk memecut hingga 200 kilometer per jam. Pada masa yang sama, adalah penting bahawa torknya ialah 167 Nm, memberikan potensi untuk tersentak tajam dari awal. Secara umum, melihat bahagian teknikal, seseorang sering mendapat tanggapan bahawa Sayap Emas (GL1800 AirBag + Navi) mempunyai ciri-ciri tersembunyi basikal sukan – sekurang-kurangnya garis yang sepadan Honda pastinya berlaku di kalangan inspirasi ideologi jurutera korporat. Satu cara atau yang lain, tetapi motosikal ini ternyata sangat berkualiti tinggi dan berjaya, yang secara semula jadi tercermin dalam angka penjualan. Dan harganya, jujur, benar-benar kondusif untuk membuat pembelian.

Kelebihan

  • tork yang sangat tinggi (167 Nm);
  • elemen keselesaan yang teliti, khususnya penyokong belakang yang sangat selesa untuk pemandu dan penumpang;
  • kelajuan puncak yang baik untuk 'kelas berat' – 200 km / j;
  • reka bentuk yang bagus.

keburukan

  • tidak ditemui.

Jalan Luncur Harley-Davidson

Penilaian: 4.8

Jalan Luncur Harley-Davidson

Seperti biasa cantik dan selalu berbahaya bagi pesaing, pengeluar pemetik api dan motosikal terkenal di dunia mengambil tempat ketiga terhormat dalam ranking basikal pelancongan terbaik. Street Glide adalah versi ringan dari rangkaian motor elektrik Harley Davidson Electra Glide, yang mewarisi semua ciri khas Harley yang sebenar, dan dari segi parameter teknikal, ia mengekalkan penampilan asalnya. Sebenarnya, semua perbezaan antara 'cahaya' dan versi standard terletak pada penempatan semula ke enjin TwinCam 103 lama yang baru 'baru', yang mempunyai 87 kuasa kuda dan tork 139 Nm pada 3500 rpm. Kemas kini yang sangat meragukan, yang, bagaimanapun, mendorong model itu kembali ke klasik lebih daripada sistem Electra yang lengkap.

Perubahan penting kedua adalah penolakan batang almari pakaian pusat, kerana tempat duduknya juga memakai penampilan yang lebih klasik (dan lebih sederhana), dan penumpang kehilangan pembesar suara tambahan sistem audio dan sokongan yang kuat di belakang. Tempat duduk pemandu juga mengalami beberapa penyederhanaan, tetapi mereka sama sekali tidak mempengaruhi keselesaan dan sama sekali tidak membawa beban semantik. Pada akhirnya, Street Glide dilihat bukan sebagai kesinambungan atau pengikut ideologi siri ini, tetapi sebagai model yang dirancang untuk meningkatkan kebisingan yang tidak perlu dan merujuk kepada kanun klasik. Ini adalah Harley Davidson yang sama – pejuang jalanan berat 372 kilogram, yang patut dibeli sekurang-kurangnya untuk menyertai kultus jenama legenda.

Kelebihan

  • kedudukan tempat duduk yang selesa untuk pemandu dan penumpang;
  • pengendalian yang lebih baik (dan ruang kepala minimum yang sama);
  • penampilan dalam semangat syarikat Harley Davidson;
  • ciri daya seimbang dengan daya kilas yang mencukupi.

keburukan

  • pada dasarnya 'ulangan' pengembara Electra Glide yang sedikit diubahsuai.

KAWASAKI 1400 GTR

Penilaian: 4.7

KAWASAKI 1400 GTR

Jenama Jepun Kawasaki mempunyai dorongan yang hampir manik untuk mengeluarkan kelajuan tertinggi daripada basikalnya sendiri. Dan turis 1400 GTR, yang cukup terkenal di Rusia, telah menjadi satu lagi pengesahan mengenai fenomena ini. Beratnya (279 kilogram) tidak dapat dibandingkan dengan Guru jalan raya India , namun, trend positif dalam penggunaan sumber enjin dengan cekap jelas walaupun terdapat petunjuk yang tidak sama. Faktanya ialah dengan isipadu 1352 meter padu, kuasa enjin empat silinder adalah 155 kuasa kuda, selaras dengan tork 136 Nm. Oleh itu, model, yang dimaksudkan untuk menaklukkan jarak jauh, cukup mampu memecut hingga 300 kilometer per jam, dengan cepat mengambil kecepatan dari awal.

Tidak perlu dikatakan: secara lahiriah, KAWASAKI 1400 GTR adalah basikal sukan yang sedikit 'gemuk' dengan watak agresif, yang menambahkan keselesaan dan tidak kehilangan apa-apa. Jelas sekali, dari semua pesaing dalam kategori ini, paling tidak menyerupai roadster tradisional (atau pelancong, apa sahaja yang anda suka), tetapi mampu memberikan banyak emosi positif dari gabungan sukan yang tidak biasa dan keunggulan jalan raya yang sederhana.

Kelebihan

  • ciri-ciri daya dan tork yang sangat baik untuk anjakan enjin;
  • 'caj' yang benar-benar sporty yang tertera pada parameter teknikal basikal;
  • Keselesaan yang lebih baik dengan casis yang direka semula dan kesesuaian tempat duduk
  • Penampilan bergaya yang diilhamkan oleh superbikes Kawasaki.

keburukan

  • bukan basikal jalan raya yang 'bersih'.

Guru jalan raya India

Penilaian: 4.7

Guru jalan raya India

Salah satu “kereta” utama pengeluar Rusia yang terkenal di India, mampu menarik perhatian penonton kenderaan dengan penampilan dan ciri-ciri autentiknya bersama dengan penyelesaian asli, dan bahkan harganya yang sangat tinggi. Walaupun berat dan beratnya sebenarnya, Roadmaster adalah basikal yang sangat selesa dan terkawal, beratnya, dengan dan tanpa peralatan, masing-masing adalah 630 dan 421 kilogram. Tidak hairanlah bahawa dengan kapasiti enjin 1811 sentimeter padu, kuasa hanya 74 kuasa kuda – dalam erti kata sebenarnya, kelajuan sama sekali tidak ada di sini. Walaupun begitu, ketika memandu di lebuh raya, pemanduan dan ketenangan dari alat kawalan menimbulkan sedikit kebiasaan perasaan bahawa terdapat ketangkasan dalam 'perkakasan' ini, dan cukup besar.

Penyelesaian teknologi dari segi penampilan dan ergonomik di Indian Roadmaster juga tidak begitu mudah. Motosikal ini jelas menyerupai model dari 40 atau 50 tahun yang lalu, yang dicapai melalui penggunaan bahan binaan yang sama seperti setengah abad yang lalu. Papan pemuka (dengan pengecualian tetingkap elektronik dari sensor on-board), dan dengan itu semua penganjur disemai dengan semangat kuno. Sehinggakan, setelah berada di belakang roda, anda benar-benar merasakan semangat zaman dahulu. Dan satu-satunya peringatan hidup pada awal abad ke-21 adalah butang permulaan mesin, diletakkan pada pencetus dengan set butang yang berbeza.

Kelebihan

  • penampilan yang menakjubkan, diambil dari konteks setengah abad yang lalu;
  • butang kawalan (automatik, penggera, dll.) diletakkan di stereng;
  • keselesaan kerana reka bentuk dan casis yang selesa;
  • sistem yang sangat dipercayai serta pemilihan bahan berkualiti tinggi.

keburukan

  • motosikal yang sangat berat (630 kilogram dalam keadaan berjalan);
  • harga tinggi (lebih daripada 3 juta rubel);
  • Enjin 74 kuasa kuda 'gluttonous'.

Motosikal sukan dan pelancongan terbaik

Yamaha FJR1300A

Penilaian: 4.9

Yamaha FJR1300A

Ini adalah pelancongan sukan yang murni dan jelas mengungguli Kawasaki ZZR1400 dari segi kekitaan. Sebenarnya, Yamaha FJR1300A tidak menunjukkan apa-apa wahyu, tetap setia pada struktur klasik tur basikal sukan – ia adalah bahagian luar yang bermuatan dengan bentuk yang sedikit diperbesar dan casis yang diubah untuk meningkatkan keselesaan perjalanan.

Mengenai ciri teknikal motosikal, perkara pertama dan paling penting untuk difahami: gabungan kuasa (140 kuasa kuda) dan tork (136 Nm) memberikan keuntungan yang sangat kukuh baik dari segi parameter kelajuan dan pecutan. Menurut para pakar, pecutan hingga seratus meter tidak lebih dari 3 saat, sementara kecepatan maksimum dibatasi hingga 260 kilometer per jam, yang merupakan hasil yang sangat baik bagi pelancong. Perkara terakhir yang perlu diperhatikan (dan yang secara langsung mempengaruhi prestasi kelajuan) adalah berat badan yang membendung. Untuk basikal laju seperti itu, beratnya 290 kilogram, walaupun jumlah tangki bahan bakarnya adalah 25 liter (dan berat sekitar 40 kilogram ketika diisi penuh).

Kelebihan

  • peningkatan berterusan sistem yang dilaksanakan dan penyatuan yang baru;
  • jisim, yang membawa kepada peningkatan kawalan dan mencukupi untuk memberikan kekuatan yang diperlukan;
  • kemungkinan pecutan segera kerana tork yang tinggi;
  • set parameter teknikal yang optimum;
  • rekaan sporty khas untuk produk Yamaha.

keburukan

  • tidak ditemui.

Kawasaki ZZR1400

Penilaian: 4.7

Kawasaki ZZR1400

Pengganti ideologi model Hayabusa yang legendaris, Kawasaki ZZR1400 ternyata cukup luar biasa. Pengumuman bahawa basikal ini akan menjadi mercu tanda siri pelancongan sukan disambut dengan kebingungan dari kedua-dua peminat produk syarikat dan pemerhati yang berminat. Dengan perpindahan mesin 1400 sentimeter padu, model ini menghasilkan 200 kuasa kuda yang mengagumkan dan menunjukkan tork yang berada di bawah seratus sudah pada 2000 rpm. Indikator sedemikian memungkinkan ZZR1400 untuk mempercepat hingga 320 kilometer sejam (menurut jaminan pakar, kelajuan maksimum yang direkodkan bahkan lebih tinggi), setelah itu timbul pertanyaan yang benar-benar masuk akal: mengapa ia bukan basikal hiper?

Jawapan untuk misteri itu jelas dan terletak pada keinginan syarikat untuk mengambil kedudukan yang lebih dominan di pasaran. Oleh itu, apa yang sepatutnya diklasifikasikan sebagai motosikal dengan awalan 'hiper', dengan cara yang tidak dijangka, secara rasmi disebut sebagai pelancong sukan. Walau bagaimanapun, pengguna tidak boleh tertipu: ciri agresif ciri, mempertajam peluang maksimum dan pemanduan pantas tidak dapat disembunyikan di luar kerangka konvensyen.

Kelebihan

  • reka bentuk agresif, khas untuk produk Kawasaki;
  • kelajuan puncak melebihi 320 kilometer sejam;
  • pengganti ideologi Hayabusa yang terkenal;
  • prestasi enjin yang sangat baik.

keburukan

  • secara nominal bukan motosikal pelancongan.

Basikal motocross terbaik

KTM 1290 Super Adventure S

Penilaian: 4.9

KTM 1290 Super Adventure S

Menurut banyak perihalan orang, satu atau lain cara yang berkaitan dengan tema industri motosikal, KTM 1290 Super Adventure S adalah wakil khas tur enduro, berdiri di sempadan antara basikal berat seperti BMW R1200GS Adventure dan 'SUV' seperti Ducati Multistrada. Ia tidak sesuai untuk yang pertama dari segi parameter teknikal, dan yang kedua – dari segi “semangat”, atau, jika anda suka, untuk kualiti luar jalan yang jelas.

Enjin Super Adventure S 'berhijrah' ke sini terus dari Super Duke R 1290 (pejuang jalanan yang paling terkenal walaupun di kalangan penggemar motosikal Rusia), tetapi ia mengalami beberapa perubahan kecil yang menurunkan kekuatan hingga 180 tenaga kuda yang menjengkelkan. Tetapi ia memperoleh kestabilan dalam operasi pada kelajuan rendah dan sederhana, yang diperlukan dari mesin crossover yang gemar. Untuk pertempuran di luar jalan, bahkan mod operasi yang terpisah diperkenalkan di sini, yang disebut perkataan 'off-road' yang digodam dan terkenal. Semasa memandu pada tetapan seperti itu, suspensi menjadi kurang responsif, cengkaman pendikit kehilangan daya tindak balasnya kerana bekalan gas lancar, dan penstabil mula 'memahami' bahawa di bawah roda tidak ada aspal keras, tetapi tanah yang longgar (kadang-kadang bahkan sangat). Secara amnya, basikal ini dapat disesuaikan dengan keadaan di luar jalan, bermain dengan baik pada pengalaman memandu, dan juga tidak lupa untuk menggembirakan pembeli dengan penampilannya. Lima padu dan tempat pertama dalam ranking.

Kelebihan

  • kualiti off-road yang jelas, kehadiran tetapan pemanduan dalam mod 'off-road';
  • reka bentuk yang bagus;
  • tetapan penggantungan adaptif untuk keadaan jalan raya;
  • ciri teknikal yang baik, enjin yang boleh dipercayai.

keburukan

  • tidak ditemui.

Yamaha YZ450F

Penilaian: 4.8

Yamaha YZ450F

Motosikal merentas desa Yamaha YZ450F yang sangat 'tersentak', prototaip awal yang legenda bukan sahaja kerana hasil yang baik di kejuaraan dunia, tetapi juga kerana memasuki modifikasi khusus permainan GTA Vice City, tidak sedikit pun mencapai garis utama. Motosikal ini dilengkapi dengan enjin 450 cc dengan kapasiti 53 kuasa kuda, yang, dengan berat pengekang sekitar 110 kilogram, membolehkan anda mengambil kelajuan pada garis lurus tanpa masalah dan bertindak balas dengan pantas terhadap tindakan pemandu.

Mungkin ciri terpenting dari Yamaha YZ450F adalah sistem penggantungannya, yang mempunyai jarak tempuh 310 milimeter. Terutama, berkat itu, redaman dari jalan yang tidak rata berlaku dan dialah yang membolehkan anda keluar dari bahagian paling sukar di luar jalan. Kelebihan tidak langsung tambahan termasuk kerangka aluminium bertetulang dengan balok dua sisi, serta tangki bahan bakar yang lebih berjimat dengan isipadu berguna 7.5 liter. Memandangkan kos rendah motosikal, baik di pasar sekunder dan dari peniaga rasmi, kami mendapat model yang ideal dengan akar legenda dan minimum mutlak dari kekurangan kecil.

Kelebihan

  • peningkatan jumlah tangki bahan bakar (berbanding pesaing);
  • perjalanan penggantungan panjang (310 milimeter di bahagian belakang dan depan);
  • prestasi teknikal yang optimum;
  • harga rendah di pasaran sekunder dan di peniaga;
  • pembinaan ringan.

keburukan

  • .tidak ditemui

Kawasaki KX450F

Penilaian: 4.7

Kawasaki KX450F

Kawasaki kedua dalam kategori, dirancang untuk bersaing dalam pertandingan profesional motocross dalam siri yang lebih lama. Beratnya 105 kilogram, yang, dengan 54 tenaga kuda yang dinyatakan, memberikan nilai tambah untuk pengendalian dan dorongan yang baik baik ketika berhenti dari awal dan dalam perjalanan mengatasi jarak. Betul, menurut para pakar, penyelenggaraan motosikal setelah dibeli oleh pengguna biasa “dari orang ramai” memerlukan pelaburan kewangan yang cukup baik, kerana enjin satu silinder yang beroperasi pada had kemampuannya menimbulkan peningkatan kehilangan sumber daya oleh bahagian struktur individu.

Sebagai tambahan kepada peningkatan powertrain yang jelas, Kawasaki KX450F telah menerima peningkatan penggantungan yang baik. Oleh itu, garpu Showa SFF-Air TAC dengan tiga ruang pneumatik dan kerja 'bulu' yang berasingan untuk pemampatan (22 kedudukan boleh laras) dan pantulan (20 posisi) digunakan sebagai elemen penggantungan pada roda depan. Secara simetri, pada roda belakang, kerja mengenai persepsi ketidakseragaman di jalan raya dilakukan oleh monoshock dari Showa yang sama, yang mempunyai 4 kedudukan yang dapat disesuaikan untuk mampatan cepat, dan 19 lagi – untuk mampatan perlahan. Semua ciri basikal silang tidak terhad kepada ini, terutamanya kerana jumlah penyelesaian teknologi untuk setiap simpul tidak sesuai dengan skala. Walau bagaimanapun, tidak mustahil untuk memberitahu tentang semuanya dalam rangka tinjauan ringkas – ketahuilah bahawa motosikal ini adalah yang terbaik dari jenisnya.

Kelebihan

  • basikal motocross yang direka untuk prestasi profesional;
  • reka bentuk yang sangat ringan, memberikan pengendalian model yang responsif;
  • enjin 450 cc yang kuat memberikan kelajuan dan prestasi pecutan yang sangat baik;
  • seperti biasa, penampilan yang bergaya.

keburukan

  • terdapat kehausan komponen dan casis enjin yang cepat.

Honda CRF 450 R

Penilaian: 4.7

Honda CRF 450 R

Model motosikal merentas desa pada tahun 2013, yang telah mengalami banyak pengubahsuaian berjenama sepanjang tempoh pengeluaran. Berbanding dengan versi basikal sebelumnya dalam kategori ini Honda, CRF 450 R menerima peneguhan titik struktur rangka aloi, yang hampir tidak mempengaruhi penunjuk berat. Berat kering (tanpa bahan bakar di tangki 6.2 liter) adalah 110.2 kilogram, yang memberi kesan positif pada kemudahan kawalan walaupun di medan yang sukar, dan pada memastikan kekuatan turun yang mencukupi ketika melewati (walaupun jarang) bahagian lurus.

Bagi mesin, tidak seperti model Kawasaki KX85-I yang sama, peningkatan dilakukan dengan tujuan meningkatkan jangka hayat unit individu. Khususnya, kerana pemberat unsur-unsur (misalnya, roda roda AGC, meningkat dengan peningkatan jisim sebanyak 11%). Secara umum, dalam Honda CRF 450 R anda secara langsung dapat merasakan fokus pada peningkatan ciri kualiti demi kos penyelenggaraan yang lebih rendah. Ini tidak buruk, memandangkan petunjuk ini penting bagi kebanyakan pengguna (kita tidak bercakap mengenai atlet profesional). Bagaimanapun, basikalnya masih mahal, dan wang yang dikatakan 'disimpan' pada penyelenggaraan terus ke pembelian asal.

Kelebihan

  • kajian motosikal untuk meningkatkan jangka hayat unit dan mekanisme individu;
  • berat badan rendah, yang menjamin pengendalian basikal yang baik di semua bahagian trek;
  • meningkatkan keselamatan dengan mengukuhkan struktur bingkai dengan jumper tambahan (ikatan);
  • peredam kejutan berkualiti tinggi dan perjalanan penggantungan panjang.

keburukan

  • harga tinggi.

Kawasaki KX85-I

Penilaian: 4.5

Kawasaki KX85-I

Salah satu daripada dua wakil Kawasaki dalam kategori yang dirancang untuk bertanding dalam pertandingan motocross profesional dalam siri junior. Kawasaki KX85-I mempunyai enjin dua-silinder 85-silinder tunggal 85cc, yang hampir tidak mampu menghasilkan 29 kuasa kuda. Dengan berat 68.5 kilogram, ia membolehkan anda mencapai kelajuan hingga 115 kilometer sejam, yang dalam keadaan pertandingan motorcross off-road adalah hasil yang sangat dapat diterima (secara semula jadi, untuk kelas motor subkompak).

Ciri ketara Kawasaki KX85-I ialah rod mono laras UNI-TRAK, yang merupakan elemen suspensi belakang. Mengikut keperluan pemandu, ia dapat disesuaikan dalam 4 posisi untuk pemampatan dan 16 posisi untuk tidak menutup. Secara keseluruhan, perjalanan suspensi ini adalah 275 milimeter, yang membolehkan anda mengimbangi perubahan ketinggian secara tiba-tiba ketika memandu di luar jalan raya. Secara teknikal, mana-mana pengguna dapat membeli basikal ini: kos di sekitar 3,5 ribu dolar tidak kelihatan seperti sesuatu yang luar biasa di kalangan jutawan yang ditunjukkan dalam penilaian. Secara aktif disarankan untuk diambil oleh mereka yang ingin membuat langkah luas dari amatur ke kategori profesional.

Kelebihan

  • harga rendah;
  • penampilan yang menyenangkan;
  • penggantungan yang boleh disesuaikan (garpu teleskopik depan dan monoshock belakang dengan perjalanan 275 mm);
  • nisbah seimbang parameter jisim, kuasa dan kelajuan;
  • penjara kerana pertandingan profesional.

keburukan

  • untuk prestasi dan arah operasi – tidak dikenal pasti.

Motosikal klasik (jalan raya) terbaik

Ducati Diavel Carbon

Penilaian: 5.0

Ducati Diavel Carbon

Pemimpin kategori motosikal klasik adalah model terang dan karismatik yang dihasilkan oleh syarikat Itali, Ducati, yang telah mendapat kemasyhuran sebagai salah satu motosikal paling seimbang di segmen premium. Enjin Diavel Carbon silinder berkembar berbentuk V mempunyai isipadu 1198 sentimeter padu, yang menghasilkan 162 kuda (pada 9500 rpm) dan tork 130.5 Nm (pada 8000 rpm).

Penampilan motosikal 'meriam' adalah kelebihan pengalaman produksi bertahun-tahun syarikat, ditambah dengan genius jurutera individu yang mengusahakan konsep kenderaan masa depan. Gabungan bergaya hitam (lapisan serat karbon) dan merah / perak dalam sebilangan elemen hanya menekankan sifat agresif dan tanpa kompromi basikal di jalan raya. Ia selesa (walaupun perjalanan penggantungan terhad pada 120 milimeter), lincah, ringan (234 kilogram dalam keadaan curb) dan sangat mahal, yang terdengar seperti pelengkap paling menyanjung dalam konteks rangkaian basikal Ducati.

Kelebihan

  • reka bentuk yang mempesonakan, kerana gabungan semangat warna, kehadiran lapisan karbon dan menekankan bahagian-bahagian bingkai ruang yang menonjol;
  • tangki bahan api yang luas (17 liter);
  • kelajuan puncak melebihi 300 kilometer sejam;
  • beratnya hampir setanding dengan hasil superbik;
  • kuasa tinggi dari enjin dua silinder moden tetapi agak ketinggalan zaman;
  • kombinasi harga dan kualiti yang optimum.

keburukan

  • tidak ditemui.

Yamaha VMAX

Penilaian: 4.9

Yamaha VMAX

Kapal penjelajah legenda motosikal Yamaha, peluncurannya yang dimulakan pada tahun 1985, adalah keperibadian idy jalan, dinyanyikan dan lebih daripada sekali disuarakan oleh pengguna dalam keinginan mereka yang paling terang. Menurut kebanyakan pakar, VMAX adalah raja jalan raya yang tidak dapat dipertikaikan, 'street bike' sebenar dengan mesin 1200cc yang (dan masih) 140 kuasa kuda. Mengingat berat jalan 263 kilogram, kelajuan puncak 260 kilometer sejam adalah hasil yang sangat baik, tetapi semua angka ini sangat sekunder dalam konteks motosikal ini.

Peranan pertama dalam Yamaha VMAX selalu dan akan menjadi komponen perasaan memiliki teknik ini, jika anda suka – perasaan memandu dan manuver dalam lalu lintas bandar, bercampur dengan kebebasan tanpa had ketika melakukan perjalanan di lebuh raya pinggir bandar. Semua ini disebabkan oleh operasi mesin yang sangat tepat pada putaran rendah dan tinggi tanpa penurunan di bahagian tengah, serta keselesaan tempat duduk yang dipasang, ditambah dengan suspensi yang agak kaku (perjalanan di depan dan belakang masing-masing 140 dan 99 milimeter). Kos motosikal sedemikian dalam realiti moden telah meningkat dengan ketara sejak beberapa tahun kebelakangan ini, menjadikan kebanyakan peminat barisan ini berada dalam kedudukan yang sukar antara keinginan untuk membeli dan anggaran yang ketat.

Kelebihan

  • reka bentuk mengikut semangat motosikal 'jalan' klasik dari tahun 80-an;
  • enjin berkuasa yang berfungsi dengan baik dengan berat basikal 263 kilogram;
  • tahap kebolehpercayaan yang tinggi bagi semua sistem dan pemasangan;
  • keselesaan, walaupun penggantungan yang agak kaku dengan perjalanan yang rendah.

keburukan

  • harganya mengalami kenaikan yang ketara sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

MV Agusta Brutale 1090

Penilaian: 4.9

MV Agusta Brutale 1090

MV Agusta 1090 'kejam' dalam banyak hal mirip dengan Ducati Diavel Carbon yang mempesona (tidak dihiasi), muncul kepada pengguna dengan cahaya yang paling disukai dalam segmen basikal jalan raya. Dua kelebihan terpenting dari model ini – kekuatan dan ringan – mungkin memberikan kombinasi paling refleks di antara semua pesaing dalam penilaian. 158 kuasa kuda pada 11,900 rpm dapat mempercepat 200 kilogram berat jalan hingga 265 kilometer sejam. Ini cukup untuk menumpang di jalan raya bandar atau jalan raya antara bandar, seperti yang mereka katakan, 'dengan angin'. Tambahan lain untuk MV Agusta Brutale 1090 adalah isi tangki bahan bakar, yang dirancang untuk menahan 23 liter petrol. Ketika memandu dalam had yang munasabah (100-150 kilometer sejam), satu isian penuh cukup untuk kira-kira 500 kilometer, yang membolehkan basikal ini diklasifikasikan sebagai ekonomi.

Sekiranya kita abstrak dari nuansa teknikal dan dekat-teknikal, beberapa nuansa akan kelihatan, disebabkan oleh ciri-ciri individu basikal dan identiti syarikat pengeluar. Kenyataannya adalah bahawa sebab beberapa perselisihan dalam lingkaran pengguna adalah bahagian depan model yang tidak ekspresif, yang tidak mendapat cermin depan dan bentuk yang lebih 'pemangsa'. Sebenarnya, ini adalah satu-satunya kelemahan yang dapat dimasukkan dalam Brutale 1090's pasif – dalam aspek lain ia sangat mempesonakan.

Kelebihan

  • berat kering (183 kilogram);
  • kelajuan maksimum di wilayah 265 kilometer sejam;
  • tangki bahan bakar berkapasiti (23 liter);
  • reka bentuk yang teliti (nampaknya, kecuali bahagian depan);
  • selesa walaupun dengan penggantungan 'terkekang'.

keburukan

  • bahagian depan basikal tanpa ciri adalah rasa yang harus diperhitungkan.

Kawasaki Z1000 R Edition 2018

Penilaian: 4.8

Kawasaki Z1000 R Edition 2018

Motosikal yang sangat cantik, dibuat berdasarkan semangat korporat Kawasaki dan dengan yakinnya mengambil tempat yang tepat dalam ranking basikal jalan raya terbaik. Mari buat tempahan dengan segera: terdapat tiga prasyarat untuk memasukkan penilaian. Pertama, perlu diperhatikan komitmen Z1000 R Edition 2018 untuk keseluruhan skema warna yang sedikit dengan garis terang yang sangat nipis dan sangat sesuai. 'Trik' ini berfungsi secara eksklusif dalam rangkaian basikal Kawasaki – syarikat lain melakukannya dengan lebih sengaja dan kasar (yang juga mempunyai kesan).

Kedua, enjin empat silinder memberikan tork 111Nm dan 142bhp, memberikan dorongan yang baik sejak awal. Dan ketiga, berat motosikal hanya 221 kilogram, di mana kira-kira 30 berada di tangki. Dari sudut pandang praktikal, Kawasaki Z1000 R Edition 2018 masih memasuki masa untuk menerima penilaian objektif dari pengguna, kerana penampilannya di pasaran baru-baru ini. Walau bagaimanapun, permulaan penjualan 'dari tempat' sangat mengagumkan – walaupun tidak di Rusia, basikal itu telah berjaya membawa penciptanya satu juta dolar di seluruh dunia. Dan walaupun terlalu awal untuk membincangkan nasib masa depan motosikal, ia masih layak mendapat tempat terhormat dalam ranking terbaik.

Kelebihan

  • reka bentuk yang sangat dikenali dari Kawasaki;
  • kombinasi harga dan kualiti yang optimum;
  • petunjuk daya dan tork yang optimum untuk mengurangkan berat motosikal, dengan mengambil kira jumlah enjin 1000 meter padu;
  • tahap kebolehpercayaan tinggi komponen utama basikal.

keburukan

  • tidak terbentuk sepenuhnya mengenai basikal kerana dilancarkan baru-baru ini.

Yamaha Fazer 8 ABS

Penilaian: 4.7

Yamaha Fazer 8 ABS

Satu lagi perkembangan indah syarikat Yamaha, yang tergolong kurang dari kategori superbike kerana peralatan dengan motor kecil-padu (mengikut standard 'liga utama'). Walaupun dalam penampilan, semua prasyarat untuk ini ada: bentuk yang sangat 'jahat', yang kekurangan hanya pada penutup fairing dan pelindung depan yang lebih besar. Enjin 779cc sebaris-empat menghasilkan 16.2 kuasa kuda, yang, bersama dengan torsi 68 Nm, harus mempercepat 220 kilogram berat badan. Oleh itu indikator kelajuan rendah (berbanding dengan sebilangan pesaing), dan watak yang lebih lemah lembut ketika bergerak di lalu lintas bandar.

Perlu diperhatikan bahawa kemas kini Fazer 8 berskala besar yang terakhir dibuat pada tahun 2013 – sejak itu, jurutera hanya meningkatkan teknologi dan komponen basikal. Harus dikatakan bahawa dari sudut keselesaan, model ini boleh menjadi lebih baik. Suspensi tegar (perjalanan 130mm), ditambah dengan tempat duduk yang tidak dirancang dengan baik, tidak menimbulkan rasa tidak selesa ketika memandu dalam jarak dekat, tetapi dalam perjalanan jauh dapat menjadi masalah nyata bagi pemandu (belum lagi penumpang). Walau bagaimanapun, Fazer 8 adalah bahagian penting dalam barisan motosikal klasik Yamaha, yang pengalamannya telah membolehkan syarikat itu membuat beberapa model yang benar-benar mempesona, walaupun di kelas hiperbike.

Kelebihan

  • reka bentuk yang sangat menarik, bersempadan dengan basikal enduro, klasik dan sukan;
  • kawalan patuh, manuver mudah dalam lalu lintas bandar;
  • peningkatan berterusan sistem dan teknologi oleh pengeluar;
  • petunjuk kualiti optimum.

keburukan

  • bukan contoh terbaik dari segi kecekapan enjin;
  • keselesaan dalam perjalanan jauh menimbulkan persoalan.

BMW R Nine T Scrambler

Penilaian: 4.6

BMW R Nine T Scrambler

Pada satu masa, pengacak R Nine T dari syarikat BMW membuat banyak suara, tanpa disangka muncul untuk pengumuman dan sengaja – untuk demonstrasi kemungkinan seterusnya bersama dengan konsep penampilan. Untuk mengatakan bahawa komuniti penunggang motosikal gembira sangat tidak mengatakan satu perkataan pun. Sejenis 'kenderaan semua medan', biasanya kenderaan jalan raya, yang pada dasarnya, tidak menjadi masalah di mana asfalt berakhir dan jalan tanah bermula, menghasilkan kesan bom yang meletup, dan inilah yang menyebabkannya. Menggabungkan ciri-ciri gaya klasik ala 80-an dan sejumlah penyelesaian moden (seperti susun atur semangat basikal sukan), pengacau 'terpikat' sekaligus dua segmen pengguna: sekolah lama dan muda, yang bergegas ke sifat keras kereta api baru.

Tanpa kepura-puraan moden, R nine T mempunyai enjin silinder berkembar 110 tenaga kuda dengan suntikan bahan bakar boxer yang dapat mempercepat hingga 200 kilometer sejam, menangkap struktur 220 kilogram dalam perjalanan yang menarik melalui jalan negara yang memutar. Penggunaan bahan bakar di sini berkisar antara 4,5 hingga 5,8 liter per 100 kilometer, yang merupakan hasil yang baik walaupun dibandingkan dengan model yang kompetitif. Tetapi pengacak ini menjadikan semua agregat istimewa – tidak mungkin untuk mengenal pasti titik lemah yang jelas di sini dan pada tahap ini.

Kelebihan

  • Nisbah harga dan kualiti optimum;
  • enjin dengan kehidupan bekerja yang baik;

    ekzos bass ekspresif dari knalpot ganda dari Akarpovic;

  • penggabungan dua gaya yang menarik, berusaha menarik pengguna dari pelbagai generasi;
  • keselesaan dan keselamatan.

keburukan

  • tidak ditemui.

Honda CB 1000 RA (ABS)

Penilaian: 4.6

Honda CB 1000 RA (ABS)

Rahmat dan kekuatan luar biasa dalam badan yang padat adalah definisi paling sesuai untuk motosikal Honda CB 1000 RA dengan sistem ABS bersepadu. Dengan model 2.1 meter, mesin 1000 cc padat dipasang, yang menghasilkan 125 kuasa kuda dan mempercepatnya hingga 230 kilometer sejam. Hasil yang sangat baik, memandangkan sebenarnya pesaing yang rapat, KTM 690 Duke, mempunyai parameter yang jauh lebih sederhana.

Dalam konteks topik ciri kelajuan, saya ingin mengatakan beberapa perkataan mengenai pengendalian. Walaupun sifatnya yang agak lemah lembut Honda CB 1000 RA boleh dan memang suka mengejutkan. Hingga 150 kilometer per jam, pengendalian motosikal dapat dianggap sebagai rujukan: tidak berusaha keras untuk melakukan perubahan kecil dalam perjalanan, memberikan kekuatan turun yang cukup dan memasuki lekuk dengan memuaskan. Tetapi apa yang bermula di luar tanda ini tidak lebih dari sekadar tahap memandu profesional. Faktanya adalah bahawa penyederhanaan model sangat menderita kerana ketiadaan panel sisi dan kaca depan, yang disebabkan oleh sebaran aliran udara yang tidak rata dapat memprovokasi goyangan dan arus. Tugas juruterbang dalam situasi seperti itu adalah untuk bertindak tepat pada waktunya terhadap apa yang sedang berlaku dan mengambil tindakan balas, yang mana pengguna biasa tidak cukup terlatih. Mungkin ciri terakhir CB 1000 RA adalah perjalanan suspensi yang berbeza di bahagian depan dan belakang, masing-masing sama dengan 128 dan 120 milimeter. Walau bagaimanapun, ini tidak menjejaskan keselesaan pemandu – lebih senang perjalanan dengan motosikal jarak pendek dan jarak jauh.

Kelebihan

  • set fungsi moden, teknologi yang dilaksanakan;
  • bentuk paip ekzos yang menarik yang mengarah ke paip kecil manifold ekzos;
  • selesa dan selesa ketika bergerak;
  • penunjuk kuasa optimum, ditambah dengan pecutan dan parameter kelajuan maksimum;
  • penampilan yang menarik dengan banyak sudut dan bentuk yang tajam.

keburukan

  • tidak dapat diramalkan ketika memandu dengan kelajuan 150 kilometer sejam.

KTM 690 Duke

Penilaian: 4.5

KTM 690 Duke

Basikal jalan raya, yang namanya diterjemahkan sebagai 'Duke', sebenarnya, adalah model yang sangat lincah, padat dan cantik dengan watak yang sangat jinak. Mesin single-slave 690cc mempunyai 67 kuasa kuda, yang cukup untuk memberikan prestasi kelajuan yang baik. Dan ini walaupun hampir 150 kilogram jisim kering harus diberi pergerakan.

Sebilangan besar berat KTM 690 Duke dibawa oleh kerangka ruang keluli, unsur-unsurnya dapat dilihat walaupun tanpa banyak analisis motosikal dan memberi keyakinan pada kebolehpercayaan keseluruhan struktur. By the way, elemen bingkai juga menonjol dengan latar belakang umum kerana warna terang, yang kelihatan sangat sesuai dan tidak disengajakan. Secara amnya, anda boleh meletakkan lima dengan plus untuk warna motosikal dengan selamat – banyak butiran kecil, gabungan kelabu dan hitam dengan oren terang (kontur) mencipta gambar unik yang dijamin tidak akan membosankan untuk jangka masa yang panjang. Bagi parameter keselesaan, secara umum baik pakar maupun pengguna tidak ada keluhan mengenai sisi motor ini. Tempat duduk dibuat dengan memperhatikan keseimbangan kelembutan / kekakuan, suspensi, walaupun keras, memiliki pukulan 135 milimeter, dan motosikal itu bergegas tanpa tendangan, tersentak dan kegelisahan lain.

Kelebihan

  • banyak pilihan warna dan kombinasinya;
  • tahap kebolehpercayaan elemen struktur individu yang tinggi;
  • kos rendah untuk sekunder dan dari peniaga yang sah;
  • selesa dan selesa ketika berkeliling bandar;
  • rangka ruang tegar yang diperbuat daripada keluli berkekuatan tinggi.

keburukan

  • kuasa rendah enjin satu silinder.

Motosikal Cina terbaik

Pemenang Zongshen ZS250GS

Penilaian: 4.7

Pemenang Zongshen ZS250GS

Pemenang Zongshen ZS250GS adalah pemasa lama tanpa syarat segmen motosikal tertentu dari China, yang dikenali di Rusia selama lebih dari belasan tahun. Walaupun usang sejumlah node, ia tetap menjadi permintaan di kalangan pengguna domestik, terutama dengan kos rendah, bahkan dari penjual yang sah. Secara teknikalnya, basikal ini adalah 'pekerja keras' yang benar, direka untuk pergerakan ekonomi di bandar atau ketika menempuh jarak jauh. Enjin 17.7-kuasa kuda, tidak rakus dan sangat gesit, dalam kombinasi dengan isipadu tangki gas 20 liter, sudah pasti ada.

Memanggil Zongshen Winner ZS250GS sebagai basikal sukan adalah hasutan murni. Namun, adab gaya sporty tetap ada di dalamnya. Para jurutera berjaya mencapai kesan pengisian berkat roda stok pada cakera 17 inci, cermin depan yang asli, dan juga pelapisan plastik yang murah, yang menjadikan penampilan motosikal lebih mahal. Sekiranya kita membuang semua 'tinsel', pada intinya kita akan mendapat kelebihan dalam bentuk ekonomi, dinamika dan nuansa penuhnya, serta kebolehpercayaan bahan habis pakai yang luar biasa (sekurang-kurangnya stok barang). Dari kekurangan itu, pengguna hanya mengeluh mengenai kotak gear, yang berfungsi dalam mod yang tidak dapat difahami, tetapi dalam jangka panjang mereka hanya membiasakannya.

Kelebihan

  • penggunaan bahan bakar yang sangat menjimatkan;
  • kebolehpercayaan bahan habis pakai;
  • dinamik pergerakan yang baik pada kuasa rendah enjin 250 cc;
  • penampilan yang menarik dengan tuntutan sukan.

keburukan

  • tidak ditemui.

Penjelajah Lifan LF250

Penilaian: 4.6

Penjelajah Lifan LF250

Motosikal pelayaran dari syarikat terkenal Lifan, prototaip yang (hingga terperinci terkecil) adalah basikal Yamaha Virago yang terkenal. Setelah menerima mesin dengan volume 250 sentimeter padu, model ini dapat berakselerasi hingga 160 kilometer per jam, walaupun struktur rangka diperkuat. Semua ini diedarkan melalui transmisi lima kelajuan, yang memberikan pecutan yang konsisten tanpa tersentak.

Dari segi gaya luaran, Lifan LF250 Cruiser telah mewarisi sebahagian besar ciri Virago, serta semangat motosikal pelayaran legenda. Warna hitam elemen badan yang digabungkan dengan lapisan krom memberikan model keunggulan tenang, yang mana seseorang ingin meninggalkan pemikiran fana jauh di belakang dan perlahan-lahan memandu di jalan-jalan sepi yang baik di sepanjang pantai yang indah. Kerana tujuan khas basikal, pengeluar menjaga keselamatan dan keselesaan penumpang di jalan: tempat duduk telah memperoleh ciri ortopedik, papan pemuka diletakkan di tangki bensin, dan anda dapat memasang kapal pesiar menggunakan trunk trunk. Sudah tentu, terdapat beberapa kekurangan di sini, tetapi semuanya berkaitan dengan bahan habis pakai dan kabel penghubung (seperti kabel klac). Nasib baik, ada pilihan dengan penambahan orang Cina dengan alat ganti asli dari 'sumber asal' Jepun.

Kelebihan

  • klon hampir lengkap Yamaha Virago dengan pertukaran bahagian yang penuh;
  • reka bentuk yang menarik;
  • kelajuan maksimum kira-kira 160 kilometer sejam;
  • pembinaan rangka bertetulang.

keburukan

  • bahan habis pakai jangka pendek yang memerlukan penggantian pada awal operasi.

Pengambil penaung 250

Penilaian: 4.5

Pengambil penaung 250

Patron Taker 250 adalah buatan khas Cina, yang menggabungkan ciri teknikal yang baik dan reka bentuk yang bergaya. Dengan jumlah kecil enjin empat injap silinder tunggal (hanya 250 sentimeter padu), kelajuannya dapat mencapai 140 kilometer per jam. Sebabnya adalah penggunaan bahan binaan ringan, yang mengurangkan jumlah berat basikal kepada 146 kilogram. Mengenai penampilan luaran, Taker 250 berhutang dengan kit badan plastik yang sejuk dan bentuk yang kemas. Selepas pemulihan, badan memperoleh cap tambahan ke 'kulit' (terutamanya di bahagian bawah), dan lampu bulat klasik memberi jalan kepada pelindung plastik monolitik dengan sejenis pelebaran sumber cahaya.

Seperti yang diperhatikan oleh pengguna, semasa memandu di trek, Patron Taker 250 berkelakuan sangat jinak dan dapat diramalkan, ini disebabkan oleh penyelesaian reka bentuk yang baik (dengan bingkai pepenjuru yang kaku, penyerap kejutan mono pada roda belakang, dan garpu depan yang asli). Antara kelebihannya ialah kemampuan bergerak yang baik, keselesaan yang selesa, kebolehpercayaan yang disebutkan di atas dan penampilan yang bergaya. Kelemahannya terletak pada perkara-perkara kecil – barang habis dicurahkan dengan cepat.

Kelebihan

  • harga yang boleh diterima;
  • penampilan yang sangat menarik (dalam versi sebelum dan selepas penggayaan semula);
  • pembinaan yang sangat ringan (146 kg), yang meningkatkan kemampuan bergerak dan kelajuan;
  • keupayaan untuk memecut hingga 140 km / j.

keburukan

  • kualiti bahan habis pakai yang rendah.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen