23 buku seram terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Pembacaannya berbeza-beza: seseorang gemar dengan novel romantik, seseorang suka filem thriller, dan seseorang tergila-gila dengan buku-buku seram, yang benar-benar membeku darah di pembuluh darah mereka, dan tidak semua orang dapat mencapai final dan menahan tekanan. Tetapi peminat sejati genre ini tidak sabar-sabar menunggu produk baru untuk menggelitik kembali kegelisahan mereka dan, bersama dengan watak utama, menjalani semua ujian yang akan datang.

Penarafan kami mengandungi 23 buku seram terbaik, yang, menurut para pakar dan pembaca, akan memberikan keseronokan sejati kepada pencinta segala sesuatu yang mengerikan, tidak dapat dijelaskan dan menakutkan, dan yang akan menjadi karya yang layak mendapat tempat terbaik di perpustakaan peminat seram.

Penilaian buku seram terbaik

Pencalonan sebuah tempat komposisi harga
Penilaian buku seram terbaik 1 Tangga Menjerit oleh Jonathan Stroud 257 r
2 Ini, Stephen King RUB 520
3 Tengkorak Berbisik, Jonathan Stroud 287 r
4 Ahli Monstrologi. Kutukan Wendigo, Rick Yancy 283 r
5 The Exorcist, William Peter Blatty 363 r
6 Diam Anak Domba, Thomas Harris RUB 350
7 Tarian Kematian, Stephen King 356 r
8 Pulau Berdarah, Rick Yancy 374 r
9 Kebakaran. Ingatan 340 RUB
10 'Pembunuhan di Morgue Street. Cerita '' Edgar Allan Poe RUB 150
11 Seram Amityville oleh Jay Anson 475 RUB
12 Hari-hari kiamat, Adam Neville 482 RUB
13 Buku Darah, Clive Barker RUB 600
14 Langkah ke Jurang, Rick Yancy 890 RUB
15 Ritual, Adam Neville 340 RUB
16 1408, Stephen King
17 Buku ini penuh dengan labah-labah oleh David Wong 485 RUB
18 Lullaby, Vladimir Danikhnov 252 RUB
19 Pemungut, John Fowles RUB 160
20 Lord of the Lalat William Golding 310 RUB
21 Daerah Harrow. Jilid 1. Wangian yang tidak terkira oleh Cullen Bunn, Tyler Crook 576 r
22 Pembunuhan di Dingin, oleh Truman Capote 371 r
23 Saya tidak mempunyai mulut, tetapi saya mahu menjerit, Harlan Ellison

Tangga Menjerit oleh Jonathan Stroud

Penilaian: 5.0

SKRIN LADDER, JONATHAN BERJALAN

Karya penulis fiksyen sains Inggeris, Jonathan Stroud wajar mendapat tempat pertama. Ia diterbitkan pada tahun 2014 dan menjadi buku pertama dalam siri 'Lockwood Agency and Company', yang langsung menjadi buku terlaris di kalangan penonton remaja. Selepas itu, tiga lagi edisi siri ini diterbitkan.

Di tengah plot – tiga pemburu hantu yang menyelamatkan warga London dari kawasan kejiranan yang tidak menyenangkan dengan makhluk ini. Semuanya masuk ke dalam perniagaan: senjata, azimat, mantera. Terdapat banyak jenis hantu, dan semuanya sangat berbahaya. Agensi untuk memerangi kekuatan dunia lain tidak takut mengambil risiko, kerana telah mengumpulkan individu yang berani dan berani. Mereka harus memasuki rumah besar, yang mengandungi tangga pelik yang mengeluarkan suara menakutkan pada waktu malam. Dan tidak ada seorang pun yang akan keluar dari rumah itu.

Pembaca akan menyukai penggantian dan penghujungnya, dan sehingga halaman terakhir dia akan merasakan kehadiran hantu, sehingga penulis secara realis menerangkan peristiwa yang berlaku. The Screaming Ladder disyorkan untuk remaja dan orang dewasa sebagai salah satu kisah seram terbaik, dengan kedua-dua detektif dan petualangan.

Ini, Stephen King

Penilaian: 4.9

ITU, STEVEN RAJA

Tempat kedua dalam penarafan milik buku master of horor sastera dunia terbesar Stephen King. Ini berdasarkan kenangan sejak kecil penulis, yang disimpannya hingga dewasa. Karya itu, yang merupakan contoh klasik genre, terjual sekitar 2.5 juta salinan sepanjang tahun ini. 'Ini' masih dianggap sebagai salah satu ciptaan terbesar penulis dan diakui sebagai buku terlaris dunia.

Tindakannya bermula dengan pembunuhan kanak-kanak di Maine. Sebelum kita muncul watak utama – tujuh rakan yang pada masa itu berusia sebelas tahun. Mereka menyedari bahawa penjenayah itu adalah monster yang hanya dapat mereka atasi, mereka bersatu di 'Club of Losers' dan memulakan perburuan, akibatnya mereka tidak memusnahkan, tetapi hanya mencederakannya. Selepas 27 tahun, mereka harus bertemu lagi setelah berlakunya pembunuhan kanak-kanak, kerana tulisan tangan penjahat itu menunjukkan raksasa yang sukar difahami.

Banyak prototaip sebenar dikumpulkan dalam gambar pembunuh itu. Penjahat utama yang menghiburkan anak-anak di pesta kanak-kanak yang berpakaian seperti badut adalah John Gacy, seorang maniak Amerika yang membunuh lebih dari 30 orang dan mempunyai nama samaran 'Killer Clown'. Bagi mereka yang suka mengalami seram sebenar, kami mencadangkan agar anda membiasakan diri dengan buku karya S. King 'It'.

Tengkorak Berbisik, Jonathan Stroud

Penilaian: 4.9

KULIT YANG MENINGGAL, JONATHAN BERJALAN

Tempat ketiga dalam penarafan dihuni oleh karya lain oleh pengarang Britain, Jonathan Stroud. The Whispering Skull adalah buku Lockwood Agency and Company kedua yang akan dirilis pada tahun 2015, setahun setelah edisi pertama The Screaming Staircase dirilis. Tiga rakan – penangkap hantu – seperti biasa sibuk dengan perniagaan biasa mereka. Mereka berusaha membersihkan London dari pencerobohan kekuatan dunia lain yang bukan sahaja dapat menakutkan, tetapi juga membunuh seseorang dengan satu sentuhan.

Kali ini agensi harus memikul tugas yang lebih sukar. Sebuah cermin dijumpai di salah satu kubur, dan sesiapa sahaja yang melihatnya mati dalam penderitaan yang teruk. Menurut legenda, ia diciptakan dari tulang manusia sebenar oleh seorang necromancer yang tidak siuman. Detektif bukan sahaja harus menyelesaikan misteri cermin, tetapi juga tidak menjadi mangsanya, kerana memiliki kekuatan ghaib, ia dapat menundukkan semua orang di sekitar kehendaknya.

Buku ini merakam dari halaman pertama, dan pembaca, bersama-sama dengan para pahlawan, mempertaruhkan nyawa mereka, jatuh ke dalam pelbagai perangkap mematikan yang disiapkan oleh hantu London. Mereka yang tidak biasa dengan karya Jonathan Stroud, kami mengesyorkan agar tidak menangguhkan pembacaan sehingga kemudian. Baiklah, dan bagi mereka yang sudah menjadi peminatnya, kami berharap anda mempunyai hiburan yang menyenangkan dengan edisi penulis seterusnya, yang telah menjadi buku laris sastera remaja.

Ahli Monstrologi. Kutukan Wendigo, Rick Yancy

Penilaian: 4.8

MONSTROLOGIST.  KURSUS VENDIGO, RICK YANCY

Tempat keempat dalam penilaian adalah karya penulis Amerika Richard Rick Yancey, yang menerima penghargaan berprestij untuk pencapaian dalam sastera remaja. Buku seram adalah sebahagian daripada siri 'Monstrologer', ada empat daripadanya. Watak utama adalah Will Henry, berusia dua belas tahun. Setelah kematian ibu bapanya, dia akhirnya tinggal di rumah doktor tempat ayahnya bekerja. Terdapat banyak khabar angin yang beredar mengenai Pellinore Warthrop, yang menjalani gaya hidup terpencil, yang satu lebih buruk daripada yang lain.

Orang di sekelilingnya yakin bahawa dia bukan sahaja terlibat dalam perubatan, tetapi juga melakukan pelbagai eksperimen dengan orang. Suatu hari sahabat baik doktor itu hilang, yang meneruskan perjalanan untuk mencari jenis raksasa yang baru, tetapi hilang di sana tanpa jejak. Orang-orang India pasti bahawa dia tidak lagi wujud sebagai seorang, tetapi berubah menjadi vampir mati yang hidup, dan jiwanya sekarang menjadi milik Wendigo.

Warthrop tidak mahu mengakuinya dan pergi mencari rakan untuk menghadapi kejahatan yang dahsyat dan misteri. Pembaca yang menyukai gabungan beberapa genre pasti akan berminat dengan 'Monstrologer. Kutukan Wendigo. ' Buku ini menggabungkan kengerian, mistik dan pengembaraan, dan plotnya tidak melepaskannya sesaat dan terus tersekat hingga akhir.

The Exorcist, William Peter Blatty

Penilaian: 4.8

LATIHAN KEMATIAN, WILLIAM PETER BLATTY

Buku penilaian seram oleh pengarang Amerika berada di tempat kelima. Ia diterbitkan pada tahun 1971, walaupun William Peter Blatty memikirkan untuk menulisnya kembali pada tahun 1940, ketika dia pertama kali mendengar kisah seorang budak lelaki berusia 14 tahun yang dapat memindahkan perabot di dalam bilik dengan kekuatan fikirannya, tiba-tiba mulai berbicara dalam bahasa Latin dan kemudian menjalani ritual pengusiran syaitan oleh dua imam Jesuit.

Di Amerika, ia menjadi buku terlaris dan terus berada di kedudukan teratas selama hampir satu tahun. Buku ini tidak berjaya di negara lain, kerana judulnya pada awalnya terdengar seperti 'Exorcism', dan tidak semua orang dapat memahami terjemahan dan sebutan perkataan ini dengan betul. Tetapi setelah penulis bercakap di sebuah rancangan bual bicara, di mana dia secara terang menerangkan tentang apa yang dimaksudkannya, peminat seram di seluruh dunia segera bergegas membelinya. Filem ini, yang dirilis pada tahun 1973, menambah popularitas karya tersebut, dan filem ini memasuki klasik pawagam dunia.

Watak utama adalah seorang gadis berusia 12 tahun yang dengannya perkara-perkara pelik dan menakutkan mula berlaku. Semuanya bermula dengan serangan histeria ringan, yang kemudian berubah menjadi psikosis. Ibu Regan McNeill berpaling kepada paderi untuk meminta pertolongan, tetapi walaupun dia tidak tahu apa yang akan dia hadapi di masa depan.

Diam Anak Domba, Thomas Harris

Penilaian: 4.7

SILENCE LAMB, THOMAS HARRIS

Tempat keenam dalam penilaian – Thomas Harris dan bukunya 'The Silence of the Lambs'. Ramai peminat seram pertama kali berkenalan dengan filem adaptasi karya, di mana peranan utama pembunuh kanibal dimainkan oleh pelakon terkenal Anthony Hopkins. Novel yang diterbitkan pada tahun 1988 itu memenangi Hadiah Sastera Bram Stoker yang berprestij. Plot ini didasarkan pada penangkapan Buffalo-Bill maniak, merobek kulit korbannya. Imejnya bersifat kolektif dan dibuat dari penjenayah bersiri kehidupan sebenar.

Ejen FBI diarahkan untuk menjalin hubungan dengan Hannibal Lecter, yang berada di hospital jiwa dan dapat membantu menangkap maniak, kerana dia mengetahui identiti Buffalo Bill dengan sangat baik. Tetapi dia keluar dengan petunjuk, dan membuat kesepakatan hanya sebagai imbalan untuk melunakkan keadaan. Semasa berpindah ke penjara persekutuan, Lecter melarikan diri.

Pada akhirnya, dia menulis sepucuk surat kepada ejen Clarissa Starling dan bertanya apakah dia disiksa oleh mimpi buruk dan dihantui oleh jeritan anak domba, yang dia cuba selamatkan dari penyembelihan pada masa kecilnya. Buku ini tidak digalakkan untuk individu yang sangat beremosi. Ini akan menjadi hiburan yang sangat baik bagi orang yang lebih suka cerita detektif jenayah dengan unsur seram.

Tarian Kematian, Stephen King

Penilaian: 4.7

DANCE OF DEATH, STEVEN KING

Karya lain oleh Stephen King dengan betul mengambil tempat yang tepat dalam peringkat buku seram terbaik. Ia diterbitkan pada tahun 1981. Buku ini adalah mengenai genre seram dan berdasarkan ceramah penulis mengenai perkara ghaib, yang dibacanya di universiti. Di dalamnya anda dapat memahami karya sastera apa yang mempengaruhi karya pengarang, dan juga mempelajari senarai filem yang disukai oleh Raja.

Karya ini akan merangkumi tiga dekad perkembangan genre dalam tempoh 50 hingga 80 tahun abad yang lalu. Jenis-jenis seram utama, yang diketengahkan oleh penulis, adalah hantu, manusia serigala, makhluk yang tidak disebutkan namanya dan vampir. 'Dance of Death' adalah ungkapan yang popular di abad pertengahan Perancis dan bermaksud kelemahan makhluk. Mengenai topik ini terdapat banyak gambar dan puisi yang bertahan hingga ke zaman kita. Keadaan hidup manusia adalah salah satu tema utama Danse macabre.

Buku penyelidikan akan menarik minat semua peminat genre seram dan, khususnya, wakilnya yang luar biasa – Stephen King. Ini akan membuka aspek baru karya tuan, dan di dalamnya anda dapat mempelajari sebanyak mungkin mengenai arah ini dalam sastera, pawagam, di televisyen dan radio. Karya ini dibuat untuk mereka yang, menurut penulis, 'ingin tahu banyak, tetapi takut untuk bertanya'.

Pulau Berdarah, Rick Yancy

Penilaian: 4.6

PULAU DARAH, RICK YANSI

Tempat kelapan dalam ranking dihuni oleh buku ketiga dalam siri 'Monstrologer', yang diterbitkan pada tahun 2011. Ini meneruskan kisah remaja Will Henry dan Dr. Pellinore Warthrop, yang menjadi teman sejati kepada budak lelaki itu setelah kematian ibu bapanya. Bersama-sama mereka memburu raksasa yang mengerikan, membongkar kisah-kisah misteri dan berusaha mencari jawapan kepada persoalan yang menimpa lebih dari satu generasi orang.

Di 'Bloody Island', doktor memulakan perjalanan lain dengan pembantu baru, dan buat pertama kalinya meninggalkan Will sendirian di rumah. Dia belajar tentang keberadaan Magnifico – bapa semua raksasa duniawi, dan berusaha mencarinya. Tidak lama kemudian, anak lelaki itu mendapat berita kematian Warthrop yang misterius, tetapi, tidak mempercayai mesej tragis ini, dia pergi mencari kebenaran, di mana dia sekali lagi harus menghadapi kekuatan ghaib. Dalam buku ini, akan muncul rahsia perkhidmatan negara lain, yang juga tidak menolak menangkap Magnifico, yang menambah dinamisme plot.

Karya mistik dengan unsur pengembaraan dan seram ini akan menarik minat semua orang yang sudah menjadi peminat karya Rick Yancy atau baru mula mengenalinya. Dengan penuh dendam, plot yang dipusingkan memberi penghargaan kepada pembaca yang sabar pada akhir cerita, mengungkapkan keseluruhan rahsia memburu raksasa yang sukar difahami.

Kebakaran. Ingatan

Penilaian: 4.5

KEBAKARAN.  MEMORI

Tempat kesembilan dalam penilaian itu adalah milik karya Stephen King yang hebat, yang diterbitkan pada tahun 2007 dengan nama samaran pengarang – Richard Bachman. Ia ditulis pada tahun 1973, tetapi penulis tidak berpuas hati dengan hasil akhir, dan naskah itu dilupakan dengan selamat. Hanya pada tahun 2006 dia menemukannya di arkib dan memutuskan untuk menyusunnya semula, mengubah saat-saat malang, dan, seperti yang diakui oleh maestro, untuk membersihkannya dari sentimentalitas. Buku ini merupakan karya terakhir yang diterbitkan dengan nama samaran ini.

Plotnya berdasarkan kisah terakhir mengenai Blaze, yang memutuskan untuk menculik bayi itu untuk tebusan, tetapi akhirnya menjadi terikat dengan anak itu dan tidak mahu berpisah dengannya. Buku ini menerangkan banyak peristiwa yang menimpa Clighton Blaisdell Jr., yang, akibat kecederaan kepala dari ayahnya sendiri, menjadi orang kurang upaya mental. Ini adalah orang yang baik hati dan tidak boleh hidup sendiri.

Bawah sedar yang menyakitkan Blaise selalu mengingatkannya kepada George Ruckley, yang terbunuh, tetapi masih menghampirinya dalam bentuk halusinasi dan memberi nasihat, yang setiap kali menjadi lebih keras. Yang kedua termasuk dalam koleksi adalah kisah “Memory” yang sudah di bawah nama Stephen King, meneruskan tema kekejaman dan realisme, dan yang sebagai hasilnya menjadi dasar untuk novel lengkap “Duma-Key”

'Pembunuhan di Morgue Street. Cerita '' Edgar Allan Poe

Penilaian: 4.5

'MURDERS DI JALAN MORGUE.  CERITA EDGAR ALLAN POE

Kesepuluh dalam penilaian kami merangkumi karya Edgar Allan Poe yang hebat, yang diterbitkan pada tahun 1841 dan dianggap sebagai karya sastera detektif pertama. Watak utama adalah bangsawan Auguste Dupin. Pemuda itu mempunyai minda analitis yang mampu menyelesaikan masalah logik. Dalam keterangan detektif Perancis, beberapa teknik pertama kali diadopsi, yang kemudian digunakan oleh pengarang watak lain seperti Sherlock Holmes dan Hercule Poirot.

Dupin menyiasat pembunuhan kejam Madame L'Espane dan anak perempuannya di Rue de Morgue. Tidak lama kemudian mereka menahan seorang pemuda yang berniaga dengan janda dan menemaninya pulang pada hari itu. Detektif itu tidak mempercayai penglibatan Adolphe Le Bon dalam jenayah itu dan mengkritik tindakan polis, yang tidak memperincikan dan menangkap pendatang pertama.

Bagi Dupin, tidak ada rahsia yang belum dapat diselesaikan, jadi pembunuhan ini juga akan diselesaikan. Pembaca akan terkejut dengan identiti penjenayah yang sebenarnya, dan kagum dengan kemampuan detektif, yang membantu orang yang tidak bersalah dibebaskan, dan suspek lain tidak berakhir di tempatnya di belakang penjara. Jalan cerita yang cerah dengan pengakhiran yang tidak dijangka akan menarik minat semua pencinta kisah detektif jenayah dengan unsur seram.

Seram Amityville oleh Jay Anson

Penilaian: 4.5

Kengerian AMITIVILLE, JAY ANSON

Jay Anson dapat menyampaikan rasa ngeri yang muncul di sebuah rumah besar yang dibina pada tahun 1924 oleh ekspatriat di Ocean Avenue di Suffolk County, New York. Pemilik pertama tidak memerhatikan sesuatu yang luar biasa. Tetapi pada tahun 1960, sepasang suami isteri muda dapat tinggal di rumah hanya selama 6 bulan dan cepat pindah kerana selalu mendengar suara dan bunyi perabot yang bergerak. Pada tahun 1965, sebuah keluarga besar berpindah ke sana dan selama 9 tahun tinggal di dalamnya dengan tenang tanpa kejadian.

Tidak lama kemudian, peristiwa tragis berlaku, yang menjadikan rumah itu terkenal sebagai tempat yang mengerikan dan termasuk dalam senarai rumah besar yang paling dahsyat di Amerika Syarikat. Tembakan dari senapang berkaliber besar membunuh enam orang, dan anak bungsu de Feo, Ronald, diakui sebagai pelakunya. Sehingga kini, banyak perincian belum dijelaskan dan masih belum jelas. Rumah ini telah dikaji oleh penyelidik terkenal dan diakui sebagai tempat dengan peningkatan aktiviti poltergeist.

Kisah seram klasik lebih buruk kerana ia berdasarkan peristiwa sebenar, dan rumah itu masih tidak menghantui orang biasa atau penyelidik paranormal. Siapa yang kini memiliki rumah itu tidak diketahui, tetapi ia dibeli dengan banyak wang, dan apa yang berlaku di sana hari ini, orang luar dan ingin tahu tidak akan tahu.

Hari-hari kiamat, Adam Neville

Penilaian: 4.4

HARI HARI ADAM NEVILLE

Lebih jauh lagi, penilaian itu merangkumi karya penulis Britain yang dapat menyatakan dirinya sebagai pengarang buku seram berbakat dan menemui peminat dalam komuniti seram Rusia. Watak utama adalah Kyle Freeman. Seorang pembuat filem bebas berada di ambang kemuflisan dan tidak lagi percaya bahawa dia akan mencari skrip yang layak untuk filem baru.

Tetapi tanpa disangka-sangka menerima tawaran yang menguntungkan, dia segera setuju untuk membuat dokumentari mengenai mazhab 'Temple of Judgment Days', yang anggotanya membunuh diri pada tahun 1975, dan ia tidak lagi ada. Akhir berdarah menanti semua kultus di padang pasir Arizona. Tetapi ada beberapa orang yang masih hidup, yang akan diwawancara oleh pengarah.

Selama beberapa dekad, mereka semua terdiam, tetapi sebaik sahaja penggambaran bermula, peristiwa menakutkan dan misteri segera berlaku, menyebabkan Kyle membuat kesimpulan yang mengecewakan: kru filem menghadapi kekuatan dunia lain yang menghancurkan pengikut adik perempuan Katherine yang masih hidup dan yang tidak akan membiarkan filem itu diteruskan. Buku ini akan menarik minat peminat tema mazhab dan kultus, akan dapat membantu sepenuhnya merasakan ketakutan akan kehadiran kejahatan dan menikmati perihal peristiwa yang menakjubkan.

Buku Darah, Clive Barker

Penilaian: 4.3

BUKU DARAH, CLIVE BARKER �

Penulis fiksyen sains Inggeris yang terkenal mencipta karya klasik dalam genre seram dan mistik, yang telah lama disukai oleh banyak peminat kawasan ini. Dia telah menerima banyak anugerah, termasuk Bram Stoker Award 2004 untuk Buku Remaja Terbaik. Siri ini merangkumi enam koleksi cerita, yang disatukan oleh motif falsafah semata-mata, tetapi sebenarnya masing-masing adalah unit kesusasteraan yang terpisah.

Orang mati meninggalkan dunia kita, tetapi tidak berhenti bersilang dengan yang hidup. Percubaan putus asa dilakukan oleh seorang saintis wanita, di mana dia bertemu dengan seorang remaja yang mempunyai kemampuan untuk berkomunikasi dengan roh. Pada suatu saat, dia dirasuki oleh penduduk dunia lain, mengubah tubuhnya menjadi buku darah, menceritakan tentang penderitaan mereka.

Penulis menunjukkan orang-orang dari sisi buruk dengan kesia-siaan abadi, fikiran sempit dan kekasaran, membandingkannya dengan perwakilan Kegelapan yang cantik, berbakat dan kuat, dan di hampir setiap novel orang mati menang atas yang hidup. Buku dibaca dalam satu nafas, cerita menarik dari halaman pertama. Kesuraman dan ketumpahan darah, yang ditunjukkan dalam tradisi terbaik pengarang, tidak akan membiarkan siapa pun pencinta buku tidak peduli.

Langkah ke Jurang, Rick Yancy

Penilaian: 4.3

LANGKAH MENGAJAR MENGENAI RICK YANSI

Seterusnya dalam ranking adalah buku lain dari pengarang Amerika Rick Yancey dari siri 'Monstrologer', yang diterbitkan pada tahun 2016 dan merupakan edisi keempat. Bertemu dengan pahlawan yang sudah dikasihi akan menghadirkan petualangan luar biasa yang memenuhi kehidupan seorang doktor misteri dan rakan yatimnya yang lebih muda. Pembaca sekali lagi akan mengalami kengerian yang dialami Will Henry dan Pellinore Warthrop, tetapi bersama-sama mereka akan mengatasi semua kesukaran dan membongkar misteri besar raksasa yang hidup di Bumi hari ini.

Anak lelaki itu sudah dewasa dan mengambil bahagian dalam banyak percubaan doktor. Novel terakhir membawa para penyelidik fenomena paranormal lebih dekat dengan jawapan kepada soalan: mengapa makhluk ini datang ke dunia kita, adakah raksasa itu sangat dahsyat, dan siapa dia sebenarnya, bagaimana kehidupan seseorang akan berubah setelah bertemu dengannya?

Buku ini menggabungkan beberapa genre: seram, mistik, fantasi. Yang lebih menarik ialah membacanya kepada generasi muda, dan tidak kurang menarik – kepada penonton yang lebih tua. Langkah Menuju Abyss akan menjadi hadiah hebat bagi semua peminat seram dan akan menyukai jalan cerita yang berpusing, gaya 'hidup' yang luar biasa dan watak-watak yang luar biasa terang dan menarik.

Ritual, Adam Neville

Penilaian: 4.2

RITUAL, ADAM NEVILLE

Dikeluarkan pada tahun 2011, buku ini telah memenangi banyak anugerah pengkritik profesional, dan telah memenangi berjuta-juta peminat seram mistik dan psikologi di seluruh dunia. Petaknya cukup sederhana dan dimulakan dengan kenaikan empat rakan di hutan Sweden yang paling indah. Memutuskan untuk mengambil jalan pintas, mereka berbelok ke padang belantara dan menyedari bahawa mereka tersesat. Pertama, mereka menjumpai seekor binatang kecil yang disalibkan di atas pohon, yang mengingatkan akan upacara gaib yang diadakan di sini.

Mereka segera menemui sebuah rumah terbengkalai dengan jejak darah, sisa-sisa sifat pengorbanan dan raksasa boneka aneh di loteng. Di sebuah gereja yang bobrok, rakan-rakan menemui ruang bawah tanah yang dipenuhi dengan tulang manusia. Mereka mula memahami kerumitan keadaan dan ketakutan terhadap kehidupan mereka, tetapi tidak menyedari sepenuhnya bahawa bukan orang yang memburu mereka, tetapi seseorang yang lebih dahsyat daripada kematian itu sendiri.

Hutan suram digambarkan dengan jelas oleh penulis sehingga pembaca benar-benar tenggelam dalam suasana alam Skandinavia. Dan semakin hampir ke final, semakin berbahaya apabila mendekati watak. Ramai pembaca telah memperhatikan bahawa buku ini adalah salah satu karya yang paling menakutkan dalam genre seram dan menasihati semua orang yang berani membaca kisah empat rakan universiti.

1408, Stephen King

Penilaian: 4.2

1408, STEVEN KING

Karya Stephen King secara konsisten berada di antara yang terbaik dalam genre seram dan misteri. '1408' mengambil tempat yang layak dalam senarai. Buku ini mengikuti pakar paranormal yang mendedahkan pembohongan dan menulis buku berdasarkan kajiannya. Suatu hari dia menjumpai sebuah buku kecil iklan di Hotel Dolphin dengan peringatan untuk tidak memasuki bilik 1408. Dengan segera, penulis pergi ke alamat yang dinyatakan untuk menangkap penipu untuk menarik tetamu baru.

Atas permintaan pengurus kanan untuk tidak masuk ke dalam bilik, Mike Enslin bertindak balas dengan penolakan kategoris, dan bahkan kisah 56 orang yang membunuh diri atau mati secara semula jadi tidak menghalangnya. Mereka terpaksa memberinya kamar, karena menurut hukum bisnis hotel, jika ada satu kamar gratis yang tersisa, maka harus diberikan kepada tamu yang baru tiba.

Cynic Enslin harus menghadapi sesuatu yang tidak dapat dijelaskan, yang pada awalnya tidak difahami oleh fikirannya yang tidak rasional. Setelah mengalami beberapa jam yang paling dahsyat dalam hidupnya, dia menerima pesan bahawa baik semuanya akan terjadi lagi, atau dia keluar dari lingkaran neraka kelima dengan membunuh diri. Stephen King tetap setia pada dirinya sendiri di sini, sehingga pembaca tetap tegang hingga akhir.

Buku ini penuh dengan labah-labah oleh David Wong

Penilaian: 4.1

BUKU INI ADALAH PENUH SPIDER, DAVID WONG

Penulis Amerika Jason Pargin lebih dikenali oleh masyarakat umum dengan nama samaran David Wong. Gayanya kaya dengan khayalan dan khayalan. Walaupun bergenre seram, semua karya pengarang mempunyai rasa humor yang baik. 'Buku ini penuh dengan labah-labah' diterbitkan pada tahun 2012 dan merupakan kesinambungan dari kisah David dan John, yang, setelah sebilangan 'kicap' (kerana mereka sendiri menyebut zat khas), mulai memiliki kekuatan paranormal.

Sekali Daud digigit seekor labah-labah, tetapi ini bukan serangga biasa, tetapi raksasa sebenar yang menyerang seseorang dan memusnahkan semua orang di sekelilingnya. Sekali lagi, rakan harus melawan kejahatan sejagat dan mengalahkan pencerobohan zombie ke atas manusia. Buku ini berbeza dengan novel pertama yang diketahui dalam jalan cerita yang lebih bijaksana, di mana tidak ada kekacauan. Tetapi pengarangnya, dengan caranya, adalah sedikit penjahat, secara terbuka mengejek peraturan untuk membuat karya sastera, dan sekali lagi menyerang pembaca dengan akhir yang tidak biasa.

Mengembara melalui dunia bawah sedar akan menarik minat para pencinta fantasi, seram, humor. Campuran seperti itu menjadikan karya itu laris, dan pengarangnya – salah satu penulis kontemporari terbaik dalam genre seram.

Lullaby, Vladimir Danikhnov

Penilaian: 4.1

LULLABY, VLADIMIR DANIKHNOV

Penulis fiksyen sains Rusia menjadi terkenal dengan karya-karyanya yang dianugerahkan anugerah berprestij dan untuk akhir tragis hidupnya kerana penyakit serius. Tumor barah yang dijumpai pada usia muda membuatnya melihat dunia dengan cara yang berbeza, dan sehingga kematiannya pada tahun 2018, dia berusaha menunjukkan dengan contohnya bahawa pesakit barah adalah orang yang sama dan berhak mendapat persahabatan, cinta, dan hanya komunikasi.

'Lullaby' yang termasuk dalam penilaian kami diterbitkan pada tahun 2014. Aksi itu berlaku di tempat tanpa nama, tetapi seperti yang ditentukan oleh pengarang sendiri – di ibu negara selatan negara itu. Bandar ini dikejutkan dengan serangkaian pembunuhan kejam terhadap kanak-kanak. Si maniak telah dijuluki Lightning, karena dalam waktu singkat dia meragut nyawa beberapa orang, tetapi penyelidikan itu tidak pernah muncul dengan versi atau petunjuk apa pun. Seorang detektif terkenal datang untuk membantu rakan sekerja dari St. Petersburg.

Terhadap latar belakang peristiwa tragis, kehidupan sebenar penduduk kota ditunjukkan, masing-masing menyimpan rahsianya di dalam almari. Dan kehilangan dan pembunuhan kanak-kanak inilah yang membangkitkan banyak dari mereka dari hibernasi dan membuat mereka berfikir tentang banyak persoalan kehidupan. Percintaan yang tidak standard dengan garis falsafah bersifat dinamik, ia menunjukkan semua keburukan masyarakat dengan ciri humor ironi dan gelap Vladimir Danikhnov.

Pemungut, John Fowles

Penilaian: 4.0

KOLEKSI, JOHN FOWLES

John Fowles adalah novelis Inggeris yang memberikan karya-karya dunia yang kemudian menjadi buku terlaris, dan penyesuaian filem mereka membawa kejayaan komersial yang lebih besar pada buku-buku pengarang. The Collector dibebaskan pada tahun 1963. Watak utama adalah seorang pemuda yang menjalani kehidupan terpencil. Minatnya adalah rama-rama. Dia membunuh mereka dan kemudian mengagumi keindahan luar biasa spesimen langka.

Suatu hari dia menculik seorang gadis yang dia mahu jatuh cinta dan yang dia ingin kagumi, seperti koleksi lain dan impiannya untuk membawa idea kepatuhan sepenuhnya ke tahap maksimum. Kisah ini diceritakan bagi pihak Clegg dan Miranda. Pembaca sendiri dapat mengalami semua perasaan yang dialami oleh orang bawah sedar yang sakit, dan kengerian yang tidak dapat dilukiskan oleh seorang gadis yang diculik terpaksa ditawan, tetapi masih menghadapi penjenayah itu.

Sejarah membuat anda dalam ketegangan dan membuat anda menyedari ketakutan dan keputusasaan. Tindakan suram dengan setiap halaman mencengkam, dan pembaca tidak tahu apa yang ada di hadapan. Akhirannya menyeramkan, dan pilihan mangsa baru secara harfiah membawa kepada kegagahan. Karya ini cukup sukar secara emosional, tetapi bagi mereka yang lebih suka genre seram, ia akan meninggalkan kesan yang tidak terkira.

Lord of the Lalat William Golding

Penilaian: 4.0

TUHAN EMAS WILLIAM EMAS

Buku seram yang diberi nilai tinggi oleh William Golding adalah novel pertama penulis terkenal yang menerima Hadiah Nobel dalam Sastera. Ia diterbitkan pada tahun 1954. Buku ini diterbitkan dalam bahasa Rusia 15 tahun kemudian dan dengan serta-merta memenangkan cinta pembaca domestik. Jalan menuju kejayaan cukup sukar – lebih daripada 20 penerbitan menolaknya. Tetapi tidak lama kemudian pengarang bernasib baik, dan dia membuat kompromi, menghapus halaman pertama novel yang menggambarkan perang nuklear.

Aksi itu berlaku di sebuah pulau yang tidak berpenghuni, di mana sekumpulan kanak-kanak berakhir setelah pesawat terhempas. Dua pemimpin yang tidak diragukan berusaha untuk mengatur kehidupan, tetapi tidak lama kemudian ini menyebabkan perpecahan di kem dan dibahagikan kepada dua suku yang berperang. Tuan lalat dalam novel ini adalah kepala babi yang tersangkut di tiang, dengan mana Simon yang tidak normal secara mental berbicara, yang kemudian dibunuh oleh suku pemburu.

Buku Golding adalah tindak balas terhadap masyarakat yang melihat kanak-kanak sebagai mangsa perang yang tidak bersalah. Sebenarnya, kemerosotan moral remaja ditunjukkan, yang berlaku dalam masa yang sangat singkat. Karya ini termasuk dalam kurikulum sekolah Inggeris dan akan berguna untuk remaja Rusia untuk melihat masalah zaman sukar dari luar.

Daerah Harrow. Jilid 1. Wangian yang tidak terkira oleh Cullen Bunn, Tyler Crook

Penilaian: 4.0

COUNTY HARROW.  VOLUME 1. COUNLESS SPIRITS CALLEN BUNN, TYLER KROOK

Cullen Bunn mencipta gaya khasnya sendiri dalam genre seram, dan Tyler Crook dapat menerjemahkan idea tersebut di atas kertas dalam bentuk lakaran dan gambar. Watak utama adalah Emmy. Dia pernah mendengar bahawa terdapat raksasa dan raksasa di hutan Harrow County, tetapi dia tidak sepenuhnya mempercayai legenda ini dan tidak mementingkan mereka. Hari kelapan belas kelahirannya membawa kepada kesedaran bahawa dia berhubung dengan dunia lain, tetapi belum menyedari betapa eratnya.

Lama dahulu, seorang penyihir yang kuat terbunuh, yang harus segera bangun dan bereinkarnasi di Emmy untuk memusnahkan semua makhluk hidup di kawasan itu. Banyak penduduk tempatan sendiri adalah keturunan Hester Beck, yang dihasilkan dari tanah liat dan titisan darah penyihir. Di sini akan ada penglihatan orang mati, dan wabah lembu, dan hadiah penyembuhan yang tidak disangka-sangka dari watak utama dan banyak tanda lain yang meramalkan kejadian mengerikan di masa depan.

Perlu diperhatikan ilustrasi terang yang membantu membenamkan diri sepenuhnya dalam dunia iblis dan antikristus. Jalan ceritanya menarik, menarik perhatian pembaca dari minit pertama. Mereka yang lebih menyukai arah aliran genre seram ini tidak akan kecewa dan dapat terus berkenalan dengan buku-buku dari siri 'Harrow County'.

Pembunuhan di Dingin, oleh Truman Capote

Penilaian: 3.9

MURDER DARAH DINGIN, RUMAH TRUMAN

Novel yang termasuk dalam penilaian itu berdasarkan peristiwa sebenar yang digambarkan oleh novelis terkenal Amerika, Truman Capote. Ia dikeluarkan pada tahun 1966. Artikel jurnal mengenai pembunuhan keluarga petani empat anggota mendorong penciptaan buku itu. Penulis pergi ke Kansas untuk menyiasat kejahatan kejam untuk dirinya sendiri. Pada akhir penyelidikan, naskah Capote panjangnya lebih dari 8,000 halaman.

Dua pemuda masuk ke rumah Clutters, yakin dengan simpanan yang banyak disimpan di sana. Mereka membunuh ayah, ibu dan dua anak mereka dengan darah yang sejuk dan pergi ke Las Vegas, di mana mereka ditahan. Setelah lima tahun dijatuhkan hukuman mati, Perry Smith dan Richard Hickok dieksekusi, dan walaupun selama penyiasatan mereka berusaha menunjukkan kejahatan mereka sebagai akibat kegilaan sementara, doktor mendapati mereka benar-benar waras.

Perlu diperhatikan bahawa penulis secara peribadi bertemu dengan pembunuh, yang menjadikan karya itu lebih realistik dan menunjukkan potret psikologi seseorang yang mampu melakukan kejahatan yang kejam. Seluruh sifat itu sepenuhnya terungkap kepadanya, dan pembaca melihat ketakutan dan keputusasaan, harapan dan kesakitan, belas kasihan dan kebencian dengan setiap halaman.

Saya tidak mempunyai mulut, tetapi saya mahu menjerit, Harlan Ellison

Penilaian: 4.8

SAYA TIDAK MEMILIKI BULAN DAN SAYA INGIN MENAMBAH HARLAN ELLISON

Peringkat kami diakhiri dengan buku seorang penulis Amerika, yang telah mencipta lebih dari 2000 karya sepanjang karier kreatifnya. Ini adalah cerpen, esei, karangan, novel. Dia diakui sebagai pengarang paling banyak memenangi anugerah dengan anugerah terbanyak dalam genre fiksyen sains. 'Saya tidak mempunyai mulut, tetapi saya mahu menjerit' adalah salah satu karya Harlan Ellison yang paling terkenal. Dia bercakap mengenai komputer yang memusnahkan seluruh umat manusia, hanya tinggal lima orang yang masih hidup.

“Manipulator nuklear” membalas dendam terhadap penciptanya melalui orang-orang ini. Selama 109 tahun dia menyeksa tawanannya, menyeksa mereka, kelaparan. Watak utama memutuskan untuk membunuh rakan-rakannya dalam musibah, tetapi komputer menghilangkannya dari bentuk kemanusiaannya dan terus membuli. Buku ini menjadi asas permainan komputer yang popular, dan salah satu watak itu disuarakan oleh Ellison sendiri.

Karya ini akan menarik minat peminat dari beberapa genre: fiksyen sains, seram, drama psikologi. Kepintaran yang dibuat secara buatan membawa kepada malapetaka di seluruh dunia, yang tidak dapat dihentikan oleh manusia. Buku ini disyorkan untuk semua peringkat umur: remaja, generasi pertengahan, dan pembaca yang lebih tua.


Perhatian! Penarafan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen