22 tempat paling indah di planet ini

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Dunia kita penuh dengan keindahan – diciptakan oleh tangan manusia dan oleh kekuatan alam. Mungkin, hidup tidak akan cukup untuk melihat dengan mata anda sendiri semua tempat yang tidak biasa dan menyenangkan di planet ini, dari mana ia menarik nafas anda. Pakar kami telah memilih untuk anda beberapa tempat menakjubkan dan tiada tandingan di dunia dan menawarkan anda untuk melakukan lawatan maya ke mereka.

Dalam dunia keajaiban: 22 tempat paling indah di planet ini

Pencalonan sebuah tempat nama penilaian
Dalam dunia keajaiban: 22 tempat paling indah di planet ini 1 Gunung Roraima, Venezuela 5.0
2 Gua Marmer, Argentina / Chile 4.9
3 Pantai White Harbour, Australia 4.9
4 Ice Canyon, Greenland 4.8
5 Flat Garam Uyuni, Bolivia 4.8
6 Plitvice Lakes, Croatia 4.7
7 Chocolate Hills, Filipina 4.7
8 Grand Canyon, Amerika Syarikat 4.7
9 Fingal's Cave, Scotland 4.6
10 Petra, Jordan 4.6
11 Batu berwarna Zhangye Danxia, ​​China 4.5
12 Batu Caves, Malaysia 4.5
13 Pearl Falls, China 4.5
14 Lubang Biru Besar, Belize 4.5
15 Cappadocia, Turki 4.4
16 Kepulauan Faroe, Denmark 4.4
17 Gua Songdong, Vietnam 4.3
18 Laut Weddell, Antartika 4.3
19 Nike gua, mexico 4.2
20 Pamukkale, Turki 4.2
21 Air Terjun Iguazu, Argentina / Brazil 4.2
22 Tasik Glacial Moraine, Kanada 4.2

Gunung Roraima, Venezuela

Peringkat tarikan: 5.0

Gunung Roraima, Venezuela

Tapak semula jadi yang unik ini terletak di sempadan 3 negeri sekaligus: Brazil, Venezuela dan Guyana. Walaupun kawasan ini mempunyai banyak gunung yang indah dan indah, Roraima menarik perhatian. Tarikan semula jadi ini terletak pada ketinggian lebih dari 2800 meter dan lebih menarik kerana dapat didaki. Benar, untuk ini, pengembara harus mempersiapkan diri dengan betul: persediaan makanan, pakaian kalis air hangat dan penghalau nyamuk.

Di sekitar dataran tinggi, awan lebat, seperti busa susu, pusaran, terbentuk kerana jarak beberapa sungai: Ontario, Amazon dan Essequibo. Mereka berasal dari kaki gunung. Gambar yang menakjubkan dilengkapi dengan air terjun yang indah yang mengalir di seluruh permukaan Roraima. Gunung itu masih belum diterokai untuk masa yang lama.

Hanya pada tahun 1884, keberanian pertama berjaya mencapai puncaknya: dua saintis Inggeris – Thurn dan Perkins. Merekalah yang memberitahu dunia tentang ekosistem gunung yang unik. Catatan mereka memberi inspirasi kepada Arthur Conan Doyle yang terkenal untuk mencipta novel fantasi The Lost World, di mana makhluk prasejarah hidup. Ini sebahagiannya benar. Roraima adalah rumah bagi haiwan yang unik. Tempat ini dihuni oleh endemik (wakil fauna, hanya terdapat di dataran tinggi).

Fakta menarik. Sebilangan besar penduduk Gunung Roraima berwarna hitam – capung, rama-rama dan kodok kecil, yang memancarkan sesuatu seperti peluit sebelum hujan.

Ngomong-ngomong, warna hitam mendominasi bukan sahaja pada warna haiwan: permukaan dataran tinggi itu sendiri berwarna hitam. Ini disebabkan oleh 'aktiviti' alga mikroskopik. Tetapi di mana air jatuh, warna dataran tinggi semula jadi – merah jambu terang. Dan terdapat banyak air: rawa gambut, tasik jernih dan sungai bergelora, dihiasi dengan kristal batu karang sepanjang keseluruhannya.

Gua Marmer, Argentina / Chile

Peringkat tarikan: 4.9

Gua Marble, Argentina

Tidak jauh dari bandar kecil Chile Chico, terdapat salah satu tasik terdalam di dunia – Lago General Carrera atau Lago Buenos Aires (masing-masing nama Chile dan Argentina). Terletak tinggi di Patagonian Alps, tasik glasial memiliki luas 1.850 km2, dan kedalaman maksimumnya adalah 560 meter.

Takungan ini menjadi terkenal di seluruh dunia berkat Katedral Marble yang unik, yang diwakili oleh labirin geologi sebenar yang disebut Gua Marmer. Mereka terletak hampir di tengah tasik (di sebelah Chile). Para saintis mengaitkan bentuk peti besi tiang yang tidak biasa menjadi ribuan tahun terdedah kepada gelombang. Sudah tentu, dinding formasi bawah tanah tidak terbuat dari marmer: mereka adalah batu kapur, tetapi warna kebiruan yang tidak biasa dari permukaan, yang tercermin dalam air pirus sejuk, menimbulkan kesan yang sangat luar biasa.

Tiga gua mempunyai kemasyhuran dan populariti terbesar di kalangan pelancong: Katedral Marble, Kapel Marble dan Gua Marble. Semua gua pernah tersembunyi sepenuhnya di bawah tiang air. Tetapi glasier yang memenuhi tasik mula mencair dari masa ke masa dan garis besar labirin marmar terbuka.

Baru-baru ini, pembinaan beberapa empangan berhampiran tasik mula menimbulkan ancaman yang semakin meningkat bagi gua. Mereka hanya boleh membakar labirin batu kapur.

Pantai White Harbour, Australia

Peringkat tarikan: 4.9

Pantai White Harbour, Australia

Pantai pasir putih di Trinity Archipelago Australia lebih banyak daripada garis pantai rata-rata anda yang diliputi pasir putih. Ini adalah tempat yang luar biasa bahawa alam telah bekerja keras sebagai pereka profesional. Putih sempurna, hampir seperti salji yang murni, pasir di pantai Pelabuhan Putih tidak pernah memanas dan retak seperti salji.

Walaupun dalam keadaan panas terik, anda boleh berjalan dengan selamat di atas pasir tanpa alas kaki, tanpa rasa takut membakar kaki anda. Dingin yang stabil dapat dijelaskan dengan mudah: pesisir pantai 98% terdiri daripada zarah silikon terkecil yang dicuci oleh air dari terumbu karang. Pelabuhan Putih terletak di wilayah terbesar dari 74 pulau yang mewakili kepulauan. Kawasan pesisir sepanjang tujuh kilometer dijadikan taman nasional. Tidak ada kafe, tidak ada bar, tidak ada hiburan air: hanya gurun putih salji, bersempadan dengan air pirus jernih. Sangat indah, mempesona dengan tempat kesucian liarnya.

Pelancong yang datang dari seluruh dunia, ingin melihat keajaiban semula jadi dengan mata mereka sendiri, berhenti di pulau jiran Hamilton, di mana terdapat semua infrastruktur yang diperlukan untuk penginapan yang selesa. Dan pada waktu yang sesuai, mereka pergi ke White Harbour untuk mengagumi pantainya.

Ice Canyon, Greenland

Kedudukan tarikan: 4.8

Ice Canyon, Greenland

Ngarai ais adalah tarikan semula jadi yang sejuk, tidak dapat diakses, tetapi tidak kurang menarik. Sungai sejuk membawa air jernih yang luar biasa dari glasier kuno terus ke laut, memahat canyon ais di sepanjang jalan dengan bentuk yang menakjubkan dan mengisinya dengan kelembapan tulen.

Greenland adalah pulau terbesar di planet ini dan salah satu yang paling terpencil: kebanyakannya terletak di atas Arctic Circle. Keajaiban semula jadi ini terletak di Denmark. Lebih daripada 80% wilayahnya selalu diliputi oleh ais dan salji. Tetapi kerana pemanasan planet yang berterusan dalam beberapa tahun terakhir, 'penutup' pulau itu mulai mencair secara intensif. Inilah bagaimana ngarai yang sangat indah muncul di ais Greenland.

Yang paling luar biasa adalah Ice. Di beberapa tempat, kedalaman Ice Canyon mencapai 40 meter. Ini adalah salah satu tempat paling menakjubkan di planet ini, dan sama sekali tidak disentuh oleh tangan manusia. Tetapi Greenland bukan sahaja bagus untuk glasiernya yang 'liar'. Di sini anda dapat menikmati relaksasi aktif: kereta luncur anjing, berkayak, ikan di perairan Atlantik, isi semula dengan adrenalin dengan berlatih mendaki gunung, dan banyak lagi.

Flat Garam Uyuni, Bolivia

Kedudukan tarikan: 4.8

Flat Garam Uyuni, Bolivia

Flat garam Uyuni adalah yang terbesar dan paling terkenal di dunia. Ini adalah cermin garam besar yang meliputi kawasan kolosal 12,106 km2. Ia dianggap sebagai 'keturunan' tasik gunung kuno Minchin, yang kering lebih dari 25,000 tahun yang lalu. Selepas itu, hanya tinggal beberapa takungan sederhana dan dua rawa garam besar, salah satunya adalah Uyuni.

Pemandangan yang menakjubkan membuka mata semua pelancong yang melihat ciptaan alam yang luar biasa ini: sesuatu yang luar biasa, seperti padang pasir yang tidak berkesudahan, menyilaukan dengan putih salji. Ini adalah bagaimana rawa garam muncul semasa musim kemarau. Sebilangan pelancong menyukai rawa garam yang sama sekali berbeza: cermin tanpa henti yang memantulkan langit biru yang sama. Uyuni jenis ini mendapat musim hujan (Januari-Februari).

Tetapi rawa garam besar ini terkenal bukan hanya kerana pemandangannya yang memukau: ia adalah sumber garam yang berharga. Kira-kira 20 tan dilombong di sini setiap tahun. Jumlah simpanannya dianggarkan melebihi 10 bilion tan. Terdapat juga mineral berharga – litium. Deposit paya garam merangkumi sekitar 70% daripada semua simpanan dunia. Ini cukup untuk membina bateri telefon untuk 100 tahun akan datang.

Plitvice Lakes, Croatia

Peringkat tarikan: 4.7

Plitvice Lakes, Croatia

Mercu tanda semula jadi yang paling ketara di negara ini dan salah satu yang paling terkenal di planet ini. Taman negara yang besar ini disenaraikan sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO. Kembali pada tahun 1949, diputuskan untuk memelihara sudut alam semula jadi yang murni untuk keturunan. Ini adalah bagaimana taman nasional pertama muncul di negara ini. Monumen semula jadi yang unik memukau imaginasi dan menarik nafas lega: pemandangan tempatan nampaknya telah hilang dari gambar.

Di wilayah taman ini terdapat banyak air terjun, hijau terang dari pelbagai warna kuning, merah dan hijau (termasuk tumbuh-tumbuhan konifer yang menghirup udara dengan aroma pedas), tasik karst dengan air pirus yang paling murni, dibingkai oleh batu kapur putih salji, jalan rahsia untuk menenangkan pendakian, pelbagai gua dan dunia haiwan yang kaya.

Landskap yang unik dapat dijelajahi bukan hanya dengan berjalan kaki di sepanjang jalan dan di sepanjang geladak kayu: pelancong boleh melakukan perjalanan dengan feri, kapal dan bas. Anda harus menghabiskan masa sekitar 8 jam untuk melihat keindahan monumen semula jadi ini sepenuhnya.

Chocolate Hills, Filipina

Peringkat tarikan: 4.7

Chocolate Hills, Filipina

Tarikan Filipina yang menarik, jika tidak lebih, semula jadi (menurut jaminan pakar). Chocolate Hills adalah ciri khas Pulau Bohol – salah satu yang paling terkenal dan dikunjungi oleh pelancong. Lembah itu mendapat namanya bukan kerana pokok koko tumbuh di sini. Ia sama sekali tidak seperti itu Kawasan ini adalah dataran tinggi, ditutup dengan sebaran batu kapur yang terbentuk dengan bentuk bulat yang ideal dengan ketinggian 30 hingga 100 meter. Jumlah tepatnya belum dapat ditentukan dan berkisar antara 1268 hingga 1776.

Tetapi mengapa bukit coklat? Kerana semasa musim kemarau, rumput, yang ditutupi dengan lebat bukit, menjadi keras dan permukaan bukit mempunyai penampilan yang tidak biasa, mirip dengan serpihan coklat. Dan berkat bentuknya, bukit menjadi persis seperti gula-gula – truffle coklat. Pakar masih tidak dapat mencari penjelasan yang masuk akal untuk pembentukan semula jadi seperti itu – terbentuk dengan jelas dan tidak biasa.

Grand Canyon, Amerika Syarikat

Peringkat tarikan: 4.7

Grand Canyon, Amerika Syarikat

Salah satu kawasan pemuliharaan yang paling ketara dan paling banyak dikunjungi di Amerika Syarikat. Jurang besar dengan luas kira-kira 5.000 m2 yang tersebar di dataran tinggi Colorado adalah destinasi pelancongan yang popular bukan sahaja di kalangan tetamu negara ini, tetapi juga di kalangan penduduknya. Sungai Colorado mengalir di sepanjang dasar gaung, yang menyebabkan pembentukannya beberapa juta tahun yang lalu.

Jurang panjang 450 kilometer dan lebar 29 kilometer di beberapa tempat. Sekumpulan formasi berbatu yang luar biasa dalam warna kuning dan coklat terang, banyak gua, ngarai, air terjun dan badan kecil – ini semua adalah Grand Canyon. Flora dan fauna di sini sangat pelbagai, seperti juga iklim. Sekiranya udara di dasar gaung dapat memanaskan hingga + 40 ° C, suhu di dataran tinggi jarang melebihi + 15 ° C.

Itulah sebabnya di sini anda dapat menemui perubahan zon yang luar biasa: dari konifer ke padang pasir. Peminat aktiviti luaran akan dapat melintasi dataran tinggi, kayak, papan SUP, dan lain-lain. Penyokong rehat yang lebih terukur dan kontemplatif akan menikmati pemandangan pemandangan ngarai dari dek pemerhatian, menunggang keledai atau bahkan dari helikopter.

Fingal's Cave, Scotland

Peringkat tarikan: 4.6

Fingal's Cave, Scotland

Salah satu gua yang paling terkenal dan tidak biasa di dunia terletak di pulau Staffa (bahagian Hebrides) yang liar. Dibentuk kira-kira 66 juta tahun yang lalu, kemurungan di batu basalt selama berabad-abad terbentuk di bawah 'serangan' gelombang laut. Hari ini ia bukanlah gua yang sangat besar (dimensi yang tepat belum dapat ditentukan), tingginya sekitar 20-23 meter dan kedalaman sekitar 66-85 meter.

Pintu masuknya disajikan dalam bentuk lengkungan besar, dan dindingnya seperti tiang basalt heksagon, sangat kontras dengan air tenang yang memenuhi dasar gua. Pada abad ke-19, banyak tokoh sejarah mengunjungi Gua Fingal: pandangannya dikagumi oleh Jules Verne, John Keats, William Wordsworth, Walter Scott dan juga Ratu Victoria. Dan Mendelssohn begitu terpesona dengan keindahan dan penampilan luar biasa dari formasi batuan sehingga dia membuat overture yang disebut 'Hebrides, atau Fingal's Cave'.

Gua mempunyai akustik yang unik berkat peti besi berkubah: suara ombak laut di sini terdengar seperti sesuatu yang ajaib. Terutama bagi pelancong, jalan kecil dibuat di atas air, di mana anda boleh masuk ke dalam secara bebas. Ngomong-ngomong, dari Gua Fingal anda dapat merenungkan pulau suci Iona – tempat pemakaman raja-raja kuno Scotland.

Petra, Jordan

Peringkat tarikan: 4.6

Petra, Jordan

Hilang di batu, kota kuno adalah ibu kota kerajaan Nabata pada zaman kuno. Ia terletak di jurang Siq yang sempit, hampir satu kilometer di atas permukaan laut. Ini adalah salah satu keajaiban baru dunia dan Tapak Warisan Dunia UNESCO. Sejarah bandar bermula pada abad ke-18 SM. (!). Kemudian orang Edom menguasai di sini, kemudian orang Nabatean, Rom, Byzantine, bangsa Arab dan juga tentera Salib.

Kota batu yang hebat pada suatu waktu sangat berpengaruh, kerana terletak di persimpangan jalan perdagangan yang penting, dan mendapat banyak manfaat dari penjualan rempah. Tetapi, setelah orang Rom membuka jalan dagang ke Timur, kota itu kehilangan pengaruh sebelumnya dan secara beransur-ansur hilang di pasir gurun. Mungkin ia tetap tidak diketahui oleh dunia moden, jika tidak bagi seorang pelancong Switzerland yang menjumpainya pada tahun 1812.

Di Petra ada lebih dari 800 monumen kuno: mandi, tiang besar, kuil, makam, bahkan makam istana raja kerajaan Nabata kuno. Ini mengenai istana Al-Khazne. Ia diukir tepat ke batu besar. Pakar, dan juga orang biasa, terkejut dengan bagaimana pembangun kuno berjaya membuat struktur besar seperti perancah (tidak ada pokok di kawasan itu) dan peralatan khas.

Di belakang batu dengan batu terdapat banyak rumah, lengkungan, tangga dan juga amfiteater Rom dengan kapasiti 4,000 penonton. Salah satu pemandangan paling penting di bandar ini adalah Biara Ad-Deir setinggi 45 meter, yang berdiri megah di atas tebing. Untuk melihat kota beku batu, anda mesti berjalan kaki beberapa kilometer melintasi padang pasir, tetapi Petra yang menakjubkan pasti akan bernilai.

Batu berwarna Zhangye Danxia, ​​China

Peringkat tarikan: 4.5

Batu berwarna Zhangye Danxia, ​​China

Pergunungan berwarna-warni yang terkenal di China adalah kawasan yang sangat pelik, bukit-bukunya 'dicat' dalam pelbagai warna merah, kuning dan coklat. Pelancong dari seluruh dunia berusaha ke sini untuk menyaksikan rusuhan warna ini dengan mata mereka sendiri. Ketika melihat batu-batu itu, seakan-akan seniman raksasa yang pernah melukisnya dengan berus raksasa.

Jika kita mendekati masalah ini secara ilmiah: para pakar percaya bahawa lebih dari 100 juta tahun yang lalu di daerah ini terdapat sebuah takungan dengan sejumlah besar kelodak. Seiring berjalannya waktu, kolam air yang besar mengering, mendedahkan bahagian bawahnya. Segala sesuatu yang terkumpul di sana selama ribuan tahun mula mengoksidasi di bawah pengaruh udara dan memperoleh warna yang tidak biasa.

Ketika maklumat mengenai Pegunungan Berwarna tersebar di luar China, pelancong dari seluruh dunia mula berbondong-bondong ke bandar Zhangye yang terdekat. Dan bukannya penempatan yang mengantuk dan terlupa, ia dengan cepat berubah menjadi destinasi pelancongan yang aktif. Dari sinilah bermulanya kenaikan ke Zhangye Danxia.

Batu Caves, Malaysia

Peringkat tarikan: 4.5

Batu Caves, Malaysia

Tarikan unik adalah campuran penciptaan alam dan tangan manusia. Keindahan tarikan pelancong yang luar biasa terletak hanya 13 kilometer dari ibu negara – Kuala Lumpur. Batu adalah keseluruhan kompleks gua, salah satu yang tertua di planet ini: umurnya kira-kira 400 juta tahun.

Selama bertahun-tahun, Batu berfungsi sebagai tempat perlindungan bagi pemburu tempatan, sehinggalah seorang naturalis Amerika menjumpainya pada tahun 1878. Kompleks ini terdiri daripada 10 bilik: 3 besar dan 7 lebih kecil. Ukuran yang paling mengagumkan ialah 'Dark Cave'. Tingginya 122 meter, dan panjangnya 2 kilometer. Ini semua adalah 'landskap' stalaktit – sedikit suram dan megah.

Batu bukan sahaja merupakan mercu tanda semula jadi, tetapi juga kuil Hindu yang paling terkenal di luar India, di mana kira-kira 1.5 juta jemaah datang setiap tahun ke festival Taipusam. Pada masa ini, ritual yang tidak biasa diadakan di sini, yang nampaknya paling tidak asing bagi banyak pelancong Eropah, dan bagi beberapa orang yang tidak menyenangkan.

Jemaah haji berarak ke gua dengan rentak gendang. Sebahagian daripada mereka berkhayal dan menusuk lidah atau pipi, kadang-kadang badan mereka yang telanjang. Bagi mereka yang ingin mengunjungi kompleks gua tanpa bertemu dengan jemaah haji India, tidak berlebihan untuk mengetahui kapan festival itu berlangsung (Januari / Februari).

Pearl Falls, China

Peringkat tarikan: 4.5

Pearl Falls, China

Sebahagian dari cagar alam dan salah satu tarikan terpentingnya – air terjun menarik ribuan pelancong yang ingin menikmati pemandangan ajaib air jernih yang jatuh. Air terjun mendapat namanya kerana air yang jatuh pecah di batu menjadi titisan kecil yang menyerupai mutiara kecil. Pemandangan air terjun yang paling menakjubkan adalah pada musim bunga, ketika hujan di pergunungan dan salji mencair.

Air terjun bermula di pergunungan Utrish, dari mana terbentuknya Greater Caucasus Range. Beratus-ratus kilometer di sekitar – bergantung sepenuhnya pada hutan dan tiada tanda-tanda manusia. Alam di sini sangat indah, tetapi anda hanya boleh sampai di sini dengan berjalan kaki, kerana tidak ada jalan raya yang berdekatan.

Air yang mengalir di sepanjang lereng jatuh dari ketinggian 5 meter terus ke pantai, dan, setelah beberapa meter lagi, bergabung dengan laut. Pada musim panas, lereng di mana air terjun jatuh ditutup dengan tumbuh-tumbuhan memanjat, menyerupai sudut tropika. Walaupun di hari-hari panas, airnya sejuk di sini: mereka yang ingin menyegarkan diri dapat berdiri di bawah aliran sungai yang bersih. Omong-omong, air di sini jernih dan enak – anda bahkan boleh meminumnya.

Lubang Biru Besar, Belize

Peringkat tarikan: 4.5

Lubang Biru Besar, Belize

Lubang sink terbesar di planet kita. Ia boleh memuatkan seluruh Patung Liberty Amerika dan masih tinggal sekitar 30 meter. Tetapi Lubang Biru Besar tidak selalu menjadi corong, kerana penjelajah hebat Jacques Yves Cousteau, yang menjumpainya ke dunia, menemui stalaktit di dalamnya. Ini bermaksud bahawa formasi itu pada awalnya merupakan gua di atas tanah, kerana stalaktit tidak terbentuk di bawah air. Seribu tahun yang lalu, corong itu darat dan, kemungkinan besar, didiami.

Tekanan melingkar di dasar laut dengan diameter 302 meter dan kedalaman 102 meter adalah salah satu daripada sepuluh tempat menyelam terbaik di planet kita. Tetapi untuk menyelam, anda harus sampai ke Blue Hole selama beberapa jam dengan kapal (hampir 100 km dari darat). Dengan terjun ke dalam kawah besar, kita mungkin boleh berjalan di sistem gua dengan stalaktit yang dibanjiri air. Tetapi anda harus berhati-hati: sangat mudah tersesat dalam sistem ini. Tidak hairanlah nama kedua (tidak rasmi) tempat ini adalah Pemakaman Penyelam.

Mereka yang tidak mempunyai pengalaman menyelam yang cukup disyorkan untuk tinggal di kedalaman hingga 30 meter. Di sini anda juga dapat berkenalan dengan perwakilan dunia laut: lihat penyu laut, hinggap, jerung perawat yang tidak berbahaya, dll. Anda dapat menikmati pemandangan Lubang Biru Besar dari ketinggian, terbang di atasnya dengan helikopter. Dan untuk ekstrem, mereka menawarkan terjun payung yang mendebarkan tepat di atas corong.

Cappadocia, Turki

Peringkat tarikan: 4.4

Cappadocia, Turki

Inti Turki moden dan bahagian yang tidak dijangka dari negara ini bagi banyak pelancong. Bagi banyak orang, wilayah Turki ini kelihatan asing, lanskapnya sangat luar biasa dan memukau: terdapat gunung berapi salji, gunung berapi besar, menenangkan lembah yang tenang, dll.

Ini adalah salah satu destinasi paling popular di dunia. Setiap hari beratus-ratus belon naik ke langit di atas kawasan yang penuh warna dengan pelancong yang ingin melihat keindahan pemandangan Cappadocian dengan mata mereka sendiri. Cappadocia cantik sepanjang tahun. Anda hanya perlu memilih musim yang sesuai.

Bandar-bandar bawah tanah, platform pemerhatian di atas batu, daging lazat yang murah dan wain aromatik selalu dibuka untuk pelancong di sini (omong-omong, salah satu yang terbaik di Turki, kerana Cappadocia adalah wilayah anggur). Ngomong-ngomong, di sini lebih sejuk daripada di Turki yang lain, dan lebih-lebih lagi di bandar-bandar bawah tanah, jadi anda tidak boleh melakukannya tanpa pakaian hangat.

Kepulauan Faroe, Denmark

Peringkat tarikan: 4.4

Kepulauan Faroe, Denmark

Kepulauan Atlantik Utara terletak di lautan terbuka. Dan, walaupun sebenarnya mereka milik Denmark, kehidupan di sana tidak mematuhinya, tetapi undang-undangnya sendiri – undang-undang alam. Tidak ada perairan biru dan hotel yang selesa, tetapi bagi mereka yang ingin menikmati pemandangan alam liar, Kepulauan Faroe adalah surga di bumi.

Majalah National Geografic menyebut Kepulauan Faroe sebagai yang terbaik di dunia dalam salah satu masalahnya dan, mungkin, sukar untuk berdebat dengan ini. Kepulauan Faroe, yang diwakili oleh 18 pulau, unik bukan hanya dari segi alam. Ekonomi mereka sebenarnya berdasarkan ikan haring dan domba, cuaca sering suram dan sejuk, dan barang keperluan rumah perlu 'ditambang' sejauh 1.500 kilometer, tetapi taraf hidup di sini adalah salah satu yang tertinggi di dunia.

Tetapi pelancong tidak datang ke sini untuk berkenalan dengan sederhana, jika tidak ke bumi, dan, pada masa yang sama, kehidupan selesa penduduk tempatan. Orang-orang datang ke sini untuk bersatu dengan alam yang menakjubkan, yang menimbulkan kesan berada di pinggir Bumi.

Gua Songdong, Vietnam

Peringkat tarikan: 4.3

Gua Songdong, Vietnam

Gua terbesar di dunia, salah satu gua yang paling luar biasa dan indah di dunia. Shondong dibezakan bukan hanya dengan ukurannya yang sangat besar: kompleks gua ini mempunyai ekosistemnya sendiri. Daya tarikan yang terletak di wilayah taman semula jadi ditemui dunia baru-baru ini.

Pada tahun 1991, seorang petani tempatan ketika berjalan di hutan mendengar suara air dan siulan angin. Dia menjumpai celah di batu, tetapi gemuruh yang datang dari situ sangat kuat, dan keturunannya sangat curam dan petani itu takut masuk. Dan hanya 18 tahun kemudian gua pertama kali dijelajahi – sekumpulan gua Inggeris turun ke sana.

Dimensi Shondong luar biasa: isipadu gua adalah 38.5 juta m2. Bangunan 40 tingkat boleh muat dengan senang di sini. Sistem gua diwakili oleh satu setengah ratus ruang yang berbeza, ketinggian sebahagian daripadanya mencapai 200 meter, dan lebarnya 150. Pada masa ini, ahli speleologi hanya dapat mempelajari gua sejauh 6.5 kilometer, tetapi walaupun tanpa ini jelas bahawa sistem bawah tanah ini adalah yang terbesar di dunia.

Selain ukuran raksasa, Shondong mengejutkan dengan ekosistemnya: kerana tidak dapat diakses selama ribuan tahun, ia berjaya membentuk iklim mikro sendiri. Di beberapa tempat, cahaya matahari masuk ke dalam, dan perairan bawah tanah berfungsi sebagai sistem nutrien untuk tumbuh-tumbuhan tempatan (ketinggian pokok individu mencapai beberapa meter) dan haiwan (monyet dan rubah terbang tinggal di sini).

Walaupun bahagian Vietnam di mana gua berada mempunyai iklim yang panas dan kering, ia sentiasa sejuk dan lembap dalam formasi bawah tanah. Dan apabila jisim udara hangat masuk, fenomena unik terbentuk – awan bawah tanah.

Laut Weddell, Antartika

Peringkat tarikan: 4.3

Laut Weddell, Antartika

Laut Weddell dianggap sebagai badan air terbersih di planet ini. Pada tahun 1986, tinjauan di perairannya menunjukkan jarak pandang rata-rata pada kedalaman 79 meter. Ini adalah petunjuk air suling. Laut Weddell tidak dapat disebut kecil: luasnya 2,9 juta km2, dan tanda kedalaman maksimum mencapai 6800 meter.

Laut mempunyai naungan air yang sangat indah – biru langit, dan sebilangan besar flo ais melayang di sini sepanjang tahun. Walaupun penampilannya dan jernihnya, waduk ini tidak popular di kalangan pelancong – hanya yang paling berani dan berpengalaman yang berani berenang di laut ini. Tetapi apa yang ada di sana: tidak setiap ekspedisi berani pergi ke sana: hanyut ais menimbulkan bahaya besar bagi kapal. Namun, Laut Weddell adalah tempat yang luar biasa dengan air jernih, tidak pernah beku (bahkan pada suhu -25 ° C) dan fauna laut terkaya.

Nike gua, mexico

Peringkat tarikan: 4.2

Nike gua, mexico

Gurun Mexico, ternyata, mengejutkan: pada tahun 2000, saudara-saudara perlombongan, ketika meletakkan terowong lombong baru, tersandung pada formasi bawah tanah yang tidak biasa: rongga bawah tanah pada kedalaman lebih dari 300 meter dengan kristal besar dalam bentuk sinar mencapai 11 meter. Menyerupai labirin bawah tanah, rongga, menurut penyelidikan saintis, telah dipenuhi dengan air mineral selama beratus-ratus ribu tahun. Untuk sekian lama, kristal besar dari pelbagai gipsum (selenit) telah terbentuk di dalamnya.

Segera setelah pembukaan gua, air dipam keluar dari sana, dan setelah 5 tahun diputuskan untuk mengasingkan objek semula jadi yang unik ini dari persekitaran luaran untuk melestarikannya. Walaupun begitu, ia tidak akan menjadi daya tarikan pelancong yang lain, kerana hanya berbahaya bagi manusia: kristalnya terlalu rapuh, udara di dalamnya panas, lembab dan tepu dengan hidrogen sulfida. Suhu udara di gua mencapai +50 0С, dan kelembapan melebihi 90%. Tidak mungkin tinggal dalam keadaan sedemikian selama lebih dari 10 minit. Hanya pakaian khas yang menyejukkan badan dan topeng oksigen yang membolehkan anda tinggal lebih lama.

Pamukkale, Turki

Peringkat tarikan: 4.2

Pamukkale, Turki

'Cotton Castle' yang terkenal di dunia (ini adalah bagaimana nama kawasan ini diterjemahkan dari bahasa Turki) adalah tarikan pelancongan dan pusat kesihatan yang penting. Memang, jika anda melihat Pamukkale dari ketinggian, ia akan kelihatan seperti banyak bola kapas yang dikumpulkan dalam satu teka-teki.

Melihat foto-foto panorama Pamukkale, banyak pelancong keliru percaya bahawa anda boleh menjadi lebih sihat dengan mandi tepat di teres 'kapas' ini. Tetapi ini tidak berlaku. Komposisi mineral khas menjadikan air di dalamnya tidak sesuai untuk mandi. Untuk ini, resort ini menyediakan kolam khas, juga asli.

Tempat ini sering (dan wajar) dipanggil 'Kolam Cleopatra'. Berada di perairan seperti kolam menimbulkan perasaan yang serupa dengan berada di sampanye. Dan intinya adalah komposisi uniknya: tepu dengan kalsium sulfat dan bikarbonat, karbon dioksida (sama seperti yang digunakan dalam air berkarbonat) dan mempunyai tahap pengionan yang tinggi. Hanya setengah jam dalam 'koktel' mineral itu cukup untuk sistem saraf, saluran gastrousus, sistem muskuloskeletal, jantung dan kulit untuk mengucapkan 'terima kasih' (dan dari lubuk hati saya).

Sayangnya, selama bertahun-tahun pelancongan, kolam alam Pamukkale telah berubah dari 'kapas' menjadi salji yang diinjak-injak, dan bukan dalam arti terbaik. Tetapi setelah rayuan pihak berkuasa Turki ke UNESCO (omong-omong, resort ini adalah salah satu Tapak Warisan Dunia), banyak teres dikembalikan ke bekas salji putih salju mereka.

Air Terjun Iguazu, Argentina / Brazil

Peringkat tarikan: 4.2

Air Terjun Iguazu

Iguazu Falls adalah salah satu daripada 7 keajaiban rasmi dunia. Perairan sungai telah masuk ke permukaan batu lembut, tetapi belum mengatasi endapan basal. Ini adalah bagaimana banyak pulau terbentuk, mewujudkan rangkaian 3 kilometer beratus-ratus jeram, saluran, air terjun dan ngarai yang kuat.

Kedua-dua negara dengan sistem air terjun menganggap padang gurun ini sebagai taman semula jadi. Pemandangan lata yang paling mengagumkan adalah dari sisi Brazil, walaupun sebahagian besar air terjun berada di sisi Argentina. Tetapi yang paling spektakuler, tanpa keraguan, dapat dianggap sebagai 'Devil's Throat' – tebing menegak yang besar: dari ketinggian 82 meter, air jatuh ke dalam lubang besar dalam bentuk tapal kuda, di mana pelangi terbentuk.

Untuk kemudahan merenungkan kecantikan, pelancong dilengkapi dengan banyak jambatan dan platform pemerhatian. Yang paling berani ditawarkan menaiki bot getah hampir ke kaki air terjun, dan peminat gambar panorama akan menghargai semua keindahan lata dari helipad.

Tasik Glacial Moraine, Kanada

Peringkat tarikan: 4.2

Tasik Glacial Moraine, Kanada

Sebuah takungan kecantikan yang unik dengan 'masa lalu' glasier terletak di Taman Negara Banff. Ini adalah tarikan utama dan sumber kebanggaan orang Kanada. Air tasik berasal dari glasial, oleh kerana itu jernih dan telus seperti kaca. Suhu air cukup sejuk, dan ini tidak menghairankan memandangkan ais mencair hanya dengan kedatangan bulan Jun.

Tasik tidak boleh disebut besar – luasnya tidak melebihi 0.5 km2, dan tanda kedalaman maksimum hanya 14 meter. Tetapi ini sama sekali tidak mengurangkan keindahan asli takungan, dikelilingi oleh 10 puncak gunung bersalji.

Tasik ini ditemui baru-baru ini: pada pergantian abad ke-19 dan ke-20, ia ditemui oleh naturalis Walter Wilcox. Selama 10 tahun, bermula pada tahun 1969, pemandangan tasik digambarkan pada $ 20. Kawasan yang indah dipenuhi dengan laluan mendaki dengan pelbagai kesukaran. Benar, sebilangan dari mereka tidak dapat berjalan pada waktu-waktu tertentu kerana kemungkinan serangan beruang grizzly.

Pada musim panas, perjalanan berkanu di perairan biru kristal sangat popular di kalangan pelancong. Pada musim luruh, lembah menjadi sangat menawan, ditutup dengan dedaunan musim gugur warna keemasan. Pada musim sejuk, pemandangan lembah tidak kurang menarik: tasik yang tenang yang ditutupi dengan ais dan puncak gunung 'berpakaian' di salji salji membawa kedamaian dan ketenangan.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen