25 air terjun paling indah di planet ini

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

“Untuk memahami air bermaksud memahami alam semesta,” tulis penjelajah terkenal Jepun Masaru Emoto. Kami sedikit memikirkan kekuatan dan keindahan aliran air di sekitarnya. Cukup untuk melihat dengan mata anda sendiri sekurang-kurangnya salah satu keindahan air terjun yang luar biasa untuk merasakan rasa kesenangan yang memakan semua. Berikut adalah penilaian air terjun paling indah, kuat, bising, benar-benar ajaib di planet ini.

Aliran air yang memukau: 25 air terjun terindah di planet ini

Pencalonan sebuah tempat Air terjun penilaian
25 air terjun terindah di planet ini 1 Nuranang, India 5.0
2 Wallamen, Australia 4.9
3 Iguazu, Argentina dan Brazil 4.8
4 San Rafael, Ecuador 4.8
5 Air Terjun Plitvice Lakes, Croatia 4.7
6 Banzok, Vietnam 4.7
7 Maletsunyan, Afrika Selatan 4.7
8 Marmore (Marble Falls), Itali 4.6
9 Havasu, Amerika Syarikat 4.6
10 Zhenzhutan, China 4.5
11 Gokta, Peru 4.5
12 Lotefoss, Norway 4.5
13 Seven Sisters, India 4.5
14 Karakol, Brazil 4.4
15 Augrabis, Afrika Selatan . 4.4
16 Skogafoss, Iceland 4.4
17 Kaieteur, Guyana 4.4
18 Multnomah, Amerika Syarikat 4.3
19 Victoria, Zimbabwe 4.3
20 Huangoshu, China 4.2
21 Dettifoss, Iceland 4.2
22 Niagara, Kanada dan Amerika Syarikat 4.1
23 Angel, Venezuela 4.1
24 Yosemite, Amerika Syarikat 4.1
25 Tis-Ysat, Ethiopia 4.0

Nuranang, India

Penilaian: 5.0

Nuranang, India

Salah satu air terjun paling berwarna, dan pastinya terindah di India. Juga dikenali dengan nama lain (Bon-Bong), Nuranang adalah air terjun susu yang menakjubkan dikelilingi oleh tanaman hijau yang subur. Tempat ini telah lama dipilih oleh pengarah Bollywood.

Monumen semula jadi yang unik di timur laut India, tidak seperti kebanyakan air terjun lain di negara ini, tidak berasal dari sungai: Nuranang ditemui asalnya di tasik alpine dan sungai es di kaki bukit Himalaya. Air terjun ini dianggap sebagai salah satu yang paling menakjubkan di India dan belum diketahui oleh banyak pelancong yang mengunjungi negara misteri ini.

Penduduk tempatan mempercayai versi popular asal nama air terjun dan sungai dengan nama yang sama: dipercayai bahawa monumen semula jadi itu dinamakan sempena seorang gadis India tempatan bernama Nura, yang menolong salah seorang tentera dalam Perang Sino-India dan kemudian ditawan oleh pasukan musuh.

Wallamen, Australia

Penilaian: 4.9

Wallamen, Australia

Tertinggi air terjun yang ada di negara ini, Wallamen mengejutkan dengan keindahannya, walaupun aliran airnya kelihatan kecil. Aliran air yang cukup kuat turun dari ketinggian 268 meter (dengan ketinggian keseluruhan 305 meter). Setelah melepasi lata, aliran yang nipis tetapi kuat dengan yakin memotong dinding batu yang ditutupi dengan ekor kuda dan jatuh ke dalam lubang kecil. Kedalamannya mencapai 20 meter.

Wallamen terletak di Taman Nasional Girringan berhampiran bandar Tribonne yang sederhana, yang mempunyai penduduk lebih dari 300 orang. Setiap tahun, ratusan ribu pelancong dari seluruh dunia datang untuk mengagumi keindahan Wallaman.

Fakta menarik. Para pakar telah menyedari kesan negatif aliran air yang cepat di dasar batu basalt. Sehubungan dengan itu, ketinggian air terjun menurun hampir setengah meter setiap 10 tahun.

Iguazu, Argentina dan Brazil

Penilaian: 4.8

Iguazu, Argentina dan Brazil

Kaskade luar biasa ini secara rasmi diiktiraf sebagai salah satu daripada 7 Keajaiban Dunia yang terkenal. Aliran Sungai Parana, yang berfungsi sebagai perbatasan semula jadi antara dua negara Amerika Selatan, dengan yakin telah masuk ke dalam endapan lembut. Pada masa yang sama, pulau-pulau basalt tetap utuh. Mereka membentang sepanjang 3 kilometer dari berbagai formasi: jeram gunung, ngarai, air terjun dan lebih dari 275 saluran.

Orang India tempatan mempercayai legenda mengenai pembentukan keajaiban air ini. Pada zaman dahulu, dewa ular kuno M'Boy menginginkan Naipi yang cantik, tetapi dia memilih yang lain dan berusaha berlari bersamanya, menyeberangi sungai. Kemudian dewa yang marah memukul tanah dengan ekornya dan membelahnya menjadi dua, memecah-belahkan kekasih. Pemuda itu berubah menjadi pohon palma, dan gadis itu menjadi batu. Sejak itu, hanya pelangi yang menghubungkan mereka.

Keajaiban air alam memukau dengan kekuatannya yang luar biasa, mengungkapkan pemandangan yang indah dari serangkaian air terjun dengan ketinggian 64-82 meter. Pemandangan paling menakjubkan adalah dari bahagian Brazil, walaupun bahagian utama lata terletak di sebelah Argentina.

Salah satu unsur yang paling terkenal dari 'rabung' air terjun adalah tanpa ragu-ragu 'Tenggorokan Setan' yang menakutkan. Ini adalah pemandangan yang luar biasa. Jatuh dari tebing curam sepanjang 82 meter, air jatuh dengan deras ke dalam lubang besar dalam bentuk tapal kuda. Pelancong sering melihat jurang yang marak dari tebing di taman Brazil.

San Rafael, Ecuador

Penilaian: 4.8

San Rafael, Ecuador

San Rafael adalah air terjun paling kuat, tertinggi, dan sejauh ini yang paling menakjubkan di Ecuador. Kerana keindahannya yang luar biasa, ia termasuk dalam senarai tarikan semula jadi yang paling penting di seluruh benua Afrika Selatan. Terletak di antara rantaian Andean dan bahagian Amazon di negara ini, air terjun ini merupakan bagian yang tidak terpisahkan dan kebanggaan Sumaco Biosphere Reserve.

Dengan ketinggian dan kepelbagaian spesies flora dan fauna yang mengagumkan, San Rafael telah menjadi simbol ekopelancongan tempatan dan mengabadikan hak 'semula jadi' dalam Perlembagaan. By the way, mengenai ketinggian. Air terjun ini dianggap dua tahap. Tangga atasnya setinggi 50 meter. Jatuh dari situ, air jatuh di pentas kedua dan mengalir tajam ke bawah – sudah dari ketinggian 100 meter.

Kekuatan sedemikian menimbulkan debu sebenar dari zarah-zarah air, jadi tidak mungkin mendekati air terjun. Tetapi anda dapat mengagumi pemandangan indah San Rafael yang indah, dikelilingi oleh kehijauan tropika, dari dek pemerhatian di puncak tebing.

Air Terjun Plitvice Lakes, Croatia

Penilaian: 4.7

Air Terjun Plitvice Lakes, Croatia

Penduduk tempatan menganggap Plitvice Lakes Park sebagai keajaiban dunia ke-8 dan, diakui, ini tidak jauh dari kebenaran. Ini adalah harta negara yang sebenarnya, di wilayah yang terdapat hutan beech dan konifer yang indah, gua, takungan dan, tentu saja, air terjun. Tasik Biru yang mengagumkan, yang dibingkai oleh kehijauan hutan lebat, bergabung menjadi kaskade terang yang besar, yang terdiri daripada 140 air terjun (!) Dan saluran.

Yang paling terkenal dari set yang luar biasa ini adalah air terjun Sostatsi – 'gagasan' dua sungai (Plitvice dan Korana), yang bersatu dalam arus kuat yang cepat jatuh dari ketinggian 72 meter. Aliran air dari air terjun membentuk keseluruhan sistem tasik karst dengan air pirus jernih dikelilingi oleh batu kapur. Ribuan pelancong setiap tahun berduyun-duyun ke sini untuk melihat karya semula jadi ini dengan mata mereka sendiri dan menikmati udara konifer yang bersih.

Banzok, Vietnam

Penilaian: 4.7

Banzok, Vietnam

Salah satu air terjun terbesar di dunia (keempat di planet ini), Banzok terletak di sempadan China-Vietnam. Lebih terkenal di Empayar Surgawi dengan nama Detian, air terjun ini terkenal dengan pemandangannya yang sangat indah. Semasa musim hujan, kaskade tiga tingkat yang kuat berubah menjadi aliran air ribut yang berterusan – longsoran air yang nyata bergemuruh di atas batu-batu yang dikelilingi oleh kehijauan tropika. Benzok terletak 272 kilometer dari ibu negara Vietnam.

Di hilir bawah Banzok, sebuah tasik yang mengagumkan telah terbentuk, di mana para pelancong menikmati menunggang rakit buluh eksotik, secara harfiah terjun ke dalam kabut air. Ngomong-ngomong, ada banyak tempat menarik lain yang tidak jauh dari air terjun: hutan batu, gua karst, hutan batu bawah laut, dll.

Fakta menarik. Semasa perang antara China dan Vietnam, kawasan di sekitar air terjun adalah salah satu penempatan utama tentera China (khususnya, pada tahun 1979). Masalah penandaan sempadan di tempat ini diselesaikan oleh negara-negara hanya 20 tahun kemudian, pada tahun 1999. Dan rundingan mengenai masalah sempadan yang lebih kecil diselesaikan selama 10 tahun lagi.

Maletsunyan, Afrika Selatan

Penilaian: 4.7

Maletsunyan, Afrika Selatan

Sungai dengan nama yang sama dengan air terjun dengan cepat melintasi padang rumput lebat kerajaan Afrika Lesotho, tiba-tiba memecah tebing. Inilah air terjun yang terkenal. Bentuk geometri yang garing nampaknya buatan tangan. Penduduk tempatan percaya bahawa jika pelancong tiba di Lesotho dan tidak mengunjungi Maletsunyan, maka perjalanan itu sia-sia.

Dan bagi pencinta ekstrem yang sebenarnya, keturunan tali diatur sebagai hiburan yang tidak biasa (tepat di air terjun). Tontonan yang terbuka ke mata mereka yang suka menggelitik saraf benar-benar mengagumkan: jatuh ke dalam gaung, sebilangan besar air berubah menjadi awan putih tebal. Air terjun yang indah terletak di anak sungai Sungai Orange dan cenderung ke bawah dari ketinggian 192 meter.

Marmore (Marble Falls), Itali

Penilaian: 4.6

Marmore (Marble Falls), Itali

Marmore adalah peserta unik dalam penilaian – air terjun adalah buatan buatan. Pembinaannya bermula jauh sebelum bermulanya era kita: orang Rom kuno membuat percubaan pertama untuk membuat badan air yang tidak mempunyai analog. Marmore memperoleh penampilan terakhirnya lebih dari 2000 tahun kemudian (pada abad ke-18). Tugu yang sudah biasa dan semula jadi sebahagiannya terletak di tengah-tengah Lembah Valnerina (wilayah Umbria).

Air terjun buatan manusia yang sangat indah dengan ketinggian 160 meter ini bukan sahaja mempunyai nilai estetika, tetapi juga nilai budaya dan sejarah: ia berada dalam senarai Tapak Warisan Dunia UNESCO (pendahuluan). Lata tiga peringkat adalah aliran air yang kuat yang mengalir ke tebing yang indah.

Hari ini Marmore memenuhi bukan hanya fungsi estetika, yang memberikan kesenangan estetik kepada pelancong: ia adalah alat untuk memenuhi keperluan tenaga hidro penduduk wilayah ini.

Havasu, Amerika Syarikat

Penilaian: 4.6

Havasu, Amerika Syarikat

Salah satu air terjun semula jadi yang paling terkenal dan menakjubkan di planet ini. Kombinasi yang luar biasa dari permukaan tembaga-merah dinding Grand Canyon dan air pirus yang halus menghasilkan pemandangan yang benar-benar mengagumkan, lebih mengingatkan pada lukisan oleh seorang seniman terkenal daripada ciptaan semula jadi. Imejnya sering dapat dilihat pada kad pos dan kalendar. Aliran ini mengalir dari tebing menegak 37 meter ke kolam kecil yang dikelilingi oleh banyak kehijauan dan pantai berpasir.

Keinginan untuk melihat secara langsung keindahan pemandangan yang menakjubkan menarik minat ramai pelancong di sini. Benar, jalan ke Havasu bukanlah jalan yang mudah. Dari satu-satunya penempatan yang terletak berhampiran ngarai, banyak kumpulan pelancongan berjalan kaki, dengan keldai dan bahkan helikopter.

Zhenzhutan, China

Penilaian: 4.5

Zhenzhutan, China

Keindahan yang murni dan tidak dapat diluahkan – itulah jatuhnya Zhenzhutan Falls. Terletak di kawasan pemuliharaan Jiuzhaigou, keajaiban semula jadi mempunyai penampilan yang sangat luar biasa, dan, tanpa keraguan, dianggap salah satu yang paling indah di antara jenisnya.

Batu kuat di bahagian atas, dibahagikan kepada beberapa bahagian dengan ambang besar, secara harfiah memecah tiang air yang besar: aliran ini terbahagi kepada banyak air terjun kecil yang membentuk sebuah lata. Air mengalir di sungai mutiara yang indah. Zhenzhutan tidak tertahankan dalam keindahannya yang murni.

Lembah Jiuzhaigou atau apa yang disebut 'Lembah Sembilan Desa' terletak di Pergunungan Minshan yang tidak dapat diakses dan menarik bukan hanya dengan air terjunnya yang berwarna-warni dan luar biasa: ia adalah pinggir hutan dara, air pirus jernih di 108 tasik dan banyak spesies haiwan endemik – alam semula jadi yang asli.

Gokta, Peru

Penilaian: 4.5

Gokta, Peru

Air terjun Peru yang terkenal tidak hanya terkenal di seluruh negara, kerana Gokta adalah yang kelima terbesar di dunia. Sepanjang tahun, air jatuh dengan kekuatan yang luar biasa dari ketinggian 771 meter. Perlu diperhatikan bahawa ia ditemui baru-baru ini: pada tahun 2002, seorang penemu Jerman melihatnya di cagar alam yang tidak dapat dilalui. Dan setelah 4 tahun lagi, dia kembali bersama kumpulan penyelidik tempatan untuk mengukur ketinggian air terjun (kesalahan dalam angka yang diperoleh adalah sekitar 13,5 m).

Isipadu air yang jatuh sentiasa berubah-ubah bergantung pada jumlah curah hujan yang memasuki kolam kecil air terjun. Tidak jauh dari Gokta adalah sierra yang disebut (kaki hutan hujan) – habitat perwakilan fauna yang jarang berlaku: haiwan yang berada di ambang kepupusan (kupu-kupu, beruang berkacamata, beberapa spesies burung kolibri, dll.) Terdapat di sini.

Malangnya, badan air yang baru ditemui terancam oleh pertanian berdekatan: petani tempatan secara harfiah mengelilinginya dengan tanaman buluh – satu-satunya sumber pendapatan mereka. Untuk mengubah keadaan, pihak berkuasa telah berusaha untuk mengubah keadaan: pelancong ditawarkan perkhidmatan pemandu tempatan, pembelian dari penduduk makanan, dan juga diwajibkan untuk membayar 'biaya' untuk pendaftaran sementara di rumah masyarakat, dll.

Lotefoss, Norway

Penilaian: 4.5

Lotefoss, Norway

Jauh dari yang tertinggi di Eropah, tetapi cukup hebat dan menakjubkan, air terjun Lotefoss terletak di bahagian barat Norway dan dianggap sebagai salah satu tarikan paling popular di negara ini. Ia mempunyai ciri unik – terdiri daripada dua bahagian 'kembar'. Ini semua mengenai langkan batu besar yang 'berdiri' di jalan aliran air yang deras. Tetapi secara praktikal di kaki gunung, 2 aliran bergabung kembali menjadi satu. Pada pandangan pertama, 'kembar' ini kelihatan seperti cermin antara satu sama lain, tetapi perbezaan dapat diperhatikan.

Masih belum ada maklumat yang boleh dipercayai mengenai ketinggian Lotfoss: angka itu berkisar antara 95 hingga 165 meter (pilihan pertama kemungkinan besar). Air terjun sangat senang dijumpai dan senang diperhatikan: terletak tidak jauh dari jalan. Benar, setelah berdiri tidak bergerak sebentar, anda boleh membasahi kulit, jadi jas hujan yang baik tidak akan menyakitkan.

Fakta menarik. Selalunya pelancong membuat kesalahan dengan air terjun lain untuk Lotefoss – Espelandsfossen, kerana ia adalah yang pertama bertemu dalam perjalanan. Tetapi, setelah menempuh perjalanan sejauh setengah kilometer, para pelancong membeku dengan senang hati ketika mereka melihat sekarang – Lotefoss.

Seven Sisters, India

Penilaian: 4.5

Air Terjun Nohsngithiang (Seven Sisters)

Sungai yang kuat, dikelilingi oleh kehijauan yang subur, terbahagi kepada tujuh aliran berasingan yang jatuh dari ketinggian 315 meter. Batu kapur yang tegak tegak memberikan aliran air seperti dinding air yang nyata. Bentuk lata yang paling menakjubkan berlaku pada musim hujan, ketika sungai menjadi mengalir penuh. Sering kali, pelangi besar muncul tepat di atas air terjun, seolah-olah menyambut pelancong yang mengagumi pemandangan.

Fakta menarik. Air Terjun Seven Sisters terletak di hutan Meghalaya yang belum tersentuh, terkenal dengan jambatan akarnya. Kawasan ini menjadi tidak selamat pada musim tengkujuh. Kunjungan ke air terjun adalah relevan, mungkin, bagi pelancong yang berpengalaman (sekurang-kurangnya tahan lasak).

Karakol, Brazil

Penilaian: 4.4

Karakol, Brazil

Ini jauh dari air terjun yang paling kuat atau hebat, tetapi mempunyai 'semangat' tersendiri. Dan jarak penempatan yang besar menjadikannya salah satu tarikan tempatan yang paling popular. Tapak semula jadi terletak di sungai dengan nama yang sama di kawasan taman dengan nama yang sama.

Air terjun hutan dengan bising jatuh dari batu basalt setinggi 131 meter. Karakol mempunyai satu keanehan: di pinggir tebing, alirannya tiba-tiba terbelah menjadi 3 jet kuat, yang hampir di kaki air terjun bergabung, jatuh ke permukaan bumi dengan raungan yang luar biasa.

Augrabis, Afrika Selatan .

Penilaian: 4.4

Augrabis, Afrika Selatan .

Terletak 500 kilometer dari muara Sungai Orange, air terjun Augrabis dibezakan dengan ukurannya yang mengagumkan: aliran airnya mengalir dari ketinggian 146 meter ke jurang berbatu yang besar (kedalamannya di beberapa tempat mencapai 200 meter). Pada tahun 1954, salah satu kota di Afrika Selatan memulai penciptaan taman nasional, yang akan meliputi wilayah di sekitar air terjun. Selepas 12 tahun, idea itu dilaksanakan. Spesies badak hitam yang jarang ditemui, yang dianggap hampir pupus, dihuni di taman ini.

Kemunculan air terjun taman memukau imaginasi pelancong yang berpengalaman: kontras luar biasa dari batu yang tidak bernyawa, yang mana rusuhan elemen air secara harfiah merobohkan dan memberi angin kedua. Jatuh dengan kekuatan yang luar biasa, aliran air membentuk gelombang besar – setinggi rumah dua tingkat. Keindahan Augrabis dapat dilindungi dengan pasti dari mata-mata gurun yang keras di Kalahari.

Skogafoss, Iceland

Penilaian: 4.4

Skogafoss, Iceland

Negara Eropah utara ini wajar dianggap sebagai surga air terjun. Skogafoss adalah salah satu yang terbesar dan tidak diragukan lagi mengagumkan. Kad perniagaan Iceland ini terletak di selatan negara ini (Sungai Skog). Sepanjang tahun, sejumlah besar air mengalir turun dengan derau dari ketinggian 60 meter, yang membentang sejauh 25 meter. Apabila air jatuh, sejumlah besar percikan dan debu air terbentuk, yang membentuk fenomena menarik – pelangi, kadang-kadang bahkan berganda.

Mengunjungi Skogafoss adalah mesti dikunjungi oleh pengunjung ke pantai Iceland selatan. Pendakian bermula di sepanjang laluan khas yang dibuat untuk ini, menuju ke laluan Fimmvurduhauls yang terkenal, di mana beberapa laluan mendaki menyimpang sekaligus. Air terjun Skogafoss dapat disebut dengan selamat sebagai salah satu 'paling lancar': aliran air yang kuat jatuh pada sudut yang hampir sempurna.

Kaieteur, Guyana

Penilaian: 4.4

Kaieteur, Guyana

Air terjun yang sangat besar ini tersembunyi dengan selamat di kawasan tropika Guyana, sehingga lama-lama tetap tersembunyi dari mata manusia. Terletak di taman nasional dengan nama yang sama, Kaieteur dianggap salah satu yang terbesar di dunia (ketinggian – 226 meter): ia hampir 5 kali lebih tinggi daripada Niagara dan beberapa kali lebih tinggi daripada ketinggian Victoria Falls yang terkenal.

Untuk mencapai keajaiban alam ini, bahkan pada hari ini anda perlu bekerja keras: sama ada berjalan kaki panjang (anda perlu menghabiskan kira-kira dua hari untuk ini) atau menaiki kapal terbang kecil. Oleh itu, walaupun air terjun adalah salah satu yang terbesar di planet ini, ia tidak popular. Kaieteur terletak di hutan tropika yang sukar dijangkau dan kurang dijelajahi, di mana kaki manusia jarang melangkah.

Fakta menarik. Di dasar air terjun, aliran air jatuh yang ribut menimbulkan fenomena yang tidak biasa – taufan kecil. Terdapat gelombang berterusan di takungan, selalu berangin dan mendung. Tetapi jika anda meninggalkan kaki Kaieteur, matahari segera muncul di depan mata anda dan angin mereda.

Multnomah, Amerika Syarikat

Penilaian: 4.3

Multnomah, Amerika Syarikat

Air terjun tertinggi di negara Amerika Oregon, Multnomah, walaupun lebarnya lebih tinggi daripada 3 meter, patut mendapat perhatian dan mendapat tempat dalam penilaian kami mengenai air terjun terindah di planet ini. Perkhidmatan Hutan A.S. menamakan Multnoy sebagai air terjun tertinggi sepanjang tahun di negara ini.

Monumen semula jadi yang indah terletak di Sungai Columbia dan anda boleh sampai ke sana (tidak seperti kebanyakan air terjun di jurang) tanpa masalah sepanjang lebuh raya antara bandar. Ini adalah kawasan semula jadi yang paling banyak dikunjungi di seluruh pantai barat Amerika Syarikat (sekitar 2 juta pelancong asing dan penduduk negara yang ingin tahu datang untuk mengagumi keindahannya setiap tahun). khas untuk pelancong, sebuah jambatan dibina di seberang aliran air Multnomu – salinan jambatan yang tepat di Elven Rivendel dari 'Lord of the Rings' yang terkenal.

Victoria, Zimbabwe

Penilaian: 4.3

Victoria, Zimbabwe

Kekuatan air yang luar biasa dan gemuruh luar biasa yang tidak mereda sesaat, awan wap yang besar dan perasaan tidak aman sepenuhnya – kesan seperti ini dibuat oleh Victoria Falls terhadap ribuan pelancong yang mengunjungi tempat ini setiap tahun. Ia dianggap yang terbesar di dunia dari segi aliran air, terus jatuh dari ketinggian 104 meter.

Lebar keajaiban semula jadi ini sangat mengagumkan – kira-kira 1.7 kilometer. Selain nama internasional, air terjun ini juga memiliki nama lokal: dalam salah satu dialek Afrika disebut Mosi-oa-Tunya, yang bermaksud 'asap bergemuruh'.

Sempadan semula jadi antara Zambia dan Zimbabwe terletak di Sungai Zambezi, yang terkenal dengan kedudukannya yang tenang. Walaupun begitu, ia tiba-tiba mengubah wataknya ketika dataran tinggi basalt di mana ia bergerak tiba-tiba terputus, membawa sejumlah besar air.

Kekuatan aliran dan kelajuannya berubah secara mendadak bergantung pada musim. Pada musim bunga, aliran Victoria menjadi sangat kuat dan cepat. Semasa musim kemarau, air terjun 'tenang', mendedahkan pulau-pulau kecil di sungai. Setiap orang memilih masa untuk mengunjungi keindahan semula jadi ini berdasarkan pilihan peribadi. Malangnya, mustahil untuk melihat keseluruhan air terjun dari pelantar tanah. Mereka yang mempunyai cara untuk mempunyai pandangan yang lebih lengkap dari helikopter, kapal terbang atau kapal terbang kecil.

Fakta menarik. Air Terjun Victoria tidak hanya berfungsi sebagai hiasan semula jadi untuk kedua-dua negara: ia membekalkan sejumlah besar tenaga ke banyak bandar mereka.

Huangoshu, China

Penilaian: 4.2

Huangoshu, China

Salah satu yang paling terkenal di China, Air Terjun Huangoshu pastinya berjaya masuk ke senarai kami. Ini adalah salah satu peristiwa yang jarang berlaku apabila lata yang kuat dikelilingi oleh kehijauan. Ia dianggap salah satu yang terbesar di Asia Timur. Aliran air yang marak memekakkan telinga dengan deru ketika jatuh dari ketinggian 78 meter. Selongsong selebar 101 meter.

Air terjun ini terletak di wilayah taman semula jadi dengan nama yang sama dan merupakan yang utama di lata, diwakili oleh 18 lagi air terjun dari pelbagai ukuran yang terletak di taman yang sama. Bersama-sama mereka membentuk kumpulan air terjun yang unik yang tidak mempunyai analog di dunia, dan secara rasmi disenaraikan dalam Guinness Book of Records.

Fakta menarik. Air Terjun Huangoshu mempunyai harta benda yang luar biasa – satu-satunya di planet ini di antara air terjun, yang dapat dilihat dalam semua kemuliaannya dari 6 titik pemerhatian yang berbeza: dari atas, dari sisi, dari bawah, dan bahkan dari gua yang terletak betul-betul di belakang air terjun. Ini adalah peluang luar biasa untuk mendengar suara air beberapa langkah dari anda, untuk menyentuh batu-batu yang bergetar dari daya air.

Dettifoss, Iceland

Penilaian: 4.2

Dettifoss, Iceland

Air terjun ini dianggap paling kuat dari yang ada di Eropah. Dan itu cukup dibenarkan: tiang air selebar 100 meter dengan bunyi turun dari ketinggian 40 meter. Dettifoss terletak di timur laut Iceland tepat di bawah (1 kilometer) dari satu lagi aliran air megah – Selfoss.

Aliran air berwarna abu yang sangat besar – pemandangan yang luar biasa terbuka bagi semua orang yang berdiri di pinggir tebing, melihat ke bawah 'longsoran salju' yang kuat. Dettifoss mempunyai pemandangan yang sangat mengagumkan pada hari-hari pertama musim panas, ketika ais Islandia yang keras akhirnya mulai turun: setiap pelancong memandangnya dengan nafas yang cepat.

Fakta menarik. Air terjun inilah yang muncul di salah satu bingkai utama aksi hebat terkenal oleh Ridley Scott 'Prometheus'.

Niagara, Kanada dan Amerika Syarikat

Penilaian: 4.1

Niagara, Kanada dan Amerika Syarikat

Salah satu air terjun yang paling terkenal dan terbesar di dunia. Terletak di antara dua negara Amerika Utara, ia membentuk sejenis sempadan. Pelancong mempunyai pemandangan yang menakjubkan dari kedua-dua belah Niagara: setiap gambarnya dengan cepat dapat dikenali di seluruh dunia. Air terjun sangat mengagumkan pada musim sejuk, apabila benar-benar membeku dengan kehebatan yang sejuk.

'Air guruh' yang terkenal turun dari ketinggian 50 meter, dan setiap tahun menarik berjuta-juta pelancong dengan kemegahannya di kedua sisi keajaiban semula jadi. Air terjun ini dapat didengar dan dilihat jauh sebelum ia dapat dilihat oleh mata: awan air besar muncul di depan mata dan benar-benar menenggelamkan deru air yang luar biasa.

By the way, kompleks air legenda terletak berhampiran lima tasik air tawar terbesar di planet ini – Huron, Erie, Ontario, Upper dan Michigan. Niagara dianggap sebagai yang terbesar dan terkuat di Amerika Utara. Tiga air terjun terbesar dari kaskade dibezakan dengan lebarnya yang mengagumkan (masing-masing lebih dari 1 kilometer).

Angel, Venezuela

Penilaian: 4.1

Angel, Venezuela

Ketinggian 979 meter membolehkan air terjun memegang tapak tangan antara yang tertinggi di dunia. Walaupun begitu, dia masuk ke peringkat kami bukan hanya kerana alasan ini. Bentuk khas batu itu patut mendapat perhatian, berkat aliran air yang mengalir turun dengan arus yang sangat dinamis.

Mereka yang merancang untuk mengunjungi negara Amerika Selatan yang berwarna-warni pasti akan menambahkan Angel ke dalam senarai tempat yang mesti dikunjungi. Air terjun ini adalah sebahagian daripada cagar alam terbesar di negara ini, Canaima. Kawasannya sangat besar dan sukar dibayangkan – lebih dari 3 juta hektar hutan hijau yang subur.

Menurut maklumat rasmi, ketinggian Angel adalah 979 meter, tetapi beberapa penyelidik tidak setuju dengan data ini, dan mendakwa bahawa aliran air turun dari ketinggian lebih dari 1 kilometer, atau, lebih tepatnya, 1054 meter (mungkin lebih). Omong-omong, ini mungkin bukan sekadar spekulasi: hari ini, banyak data tentang air terjun sedang diperbarui. Jadi, sehingga baru-baru ini, dipercayai bahawa lebar aliran air Malaikat hanya 50 meter. Tentunya diketahui bahawa angka ini 2 kali lebih tinggi.

Yosemite, Amerika Syarikat

Penilaian: 4.1

Yosemite, Amerika Syarikat

Mempamerkan keindahan semula jadi yang luar biasa dan ketinggian yang menakjubkan – itulah Yosemite. Air terjun ini terletak di wilayah taman nasional dengan nama yang sama di California dan berada di kedudukan ke-20 dalam ranking tertinggi di dunia. Monumen semula jadi ini berukuran sangat luar biasa untuk pelapukan selektif, yang membahagikan air terjun menjadi tiga segmen.

Ketinggian yang paling tinggi adalah 435 meter, yang tengah dan bawah masing-masing adalah 206 dan 98 meter. The Cascade dianggap sebagai salah satu tarikan tempatan yang paling popular dan alasan yang baik untuk melawat Taman Yosemite. Tidak jauh dari air terjun adalah makam Galen Clark, seorang ahli konservasi yang bersungguh-sungguh, renjer pertama dan sebenarnya pengasas taman negara dalam bentuk yang dapat dilalui oleh para pelancong hari ini.

Fakta menarik. Orang India tempatan dari orang-orang Avanichi percaya bahawa roh penyihir tinggal di kedalaman dasar air terjun. Suatu hari seorang wanita pergi untuk mendapatkan air di sana dan mengeluarkan baldi yang penuh dengan ular. Sebagai membalas dendam kerana dia mengganggu ketenangan roh, mereka membawa rumahnya dengan taufan ke air terjun dan menenggelamkannya di dasar Yosemite, bersama dengan wanita dan anaknya.

Tis-Ysat, Ethiopia

Penilaian: 4.0

Tis-Ysat, Ethiopia

Ketika datang ke Ethiopia, kebanyakan orang segera mempunyai satu persatuan – kopi bijirin berkualiti. Tetapi malangnya, tidak semua pelancong tahu bahawa negara Afrika ini bukan sahaja salah satu yang paling selamat di benua ini, tetapi juga dianggap sebagai harta kecantikan semula jadi. Air terjun Tis-Ysat ada di antaranya. Diterjemahkan dari bahasa Amharic (bahasa negeri di negara ini) ia bermaksud 'mengukus air'.

Seluruh air terjun Ethiopia berjalan di sepanjang Sungai Nil (di sepanjang Sungai Nil Biru) – badan air tawar terpanjang di dunia. Oleh kerana kedekatan empangan hidroelektrik semasa musim kemarau, sayangnya, mustahil untuk menikmati pemandangan mercu tanda semula jadi yang menakjubkan – air terjun kering.

Tetapi pada musim hujan, Tis-Ysat sangat berubah: dari aliran air yang deras dan ribut, yang berdiri sebagai tembok yang nyata, itu sungguh menakjubkan. Aliran ini selebar 400 meter, dan ketinggian maksimum dari mana air mengalir ke bawah adalah sekitar 45 meter. Pelancong sering menyaksikan penampilan pelangi di atas air terjun.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen