30 motor tempel terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Motor perahu adalah jenis enjin pembakaran dalaman khas yang digabungkan dengan 'kaki' dan baling-baling untuk mendorong kapal dan kapal kecil yang lain. Dari segi sejarah, seperti semua enjin, ia diklasifikasikan mengikut jumlah pukulan pembakaran bahan bakar, dibahagikan kepada dua lejang dan empat lejang. Dari sudut pandang teknikal, yang terakhir kelihatan lebih sempurna, kerana mereka membolehkan anda mengembangkan kelajuan tinggi kerana daya dan tork yang lebih besar, serta menggerakkan kapal yang lebih besar jelas melalui air. Tetapi dengan masalah kebolehpercayaan, semuanya tidak begitu mudah di sini, yang akan kami jelaskan secara terperinci dalam cadangan pemilihan dan di titik perbandingan.

Bagi artikel yang bermasalah, sepenuhnya dan sepenuhnya terdiri dari banyaknya unit model motor di segmen pasar yang sesuai, serta syarikat yang menghasilkannya. Oleh kerana persaingan yang begitu tinggi (lebih dari seribu unit memperjuangkan kepemimpinan dalam pelbagai arah), kadang-kadang sangat sukar untuk mengetahui produk yang benar-benar bernilai dan sesuai. Oleh itu, setelah melakukan kajian sendiri mengenai keadaan pasaran, majalah tersebut memilih 30 motor tempel paling menjanjikan, terbahagi kepada lapan kategori tematik. Kriteria penilaian adalah kesimpulan sekumpulan pakar sepenuh masa, serta maklum balas dari pengguna yang menguji model dalam pelbagai keadaan iklim dan operasi.

Cara memilih motor perahu

Prosedur untuk memilih motor perahu dikaitkan dengan sejumlah nuansa mendasar dan spesifik yang harus dipertimbangkan tanpa gagal. Pakar majalah kami dalam bidang perahu motor telah mengenal pasti sebanyak 7 perkara yang serupa:

Jenis enjin. Mengikut aspek ini, semua motor perahu dibahagikan kepada petrol dan elektrik.

Enjin petrol adalah enjin pembakaran dalaman standard yang mengubah tenaga pembakaran bahan bakar menjadi gerakan putaran baling-baling dan gerakan peralihan kapal seterusnya. Mereka dibagi menjadi dua-stroke dan empat-stroke, seperti yang disebutkan dalam pendahuluan.

  1. dua lejang – unit secara teknikal lebih sederhana, suntikan bahan bakar, pemampatan, peledakan, pembakaran dan penyingkiran gas ekzos di mana ia berlalu dalam dua pukulan. Dalam hampir semua komponen operasi, mereka kehilangan rakan seberat empat pukulan mereka, tetapi dari segi kos dan ergonomi mereka jauh lebih tinggi daripada yang terakhir. Mereka dianggap lebih dipercayai dari segi kesederhanaan reka bentuk, namun, ia berfungsi dalam keadaan getaran yang terus meningkat dan keramahan persekitaran yang rendah, yang juga mempengaruhi kebolehpercayaan dalam jangka panjang, dan dengan tanda minus;

  2. empat lejang – tahap terakhir dalam pengembangan enjin pembakaran dalaman, kitaran operasi yang terdiri daripada empat lejang (suntikan, mampatan, peledakan (pembakaran), pelepasan gas ekzos – setiap tindakan sesuai dengan satu pukulan kerja). Mereka mewakili unit struktur yang lebih kompleks, yang mempengaruhi parameter kebolehpercayaan secara negatif. Walau bagaimanapun, disebabkan oleh penurunan beban getaran, peningkatan keramahan terhadap lingkungan kerja dan kualitas pembakaran bahan bakar, kompensasi untuk indikator ketahanan (salah satu komponen kebolehpercayaan) terjadi. Mereka berbeza dalam kecekapan, tetapi mereka bukan contoh yang lebih mahal daripada versi dua lejang, mereka menimbulkan kesulitan dari segi pengangkutan, dan pada umumnya mereka kelihatan lebih besar.

Motor elektrik telah menjadi hak pilihan utama pengguna domestik sejak kebelakangan ini, tetapi mereka berjaya dan berjaya memperoleh pijakan di pasaran Eropah dan Amerika Utara. Kelebihan utama mereka: ketiadaan kebisingan yang hampir sepenuhnya kerana penolakan banyaknya unit gosok di struktur (seperti pada mesin petrol), serta keramahan alam sekitar yang tinggi kerana penggunaan tenaga elektrik. Banyak pakar menganggap jumlah kelebihan dan petunjuk kos, tetapi pada hakikatnya, pembelian motor seperti itu harganya hampir lebih tinggi daripada analog petrol sederhana. Faktanya ialah, selain unit kerja itu sendiri, perlu membeli bateri dan pengecas, yang, lebih-lebih lagi, memberi kesan negatif terhadap berat keseluruhan peralatan.

Kuasa. Pemilihan motor untuk ciri ini harus berdasarkan pada dimensi keseluruhan kapal dan jumlah maksimum orang yang akan berada di dalamnya. Oleh itu, jika anda merancang untuk melakukan satu aktiviti berenang tanpa menumpuk kargo (dalam bentuk roda gigi, joran berputar dan barang pancing lain), maka unit 5 kuasa kuda akan menjadi pilihan yang ideal. Ia juga sesuai untuk berenang jangka pendek dari satu 'tambalan' takungan ke tempat yang lain jika terdapat beberapa orang di dalam kapal dengan sejumlah kecil peralatan.

Sekiranya kapal itu boleh memuatkan 2-3 orang dan sejumlah kecil kargo, kuasa optimum motor yang dibeli adalah 10 kuasa kuda.

Untuk berenang secara besar-besaran di kapal besar dan kapal logam (boleh memuat hingga 6-8 orang), 'minimum' yang diperlukan akan menjadi enjin yang sangat kuat, mengikut piawaian segmen, untuk 20-25 kuda.

Dimensi. Pastikan untuk memadankan dimensi motor luar dengan dimensi kapal. Sekiranya salah memilih antara satu dengan yang lain, ada risiko memberikan sudut kemiringan yang besar di bahagian belakang kapal, di mana penginapan yang selesa di atas kapal akan mendapat keselesaan yang meragukan. Untuk kapal kecil, mesin ringkas (dua lejang atau empat lejang – terserah anda) dengan tangki bahan bakar 1-2 liter akan menjadi keadaan yang mencukupi untuk bergerak melalui air. Sentiasa perhatikan pembelian yang anda lakukan dari posisi sederhana – adakah kemampuannya akan cukup untuk memastikan tahap pekerjaan yang betul.

Kedalaman rendaman skru. Panjang mekanisme tiub buritan (pada orang biasa – panjang lutut dari mesin ke baling-baling) adalah aspek yang sangat penting dalam motor perahu. Bukan sahaja kadar pembangunan sumber bergantung pada pilihan yang betul di sini, tetapi juga rasional penggunaan kuasa yang berguna. Semasa memilih, seseorang harus bermula dari ketinggian sisi kapal dan kedalaman rendamannya di dalam air. Oleh itu, jika anda memilih motor dengan kayu mati pendek, maka baling-baling mungkin tidak sepenuhnya tenggelam di dalam air, sambil kehilangan sebahagian besar daya terbiar, termasuk mengatasi rintangan peralihan dari udara ke air. Sebaliknya juga buruk: dengan lutut panjang, skru akan lebih dalam dan berfungsi dengan nilai rintangan yang sedikit lebih tinggi, dengan itu mengurangkan penunjuk daya dengan ketara. Pastikan anda memberi perhatian lebih kepada faktor ini.

Jenis sistem kawalan. Sistem kawalan motor luar dibahagikan kepada jarak jauh (jarak jauh) dan langsung. Yang pertama khas untuk kapal panjang dan pemotong: di dalamnya bahagian stereng dipasang di tengah sisi. Pengendalian dilakukan kerana sekumpulan tautan transmisi, yang secara teratur, tetapi dengan sedikit kelewatan, bereaksi terhadap manipulasi pilot.

Kawalan langsung motor dilakukan berkat pengayun – pemegang swing, yang merupakan bahagian yang sangat diperlukan dalam reka bentuk unit. Perlu dinyatakan bahawa sistem penanaman mempunyai kebolehpercayaan yang lebih tinggi, kerana ia tidak mempunyai timbunan sambungan dan mekanisme penghantaran yang begitu besar. Ia dianggap sebagai sistem asas untuk kapal kecil dan sederhana, di mana jarak ke badan kawalan tidak begitu besar.

Syarikat perkilangan. Parameter tidak langsung yang, bagaimanapun, sebahagian besarnya dapat menentukan kecenderungan motor luar untuk operasi jangka panjang. Kekhususan klausa ini terletak pada arahan nasihat untuk dua kumpulan pengguna besar.

Kami sangat mengesyorkan agar pemula lebih mengutamakan mesin pemimpin segmen – pengeluar yang terkenal di pasaran dunia: Mercury, Yamaha, HDX, Tohatsu, Honda, dan lain-lain. Pertama, syarikat-syarikat ini telah menjadikan diri mereka sebagai pembekal produk yang boleh dipercayai, dapat melayani tanpa gangguan dan pelbagai jenis aduan selama lebih dari satu musim. Kedua, di Internet anda boleh menemui banyak buku panduan dan bahan lain untuk penyelenggaraan dan pembaikannya, serta lebih daripada selusin pengedar.

Bagi pengguna yang berpengalaman, terdapat sekatan yang jauh lebih sedikit: walaupun pemimpin pasaran adalah penghubung dominan dalam rantaian penjualan, anda boleh memberi perhatian kepada syarikat yang sedang membangun. Khususnya, Rusia dan Cina, yang berjaya membawa produksi ke tahap yang dapat diterima. Sudah tentu, dalam pengertian ini, kita bercakap lebih banyak mengenai kemungkinan motor memperbaiki diri sekiranya berlaku kerosakan, tanpa merujuk kepada bahan (yang tidak begitu banyak untuk model yang tidak diketahui) dan manual. Tetapi dengan suka menggali secara terperinci secara berkala, perjanjian itu kelihatan sangat menguntungkan – jumlah yang dibelanjakan untuk pembelian kata nama tidak dapat dibandingkan dengan harga motor terkenal.

Cara pasti untuk mengurangkan kos. Bagi mereka yang masih ingin mengambil unit dari pengeluar terkenal, tetapi terkekang dari segi kewangan, ada cara alternatif untuk pasaran sekunder. Secara umum, banyak yang disajikan adalah sampah, tetapi yang berlaku di antaranya, terdapat spesimen yang cukup ingin tahu.

Semasa membeli motor di sekunder, sangat penting untuk memeriksa keadaan dan kinerjanya, jika peluang seperti itu diberikan. Atau luangkan masa untuk 'lari masuk' motor. Biasanya tempoh pengesahan adalah 3-7 hari, namun penjual jarang bersetuju dengan syarat tersebut.

Oleh itu, jika anda berhadapan dengan pilihan untuk membeli motor terpakai atau terpakai baru, tetapi tidak ada cukup wang untuk yang kedua, masuk akal untuk menangguhkan pembelian dan mengumpulkan jumlah yang mencukupi untuk unit baru. Namun, jika masa hampir habis, belilah hanya model berkualiti tinggi dari pengeluar terkemuka di pasaran sekunder, yang telah menerima ratusan dan ribuan pujian dari pengguna dan pakar.

Motor perahu mana yang lebih baik daripada dua lejang atau empat lejang

Seperti yang disebutkan dalam pengenalan, motor tempel bensin terbagi menjadi dua-tak dan empat-tak. Walaupun terdapat persamaan mendasar dalam fungsi dan penyelesaian susun atur, unit-unit ini masih memiliki banyak perbezaan, serta kebaikan dan keburukan yang disertakan. Tetapi siapa yang lebih baik? Kita dapat mencari jawapan untuk soalan ini dalam jadual perbandingan:

Jenis motor luar

Kelebihan

keburukan

2-lejang

+ Kemudahan pelaksanaan, menjamin tahap kebolehpercayaan yang tinggi

+ Kos perolehan yang rendah

+ Dimensi dan berat keseluruhan yang kecil

+ Kemudahan pengangkutan

– Lebih baik, berbanding dengan penggunaan bahan bakar empat lejang

– Bising, terutamanya pada suhu tinggi

– Getaran tidak stabil ketika beroperasi pada kelajuan rendah

– Ekzos berasap, yang berkaitan dengan masalah penggunaan lingkungan yang ramah lingkungan

– Reka bentuknya mempunyai susun atur yang sengaja lebih ketinggalan zaman, yang memberi kesan negatif terhadap ketahanan kerja

4-lejang

+ Prinsip operasi yang ditingkatkan, menyebabkan penggunaan komponen yang lebih sedikit dan juga daya tahan yang lama

+ Getaran rendah ketika bekerja pada kelajuan rendah

+ Pelepasan yang jauh lebih berbahaya, asap rendah

+ Keluarkan bunyi yang kurang pada rpm tinggi

+ Agak lebih menjimatkan daripada versi dua lejang

– Reka bentuk yang rumit, kebarangkalian kerosakannya lebih tinggi daripada sistem dua lejang

– Harga tinggi

– Peningkatan dimensi dan berat badan, masalah dengan kaedah pengangkutan

Penarafan motor tempel terbaik

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Motor dua lejang 5 hp terbaik. dari. 1 Tohatsu M5BDS RUB 61,900
2 HDX T 5 BMS RUB 42,500
3 Merkuri 5M RUB 62,500
4 NISSAN MARINE NS 5 B D1 RUB 63,900
5 Toyama T5BMS RUB 46 900
Enjin empat lejang 5 hp terbaik dari. 1 Yamaha F5AMHS RUB 72,100
2 Honda BF5DH SHU RUB 105,900
3 HDX F 5 BMS RUB 47,000
4 Mercury F5M RUB 62,500
Motor tempel 2 lejang terbaik sehingga 9,9 HP dari. 1 Mercury ME 9.9 M 106 100 gosok.
2 Tohatsu M9.8BS RUB 76 900
3 HDX T 9.9 BMS RUB 73,900
4 Nissan Laut NS 9.8 BS RUB 90,500
Motor tempel 4 lejang terbaik hingga 15 hp. dari. 1 Honda BF15DK2SHU RUB 190,500
2 Yamaha F15 CEHS RUB 177,200
3 Mercury ME F 15 MH RUB 150 100
4 HDX F 15 FWS RUB 109 900
Motor tempel terbaik dari 15 hingga 40 hp. dari. 1 Yamaha F40 FET RUB 410,000
2 Honda BF30DK2 SRTU (BF30D4 SRTU) RUB 364,900
3 Merkuri 40M RUB 213,200
4 HDX F 20 BMS RUB 112 900
Motor tempel kuasa tinggi terbaik 1 Yamaha F350 AETX RUB 1,844,000
2 Mercury 150 PRO XS L OptiMax RUB 816,200
3 HDX T75FEL-T RUB 256,700
4 Tohatsu M50D2EPTOS RUB 317,000
Motor tempel Cina terbaik 1 Sea-Pro OTH9.9S RUB 64,900
2 Golfstream T15ВМS RUB 72,900
3 HANGKAI M3.5HP RUB 11 900
Motor Perahu Elektrik Terbaik 1 HDX 86X RUB 19,500
2 Minn Kota Endura C2 30 16 640 gosok.

Motor dua lejang 5 hp terbaik. dari.

Tohatsu M5BDS

Penilaian: 4.9

Tohatsu M5BDS

Motor luaran tunggal silinder Tohatsu adalah pilihan dua lejang ekonomi bagi mereka yang gemar menavigasi perairan terbuka yang luas. Walaupun bahagian mesinnya padat, kuasanya adalah 5 kuasa kuda, dan tangki bahan bakar terpasang dapat memuat hingga 2 liter petrol. Di samping itu, untuk berenang panjang, ada kemungkinan menghubungkan tangki luaran dengan isipadu 12.5 liter, bekalan bahan bakar di mana (pada penggunaan normal 1.8 liter / jam) akan cukup untuk operasi berterusan selama lebih dari 6 jam.

Tohatsu M5BDS mempunyai kotak gear tiga kelajuan dengan mod maju dan mundur, serta neutral. Sistem perlindungan yang cukup munasabah daripada memulai ketika gear dipasangkan juga disepadukan, memastikan keselamatan pengguna dan orang dalam jarak baling-baling. Walau bagaimanapun, fungsi positif motor tidak berakhir di sana. Pengilang Jepun tidak lupa untuk melengkapkan unit ini dengan kabel keselamatan, dengan penggunaannya, anda boleh membuat penghentian kecemasan enjin. Secara umum, model ini tidak lengkap dengan penyelesaian teknikal yang unik, memberi pengguna peluang untuk menyelesaikan masalah pembaikan dan penyelenggaraan secara bebas. Tempat pertama tanpa syarat.

Kelebihan

  • sistem mekanikal padat yang dilengkapi dengan tangki bahan bakar luaran 12.5 liter;
  • penggunaan penyelesaian teknikal yang dipermudahkan untuk kemungkinan servis motor oleh pengguna;
  • dua sistem perlindungan terbina dalam (penutupan baling-baling kecemasan, bermula apabila gear dihidupkan);
  • tahap kebolehpercayaan yang tinggi;
  • harga rendah.

keburukan

  • tidak ditemui.

HDX T 5 BMS

Penilaian: 4.8

HDX T 5 BMS

HDX T 5 adalah analog yang sangat hampir dengan motor kuasa kuda Toyama ke bawah untuk merancang nuansa dan prestasi. Ia masuk ke peringkat kerana penunjuk kebolehpercayaan jangka panjangnya yang sangat baik, dan juga nilai pasarannya yang rendah (walaupun dengan standard dua lejang). Semua kelebihannya adalah kenyataan yang dicerminkan oleh rakan sejawat Jepun, yang dapat dikaitkan dengan kestabilan operasi pada kelajuan tinggi (motor tidak tersedak dengan kekuatan yang banyak), dan tahap kebisingan yang dapat diterima, dan getaran kecil ketika memperoleh kecepatan.

Walau bagaimanapun, reka bentuk HDX T 5 juga mengandungi beberapa nuansa reka bentuk, yang ditunjukkan oleh pengguna dan pakar. Pertama, tidak ada mekanisme penutupan kecemasan untuk motor tempel, itulah sebabnya berenang secara tidak sengaja di air cetek tidak hanya dapat melepaskan baling-baling dari bilah, tetapi juga memecahkan kotak gear, memberikan pemuatan kejutan dan celah gigi. Kedua, idea untuk melengkapkan enjin dengan tangki bahan bakar 1.5 liter agak tidak logik, kerana pada pendikit penuh di air terbuka hampir tidak cukup untuk perjalanan pulang pergi … jadi lebih baik menyimpan tabung ganti … atau dayung biasa.

Kelebihan

  • kombinasi harga dan kualiti yang optimum;
  • tahap kebisingan dan getaran dalam had normal;
  • stabil semasa overclocking;
  • tangki bahan bakar kecil mempunyai kesan positif terhadap ciri berat badan;
  • kebolehpercayaan sederhana tinggi untuk dua lejang Cina.

keburukan

  • jumlah tangki bahan api yang kecil dan, sebagai hasilnya, simpanan kuasa kecil;
  • kekurangan pemadaman skru kecemasan.

Merkuri 5M

Penilaian: 4.7

Merkuri 5M

Wakil syarikat Mercury yang kuat secara teknikal, yang merupakan salah satu modifikasi motor 5-siri mudah alih. Sebenarnya, satu-satunya perbezaan dari yang asli di sini adalah peralatan dengan tangki bahan bakar jarak jauh 12 liter, dan kemungkinan memasang penjana 50 watt dengan arus 4 ampere. Jika tidak, perbezaan reka bentuk adalah minimum: semua 3.86 kuasa kuda yang sama dalam nominal, tiga roda gigi dan operasi pada kelajuan dari 4 hingga 5 ribu putaran seminit.

Menurut pengguna, Mercury 5M adalah “tukang bajak” sejati, dengan jujur ​​dan adil secara konsisten mengusahakan sumber yang diperlukan. Ketinggian transom yang disyorkan adalah 381 milimeter, yang mengenakan sedikit sekatan penggunaan. Tetapi berat 20 kilogram tidak kelihatan seperti sesuatu yang luar biasa, sepenuhnya sesuai dengan konsep 'portable'. Oleh kerana kos yang rendah di pasaran, motor ini menjadi pilihan utama bagi pelbagai pembeli, terutama dengan adanya unit penutupan kecemasan dan pangkalan data yang sangat terperinci, hingga kontur badan yang ramping dan semua jenis penyesuaian untuk kawalan yang selesa.

Kelebihan

  • Nisbah harga dan kualiti optimum;
  • pendekatan rasional untuk penyingkiran gas ekzos (loop blowdown);
  • dimensi keseluruhan padat, berat 20 kilogram;
  • kemungkinan melengkapkan dengan tangki bahan bakar luaran 12 liter (isipadu tangki sendiri adalah 2.5 liter).

keburukan

  • dari masa ke masa, terdapat keperluan mendesak untuk mengekalkan unit individu – kotak gear dan mekanisme omboh;
  • peningkatan penggunaan bahan bakar disebabkan oleh tetapan khas kilang untuk kerja kedua – saat suntikan bahan bakar / pelepasan gas.

NISSAN MARINE NS 5 B D1

Penilaian: 4.6

NISSAN MARINE NS 5 B D1

Pembuat kereta utama Jepun juga merupakan pembekal motor untuk kapal dua lejang dan empat lejang. Tepat oleh pembekal, kerana jenama tertua dalam segmen ini secara bebas mengembangkan konsep tunggal secara literal, membeli sebahagian besar motor dari syarikat Honda dan Tohatsu. Kebetulan, NISSAN MARINE NS 5 B D1 adalah analog yang hampir lengkap (kecuali nuansa kosmetik) dua lejang Tohatsu, isipadu yang, secara tradisional, untuk segmen ini, adalah 102 sentimeter padu.

Di antara ciri lain dari motor tempel, kita dapat menyebutkan adanya tangki bahan bakar 2.5 liter terbina dalam dengan kemungkinan meningkat dengan menghubungkan tangki luaran pilihan untuk 12 liter lagi. Juga, pengguna bercakap mengenai kemudahan penyediaan dan layan diri: mereka mengatakan, reka bentuknya sangat mudah sehingga dapat menghilangkan penyebab kerosakan atau prestasi yang buruk walaupun di garaj. Sudah tentu semua ini bagus, tetapi jangan lupa kenyataan bahawa NISSAN MARINE NS 5 B D1 berharga dua kali ganda daripada analog, dan oleh itu ia diedarkan secara runcit lebih rendah daripada yang lain.

Kelebihan

  • motor boleh digunakan di air laut (garam tidak mempengaruhi prestasi unit);
  • tangki terbina dalam dan luaran tersedia (2.5 + 12 liter);
  • kesederhanaan reka bentuk, membolehkan pengguna menjalankan layan diri;
  • petunjuk kebolehpercayaan yang baik.

keburukan

  • harga tinggi kerana populariti jenama;
  • kelaziman rendah dalam runcit.

Toyama T5BMS

Penilaian: 4.5

Toyama T5BMS

Penarafan dibuka oleh wakil pasaran dua lejang yang cukup lama, yang berjaya kehilangan kedudukan paling popular di segmen enjin dua lejang berkuasa rendah. Toyama T5BMS secara beransur-ansur masuk ke dalam kategori peninggalan masa lalu, berpegang pada sisa-sisa populariti bekasnya dengan kelaziman yang tinggi di rantai runcit di Rusia. Secara konseptual, ini adalah unit kompak yang sama seperti pada Mercury 5M, berat 20 kilogram dan mesin 102 cc (menghasilkan 5 kuasa kuda). Unit gear adalah tiga kedudukan, klasik untuk dua lejang, dengan mod maju dan mundur, serta dengan neutral. Lekapan pada transom dilakukan dengan menggunakan penjepit skru, dan ketinggian yang disarankan adalah 380 milimeter.

Walaupun parameternya sangat umum dari sudut pandang pesaing yang dipertimbangkan, Toyama T5BMS tetap menjadi mesin luar yang sangat boros dan bising, di mana bekalan bahan bakar peribadi (2.7 liter) hampir tidak cukup untuk berenang lama. Menurut para pakar, seseorang tidak boleh menyimpan khayalan tentang asal usulnya – masa ketika produksi tertumpu Toyama di Jepun sudah lama berlalu, dan sekarang, tentu saja, China terlibat dalam pengeluaran unit untuk kapal. Benar, kami tidak dapat menyampaikan keluhan mengenai kualiti binaan – orang Jepun masih dapat memberikan tahap kawalan yang ketat.

Kelebihan

  • kualiti binaan yang tinggi walaupun pengeluaran berpusat di China;
  • kehidupan kerja unit dan bahagian yang baik;
  • dimensi keseluruhan padat, berat hanya 20 kilogram;
  • senang didapati di kedai runcit di Rusia.

keburukan

  • 2.7 liter hampir tidak cukup untuk satu jam perjalanan pada kelajuan maksimum;
  • sangat mahal untuk model usang;
  • tahap kebisingan yang tinggi.

Enjin empat lejang 5 hp terbaik dari.

Yamaha F5AMHS

Penilaian: 4.9

Yamaha F5AMHS

Motor luar yang ekonomik dengan potensi muatan yang besar, anjakannya ialah 139 sentimeter padu. Dengan mengoptimumkan aliran bahan bakar ke ruang pembakaran, Yamaha dapat mencapai pengurangan penggunaan bahan bakar hingga 1.7 liter per jam, yang memberikan pengaruh positif terhadap penggunaan bahan bakar. Secara umum, F5AMHS dapat disebut pembelian ideal, dengan pengecualian, mungkin, dari harga 80 ribu rubel, yang kelihatan hanya memeras dengan latar belakang 5 kuasa kuda yang dihasilkan secara maksimum. Dari tambahan pilihan (yang juga harus anda bayar), anda boleh memilih generator, satu set alat untuk layan diri, penunjuk tekanan minyak di sistem (pressure gauge), dan perlindungan starter. Pada akhirnya, pembelian seperti itu sesuai untuk mereka yang memperlakukan memancing sedikit berbeza daripada sebagai hobi sederhana, menerima keuntungan dalam bentuk alat, hadiah wang tunai atau hadiah.

Kelebihan

  • peralatan badan pilihan yang membolehkan anda membuat unit lengkap dari motor untuk sesi memancing yang panjang;
  • penggunaan bahan api optimum (1.7 liter sejam pada kelajuan maksimum);
  • kualiti tinggi dan kebolehpercayaan struktur;
  • bunyi rendah dan getaran yang disebarkan.

keburukan

  • harga tinggi.

Honda BF5DH SHU

Penilaian: 4.8

Honda BF5DH SHU

Harga yang tinggi untuk motor tempel ini disebabkan oleh nama besar pengeluarnya, namun, tidak seperti NISSAN, pengembangannya sepenuhnya di bawah kuasa syarikat Honda. 5 kuda dari mesin 127 sentimeter padu adalah hasil yang sangat baik, terutamanya kerana penggunaan bahan bakar setiap jam yang rendah ketika memandu dengan kelajuan tertinggi (hanya 1.5 liter per jam). Sebenarnya, tangki terpasang dirancang untuk jumlah petrol yang begitu banyak, namun pengguna berpeluang untuk memperluasnya dengan menetapkan tangki luaran menjadi 12 liter standard, di mana perjalanan dapat berlangsung dari 8 hingga 16 jam.

Kelebihan penting Honda BF5DH SHU berbanding pesaingnya ialah kehadiran alternator 6 amp, yang disiapkan dengan baik oleh tanda harga tinggi. Permulaan elektrik, hanya penyejukan air (bukan hibrid, ditambah dengan termostat), tetapi ada alat pengukur tekanan untuk mengukur tekanan minyak. Secara umum, satu set lengkap, dan bahkan dalam kualiti binaan yang tinggi. Pada saat-saat tertentu, model ini kelihatan lebih baik daripada pesaing langsung dari Yamaha, namun, kerana harga yang lebih tinggi dan kelaziman yang rendah di pasaran Rusia, kami akan memberikannya tempat kedua yang terhormat.

Kelebihan

  • kehadiran kit badan yang dipasang, biasanya dibekalkan sebagai pilihan, dengan bayaran tambahan (penjana, penunjuk tekanan minyak, pencucuhan elektrik, dll.);
  • kualiti binaan yang sempurna dan kebolehpercayaan komponen yang tinggi;
  • penggunaan bahan api rendah (1.5 liter sejam);
  • bahagian yang sangat baik antara satu sama lain, oleh itu, bunyi dan getaran hampir tidak ada.

keburukan

  • harga yang sangat tinggi untuk motor bot.

HDX F 5 BMS

Penilaian: 4.7

HDX F 5 BMS

Selama beberapa tahun sekarang, pengeluar China Hondex telah aktif mempromosikan di pasaran domestik, mendapat tempat di benak pengguna sebagai pembekal produk termurah dengan kualiti yang dapat diterima. Mesin perahu empat lekapan HDX F 5 BMS tidak terkecuali, perbezaan harganya dari analog dua lejang (T 5 BMS) hanya 10 ribu rubel. Dari sudut pandang struktur, keputusan untuk memasukkan motor yang terlalu besar ke dalam selongsong plastik lama tidak kelihatan masuk akal, yang disebabkan oleh pengurangan jumlah tangki bahan bakar yang lebih global kepada 1.3 liter. Walau bagaimanapun, dengan latar belakang ruang pembakaran yang paling besar (112 sentimeter padu), serta pengaturan momen bekalan bahan bakar yang sangat mengejutkan, anda mungkin masih ada.

Tetapi, mungkin, ciri F5 BMS yang paling mengagumkan adalah tork tinggi pada kelajuan enjin rendah, yang membolehkan kapal yang terlalu berat untuk memecut hingga 18 … 22 kilometer sejam, walaupun dalam selang waktu yang lama. Dari segi peranti, ia juga tidak memberikan kejutan serius, yang membolehkan pengguna melakukan pembaikan secara bebas mengikut keperluan. Secara amnya, ini adalah wakil yang pantas dari kategorinya, yang paling menarik dari segi kos berbanding pesaing di sekitarnya.

Kelebihan

  • rendah, berbanding dengan pesaing, harga;
  • kecekapan dan kesederhanaan struktur (senang untuk layan diri);
  • keupayaan untuk mengembangkan tork tinggi pada kelajuan rendah.

keburukan

  • Reka bentuk 'diperas' yang tidak sesuai dengan tangki gas kecil di atas kapal (1.3 liter).

Mercury F5M

Penilaian: 4.6

Mercury F5M

Seorang lagi wakil syarikat Amerika Mercury termasuk dalam penarafan dengan penunjuk yang menjengkelkan mengenai kapasiti tangki bahan bakar terbina dalam, yang hanya 1 liter. Sungguh memalukan, bagaimanapun, jelas untuk tujuan apa pengeluar sendiri melakukan ini – pembelian opsional tangki luaran 12 liter kelihatan jauh lebih menarik di masa depan daripada perjalanan perlahan di kolam dengan dayung siap.

Namun, ini sama sekali tidak menafikan hakikat kualiti pembuatan model yang tinggi, serta memiliki petunjuk prestasi yang boleh diterima. 5 kuasa kuda dihasilkan dalam silinder 123 cc, memberikan ruang kepala yang baik dalam torsi dan kemampuan untuk mempercepat dengan cepat pada beban tinggi. Penyejukan adalah air, dan ekzos masuk terus ke atmosfera, menyebabkan kebisingan sedikit lebih tinggi berbanding pesaing dalam penilaian. Kita tidak boleh mengabaikan kos pembangunan Amerika yang tinggi, di mana persaingan walaupun dengan wakil China hilang sekali atau dua kali. Tetapi, walaupun terdapat banyak kekurangan perbandingan, misalnya, Mercury F5M layak dibeli, dan alasan untuk ini terletak pada kebolehpercayaan tinggi yang mengiringi hayat kerja tinggi unit komposit.

Kelebihan

  • kualiti binaan yang baik;
  • hayat kerja unit dan bahagian yang tinggi di dalam motor;
  • ciri tork optimum;
  • keupayaan untuk melakukan manuver di air cetek.

keburukan

  • kos tinggi terhadap latar belakang kekurangan;
  • kapasiti tangki bahan api yang kecil;
  • lebih bising, berbanding dengan pesaing.

Motor tempel 2 lejang terbaik sehingga 9,9 HP dari.

Mercury ME 9.9 M

Penilaian: 4.9

Mercury ME 9.9 M

Dengan cara yang sangat tidak dijangka, salah satu kedudukan terkemuka dalam penarafan diambil oleh produk syarikat Amerika Mercury, yang menunjukkan hasil yang luar biasa dari segi daya, tork dan kualiti binaan. Secara luaran, motor luar ME 9.9 M kelihatan sempurna, menekankan kesan pertama dengan kerja yang baik di atas air. Menyampaikan tenaga 9.9 kuasa kuda yang dituntut, unit ini menggunakan 262 meter padu dari jumlah kerja dua silinder, terhad kepada 6000 putaran poros per minit.

Kelemahan kecil dalam reka bentuk seperti peralatan dengan tangki luaran 12 liter, yang hampir tidak cukup untuk memancing yang baik tanpa gangguan pengisian bahan bakar. Sistem penyejukan mengandungi termostat dan menyediakan penyingkiran haba tambahan dengan mengedarkan air melalui sistem. Pengguna memperhatikan bahawa model ini juga dapat digunakan ketika berlayar di perahu dengan air masin, namun, kecuali jika perlu, kami tetap mengesyorkan agar tidak melakukan ini. Sebaliknya, Mercury ME 9.9 M dapat dilengkapi dengan kapal pendek dan panjang – kemungkinan penambakan dan kawalan jauh disedari di sini. Dari segi kos, unit ini ternyata lebih menguntungkan daripada Marine yang kurang berkuasa Nissan, tetapi dari segi ciri ia dapat mengatasi semua pesaing yang disajikan dalam kategori.

Kelebihan

  • ciri prestasi yang sangat baik;
  • kehadiran termostatik dan penyejukan air dalam sistem;
  • kemungkinan penambakan dan kawalan jauh;
  • kualiti binaan yang sangat baik;
  • harga tinggi, tetapi mencukupi kemampuan motor.

keburukan

  • tangki bahan bakar kecil yang tidak rasional (hanya 12 liter).

Tohatsu M9.8BS

Penilaian: 4.8

Tohatsu M9.8BS

Motor tempel asli yang sama dari Tohatsu, yang dibeli dan sedikit diubah agar sesuai dengan produk syarikat Nissan Marine. Keistimewaannya disebabkan oleh gabungan kualiti, ketahanan dan banyaknya pilihan tambahan yang telah menggembirakan ribuan pengguna domestik. Dengan berat 26 kilogram, ia menghasilkan tenaga kuda 9.8 yang sudah biasa, menggunakan dua silinder dengan jumlah kerja 169 sentimeter padu.

Tohatsu M9.8BS menggunakan tangki luaran dengan isipadu 12 liter sebagai tangki bahan bakar, cadangannya cukup untuk 6-8 jam berlayar di perairan terbuka dengan kelajuan maksimum. Terdapat kemungkinan pergerakan di perairan dangkal dan tempat berumput, yang sama baiknya untuk pemancing dan pemburu. Dan akhirnya, sebagai aksesori tambahan untuk model, anda boleh membeli generator dan tachometer, yang membolehkan anda memantau dengan jelas kelajuan mesin untuk mengelakkan terlalu panas dan pendedahan yang banyak terhadap beban.

Kelebihan

  • gabungan harga dan kualiti yang sangat baik;
  • ketersediaan pilihan tambahan untuk pembelian;
  • Tangki bahan bakar 12 liter yang membolehkan anda berenang selama sepuluh jam dengan penggunaan bahan api yang rendah;
  • pemasangan pepejal tanpa jeritan dan bunyi yang tidak perlu;
  • sangat popular dengan pengguna – pilihan yang popular.

keburukan

  • tidak ditemui.

HDX T 9.9 BMS

Penilaian: 4.7

HDX T 9.9 BMS

Motor perahu dua lejang Hondex T 9.9 BMS adalah hadiah sebenar bagi pencinta pergerakan pantas dan panjang di perairan terbuka, tanpa berenang di tempat berumput dan cetek. Bukan lelucon, tetapi 9.9 kuasa kuda dihasilkan di sini dengan menggunakan motor, isipadu kerjanya ialah 246 sentimeter padu. Pada pandangan pertama, ia sangat boros, tetapi kerana penggunaannya pada kapal dengan transom pendek (381 milimeter), torknya berlebihan. Oleh itu, pecutan yang pantas, dan kemampuan untuk mengangkut jisim curb yang besar, secara beransur-ansur mempercepat ke kelajuan yang layak.

Juga perlu diperhatikan bahawa HDX T 9.9 BMS adalah model pertama hingga saat ini dalam tinjauan, yang dilengkapi dengan tangki gas luaran 24 liter, yang membolehkan anda melakukan perjalanan jauh tanpa melihat ke belakang. Seperti yang diperhatikan oleh pengguna, kapasitas operasi model tersebut ternyata lebih besar dari yang dinyatakan oleh pengeluar, dan sebesar 50%. Dengan peningkatan prestasi ini, kekurangan binaan kecil kelihatan seperti angin. Dan dengan memperhatikan kos wakil pengeluaran China seterusnya, ia boleh disebut sebagai yang terbaik di segmen ini.

Kelebihan

  • kuasa sebenar lebih tinggi daripada yang dinyatakan;
  • kemungkinan melengkapkan enjin dengan tangki bahan bakar luaran 24 liter;
  • dinamik pecutan yang sangat baik;
  • kualiti bahagian yang tinggi dan, sebagai hasilnya, peningkatan jangka hayat kerja.

keburukan

  • model besar (berat 36 kilogram);
  • pemasangan tidak dapat membanggakan operasi yang tenang.

Nissan Laut NS 9.8 BS

Penilaian: 4.6

Nissan Laut NS 9.8 BS

Motor perahu untuk transom pendek, isipadu kerjanya ialah 169 sentimeter padu. Untuk karburator dua lejang seberat 26 kilogram, angka ini sangat, sangat baik, terutama jika dilihat pada kemungkinan pecutan hingga 30 kilometer sejam (dan ini bukan hadnya). NS Marine NM 9.8 BS sangat popular di kalangan pengguna, dan alasan untuk ini adalah penyamaran item ikonik yang mahir di bawah jenama yang sama sekali baru. Faktanya adalah bahawa model ini tidak lebih daripada motor dengan nama yang sama dari Tohatsu, persamaan yang dapat dikesan walaupun dalam butiran terkecil.

Sekiranya kita membincangkan potensi operasi NS Marine NM 9.8 BS, maka ia mampu menyeret dua orang dengan bot laju dengan peralatan, atau tiga, tetapi tanpanya, secara beransur-ansur memperoleh kelajuan hingga 30 kilometer per jam tersebut. Malangnya, dari sudut kos, motor tempel jauh lebih rendah daripada pesaing langsung: lebih senang pengguna membeli yang asal dari Tohatsu, membayarnya 1.5 (lebih kurang) kali lebih sedikit.

Kelebihan

  • anjakan enjin (169 sentimeter padu);
  • kualiti binaan yang tinggi;
  • 26 kilogram beratnya sendiri;
  • mengembangkan daya kilas tinggi pada putaran rendah.

keburukan

  • tidak lain adalah analog Tohatsu M9.8BS;
  • harga tinggi.

Motor tempel 4 lejang terbaik hingga 15 hp. dari.

Honda BF15DK2SHU

Penilaian: 4.9

Honda BF15DK2SHU

Menurut banyak pengguna Honda BF15DK2SHU adalah wakil yang paling ekonomik dari enjin empat lejang, satu liter bahan bakar yang cukup untuk mengatasi 7.3 kilometer pada kelajuan maksimum. Kedengarannya mitos, tetapi alasan untuk semuanya adalah pengaturan yang baik pada saat penghantaran bahan bakar dan bahagiannya, di mana Honda pasti banyak memahami. Dalam hal ini, tangki 12.5 liter sudah cukup untuk memancing yang panjang dan produktif.

Dua silinder enjin empat lejang mempunyai anjakan total 350 sentimeter padu, sama seperti beberapa motosikal subkompak yang layak untuk digunakan setiap hari. Adakah ini menambahkan kredibiliti pada model? Tidak jelas, serta tork untuk kemungkinan mengeksport jisim kapal yang sangat besar (dengan orang dan peralatan). Kelebihan lain Honda dari BF15DK2SHU termasuk kehadiran penunjuk tekanan terlalu panas dan minyak, penjana 6-amp terbina dalam dan unit penutupan kecemasan, serta pembatas kelajuan (dengan tachometer). Pada akhirnya, hanya ada satu fakta serius yang memisahkan pengguna dari pembelian – harganya, yang telah meningkat hampir 50% selama empat tahun terakhir. Walau bagaimanapun, ini sama sekali tidak menafikan fakta bahawa model ini berkelas, terutama jika dibandingkan dengan pesaingnya.

Kelebihan

  • kualiti binaan yang sangat baik;
  • paling ekonomik di kalangan pesaing (1 liter bahan api setiap 7.3 kilometer);
  • berlimpahnya sensor tambahan, kehadiran alternator, tachometer, dan limiter laju terbina dalam;
  • tahap kebolehpercayaan struktur yang tinggi;
  • mampu bergerak di air cetek.

keburukan

  • harga yang sangat tinggi.

Yamaha F15 CEHS

Penilaian: 4.8

Yamaha F15 CEHS

Sebenarnya, pesaing utama syarikat Honda dalam pengeluaran empat lejang 15 tenaga kuda, masih (seperti beberapa tahun yang lalu) mengalami masalah dengan pembezaan harga yang kuat dari satu pengedar ke pengedar yang lain. Isi padu mesin F15 CEHS adalah 362 sentimeter padu, menyebabkan sedikit kehilangan model yang sama Honda BF15DK2SHU dari segi kecekapan. Oleh itu, beratnya yang besar (53.7 kilogram), dan penurunan penggunaan bahan bakar (5.4 liter per jam), yang hampir tidak dapat dilihat dengan latar belakang peralatan model dengan tangki luaran 25 liter.

Walaupun dimensi keseluruhan motor tempel Yamaha F15 CEHS, ini sangat sesuai untuk nelayan dan pemburu, kerana dapat melintasi perairan cetek dan, dalam hal ini, gunakan unit penutupan kecemasan. Dari kelebihan pengguna model, yang paling sering disebut adalah ketahanan dan kemampuan bekerja selama beberapa tahun tanpa satu kerosakan (tertakluk pada tahap perkhidmatan yang betul). Malangnya, F15 CEHS telah menjadi sandera penipuan harga yang berlaku dalam pengedar dan keadaan pasaran di Rusia. Kadang-kadang keadaan mencapai tahap tidak masuk akal, dan turun naik harga di rantau ini dapat mencapai 40-50%. Dengan mengambil kira kenaikan harga yang sudah ketara, penambahan harga semakin menakutkan pembeli, sehingga menjejaskan prestij syarikat.

Kelebihan

  • tahap kebolehpercayaan yang sangat tinggi;
  • prestasi optimum;
  • Tangki bahan bakar 25 liter termasuk;
  • keupayaan untuk melalui air cetek, serta menyesuaikan kecondongan motor dan penanaman;
  • kehadiran permulaan elektrik dan sistem pemadaman enjin kecemasan.

keburukan

  • harga yang sangat luas di pasaran Rusia – margin boleh mencapai 40-50%.

Mercury ME F 15 MH

Penilaian: 4.7

Mercury ME F 15 MH

ME F 15 MH adalah produk berkualiti tinggi dan realisasi dengan harga rata-rata (berbanding dengan lawan yang disajikan), yang dapat memenuhi keperluan pemburu dan nelayan. Enjin 352cc menghasilkan kuasa 15 kuasa kuda yang dituntut dengan jujur, memberikan kecekapan bahan bakar maksimum dari tangki 12 liter terbina dalam. Tersedia – sejumlah petunjuk yang membolehkan anda melacak bukan sahaja jumlah putaran poros, tetapi juga memantau suhu motor, serta keadaan tekanan minyak dalam sistem. Terdapat fungsi penutupan kecemasan yang penting, serta kemampuan untuk menavigasi di air cetek tanpa risiko melanggar baling-baling tiga bilah atau terjerat di rumput.

Membuang komponen teknikal, kami akan menghilangkan parameter yang sangat kontroversial yang memberi kesan negatif terhadap ergonomi. Sudah tentu ini adalah berat Mercury ME F 15 MH yang tinggi. Sekiranya dalam kes HDX F 15 FWS fakta ini disebabkan oleh penyatuan tangki bahan bakar yang sangat besar ke dalam sistem, di sini fenomena struktur berat (52 kilogram) tidak dapat difahami dan kelihatan sangat kontroversial. Secara umum, model tidak dapat dicela untuk hal lain, tetapi mungkin untuk diperhatikan, misalnya, kehadiran penjana 12 amp, dan dengan kemasukan yang jelas ke dalam aset. Kosnya, sesuai dengan keseluruhan perwakilan kategori, menggigit, tetapi sesuai dengan parameter kualiti.

Kelebihan

  • Nisbah harga dan kualiti optimum;
  • kehadiran alternator untuk 12 amper;
  • banyak sensor (takometer, tekanan minyak, terlalu panas);
  • kehadiran fungsi penutupan paksa dan keupayaan untuk berenang di kawasan perairan cetek;
  • kebolehpercayaan struktur yang tinggi

keburukan

  • pembinaan besar dan berat (52 kilogram).

HDX F 15 FWS

Penilaian: 4.6

HDX F 15 FWS

Walaupun dalam barisan motor 15 tenaga kuda, syarikat China Hondex terus bertindak sebagai pengeluar produk bajet khusus, memperjuangkan pengguna dan kualiti dan tahap harga yang dapat diterima. HDX F 15 FWS adalah model pesanan sedemikian, harganya setanding dengan wakil premium enjin dua lejang dengan kekuatan yang sama.

Sebenarnya, jika anda tidak mengambil kira indikator kualiti (yang jelas lebih tinggi untuk unit Jepun daripada keajaiban China ini), maka model ini memiliki setiap peluang untuk dianggap sebagai pemimpin kategori yang sebenar. Sebabnya mudah: enjin 323 cc menghasilkan 15 kuda yang sama dengan pesaingnya, yang menunjukkan dirinya lebih cekap dari segi kecekapan. Walaupun beratnya 51 kilogram dapat memberikan penjelasan yang logik – hakikatnya HDX F 15 FWS mempunyai tangki bahan bakar 24 liter, yang jika pengguna mahu, dapat diperluas dengan 12 liter lagi. Ada kemungkinan mengemudi di air cetek, dua kaedah menghidupkan mesin (manual dan elektrik), dan juga sistem pemadaman enjin kecemasan. Dan, jika tidak untuk sejumlah kekurangan kecil pada bagian struktur, maka pemasangan semacam itu dapat dianggap sebagai rujukan.

Kelebihan

  • ketersediaan permulaan manual dan elektrik;
  • kecekapan kerja yang tinggi;
  • jumlah tangki minyak boleh mencapai 36 liter;
  • keupayaan untuk bergerak di air cetek;
  • menarik, dengan latar belakang pesaing, harga.

keburukan

  • ada bunyi luar biasa semasa operasi motor benar-benar normal.

Motor tempel terbaik dari 15 hingga 40 hp. dari.

Yamaha F40 FET

Penilaian: 4.9

Yamaha F40 FET

Satu siri motor berkuasa tinggi dari Yamaha, sangat baik dalam semua aspek, dengan mesin tiga silinder (!) Anjakan 747 sentimeter padu. Ini sangat diminati terutama di kalangan nelayan profesional, kerana biaya hampir 400 ribu rubel dan ciri daya tarikan diasah untuk memancing yang selesa dari kapal besar dan kemampuan untuk bergerak dengan cepat di perairan terbuka. Walau bagaimanapun, bagi mereka yang suka berburu di alang-alang dan di air cetek, Yamaha F40 FET juga menyediakan semua kemudahan: motor dinaikkan secara elektrik, kecondongannya dapat disesuaikan, dan pengeluar sendiri memperhatikan kemungkinan bergerak di air rendah.

Berat model 94 kilogram adalah masalah yang agak serius baik semasa pengangkutan dan ketika memasang pada transom. Jelas bahawa sebahagian dari berat diambil oleh mesin, dan bahagian lain menuju ke kayu mati dengan baling-baling tiga bilah. Demi sekurang-kurangnya pengurangan dimensi dan berat badan mereka sendiri, para jurutera Honda melakukan muslihat, mengeluarkan tangki bahan bakar sebanyak 25 liter keluar dari sistem. Walau bagaimanapun, dengan penggunaan lebih dari 10 liter sejam, ia tidak akan bertahan lama – dan di sini pengguna mempunyai pilihan yang sangat serius: untuk 'diikat' ke pantai atau membeli tangki lain. Memandangkan kos unit yang sudah tinggi, perbelanjaan tambahan kelihatan sangat buruk, namun ada juga yang bersedia memberikan lebih banyak peluang untuk memancing dengan selesa.

Kelebihan

  • banyak kelengkapan tambahan (sensor, penjana 17 amp, sistem perlindungan dan pemadaman enjin);
  • 40 kuasa kuda dari tiga silinder, enjin empat lejang;
  • keupayaan untuk berenang di perairan cetek;
  • kualiti kerja yang tinggi dan jangka hayat yang panjang.

keburukan

  • harga yang sangat tinggi.

Honda BF30DK2 SRTU (BF30D4 SRTU)

Penilaian: 4.8

Honda BF30DK2 SRTU (BF30D4 SRTU)

Satu lagi unit mewah dari syarikat Jepun Honda, memberikan operasi yang tenang dan berjalan lancar ketika memandu di perairan terbuka. Menyediakan daya tarikan yang sangat baik untuk kapal dengan berat pengekang di bawah 700 kg, yang setara dengan 5-6 orang dengan tali dan gear. Potensi kerja SRTU BF30DK2 yang besar memerlukan sekumpulan karburator dan pam pemecut yang meningkatkan tekanan dalam sistem bahan bakar. Bagi penggunaan, pembakaran tidak lebih dari 9 liter per jam pada kelajuan maksimum mesin, yang rata-rata 18% lebih rendah daripada pesaing langsung dari Yamaha dan Tohatsu.

Berkenaan dengan integrasi sistem bantu Honda BF30DK2 SRTU hanya berbeza secara positif. Sebagai contoh, aset boleh merangkumi adanya sistem penyalaan elektronik, penyejukan air, pengangkat motor elektrik, serta fungsi penutupan dan pemadaman kecemasan. Pada umumnya, dari keseluruhan spektrum ciri unit Jepun, pengguna hanya memarahi penggunaan – tangki bahan bakar hampir tidak cukup untuk 1.5 jam operasi. Soal kos dalam kes ini semakin kabur, namun, terutama nelayan profesional yang membelinya.

Kelebihan

  • motor berkualiti tinggi dengan tahap pemasangan yang tinggi;
  • pengurangan penggunaan bahan bakar kerana penggunaan prinsip peningkatan bekalan campuran petrol-udara;
  • banyak sensor dan elemen tambahan;
  • potensi muatan tinggi;
  • pilihan profesional.

keburukan

  • isipadu tangki bahan api yang kecil (12 liter).

Merkuri 40M

Penilaian: 4.7

Merkuri 40M

Enjin yang sangat kuat untuk kapal besar, memberikan sehingga 40 kuasa kuda melalui dua silinder dengan jumlah keseluruhan 644 sentimeter padu. Lebih cekap dari segi kecekapan daripada peneraju penarafan Yamaha, namun, ketika beroperasi pada kelajuan maksimum, ia dengan cepat mencapai keadaan haus dalam unit individu.

Perbezaan asas yang positif dari pesaing utama terletak pada petunjuk harga: hampir dua kali ganda lebih rendah, yang menarik pengguna dari kalangan peminat memancing biasa – lebih berpengalaman daripada yang profesional, menyertai kejohanan sukan. Sebagai pilihan, Mercury 40M mempunyai alternator 10 amp bersama dengan pemanasan berlebihan, suhu minyak dan sensor tekanan. Berat keseluruhan struktur adalah 75 kilogram tanpa mengambil kira tangki luaran 24 liter. Secara umum, penggunaan bahan bakar per jam berenang hampir mencapai 10 liter, dan oleh itu satu pengisian bahan bakar penuh akan cukup untuk 2.5 jam berenang berterusan. Pada akhirnya, kami mendapat model hebat dengan set ciri yang optimum … yang, walaupun kelihatan lebih baik daripada saingannya dari Jepun dari segi harga, tidak dapat memaksakannya dari segi prestasi.

Kelebihan

  • petunjuk kecekapan optimum;
  • peningkatan kecekapan berbanding pesaing;
  • banyak komponen tambahan dan penjana yang dipasang;
  • harga yang agak rendah.

keburukan

  • tidak ditemui.

HDX F 20 BMS

Penilaian: 4.6

HDX F 20 BMS

Sebuah motor perahu dengan kapasiti 20 kuasa kuda, yang telah menjadi jualan utama di kalangan pemancing profesional kerana kos yang rendah untuk unit yang produktif. Beratnya 66 kilogram, yang secara jelas mengisyaratkan perlunya digunakan dengan kapal dan kapal dengan muatan berat dengan kapasiti sehingga 5 orang. Penggunaan bahan bakar pada mod operasi maksimum adalah 7.3 liter per jam, dan dalam situasi ini F 20 BMS mendapat rizab daya 3 jam, kerana tangki bahan bakar luaran menahan 24 liter petrol.

Perlu diperhatikan bahawa dimensi besar dihubungkan dengan silinder volumetrik, ruang kerjanya adalah 498 sentimeter padu. Dengan adanya sistem pemadaman kecemasan enjin, pengehad kelajuan yang menghalang pemanasan berlebihan enjin, serta ekzos yang melalui baling-baling dan secara signifikan mengurangkan kebisingan keseluruhan. Terdapat penyesuaian sudut kecenderungan motor, namun, tidak disarankan untuk berenang di air cetek dengannya. Pada akhirnya, pengguna berhadapan dengan wakil yang layak dari kategori unit kuat yang benar-benar tahan banyak, dan hanya bernilai wang untuk keadaan mereka.

Kelebihan

  • penggunaan yang rendah untuk enjin yang kuat (7.3 liter sejam);
  • tangki bahan api luaran yang direka untuk 24 liter petrol (AI-92);
  • harga yang sangat menarik;
  • prestasi keseluruhan optimum berhubung dengan keadaan kuasa.

keburukan

  • tidak ditemui.

Motor tempel kuasa tinggi terbaik

Yamaha F350 AETX

Penilaian: 4.9

Yamaha F350 AETX

Dan, akhirnya, kedudukan teratas dalam penarafan ditempati oleh motor luar yang luar biasa dengan isipadu kerja 5330 sentimeter padu. 'Raksasa' laut ini adalah pengembangan untuk satu set kapal lumba atau kesenangan yang sangat mahal yang dapat menampung kos pembelian dan operasi besar. 350 kuasa kuda di Yamaha F350 AETX dihasilkan oleh lapan silinder berbentuk V untuk menjimatkan ruang dan mengurangkan dimensi linier. Sebagai sistem penyaluran bahan bakar, penyuntik dengan kemampuan untuk mengatur suntikan digunakan, meningkatkan potensi percepatan untuk memastikan tuntutan yang kompetitif.

Titik yang terpisah adalah untuk menyoroti pendekatan untuk melengkapkan Yamaha F350 AETX dengan pelbagai sensor yang membolehkan anda mengawal hampir setiap parameter motor dalam masa nyata. Ini boleh diletakkan pada model (baca, sambungkan) 13: misalnya, speedometer, tachometer, penggunaan bahan bakar dan sensor tahap bahan bakar, kedudukan pendikit, kedudukan trim, dll. Ringkasnya, tidak mustahil untuk memberitahu tentang sistem yang begitu kompleks, jadi perkara terakhir untuk anda perlu diketahui – kos unit sedemikian adalah 1.5 juta rubel. Pemimpin kategori yang tidak dipertikaikan.

Kelebihan

  • unit untuk pelayaran atau perlumbaan;
  • 350 kuasa kuda dari mesin 5330 cc;
  • keupayaan untuk mengawal hampir semua parameter operasi;
  • sistem elektrik sepenuhnya yang membolehkan anda mengawal motor dari komputer;
  • parameter kualiti dan kebolehpercayaan tertinggi.

keburukan

  • harga yang sangat tinggi.

Mercury 150 PRO XS L OptiMax

Penilaian: 4.8

Mercury 150 PRO XS L OptiMax

Selangkah lagi dari kedudukan teratas peringkat, enjin American Mercury 150 PRO XS L OptiMax berhenti, menghasilkan tenaga kuda kolosal 150 yang tidak terlalu diperlukan untuk pengguna massa. Mereka dihasilkan dengan pengoperasian enam silinder dengan susunan berbentuk V dan isipadu kerja 2500 meter padu. Unit seperti ini dipasang terutamanya pada kapal sukan logam yang menjalankan fungsi kapal pesiar atau memancing (yang sangat jarang berlaku) dalam keadaan laut.

Sebagai pengganti karburator, Mercury 150 PRO XS L OptiMax menggunakan sistem suntikan bahan bakar langsung dua fasa, diselaraskan untuk penggunaan petrol yang ketat untuk membuat campuran bahan bakar udara. Ini sangat penting dalam sistem yang menggunakan liter bahan bakar. Secara semula jadi, dengan tahap prestasi dan kos ini, perhatian khusus harus diberikan kepada sistem perlindungan. Terdapat empat daripadanya, berdasarkan teknologi canggih berprofil tinggi syarikat pembuatan. Jadi, teknologi Guardian dari sistem SmartCraft bertanggungjawab melindungi enjin daripada terlalu panas dan masalah lain. Sensor untuk pemantauan kelajuan dan tahap minyak juga 'disusun'. Pada akhirnya, kita dapat menyimpulkan bahawa 150 PRO XS L OptiMax adalah motor yang hebat, diciptakan untuk sekumpulan pengguna yang terkenal dan secara semula jadi menempati tempat dalam peringkat terbaik.

Kelebihan

  • kualiti pengerjaan tertinggi semasa penganjuran kawalan pemasangan langkah demi langkah di perusahaan;
  • 150 kuasa kuda dengan anjakan mesin 2500 sentimeter padu;
  • kelajuan maksimum melebihi 100 kilometer sejam;
  • banyak sistem perlindungan.

keburukan

  • tidak ditemui.

HDX T75FEL-T

Penilaian: 4.7

HDX T75FEL-T

Unit ketiga paling kuat untuk kapal, yang mempunyai kapasiti 75 kuasa kuda, tetapi pada masa yang sama harganya jauh lebih rendah daripada pesanan motor Jepun yang lebih besar. Fakta yang sangat pelik yang membuat iklan yang baik untuk HDX T75FEL-T yang sudah popular. Isipadu kerjanya ialah 1141 sentimeter padu, tersebar di tiga silinder. Momen yang menjengkelkan kecil adalah sistem operasi dua lekapan kumpulan silinder-piston, yang menyebabkan kehilangan bahan bakar kecil (sekitar 5-7%) untuk pelepasan ketika menghabiskan gas. Dalam hal ini, tangki 24 liter yang terintegrasi ke dalam sistem hampir tidak cukup untuk operasi hanya 1.5 jam, yang menempatkan pengguna di depan untuk keperluan untuk melengkapkan motor dengan takungan tambahan.

Perlu diperhatikan bahawa dalam model Hondex ini, sistem pemula enjin elektrik telah dilaksanakan, dan juga sistem alat kawalan jauh, karena digunakan terutama bersamaan dengan kapal besar dan kapal yang dirancang untuk menampung 10 orang. Berat keseluruhan motor adalah 119 kilogram, yang berkaitan dengan masalah serius dengan pengangkutan dan pemasangan / penyingkiran dari kapal. Sebenarnya, di sinilah terhadnya pelbagai ciri yang terdapat pada HDX T75FEL-T. Pilihan pembelian yang sangat baik bagi mereka yang ingin membeli tenaga kerja yang murah untuk berenang berkumpulan.

Kelebihan

  • berkuasa tinggi, membolehkan anda membawa peralatan sehingga 10 orang;
  • harga rendah untuk model mewah;
  • kehadiran penambahan wajib, termasuk unit penutupan enjin kecemasan;
  • kebolehpercayaan struktur yang sangat tinggi.

keburukan

  • isipadu tangki bahan bakar cukup untuk 1.5 jam berenang.

Tohatsu M50D2EPTOS

Penilaian: 4.6

Tohatsu M50D2EPTOS

Di bahagian penilaian ini, pembahagian pesaing akan dilakukan semata-mata dari segi kekuatan, sehubungan dengan yang Tohatsu M50D2EPTOS mengambil tempat keempat yang terhormat. Unit 50 kuasa kuda ini merupakan penanda aras bagi analog, dengan mahir mengendalikan 697 meter padu isi padu tiga silinder dan berat 85 kilogram. Mempunyai starter elektrik dan alat kawalan jauh yang dapat digunakan semasa memasang motor di transom kapal panjang dan pemotong (setinggi 381 mm).

Tangki yang luas 25 liter bertanggung jawab untuk menyediakan mesin dengan bahan bakar, namun jumlahnya tidak tahan lama: dalam mod stroke maksimum, petrol habis dalam 2 jam, jadi anda harus menjaga tangki tambahan untuk berenang lama sebelumnya. Sebagai tambahan pada harga semasa (330 ribu rubel), model ini dilengkapi dengan lif automatik dengan pemacu hidraulik, sensor terlalu panas, tolok tekanan dan takometer. Untuk memperpanjang umur unit, pam air dan unsur-unsur lain yang berkaitan dengan air dibuat dari keluli tahan karat kromium, dan sejumlah langkah teknologi diambil untuk mencegah pemendapan garam (ketika digunakan di laut) dan kerusakan akibat berenang di air cetek. Secara umum, motor ternyata sangat bagus, dan tidak ada kekurangan serius yang dapat diperhatikan di dalamnya.

Kelebihan

  • banyak alat untuk memantau parameter operasi enjin;
  • perlindungan sistem air, termasuk bahagian keluli tahan karat;
  • gabungan harga dan mutu kerja yang optimum;
  • berat badan rendah dengan pemasangan yang sangat kompleks dan dimensi;
  • populariti tinggi di pasaran.

keburukan

  • tidak ditemui.

Motor tempel Cina terbaik

Sea-Pro OTH9.9S

Penilaian: 4.7

Sea-Pro OTH9.9S

Produk teratas dari jenama premium China-Pro, yang diiktiraf sebagai salinan motor tempel dua lejang paling berjaya dengan kuasa yang sepadan (9.9 kuasa kuda) dari Yamaha. Di Rusia, OTH9.9S menjadi pemancing dengan baik: nampaknya kebanyakan penonton benar-benar ingin mendapatkan analog unit Jepun yang lebih murah, yang tidak kalah dengan yang terakhir sama ada dalam pergerakan atau dari segi nisbah harga / kualiti (walaupun untuk tahap mereka).

Perkara pertama yang harus anda perhatikan adalah penggunaan bahan bakar rendah lebih dari 5 liter sejam pada kelajuan maksimum dan putaran. Yang kedua adalah komponen kelajuan. Walaupun berat 36 kilogram ditambahkan pada berat kapal, kapal ini mampu mempercepat yang terakhir hingga 35 kilometer per jam, memaksa pengguna untuk menempel erat ke anakan. Isi tangki bahan bakar adalah 12 liter, penyalaan manual, mungkin untuk berenang di perairan cetek. Secara umum, Sea-Pro OTH9.9S adalah motor yang sangat baik yang, dengan tahap perkhidmatan yang betul, dapat bertahan selama bertahun-tahun.

Kelebihan

  • harga yang menguntungkan (berbanding pesaing Jepun premium dan, khususnya, yang asal);
  • penggunaan bahan api rendah (5 liter sejam);
  • pemasangan berkualiti tinggi dengan kadar kebolehpercayaan yang tinggi;
  • kemungkinan melintasi kawasan cetek.

keburukan

  • tidak ditemui.

Golfstream T15ВМS

Penilaian: 4.6

Golfstream T15ВМS

Replika dekat enjin 15 kuasa kuda dari syarikat Mercury, yang harganya jelas lebih rendah daripada produk asli yang lengkap. Ia mempunyai isipadu kerja 246 meter padu, dibahagikan kepada dua silinder dengan diameter 56 milimeter. Beratnya 37.5 kilogram, beberapa di antaranya dialokasikan ke tangki bahan bakar 24 liter yang luas, yang mempunyai petrol yang cukup untuk arung jeram yang lama di air terbuka. Penggunaan maksimum setiap jam dengan kelajuan tertinggi di sini boleh mencapai 7,9 liter, dan dalam hal ini, rizab kuasa bersih dapat lebih dari dua jam.

Enjin dua lejang ini direka untuk kapal di mana ketinggian transomnya adalah 381 milimeter, tetapi dengan manipulasi kecil, ia juga dapat disesuaikan dengan kapal dengan ketinggian 508 milimeter ke papan. Pengawalan tiller, tidak termasuk kemampuan untuk mengawal motor dari jarak jauh, yang, secara umum, tidak banyak membahayakan kesan keseluruhan. Seperti yang dijamin oleh pengeluar, seluruh kumpulan Golfstream T15ВМS, yang dimaksudkan untuk dijual di Rusia, menjalani penyesuaian khas karburator dari segi parameter suntikan dan bahagian yang dibekalkan, dengan memperhatikan spesifik bahan bakar domestik. Walau bagaimanapun, para pakar mengatakan bahawa ini tidak lebih dari aksi publisiti, dan setelah pembelian, pengaturan harus diulang.

Kelebihan

  • daya tinggi ditambah dengan bekalan bahan bakar yang besar untuk berburu dan memancing panjang;
  • tahap kos optimum;
  • pemasangan kilang berkualiti tinggi;
  • kemungkinan menyesuaikan motor dengan ketinggian transom dalam 381 dan 508 mm

keburukan

  • kekurangan alat tambah pilihan.

HANGKAI M3.5HP

Penilaian: 4.1

HANGKAI M3.5HP

Enjin dua lejang murah dari Kerajaan Tengah dengan enjin 49cc dan 3.5 kuasa kuda. Ini tidak dianggap sebagai standard kualiti, tetapi memberikan penggunaan yang cukup stabil selama dua hingga tiga tahun, setelah itu ia mulai memerlukan penyelenggaraan dan pembaikan berkala. Direka untuk digunakan di kapal getah kecil untuk satu hingga dua orang dengan ketinggian transom 381 milimeter.

Kekuatan HANGKAI M3.5HP dianggap oleh pengguna sebagai ukuran padat, jisim 9.56 kilogram dan tangki bahan bakar 1.3 liter terbina dalam, yang cukup untuk sekitar 4-5 jam belayar. Adalah wajar jika harga yang rendah, fungsi yang diperlukan tidak akan termasuk dalam reka bentuknya, seperti pemadaman enjin paksa, kawalan tekanan minyak, kehadiran tachometer dan generator. Walau bagaimanapun, ini dapat menjimatkan unit dengan ketara, mengurangkan kerumitan pembuatannya dan secara tidak langsung meningkatkan kebolehpercayaannya.

Kelebihan

  • penggunaan bahan api yang menjimatkan;
  • kebolehpercayaan yang tinggi kerana kesederhanaan reka bentuk;
  • harga sangat rendah.

keburukan

  • berkuasa rendah, direka untuk pemasangan di kapal kembung kecil;
  • kualiti binaannya kurang baik.

Motor Perahu Elektrik Terbaik

HDX 86X

Penilaian: 4.9

HDX 86X

Yang lebih disukai dari segi operasi adalah pengembangan baru syarikat Hondex, yang sebahagiannya melatih semula pengeluaran untuk pembuatan motor perahu elektrik. HDX 86X adalah unit elektrik 1.2 tenaga kuda, yang disejukkan dengan air dengan berat 13.2 kilogram. Disarankan untuk pemasangan di atas kapal, yang beratnya tidak melebihi 1400 kilogram, sementara daya dorong hingga 37.8 kilogram maksimum.

Perlu diperhatikan bahawa, tidak seperti Minn Kota Endura C2 30, arus yang digunakan dari bateri ketika memandu pada kelajuan maksimum adalah 84 ampere. Akibatnya, HDX 86X dapat mempercepat ke ambang yang lebih tinggi, yaitu hingga 15 kilometer per jam, yang juga bergantung pada berat kapal yang digerakkan. Sebenarnya, kekurangan dari segi melengkapkan bateri, dan dalam kes ini, tidak hilang. Lebih-lebih lagi: untuk dapat menumpang di perairan untuk waktu yang lama, disarankan untuk membeli bateri dengan kapasiti yang lebih besar (dari 100 Ah). Kos dalam kes ini juga akan lebih tinggi, tetapi berkaitan dengan kualiti dan kemampuan, akan lebih wajar. Oleh itu, kerana kekurangan yang terbaik, kami menghantar motor China ke tempat pertama dalam penarafan dalam kategori ini – cukup wajar.

Kelebihan

  • kuasa 1.2 kuasa kuda;
  • tahap kebisingan rendah motor dua bilah dan tidak ada ekzos;
  • kemungkinan pemasangan pada kapal dengan berat hingga 1400 kilogram (dengan ketinggian transom dalam jarak 920 milimeter);
  • Nisbah harga dan kualiti yang optimum.

keburukan

  • keperluan untuk melengkapkan dan mengangkut bateri secara langsung di dalam kapal.

Minn Kota Endura C2 30

Penilaian: 4.8

Minn Kota Endura C2 30

Alternatif berkualiti untuk enjin petrol 'kotor', sesuai digunakan dengan kapal getah kecil dan perahu untuk berjalan-jalan santai dan memancing di kawasan perairan. Minn Kota Endura C2 30 dibuat dengan penekanan yang jelas pada kekompakan, yang dirasakan secara harfiah di seluruh reka bentuk, walaupun tidak kira ukurannya. Baling-baling dua bilah melakukan pekerjaan yang sangat baik dengan laluan tempat berumput, dan walaupun tersekat, ia dapat dengan mudah keluar dari semak dengan melakukan gerakan terbalik. Inilah frekuensi putarannya, dan ukurannya tidak cukup untuk mempercepat perahu lebih dari 5 kilometer sejam – ini adalah kelajuan maksimum untuk gear ke-5 ke depan, di mana motor menggunakan arus 30 ampere.

Dilihat dari tinjauan beberapa pengguna (teknologi hanya datang ke pasaran domestik, dan oleh itu kegembiraan di sekitar mereka tidak hebat), enjin dan peralatan yang berkaitan sangat mudah diletakkan di dalam troli kereta. Walau bagaimanapun, ia pasti tidak bernilai memberi khayalan mengenai berat badan yang rendah dari semua 'kegembiraan' ini – walaupun jentera beratnya 7 kilogram, bateri 100 Ah lebih banyak daripada mengimbangi jisim yang hilang. Adakah barang seperti itu layak dibeli? Tentukan sendiri, tetapi hakikat bahawa tidak ada ekzos dan sebenarnya tidak ada bunyi adalah alasan yang baik.

Kelebihan

  • tahap kebisingan yang sangat rendah dan tidak ada ekzos;
  • reka bentuk ringkas yang membolehkan anda mengangkut motor di dalam troli kereta tanpa gangguan;
  • prestasi berkualiti tinggi;
  • harga rendah.

keburukan

  • keperluan meletakkan bateri di dalam kapal (gel atau asam-basa;
  • kelajuan maksimum rendah (sehingga 5 kilometer sejam).


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen