23 gewang terbaik untuk pike

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Cara memilih gewang pike yang baik

Oleh kerana pike adalah salah satu pemangsa yang paling biasa di takungan domestik, persoalan mengenai kaedah menangkapnya dan umpan yang digunakan tetap relevan. Seperti dalam kes lain, pilihan umpan merangkumi sejumlah nuansa yang sangat spesifik dan penting, ketepatan yang tepat memberikan jaminan kepada pengguna untuk membeli model yang sesuai. Sekiranya sudu, sangat disarankan untuk mengikuti prinsip bermusim, dan mempertimbangkan sampel yang paling sesuai dengan berat sebelah terhadap sekatan ini.

  1. Musim Sejuk. Walaupun banyak pemancing lebih gemar menggunakan umpan umpan hidup untuk memancing musim sejuk, troll es tetap menjadi kaedah klasik untuk menambah stok piala. Pada masa ini, pike secara aktif mengambil sudu menegak tunggal dan sederhana (untuk tembaga, emas atau perak) panjang 50-100 milimeter. Dari sudut pandangan bentuk, pilihan yang paling optimum adalah tetesan dengan lebar sekitar 30 milimeter, tetapi sebagai percubaan luar biasa, anda dapat melakukan eksperimen. Pada masa kelaparan, pike dapat bergegas ke umpan mana pun.
  2. Musim bunga. Masa tahun ini dicirikan oleh peningkatan aktiviti pemangsa bergigi dan persiapan bertahap untuk bertelur. Seperti pada musim sejuk, kekurangan makanan di badan air memaksa pike mengikuti naluri yang sukar dan menyerang hampir apa sahaja. Namun, anda tidak boleh menggunakan model berputar secara membuta tuli – intensiti pergerakannya dapat menakutkan ikan dengan mudah. Lebih baik memberi keutamaan kepada gewang berayun kecil (50-80 milimeter) dengan warna neutral, yang dengan setia menghasilkan warna warna penduduk biasa dari takungan tertentu.
  3. Musim panas. Ini belum menjadi puncak aktiviti, tetapi ini adalah masa yang cukup makan ketika pike hanya dapat terpikat dengan mangsa yang lebih besar. Secara logiknya, umpan yang paling sesuai pada masa ini adalah sudu dan pemintal sepanjang 100 hingga 150 milimeter. Selain itu, sebilangan besar pike pergi ke tempat berumput, di mana pilihan yang paling produktif adalah menggunakan sudu bersaiz sederhana (sekitar 70-80 milimeter).
  4. Kejatuhan. Waktu yang paling aktif dalam setahun, ketika pike mulai memasuki negara bagian zhora, dan cadangan makanan tumbuhan di dalam air secara beransur-ansur berkurang. Pada masa ini, pemangsa dapat digoda oleh umpan sudu – sama ada spoiler kecil atau rotator hiperaktif. Panjang optimum adalah dari 30 hingga 70 milimeter dengan kemungkinan menangkap trofi dengan pemintal terbesar dalam koleksi.

Penarafan gewang terbaik untuk pike

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Pemintal terbaik untuk pike 1 Mepps AGLIA PANJANG No. 3 179 r
2 Mepps HITAM HITAM 134 r
3 Blue Fox Super Vibrax 190 RUB
4 Daiwa Silver Creek Spinner 337 r
5 Myran agat 173 r
6 Blade John Shelt bertuah 03 247 r
7 Kuusamo Kuf RUB 400
Pemintal terbaik untuk pike 1 Guru Besar Kuusamo 3 370 RUB
2 Rublex orkla 755 RUB
3 Williams wabler 204 RUB
4 Kedai Mepps 226 r
5 Abu garcia toby 147 RUB
6 Acme Kastmaster 235 RUB
7 Abu Garcia Pike 40 297 r
8 Smith tulen RUB 550
9 Sudu Biru Matrixx 378 r
10 Daiwa Silver Creek Masau 283 r
Gewang bukan cangkuk terbaik untuk pike 1 Kuusamo Rasanen RUB 400
2 Rubah biru lucius tanpa guna 377 r
3 RB Atom-N 292 r
4 Sudu kecil Rapala 448 r
5 Rumpai Balzer kolonel z
Umpan musim sejuk terbaik untuk pike 1 Nils master dueler 395 RUB

Pemintal terbaik untuk pike

Mepps AGLIA PANJANG No. 3

Penilaian: 4.9

00 Mepps Aglia Panjang No.

Sekiranya ada sudu di dunia yang dapat mengalahkan kegemilangan Black Fury, maka pasti model Agila Long dari syarikat Mepps yang sama. Dalam kes ini, kita hanya akan membincangkan pengubahsuaian bernombor ketiga, yang beratnya 11.5 gram. Sedikit melebihi harga 'Furia', daya tarikan ini mempunyai reka bentuk yang agak mudah, tetapi mampu menarik ikan piala besar dari dalam tanpa membahayakan integriti sendiri. Kelopaknya tidak berbeza dengan warna yang megah, dan untuk waktu yang lama tetap benar-benar bersih. Tetapi satu siri kemas kini memaksa Mepps membuat satu tambahan kecil – pelekat pita holografik sederhana menggandakan gigitan (dalam ujian dalaman).

Menurut pengguna, Agila Long No. 3 adalah unggulan tidak rasmi dalam siri ini, kerana ia dapat digunakan untuk menangkap pemangsa besar (seperti pike, pike perch, chub, trout) dan untuk menangkap orang-orang pemberani (perch, ide). Anda mungkin tidak terlalu gemar memancing dengan pemintal, tetapi anda mesti mempunyai sekurang-kurangnya satu wakil siri ini dalam koleksi anda.

Kelebihan

  • dimensi sejagat, yang memungkinkan untuk menangkap sebarang pemangsa (mengikut ukuran);

  • kemas kini secara beransur-ansur (walaupun enggan) penampilan;

  • tahap kos rendah;

  • populariti tinggi dalam kalangan nelayan domestik;

  • pembinaan yang sederhana tetapi sangat kukuh dan boleh dipercayai;

keburukan

  • tidak ditemui.

Mepps HITAM HITAM

Penilaian: 4.8

Mepps Black Fury

Black Fury dari Mepps dianggap legenda sebenar di kalangan peminat memancing domestik, kerana lebih dari satu kali muncul sebagai pemenang dari pertempuran dengan piala pike. Siri ini dibahagikan kepada hanya 4 modifikasi, yang beratnya bervariasi dari 3,5 hingga 8 gram, tetapi bahkan jumlah pilihan ini cukup untuk menyesuaikan diri dengan keadaan takungan yang berbeza. Kejayaan barisan ini dianggap sebagai gabungan kejayaan hitam dengan emas, perak dan gangsa. Campuran seperti itu menimbulkan kerusuhan warna yang nyata dengan putaran kelopak intensif walaupun pada pendawaian paling lemah, yang tidak disedari oleh pemangsa yang paling tidak bergerak. Sebagai elemen tambahan untuk merangsang ikan untuk menyerang, ada manik merah di bahagian paksi sudu, serta beberapa titik terang di bahagian tengah kelopak.

Seperti penama sebelumnya, Mepps Black Fury menawarkan tahap harga yang sangat rendah yang dijamin memuaskan hati setiap pemancing. Mudah dalam pembinaan, sederhana dalam menangani dan sangat mudah untuk pemangsa yang paling beragam, yang merupakan komponen kejayaannya yang memekakkan telinga.

Kelebihan

  • populariti pemintal tinggi di seluruh negara jiran dan wilayah Rusia;

  • harga yang sangat rendah;

  • kebolehubahan saiz dan bilangan warna kerja yang mencukupi;

  • kekuatan struktur yang tinggi, keupayaan untuk menarik pemangsa besar dari air;

keburukan

  • tidak dikenali.

Blue Fox Super Vibrax

Penilaian: 4.7

BLU E FOX Super Vibrax

Super Vibrax yang cantik dan sangat ketara dari Blue Fox berada di kedudukan yang mudah ditangkap walaupun di perairan yang paling sukar digigit. Menunjukkan permainan yang sama indahnya, tanpa mengira ukurannya, itulah sebabnya ia dapat digunakan untuk memancing pike (walaupun dengan ukuran yang berbeza) dalam tiga variasinya. Pemintal terkecil dalam siri ini beratnya hanya 6 gram, sementara yang terbesar beratnya tidak lebih dari 11 gram. Dalam kes ini, tidak perlu membicarakan data penerbangan, tetapi ketika merendam air, pemintal mula menunjukkan dirinya dari sisi yang sangat baik. Cetakan cahaya yang menyenangkan di wajah kelopak Super Vibrax mencipta permainan cahaya yang menawan yang tidak dapat ditentang oleh pemangsa biasa. Berat peluru pada gandar memberikan daya tarikan yang optimum tanpa brek, tetapi, sebaliknya, memberikan putaran lebih banyak intensiti dan kelajuan.

Baru-baru ini, kemas kini rasmi keadaan luaran dari siri hebat ini berlaku, kerana ia melonjak dengan warna baru dan sama sekali tidak menambah parameter nilai. Super Vibrax kekal sebagai salah satu daya tarikan termurah di pasaran hingga kini, yang telah memastikan (dan terus memberikan) popularitinya sepanjang masa.

Kelebihan

  • harga yang sangat rendah;

  • daya tarikan tinggi, tanpa mengira kelajuan arus;

  • bentuk bahagian tengah yang kemas, yang memberi kelebihan dari segi pecutan kelopak;

  • reka bentuk yang dikemas kini, daya tarikan data yang hebat;

keburukan

  • tidak ditemui.

Daiwa Silver Creek Spinner

Penilaian: 4.6

Daiwa Silver Creek Spinner R

Salah satu bentuk pemintal yang paling berjaya dalam beberapa tahun kebelakangan ini tidak dapat melepasi kedudukan teratas. Daiwa Silver Creek Spinner adalah penyelesaian terbaik untuk masalah memikat tanpa memperkenalkan unsur-unsur menjengkelkan sementara (lalat, dan lain-lain), berdasarkan 'mencuci' beban dalam bentuk goreng ikan. Terdapat sebanyak 11 jenis sudu ini, tetapi semuanya berfungsi satu dengan cara yang serupa. Ini disebabkan keseimbangan sederhana: dengan berat 6 gram, badan pemintal lebih pendek daripada model 18 gram (yang terbesar dalam siri ini). Penekanan utama dalam reka bentuk diberikan pada penyesuaian ikan sebagai penghubung utama ketika mendekati pike. Kelopak berada di kedudukan kedua di sini, dan hanya berfungsi sebagai umpan pada jarak yang jauh.

Namun, kami tidak dapat melihat kehadiran perforasi pada kelopak Silver Creek Spinner. 5 melalui lubang tidak hanya meningkatkan kelajuan putaran, tetapi juga menghasilkan kesan akustik yang menyertainya yang memberi amaran kepada pemangsa tanpa mengira jarak. Satu-satunya “tusukan” Daiwa terjadi pada tahap penetapan harga – tanda harga akhir terlalu tinggi untuk pengguna biasa. Tetapi, melihat bahagian depan kerja yang dilakukan, semuanya nampak lebih adil.

Kelebihan

  • dua elemen bertindak sebagai umpan pada jarak yang berbeza (kelopak – pada jarak jauh, berat ikan – pada jarak dekat);

  • daya tangkapan tinggi dalam air bertakung;

  • 11 pengubahsuaian dalam satu siri;

  • kombinasi harga dan kualiti yang optimum;

keburukan

  • tidak ditemui.

Myran agat

Penilaian: 4.5

Myran agat

Salah satu gewang termurah di pasaran juga merupakan salah satu daya tarikan yang paling menarik, yang mana kurang dan biasa di peringkat sekarang. Nampaknya, ada sesuatu dalam reka bentuk Myran Agat yang membangkitkan naluri berburu tajam dalam pemangsa. Kelopak sempit memungkinkan untuk menggunakan pemintal ini dalam arus cepat di mana trout dan pike adalah trofi yang dominan. Sebanyak tiga model umpan ini disediakan untuk dijual, dengan berat antara 3-30 gram. Pembahagian ini dilakukan dengan baik: pemancing akan selalu dapat mengambil pemintal untuk memancing di cakrawala pendalaman tertentu.

Kelopak Myran Agat mempunyai beberapa pilihan warna, tetapi selalunya sampel neutral yang dicat dengan emas atau perak dijual di kedai runcit. Sudah tentu, anda selalu boleh mencari warna yang lebih rumit, namun apa yang ada cukup untuk memancing yang berkesan. Oleh kerana jarak penglihatan yang rendah, pemula jarang memilih untuk memilih pemintal ini, jadi pemancing amatur menjadi penonton utamanya. Namun, kami mengesyorkan agar anda mempertimbangkan untuk membeli, tanpa mengira tahap kemahiran anda, kerana hasil memancing dijamin menggembirakan anda.

Kelebihan

  • keupayaan untuk memilih model dalam tiga variasi berat badan;

  • kehadiran lalat merah di cangkuk;

  • tahap daya tarikan yang tinggi (dari pike hingga zander dan salmon);

  • harga yang sangat rendah;

keburukan

  • reka bentuk biasa-biasa sahaja.

Blade John Shelt bertuah 03

Penilaian: 4.5

Blade John Shelt bertuah 03

Lucky John's Shelt Blade 03 adalah percubaan yang berjaya untuk memaksakan pertarungan ke atas Mepps Black Fury yang terus menerus, dan, jika boleh, membayangi dia. Sama ada mungkin untuk merealisasikan idea ini atau tidak bukan menjadi persoalan bagi kita. Walau bagaimanapun, kami yakin bahawa sudu ini layak mendapat kemasyhurannya (walaupun melalui penarafannya). Kombinasi medan elemen gelap dan terang yang berjaya pada kelopak menghasilkan permainan cahaya yang sangat 'melekit' ketika berputar, yang tidak dapat dilewati oleh pandangan pemangsa. Setelah memikat mangsa, daya tarikan ini menggerakkan elemen daya tarikan kedua – lalat terang, yang terpasang di cangkuk bukan dengan simpulan sederhana, tetapi dengan bantuan penjepit logam yang terang. Dengan menambahkan dua istilah, pemancing menerima gigitan, keberkesanannya separuh bergantung pada tindakan individu yang lebih jauh.

Sebenarnya, 'helah' utama Shelt Blade 03 adalah bahawa ia memberi peluang untuk menunjukkan sebilangan bakatnya, dengan yakin dapat mengalahkan ikan di tahap penangkapan dan pelindung mata. Model seperti itu sangat murah, dan oleh itu ia meluas di kalangan nelayan di negara kita.

Kelebihan

  • harga yang sangat rendah;

  • permainan yang sangat sengit, mendorong pemangsa untuk bertindak balas dengan serta-merta;

  • pembinaan yang kukuh dengan manik berat tungsten;

  • kesan memikat berganda (pewarnaan + pandangan depan);

keburukan

  • prestasi penerbangan yang buruk.

Kuusamo Kuf

Penilaian: 4.4

Kuusamo Kuf

Pemintal 7g Kuusamo Kus-Lippa 7 adalah salah satu gewang pike paling indah yang pernah ada dan berkinerja baik pada semua kelajuan pemanduan. Ia memiliki kelopak bertekstur dengan warna yang menarik dan titik terang yang berfungsi sebagai titik rujukan serangan. Ia bermula dari saat badan benar-benar tenggelam di bawah air, tanpa mengira kelajuan berliku. Untuk rangsangan tambahan pike, bahagian tee dilengkapi dengan penglihatan depan berwarna merah terang, yang secara beransur-ansur, dengan intensitas pergerakan yang tinggi, memusatkan perhatian pada dirinya sendiri.

Seperti yang diperhatikan oleh pengguna, dari sudut pandang keberanian membeli Kuusamo Kus-Lippa 7 tidak menimbulkan keraguan sama sekali. Sudu ini berjaya digunakan oleh pemancing berpengalaman, tetapi, sayangnya, belum mencapai sukan besar. Walau bagaimanapun, fakta ini tidak mengatakan apa-apa: para pakar mengesyorkan agar pemula mengisi koleksi mereka dengan umpan ini secara berurutan.

Kelebihan

  • tekstur unik kelopak berbentuk air mata;

  • kehadiran pandangan depan di cangkuk;

  • kelopak mula berpusing pada kelajuan rendah;

  • gewang sejagat yang dapat berfungsi baik di arus dan di pegun;

keburukan

  • tidak ditemui.

Pemintal terbaik untuk pike

Guru Besar Kuusamo 3

Penilaian: 4.9

Guru Besar Kuusamo

Pepatah 'Profesor' telah datang ke siri pemintal terkenal ini dengan alasan – ada tanda pasti kelebihan dan sedikit pun Finlandia. Umpan ini menunjukkan bahawa pesaing perlu banyak belajar untuk mencapai tahap prestasi dan kemahiran yang sama. Mengehadkan hanya dua modifikasi untuk 9 dan 12 gram (dengan panjang yang sama 75 milimeter), Profesor Kuusamo 3 merangkumi semua keperluan pemancing sebagai daya tarikan yang baik untuk memancing di perairan terbuka atau di tempat-tempat yang ditumbuhi. Faktanya ialah cangkuk berganda (atau tunggal, bergantung pada jenisnya) mempunyai kumis keselamatan yang melindungi sudu dari cangkuk yang tidak disengaja pada celah atau alga.

Bagi bahagian visual, di sini model ini memberikan kejutan dalam bentuk sebanyak 20 pilihan warna (sebahagiannya, sayangnya, tidak terdapat di pasaran). Di pangkal cangkuk terdapat sisipan getah merah yang berfungsi sebagai petunjuk untuk serangan pemangsa. Dari segi harga, Profesor 3 bukan sampel termurah dalam koleksi, tetapi sepenuhnya membenarkan tanda harga secara konstruktif dan murni secara luaran. Dia belum menerima kelaziman besar dalam barisan pendatang baru, tetapi amatir menasihati rakan mereka yang tidak berpengalaman untuk melakukan pembelian seperti itu.

Kelebihan

  • hasil memancing yang luar biasa di air jernih dan terlalu banyak;

  • harga yang boleh diterima;

  • lapisan berkualiti tinggi yang tahan tanpa pudar dan lelasan selama 4-5 musim;

  • keseimbangan kelembutan / kekakuan yang baik pada misai tanpa cangkuk;

keburukan

  • tidak ditemui.

Rublex orkla

Penilaian: 4.8

Rublex orkla

Gewang, yang secara konsisten menempati tempat tinggi dalam penilaian dan ulasan (termasuk kami), adalah klasik memancing pike dengan spoiler. Seperti dalam kes Wiliams Wabler (tetapi pada tahap yang lebih rendah) atau Abu garcia toby , Orkla mempunyai pelbagai 6 modifikasi dengan berat dari 8 hingga 24 gram dan panjang dari 57 hingga 81 milimeter. Bentuk sendok berbentuk S memberikan pergerakan dinamik spasmodiknya, dari jarak yang menyerupai goreng dan mendorong pemangsa untuk mengikutinya secara automatik. Pada fasa terakhir (fasa serangan), kelebihan umpan tiruan dimahkotai dengan tee tajam, ketangkasan yang tidak hilang walaupun setelah beberapa musim.

Seperti yang diperhatikan oleh pengguna, Rublex Orkla sangat pandai menangkap badan air yang bertakung dan menetapkan nada untuk pike sederhana dan besar. Satu-satunya kelemahan sepenuhnya dari pemintal ini dapat dianggap sebagai kos tinggi, yang tidak dapat dibenarkan secara berlebihan dalam sejarah panjang keberadaannya di pasaran.

Kelebihan

  • kelengkapan berkualiti tinggi;

  • enam pengubahsuaian dalam julat;

  • permainan memikat yang mengingatkan pada pergerakan fry melarikan diri;

  • reka bentuk model yang kukuh, jangka hayat salutan yang panjang;

keburukan

  • harga yang tidak berpatutan tinggi.

Williams wabler

Penilaian: 4.8

WABLER WILLIAMS

Satu lagi wakil penarafan pengayun, cadangan pengubahsuaian dalamannya merangkumi lebih daripada 7 model yang berbeza. Selama kewujudannya (lebih dari 75 tahun), tumbuh dengan idea-idea baru yang baru, Wabler membuat lonjakan yang luar biasa dalam popularitinya sendiri bahkan di kalangan nelayan domestik. Kepelbagaian tekstur (lebih dari 10), skema warna (lebih dari 50), ukuran (dari 25 hingga 102 milimeter) dan berat (dari 1,8 hingga 28 gram) menjadikan mustahil untuk melihat pergerakan umpan yang khas, kerana setiap kombinasi individu memberikan hasil yang unik.

Sikap pengguna semasa terhadap Williams Wabler dapat dinyatakan dengan tegas: sudu ini sangat sesuai untuk semua lapisan masyarakat nelayan. Dan intinya di sini tidak begitu banyak dalam penunjuk harga, seperti ketahanan satu bahagian perkakasan dan daya tahan di hampir mana-mana bahagian di negara besar.

Kelebihan

  • bilangan variasi pemutar yang tidak dapat dibayangkan dalam satu siri;

  • pergerakan pelbagai dimensi, bergantung pada tekstur badan dan dimensi keseluruhan;

  • harga rendah;

  • umpan yang berkesan untuk menangkap hampir semua pemangsa sungai (tetapi pada tahap yang lebih besar adalah pike);

keburukan

  • proses yang sangat sukar untuk memilih model yang tepat (kepelbagaian mempengaruhi).

Kedai Mepps

Penilaian: 4.7

Kedai Mepps

Seorang lagi wakil syarikat Perancis Mepps, yang masuk dalam penilaian kerana popularitinya di negara jiran. Sebenarnya, dari sinilah Syclops pertama kali datang ke kawasan perairan domestik. Ringkas dan praktikal, garis ini (selama lebih dari 20 tahun keberadaan) berjaya memperoleh sebilangan besar model seberat 3,5 hingga 26 gram dan panjang yang sepadan dari 40 hingga 90 milimeter. 'Sorotan' utama dalam struktur gewang ini adalah bentuk S tidak langsung, yang memungkinkan mereka digunakan baik di air bertakung dan di badan air cetek tanpa menjejaskan daya tarikan permainan.

Peranan elemen memikat tambahan dalam Mepps Syclops adalah pelekat holografik yang membawa makna tekstur tubuh ikan. Juga, dengan harapan dapat menarik perhatian pemangsa ketika menyerang pada satu elemen, gewang dimensi individu dilengkapi dengan kambrik merah. Semua elemen ini diperkenalkan ke dalam model secara beransur-ansur, dan pada akhirnya mereka membentuk pemintal yang sangat baik yang menerima kekaguman ribuan pengguna.

Kelebihan

  • banyak pilihan untuk dipilih (dari segi saiz dan reka bentuk);

  • kemungkinan memancing di perairan yang bertakung dan arus;

  • harga rendah;

  • penggunaan elemen tambahan untuk memikat pemangsa dalam beberapa model;

  • populariti yang meluas di Rusia;

  • verisimilitude luaran pemintal, dibuat kerana 3D-eye, relief dan holography;

keburukan

  • tidak ditemui.

Abu garcia toby

Penilaian: 4.6

Abu garcia toby

Walaupun lekuk badan yang asli dan kehadiran sayap di bahagian atas badan, Abu Garcia Toby adalah model yang sangat dekat dengan Acme Kastmaster. Dengan dribbling cepat, ketahanan air secara bergantian mengatur sisi kiri dan kanan sudu, dan sayap bertindak sebagai semacam penguat amplitud swing. Akibat pergerakan ini, pengayun mula menyerupai corkscrew yang bergerak di sepanjang garis heliks (walaupun fiktif).

Untuk meningkatkan kesan memikat, Abu Garcia memutuskan untuk membuat warna badan ganda dari sudu, tetapi tidak dalam semua variasi warna. Untuk julat ukuran, terdapat sebanyak lima garis garis Toby, beratnya bervariasi antara 7 hingga 30 gram. Walaupun begitu, semuanya, dalam satu atau lain cara, diasah untuk menangkap ikan pike, secara bersamaan menangkap saudara-saudara pemangsa lain dalam bentuk perch, ides, dan pike perch langka.

Kelebihan

  • harga yang sangat rendah (berbanding dengan analog);

  • pergerakan asal pada kelajuan pendawaian yang berlainan;

  • kebolehubahan saiz dan skema warna yang besar;

  • kecekapan penangkapan ikan yang tinggi (diperbaiki dengan pemodenan kecil dengan melekatkan lalat).

keburukan

  • tidak ditemui.

Acme Kastmaster

Penilaian: 4.6

Acme Kastmaster

Acme Kastmaster adalah salah satu gewang yang paling luas di seluruh pasar memancing, dengan kepercayaan besar di kalangan pemancing profesional dan ahli sukan. Sehingga kini, senarai umpan yang diperluas ini mempunyai sebanyak 10 model, perbezaan antara yang terdapat pada dimensi keseluruhan dan ciri reka bentuk. Dengan berat 2,25 gram, daya tarikan terkecil hanya 32 milimeter, memikat pemangsa (terutamanya hinggap) dengan permainan yang sengit walaupun pada kelajuan pemanduan rendah. Pada gilirannya, model terbesar sudu (SW1151) dengan berat 21 gram dan panjang 6 sentimeter, selain pewarnaan, mempunyai pandangan depan yang dipasang pada tee, cukup besar untuk menyembunyikannya sepenuhnya di bawahnya.

Cukup diharapkan, Acme Kastmaster menjadi salah satu pemimpin dalam kategorinya, dan satu-satunya batu yang sangat penting ke arahnya adalah pertikaian mengenai kesesuaian harga. Ya, anda tidak akan melihat kerja keras pada data luaran di sini, namun, sampel ini tidak terlalu serupa dengan kerja keras. Perselisihan, katakanlah: Kastmaster pasti layak mendapat tempat dalam penarafan, dan akan menjadi salah satu pemintal paling bersyarat di tangan profesional dan juga koleksi pemula.

Kelebihan

  • kebolehubahan besar dalam pilihan model (sebanyak 10 pengubahsuaian berbeza dalam julat);

  • kehadiran selusin pilihan untuk menyesuaikan sudu;

  • peralatan model lama dengan lalat terang;

  • kebolehan memikat yang baik, kehadiran warna permainan yang asli;

keburukan

  • Sedikit mahal.

Abu Garcia Pike 40

Penilaian: 4.5

Abu Garcia Pike 40

Sudu dari pengeluar Sweden, diasah secara eksklusif untuk menangkap trofi pike. Ini memiliki bentuk tubuh yang kompleks dengan selekoh kecil dan penipisan, kerana ia dapat mencapai amplitud ayunan besar pada pendorong cepat dan ketika bekerja di aliran.

Semua pemintal Abu Garcia Pike 40 membuat … cukup aneh, 40 gram, dengan panjang 110 milimeter. Baru-baru ini, siri ini telah menjalani pembaruan berskala besar, di mana aksesori diganti dan beberapa warna baru ditambahkan. Dengan mengambil kira penambahan, set warna telah berkembang menjadi 8 pilihan, yang, secara umum, tidak terlalu padat. Dengan mengambil kira semua ciri yang relevan (kos bahan, penamat, dan lain-lain), kos umpan ini ternyata jauh lebih menguntungkan daripada pesaing. Pike 40 lebih disukai oleh nelayan profesional yang mengesyorkan sudu kepada semua lapisan masyarakat nelayan.

Kelebihan

  • menguntungkan, dari segi kos pengeluaran, harga;

  • bentuk asal yang membolehkan anda menunjukkan perubahan dalam permainan bergantung pada jenis pendawaian;

  • saiznya agak besar, memungkinkan untuk menyingkirkan pemangsa kecil;

  • data penerbangan yang baik;

keburukan

  • kekurangan pilihan.

Smith tulen

Penilaian: 4.5

Smith tulen

Salah satu daripada beberapa siri umpan berkualiti tinggi dari syarikat Jepun Smith, yang dirancang untuk memenuhi sepenuhnya keperluan pemancing dalam gewang bersaing. Berbagai jenisnya merangkumi kedua-dua model kecil berukuran 1.5 gram yang direka untuk menangkap hinggap, dan spesimen 18 gram yang cukup baik yang dibuat untuk menyeret pike dekat dari kedalaman. Perlu diperhatikan bahawa menurut rancangan awal syarikat Jepun Pure seharusnya menjadi umpan teladan untuk memancing ikan salmon … tetapi, sayangnya, atau untungnya, rancangan itu tidak dapat dilaksanakan sepenuhnya. Hasilnya, setiap model dalam siri ini telah memperoleh animasi pergerakannya sendiri – di suatu tempat yang agak kuat, di suatu tempat dalam amplitud, tetapi secara umum, cukup menarik.

Satu-satunya titik gelap reputasi Pure adalah bahawa siri ini meningkat harganya (sejak beberapa tahun kebelakangan) hampir dua kali. Dan semuanya nampaknya tidak buruk: ada kecekapan, ada prestij dan penghormatan dari banyak pakar. Namun, harga berpaling dari pemintal, nampaknya, penonton yang paling setia.

Kelebihan

  • palet pelbagai warna;

  • populariti dan pilihan keutamaan di kalangan pakar;

  • fleksibiliti dari segi menangkap ikan dan tingkah laku semasa membuat catatan;

  • banyak peningkatan saiz (masing-masing dari 1.5 hingga 18 gram berat dan panjang 20-40 milimeter);

keburukan

  • harga tinggi untuk keseluruhan rangkaian produk.

Sudu Biru Matrixx

Penilaian: 4.5

Sudu Biru Matrixx

Gewang trolling VMC adalah 'senjata' yang ideal untuk menangkap pemangsa gigi besar. Ia juga berfungsi dengan baik dengan pendawaian yang lebih tradisional seperti melangkah dengan berkedut, di mana ia “menarik” permainan kerana beratnya sendiri. Dalam siri ini, ia dibahagikan kepada 4 jenis ukuran, beratnya bervariasi antara 10 hingga 36 gram.

Perlu diperhatikan bahawa jaring tipis dari tekstur bersisik digunakan pada setiap spoiler, yang menjadikan badan sudu kelihatan seperti goreng sebenar. Peniruan pergerakan, mengingatkan pada pergerakan yang tidak tergesa-gesa dengan kehilangan kewaspadaan sepenuhnya, menambah kredibiliti gambar. Mata 3D dipilih sebagai titik serangan dalam Matrixx Spoon, yang merupakan keputusan yang sangat logik dan tepat (mungkin). Pada akhirnya, pengguna mendapat pemintal yang layak dengan harga rata-rata, yang dapat digunakan dalam keadaan cuaca apa pun.

Kelebihan

  • tekstur kecil badan yang realistik (dengan sisik meniru relief mikro);

  • tahap kos purata.

  • empat kategori saiz dalam satu siri (10, 15, 23 dan 36 gram);

  • kehadiran mata 3D;

  • pergerakan yang cekap walaupun pada kelajuan rendah;

keburukan

  • tidak ditemui.

Daiwa Silver Creek Masau

Penilaian: 4.4

Daiwa Silver Creek Masau

The Silver Creek Masau universal bobbers dari salah satu pemimpin dalam industri perikanan – syarikat Daiwa – masuk ke peringkat kerana gabungan penampilan dan ciri memancing yang sangat baik. Dengan badan yang lebih halus daripada anggota lain dari garis S.C., daya tarikan ini mempunyai prestasi penerbangan dan kestabilan permainan yang sangat baik. Reka bentuk permukaan lateral sedekat mungkin (sejauh mungkin) dengan tekstur sebenar fry kerana kesan timbangan yang mendalam dan timbul, mata 3D dan garis-garis pembahagian kepala-badan.

Julat ukuran umpan Masau merangkumi sebanyak 4 kategori, dan berbeza dari segi berat. Jadi, wakil terkecil dari siri ini mempunyai berat 12 gram, sementara yang terbesar beratnya di bawah 30. Kepelbagaian sudu ini juga diberikan oleh banyaknya warna yang berbeza dengan dua atau lebih warna yang terlibat. Kerana jumlah kerja yang jelas (kolosal), saya bahkan tidak mahu memarahi Masau dengan harga yang tinggi. Ya, dengan kemungkinan putus talian, anda akan sangat menyesal dengan (rata-rata) 500 rubel yang dibelanjakan, tetapi dengan hasil yang baik, pengekstrakan itu jelas akan membayar keseluruhan kos.

Kelebihan

  • reka bentuk yang sangat baik (tekstur + pelepasan + warna);

  • data penerbangan yang baik;

  • pelbagai saiz dalam siri ini;

  • kehadiran mata 3D;

  • pergerakan daya tarikan tinggi;

keburukan

  • tidak ditemui.

Gewang bukan cangkuk terbaik untuk pike

Kuusamo Rasanen

Penilaian: 4.9

Kuusamo Rasanen

Sudu Finland, yang sampai ke kedudukan teratas dalam penilaian kerana manifestasi kualiti memancingnya yang sangat baik selama bertahun-tahun digunakan di dalam air. Salah satu ciri siri Rasanen adalah bahawa ia mengandungi daya tarikan dengan struktur standard dan non-snag, yang menjadikannya lebih serba boleh. Lebih-lebih lagi, dalam 'bahagian' siri mereka, bukan cangkuk juga dibahagikan kepada dua kelas. Yang pertama mempunyai panjang 5 sentimeter dan berat 11 gram, mempunyai double suspensi pada rivet dan misai fleksibel yang seimbang (dari segi kelembutan / kekakuan). Yang kedua, selain perubahan titik pada dimensi (panjang 6 sentimeter dan berat 15 gram), memiliki manik merah terang yang tertanam di badan, yang, bersama dengan reka bentuk umum, memberikan kesan kuat pada pemangsa yang ditangkap.

Kuusam Rasanen memiliki keseluruhan kelebihan kecil, yang membentuk gaya unik dari sendok yang sangat menarik. Profesional, amatur dan pemancing yang tidak berpengalaman berlomba-lomba membicarakan tentang kelebihan ketukan ini di kelasnya, walaupun harga nominalnya agak tinggi. Walau bagaimanapun, jumlah tangkapan dan pengalaman memancing dijamin sepadan.

Kelebihan

  • Nisbah harga dan kualiti optimum;

  • daya tangkapan yang baik walaupun di kawasan yang terlalu banyak tumbuh;

  • keseimbangan kelembutan / kekakuan kumis keselamatan yang sangat baik;

  • reka bentuk yang spektakuler dan kompleks, dilengkapi dengan manik merah (pada model terbesar);

  • satu siri yang luas yang merangkumi dua jenis bukan pertunangan;

keburukan

  • tidak ditemui.

Rubah biru lucius tanpa guna

Penilaian: 4.8

Rubah biru lucius tanpa guna

Prestasi tinggi tanpa kaitan, tersedia di pasaran dalam tiga reka bentuk yang berbeza asasnya. Spesimen paling ringan, Lucius Weedless, dari Black Fox mempunyai berat 20 gram dan cangkuk tunggal yang terpaku dengan batang keselamatan yang sangat fleksibel. Model 26 gram pertengahan siri ini dilengkapi dengan kaedah kencang yang sama dengan kembar, yang penyambungannya sebenarnya jauh lebih tinggi daripada yang tunggal. Model gewang ketiga yang terbesar mempunyai struktur penggantungan cangkuk berganda dan berat 36 gram, yang memberikan prestasi penerbangan yang hampir ideal tanpa penggunaan berat tambahan.

Pekerjaan cat Blue Fox Lucius Weedless secara praktikal menyingkirkan penggunaan standard warna monokromatik yang sedikit, sehingga membatasi dirinya pada mungkin satu model dengan penampilan perak. Semua pilihan lain, satu atau lain cara, adalah campuran beberapa warna sekaligus dengan aliran lancar antara satu sama lain atau batas yang ditentukan dengan jelas. Namun, di takungan mereka semua menunjukkan diri mereka dengan sangat baik – memancing di tempat berumput selalu membawa banyak piala pike.

Kelebihan

  • perbezaan yang ketara antara model dalam siri ini, bukan sahaja dari segi saiz, tetapi juga reka bentuknya;

  • kemungkinan pemutus jarak jauh;

  • fungsi memikat yang baik;

  • pemilihan pakar untuk beberapa musim memancing;

  • harga yang berpatutan dari keseluruhan julat (berkaitan dengan kualiti kerja);

keburukan

  • tidak ditemui.

RB Atom-N

Penilaian: 4.7

RB Atom-N

Gewang tembaga RB Atom-N adalah kata baru dalam pike memancing dengan cangkuk tanpa cangkuk. Inti keseluruhan model ini terletak pada pendekatan asli untuk pelaksanaan. Secara umum, bentuk klasik dilengkapi dengan permainan ketebalan di seluruh badan gewang, yang menghasilkan gerakan seperti gelombang yang disengaja yang secara efektif mendorong pemangsa untuk melakukan serangan tajam. Gewang dihasilkan dalam tiga dimensi untuk 7, 10 dan 18 gram, yang paling popular adalah dua model pertama.

Mengenai warna, RB Atom-N juga baik. Sebagai tambahan kepada warna monokromatik atau gabungan biasa (seperti tembaga, gangsa, perak atau emas), daya tarikan mempunyai warna gelap dan kecerunan, dibuat dengan peralihan yang lancar dari merah (melalui kuning) ke hijau. Dengan standard harga pasaran purata, kos N-ki adalah yang paling optimum, terutama berkaitan dengan kualiti. Jarang mengaitkan cangkuk dan kumis di atasnya, itulah sebabnya jangka hayat dapat dihitung selama lima tahun.

Kelebihan

  • ketahanan tinggi (dalam kes yang melampau, cangkuk tunggal disolder);

  • kebolehan memikat yang baik yang berkaitan dengan pergerakan dan penampilan;

  • kehadiran tiga julat ukuran dalam siri ini;

  • kos rendah;

keburukan

  • tidak ditemui.

Sudu kecil Rapala

Penilaian: 4.7

Rapala Minnow Spoon RMS05

Umpan pikat Finland yang terkenal Rapala Minnow Spoon tidak dapat melepasi penilaian bukan kail terbaik untuk memancing pike. Menampilkan penyesuaian permukaan yang realistik untuk memadankan ikan yang sebenarnya, daya tarikan ini mempunyai semua yang selalu kurang dimiliki oleh model kompetitif. Perlu diperhatikan bahawa kaedah menerapkan cat ke permukaan memungkinkan anda mengekalkan keadaan penampilan selama bertahun-tahun, walaupun dalam versi yang sedikit pudar.

Terlalu sempurna untuk memancing di tempat terbuka, Minnow Spoon melakukan tugas yang baik untuk mengelakkan rintangan dan rerumputan rumput, menunjukkan jumlah pegangan yang berkesan. Dengan pelbagai ukuran (dari 50 hingga 100 milimeter), sudu mempunyai ciri penerbangan yang sama baiknya kerana berat badan yang banyak. Memandangkan kos yang rendah, daya tarikan sering menjadi pilihan utama bagi pemancing baru, yang sangat rasional dari segi kemudahan menangani dan pengisian koleksi alat penangkap.

Kelebihan

  • prestasi memancing yang sangat baik di perairan jernih dan di kawasan yang terlalu banyak;

  • penyesuaian realistik untuk badan ikan;

  • lapisan tahan permukaan luar sudu;

  • harga rendah;

  • pelbagai jenis produk (5 julat saiz);

keburukan

  • tidak ditemui.

Rumpai Balzer kolonel z

Penilaian: 4.6

Rumpai Balzer kolonel z

Blazer yang tidak menarik dari mata kail mencapai penarafan berkat sistem daya tarikan yang kuat, terikat dengan kombinasi tekstur badan yang realistik, pergerakan jam dan bulu kail ganda yang mencolok. Tidak seperti sebilangan pesaing, reka bentuk Kolonel Z Weed adalah pragmatik dan sangat rasional. Faktanya adalah bahawa kuku ganda dengan kumis melekat pada badan sudu tidak kaku, tetapi dengan menggunakan baut kecil, akibatnya sudu itu secara automatik dapat diperbaiki dan tahan lama. Berkat lampiran ini, pemancing berpeluang mengubah ukuran cangkuk secara meluas, sehingga mempengaruhi berat keseluruhan produk pada pemasangan.

Seperti yang diperhatikan oleh pengguna, keberkesanan Kolonel Z Weed sangat bergantung pada kehadiran elemen memikat yang terang. Bulu yang sudah sedikit meninggalkan sudu pada hari-hari pertama memancing, membuka mata kail dan sedikit mengurangkan kegembiraan fauna tempatan. Model sedemikian sangat murah dan dapat digunakan secara meluas oleh nelayan profesional dan pemula dari memancing.

Kelebihan

  • sifat memikat yang baik (gabungan permainan cahaya, tekstur dan bulu cangkuk);

  • kecekapan tinggi ketika memancing pike di raguan dan rumput;

  • harga rendah;

  • pemeliharaan dan 'kemusnahan' sebenar untuk penggunaan yang lama;

keburukan

  • pilihan boleh dilakukan dengan melonggarkan pengikat bolt dan keperluan untuk memperbaiki lubang.

Umpan musim sejuk terbaik untuk pike

Nils master dueler

Penilaian: 4.9

Nils master dueler

Gewang Nils Master's Dueler adalah kaedah yang pasti dan berkesan untuk menjaga pike anda secara konsisten semasa musim memancing musim sejuk. Dibuat dengan tangan dalam tiga saiz yang berbeza – masing-masing 45, 55 dan 75 milimeter dengan berat 4, 5 dan 9 gram. Kerana adanya kelopak di bahagian atas betis, ini menunjukkan permainan meluncur yang halus dengan trolling belaka, sangat semantik agar tidak menarik perhatian pemangsa.

Sejenis 'sorotan' umpan ini adalah kejatuhan tricolor yang terang di bahagian tengah cangkuk, yang berfungsi sebagai 'kain merah' untuk pemangsa bergigi (serta hinggap dan kemasukan pike perch yang jarang berlaku). Tahap nilai Dueler semasa, walaupun dalam variasi terkecil, adalah sumber ketidaksenangan bagi banyak pemancing musim sejuk, apatah lagi pemula dan pemancing yang tidak berpengalaman. Oleh itu, ternyata penonton utama model ini adalah profesional dan atlet musim sejuk yang tampil di kejuaraan memancing di bawah air.

Kelebihan

  • tarikan yang berkesan kerana pergerakan dan penurunan terang pada tee;

  • beberapa pilihan warna;

  • daya tarikan yang baik dengan daya tarikan yang curam;

  • tiga ukuran standard dalam barisan;

keburukan

  • harganya hampir dua kali ganda dalam beberapa tahun kebelakangan ini.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen